Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.EDIT: Gloeiende topictitelnummer klopt niet.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
wat is daar de laatste tijd toch een heisa over, over dat lijntje... Of in die hoek..
Heb ik iets gemist?
dat lijntje gaat vanaf komende zondag over van connexxion (uitgevoerd door Syntus) naar Arriva. Er zal door Arriva een strakke 30 minuten dienstregeling worden gereden, maar daarvoor sneuvelt wel het o zo belangrijke station Geerdijk. Nu wordt er nog gekruist te Vroomshoop of Vriezenveen en straks blijft er maar een kruisingsstation over.
dat lijntje gaat vanaf komende zondag over van connexxion (uitgevoerd door Syntus) naar Arriva. Er zal door Arriva een strakke 30 minuten dienstregeling worden gereden, maar daarvoor sneuvelt wel het o zo belangrijke station Geerdijk. Nu wordt er nog gekruist te Vroomshoop of Vriezenveen en straks blijft er maar een kruisingsstation over.
Voor die paar reizigers per dag? Nee, daar is de aanschaf van nieuw materieel op dit moment te duur voor. Juist door een strakke dienstregeling en goede aansluitingen in Mariënberg kan het lijntje wel een boost krijgen, al moet je niet gaan verwachten dat de treinen er stamp en stamp vol zullen gaan zitten met het beperkte achterland dat er is.
Op zondag 1 december 2013 13:17 schreef Peterselieman het volgende: Voor die paar reizigers per dag? Nee, daar is de aanschaf van nieuw materieel op dit moment te duur voor. Juist door een strakke dienstregeling en goede aansluitingen in Mariënberg kan het lijntje wel een boost krijgen, al moet je niet gaan verwachten dat de treinen er stamp en stamp vol zullen gaan zitten met het beperkte achterland dat er is.
Hebben ze niet nog ergens een paar weense trammetjes staan ofzo...of ben ik nou heel erg naief? Die accelereerden als de brandweer , althans in Rotterdam!
Op zondag 1 december 2013 13:17 schreef Peterselieman het volgende: Voor die paar reizigers per dag? Nee, daar is de aanschaf van nieuw materieel op dit moment te duur voor. Juist door een strakke dienstregeling en goede aansluitingen in Mariënberg kan het lijntje wel een boost krijgen, al moet je niet gaan verwachten dat de treinen er stamp en stamp vol zullen gaan zitten met het beperkte achterland dat er is.
Almelo - Marienberg is de duurste lijn van Nederland toch? Als in, moet het meeste geld worden bijgelegd. Heb wel eens voorbij zien komen dat voor elke euro die wordt uitgegeven 80 cent wordt bijgedragen door de overheid?
Hebben ze niet nog ergens een paar weense trammetjes staan ofzo...of ben ik nou heel erg naief? Die accelereerden als de brandweer , althans in Rotterdam!
Zeg, Darkwing_Duck, jij klaagt altijd (terecht) over de NS automaten en creditcards. Maar een stel vrienden van mij kwam afgelopen week ook van een koude kermis thuis bij de RER, alle vormen van Nederlandse creditcards werden geweigerd, en muntgeld slikten ze niet meer, loketten waren ook gesloten.
Je hebt het vast een keer verteld, maar hoe zat het ook alweer ?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op zondag 1 december 2013 14:35 schreef _serial_ het volgende: Zeg, Darkwing_Duck, jij klaagt altijd (terecht) over de NS automaten en creditcards. Maar een stel vrienden van mij kwam afgelopen week ook van een koude kermis thuis bij de RER, alle vormen van Nederlandse creditcards werden geweigerd, en muntgeld slikten ze niet meer, loketten waren ook gesloten.
Je hebt het vast een keer verteld, maar hoe zat het ook alweer ?
Ik kan met mn nederlandse maestro pas gewoon nog een ticket halen en zelfs abbonementen kopen. Dus ik weet niet waar het fout gaat? Tuurlijk kan het zijn dat er iemand een boterham met pindakaas in die gleuven heeft gepropt, maar dan werkt mijn franse kaart ook niet...
Stelt dit antwoord je tevreden of wou je iets anders weten hoe het zat?
Ik kan met mn nederlandse maestro pas gewoon nog een ticket halen en zelfs abbonementen kopen. Dus ik weet niet waar het fout gaat? Tuurlijk kan het zijn dat er iemand een boterham met pindakaas in die gleuven heeft gepropt, maar dan werkt mijn franse kaart ook niet...
Stelt dit antwoord je tevreden of wou je iets anders weten hoe het zat?
Prima ik zal nog eens vragen waar het misgegaan is dan Thanks !
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Almelo - Marienberg is de duurste lijn van Nederland toch? Als in, moet het meeste geld worden bijgelegd. Heb wel eens voorbij zien komen dat voor elke euro die wordt uitgegeven 80 cent wordt bijgedragen door de overheid?
Waarom rijdt daar überhaupt nog een trein voor zo weinig reizigers? Een bus is veel goedkoper in zowel materieel als exploitatie.
Zelfs op zondag heeft elke trein zeker 20 man erin, althans, de treinen die ik gezien & genomen heb, hadden dat. De eerste trein uit Mariënberg richting Almelo zaten we met ruim 40 man in.
Alvast 2 foto's van vandaag, overige foto's worden nog uitgezocht(heb de kruising op Vriezenveen én op Vroomshoop op de foto): Arriva 34 Op zondag 1 december was Arriva druk in de weer met de testritten tussen Almelo en Mariënberg, want volgende week komt Arriva hier al te rijden in de rijdende dienst. Treinstel 34 heeft inmiddels al alle stickers, en is gereed voor de nieuwe dienst. Machinisten kregen vandaag ook opleiding, dus bij elk station was een stationnement gepland, deuren werden ontgrendeld en weer vergrendeld. Keurig op tijd vertrekt Arriva met stel 34 uit Mariënberg onderweg naar Almelo.
Arriva 34 Na een kleine wandeling van circa 15 minuten werd de Kreuzendijk bij Vriezenveen bereikt. Na eerst een rode Lint naar Mariënberg gezien te hebben kwam keurig op tijd de Lint van Arriva aanrijden. Met een fraai zonnetje die even 10 minuten doorbrak kon de foto geklikt worden, en konden wij weer tevreden teruglopen.
En nu weer in de ICBerlijn van 15:14 uit Almelo onderweg naar Amersfoort, en dan door naar Rotterdam-Dordrecht
Waarom rijdt daar überhaupt nog een trein voor zo weinig reizigers? Een bus is veel goedkoper in zowel materieel als exploitatie.
Misschien hopen ze met een nieuwe vervoerder, het verbeteren van de dienst (doortrekken naar Hardenberg) meer reizigers te trekken. Het zal nooit uit kunnen zo'n verbinding, maar de opdrachtgever zal het wel als een soort verplichting zien om de lijn open te houden?