neequote:Op woensdag 22 oktober 2014 07:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Gebouwen bekladden en vernielen? Dat valt onder onderhandelen?
quote:ACOD Spoor veroordeelt aanval tegen de MR niet
Jean-Pierre Goossens, de voorzitter van de socialistische vakbond ACOD Spoor, weigert om de aanval van leden van zijn bond tegen het hoofdkwartier van de Franstalige liberalen van de MR te veroordelen.
Gisteren hadden een honderdtal leden van de FGTB, de Franstalige vleugel van de ACOD, de hoofdzetel van de MR aangevallen. Er werd een rookbom binnengegooid, de gevel werd beklad met verf en ruiten werden beschadigd. Er zou voor 30.000 euro schade zijn.
Jean-Pierre Goossens, de voorzitter van ACOD Spoor, zegt nu dat hij begrip heeft voor de aanval en wil die niet veroordelen. De mensen hebben volgens hem "een uitlaatklep nodig".
Volgens hem voert de regering van premier Charles Michel (MR) geweld uit door zonder overleg hervormingen aan te kondigen en zijn de vakbondslui boos en machteloos.
Gisteren zei een van de actievoerders, Fabrice Macors van de FGTB, "ik denk dat we helaas geweld moeten gebruiken... net zoals de Grieken en de Spanjaarden". Macors stond in mei nog op de lijst van de extreemlinkse PTB-PVDA, maar werd niet verkozen.
Nou, ik hoop dat je het zelf nog gelooft:quote:Op woensdag 22 oktober 2014 01:12 schreef xodox het volgende:
[..]
NVA is net een antiracistische partij.
http://www.demorgen.be/bi(...)e-vrijheid-a2101480/quote:Dat N-VA niet bijster hoog oploopt met het Interfederaal Gelijkekansencentrum wisten we al langer. Maar de partij verbaast nu door uitgerekend Matthias Storme aan te stellen als bestuurder. De professor staatsrecht voor wie 'discrimineren een fundamentele vrijheid is'. Dat bericht De Morgen vandaag.
Op 26 april 2004 stapt Storme, onder lichte dwang, uit het partijbestuur van N-VA. De academicus en medeoprichter van de partij heeft een paar dagen eerder in De Morgen gezegd dat de veroordeling van het Vlaams Blok wegens racisme hem bijna moreel verplicht om op extreemrechts te stemmen. Het dossier tegen het Vlaams Blok is samengesteld door het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (nu omgedoopt tot Interfederaal Gelijkekansencentrum).
Storme vecht in die tijd een woordenoorlog uit met het centrum. Volgens de Gentse advocaat is de antidiscriminatiewetgeving een miskleun. Zijn standpunt: zodra discrimineren een misdrijf is, leven we in een dictatuur. Een discriminatieverbod voor burgers is een aanslag op de democratie. Voor toenmalig N-VA-kopman Geert Bourgeois gaat zijn extreemrechtse stemadvies te ver. Storme moet de partijraad verlaten, maar blijft wel lid.
Tien jaar later is Storme gerehabiliteerd. Hij zetelde intussen in de Gentse gemeenteraad, stond afgelopen zomer op de Europese lijst van N-VA en zijn naam circuleerde voor een van de senaatszetels van de partij. Nu krijgt hij de klassieke troostprijs voor politici zonder mandaat: een bestuurderszetel in een overheidsinstelling. Alleen, hij krijgt die zetel uitgerekend bij de instelling die hij altijd zo fanatiek bestreden heeft.
N-VA ziet probleem niet
De vraag blijft: hoe kan iemand die tegen de antidiscriminatiewetgeving is, een functie opnemen bij de instelling die toeziet op de toepassing van diezelfde wetgeving? Niet? Tenzij hij de boel wat moet komen saboteren? In de wandelgangen van het Gelijkekansencentrum vrezen veel mensen hiervoor. Een vaak gehoorde opmerking: waarom hebben CD&V en Open Vld Storme geaccepteerd? Nieuwe bestuurders moeten immers goedgekeurd worden door een meerderheid in het parlement.
Bij N-VA ziet men het probleem niet. Partijwoordvoerder Joachim Pohlmann zegt dat de impact van een bestuurder niet overschat moet worden. Een raad van bestuur bepaalt niet de dagelijkse werking of de inhoudelijke doelstellingen. Dat is aan het management, klinkt het.
quote:Jambon en Francken met dood bedreigd
UPDATE Vicepremier Jan Jambon (N-VA) en staatssecretaris Theo Francken (N-VA) zijn met de dood bedreigd. Dat heeft Jambon vandaag verklaard aan VTM NIEUWS.
De bedreigingen liepen vrijdag binnen op het politiekantoor van Aarlen. Het ging om een handgeschreven brief, die werd ondertekend door iemand die zichzelf uitgaf voor een extreme moslim, aldus de vicepremier. Jambon heeft geen extra bewaking gevraagd. Francken liet wel bescherming van de lokale politie aanrukken.
De brief bevatte volgens de minister van Binnenlandse Zaken de aanmaning aan hemzelf en staatssecretaris voor Asiel en Migratie Francken om het grondgebied te verlaten, zoniet werd hun leven bedreigd. Hij kwam aan in Aarlen, maar was afgestempeld in Luik, en was afkomstig uit "geradicaliseerde hoek", luidde het.
Reëel gevaar
Jambon kreeg de boodschap dat de zaak niet mag worden gebanaliseerd en dat er een reëel gevaar is. Het coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse (OCAD) voert momenteel nog een analyse uit.
Er werden maatregelen voorgesteld om via de lokale politie een oogje in het zeil te houden. Francken, die nog twee jonge kinderen heeft, ging op het aanbod in. Dat betekent dat de politie intensiever patrouilleert in de buurt van zijn huis en de school en crèche van de kinderen.
"Hypergemotiveerd"
Voor de vicepremier hoefde de extra bewaking niet. Hij lijkt ook niet uit het lood geslagen. "Het effect op mij is dat ik nog meer gemotiveerd ben om deze job goed te doen. Wij zijn publieke figuren, maar het laatste dat ik wil is dat de bevolking zoiets zou moeten meemaken. Daarom ben ik hypergemotiveerd om aan het veiligheidsfacet en het indijken van de radicalisering absolute prioriteit te geven."
Opspraak
Jambon kwam in opspraak door een uitspraak waarin hij zei dat "collaborateurs hun redenen hadden".
Ook Francken kreeg het hard te verduren, omdat hij samen met Vlaams minister Ben Weyts op een verjaardagsfeest van voormalig VU-senator en VMO-oprichter Bob Maes aanwezig was. Daarnaast kwamen ook oude mails naar boven, waarin Francken zich volgens de oppositie racistisch uitliet. Verschillende oppositiepartijen, onder leiding van de PS, vroegen dan ook om het ontslag van Jambon en Francken.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)-dood-bedreigd.dhtml
'Links' slijpt de messen, dat bleek al uit heel veel dingen. Ze zijn niet beroerd hun achterban flink op te stoken.quote:
quote:Op zondag 26 oktober 2014 16:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
'Links' slijpt de messen, dat bleek al uit heel veel dingen. Ze zijn niet beroerd hun achterban flink op te stoken.
Waarom zou NVA zoiets verzinnen?quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:58 schreef Beregd het volgende:
Een extreme moslim die zichzelf een extreme moslim noemt. Heel geloofwaardig.
De N-VA zal dit niet verzonnen hebben, maar de kans dat de schrijver van de bedreiging daadwerkelijk een extreme moslim is, acht ik nagenoeg 0.quote:
En dan zich nog in allerlei bochten proberen te wringen om het tegendeel aan te tonen , maar er toch niet in slagen ...quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:09 schreef BramKVO het volgende:
Van de Lanotte heeft het ook weer gekunnen. Even 1,6 miljard euro verbrost. Moet kunnen.
Als je hem hoort praten dan ligt het weer aan alles en iedereen, behalve aan hem....quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:09 schreef BramKVO het volgende:
Van de Lanotte heeft het ook weer gekunnen. Even 1,6 miljard euro verbrost. Moet kunnen.
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 08:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je hem hoort praten dan ligt het weer aan alles en iedereen, behalve aan hem....
quote:De Freya-factuur
Wie betaalt de extra kosten voor de groenestroomsubsidies? Die vraag duikt levensgroot op na een item in het VRT-zondagsprogramma De Zevende Dag, waarin werd verwezen naar een rapport van de SERV van dit voorjaar.
Daaruit blijkt dat de netbeheerders een schuld van 1,7 miljard euro hebben opgebouwd voor de financiering van groenestroomcertificaten (GSC). Dat is het geld dat producenten van hernieuwbare energie krijgen toegestopt per geproduceerde kilowattuur elektriciteit.
Als die schuld in de periode 2015-2019 in de stroomtarieven wordt opgenomen, verzwaart de elektriciteitsfactuur met 35 procent voor gezinnen (+246 euro) en met 27 procent voor kmo's (+6000 euro). Dat is de prijs van het uitstelbeleid van de vorige regering. De prijsstijgingen kregen al een koosnaampje: de Freya-factuur.
Dat niet alleen de socialisten op het beklaagdenbankje mogen, is duidelijk. Het beleid van Freya Van den Bossche werd mee goedgekeurd door de coalitiepartners N-VA en CD&V, die nu ook in de regering zitten. Maar het was wel de sp.a die zich met het dossier wilde profileren, en voluit koos voor een struisvogelpolitiek. De zon was immers toch gratis? Terwijl Hilde Crevits als minister van Energie de subsidieregeling al een eerste maal aanpaste, wachtte haar opvolgster daar veel te lang mee. Het federale prijzenbevriezingsbeleid waarmee Johan Vande Lanotte wilde scoren, verergerde de problemen alleen maar.
De oplossingen die Vande Lanotte nu uit zijn mouw schudt, blijven in hetzelfde bedje ziek. Volgens de Oostendse politicus gaat het om slechts 600 miljoen euro die de eigenaars van zonnepanelen (PV) via een netvergoeding zouden moeten afdragen, na aftrek van enkele eenmalige bonussen. Die 600 miljoen euro - intussen aangegroeid tot 850 miljoen euro- is wat de netbeheerders contractueel moesten betalen aan de PV-eigenaars per megawatt groene stroom.
Het andere deel, een klein miljard euro, heeft te maken met overschotten op de certificatenmarkt. In principe kunnen de netbeheerders hun gekochte GSC-certificaten daar doorverkopen aan de energieleveranciers - zoals Electrabel, EDF-Luminus en Lampiris _ die elk jaar een bepaald quotum aan certificaten moeten halen. Maar omdat het aanbod _naast de netbeheerders ook de productie van bijvoorbeeld biomassacentrales en windmolenparken_ groter is dan de vraag, ligt de prijs op hooguit 90 euro. Een hoop minder dan de subsidie die de netbeheerders zelf moeten betalen aan de PV-bezitters.
Maar ook dat miljard moet op de een of andere manier worden verrekend. Ofwel door middelen uit de algemene begroting te halen - en dus elders besparingen of nieuwe belastingen te realiseren - ofwel door de tarieven te verhogen. De federale netvergoeding, die eerder dit jaar door de rechter werd afgeschoten, voorstellen als een oplossing, klopt evenmin. Die was bedoeld om de PV-eigenaars te doen meebetalen voor de netinvesteringen, niet om de Vlaamse GSC-problematiek op te lossen.
Een echte oplossing voor de schuldenproblematiek zal niet eenvoudig zijn, en juridisch hoe dan ook een moeilijke zaak. Intuïtief voelt iedereen dat de PV-bezitters die hebben kunnen profiteren van de oversubsidiëring, op de een of andere manier een stukje moeten inleveren van hun winst van de komende jaren - de subsidiesteun werd toegezegd voor twintig jaar.
Alleen: niet elke PV-bezitter kon even hard profiteren. Een paneel dat certificaten van 450 euro oplevert, is doorgaans minder efficiënt dan de later geplaatste exemplaren, die slechts 350 of 90 euro per megawattuur opleveren. Bovenal betekent het dat de beloften van de overheid _ en de contracten tussen de PV-bezitters en de netwerkbeheerders - eigenlijk een Kaupthing-statuut hebben: die IJslandse bank beloofde ook rendementen op haar spaarvergoeding waarvan je kon voorspellen dat ze onhaalbaar zouden zijn. Tot zover de rechtszekerheid.
Tegelijk zou het onrechtvaardig zijn de hele extra kostprijs uitsluitend af te wentelen op de PV-bezitters. De keuze voor een groener energieproductiepark is een maatschappelijke keuze. Ook de vervanging van ons verouderde en grotendeels op fossiele brandstoffen gebaseerde stroomproductiepark, maakt een tariefverhoging onvermijdelijk. Voor iedereen.
quote:"Provincie Antwerpen omdopen tot Midden-Brabant"
De Vlaamse meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open VLD willen de provincie Antwerpen omdopen in Midden-Brabant. Volgens hen logisch in het kader van de ontvoogding van de "grootsteden" Antwerpen en Gent. Steden met meer dan 200.000 inwoners kunnen volgens het regeerakkoord uit de provincie stappen en zelf de provinciale bevoegdheden uitvoeren. In dat geval zou het absurd zijn dat de provincie Antwerpen die naam behoudt, luidt het.
"Het regeerakkoord laat toe dat de grootsteden Antwerpen en Gent zich volledig ontvoogden van de provincies. In de praktijk komt het erop neer dat ze uit het provinciale verband stappen. Antwerpen ligt dan de facto buiten het provinciale werkingsgebied. Om verwarring te vermijden is deze evolutie het juiste moment om onze provincie een nieuwe naam te bezorgen", zeggen Kris Van Dijck (N-VA), Koen Van den Heuvel (CD&V) en Bart Somers (Open VLD), de fractieleiders van de regeringspartijen in het Vlaams Parlement.
"Als we kijken naar de provincie Antwerpen, zonder de stad Antwerpen, lijkt het ons evident dat we die provincie een andere naam geven, waarbij de duidelijkheid voor de burgers ook toeneemt. Een voor de hand liggende naam is dan Midden-Brabant, denken wij", licht Van Dijck het voorstel van decreet toe. Midden-Brabant, omdat de provincie onder de Nederlandse provincie Noord-Brabant en boven Vlaams- en Waals-Brabant ligt.
Historisch
"Midden-Brabant" is bovendien "een historische referentie die veel beter de verscheidenheid van onze regio vat dan de naam van de grootste Vlaamse stad. Deze benaming liet ook niet altijd een vanzelfsprekende identificatie met het provinciale niveau toe. In sommige subregio's was dit niet evident", luidt het nog.
De drie Vlaamse Parlementsleden geloven dat het moment dat Antwerpen effectief ontvoogd wordt het juiste moment is om deze nieuwe naam te adopteren. Ze willen het debat over de beleidsbrief gebruiken om deze naamdiscussie op de agenda te plaatsen.
Het idee om Antwerpen om te dopen tot Midden-Brabant is niet nieuw, want in 2008 diende Vlaams Belang in de Kamer al een voorstel in om de provincie zo te noemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |