En nu? Wat is de vraag/ stelling?quote:
Bedoel je niet dat milde CPI deflatie logisch zou zijn? In dat geval zijn wij het wel met elkaar eens, alleen zijn we het niet eens met het beleid van centrale banken. Dat is meer wat ik bedoelde.quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:56 schreef SeLang het volgende:
Volgens mij zijn we het op dat punt wel eens hoor (als ik je tenminste goed begrijp). Ikzelf zie monetaire deflatie als een noodzakelijke correctie op een inflatoire (asset) bubble. En (milde) CPI inflatie zou eigenlijk een logisch effect moeten zijn van economische vooruitgang. Economische vooruitgang is efficiëntie verbeteringen dus je verwacht juist dat de prijzen van goederen en diensten steeds lager worden.
Ik was altijd in de veronderstelling dat alleen cash en reserves bij de CB tot 'high powered money' werd gerekend. In dat geval zal er wel wat veranderen aan de beperking om geld uit te lenen, omdat ze nu meer reserves hebben ipv security's, of mis ik iets?quote:Nee. Wat veel mensen over het hoofd zien is dat een centrale bank geen kapitaal kan creëren, alleen liquiditeit. Met QE worden er gewoon (minder liquide) assets met duration risk geruild tegen cash, met andere woorden liquide gemaakt. Maar dit verandert niets aan de kapitalisatie van banken dus de banken hebben precies dezelfde beperkingen om geld uit te lenen.
En omdat die 0,25% hoger is dan de rente die ze krijgen op de korte staatsobligaties, kopen ze die niet meer?quote:Het enige wat het creëert is liquiditeit, maar dat was nooit de beperking. De liquiditeit loopt de spuigaten uit dus de door de QE verstrekte cash gaat dus gewoon direct terug op deposito bij de Fed, waar banken momenteel 0,25% rente op krijgen.
Daar kun je toch van tevoren op inspelen door bijvoorbeeld een lagere rente te eisen. Het maakt dan bv geen verschil of je nu een inflatie van 2% hebt en je 5% rente betaalt of een deflatie van 1% hebt en een rente van 2% betaalt.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:45 schreef robin007bond het volgende:
Deflatie tegengaan is wel degelijk belangrijk.
De vergelijking met consumentenelektronica gaat natuurlijk helemaal mank. Een iPad koop je voor ¤500 (?). Een hypotheek is een stuk meer en met aanhoudende deflatie worden je schulden alleen maar meer.
Ik sluit in ieder geval echt geen hypotheek als er structurele deflatie plaatsvindt.
Nja, de eerste jaren niet. Maar als na 10 jaar je rente veel hoger is wil ik je daar nog wel over horen spreken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:00 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Daar kun je toch van tevoren op inspelen door bijvoorbeeld een lagere rente te eisen. Het maakt dan bv geen verschil of je nu een inflatie van 2% hebt en je 5% rente betaalt of een deflatie van 1% hebt en een rente van 2% betaalt.
Klopt ja, typoquote:Op zaterdag 30 november 2013 18:53 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Bedoel je niet dat milde CPI deflatie logisch zou zijn? In dat geval zijn wij het wel met elkaar eens, alleen zijn we het niet eens met het beleid van centrale banken. Dat is meer wat ik bedoelde.
Als je als bank Treasuries bezit kun je die ook gewoon repo-en bij de Fed voor cash tegen 100% van de waarde, dus het maakt niets uit.quote:Ik was altijd in de veronderstelling dat alleen cash en reserves bij de CB tot 'high powered money' werd gerekend. In dat geval zal er wel wat veranderen aan de beperking om geld uit te lenen, omdat ze nu meer reserves hebben ipv security's, of mis ik iets?
Ik zie inderdaad weinig reden om kortlopende Treasuries te kopen als je een bank bent en dus de faciliteiten van de Fed kunt gebruiken. Maar niet alle financiële instellingen zijn banken.quote:En omdat die 0,25% hoger is dan de rente die ze krijgen op de korte staatsobligaties, kopen ze die niet meer?
Dat er wel wat van dat geld in de echte economie beland. Je hebt me wel wakker gemaakt want ik las dat 1800 miljard gewoon aan de reserves van de banken is toegevoegd zonder uitgeleend te worden. Wat moet ik daar van denken?quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
En nu? Wat is de vraag/ stelling?
Zoals hierboven al is gezegd verdisconteer je dit in de rente.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:45 schreef robin007bond het volgende:
De vergelijking met consumentenelektronica gaat natuurlijk helemaal mank. Een iPad koop je voor ¤500 (?). Een hypotheek is een stuk meer en met aanhoudende deflatie worden je schulden alleen maar meer.
Ik sluit in ieder geval echt geen hypotheek als er structurele deflatie plaatsvindt.
Alleen foute deflatie. Goede deflatie is natuurlijk niets mis mee. Goede deflatie is het goedkoper worden van elektronica door toegenomen productiviteit.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:45 schreef robin007bond het volgende:
Nee er is niks toegevoegd aan reserves van banken. Die banken hadden eerst voor 1800 miljard Treasuries en nu hebben ze voor 1800 miljard cash. Dat is nu juist mijn hele punt.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat er wel wat van dat geld in de echte economie beland. Je hebt me wel wakker gemaakt want ik las dat 1800 miljard gewoon aan de reserves van de banken is toegevoegd zonder uitgeleend te worden. Wat moet ik daar van denken?
Wat gaat er met dat geld gebeuren? Ze krijgen er 0.5% rente op. Waar komt dat geld vandaan?quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee er is niks toegevoegd aan reserves van banken. Die banken hadden eerst voor 1800 miljard Treasuries en nu hebben ze voor 1800 miljard cash. Dat is nu juist mijn hele punt.
0,25%. Dat betaalt de belastingbetaler in de zin dat de Fed minder winst kan afdragen naar de Treasury.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat gaat er met dat geld gebeuren? Ze krijgen er 0.5% rente op. Waar komt dat geld vandaan?
Hoe gaat dat geld straks weer van de balans af komen?quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
0,25%. Dat betaalt de belastingbetaler in de zin dat de Fed minder winst kan afdragen naar de Treasury.
Waarschijnlijk zullen ze het meeste gewoon tot maturity laten staan en gaan ze proberen om de extra liquiditeit uit de markt te halen met depositos waarop ze dan een bepaalde rente bieden. Note: dit is in feite een soort carry-trade die de Fed (= belastingbetaler) geld kost, namelijk het verschil tussen de ontvangen rente op de Treasuries en de rente die ze moeten betalen op die depositos. Wat voor bijeffecten dit verder gaat hebben weet niemand want dit is nog nooit gedaan op $T schaal.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Hoe gaat dat geld straks weer van de balans af komen?
Dat is geen verschil in opvattingenquote:Op zaterdag 30 november 2013 06:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als we af kunnen gaan op het beleid van de FED onder Republikeinse en Democratische presidenten, dan is links voor bestrijding van werkeloosheid dmv renteverlagingen en verruiming van de hoeveelheid geld, en doet rechts alsof ze voor bestrijding van de inflatie zijn (terwijl ze de tekorten opjagen).
Dat wil ik nog wel eens zien. Uitspraken van mensen over hun eigen gedrag in een situatie die niet de huidige is zijn uitermate onbetrouwbaar. Bij voortdurende gematigde deflatie is het uitstelgedrag naar mijn idee klinkklare onzin omdat mensen niet de tijd hebben om te wachten.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:45 schreef robin007bond het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |