Ik snap daar helemaal niks van trouwens maar dat zal wel aan mij liggen. Stel nou dat het niet door de staat maar door een spijkerbroekfabrikant wordt bekostigd (op dezelfde o zo linkse PO zag ik dat de totale productiekosten van een spijkerbroek nog geen 5 euro is en vervolgens voor 200 euro in de winkel ligt). Maakt dat dan indoctrinatie minder erg? Maakt dat de repeterende breuk van 'graaiers > hersenspoeling > nieuwe graaiers' minder schadelijk? Indoctrinatie staat haaks op het principe van de vrije mens. Blijkbaar is het prima om een mens tot slaaf te reduceren als het niet door een rechtstatelijk gegronde overheid gebeurt. Dit is gewoonweg een blinde vlek van libertariërs.quote:Op vrijdag 29 november 2013 08:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je hij begon heel matig over die aziatische chicks maar toen die Yernaz met Ayn Rand kwam aanzetten kwam hij wel goed terug met "oh... maar jij hebt je dus door dat boek laten indoctrineren" en hoewel het antwoord van die jongen correct was (dit was vrije keuze en niet van belastinggeld) blijft het punt wel staan dat Yernaz vanuit zijn standpunt elk ander geluid zal zien als pogingen tot indoctrinatie.
Als je jezelf maar ver genoeg in een uithoek plaatst is al het andere natuurlijk al snel vreemd en eng.quote:Op vrijdag 29 november 2013 08:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je hij begon heel matig over die aziatische chicks maar toen die Yernaz met Ayn Rand kwam aanzetten kwam hij wel goed terug met "oh... maar jij hebt je dus door dat boek laten indoctrineren" en hoewel het antwoord van die jongen correct was (dit was vrije keuze en niet van belastinggeld) blijft het punt wel staan dat Yernaz vanuit zijn standpunt elk ander geluid zal zien als pogingen tot indoctrinatie.
Wacht maar af. Sinds 1980 heeft rechts de politiek gedomineerd. Dat heeft in Nederland tot 2010 geduurd. Nu is er de kentering. Het 1 decennium is dat heilzaam. Het 2e decennium krijg je reden tot klagen. Het laatste decennium voor de volgende wende is het net zo'n ideologisch gekkenhuis als rechts dat was in de aanloop naar de kredietcrisis.quote:Op donderdag 28 november 2013 21:21 schreef Louis22 het volgende:
[..]
http://www.foliaweb.nl/st(...)-links-gedachtegoed/
Vanavond bij P&W. Dat het van een Ayn Rand-fanboy moet komen is jammer, maar het is een meer dan welkom tegengeluid.
Is global warming nu ook al links? Wat een onzin.quote:Op donderdag 28 november 2013 23:56 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bij het onderwerp global warming, kan ik me zo voorstellen.
Dat laatste zou juist wel moeten! We hebben het wel over de universiteit hè, en niet over het hbo of de kleuterschool. En juist bij de niet-exacte vakken zit de universitaire component voor een belangrijk deel erin dat je juist niet alleen kennis tot je neemt, maar inzicht krijgt in de structuur van een wetenschappelijk discours. Elke hoogleraar neemt daarin natuurlijk een bepaalde positie in, maar zou tegelijk ook in staat moeten zijn om de posities van de anderen zonder een al te groot stropop-gehalte uit te leggen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 08:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoewel ik het eens ben dat het onbevooroordeeld moet zijn is het denk ik goed om te onthouden dat wetenschap niet altijd van toepassing is op elk vak. Vooral economie is soms een erg wazig woordspelletje met uiteindelijk in de basis van theorieën over menselijke psychologie, wederom een zachte wetenschap.
Dus als een professor economie zegt "monopolies worden door overheidsingrijpen voorkomen" dan spreekt in dat geval meer een consensuspositie van een hoop economen doorgegeven door een leraar ipv een hardline ideologische indoctrinatie. Maar die vanuit de positie van een hardliner natuurlijk onacceptabel klinkt.
Zo word elke studie een lastig spelletje van woorden wegen. Je kan elke studie wel reduceren tot "de studenten liefde voor het leren geven" maar uiteindelijk wil je natuurlijk ook informatie overbrengen zonder steeds te moeten zeggen "sommige mensen denken dat.... en anderen denken dat...."
Ik denk dat Yernaz niet zegt dat hij vind dat de overheid zich niet met het onderwijs mag bemoeien zoals dat in Nederland vaak het geval is (misschien dat hij dat in het geheim vind maar het is irrelevant voor deze discussie). Maar dat je als belastingbetalende burger mag verwachten dat jouw belastinggeld niet wordt ingezet om kinderen/jong volwassenen een bepaalde religie of ideologie mee te geven. Tot zo ver ben ik het met hem eens.quote:Op vrijdag 29 november 2013 09:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik snap daar helemaal niks van trouwens maar dat zal wel aan mij liggen. Stel nou dat het niet door de staat maar door een spijkerbroekfabrikant wordt bekostigd (op dezelfde o zo linkse PO zag ik dat de totale productiekosten van een spijkerbroek nog geen 5 euro is en vervolgens voor 200 euro in de winkel ligt). Maakt dat dan indoctrinatie minder erg? Maakt dat de repeterende breuk van 'graaiers > hersenspoeling > nieuwe graaiers' minder schadelijk? Indoctrinatie staat haaks op het principe van de vrije mens. Blijkbaar is het prima om een mens tot slaaf te reduceren als het niet door een rechtstatelijk gegronde overheid gebeurt. Dit is gewoonweg een blinde vlek van libertariërs.
Dat's dan wel eerlijk van hem, toch? Al een stuk beter dan een hoop libertariers die er op staan dat het niet om egoisme gaat maar om non-agressie. Dat soort schijnheiligheid vind ik minder prettig en een stuk enger overkomen. Geef nou maar gewoon toe dat je van belasting betalen vlekjes krijgt dan kunnen we verder met de discussie.quote:Maarja, deze engbek (wat een enge uitstraling heeft hij) stelt op zijn twitter dat hij de verdediger is van egoisme. Egoisme, dus zijn eigen belang en niet het belang van de samenleving of zijn gehersenspoelde medestudent. Daar komt hij voor op, en is het enige dat hem boeit. Het enige wat hem interesseert in deze discussie is zijn eigen belang en daar komt hij ronduit voor uit.
De kredietcrisis is geen uit de bocht vliegende markt maar een gevolg van een op schulden gebaseerd geldsysteem wat alleen maar kan blijven bestaan bij gratie van doorlopende groei.quote:Op vrijdag 29 november 2013 09:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wacht maar af. Sinds 1980 heeft rechts de politiek gedomineerd. Dat heeft in Nederland tot 2010 geduurd. Nu is er de kentering. Het 1 decennium is dat heilzaam. Het 2e decennium krijg je reden tot klagen. Het laatste decennium voor de volgende wende is het net zo'n ideologisch gekkenhuis als rechts dat was in de aanloop naar de kredietcrisis.
TS is zelf blijven hangen in de rechtse ideologie en vindt het maar raar dat alle waarheden veranderen. Marktfalen heeft overigens niet alleen met monopolies te maken. De kredietcrisis is een voorbeeld van een uit de bocht vliegende markt. Sindsdien is het idee / waarheid dat 'de markt altijd gelijk heeft' weer lachwekkend geworden. De markt is zeer gevoelig voor groepsgedrag en dat heeft bij mensen nog nooit een sterk rationeel karakter gehad. Zelfs al noem je het individualisme, het blijft kuddegedrag.
Waar heb je die flauwekul vandaan? "Money as debt" van YouTube zeker?quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De kredietcrisis is geen uit de bocht vliegende markt maar een gevolg van een op schulden gebaseerd geldsysteem wat alleen maar kan blijven bestaan bij gratie van doorlopende groei.
Egoïsme is dan ook een positieve eigenschap. Als iedereen zo goed mogelijk voor zijn eigen belang zorgt profiteert de maatschappij als geheel daarvan.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat Yernaz niet zegt dat hij vind dat de overheid zich niet met het onderwijs mag bemoeien zoals dat in Nederland vaak het geval is (misschien dat hij dat in het geheim vind maar het is irrelevant voor deze discussie). Maar dat je als belastingbetalende burger mag verwachten dat jouw belastinggeld niet wordt ingezet om kinderen/jong volwassenen een bepaalde religie of ideologie mee te geven. Tot zo ver ben ik het met hem eens.
De vraag is dan alleen. Wat is een transgressie. Welke ideologien dienen hoe veel lestijd te krijgen en met welke graad van zekerheid dient een leraar zich uit te laten over bepaalde economische of sociale hypothesen? Ik geloof best wel dat er voorbeelden te vinden zijn van leraren die daar veel te ver in gaan met hun aannames en zekerheid en die te veel hun persoonlijke voorkeuren uiten, wat schade brengt aan het sceptisch denken proces van de leerlingen. Maar het is belangrijk om te beseffen dat je uiteindelijk met mensen werkt en dat niemand ooit echt tevreden zal zijn en dat als je je 100% objectief houd je eigenlijk bijna niks te melden hebt behalve: "Ok kinders.... Stuart Mill... zoek maar op op wikipedia... einde les".
[..]
Dat's dan wel eerlijk van hem, toch? Al een stuk beter dan een hoop libertariers die er op staan dat het niet om egoisme gaat maar om non-agressie. Dat soort schijnheiligheid vind ik minder prettig en een stuk enger overkomen. Geef nou maar gewoon toe dat je van belasting betalen vlekjes krijgt dan kunnen we verder met de discussie.
Als je het op prijs stelt wil ik je de literatuurlijst wel doen toekomen. Ik baseer deze uitspraak op de uitleg van diverse vaderlandse economen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar heb je die flauwekul vandaan? "Money as debt" van YouTube zeker?
Wat ik bedoel is dat als je het op die "sommige zeggen dit, anderen zeggen dat" manier gaat uitleggen je:quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat laatste zou juist wel moeten! We hebben het wel over de universiteit hè, en niet over het hbo of de kleuterschool. En juist bij de niet-exacte vakken zit de universitaire component voor een belangrijk deel erin dat je juist niet alleen kennis tot je neemt, maar inzicht krijgt in de structuur van een wetenschappelijk discours. Elke hoogleraar neemt daarin natuurlijk een bepaalde positie in, maar zou tegelijk ook in staat moeten zijn om de posities van de anderen zonder een al te groot stropop-gehalte uit te leggen.
Op korte termijn is mijn eigenbelang tegenovergesteld aan jouw eigen belangquote:Op vrijdag 29 november 2013 10:39 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Egoïsme is dan ook een positieve eigenschap. Als iedereen zo goed mogelijk voor zijn eigen belang zorgt profiteert de maatschappij als geheel daarvan.
Vaderlandse economen kunnen ook flauwekul verkondigen. Je kan gemakkelijk narekenen dat hoe je het ook wendt of keert, alleen nominale groei genoeg is. Reële groei is nergens voor nodig. En die nominale groei is zelfs ook niet eens nodig als je maar accepteert dat zo nu en dan dingen failliet gaan en sommige mensen daarbij hun tegoeden kwijtraken.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je het op prijs stelt wil ik je de literatuurlijst wel doen toekomen. Ik baseer deze uitspraak op de uitleg van diverse vaderlandse economen.
Wat je tweede punt betreft: Je kan het idd ook overdrijven. Maar vaak genoeg is er helemaal geen consensus. Je zou nu bijvoorbeeld kunnen stellen dat de crisis het ongelijk van het neoliberalisme heeft bewezen en als reactie daarop alleen nog maar neo-marxistische literatuur op de lijst kunnen zetten. Dat zou m.i. te simplistisch en een universiteit niet waardig zijn.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat als je het op die "sommige zeggen dit, anderen zeggen dat" manier gaat uitleggen je:
1. De studenten niet meegeeft dat er daadwerkelijk een consensus bestaat (een waardeoordeel)
2. Alle gepubliceerde (soms idioten) schrijvers een beetje tijd moet geven tijdens elke les om maar zo eerlijk mogelijk te zijn want misschien zit er een <vul ideologie-in>-er in de klas.
Dat is vermoeiend en ik denk onwerkbaar.
Ja dus ik denk dat het streven naar een zo objectief mogelijke omgeving een goed doel is en dat dat op dit moment bij sommige uni's niet genoeg het geval is. Tot op het punt dat die leraren zelf ook wel weten dat ze soms over de schreef gaan maar er gewoon mee weg komen. Heel kwalijk.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan het ook overdrijven. Maar vaak genoeg is er helemaal geen consensus. Je zou nu bijvoorbeeld kunnen stellen dat de crisis het ongelijk van het neoliberalisme heeft bewezen en als reactie daarop alleen nog maar neo-marxistische literatuur op de lijst kunnen zetten. Dat zou m.i. te simplistisch en een universiteit niet waardig zijn.
Deze vraag heb ik al eens eerder uitgebreid beantwoord.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De kredietcrisis is geen uit de bocht vliegende markt maar een gevolg van een op schulden gebaseerd geldsysteem wat alleen maar kan blijven bestaan bij gratie van doorlopende groei.
Tenzij je politicologie studeert (en zelfs dan) : wat heeft de politieke kleur van een docent met de inhoud van het wetenschappelijk onderwijs te maken? Laat die politieke kleur lekker waar ie hoort: thuis.quote:Op donderdag 28 november 2013 22:23 schreef Euribob het volgende:
[..]
Je kunt een hoogleraar niet verplichten om het libertarisme aan te hangen.
Adorno en Marcuse worden nog maar heel beperkt gelezen op universiteiten. Persoonlijk vind ik dat jammer, aangezien zij wel de grondleggers (of eigenlijk uitwerkers) zijn van een sociale theorie die toch een tijdlang erg dominant is geweest, maar inmiddels wel haak staat op de moderne sociale wetenschapsbeoefening.quote:Op vrijdag 29 november 2013 00:02 schreef 729Sinistra het volgende:
Het is al lang geen geheim meer dan de meeste hogescholen en universiteiten bevolkt worden door linkse tot zelfs extreme linkse docenten en dito studenten en dat is in meerdere landen op dit continent zo, zeker als je vergelijkt met de USA waar dan bv. meer rechtsere opinies dominant zijn. Het is volgens mij serieus beginnen misgaan half de jaren 60 waarbij de ideologie van de Frankfurter Schule(culturee-lmarxisme zoals verwoord door de filosofen Adorno en vooral de onvermijdbare Herbert Marcuse) langzaam aan de basis begon te vormen voor de progressieve revolutie die in mei 1968 tot uitbarsting kwam. Niemand had ooit gedacht dat vanaf de jaren 70 onze maatschappij zo zou verlinksen op cultureel vlak. Het begin van de anti-autoritaire opvoedingsmethoden, de linkse dominatie van premiers zoals Den Uyl, de verlinksing en versofting van onze rechtsstaat, met als hoogtepunt de heksenjacht in de jaren 80 en 90 tegen extreem-rechts en nationalistische ideeën, vlaggetjesverboden op scholen en meer van die waanzin. Het ergste vind ik nog dat vele van die linkse theologen vandaag het neo-liberalisme omarmen zolang maar het culturele marxisme(tegen racisme, voor ongebreidelde immigratie, tegen laagopgeleiden)intact blijft. Dat anno 2013 de meeste PvdA-leden in elitaire peperdure Amsterdamse wijken als de Singel of de Nieuwe Herengracht wonen zegt mij voldoende. De kunstenaar en de allochtonen hebben al enkele decennia de stoere havenwerker verjaagd uit een partij als de PvdA ..Bekijk het maar zo....
Ik ben even zijn naam kwijt. Maar daar kom ik zo wel op. Oh, de beïnvloeding valt natuurlijk wel mee. Rechten is sowieso redelijk a-politiek. Dat komt omdat i.t.t politicologie rechten zich meer op het product van het wetgevingsproces richt dan het proces zelf. Maar het Rawliaanse gedachtegoed wordt er wel langzaam aan ingemasseerd. Daar is imo niets mis mee. Zijn notitie van sociale rechtvaardigheid is goed uitgewerkt en biedt een werkzaam uitgangspunt voor onze liberale democratie. Ik zelf ben meer fan van Nussbaum (iets liberaler) maar Rawls biedt een veel steviger houvast. Als je gestudeerd hebt aan de UvA moet dat er links of rechtsom wel ingewreven zijn. Daar betaal je ook collegegeld voor.quote:Op donderdag 28 november 2013 23:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Wie? Naar mijn idee viel het juist reuze mee, al kan dat natuurlijk ook aan de werkcollegedocent hebben gelegen. In P&W zeiden ze ook dat het bij de rechtenfaculteit wel meevalt.
Ze hadden het vooral over politicologie en sociologie, en het is toch een publiek geheim dat men daar over het algemeen nogal links georiënteerd is, ook aan andere universiteiten. Je merkt het ook aan de wetenschappelijke artikelen, die soms niet te beroerd zijn om economische theorieën behoorlijk te verdraaien om ze als neoliberale stropop af te fakkelen of juist ten onrechte als steun voor linkse standpunten te gebruiken.
Dat soort gedrag zie je vooral sterk in Canada en de VS bij de Womens en Social Studies opleidingen. Bolwerken van feministen die overal een pleuris hekel aan hebben. Vooral blanke cis-mannen zoals ze het dan noemen. En dat eeuwige ge-academiseer van alles met intersectionalisme dit, internaliseren dat... rape-culture zus.... en dan lekker in het park met studenten van andere faculteiten een schreeuwwedstrijd houden over hoeveel social privilege elke groep mensen wel niet heeft en wie is er nou het grootste slachtoffer. etc.. etc...quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:53 schreef Schurkenstaat het volgende:
Er zit iets veel groters achter. Obsessief contra-gedrag.
Mensen zijn op zoek naar (intellectuele) prikkels. Voor intelligente mensen (academici in dit geval) vormt dit gemiddeld meer een uitdaging, omdat ze deze moeilijk uit het dagelijks leven kunnen halen. Wie stelt jou nou op de proef in het dagelijks leven nu je volwassen bent? Bijna niemand (meer). Die weerstand dan maar opwekken, door iets controversieels te roepen en nog knapper: te kunnen onderbouwen.
Gezien de Universiteit een verzamelplek van intelligente mensen is, zie je juist op deze plaatsen een concentratie van dit contra-gedrag.
Samengevat: ik ben contra, want dat vormt tenminste een uitdaging. Het is een nog grotere uitdaging dat in een discussie te verdedigen. In het verlengde hiervan zie je soms ook hoogleraren en professoren hun dogma's als waarheid prediken, of zelfs onderzoeken hun eigen richtingen ombuigen.
Mijn stelling: in een rechts(e) georiënteerde maatschappij wordt de intellectueel verveelde links, en vice versa.
Links, rechts: valt allemaal wat voor te zeggen. Het ideaal ligt in het midden, maar dat vormt geen interessante intellectuele uitdaging.
Ah, als je een boek leest ben je geïndoctrineerd?quote:Op vrijdag 29 november 2013 08:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat laatste heb je wel een tikje last van als je ayn rand fanboy wordt inderdaad.
Welke sociale theorie ? De term "repressieve tolerantie" ?quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Adorno en Marcuse worden nog maar heel beperkt gelezen op universiteiten. Persoonlijk vind ik dat jammer, aangezien zij wel de grondleggers (of eigenlijk uitwerkers) zijn van een sociale theorie die toch een tijdlang erg dominant is geweest, maar inmiddels wel haak staat op de moderne sociale wetenschapsbeoefening.
Precies. En dat is de grondslag voor de links-rechts discussie onder intellectuelen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:58 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat soort gedrag zie je vooral sterk in Canada en de VS bij de Womens en Social Studies opleidingen. Bolwerken van feministen die overal een pleuris hekel aan hebben. Vooral blanke cis-mannen zoals ze het dan noemen. En dat eeuwige ge-academiseer van alles met intersectionalisme dit, internaliseren dat... en dan lekker in het park met studenten van andere faculteiten een schreeuwwedstrijd houden over hoeveel social privilege elke groep mensen wel niet heeft en wie is er nou het grootste slachtoffer. etc.. etc...
En ze zijn niet dom. Maar ik denk inderdaad dat dat contra-gedrag een soort menselijke neurologische behoefte is.
JIj verwart egoïsme met zelfwerkzaamheid. Maar alleen zelfwerkzaam zijn voor het eigen ikje , is nog niet werkzaam zijn voor anderen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:39 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Egoïsme is dan ook een positieve eigenschap. Als iedereen zo goed mogelijk voor zijn eigen belang zorgt profiteert de maatschappij als geheel daarvan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |