abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133723337
quote:
'Studenten geïndoctrineerd met links gedachtegoed'

Onzinnig links geïnspireerde betogen, daartegen trekt UvA-student politicologie Yernaz Ramautarsing ten strijde. Op zijn Facebookpagina ‘Linkse indoctrinatie op mijn universiteit’ verzamelt hij zo veel mogelijk voorbeelden van docenten die studenten hun politieke voorkeur opleggen.
Yernaz Ramautarsing

Yernaz Ramautarsing

Ramautarsing is er na drie jaar op de Haagse Hogeschool en drie jaar op de UvA van overtuigd: studenten in Nederland worden geïndoctrineerd met een links gedachtegoed. ‘Het uitgangspunt van colleges is altijd links,’ vertelt hij. ‘En de vijand is steeds het kapitalisme. Laatst nog werd bij een college bestuurskunde verteld dat de overheid moet ingrijpen in de markt om een falen te voorkomen. Toen ik daar vervolgens tegen inbracht dat monopolies juist door teveel ingrijpen in de markt tot stand komen, werd dat weggewuifd.’

Totale onzin
Het zijn niet de enige dingen die Ramautarsing tegen de borst stuiten. Ook het antiamerikanisme van de UvA-docenten noemt hij stuitend. Zo werden studenten volgens hem gedwongen het boekje Het Obama experiment. Hoop in tegenslag, geschreven door een politicologiedocent en vol met pro-Obama praat, te kopen. ‘Amerika wordt in alle colleges belachelijk gemaakt. Alsof het allemaal gekke Sarah Palins met een cowboyhoed zijn. De aanname is steeds dat onze Europese verzorgingsstaat het beste systeem is.’

Ook de foto van Karl Marx, die in het Binnengasthuis prominent boven aan de trap hangt, is volgens de politicologiestudent een mooi voorbeeld van de eenzijdige focus. Naar een conservatieve of rechtse denker, zoals zijn eigen heldin Ayn Rand, kun je in het curriculum zoeken met een vergrootglas. Dat is een kwalijke zaak. ‘Als ze op je achttiende aan de universiteit komt studeren, hebben de meeste studenten nog niet echt een stevige politieke basis. Wanneer je dan vervolgens drie of vier jaar lang maar één visie krijgt voorgeschoteld, krijg je een heel vertekend beeld.’

Ramautarsing geeft toe dat slechts een beperkt aantal studenten zich aan de indoctrinatie ergert. ‘Het is niet de grote meerderheid. Maar toch zeker wel zo’n vijftien of twintig procent.’ Waarom die dan niet, zoals het een mondige student betaamt, de opvatting bestrijden? Ramautarsing weet het niet. ‘Niet iedereen kan even goed praten of heeft daarvoor de moed. Of misschien zijn ze wel bang een lager cijfer te krijgen.’ Zelf roept hij in de colleges overigens wel regelmatig dat wat verkondigd wordt ‘totale onzin’ is.

Meldpunt
Het idee voor zijn meldpunt kreeg Ramautarsing toen hij een half jaar geleden een aantal tweets van een studievriendin voorbij zag komen. ‘Een docent bij Europees Recht zei dat mensen die niet vóór de Europese Unie waren maar moesten doodgaan, of zoiets, ’ vertelt hij. ‘Dat heb ik toen op Facebook gezet en daar kwamen veel reacties op.’ Het aantal likes van de pagina nadert inmiddels de tweehonderd. Het zijn bovenal ontevreden studenten van verschillende Nederlandse universiteiten, aldus Ramautarsing. Amsterdam, Nijmegen en Utrecht springen er volgens hem uit als linkse bolwerken.

Ramautarsing hoopt met zijn pagina landelijke aandacht te krijgen. ‘Het zou mooi zijn als een website als GeenStijl af en toe een voorbeeld oppikt en er meer ruchtbaarheid aan geeft.’ De illusie ‘het systeem van de universiteit’ te kunnen veranderen heeft hij niet. Maar door de uitspraken te documenteren hoopt hij wel de kwestie bij de universiteit aan te kaarten. ‘Misschien roept de UvA bepaalde docenten na een uitspraak wel op het matje. En als er niks verandert en het meerdere keren gebeurt, kunnen ze zo’n docent misschien zelfs wel ontslaan.’
http://www.foliaweb.nl/st(...)-links-gedachtegoed/

Vanavond bij P&W. Dat het van een Ayn Rand-fanboy moet komen is jammer, maar het is een meer dan welkom tegengeluid.
pi_133723395
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:21 schreef Louis22 het volgende:
Ramautarsing is er na drie jaar op de Haagse Hogeschool en drie jaar op de UvA van overtuigd: studenten in Nederland worden geïndoctrineerd met een links gedachtegoed. Het uitgangspunt van colleges is altijd links, vertelt hij.
Ja man, ik word echt heel erg geïndoctrineerd met links gedachtegoed tijdens een college calculus.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_133723537
Trouwens, je mag toch hopelijk van studenten verwachten dat ze zelf kunnen nadenken? En niet gewoon alles wat hun docent vertelt klakkeloos aannemen? :')
pi_133723565
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:25 schreef Rezania het volgende:
Trouwens, je mag toch hopelijk van studenten verwachten dat ze zelf kunnen nadenken? En niet gewoon alles wat hun docent vertelt klakkeloos aannemen? :')
"Als ze op je achttiende aan de universiteit komt studeren, hebben de meeste studenten nog niet echt een stevige politieke basis. Wanneer je dan vervolgens drie of vier jaar lang maar één visie krijgt voorgeschoteld, krijg je een heel vertekend beeld.’"

Een intelligente observatie als je het mij vraagt.
pi_133723618
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:25 schreef Rezania het volgende:
Dat is het punt niet he.

Daarbij, studenten zijn ook geen übermenschen. Ook hen zijn vatbaar voor indoctrinatie.
pi_133723659
quote:
10s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:23 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja man, ik word echt heel erg geïndoctrineerd met links gedachtegoed tijdens een college calculus.
Linkerlimieten. :(
pi_133723682
Uiteraard is het een slecht iets als de lessen zo "links" zijn, maar een middenweg is ook geen optie. Studenten/leerlingen moeten gewoon zowel linkse als rechtse visie,s meekrijgen. Geen d66 middenweg denken.
pi_133723706
quote:
13s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:28 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Linkerlimieten. :(
:D
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat is het punt niet he.

Daarbij, studenten zijn ook geen übermenschen. Ook hen zijn vatbaar voor indoctrinatie.
Dan is mijn beeld van dat studenten vrijdenkend moeten zijn zeker ook verkeerd? ;(
pi_133723859
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:28 schreef theunderdog het volgende:
middenweg
Goed idee. Er bestaat niet zoiets als een neutrale blik, dus schotel een veelheid aan gekleurde visies voor en laat de student kiezen.
pi_133723938
quote:
14s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:31 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Goed idee. Er bestaat niet zoiets als een neutrale blik, dus schotel een veelheid aan gekleurde visies voor en laat de student kiezen.
2

Maja, er zijn wel meer problemen aan het onderwijs, maar als ik dat allemaal zou opsommen dan ga ik offtopic.
pi_133723976
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

2

Maja, er zijn wel meer problemen aan het onderwijs, maar als ik dat allemaal zou opsommen dan ga ik offtopic.
2? Als in, links en rechts? Dat vind ik veel te beperkt.
pi_133724065
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:34 schreef Louis22 het volgende:

[..]

2? Als in, links en rechts? Dat vind ik veel te beperkt.
Uiteraard zijn "links" en "rechts" erg arbitraire begrippen, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik ermee bedoel.
  donderdag 28 november 2013 @ 22:03:31 #13
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_133725695
Utrecht, Amsterdam en Nijmegen links. Goh, je verwacht het niet.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_133725707
Dat de overheid moet ingrijpen als de vije markt faalt is altijd een rechtse gedachte gewwest.
Wat een onzin om dat te ontkennen .
Het is ook een kapitalistische gedachte. Al eeuwen en eeuwen
pi_133725710
Het staat hem toch vrij om zijn eigen universiteit te beginnen als hij er niet tevreden mee is?
pi_133725772
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:21 schreef Louis22 het volgende:
Ramautarsing is er na drie jaar op de Haagse Hogeschool en drie jaar op de UvA van overtuigd:
laat hem eerst maar een studie afronden :')
pi_133725793
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 22:03 schreef Tocadisco het volgende:
Het staat hem toch vrij om zijn eigen universiteit te beginnen als hij er niet tevreden mee is?
'maar dat kost geld en ze geven mij geen subsidie :'( '
  donderdag 28 november 2013 @ 22:05:16 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133725795
Politicologie aan de UvA studeren en dan gaan klagen dat men te pro-Obama is :')!

Die kerel verdient wel de pannenkoek van het jaar award. Tegelijkertijd een mooi voorbeeld waarom hbo'rs eigenlijk niet op de universiteit thuishoren, maar dat even terzijde.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 28 november 2013 @ 22:05:45 #19
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_133725823
quote:
Naar een conservatieve of rechtse denker, zoals zijn eigen heldin Ayn Rand, kun je in het curriculum zoeken met een vergrootglas.
De gedachtes van een dergelijke domme doos moeten ook helemaal niet tentoongespreid worden, zeker niet op een universiteit.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 28 november 2013 @ 22:06:54 #20
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_133725883
quote:
10s.gif Op donderdag 28 november 2013 22:05 schreef Ryon het volgende:
Politicologie aan de UvA studeren en dan gaan klagen dat men te pro-Obama is :')!

Die kerel verdient wel de pannenkoek van het jaar award. Tegelijkertijd een mooi voorbeeld waarom hbo'rs eigenlijk niet op de universiteit thuishoren, maar dat even terzijde.
Een libertariër die politiek gaat studeren, ik lach me krom hier.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 28 november 2013 @ 22:08:45 #21
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_133725987
Toen ik journalistiek deed was ik de enige die rechts (hoewel; vvd) dacht. Er waren een paar durfals die d66 aanhingen, maar het leeuwendeel was stijf links.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_133726021
quote:
14s.gif Op donderdag 28 november 2013 22:05 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

'maar dat kost geld en ze geven mij geen subsidie :'( '
Hoezo moet het nou weer van de overheid komen, een beetje eigen initiatief kan geen kwaad toch? Tegenwoordig is crowdfunding goed genoeg ontwikkeld dat hij daar makkelijk genoeg geld mee moet kunnen ophalen als er genoeg mensen achter hem staan.
pi_133726092
quote:
10s.gif Op donderdag 28 november 2013 22:06 schreef Euribob het volgende:

[..]

Een libertariër die politiek gaat studeren, ik lach me krom hier.
Zie hier het inclusiviteits-denken van een linksmens.
pi_133726110
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 22:08 schreef Catch22- het volgende:
Toen ik journalistiek deed was ik de enige die rechts (hoewel; vvd) dacht. Er waren een paar durfals die d66 aanhingen, maar het leeuwendeel was stijf links.
_O-
pi_133726150
quote:
10s.gif Op donderdag 28 november 2013 22:09 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Hoezo moet het nou weer van de overheid komen, een beetje eigen initiatief kan geen kwaad toch? Tegenwoordig is crowdfunding goed genoeg ontwikkeld dat hij daar makkelijk genoeg geld mee moet kunnen ophalen als er genoeg mensen achter hem staan.
ga het toch niet zulluf betalen :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')