Wat is dan het 'rechtse' standpunt bij global warming bijvoorbeeld? Het meeste wat mij verteld werd op de middelbare school/universiteit over global warming vond ik toch objectief. Het is nou eenmaal zo'n beetje een feit dat het er is en dat wij westerlingen er de grootste oorzaak van zijn. Het is nou eenmaal een feit dat een groot deel van de oplossing ligt in 'linkse', antikapitalistische schone energie.quote:Op donderdag 28 november 2013 23:56 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bij het onderwerp global warming, kan ik me zo voorstellen.
Je kletst uit je nek. Zijn populariteit is voorbij. Al 30 jaar ofzoquote:Op vrijdag 29 november 2013 00:25 schreef 729Sinistra het volgende:
Toch wel. Vraag aan menig docent zijn mening over Herbert Marcuse en je zal versteld staan. Er staat nog net geen standbeeld van deze man in menig universiteiten.
Welnee.. dat zijn van die extreemrechtse verzinselsquote:De Frankfurter Schule heeft van in het begin de theorieën van Lenin toegepast zoals beschreven in '' Staat en Revolutie"" namelijk die van mollenwerk en infiltratie
Nee hoor... iemand fantaseerde dat Lenin dat zei, maar het is een kreet van studenten eind jaren zestig in de diskussie 'het systeem aanvallen' of van binnenuit veranderingen doorvoeren.quote:. Lenin schreef nml. ''wij bolsjevieken moeten een lange reis door de instellingen gaan om onze doelen te bereiken,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rudi_Dutschkequote:Dutschke pleitte echter voor een "lange mars door de instituten van macht" om zo van binnenuit de overheid en de samenleving radicaal te veranderen.
Zij moeten dat niet vertellen dan ? Zij moeten stilletjes indoctrineren?quote:Zo ken ik uit mijn school vele leraren die openlijk vertelden dat ze sympathie hadden voor partijen als de PvdA, Groenlinks of D66.
Dat is niet waar. Die stroming, nooit populair geweest in brede kring, is doodgebloed in de zeventiger jaren.. en waarom?quote:Anti-autoritaire opvoedingsmethoden is een typisch links stokpaardje geweest
Schone energie is niet per definitie links.Er bestaan ook vele groenrechtse groepen zoals bv, de Vrijbuiter in België. Deze rechtse anarchisten verzetten zich oa tegen de afbraak van het dorp Doel in de Antwerpse Haven en velen van hen zijn radikaal tegen autogebruik.quote:Op vrijdag 29 november 2013 00:56 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Wat is dan het 'rechtse' standpunt bij global warming bijvoorbeeld? Het meeste wat mij verteld werd op de middelbare school/universiteit over global warming vond ik toch objectief. Het is nou eenmaal zo'n beetje een feit dat het er is en dat wij westerlingen er de grootste oorzaak van zijn. Het is nou eenmaal een feit dat een groot deel van de oplossing ligt in 'linkse', antikapitalistische schone energie.
Linksen geloven tegen beter weten in nog steeds in de maakbaarheid van de mens, Dat is gewoon de realiteit totaal negeren. Bovendien wordt in onze huidige neo-liberale maatschappij conservatief-rechts op 1 hoopje gegooid met ultra-liberalisme en andere vormen van sociaal-darwinisme. De traditionele links-rechts tegenstelling wordt gemakkelijk vertaald naar links (pro arbeid, pro sociale zekerheid,...) en rechts (pro kapitaal, pro werkgevers,...). Deze vorm van ''rechts'' die overal zeer gemakkelijk aanvaard wordt maar niet meer is dan het libertarische gedachtegoed , is in wezen de meest asociale vorm van "rechts"! En toch wordt deze vorm meer geapprecieerd dan conservatief rechts" die VEEL socialer is dan libertarisch rechts en links liberalisme. Conservatief rechts verdedigt de sociale zekerheid en sociale verworvenheden, in zekere zin zijn het als volkspartijen zelfs de echte arbeiderspartijen, die de arbeiders niet meesleuren in een onzinnige en kunstmatige "klassenstrijd zoals extreem-links wel doet.quote:Op vrijdag 29 november 2013 00:56 schreef JaJammerJan het volgende:
Maargoed, ik vind het niet meer dan logisch dat studenten voornamelijk in 'linkse' invloedssferen komen. Als je gaat studeren en probeert te denken wat het beste voor de wereld is kom je eigenlijk vanzelf wel bij 'linkse' idealen. Het is vervolgens de realiteit na de studie die deze idealen verzwakt en personen 'rechtser' maakt, zonder idealen.
De VVD-leden kozen voor Mark Rutte, toch ?quote:Op vrijdag 29 november 2013 00:58 schreef 729Sinistra het volgende:
Allemaal veel geblaat en weinig wol want er is geen rellallochtoon minder in dit land dankzij de VVD. Je ziet het nou ook weer. Als de verkiezingen naderen gaat de VVD wat ''rechtse'' praat brallen en na de verkiezingen zijn ze weer links als vanouds. Ooit afgevraagd waarom Mark Rutte in 2004 partijleider werd en niet Rita Verdonk? Nou, ik denk dat je het antwoord wel weet....
Je verengt het begrip rechts.quote:In Nederland heb je 2 rechtse partijen; de PVV en de SGP.
Precies. Altijd dat verongelijkte, misnoegde toontje van de 'rechtse' mens. Waren het voorheen al de ambtenarij, de rechterlijke macht, de cabaretiers en de media die het moesten ontgelden, nu zijn de universiteiten kennelijk ook aan de beurt. Wat zou het volgende doelwit zijn?quote:Op vrijdag 29 november 2013 00:13 schreef Kansenjongere het volgende:
Als "rechts" Nederland van mening is dat bepaalde beroepsgroepen, zoals bijvoorbeeld de journalistiek en het onderwijs, te "links" zouden zijn dan zullen ze of moeten aantonen dat "rechtse" sollicitanten omwille van hun politieke voorkeur geweigerd worden of ze moeten de hand in eigen boezem steken en erkennen dat er bij hen gewoon te weinig animo is om die sectoren te gaan werken.
artsenquote:Op vrijdag 29 november 2013 03:19 schreef k_man het volgende:
[..]
Precies. Altijd dat verongelijkte, misnoegde toontje van de 'rechtse' mens. Waren het voorheen al de ambtenarij, de rechterlijke macht, de cabaretiers en de media die het moesten ontgelden, nu zijn de universiteiten kennelijk ook aan de beurt. Wat zou het volgende doelwit zijn?
Grappenmaker. Vanaf de kleuterschool voeren ze je die vuilnis. Zelfstandig nadenken heb je al afgeleerd voor je aan je studie begon.quote:Op donderdag 28 november 2013 21:25 schreef Rezania het volgende:
Trouwens, je mag toch hopelijk van studenten verwachten dat ze zelf kunnen nadenken? En niet gewoon alles wat hun docent vertelt klakkeloos aannemen?
Ik denk dat een universiteit onbevooroordeeld alle visies op een onderwerp onder de aandacht van de student moet brengen zodat die uiteindelijk een eigen oordeel kan vormen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 00:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Onzin. Een universiteit dient onbevooroordeeld te zijn en juist aan beide vlakken wél ruimte te bieden, mits op wetenschappelijk niveau onderbouwd.
Hoewel ik het eens ben dat het onbevooroordeeld moet zijn is het denk ik goed om te onthouden dat wetenschap niet altijd van toepassing is op elk vak. Vooral economie is soms een erg wazig woordspelletje met uiteindelijk in de basis van theorieën over menselijke psychologie, wederom een zachte wetenschap.quote:Op vrijdag 29 november 2013 00:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Onzin. Een universiteit dient onbevooroordeeld te zijn en juist aan beide vlakken wél ruimte te bieden, mits op wetenschappelijk niveau onderbouwd.
Dat laatste heb je wel een tikje last van als je ayn rand fanboy wordt inderdaadquote:Op donderdag 28 november 2013 21:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is het punt niet he.
Daarbij, studenten zijn ook geen übermenschen. Ook hen zijn vatbaar voor indoctrinatie.
Dat was de eerste keer dat ik Freek weer eens wat zinnigs zag roepen de afgelopen jaren.quote:Op vrijdag 29 november 2013 08:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat laatste heb je wel een tikje last van als je ayn rand fanboy wordt inderdaad.
En een serieuze oogleraar zal dat ook niet doen. Er zijn niet voor niets ook geen marxisistische hoogleraren meerquote:Op donderdag 28 november 2013 22:23 schreef Euribob het volgende:
[..]
Je kunt een hoogleraar niet verplichten om het libertarisme aan te hangen.
Aha, dat is waar ook. Dat type 'rechts' haat wetenschappelijk onderzoek.quote:Op donderdag 28 november 2013 23:56 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bij het onderwerp global warming, kan ik me zo voorstellen.
Dat is toch al decennia standaard onderdeel van het lesprogramma?quote:Op vrijdag 29 november 2013 00:05 schreef Igen het volgende:
Wij kregen bij aardrijkskunde les over de EU-subsidie op melkboeren en hoe dat leidt tot een melkoverschot en failliete boeren in Afrika. Dat was nog eens een docent, achteraf bezien.
Ik was gister al weggezapt bij de eerste woorden van Freek dus ik heb het gemistquote:Op vrijdag 29 november 2013 08:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat was de eerste keer dat ik Freek weer eens wat zinnigs zag roepen de afgelopen jaren.
Hij beschuldigde pvv-ers van racismequote:Op vrijdag 29 november 2013 08:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik was gister al weggezapt bij de eerste woorden van Freek dus ik heb het gemist
Je hij begon heel matig over die aziatische chicks maar toen die Yernaz met Ayn Rand kwam aanzetten kwam hij wel goed terug met "oh... maar jij hebt je dus door dat boek laten indoctrineren" en hoewel het antwoord van die jongen correct was (dit was vrije keuze en niet van belastinggeld) blijft het punt wel staan dat Yernaz vanuit zijn standpunt elk ander geluid zal zien als pogingen tot indoctrinatie.quote:Op vrijdag 29 november 2013 08:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik was gister al weggezapt bij de eerste woorden van Freek dus ik heb het gemist
Ja, net zoals het gros van de mensen nog nooit van Keynes of Colijn heeft gehoord. Ayn Rand is best bekend bij mensen die geïnteresseerd zijn in politiek of economie (al dan niet als clown).quote:Op vrijdag 29 november 2013 08:56 schreef SpecialK het volgende:
Ook lijkt Yernaz de indruk te hebben dat Ayn Rand en haar literatuur in Nederland totaal onbekend is. Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dat klopt. Zou zomaar kunnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |