abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133732771
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 23:56 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Waarschijnlijk bij het onderwerp global warming, kan ik me zo voorstellen.
Wat is dan het 'rechtse' standpunt bij global warming bijvoorbeeld? Het meeste wat mij verteld werd op de middelbare school/universiteit over global warming vond ik toch objectief. Het is nou eenmaal zo'n beetje een feit dat het er is en dat wij westerlingen er de grootste oorzaak van zijn. Het is nou eenmaal een feit dat een groot deel van de oplossing ligt in 'linkse', antikapitalistische schone energie.

Maargoed, ik vind het niet meer dan logisch dat studenten voornamelijk in 'linkse' invloedssferen komen. Als je gaat studeren en probeert te denken wat het beste voor de wereld is kom je eigenlijk vanzelf wel bij 'linkse' idealen. Het is vervolgens de realiteit na de studie die deze idealen verzwakt en personen 'rechtser' maakt, zonder idealen.
pi_133732790
Allemaal veel geblaat en weinig wol want er is geen rellallochtoon minder in dit land dankzij de VVD. Je ziet het nou ook weer. Als de verkiezingen naderen gaat de VVD wat ''rechtse'' praat brallen en na de verkiezingen zijn ze weer links als vanouds. Ooit afgevraagd waarom Mark Rutte in 2004 partijleider werd en niet Rita Verdonk? Nou, ik denk dat je het antwoord wel weet....

Echt rechts dat is voor mij de Republikeinen in Amerika. Centrum-rechts de Democraten. In Nederland heb je 2 rechtse partijen; de PVV en de SGP.
pi_133732859
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:25 schreef 729Sinistra het volgende:
Toch wel. Vraag aan menig docent zijn mening over Herbert Marcuse en je zal versteld staan. Er staat nog net geen standbeeld van deze man in menig universiteiten.
Je kletst uit je nek. Zijn populariteit is voorbij. Al 30 jaar ofzo
Maar jij hebt natuurlijk nooit iets gelezen van Marcuse

quote:
De Frankfurter Schule heeft van in het begin de theorieën van Lenin toegepast zoals beschreven in '' Staat en Revolutie"" namelijk die van mollenwerk en infiltratie
Welnee.. dat zijn van die extreemrechtse verzinsels

quote:
. Lenin schreef nml. ''wij bolsjevieken moeten een lange reis door de instellingen gaan om onze doelen te bereiken,
Nee hoor... iemand fantaseerde dat Lenin dat zei, maar het is een kreet van studenten eind jaren zestig in de diskussie 'het systeem aanvallen' of van binnenuit veranderingen doorvoeren.
En dat van binnenuit betekende de revolutionaire idealen verlaten en je aansluiten bij gematigd links bijvoorbeeld. Of gewoon werken en daar iets maatschappijveranderd inleggen.
Niks Lenin en dus echt niet een strategie om een communistische revolutie te bereiken.
Eerder een strategie om een vrijere samenleving te bereiken. Geweldloos en democratisch.
quote:
Dutschke pleitte echter voor een "lange mars door de instituten van macht" om zo van binnenuit de overheid en de samenleving radicaal te veranderen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rudi_Dutschke
.
quote:
Zo ken ik uit mijn school vele leraren die openlijk vertelden dat ze sympathie hadden voor partijen als de PvdA, Groenlinks of D66.
Zij moeten dat niet vertellen dan ? Zij moeten stilletjes indoctrineren?

quote:
Anti-autoritaire opvoedingsmethoden is een typisch links stokpaardje geweest
Dat is niet waar. Die stroming, nooit populair geweest in brede kring, is doodgebloed in de zeventiger jaren.. en waarom?
Omdat men erkende dat een opvoeder op tijd simpelweg de baas moet spelen.
pi_133732900
Toen die gast bij P&W over een parlementaire enquête begon en zelfs Rita Verdonk hem niet meer serieus nam, wist ik genoeg.
pi_133732940
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:56 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Wat is dan het 'rechtse' standpunt bij global warming bijvoorbeeld? Het meeste wat mij verteld werd op de middelbare school/universiteit over global warming vond ik toch objectief. Het is nou eenmaal zo'n beetje een feit dat het er is en dat wij westerlingen er de grootste oorzaak van zijn. Het is nou eenmaal een feit dat een groot deel van de oplossing ligt in 'linkse', antikapitalistische schone energie.
Schone energie is niet per definitie links.Er bestaan ook vele groenrechtse groepen zoals bv, de Vrijbuiter in België. Deze rechtse anarchisten verzetten zich oa tegen de afbraak van het dorp Doel in de Antwerpse Haven en velen van hen zijn radikaal tegen autogebruik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:56 schreef JaJammerJan het volgende:
Maargoed, ik vind het niet meer dan logisch dat studenten voornamelijk in 'linkse' invloedssferen komen. Als je gaat studeren en probeert te denken wat het beste voor de wereld is kom je eigenlijk vanzelf wel bij 'linkse' idealen. Het is vervolgens de realiteit na de studie die deze idealen verzwakt en personen 'rechtser' maakt, zonder idealen.
Linksen geloven tegen beter weten in nog steeds in de maakbaarheid van de mens, Dat is gewoon de realiteit totaal negeren. Bovendien wordt in onze huidige neo-liberale maatschappij conservatief-rechts op 1 hoopje gegooid met ultra-liberalisme en andere vormen van sociaal-darwinisme. De traditionele links-rechts tegenstelling wordt gemakkelijk vertaald naar links (pro arbeid, pro sociale zekerheid,...) en rechts (pro kapitaal, pro werkgevers,...). Deze vorm van ''rechts'' die overal zeer gemakkelijk aanvaard wordt maar niet meer is dan het libertarische gedachtegoed , is in wezen de meest asociale vorm van "rechts"! En toch wordt deze vorm meer geapprecieerd dan conservatief rechts" die VEEL socialer is dan libertarisch rechts en links liberalisme. Conservatief rechts verdedigt de sociale zekerheid en sociale verworvenheden, in zekere zin zijn het als volkspartijen zelfs de echte arbeiderspartijen, die de arbeiders niet meesleuren in een onzinnige en kunstmatige "klassenstrijd zoals extreem-links wel doet.

Mijn economische visies staan dicht bij het solidarisme en dat is een sociale leer die de sociale consequenties van het marxisme en kapitalisme afwijst, en zichzelf positioneert als middenweg tussen deze twee uitersten. In het Engels staat deze term vooral bekend als de Third Position (de Derde Weg). Het is haast vanzelfsprekend gestoeld op een religieuze, bepaaldelijk christelijke[1], maatschappijvisie. De PVV bv. is een zuiver solidaristische partij net als de SGP...
pi_133732941
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:58 schreef 729Sinistra het volgende:
Allemaal veel geblaat en weinig wol want er is geen rellallochtoon minder in dit land dankzij de VVD. Je ziet het nou ook weer. Als de verkiezingen naderen gaat de VVD wat ''rechtse'' praat brallen en na de verkiezingen zijn ze weer links als vanouds. Ooit afgevraagd waarom Mark Rutte in 2004 partijleider werd en niet Rita Verdonk? Nou, ik denk dat je het antwoord wel weet....
De VVD-leden kozen voor Mark Rutte, toch ?
Ze wilden een fatsoenlijk rechtse leider. Geen populist met weinig inhoud.

quote:
In Nederland heb je 2 rechtse partijen; de PVV en de SGP.
Je verengt het begrip rechts.
Rechts= PVV, VVD, CDA, SGP, CHU en 50+ werd tot voor kort ook door een rechtse bal geleid.
pi_133733023
Mark Rutte is gewoon een linkse liberaal hoor(stijl Hans Dijkstal) enkel gebruikt hij voor de verkiezingen wat ''rechtse'' praat. Wat je zegt over die studenten is idd waar. Extreem-linkse subversieven gingen zich aansluiten bij gematigde partijen om zo hun nog even extreem gedachtegoed in de maatschappij beter te laten doorsijpelen. Iedereen wist dat partijen als bv, de CPN(communistische partij van Nederland) en de PSP nooit een meerderheid achter zich zouden krijgen dus gingen ze maar fuseren met anderen om tot een zogenaamde ''gematigde'' partij als groenlinks te komen. Rechts denken is Gemeenschapsdenken. Bij echte conservatieven is er geen plaats voor individualisme en liberalisme. Dat is anti-gezin, anti-gemeenschap en maakt van een nette organische samenleving slechts een chaos-samenleving vol geweld en onveiligheid omdat men het maximum aan hebzucht voor zichzelf er wil uithalen.
pi_133733052
Hij heeft gewoon gelijk.

Daarom moet Harm Beertema minister van onderwijs worden.
pi_133733798
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:13 schreef Kansenjongere het volgende:
Als "rechts" Nederland van mening is dat bepaalde beroepsgroepen, zoals bijvoorbeeld de journalistiek en het onderwijs, te "links" zouden zijn dan zullen ze of moeten aantonen dat "rechtse" sollicitanten omwille van hun politieke voorkeur geweigerd worden of ze moeten de hand in eigen boezem steken en erkennen dat er bij hen gewoon te weinig animo is om die sectoren te gaan werken.
Precies. Altijd dat verongelijkte, misnoegde toontje van de 'rechtse' mens. Waren het voorheen al de ambtenarij, de rechterlijke macht, de cabaretiers en de media die het moesten ontgelden, nu zijn de universiteiten kennelijk ook aan de beurt. Wat zou het volgende doelwit zijn?
pi_133733937
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 november 2013 03:19 schreef k_man het volgende:

[..]

Precies. Altijd dat verongelijkte, misnoegde toontje van de 'rechtse' mens. Waren het voorheen al de ambtenarij, de rechterlijke macht, de cabaretiers en de media die het moesten ontgelden, nu zijn de universiteiten kennelijk ook aan de beurt. Wat zou het volgende doelwit zijn?
artsen
  vrijdag 29 november 2013 @ 08:19:38 #136
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_133734619
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:25 schreef Rezania het volgende:
Trouwens, je mag toch hopelijk van studenten verwachten dat ze zelf kunnen nadenken? En niet gewoon alles wat hun docent vertelt klakkeloos aannemen? :')
Grappenmaker. Vanaf de kleuterschool voeren ze je die vuilnis. Zelfstandig nadenken heb je al afgeleerd voor je aan je studie begon.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 29 november 2013 @ 08:21:53 #137
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_133734630
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:08 schreef Igen het volgende:

[..]

Onzin. Een universiteit dient onbevooroordeeld te zijn en juist aan beide vlakken wél ruimte te bieden, mits op wetenschappelijk niveau onderbouwd.
Ik denk dat een universiteit onbevooroordeeld alle visies op een onderwerp onder de aandacht van de student moet brengen zodat die uiteindelijk een eigen oordeel kan vormen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 29 november 2013 @ 08:28:46 #138
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_133734694
Zienswijze :o?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 29 november 2013 @ 08:31:12 #139
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133734718
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:08 schreef Igen het volgende:

[..]

Onzin. Een universiteit dient onbevooroordeeld te zijn en juist aan beide vlakken wél ruimte te bieden, mits op wetenschappelijk niveau onderbouwd.
Hoewel ik het eens ben dat het onbevooroordeeld moet zijn is het denk ik goed om te onthouden dat wetenschap niet altijd van toepassing is op elk vak. Vooral economie is soms een erg wazig woordspelletje met uiteindelijk in de basis van theorieën over menselijke psychologie, wederom een zachte wetenschap.

Dus als een professor economie zegt "monopolies worden door overheidsingrijpen voorkomen" dan spreekt in dat geval meer een consensuspositie van een hoop economen doorgegeven door een leraar ipv een hardline ideologische indoctrinatie. Maar die vanuit de positie van een hardliner natuurlijk onacceptabel klinkt.

Zo word elke studie een lastig spelletje van woorden wegen. Je kan elke studie wel reduceren tot "de studenten liefde voor het leren geven" maar uiteindelijk wil je natuurlijk ook informatie overbrengen zonder steeds te moeten zeggen "sommige mensen denken dat.... en anderen denken dat...."

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 29-11-2013 09:05:10 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_133734773
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 21:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat is het punt niet he.

Daarbij, studenten zijn ook geen übermenschen. Ook hen zijn vatbaar voor indoctrinatie.
Dat laatste heb je wel een tikje last van als je ayn rand fanboy wordt inderdaad :D.
  vrijdag 29 november 2013 @ 08:39:01 #141
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133734784
Ik denk dat een hoop leraren zich overigens wel onnodig schuldig maken aan het overbrengen van minderheidsposities of omstreden posities als zijnde een waarheid. Ik ben het met onze Ayn Rand lezende boy dat dit iets is waar constant op gelet moet worden.

Oh en leerlingen dwingen een boek van een leraar te kopen is natuurlijk gewoon fout. Ik kan zo een paar wetten bedenken die daar een stokje voor steken.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 29 november 2013 @ 08:40:14 #142
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133734800
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2013 08:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat laatste heb je wel een tikje last van als je ayn rand fanboy wordt inderdaad :D.
Dat was de eerste keer dat ik Freek weer eens wat zinnigs zag roepen de afgelopen jaren.
pi_133734815
quote:
2s.gif Op donderdag 28 november 2013 22:23 schreef Euribob het volgende:

[..]

Je kunt een hoogleraar niet verplichten om het libertarisme aan te hangen.
En een serieuze oogleraar zal dat ook niet doen. Er zijn niet voor niets ook geen marxisistische hoogleraren meer :P.
pi_133734848
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 23:56 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Waarschijnlijk bij het onderwerp global warming, kan ik me zo voorstellen.
Aha, dat is waar ook. Dat type 'rechts' haat wetenschappelijk onderzoek.
pi_133734860
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:05 schreef Igen het volgende:
Wij kregen bij aardrijkskunde les over de EU-subsidie op melkboeren en hoe dat leidt tot een melkoverschot en failliete boeren in Afrika. Dat was nog eens een docent, achteraf bezien. ^O^
Dat is toch al decennia standaard onderdeel van het lesprogramma?
pi_133734901
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 november 2013 08:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat was de eerste keer dat ik Freek weer eens wat zinnigs zag roepen de afgelopen jaren.
Ik was gister al weggezapt bij de eerste woorden van Freek dus ik heb het gemist :P
pi_133734915
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2013 08:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik was gister al weggezapt bij de eerste woorden van Freek dus ik heb het gemist :P
Hij beschuldigde pvv-ers van racisme
  vrijdag 29 november 2013 @ 08:52:29 #148
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133734984
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2013 08:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je hij begon heel matig over die aziatische chicks maar toen die Yernaz met Ayn Rand kwam aanzetten kwam hij wel goed terug met "oh... maar jij hebt je dus door dat boek laten indoctrineren" en hoewel het antwoord van die jongen correct was (dit was vrije keuze en niet van belastinggeld) blijft het punt wel staan dat Yernaz vanuit zijn standpunt elk ander geluid zal zien als pogingen tot indoctrinatie.
  vrijdag 29 november 2013 @ 08:56:34 #149
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133735038
Ook lijkt Yernaz de indruk te hebben dat Ayn Rand en haar literatuur in Nederland totaal onbekend is. Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dat klopt. Zou zomaar kunnen.
  vrijdag 29 november 2013 @ 09:01:15 #150
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_133735114
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 november 2013 08:56 schreef SpecialK het volgende:
Ook lijkt Yernaz de indruk te hebben dat Ayn Rand en haar literatuur in Nederland totaal onbekend is. Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dat klopt. Zou zomaar kunnen.
Ja, net zoals het gros van de mensen nog nooit van Keynes of Colijn heeft gehoord. Ayn Rand is best bekend bij mensen die geïnteresseerd zijn in politiek of economie (al dan niet als clown).
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')