Oh ja joh? Van wie moet dat precies? Er zijn zoveel mensen die niet aangenomen worden, daar ontstaat geen ophef over. Moet iemand nog aan jou uitleggen wat precies het probleem is hier? Iemand niet aannemen omdat hij een bepaalde huidskleur heeft. Dát is het probleem. Niet dat ze hem niet aan hebben genomen.quote:Op donderdag 28 november 2013 12:41 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het wordt nog erger als ze hem gewoon aangenomen hadden terwijl ze hem liever niet willen.
Killing voor die donkere knaap, de werksfeer en het bedrijf.
Maar dat moet toch van Nederland. Raarrrr.
hij wordt niet afgewezen puur omdat hij neger is. Maar ook omdat hij nauwelijks ervaring heeft met computers.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:23 schreef Peunage het volgende:
[..]
Oh ja joh? Van wie moet dat precies? Er zijn zoveel mensen die niet aangenomen worden, daar ontstaat geen ophef over. Moet iemand nog aan jou uitleggen wat precies het probleem is hier? Iemand niet aannemen omdat hij een bepaalde huidskleur heeft. Dát is het probleem. Niet dat ze hem niet aan hebben genomen.
Niet puur nee, maar dat speelt zeker wel mee...?quote:Op donderdag 28 november 2013 13:27 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
hij wordt niet afgewezen puur omdat hij neger is. Maar ook omdat hij nauwelijks ervaring heeft met computers.
De baas deed het niet zo tactisch in de vermelding, al is dat tot daar aan toe. Mailtje ging waarschijnlijk aan iemand waarmee hij nog niet zolang werkt anders zou die hem niet zo hard naaienquote:Op donderdag 28 november 2013 13:27 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
hij wordt niet afgewezen puur omdat hij neger is. Maar ook omdat hij nauwelijks ervaring heeft met computers.
Vergeet je voor het gemak even dat ie ook weinig tot geen ervaring met computers had? Of telt dat ineens niet meer mee?quote:Op donderdag 28 november 2013 13:23 schreef Peunage het volgende:
[..]
Oh ja joh? Van wie moet dat precies? Er zijn zoveel mensen die niet aangenomen worden, daar ontstaat geen ophef over. Moet iemand nog aan jou uitleggen wat precies het probleem is hier? Iemand niet aannemen omdat hij een bepaalde huidskleur heeft. Dát is het probleem. Niet dat ze hem niet aan hebben genomen.
Het neger zijn is wel de belangrijkste reden aan dat mailtje te zienquote:Op donderdag 28 november 2013 13:27 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Nee dat vergeet ik niet, maar dat is dan ook een hele goede reden om iemand niet aan te nemen. Dat hij een bepaalde huidskleur heeft, dat is helemaal geen goede reden, want daar kan hij niks aan doen. Dus vergeet jij het 'het is een neger' stukje, of vind je dat gewoon niet belangrijk?quote:Op donderdag 28 november 2013 13:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Vergeet je voor het gemak even dat ie ook weinig tot geen ervaring met computers had? Of telt dat ineens niet meer mee?
Hoezo naaien? Er staat 'per abuis'. Foutje dus.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:29 schreef Haque het volgende:
[..]
De baas deed het niet zo tactisch in de vermelding, al is dat tot daar aan toe. Mailtje ging waarschijnlijk aan iemand waarmee hij nog niet zolang werkt anders zou die hem niet zo hard naaien
oh je hebt gelijk, excuus verkeerd gelezenquote:Op donderdag 28 november 2013 13:31 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hoezo naaien? Er staat 'per abuis'. Foutje dus.
Dus jij verwacht een objectief oordeel van iemand die als eerste begint over de afkomst als reden om iemand niets te vinden?quote:Op donderdag 28 november 2013 13:27 schreef IkStampOpTacos het volgende:
hij wordt niet afgewezen puur omdat hij neger is. Maar ook omdat hij nauwelijks ervaring heeft met computers
Waar heb je het over? Rare conclusies trek je. Ik zeg alleen dat die chef 2 redenen geeft en iedereen doet alsof hij alleen is afgewezen omdat hij neger is terwijl hij schijnbaar ook niet met computers overweg kan.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:32 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dus jij verwacht een objectief oordeel van iemand die als eerste begint over de afkomst als reden om iemand niets te vinden?
Het is de primaire reden dat hij is afgewezen.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Rare conclusies trek je. Ik zeg alleen dat die chef 2 redenen geeft en iedereen doet alsof hij alleen is afgewezen omdat hij neger is terwijl hij schijnbaar ook niet met computers overweg kan.
Ja, maar 1 van de 2 redenen is een racistische reden. Snap je dat of niet?quote:Op donderdag 28 november 2013 13:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Rare conclusies trek je. Ik zeg alleen dat die chef 2 redenen geeft en iedereen doet alsof hij alleen is afgewezen omdat hij neger is terwijl hij schijnbaar ook niet met computers overweg kan.
Volgens dezelfde persoon die hem als eerste afwijst omdat het een neger is. Het spijt me erg maar dat diskwalificeert die hele persoon als beoordelaar van geschiktheid. De rest van de mail vind ik dus helemaal niet meer relevant.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
terwijl hij schijnbaar ook niet met computers overweg kan.
Dat ontken ik verder toch ook niet?quote:Op donderdag 28 november 2013 13:36 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja, maar 1 van de 2 redenen is een racistische reden. Snap je dat of niet?
Al gaf hij 1000 goede redenen om hem niet aan te nemen, hij zegt eerst 'het is een neger'. Dat is dus racisme, hoe je het ook wendt of keert.
Ervaring opdoen is juist het hele idee achter een stageplaats slimmerik.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Vergeet je voor het gemak even dat ie ook weinig tot geen ervaring met computers had? Of telt dat ineens niet meer mee?
Point being?quote:Op donderdag 28 november 2013 13:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ben jij traag van begrip? De eerst opgenoemde reden is huidskleur.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ervaring opdoen ook het idee achter een stage.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:38 schreef 2Happy4U het volgende:
Niets meer dan terecht, hij had geen ervaring.
Dat is dus niet waar.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:38 schreef 2Happy4U het volgende:
Niets meer dan terecht, hij had geen ervaring.
Zet dan niet in het doorstuur mailtje 'het is die neger die dat andere bedrijf aanklaagde'quote:Op donderdag 28 november 2013 13:43 schreef Ultralaser het volgende:
Het hele probleem nu is dat hij een aanklacht gaat indienen. Als zo'n knaap in de toekomst bij mij komt solliciteren en ik vind dat soort berichten op internet dan is het ook helaas laat maar zitten. Reden is dat hij blijkbaar om het minst of geringste naar het gerecht toe stapt.
Als jij als werkgever van plan bent om hem te discrimineren, dan is het wel handig dat je dit van te voren weet ja.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:43 schreef Ultralaser het volgende:
Het hele probleem nu is dat hij een aanklacht gaat indienen. Als zo'n knaap in de toekomst bij mij komt solliciteren en ik vind dat soort berichten op internet dan is het ook helaas laat maar zitten. Reden is dat hij blijkbaar om het minst of geringste naar het gerecht toe stapt.
Dat zegt dan ook wel weer veel over jou. Als ik om mijn ras werd afgewezen zou ik dat hele bedrijf failliet proberen te maken.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:43 schreef Ultralaser het volgende:
Reden is dat hij blijkbaar om het minst of geringste naar het gerecht toe stapt.
Aantoonbaar racisme kwalificeer jij als het minste of geringste?quote:Op donderdag 28 november 2013 13:43 schreef Ultralaser het volgende:
Hij is wel iemand met karakter en hij laat niet met zich fucken. Geen slechte eigenschappen.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:43 schreef Ultralaser het volgende:
Jup, een jankerd is het. Mensen wordt eens wakker we leven in een cultuur die niet warm en aardig is naar elkaar.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:47 schreef Copycat het volgende:
[..]
Aantoonbaar racisme kwalificeer jij als het minste of geringste?
Bizar. En treurigmakend, zo'n schouderophalende houding.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:48 schreef Ultralaser het volgende:
Jup, een jankerd is het. Mensen wordt eens wakker we leven in een cultuur die niet warm en aardig is naar elkaar.
Zeg dat wel ja.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:48 schreef Copycat het volgende:
[..]
Bizar. En treurigmakend, zo'n schouderophalende houding.
Inderdaad, de wereld is niet lief en zacht. Het is een koude en harde wereld. Deal with it en ga verder.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:48 schreef Copycat het volgende:
[..]
Bizar. En treurigmakend, zo'n schouderophalende houding.
Als hij onder 'huisjas' ook al mensen gaat aanklagen....quote:Op donderdag 28 november 2013 13:47 schreef Copycat het volgende:
[..]
Aantoonbaar racisme kwalificeer jij als het minste of geringste?
Onzin, als "wij" willen dat "ze" Zwarte Piet accepteren moeten "wij" niet toestaan dat er daadwerkelijk mensen gediscrimineerd worden op deze manier.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:48 schreef Ultralaser het volgende:
[..]
Jup, een jankerd is het. Mensen wordt eens wakker we leven in een cultuur die niet warm en aardig is naar elkaar.
Daarom moet dat bedrijf nu ook niet zeuren, die gaan straks lekker allemaal een uitkering trekken. Lesje geleerd: als je een racist bent moet je zorgen dat je niet betrapt wordt. En je kunt maar beter geen mensen in dienst hebben die niet weten wat de normale omgangsvormen zijn en dan ook nog eens niet kunnen omgaan met e-mails.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:48 schreef Ultralaser het volgende:
[..]
Leer hoaxes herkennen ...quote:Op donderdag 28 november 2013 13:50 schreef Red_85 het volgende:
Als hij onder 'huisjas' ook al mensen gaat aanklagen....
Ik ben wel benieuwd op basis waarvan. Hij loopt een stage mis, maar die had hij toch niet gekregen wegens gebrek aan ervaring zo blijkt uit het stuk. Discriminatie-"schade" lijkt me niet op geld waardeerbaar. Ben trouwens wel benieuwd wat ik moet betalen voor zoveel media-exposure.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:33 schreef KingKloon het volgende:
http://nos.nl/artikel/580153-schadevergoeding-voor-negermail.html
Jeffrey Koorndijk wil een schadevergoeding omdat hij vanwege zijn huidskleur werd afgewezen bij een Arnhems elektronicabedrijf. In dagblad Metro zegt hij een advocaat te zoeken om een zaak aan te spannen.
Van die kneusjes die over zich heen laten lopen zijn inderdaad heel waardevol voor een bedrijfquote:Op donderdag 28 november 2013 13:48 schreef Ultralaser het volgende:
[..]
Nou ja, als jij bij een computerbedrijf aan de slag wil is het wel handig dat je daar mee om kan gaan. Maar dat staat er verder los van hier.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:56 schreef Copycat het volgende:
Bij welke stageplek is ervaring een pre? Bijt dat juist niet het hele idee achter een stage?
Hij zal 0,0 affiniteit met computers hebben gehad.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:56 schreef Copycat het volgende:
Bij welke stageplek is ervaring een pre? Bijt dat juist niet het hele idee achter een stage?
Meestal zoek je toch een stageplek in de richting van je opleiding? Maar inderdaad, dat discussiepunt is van ondergeschikt belang.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:59 schreef HeatWave het volgende:
Nou ja, als jij bij een computerbedrijf aan de slag wil is het wel handig dat je daar mee om kan gaan. Maar dat staat er verder los van hier.
quote:Racistische mail was 'interne grap'
ARNHEM -
De mail waarin de 23-jarige Jeffrey Koorndijk voor een stageplek bij een Arnhems bedrijf werd afgewezen vanwege zijn huidskleur („neger“), was een interne bedrijfsgrap.
Dat heeft directeur Mike de Wilde van het gelijknamige bedrijf in auto-elektronica donderdag via een woordvoerster laten weten. „Er was niets discriminerends mee bedoeld”, zegt de woordvoerster
.
De medewerker die de mail per ongeluk naar Koorndijk stuurde, is ondergedoken wegens bedreigingen. "Is niks, is een donker gekleurde (een neger)", was te lezen in de mail. Nadat het beledigende deel van de mail op Facebook was geplaatst, ontstond woensdag grote ophef.
Volgens De Wilde is er mondeling en schriftelijk excuses gemaakt richting de jongeman uit Deventer. Deze eist op zijn beurt een schadevergoeding van het elektronicabedrijf.
Hun is niet juist, voor die racist die het eerste feit erg belangrijk vond en dat maakt dus gewoon het hele oordeel onbetrouwbaar.quote:
quote:Op donderdag 28 november 2013 13:59 schreef Cara het volgende:
[..]
Hij zal 0,0 affiniteit met computers hebben gehad.
Zoals al eerder omschreven, het feit dat hij een foto maakt van zijn beeldscherm zegt daarover wel genoeg. Iemand die je moet uitleggen hoe je een printscreen moet maken, wil je niet in je IT-zaak willen hebben.
Maar het tweede punt is niet discriminatoir, tenzij je een impliciet verband ziet met het eerste oordeel.quote:Op donderdag 28 november 2013 14:01 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Hun is niet juist, voor die racist die het eerste feit erg belangrijk vond en dat maakt dus gewoon het hele oordeel onbetrouwbaar.
Daar was ik dus al bang voor, een interne "grap". Alleen is het helemaal niet grappig en het geeft inderdaad aan dat de hele bedrijfscultuur daar verziekt was.quote:
Het verband is dat het oordeel van dezelfde persoon komt. Ik verwacht niet van een racist dat die een objectief oordeel gaat vellen.quote:Op donderdag 28 november 2013 14:03 schreef regiliopeace het volgende:
[..]
Maar het tweede punt is niet discriminatoir, tenzij je een impliciet verband ziet met het eerste oordeel.
Toch denk ik dat er in heel veel bedrijven dit soort "grappen" worden gemaakt, als vrienden/collega's onder elkaar... zonder dat de leiding het weet of dat die dus mee doet... etc etc... Maar goed, dit lijkt anderzijds ook op een uitvlucht in een zeer serieuze aangelegenheidquote:Op donderdag 28 november 2013 14:03 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar was ik dus al bang voor, een interne "grap". Alleen is het helemaal niet grappig en het geeft inderdaad aan dat de hele bedrijfscultuur daar verziekt was.
Volgens deze logica is die aanklacht ook geen probleem toch? Het is een koude en harde wereld. Als je iemand discrimineert wordt je aangeklaagd. Simpel.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:49 schreef Ultralaser het volgende:
[..]
Inderdaad, de wereld is niet lief en zacht. Het is een koude en harde wereld. Deal with it en ga verder.
Dan hoop ik dat die mensen zich nu gaan realiseren wat de gevolgen van die "grapjes" kunnen zijn, mogelijk wordt er vanaf nu ook eens opgetreden tegen dit soort interne "grapjes".quote:Op donderdag 28 november 2013 14:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Toch denk ik dat er in heel veel bedrijven dit soort "grappen" worden gemaakt, als vrienden/collega's onder elkaar... zonder dat de leiding het weet of dat die dus mee doet... etc etc... Maar goed, dit lijkt anderzijds ook op een uitvlucht in een zeer serieuze aangelegenheid
Dat doet die Jeffrey toch? Hij dealt ermee door het bedrijf kapot proberen te krijgen. Zijn goed recht. Het is tenslotte geen aardige wereld.quote:Op donderdag 28 november 2013 13:49 schreef Ultralaser het volgende:
[..]
Inderdaad, de wereld is niet lief en zacht. Het is een koude en harde wereld. Deal with it en ga verder.
Hij mag wel uitkijken dat hij zelf geen schadevergoeding moet betalen door deze lastercampagne.quote:Op donderdag 28 november 2013 14:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat doet die Jeffrey toch? Hij dealt ermee door het bedrijf kapot proberen te krijgen. Zijn goed recht. Het is tenslotte geen aardige wereld.
De meeste bedrijven die ik ken hebben gewoon gedragsregels waarin staat dat dit soort dingen niet mogen.quote:Op donderdag 28 november 2013 14:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat die mensen zich nu gaan realiseren wat de gevolgen van die "grapjes" kunnen zijn, mogelijk wordt er vanaf nu ook eens opgetreden tegen dit soort interne "grapjes".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |