Ik denk inderdaad eerder aan dat laatste! Ik zou overal zo veel mogelijk kattenbakken neerzetten!quote:Op dinsdag 10 december 2013 09:21 schreef Gwywen het volgende:
Hallo dierenarts,
ik heb nog een vraagje over mijn diarree-kitten Poef.
Door andere brokken met prebiotica gaat het met de diarree de goede kant op, de drolletjes worden steeds normaler.
Echter nu doet zich een volgend probleem voor...
Ze plast op de bank. En gisteravond op het dekbed van mijn kind.
De eenvoudigste verklaring zou zijn dat ze de weg in huis nog niet zo goed weet en de bak misschien te ver weg vindt (die staat helemaal in de bijkeuken), maar misschien kan er nog iets anders aan de hand zijn, een infectie of zo?
Of hebben kittens net als kleine kinderen dat gedrag van "ik moet plassen maar spelen is zo leuk o jee nu kan ik het niet meer ophouden en ik doe het in mijn broek"?
Oei, dat is niet zo mooi. Kan jij hem temperaturen? Normale temp is tussen 38-39 graden.quote:Op dinsdag 10 december 2013 09:37 schreef Ole het volgende:
He verdorie. Mijn kater van amper 2 is ineens heel sloom en wil niet eten. Echt niks voor hem de vreetzak! Als het vanavond nog zo is ga ik morgen meteen naar de dierenarts. Zint me helemaal niet dit
Ik was toch van plan vanmiddag naar het tuincentrum te gaan, volgens mij verkopen ze daar ook kattenbakken. Die zal ik dan in mijn kantoor zetten, dat is wat dichter bij de woonkamer dan de bijkeuken.quote:Op dinsdag 10 december 2013 09:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad eerder aan dat laatste! Ik zou overal zo veel mogelijk kattenbakken neerzetten!
Sowieso is het aantal kattenbakken = het aantal katten +1. Dus 1 poezekind zou toch minimaal 2 kattenbakken moeten hebben.
Het kan ook zijn dat zij nu afkeer heeft voor haar kattenbak vanwege diarree (de kattenbak associeert zij nu met pijn en ongemak). Als een kattenbak erbij niet helpt, dan is het verstandig om urine te laten onderzoeken bij de dierenarts. Urine moet vers zijn en niet in contact geweest zijn met kattenbakkorrels. De dierenarts heeft wel een handige urine-opvang kit voor de katten, mocht het nodig zijn.
quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:01 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik was toch van plan vanmiddag naar het tuincentrum te gaan, volgens mij verkopen ze daar ook kattenbakken. Die zal ik dan in mijn kantoor zetten, dat is wat dichter bij de woonkamer dan de bijkeuken.
Ik merk sowieso aan haar dat ze moeite heeft met ruimte, mijn kantoor is ongeveer het formaat van de kattenruimte in het asiel en daar voelt ze zich prettig, maar in de woonkamer, die veel groter is, ligt ze het liefst in een hoekje, nooit in het midden. Niet dat ze bang is, maar ze moet duidelijk nog wennen aan ruimte om zich heen.
Misschien is dat ook een reden waarom ze de bak niet "haalt". Dat ze vanuit waar ze op dat moment is gewoon helemaal niet kan plaatsen waar de bak staat. Dat laatste zal denk ik een kwestie van tijd zijn.
Ha, daar komt ze net m'n kantoor binnen. Dikke kans dat ze zo op schoot komt liggen, ze is zo lief
quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:01 schreef Qwea het volgende:
Ik wilde je even laten weten DDA, dat Baloe injecties in zijn knieën en weer in zijn rug heeft gehad (Woensdag) en hij doet het als een tiet![]()
Voorzichtig bijvijlen met een nagelvijl. Of niks doen als hij daar geen last van heeft.quote:Ik heb nog wel een vraagje : Baloe zijn nagels zijn lang, dus ik heb ze geknipt (lampje eronder dan kun je het leven zien) maar er is 1 of 2 nagels nog steeds achterlijk lang, alleen het leven zit zo dicht tegen de rand aan dat ik het niet durf te knippen. Hij loopt niet meer ver genoeg om ze te slijten. Wat moet ik hiermee?
In principe als het een klein open wondje is, hoef je niks aan te doen. Eventueel ontsmetten met betadine (pas op, niet in de oogjes laten komen). En verder in de gaten houden. Als het een kattenkrab geweest zijn, kan het soms tot een abces leiden. Dan krijgt Kip een dikke wang.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:30 schreef Good.vs.Evil het volgende:
Hoi!
Kip (de poes) heeft of heel erg lomp gedaan of met Varken (de poes) gevochten en heeft nu een wondje naast dr snorharen.. Ziet er schoon uit, maar hoe moet ik dit behandelen?
Zal ik zo eens proberen. Hij lijkt ietsje opgeknapt. Heeft ook alweer gegeten.quote:Op dinsdag 10 december 2013 09:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oei, dat is niet zo mooi. Kan jij hem temperaturen? Normale temp is tussen 38-39 graden.
Goed in de gaten houden, de kat moet elke dag eten.quote:Op dinsdag 10 december 2013 16:15 schreef Ole het volgende:
[..]
Zal ik zo eens proberen. Hij lijkt ietsje opgeknapt. Heeft ook alweer gegeten.
Goed voor Nederland natuurlijk, wel zielig voor de pups. Ik vraag me wel af wat zij dan wel hadden als het qua verschijnselen op rabies lijkt....quote:Bij controletesten die zijn uitgevoerd naar aanleiding van de positieve testen op twee van rabiës verdachte pups uit Bulgarije is gebleken dat er bij deze dieren toch geen sprake was van een rabiës-infectie.
Ja, dat weet ik dus niet. Hij sleept soms wel met zijn nagels over de vloer. Maar of ze dan te lang zijn of dat dat gewoon zijn "loopje" ivm artrose is, dat weet ik dus niet.quote:
1 of andere mongool v/d dierenwinkel adviseerde me gewoon afknippen, doet even pijn maar kwamen ze wel overheen. Toen heb ik gevraagd of zij er ook overheen zou komen als ik dr nagels er 1 voor 1 uit zou rukkenquote:Volgens mij worden die nagels steeds langer en harder naarmate die honden ouder worden en ze lopen ook nog eens minder dus ze slijten niet. Ik heb die dremel maar bij Chico zit dat leven ook zo ver door, daar kun je echt niet in vijlen, dat doet zeer! Ik moet er toch maar weer eens goed aan gaan zitten met dat ding want anders passen zijn schoenen niet als het dalijk gaat sneeuwen
Ik zal eens kijken wat de opties zijn. Thnx!quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:15 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Voorzichtig bijvijlen met een nagelvijl. Of niks doen als hij daar geen last van heeft.
quote:Op dinsdag 10 december 2013 16:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik dus niet. Hij sleept soms wel met zijn nagels over de vloer. Maar of ze dan te lang zijn of dat dat gewoon zijn "loopje" ivm artrose is, dat weet ik dus niet.
[..]
1 of andere mongool v/d dierenwinkel adviseerde me gewoon afknippen, doet even pijn maar kwamen ze wel overheen. Toen heb ik gevraagd of zij er ook overheen zou komen als ik dr nagels er 1 voor 1 uit zou rukken![]()
Kijk zo kennen we je weerquote:Op dinsdag 10 december 2013 16:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
.
[..]
1 of andere mongool v/d dierenwinkel adviseerde me gewoon afknippen, doet even pijn maar kwamen ze wel overheen. Toen heb ik gevraagd of zij er ook overheen zou komen als ik dr nagels er 1 voor 1 uit zou rukken![]()
Tja, zij weten het natuurlijk niet. Je kan niet op alle mogelijke ziektes laten testen. Je kan alleen gericht testen, dus bijv. op wel of geen rabies (en zelfs dat is dus niet altijd 100% betrouwbaar).quote:Op dinsdag 10 december 2013 16:31 schreef oh-oh het volgende:
Ja dat had ik ook gelezen en ik vroeg het me idd ook af, raar dat dat er niet bij staat he?
Olijfolie kan je zeker proberen. Verder Beaphar Darmreiniger, dat bevat psyllium vezels. Eventueel overleggen met je dierenarts over het gebruik van Tractonorm.quote:Ik heb nog wel een vraagje trouwens!
Mijn oude hondje, bijna 16, eet bij vlagen slecht. Nu op het moment eet hij goed, maar hij poept nog maar een keer in de twee dagen terwijl hij normaal toch wel een keer per dag keutelt.
Verder doet ie het prima geloof ik, maar hij poept nu echt al langer dan een week om de dag.
Gewone goede kleine mooie keutels, niks geks mee verder, alleen kost het hem wel meer moeite dan normaal, hij moet echt even doordrukken in het begin zeg maar. Ik weet dat er van die poedertjes zijn die je door het eten kan doen waardoor het makkelijker gaat maar hij is erg kieskeurig en ik rommel liever niet met zijn maaltijden. Het is het type hond dat iets nooit meer lust als je ergens een keer een verpulverd pilletje doorheen doet zeg maar![]()
Mss dat ik wat olijfolie over zijn voer kan doen, maar als het niet erg is dat ie maar om de dag dowloadt laat ik het liever zo.
Als het de kunstnagels zijn, geen probleem toch?quote:Op dinsdag 10 december 2013 16:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik dus niet. Hij sleept soms wel met zijn nagels over de vloer. Maar of ze dan te lang zijn of dat dat gewoon zijn "loopje" ivm artrose is, dat weet ik dus niet.
[..]
Mooi jasje hoor!quote:Op dinsdag 10 december 2013 17:07 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Kijk zo kennen we je weer![]()
Blijft zijn winterjas goed zitten ,draait hij niet ?
Filmpje is van 5 jaar geleden .quote:Op dinsdag 10 december 2013 17:14 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mooi jasje hoor!Heeft hij het anders te koud?
Oei, ik mag hopen dat het geen prostaathernia is (kan theoretisch wel...)quote:Op dinsdag 10 december 2013 17:12 schreef oh-oh het volgende:
Het is idd een open reu. Hij poept gewoon volgens ritme alleen nu een ander ritme.
En het eerste stukje is wat harder zeg maar, daarom moet ie net wat harder drukken.
Ik kan wel laten checken op een prostaathernia, maar ik acht de kans op een hartaanval bij een da vrij groot en hij kan toch niet meer onder narcose...
Ah, wat een mooie hond! Gecondoleerd...quote:Op dinsdag 10 december 2013 17:21 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Filmpje is van 5 jaar geleden .
Kaa is niet meer onder ons .
Winters waren hard voor hem toendertijd ,met een beetje noorderwind stond hij gewoon vast .
Zwaar HD etc ,onder de 40 kg deed hij het goed,maar net te schraal voor de winters
Hij verkoos zelf om een jas aan te doen bij zulk weer .
Laatste 1 1/2 jaar heeft hij in Spanje doorgebracht ,beter voor zijn gewrichten en spieren .
Legde je hem neer op de grond ging die zelf met zijn kop er in ,als je voor hem stond helemaal .quote:Op dinsdag 10 december 2013 17:22 schreef oh-oh het volgende:
Hij deed zelf die jas aan ja??
Mijn apen kleden zich echt praktisch zelf aan en degene die niet wil die laat het ook niet toe
Isogel wil ook nog wel eens helpenquote:Op dinsdag 10 december 2013 17:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oei, ik mag hopen dat het geen prostaathernia is (kan theoretisch wel...)
Vergrote prostaat, tja, dat kan ik jou moeilijk uitleggen hoe je het moet checken, dat moet toch eigenlijk een dierenarts doen. Heeft hij moeite met plassen? Vaak kleine beetjes, dat er maar een paar druppels uitkomen? (doen de reuen toch wel...) Bloed bij de urine?
Hernia perinealis, dat is eigenlijk een soort breuk in de spieren naast de anus. Soms kan je als een zacht zakje onderhuids links of rechts van de anus voelen. Maar eigenlijk moet dat ook de dierenarts onderzoeken.
Maar stel voor dat het dat is, waarschijnlijk wil je hem toch niet opereren? Dus dan kan je eerst hem proberen te laxeren. Zonder een hartaanval.
Hahaha hier steken ze ook allemaal de kop en voorpoten erin als ik een pakkie ophoud, behalve die teef , die doet wat jouwes deed, die loopt schijnbaar liever bibberend tot dr kin door de sneeuw en zoquote:Op dinsdag 10 december 2013 17:26 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Legde je hem neer op de grond ging die zelf met zijn kop er in ,als je voor hem stond helemaal .
Had ook een regenjas voorsavonds (niet nat de mand in ) ,ooit de oude teef aangedaan .
Die stond als een schildpad en was de straat niet op te krijgen
Hoe oud is de kat? Waarom denk je aan diabetes? (er kunnen namelijk ook andere dingen zijnquote:Op dinsdag 10 december 2013 23:03 schreef clumsy_clown het volgende:
DDA, ik heb weer een vraagje over Noah de kat. Een vriend zag hem laatst en zei dat hij flink was afgevallen, dus morgen ga ik toch de dierenarts bellen. Mijn hypothese is nog steeds diabetes, vandaar mijn vraag. M'n moeder logeert toevallig bij me en heeft haar eigen glucosemeter en prikpen bij zich, en ik vroeg me af hoe betrouwbaar een daarmee gemeten waarde is. Heb je daar ervaring mee? Noah is namelijk een goedzak en laat alles toe, dus ik zou hem morgen even kunnen meten. Ik las al dat een (verwarmd) voetkussentje of oortje de beste resultaten geeft. En als het met een meter die gekalibreerd is voor mensen kan, wat zijn dan normaalwaarden voor een niet-nuchtere kat?
(Bloed)onderzoek gaat uiteraard gewoon gebeuren, maar dit zou lekker snel kunnen, vandaar.
Hij is 5,5 en gecastreerd. Op een ooginfectie toen hij 8 weken oud was na, altijd gezond geweest. Symptomen: érg geobsedeerd met eten, veel drinken, veel plassen, en dus afgevallen. Hij was een tijdlang te dik, toen heeft hij lightvoer gehad en kreeg hij een mooie taille. Nu zit hij weer aan vol voer, (al is hij erg kieskeurig wat betreft brokken) maar is dus nog iets meer afgevallen. Ik besef me heel goed dat het wat anders kan zijn heur, maar in de DD staat diabetes wel hoogquote:Op woensdag 11 december 2013 11:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe oud is de kat? Waarom denk je aan diabetes? (er kunnen namelijk ook andere dingen zijn)
Ik adviseer thuis glucose meten alleen bij stabiele diabetes patiënten en dan leer ik eerst de eigenaren dat te doen. De thuis test is helaas niet zo betrouwbaar bij de honden/katten als bij de mensen en ik vind hem eigenlijk niet geschikt voor de eerste controle of het instellen van de kat met diabetes (zoeken naar de juiste hoeveelheid insuline). Als je het per se wil doen, dan pak je het (verwarmde) oortje. Niet ontsmetten want alcohol zorgt voor verkeerde uitslagen. Pootje adviseer ik eigenlijk nooit, daar zitten klauwtjes aan vast![]()
Het beste is eigenlijk ook glucose in de urine laten controleren en bij te hoog glucose gehalte in het bloed, ook fructosamines laten meten.
De normale waarden hangen van een apparaatje of het lab af. Voor een gemiddelde thuistest zou tussen 5-9 mmol/l ongeveer normaal zijn. Bij stress kan een kat makkelijk glucose van 15 mmol/l krijgen. Daarom is het meten van fructosamines nuttig (dat is namelijk onafhankelijk van stress en andere factoren).
Succes met het poezenkind!
Ding zit primaquote:Op dinsdag 10 december 2013 17:07 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Kijk zo kennen we je weer![]()
Blijft zijn winterjas goed zitten ,draait hij niet ?
Keizer!quote:Op woensdag 11 december 2013 14:57 schreef oh-oh het volgende:
Hoi DDA, Chico voelde geloof ik aan dat er iemand aan zijn prostaat wilde gaan frotten, dus hij poept gewoon maar weer dagelijks.
Groetjes!
[ afbeelding ]
quote:
Aanvulling nog; bloedwaarden kunnen, ook bij een niet-diabeteskat, opeens omhoog schieten bij, zoals DDA al zei, stress, of een spannend vogeltje, of wat dan ook, dus 1 keer prikken is niet heel betrouwbaar. Als ik (1 van mij katten heeft diabetes) wil weten hoe z'n bloedwaarden zijn, maak ik een curve van de hele dag, dan zie je ook meteen de vogeltjesquote:Op dinsdag 10 december 2013 23:03 schreef clumsy_clown het volgende:
DDA, ik heb weer een vraagje over Noah de kat. Een vriend zag hem laatst en zei dat hij flink was afgevallen, dus morgen ga ik toch de dierenarts bellen. Mijn hypothese is nog steeds diabetes, vandaar mijn vraag. M'n moeder logeert toevallig bij me en heeft haar eigen glucosemeter en prikpen bij zich, en ik vroeg me af hoe betrouwbaar een daarmee gemeten waarde is. Heb je daar ervaring mee? Noah is namelijk een goedzak en laat alles toe, dus ik zou hem morgen even kunnen meten. Ik las al dat een (verwarmd) voetkussentje of oortje de beste resultaten geeft. En als het met een meter die gekalibreerd is voor mensen kan, wat zijn dan normaalwaarden voor een niet-nuchtere kat?
(Bloed)onderzoek gaat uiteraard gewoon gebeuren, maar dit zou lekker snel kunnen, vandaar.
Over het dierenkant van dit verhaal weet ik weinig, wat ik wel weet is zolang er geen rook is bij verbranding, er een volledige verbranding is. Wat wil zeggen dat er (zo goed als geen) schadelijke stoffen meer over zijn omdat alles verbrand is.quote:Op woensdag 11 december 2013 16:06 schreef Laysa het volgende:
Hallo Mevrouw de DDA,
Ik vroeg me af hoe en of het schadelijk is voor mijn katten, als ik een hele grote kaars aansteek in de woonkamer? Zij verblijven daar altijd.
Logisch. Dank voor de aanvulling.quote:Op woensdag 11 december 2013 16:02 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Aanvulling nog; bloedwaarden kunnen, ook bij een niet-diabeteskat, opeens omhoog schieten bij, zoals DDA al zei, stress, of een spannend vogeltje, of wat dan ook, dus 1 keer prikken is niet heel betrouwbaar. Als ik (1 van mij katten heeft diabetes) wil weten hoe z'n bloedwaarden zijn, maak ik een curve van de hele dag, dan zie je ook meteen de vogeltjes
Ik kreeg de volgende tip van de d.a. ooit, gelukkig nooit hoeven te proberen:quote:Op woensdag 11 december 2013 16:17 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Logisch. Dank voor de aanvulling.
De assistent van de dierenarts vroeg ook of ik urine wil opvangen. Hoe moet ik dat doen? Noah is érg specifiek als het op z'n bak aankomt, er moet een royale hoeveelheid grind in liggen. Moet ik dan de hele bak leeggooien en met speciale korrels aan de gang ofzo?
De assistent klonk erg stagiair-achtig en wist de simpelste vragen al niet te beantwoorden dus ik heb het hem maar niet gevraagd.
Een normale kaars zonder enge martelpraktijkenquote:Op woensdag 11 december 2013 16:11 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Over het dierenkant van dit verhaal weet ik weinig, wat ik wel weet is zolang er geen rook is bij verbranding, er een volledige verbranding is. Wat wil zeggen dat er (zo goed als geen) schadelijke stoffen meer over zijn omdat alles verbrand is.
Ik gok dus ook dat een kaars branden niet schadelijk is voor mens dan wel dier.
Nouja, als je een normale kaars bedoeld, en je de katten niet in of boven de vlam houdt
Oh dat gaat hij écht niet toelaten. Plassen is very much een privé-aangelegenheid bij meneer. Hij ziet me al aankomen, met een soeplepel.quote:Op woensdag 11 december 2013 16:22 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Ik kreeg de volgende tip van de d.a. ooit, gelukkig nooit hoeven te proberen:
Als poeslief richting bak gaat erachteraan en op het moment supreme een opscheplepel (zo'n soepding) eronder houden.
Succes
(Overigens, als dat niet lukt kan een d.a. er urine uitdrukken, maar dat vindt 'ie niet zo fijn. Dus als je het zelf kan is het fijn, maar geen man overboord als het niet lukt)
Laat je hier ff weten wat de uitslag is?
Dan zou ik persoonlijk er niet druk om maken, maar eens kijken wat de DDA zegtquote:Op woensdag 11 december 2013 16:23 schreef Laysa het volgende:
[..]
Een normale kaars zonder enge martelpraktijken
Klinkt inderdaad heel verdacht, gezien zijn overgewicht en veel drinken/plassen.quote:Op woensdag 11 december 2013 14:36 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Hij is 5,5 en gecastreerd. Op een ooginfectie toen hij 8 weken oud was na, altijd gezond geweest. Symptomen: érg geobsedeerd met eten, veel drinken, veel plassen, en dus afgevallen. Hij was een tijdlang te dik, toen heeft hij lightvoer gehad en kreeg hij een mooie taille. Nu zit hij weer aan vol voer, (al is hij erg kieskeurig wat betreft brokken) maar is dus nog iets meer afgevallen. Ik besef me heel goed dat het wat anders kan zijn heur, maar in de DD staat diabetes wel hoog. Wat zou je nog meer kunnen bedenken? Hij vertoont verder geen ziek gedrag als hangen of verstoppen. Oeh, z'n gebit misschien?
Ik laat het meten inderdaad lekker aan de dierenarts over. Ik heb het gisteren stiekem al geprobeerd, en hij laat het gewoon toe op z'n pootje (maar ik had een te kleine druppel), zolang hij een snack krijgt erna, maar als de betrouwbaarheid twijfelachtig is ga ik hem niet extra pesten.
quote:Op woensdag 11 december 2013 14:57 schreef oh-oh het volgende:
Hoi DDA, Chico voelde geloof ik aan dat er iemand aan zijn prostaat wilde gaan frotten, dus hij poept gewoon maar weer dagelijks.
Groetjes!
[ afbeelding ]
Niet, tenzij zij de kaars omgooien.quote:Op woensdag 11 december 2013 16:06 schreef Laysa het volgende:
Hallo Mevrouw de DDA,
Ik vroeg me af hoe en of het schadelijk is voor mijn katten, als ik een hele grote kaars aansteek in de woonkamer? Zij verblijven daar altijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |