quote:Op donderdag 12 december 2013 23:00 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
F&F is dan ook een heerlijk kneuterig forumpje, zolang je de Barf/versvoer/zeik-discussies ontwijkt..
Ja, schattig is het wel, maar wel veel werk en mogelijke onvoorziende complicaties. Het advies is toch de poes zsm laten steriliseren (het liefst met 6 maanden). De poes mist haar eierstokken echt niet.quote:Op donderdag 12 december 2013 23:20 schreef Cat22 het volgende:
O, en ze vond het ook wel schattig als ze moeder en kind had. Ik heb hier zo'n setje rondlopen.... het tolereert elkaar, maar daar is alles mee gezegd.
Thanks! Ja i know, the basterd poept en plast alles altijd onder in de autoquote:Op donderdag 12 december 2013 17:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, een kat kan behoorlijk lang zijn urine ophouden, soms wel 48 uur (dont try it at home!)
24 uur opsluiten zou wel effectief moeten zijn, maar je moet vers urine hebben he. Het liefst max 2 uur oud. En max. 6 uur als je het in de koelkast bewaart, maar de verse geniet toch de voorkeur!
Heb je de kat opgesloten vooraf aan de afspraak en heeft hij nog niet geplast? Doe dan niks in zijn plastic reismandje. Dan plassen zij vaak in het mandje, misschien heb je nog wat aan. En anders kan de dierenarts altijd even wat urine uit de kat trekken (vinden de katten en de dierenartsen meestal niet zo leuk, dus liever spontaan plassen hoor)
Je kan natuurlijk ook de urine op een andere dag proberen op te vangen en dan direct langs brengen bij je dierenarts? Je hoef niet per se een kat en de urine op hetzelfde tijdstip aan te bieden.
Ik weet het.... maar helaas is het niet mijn kat.quote:Op vrijdag 13 december 2013 08:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, schattig is het wel, maar wel veel werk en mogelijke onvoorziende complicaties. Het advies is toch de poes zsm laten steriliseren (het liefst met 6 maanden). De poes mist haar eierstokken echt niet.
quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:36 schreef Heaven7 het volgende:
[..]
Thanks! Ja i know, the basterd poept en plast alles altijd onder in de autoHeb het echter liever netjes in een spuitje
Het probleem is dat we in het buitenland wonen en ik met de kerst met de dieren terugkom en hem even wil laten testen (het is een blaasgruispatient) en we dus niet heel veel mogelijkheden hebben met zijn plasjes bezig te zijn
Meteen volgende vraag trouwens hieropvolgend, we hebben zijn gruis weggekregen met Hills voer en hij zit nu al sinds jaar en dag op Royal Canin Urinairy. Omdat ie samen met zn vriendinnetje eet die gezond is mixen we dat voer met graanvrij voer zoals Orijen of Acana. Dat lijkt super te gaan verder (hoewel ik zijn urine dus wel even wil laten testen). De meningen onder de dierenartsen lijken verdeeld of dat een goed idee is of niet (voornamelijk omdat ze ons dure Royal Canin aan willen smeren geloof ik) en ik weet ook niet of een gezonde poes wel alleen maar Urinairy mag eten? Hoewel ze het onwijs lekker vindt!
Om de juiste voeding voor een kat met blaasgruis te begrijpen is het belangrijk om te weten hoe het blaasgruis veroorzaakt wordt. Struviet (een van de soorten blaasgruis) wordt met name veroorzaakt door te weinig drinken icm te hoge pH van de urine en bepaalde mineralen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:36 schreef Heaven7 het volgende:
[..]
Thanks! Ja i know, the basterd poept en plast alles altijd onder in de autoHeb het echter liever netjes in een spuitje
Het probleem is dat we in het buitenland wonen en ik met de kerst met de dieren terugkom en hem even wil laten testen (het is een blaasgruispatient) en we dus niet heel veel mogelijkheden hebben met zijn plasjes bezig te zijn
Meteen volgende vraag trouwens hieropvolgend, we hebben zijn gruis weggekregen met Hills voer en hij zit nu al sinds jaar en dag op Royal Canin Urinairy. Omdat ie samen met zn vriendinnetje eet die gezond is mixen we dat voer met graanvrij voer zoals Orijen of Acana. Dat lijkt super te gaan verder (hoewel ik zijn urine dus wel even wil laten testen). De meningen onder de dierenartsen lijken verdeeld of dat een goed idee is of niet (voornamelijk omdat ze ons dure Royal Canin aan willen smeren geloof ik) en ik weet ook niet of een gezonde poes wel alleen maar Urinairy mag eten? Hoewel ze het onwijs lekker vindt!
Wow weer een ander verhaalquote:Op vrijdag 13 december 2013 15:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Om de juiste voeding voor een kat met blaasgruis te begrijpen is het belangrijk om te weten hoe het blaasgruis veroorzaakt wordt. Struviet (een van de soorten blaasgruis) wordt met name veroorzaakt door te weinig drinken icm te hoge pH van de urine en bepaalde mineralen.
Er is geen enkel bewijs dat struviet veroorzaakt wordt door granen.
Droog voer, ook het voer met veel dierlijke eiwitten bevat maar 10% water. De afbraakproducten van dierlijke eiwitten kunnen dus niet zo goed afgevoerd worden als de kat ernaast te weinig drinkt. Als een poes een muisje opeet, dan worden deze afbraakproducten verdund door veel water, want een muis is 70% water!
Ik vraag me af of vleesrijke droge brokjes per definitie urine zou verzuren, want alle brokjes bevatten altijd koolhydraten. Zonder koolhydraten kan je namelijk geen brokjes maken (extrudieren). Koolhydraten hebben een basisch (pH verhogend) effect op de urine, dus het verzuren lukt dan niet.
Speciale droog voeders van de dierenarts tegen het blaasgruis bevatten speciale stofjes die urine verzuren.
Maar de belangrijkste is dat de kat zoveel mogelijk drinkt! Maar de katten drinken van zichzelf erg weinig. Dus het voer met hoog vocht gehalte is beter dan droge brokjes. Ik adviseer dan toch blikvoer, omdat het een compleet voer is. Ik ben absoluut geen tegenstander van Raw (voor het geval de versvoer maffia meeleest), maar het is niet voor iedereen weggelegd.
Als het voer met veel vocht geen optie is, dan is het toch verstandig om een verzurend droog voer van de dierenarts te voeren.
Een gezonde kat hoeft in principe geen urinary, maar het kan geen kwaad.
Dit verhaal heb ik hier een paar keer verteld hoor.quote:
Dat maakt in principe niet uit (want 80% water). Ik ben zelf de voorstander van A-merken omdat ik weet dat zij de constante kwaliteit van grondstoffen garanderen. Maar in principe als op het blikvoer in Nederland "compleet voer" staat, dan voldoet het aan de eisen qua vitamines, mineralen en taurine.quote:Bedankt! Dus blikvoer zou goed zijn?
Theoretisch gezien wel. Maar de brokjes bevatten dus erg weinig water, dus het poezenkind moet behoorljk wat drinken om naar gezonde hoeveelheid water te komen. De poezenkinderen zijn in het algemeen lui, dus zij lopen niet genoeg naar hun drinkbak. En als zij daar komen, dan drinken zij soms toch niet genoeg. Katten zijn woenstijndieren en tja in natuur vang je dus 70% water in de vorm van een muis. En in natuur wordt je ook niet zo oud dat je kans krijgt om chronische nierfalen te ontwikkelen.quote:Dan moeten we dat introduceren. Grote vraag is dan, welk merk? Overigens koop ik geen graanvrij voer tegen het blaasgruis, wel omdat het in het algemeen beter is voor vleeseters, toch?
Gezonde poes kan in principe Urinary zonder problemen eten.quote:We gaven altijd gewoon droogvoer en af en toe blikvoer. Toen kreeg hij idd struviet (geen operatie nodig) en hebben we het met verzurend voer weg gekregen. Nu doet ie het voor zover ik merk al een hele tijd goed op Urinairy. Kan onze gezonde poes dit voer ook zonder problemen eten?
quote:Op vrijdag 13 december 2013 15:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Even het topic opleuken voor Vrijdag de 13e![]()
![]()
[ afbeelding ]
https://www.facebook.com/(...)45631&type=1&theater
Zwarte katten. Ik vind ze mooi, heb er ook altijd minimaal één gehad.quote:Op vrijdag 13 december 2013 15:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 13 december 2013 15:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
Het mooie is dat die rooie de zwarte waarschijnlijk aan het doodvermoorden is.quote:Op vrijdag 13 december 2013 15:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
Dat is helemaal niet mooi, gekquote:Op vrijdag 13 december 2013 22:48 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Het mooie is dat die rooie de zwarte waarschijnlijk aan het doodvermoorden is.
Het is oefenen.quote:
Dan is het goedquote:Op vrijdag 13 december 2013 22:51 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Het is oefenen.Daar leren ze van.
. *weet*
Oh, ik dacht dat jij meer van dit had:quote:Op vrijdag 13 december 2013 18:24 schreef Disana het volgende:
[..]
Zwarte katten. Ik vind ze mooi, heb er ook altijd minimaal één gehad.
Fijn weekend gewenst.
![]()
[ afbeelding ]
Yepquote:Op vrijdag 13 december 2013 22:51 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Het is oefenen.Daar leren ze van.
. *weet*
En er nog voor betaald krijgen ook. (Volgens mij op Danny en 2 mods na de enigste betaalde Fok!er)quote:Op donderdag 12 december 2013 22:56 schreef Queller het volgende:
Pssttt... DigiDA... Je vindt het leuk hier hè?!
Betaald?quote:Op zaterdag 14 december 2013 00:48 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
En er nog voor betaald krijgen ook. (Volgens mij op Danny en 2 mods na de enigste betaalde Fok!er)
*is jaloers*
Hihi, Fok! Verslaving net als de rest hier. Van mij mag ze nog heeeeeel lang blijven.quote:Op zaterdag 14 december 2013 01:09 schreef Greys het volgende:
[..]
Betaald?
Oh door haar eigen werk bedoel je? Ze zit hier heel vaak zelfs 's avonds en 's nachtsOnbetaald...
Had je wel knoflook dan?quote:Op zaterdag 14 december 2013 01:28 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Hihi, Fok! Verslaving net als de rest hier. Van mij mag ze nog heeeeeel lang blijven.geweldig om even snel een vraag te kunnen stellen.
(Ik zie me nog niet mijn DA bellen:" zeg,ik vroeg met af hoe het nou met honden en knoflook zit. Nee, nee, ik heb geen hond, ik vroeg het me gewoon af")
Haha. Wel mooi trouwens.quote:Op vrijdag 13 december 2013 23:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat jij meer van dit had:
[ afbeelding ]
![]()
Fijn weekend!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |