Hmm, een kat kan behoorlijk lang zijn urine ophouden, soms wel 48 uur (dont try it at home!)quote:Op donderdag 12 december 2013 16:36 schreef Heaven7 het volgende:
Hoe lang kunnen katten hun urine ophouden? Onze kat is ook onmogelijk om urine van op te vangen, nu hebben we over 2 weken om 10 uur 's morgens een afspraak, moet ik hem eigenlijk al een dag van te voren (24 uur) opsluiten met een bak met plastic reepjes en hopen dat ie vlak voor tijd een plasje laat lopen of? Hij heeft het eerder bijna eens 24 uur volgehouden
Is dat de enige wat er veranderd is? Je merkt er niks van dat een poes bijvoorbeeld gedesorienteerd is? Kan haar kattenbak/eetbak/de deur/ slaapplek niet vinden? Zit soms naar iets te staren? Minder of juist meer aanhankelijk is?quote:Op donderdag 12 december 2013 16:44 schreef MissBliss het volgende:
Ik heb ook een vraag, niet dringend hoor, maar gewoon omdat ik het me afvraag.
Kitty is inmiddels 14 jaar en vorige week is ze 6 dagen kwijt geweest (van balkon gevallen in tuinen onder ons huis) en gelukkig is ze dus ook weer teruggekomen
Nou was ze altijd al een hele vocale katmaar sinds ze terug is gaat ze soms in een andere kamer staan en dan heel raar mauwen. Ik kan het niet goed omschrijven, maar het klinkt als een diepe keelmauw ofzo. Ik heb dan het idee dat ze ons roept of dat ze zich alleen voelt ofzo. Kan dat een soort trauma zijn?
En oude kat die wij gehad hebben (inmiddels overleden) deed dat zn laatste jaren ook en wij dachten altijd dat hij dement was geworden ofzo.
Nee, verder is ze hetzelfde als voor haar avontuur. De eerste dagen heeft ze alleen niet zoveel gegeten (terwijl ik dacht dat ze uitgehongerd zou zijn), maar dat is nu ook weer gewoon op gang.quote:Op donderdag 12 december 2013 17:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is dat de enige wat er veranderd is? Je merkt er niks van dat een poes bijvoorbeeld gedesorienteerd is? Kan haar kattenbak/eetbak/de deur/ slaapplek niet vinden? Zit soms naar iets te staren? Minder of juist meer aanhankelijk is?
Waarom is zij in de eerste instantie verdwaald? Komt zij normaal gesproken niet buiten?
Oh, en van welke verdieping is zij gevallen?
Ja, dat is het, een lage miauwquote:Op donderdag 12 december 2013 17:00 schreef Heaven7 het volgende:
Kan goed dat ze zich alleen voeltWij hebben ook van die lage miauwers als ze denken dat ze alleen zijn. En als je ze dan roept is het 'prrrrt' en verandert de hele toon
Als zij verder in orde is, zou ik mij geen zorgen maken. Het kan inderdaad de reactie zijn op alleen zijn. De oudere katten worden vaak wat onzekerder (tja, bij mensen is het ook niet anders...), dus even wat meer aandacht schenken in de vorm van denkspelletjes ed.quote:Op donderdag 12 december 2013 17:22 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Nee, verder is ze hetzelfde als voor haar avontuur. De eerste dagen heeft ze alleen niet zoveel gegeten (terwijl ik dacht dat ze uitgehongerd zou zijn), maar dat is nu ook weer gewoon op gang.
Ze is van de eerste verdieping gevallen. Uit zichzelf kon ze niet terug dus we hebben dagen gezocht naar haar maar ze liet zich niet zien. Toen hebben we een trappetje gebouwd naar de eerste verdieping en na 3 dagen zat ze ineens weer op het balkon
Ik maak me verder ook geen zorgen, maar het klinkt een beetje zielig. Ik zal haar nog meer aandacht gevenquote:Op donderdag 12 december 2013 17:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als zij verder in orde is, zou ik mij geen zorgen maken. Het kan inderdaad de reactie zijn op alleen zijn. De oudere katten worden vaak wat onzekerder (tja, bij mensen is het ook niet anders...), dus even wat meer aandacht schenken in de vorm van denkspelletjes ed.
Waarschijnlijk heeft zij al die dagen dan ergens anders gegeten, omdat zij geen honger had bij terugkomst.
Die zielige laagtonige (en kéiharde) mauw zet Noah ook op als hij op de benedenverdieping is en ik net naar boven ben gelopen. Het was me nog niet opgevallen dat dat op een specifiek moment gebeurt, maar nu je het aankaart bedenk ik het me. Mooi om te zien dat dat redelijk universeel isquote:Op donderdag 12 december 2013 17:34 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Ik maak me verder ook geen zorgen, maar het klinkt een beetje zielig. Ik zal haar nog meer aandacht geven
quote:Op donderdag 14 november 2013 12:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Idem dito, zie mijn vorige post. Als Kees jong is en het plekje klein en rond is en de huid verder geen problemen vertoont, dan kan je het afwachten.
Ik had vandaag een kater met een bad hair day en ik besloot Keesje even mee te nemen naar de DA. De DA heeft het eens goed bekeken en verwacht er niet zo heel veel van. Het is een mooi zwart stipje en het ziet er niet verontrustend uit. Net als jij zei: in de gaten houden. Wordt het groter, rood, dik, korstig of anderszins vreemd, dan terugkomen.quote:Op donderdag 14 november 2013 13:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ook zeer schattig![]()
Dit is dus geen Lentigo simplex, want het is een witte kat. Witte katten zijn wel erg gevoelig voor de UV straling (zonnelicht), dus het kan verkleuring zijn door de zonnelicht. Het is zowieso verstandig om bij een witte kat in de zomer zonnebrandcreme gebruiken op de oren en de neus.
Zo'n plekje moet je goed in de gaten houden. Als het groter wordt of er een korstje opkomt, afspraak maken bij je dierenarts.
Dat wist ik ook niet. Ik weet wel dat mijn DA het destijds niet persé nodig vond om Loes te castreren omdat ze een binnenkat is en Harry gecastreerd. Maar inderdaad, ze werd wel heel vaak krols en werd ook wel gedekt door Harry, maar die is gecastreerd en daarmee verdwijnen de haakjes aan de penis die bij terugtrekking voor de eisprong (en au bij de poes) zorgen, dus dat zette ook geen zoden aan de dijk. Dus toen idd in overleg met de DA toch voor castratie gekozen.quote:Op donderdag 12 december 2013 20:25 schreef Cat22 het volgende:
Mijn dikke rooie hoort volgens mij graag zijn eigen stem. Loopt de kamer uit en gaat vervolgens luidkeels op de overloop zitten uithalen. Raar beest.![]()
![]()
Vraagje: de poes van een kennis (ruim een jaar oud) is een maand of twee geleden voor het eerst krols geworden. Baasje wil (nog) niet aan castratie.haar motieven: 2 keer per jaar krols is best te handelen en misschien wil ik over maximaal vier jaar toch een nestje van haar.
Poes is binnenkat en heeft ook geen behoefte om naar buiten te glippen. Ik heb al gezegd dat, als ze ontsnapt, mevrouw ook zwanger is. En ik heb de hele speech van zware zwangerschap (want het is een gezond, maar klein poesje), veel asielkatten etc al afgestoken. Maar ja, hun kat, hun keuze. Gelukkig willen ze poes in ieder geval niet aan de pil.
Nu blijkt poes elke drie weken een paar dagen krols te zijn.Ben er net geweest en ze loopt miewend rond. Het bekende beeld, zeg maar: aanhankelijk, mauwen, kontje enigzins aanbieden, maar alles is.... gematigd.
Ik vind het evengoed sneu voor het beestje en het baasje lijkt er ook wel open voor te staan om haar te laten castreren als de krolsheid zo frequent is.
To the point: komt het vaker voor dat poezen zo frequent krols zijn?
Is het anders/risicovoller dan 'gewone' krolsheid?
Kun je me nog meer argumenten geven om baasje zachtjes richting castratie te bewegen? Want ik heb het idee dat dit fysiek ook best zwaar is voor poes en dat ze er ook niet gelukkiger van wordt dat haar lijf elke paar weken overhoop gaat. Alleen komt het aan de buitenkant anders over.
Of heb ik het mis en overdrijf ik?
-edit- ik lees nu dat binnenkatten standaard elke drie weken krols kunnen worden!Met al die eigen en opvangdames die ik zsm laat castreren heb ik dat nooit geweten. Nou, is een deel van mijn vraag in ieder geval al beantwoord.
![]()
Ik heb nog nooit gehoord over een poes dat maar 2 keer per jaar krols wordt! Waar kan ik eentje kopen?quote:Op donderdag 12 december 2013 20:25 schreef Cat22 het volgende:
Mijn dikke rooie hoort volgens mij graag zijn eigen stem. Loopt de kamer uit en gaat vervolgens luidkeels op de overloop zitten uithalen. Raar beest.![]()
![]()
Vraagje: de poes van een kennis (ruim een jaar oud) is een maand of twee geleden voor het eerst krols geworden. Baasje wil (nog) niet aan castratie.haar motieven: 2 keer per jaar krols is best te handelen en misschien wil ik over maximaal vier jaar toch een nestje van haar.
Ja, het is volkomen normaal. Poezen ovuleren pas na de coitus, dus is eerder een mysterie waarom zijn niet altijd krols zijn (tussen de zwangerschappen door).quote:Poes is binnenkat en heeft ook geen behoefte om naar buiten te glippen. Ik heb al gezegd dat, als ze ontsnapt, mevrouw ook zwanger is. En ik heb de hele speech van zware zwangerschap (want het is een gezond, maar klein poesje), veel asielkatten etc al afgestoken. Maar ja, hun kat, hun keuze. Gelukkig willen ze poes in ieder geval niet aan de pil.
Nu blijkt poes elke drie weken een paar dagen krols te zijn.Ben er net geweest en ze loopt miewend rond. Het bekende beeld, zeg maar: aanhankelijk, mauwen, kontje enigzins aanbieden, maar alles is.... gematigd.
Ik vind het evengoed sneu voor het beestje en het baasje lijkt er ook wel open voor te staan om haar te laten castreren als de krolsheid zo frequent is.
To the point: komt het vaker voor dat poezen zo frequent krols zijn?
Dat is dus de gewone krolsheid. Het is nooit onderzocht of de poes er psychisch onder leidt, maar de eigenaar meestal wel.quote:Is het anders/risicovoller dan 'gewone' krolsheid?
Geen sterilisatie: een grote kans opquote:Kun je me nog meer argumenten geven om baasje zachtjes richting castratie te bewegen? Want ik heb het idee dat dit fysiek ook best zwaar is voor poes en dat ze er ook niet gelukkiger van wordt dat haar lijf elke paar weken overhoop gaat. Alleen komt het aan de buitenkant anders over.
Of heb ik het mis en overdrijf ik?
quote:-edit- ik lees nu dat binnenkatten standaard elke drie weken krols kunnen worden!Met al die eigen en opvangdames die ik zsm laat castreren heb ik dat nooit geweten. Nou, is een deel van mijn vraag in ieder geval al beantwoord.
![]()
quote:Op donderdag 12 december 2013 22:14 schreef Queller het volgende:
[..]
[..]
Ik had vandaag een kater met een bad hair day en ik besloot Keesje even mee te nemen naar de DA. De DA heeft het eens goed bekeken en verwacht er niet zo heel veel van. Het is een mooi zwart stipje en het ziet er niet verontrustend uit. Net als jij zei: in de gaten houden. Wordt het groter, rood, dik, korstig of anderszins vreemd, dan terugkomen.
Tot zover de spannende ontwikkelingen
Nou ja zeg, wat je hier zegt, is niet goed voor Harry's zelfvertrouwenquote:Op donderdag 12 december 2013 22:34 schreef tonja het volgende:
[..]
Dat wist ik ook niet. Ik weet wel dat mijn DA het destijds niet persé nodig vond om Loes te castreren omdat ze een binnenkat is en Harry gecastreerd. Maar inderdaad, ze werd wel heel vaak krols en werd ook wel gedekt door Harry, maar die is gecastreerd en daarmee verdwijnen de haakjes aan de penis die bij terugtrekking voor de eisprong (en au bij de poes) zorgen, dus dat zette ook geen zoden aan de dijk. Dus toen idd in overleg met de DA toch voor castratie gekozen.
whehehehe. Harry leest niet mee hoorquote:Op donderdag 12 december 2013 22:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou ja zeg, wat je hier zegt, is niet goed voor Harry's zelfvertrouwen![]()
Ik zal jullie even een anekdote vertellen: ik was een keer in spoeddienst opgeroepen voor een kat met een "gebroken rug". Die had vreselijke pijn, zei de eigenaar. Raad maar eens wat de poes had....Ja hoor, mevrouw was gewoon lekker krols.
F&F is dan ook een heerlijk kneuterig forumpje, zolang je de Barf/versvoer/zeik-discussies ontwijkt.quote:Op donderdag 12 december 2013 22:56 schreef Queller het volgende:
Pssttt... DigiDA... Je vindt het leuk hier hè?!
zelfs als je die niet ontwijkt (enkel het nuttige eruit pikken en de rest negeren)quote:Op donderdag 12 december 2013 23:00 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
F&F is dan ook een heerlijk kneuterig forumpje, zolang je de Barf/versvoer/zeik-discussies ontwijkt..
Ja, het is keihardquote:Op donderdag 12 december 2013 19:05 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Die zielige laagtonige (en kéiharde) mauw zet Noah ook op als hij op de benedenverdieping is en ik net naar boven ben gelopen. Het was me nog niet opgevallen dat dat op een specifiek moment gebeurt, maar nu je het aankaart bedenk ik het me. Mooi om te zien dat dat redelijk universeel is. Rare beesten zijn het
.
Zo suf, ik had echt in mijn hoofd dat de gemiddelde kat 2 keer per jaar krols wordt. Voor- en najaar. Ik ben besmet door de nestjes die ik opvang. En natuurlijk zijn dat twee golven, want tussendoor zijn de dames zwanger.quote:Op donderdag 12 december 2013 22:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Geen sterilisatie: een grote kans op
1. Dolly Parton syndroom. Het klinkt leuker dan het is, want het is zeer pijnlijke aandoening van het borstweefsel.
2. Grote kans op de baarmoederontsteking, leidend tot een dure operatie of een dode poes
3. Grote kans op borstkanker (bij de katten is 80% van de borstgezwellen kwaadaardig). Borstkanker = dode poes.
4. Krolse poes. Als de poes niet gedekt is, kan zij na een welverdiende rustpauze van een paar dagen, weer krols worden. Enz enz. Veel plezier!!![]()
5. Kittens zijn ongetwijfeld schattig, met name kittens van iemand andersTen eerste verloopt niet elke zwangerschap probleemloos. Hebben de eigenaren bijvoorbeeld genoeg geld om eventuele keizersnede om 3 uur 's nachts te betalen? De kittens moeten met 3,5, 7 en 9 weken ontwormd worden, samen met de moeder. De moeder moet van tevoren ingeënt zijn om antilichamen naar de poezenkinderen door te geven. De kittens moeten natuurlijk ook met 8 weken ingeënt te zijn. Het kost allemaal geld! En realistisch gezien, krijg je niet veel/geen geld voor een kitten. Sterke nog, je moet soms je best doen om een kitten te verkopen.
[..]
quote:Op donderdag 12 december 2013 22:56 schreef Queller het volgende:
Pssttt... DigiDA... Je vindt het leuk hier hè?!
quote:Op donderdag 12 december 2013 22:57 schreef tonja het volgende:
[..]
whehehehe. Harry leest niet mee hoor
Ik heb ook nog een anekdote..
Loes had een rare bolle anus, zag er niet uit. Ik heb er toen een foto van gemaakt en die naar mijn DA gemaild. Op het moment dat ik op 'send' klikte hoorde ik gekrab in de kattenbak en jahoor, de poepert zag er weer normaal uit.
Mijn DA gaf geen krimp. She's a pro![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |