Hanke, welkom!
Hier geen ervaring met lektieten...
quote:
Op vrijdag 29 november 2013 15:25 schreef WupWup het volgende:Minder leven voelen in het derde trimester = bellen.
Soempie, dat is al een heel waardevol besef, dat je weet dat je te weinig in je ontspanning hebt gezeten. Hopelijk helpt dat je de volgende keer. Vertel dat ook aan je man, waarschijnlijk kan hij je met die wetenschap ook door moeilijke momenten heen helpen. Bevallen is vooral gewoon níet meer nadenken, alleen maar doormaken. Over je heen laten komen. Heb je ook praktische handvatten uit het boek kunnen halen?
Ik ben nog niet zo heel ver in het boek, maar ik heb er wel een praktische oefening uit kunnen halen tot nu toe. Dat is het concentreren op de ademhaling, de rest ervaren en het loslaten van gedachten door weer te concentreren op de ademhaling. Het klinkt zo simpel.
Tijdens de vorige bevalling wist ik ook heel goed te bedenken dat ik me niet kon ontspannen (tussen de weeën door ook), dat het dat was wat mis ging. Ik had alleen geen idee hoe dat recht te trekken. Misschien lukt het straks nog niet, maar het voelt wel goed er nu bij stil te staan (en die oefeningen te doen).

Volgende stuk in het boek gaat specifiek over pijn en angst en daar zag ik ook praktische tips staan.
Lijkt me voor jou ook gek om meegemaakt te hebben. Als vk heb je toch heel wat vrouwen al begeleid voor je eerste werd geboren, of niet? Om het dan zelf te ervaren, wat je al vaker hebt gezien bij anderen. Kon jij je goed ontspannen?