abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133669117
Ik was benieuwd, ik doe dit wel vaker. Ik heb een Saab 9-3 2.0l turbo, en die turbo pakt vooral snelheid bij hoge toeren (3000+) dus wat ik vaak doe, als ik snel wil optrekken, is 3e versnelling overslaan.
Bijvoorbeeld ik rij regelmatig op een 80km autoweg, met een korte invoegstrook (eigenlijk gewoon een 2baans snelweg maar met 80 limiet). Daar moet ik best snel optrekken, en als ik dan normaal schakel merk ik dat ik echt heel kort in de 3 blijf. Dus wat ik nou soms doe is de 3 overslaan. Naar mijn idee moet dat juist beter zijn voor de auto nietwaar? Want je bespaart 1x schakelen en koppelen.
Maar wat is de technische kennis hier achter, slecht of juist goed?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_133669203
TVP voor het antwoord. Ik sla vaak de vijfde versnelling over.

Het lijkt me trouwens geen probleem. Met terugschakelen sla je toch ook regelmatig versnellingen over.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  woensdag 27 november 2013 @ 10:31:51 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_133669235
Doe ik ook wel eens, soms zelfs meteen van z'n 2 naar 5. Zou zo ook niks kunnen bedenken waarom het slecht zou kunnen zijn, behalve dan dat je meer brandstof verbruikt als je hem zo in de 2e versnelling doortrekt.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_133669239
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 10:30 schreef Hallojo het volgende:
TVP voor het antwoord. Ik sla vaak de vijfde versnelling over.

Het lijkt me trouwens geen probleem. Met terugschakelen sla je toch ook regelmatig versnellingen over.
Goed punt. Maar dan rem je wel erbij.

Misschien een goed idee om tijdens het overslaan de koppeling wat langer in te houden (revs terug laten lopen)?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_133670124
Maakt voor de techniek geen reet uit om de 3e versnelling over te slaan.

ohja, GT17 pakt al aardig op vanaf 2500rpm
life happens while you're pusing the throttle.
  woensdag 27 november 2013 @ 11:13:40 #6
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_133670177
Als de 4 goed oppakt is het alleen maar beter. Enige wat nog beter zou kunnen zijn is minder ver doortrekken in de 2 en toch de 3 pakken, maar da's arbitrair.
Het nieuwe rijden :P laat je ook erg vroeg opschakelen.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_133670205
Nou goed nieuws dat het dus allemaal wel mee valt :D
En is het nog slim om de revs te laten zakken voor je doorschakelt? Of maakt dat ook geen hol uit.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  woensdag 27 november 2013 @ 11:15:15 #8
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_133670208
Je zakt dan wel in 1x meer in de toeren, krijgt je turbo daar geen opdonder van?
The colour of her eyes were the colour of insanity
  woensdag 27 november 2013 @ 11:58:35 #9
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_133671285
Ik sla altijd de eerste en derde versnelling over. Kan geen kwaad.

[ Bericht 7% gewijzigd door borbit op 27-11-2013 12:29:20 ]
pi_133671522
Geen probleem voor de techniek.

In een vorige auto sloeg ik ook de vierde versnelling vaak over (van drie naar vijf dus). Het scheelt een keer koppelen, schakelen en gasgeven.
pi_133671535
Geen probleem.
  woensdag 27 november 2013 @ 12:55:28 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_133672587
Hier hetzelfde: 1-2-4-6.
Mijn vriendin doet braaf 1-2-3-4-5-6 en rijdt daarmee een stuk zuiniger.

Heeft afiak geen gevolgen voor de techniek.
So we just called him Fred
  woensdag 27 november 2013 @ 15:41:19 #13
302323 joeftw
Helemaal naar de klote
pi_133677167
Denk dat het geen kwaad kan. Ik schakel altijd 1-2-3-4-6. Ik sla dus altijd de 5 over ivm 6-bak. Maar het lijkt mij geen probleem te zijn.. is toch het zelfde bij een afrit van 6 naar bijv. 3/4? Schakelen jongen, goed voor de armspieren.
Syndroom van Kraepelin
pi_133678492
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:14 schreef delano.888 het volgende:
Nou goed nieuws dat het dus allemaal wel mee valt :D
En is het nog slim om de revs te laten zakken voor je doorschakelt? Of maakt dat ook geen hol uit.
maakt ook geen moer uit, gewoon zorgen dat je de koppeling loslaat op het moment van rev match, dan slipt je koppeling ook bijna niet en je voelt niet dat je schakelt.
life happens while you're pusing the throttle.
  FOK!fotograaf woensdag 27 november 2013 @ 20:09:37 #15
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_133686306
Wacht even... Jij hebt het over hoge toeren, je hebt een benzine turbo injectie en je vindt 3000 toeren hoogtoerig rijden?

Overigens is koud doortrekken wel schadelijk, vindt de motor niet zo leuk. Iets met overmatige slijtage, werken van het materiaal. Er is hier een tijdje terug iemand geweest die een BMW 6 cilinder had en hem koud richting 4k joeg. Ding verbruikte "wat" olie, maarja, dat hoorde wel bij bijna 2 ton. ;( |:(
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_133690197
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 20:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Wacht even... Jij hebt het over hoge toeren, je hebt een benzine turbo injectie en je vindt 3000 toeren hoogtoerig rijden?

Overigens is koud doortrekken wel schadelijk, vindt de motor niet zo leuk. Iets met overmatige slijtage, werken van het materiaal. Er is hier een tijdje terug iemand geweest die een BMW 6 cilinder had en hem koud richting 4k joeg. Ding verbruikte "wat" olie, maarja, dat hoorde wel bij bijna 2 ton. ;( |:(
"wat" als in 1 liter per 1000km of 1 liter per 10000km ;) vind ik nog al een verschil hehe :)
  FOK!fotograaf woensdag 27 november 2013 @ 21:45:26 #17
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_133691261
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 21:26 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

"wat" als in 1 liter per 1000km of 1 liter per 10000km ;) vind ik nog al een verschil hehe :)
Een BMW 6 Cilinder lijnblok hoort nog geen olie te verbruiken op nog geen 2 ton.

EDIT: Heb het gevonden, was deze prutser: http://forum.fok.nl/user/history/393893
En in dit topic: PTA / Stoplichtsprinten; hoeveel toeren bij wegrijden?

Overigens geldt het niet alleen voor BMW, je doet geen enkele motor er plezier mee koud te gaan raggen. Als je pech hebt, jaag je je koppakking naar de eeuwige snelwegen en als je nog meer pech hebt trek je ook nog je kop krom.
Vandaar dat industriële motoren, bijvoorbeeld in noodstroom aggregaten en dergelijke, vaak op temperatuur gehouden worden. Zowel olie als koelwater.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_133693044
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 21:45 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Een BMW 6 Cilinder lijnblok hoort nog geen olie te verbruiken op nog geen 2 ton.

EDIT: Heb het gevonden, was deze prutser: http://forum.fok.nl/user/history/393893
En in dit topic: PTA / Stoplichtsprinten; hoeveel toeren bij wegrijden?

Overigens geldt het niet alleen voor BMW, je doet geen enkele motor er plezier mee koud te gaan raggen. Als je pech hebt, jaag je je koppakking naar de eeuwige snelwegen en als je nog meer pech hebt trek je ook nog je kop krom.
Vandaar dat industriële motoren, bijvoorbeeld in noodstroom aggregaten en dergelijke, vaak op temperatuur gehouden worden. Zowel olie als koelwater.
kromme koppen zijn altijd leuk >:)
pi_133695236
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:14 schreef delano.888 het volgende:
Nou goed nieuws dat het dus allemaal wel mee valt :D
En is het nog slim om de revs te laten zakken voor je doorschakelt? Of maakt dat ook geen hol uit.
Helemaal zakken is niet goed dan moet de koppeling weer het verschil opvangen, koppeling weer omhoog als je denkt dat je qua toeren goed zit, zelf heb ik dat als ik van 2500rpm verder wil schakelen dat de volgende versnelling dan 2000rpm is.
There is a time of cumming and going.
pi_133704638
Het hoeft idd niet slecht te zijn, echter als je in de 4 bij een te laag toerental vol op het gas gaat om zoveel mogelijk acceleratie te krijgen dan is dat wel slecht.
  FOK!fotograaf donderdag 28 november 2013 @ 11:24:52 #21
145146 Andyy
pi_133705020
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 11:06 schreef Palomar het volgende:
Het hoeft idd niet slecht te zijn, echter als je in de 4 bij een te laag toerental vol op het gas gaat om zoveel mogelijk acceleratie te krijgen dan is dat wel slecht.
Want?
Blok in mijn auto levert vanaf 1250 tpm al zijn maximum koppel, niks slecht aan als je dan gaat gassen
pi_133705500
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 11:24 schreef Andyy het volgende:

[..]

Want?
Blok in mijn auto levert vanaf 1250 tpm al zijn maximum koppel, niks slecht aan als je dan gaat gassen
afhankelijk van het blok natuurlijk, maar in jouw auto is 1250 dus niet te laag. Het is in jouw auto wel slecht als je het bijv. bij 900 tpm gaat doen.
  vrijdag 29 november 2013 @ 17:39:44 #23
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_133747814
Waar zijn eigenlijk die verschillende standen voor op dat pookje in het midden van de auto? Ik stel het zelf altijd in op nummertje 3 maar ik ken ook mensen die de hele tijd van stand wisselen.
  vrijdag 29 november 2013 @ 17:51:01 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_133748134
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 11:24 schreef Andyy het volgende:

[..]

Want?
Omdat er meer vuilafzetting plaatsvind door inefficiente verbrandingen bij lagere toerentallen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  FOK!fotograaf vrijdag 29 november 2013 @ 20:21:11 #25
145146 Andyy
pi_133753142
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 17:51 schreef daNpy het volgende:

[..]

Omdat er meer vuilafzetting plaatsvind door inefficiente verbrandingen bij lagere toerentallen.
Helaas geen backfires en ander geweld door de inefficiënte verbranding :P
  vrijdag 29 november 2013 @ 21:15:23 #26
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_133755478
Nee maar wel een blok dat in de soep loopt;
http://driving-dutchman.c(...)or-te-zuinig-rijden/
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')