http://tweakers.net/revie(...)ties-en-prijzen.htmlquote:Op dinsdag 26 november 2013 12:53 schreef Inverted_World het volgende:
Simpel, die 14 inch acer uit de bestbuy van tweakers. Voor een vriend ook uitgezocht.
inmiddels kunnen bevestigen dat het scherm, erg goed is, en dat in een ultrabook met dedicated GPU.
lijkt me een kwestie van 175,- bovenop je budget en je zit helemaal goed.
Inderdaad, zat ff mobiel op fok dus was lastig linkje erbij zoekenquote:Op dinsdag 26 november 2013 12:55 schreef Inscriviti het volgende:
[..]
http://tweakers.net/revie(...)ties-en-prijzen.html
Deze wordt bedoeltMooi ding inderdaad, ben je voor de eerste 5 jaar weer goed onder de pannen!
Of even een Spyder ertegenaan hangenquote:Op dinsdag 26 november 2013 13:16 schreef CarltonBanks het volgende:
Let er wel op dat er een goed scherm in zit, anders kom je met de kleuren in de knoei!!!
niet in je prijsklassen maar de Lenovo w530 heeft een licht sensor welke automatisch je display aan past
de hel op aarde... schermen die automatisch hun helderheid aanpassen aan de omgevingquote:Op dinsdag 26 november 2013 13:16 schreef CarltonBanks het volgende:
Let er wel op dat er een goed scherm in zit, anders kom je met de kleuren in de knoei!!!
niet in je prijsklassen maar de Lenovo w530 heeft een licht sensor welke automatisch je display aan past
Ik heb er wel eens aan zitten denken om er 1 te kopen, maar heb het uiteindelijk anders opgelost, vond een spyder toch wat aan de dure kant.quote:Op dinsdag 26 november 2013 13:24 schreef Inscriviti het volgende:
[..]
Of even een Spyder ertegenaan hangenGisteren ook even bij mijn twee schermen gedaan, weer een wereld van verschil!
Aye als het ook werkt, prima toch?quote:Op dinsdag 26 november 2013 15:37 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Ik heb er wel eens aan zitten denken om er 1 te kopen, maar heb het uiteindelijk anders opgelost, vond een spyder toch wat aan de dure kant.
Als ik foto's laat afdrukken bij profotonet dan stuur ik soms ook een extra foto mee met daarop een aantal basis kleuren (CMYK en een kleuren waaier). vervolgens als de afdrukken binnen zijn houd ik die sheet langs mijn monitor en stel de kleuren in dat ze overeen komen met de foto.
Poorman's solution, maar ik ben dan ook geen officiele fotograaf
Eens, maar als je een beeldscherm hebt dat continu verloopt qua kleuren (en die zijn er genoeg) dan heb je niets aan een snelle laptop...quote:Op dinsdag 26 november 2013 20:31 schreef polariteit het volgende:
Staar je niet alleen blind op het scherm. Ook bijv. geheugen is best belangrijk als je fotosoftware als bijv Lightroomgebruikt. Ik vond dat niet vooruit te branden met slechts 4 gb geheugen... Zeker als je een camera hebt die nogal forse RAW-bestanden uitskotst (in de orde van > 25mb)
Klopt helemaal. Ik bedoelde mijn post ook als 'EN/EN' en niet 'OF/OF'quote:Op dinsdag 26 november 2013 20:54 schreef Uncle het volgende:
[..]
Eens, maar als je een beeldscherm hebt dat continu verloopt qua kleuren (en die zijn er genoeg) dan heb je niets aan een snelle laptop...
Probleem is dan ook een beetje dat bij dergelijke zaken goedkoop=duurkoop wel opgaat. Dat betekent uiteraard niet dat je gelijk de duurste MacBook pro moet kopen, maar bezuinigen op een laptop met goedkoop beeldscherm of een met te weinig RAW (of trage processor) daar ga je niet gelukkig van worden!
Soms is het gewoon even fijn om het eens te zijnquote:Op dinsdag 26 november 2013 21:03 schreef polariteit het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Ik bedoelde mijn post ook als 'EN/EN' en niet 'OF/OF'
OFzoiets
Elke laptop van die prijs is geschiktquote:Op dinsdag 26 november 2013 12:33 schreef floopsje het volgende:
Hoii allemaal,
Ik zit er al heel lang over na te denken om een nieuwe laptop te kopen.
vooral gericht op het foto bewerken. heeft iemand tips waar ik op moet letten.
hij moet vooral makkelijk mee te nemen. en qwa prijs 800,- euro
alvast bedankt
Echt gewoon helemaal niet. Je zit eerder aan 3x die prijs met zelfs dan kans op een miskoop.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:14 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Elke laptop van die prijs is geschikt
Onzin, ik heb een laptop 3 jaar geleden gekocht voor 700 en daar doe ik zowel video als fotobewerking op en dat kan ook tegelijk. Het is een Asus van de MM, dus anno 3 jaar later kun je er vanuit gaan dat elke laptop van 800 euro gewoon geschikt is. Ze hebben allemaal genoeg geheugen, opslag enzovoortquote:Op vrijdag 29 november 2013 20:15 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Echt gewoon helemaal niet. Je zit eerder aan 3x die prijs met zelfs dan kans op een miskoop.
Die laptop heeft dus om te beginnen al een scherm waarvan de kleuren wild inaccuraat zijn. Afhankelijk van hoe je je hoofd beweegt verschillen te kleuren. Zelfs in de perfecte hoek is het ongeveer 60% van sgrb. Succes met het bewerken van je kleuren.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:18 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Onzin, ik heb een laptop 3 jaar geleden gekocht voor 700 en daar doe ik zowel video als fotobewerking op en dat kan ook tegelijk. Het is een Asus van de MM, dus anno 3 jaar later kun je er vanuit gaan dat elke laptop van 800 euro gewoon geschikt is. Ze hebben allemaal genoeg geheugen, opslag enzovoort
Er zijn veel slechte fotografen. En vroeger verdiende iemand ook zijn brood met deze foto:quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:27 schreef SunChaser het volgende:
Ik lever met deze laptop al drie jaar werk af waar ik mijn brood mee verdien dus zo erg zal t wel niet zijn.
Dan laat je je laptop lekker renderen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:35 schreef Roadtrip het volgende:
Het ligt trouwens ook aan je workflow. Als je jpeg schiet en alleen cropt op de computer is het natuurlijk een ander verhaal dan als je met enorme RAW bestanden een timelapse maakt ofzo...
Lol als jij daar het geduld voor hebt...quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:41 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dan laat je je laptop lekker renderen.
Mijn maximale render is 90 minuten. Maar ik maak dan ook geen timelapsen van rawfiles. Sowieso, doe je dat met een jpg lijkt me.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:45 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Lol als jij daar het geduld voor hebt...
Voor mij is de maximale render 48 uur. Langer dan dat laat ik iets niet doorgaan.
Met een pauper laptop wel ja.quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:11 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Mijn maximale render is 90 minuten. Maar ik maak dan ook geen timelapsen van rawfiles. Sowieso, doe je dat met een jpg lijkt me.
Dat is het verschil tussen pro en amateur ook denk ik, pro = goed genoeg zolang de klant tevreden is, en jij daardoor je centen pakt en winst maakt is het prima.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:27 schreef SunChaser het volgende:
Ik lever met deze laptop al drie jaar werk af waar ik mijn brood mee verdien dus zo erg zal t wel niet zijn.
Als je fotografeert voor de krant kun je nog zo perfecte kleuren hebben, het is altijd weer afwachten hoe het wordt gedrukt, dat verschilt per keer, zelfs per krant. Voor internet publicatie geldt in principe hetzelfde omdat iedereen zijn scherm anders heeft qua calibratie of instellingen. En zelfs voor magazines gaat er nog een beeldredactie overheen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:11 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Dat is het verschil tussen pro en amateur ook denk ik, pro = goed genoeg zolang de klant tevreden is, en jij daardoor je centen pakt en winst maakt is het prima.
Dit inderdaad. Ze verdient ook echt haar geld met fotografie.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:27 schreef Shaggy8675 het volgende:
Eindcontrole op je TV...![]()
![]()
Ja, dan heb je idd altijd een goed en constant reproduceerbaar resultaat
quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:39 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Ze verdient ook echt haar geld met fotografie.
Een goede krant verwacht foto's die qua kleur acceptabel zijn.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:30 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Als je fotografeert voor de krant kun je nog zo perfecte kleuren hebben, het is altijd weer afwachten hoe het wordt gedrukt, dat verschilt per keer, zelfs per krant. Voor internet publicatie geldt in principe hetzelfde omdat iedereen zijn scherm anders heeft qua calibratie of instellingen. En zelfs voor magazines gaat er nog een beeldredactie overheen.
Dus tenzij je zelf bewerkt en het eindstation bent voor abri's of posters is een laptop van 800 euro gewoon prima voor fotobewerking.
OMFGquote:Op zaterdag 30 november 2013 15:41 schreef Roadtrip het volgende:
Anders is het vermoorden van iemand ook ok. Diegene gaat uiteindelijk toch dood, dus het maakt niet uit hoe en wanneer.
Ahh, dus op het moment dat iemand fotografie als hobby heeft dan is een beeld wat niet kleurecht is, over of onderbelicht is geen probleem om bijvoorbeeld op internet te plaatsen?quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:39 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Ze verdient ook echt haar geld met fotografie.
Juist wel. Dat is niet alleen belangrijk voor amateurs, maar zeker voor professional.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:03 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Ahh, dus op het moment dat iemand fotografie als hobby heeft dan is een beeld wat niet kleurecht is, over of onderbelicht is geen probleem om bijvoorbeeld op internet te plaatsen?
Onzin natuurlijk.
Je hebt dus niet de moeite genomen om te kijken wie Sunchaser echt is.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:26 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Juist wel. Dat is niet alleen belangrijk voor amateurs, maar zeker voor professional.
Sunchaser zegt dat ze haar brood verdient met fotografie. Ook beweert ze dat je prima op een laptop die 3 jaar geleden ¤800 kostte foto's kan bewerken. En dat ze de kleuren van de foto's op haar televisie controleert.
Ik vind dit een slecht advies. En ik heb een sterk vermoeden dat ze een pseudo-fotograaf is. Of in ieder geval totaal geen verstand heeft van post processing.
Ik probeer duidelijk te maken dat een goed scherm juist wél belangrijk is. En dat het advies van Sunchaser vind ik dus pure onzin.
Ah ze is gewoon een troll?quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:33 schreef m1st1g het volgende:
[..]
Je hebt dus niet de moeite genomen om te kijken wie Sunchaser echt is.
1 tip kijk eens in het fotoboek....
quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:26 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Juist wel. Dat is niet alleen belangrijk voor amateurs, maar zeker voor professional.
Sunchaser zegt dat ze haar brood verdient met fotografie. Ook beweert ze dat je prima op een laptop die 3 jaar geleden ¤800 kostte foto's kan bewerken. En dat ze de kleuren van de foto's op haar televisie controleert.
Ik vind dit een slecht advies. En ik heb een sterk vermoeden dat ze een pseudo-fotograaf is. Of in ieder geval totaal geen verstand heeft van post processing.
Ik probeer duidelijk te maken dat een goed scherm juist wél belangrijk is. En dat het advies van Sunchaser vind ik dus pure onzin.
Dus dan is alles per definitie juist en tevens correct? Omdat iemand een boterham ermee verdient en foto's mag maken voor FOK...quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:33 schreef m1st1g het volgende:
[..]
Je hebt dus niet de moeite genomen om te kijken wie Sunchaser echt is.
1 tip kijk eens in het fotoboek....
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je met "goedkopere" spullen , zoals Sunchaser gebruikt, je ook een goed resultaat behaald en dat dit dus ook voor publicatie geschikt is in meerdere media.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:39 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Dus dan is alles per definitie juist en tevens correct? Omdat iemand een boterham ermee verdient en foto's mag maken voor FOK...
Koekje van eigen deeg.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:35 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Ah ze is gewoon een troll?
Ik heb te veel vertrouwen voor Fok!.
Ik ontken niet dat je "acceptabele" resultaten zou kunnen behalen op die manier, maar ik zou het iig nooit aanraden in een geval als deze, omdat mijn visie en ervaring daarin behoorlijk verschilt.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:47 schreef m1st1g het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je met "goedkopere" spullen , zoals Sunchaser gebruikt, je ook een goed resultaat behaald en dat dit dus ook voor publicatie geschikt is in meerdere media.
Het is gewoon een advies dat kort door de bocht is, dat je alleen goede resultaten haalt met een laptop van 2400 euro. Dat is net zo dom als zeggen, oh je wilt filmen, dan heb je een C300 nodig van 16.000 euro, de rest is troep.quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:00 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Ik ontken niet dat je "acceptabele" resultaten zou kunnen behalen op die manier, maar ik zou het iig nooit aanraden in een geval als deze, omdat mijn visie en ervaring daarin behoorlijk verschilt.
Ik noem nergens een prijs, iig, Ik zeg dat een laptop in die prijscategorie verre van ideaal is qua beeldweergave om fatsoenlijk en reproduceerbaar materiaal te maken, en TS imo beter even kan doorsparen voor een laptop met een IPS scherm ( welke je al hebt rond de ¤1000 ipv ¤2500 die jij noemt ) of een los IPS scherm eraan hangt om tot een constante factor te komen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:04 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Het is gewoon een advies dat kort door de bocht is, dat je alleen goede resultaten haalt met een laptop van 2400 euro. Dat is net zo dom als zeggen, oh je wilt filmen, dan heb je een C300 nodig van 16.000 euro, de rest is troep.
Het enige verschil hier is dat het letterlijk niet mogelijk is nauwkeurig foto's te bewerken op een TN paneel. Fysiek onmogelijk. Je kan dan nog beter helemaal niet bewerken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:04 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Het is gewoon een advies dat kort door de bocht is, dat je alleen goede resultaten haalt met een laptop van 2400 euro. Dat is net zo dom als zeggen, oh je wilt filmen, dan heb je een C300 nodig van 16.000 euro, de rest is troep.
Fysiek onmogelijk nog welquote:Op zaterdag 30 november 2013 17:10 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Het enige verschil hier is dat het letterlijk niet mogelijk is nauwkeurig foto's te bewerken op een TN paneel. Fysiek onmogelijk. Je kan dan nog beter helemaal niet bewerken.
Correct fysiek onmogelijk. De kleuren die jij op je scherm ziet zijn simpelweg niet de kleuren die je afdrukt. Je kan dus fysiek niet de kleuren goed afstellen.quote:
Dat is onzin. De kleurafwijking zit niet in de videokaart. De kleurafwijking zit in de monitor zelf. En in de hoek waarop je hem bekijkt.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:04 schreef Wespensteek het volgende:
Alleen werkt het zo niet want als je een veel gebruikte grafische kaart (soms zelfs merk) hebt dan hebben die vaak dezelfde afwijking. Daarnaast als jij het te rood hebt staan en de ander ook dan komt het weer overeen, tegenovergestelde instellingen gaan inderdaad fout op fout stapelen. Je stapelt dus niet per definitie fout op fout. Wat wel lastig is, is als de ander bijv. te rood gewend is en mooi vindt, als je dan die fout corrigeert kan die persoon zelfs ontevreden zijn dat de kleurweergave goed is.
Dat bedoel ik dus, je kunt het bijna niet goed doen voor iedereen.
Het zit in beide of nog beter kan in beide zitten.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:10 schreef Roadtrip het volgende:
Dat is onzin. De kleurafwijking zit niet in de videokaart. De kleurafwijking zit in de monitor zelf. En in de hoek waarop je hem bekijkt
Echt niet. Dat is bullshit.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het zit in beide of nog beter kan in beide zitten.
Voor zover ik weet doen mensen dat behoorlijk vaak. Bij kalibreren corrigeert men namelijk erg vaak door middel van de grafische kaart. Dat men de GPU niet kan kalibreren is logisch want je kunt niet eens zien waar de fout zit, men wijt het automatisch aan het scherm. Als jij echter jouw grafische kaart vervangt moet je vaak genoeg kalibreren. De weergave is de combinatie grafische kaart, beeldscherm en zelfs software.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:18 schreef Roadtrip het volgende:
Je hoort toch ook niet dat mensen hun GPU gaan calibreren?
https://www.google.nl/sea(...)libration&aqs=chrome..69i57j0.3488j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:24 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Voor zover ik weet doen mensen dat behoorlijk vaak. Bij kalibreren corrigeert men namelijk erg vaak door middel van de grafische kaart. Dat men de GPU niet kan kalibreren is logisch want je kunt niet eens zien waar de fout zit, men wijt het automatisch aan het scherm. Als jij echter jouw grafische kaart vervangt moet je vaak genoeg kalibreren. De weergave is de combinatie grafische kaart, beeldscherm en zelfs software.
Al houd ik niet zo van de manier van reageren van jou zal ik je dan toch even wijzen op het feit dat tegenwoordig bijna alle kalibratie dus software matig gaat via de grafische kaart.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:28 schreef Roadtrip het volgende:
Er zit geen verschil tussen wanneer jij 2 * 2 berekent of wanneer ik dat doe. En alle recente grafische kaarten, van alle merken, renderen Fok! met precies dezelfde kleuren.
Het is simpelweg een berekening en output van een digitaal signaal. Het gaat hier niet over het vastleggen of weergeven van kleuren. Het gaat over het berekenen en overbrengen van een digitaal signaal. Een signaal met ingebouwde foutcorrectie.
Wanneer je GPU een fout maakt heb je meteen een BSOD.
Maar duidelijk weet je niet wat een gpu daadwerkelijk doet. Of überhaupt hoe een computer werkt.
Dan calibreer je dus voor fouten in het display. Niet voor afwijkingen in de gpu.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:34 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Al houd ik niet zo van de manier van reageren van jou zal ik je dan toch even wijzen op het feit dat tegenwoordig bijna alle kalibratie dus software matig gaat via de grafische kaart.
Men noemt het wel het kalibreren van het scherm maar is bijna volledig software/grafische kaart geworden:
http://windows.microsoft.(...)librate-your-display
Hoe weet jij waar de fout zit?quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:38 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Dan calibreer je dus voor fouten in het display. Niet voor afwijkingen in de gpu.
2 * 2 = 4
2 * 2 + 1 (een ingebouwde afwijking) = 5
2 * 2 wordt niet ineens 5.
http://wvscolor.nl/producten/monitoren/eizo-coloredge-cg223wquote:Vergeet niet een kalibratiesensor mee te bestellen. U heeft een aparte kalibratiesensor nodig voor het kalibreren van deze monitor met de Eizo ColorNavigator software. De beste kalibratiesensor is de nieuwste i1 Display Pro Colorimeter van X-Rite. Deze kalibratiesensor werkt met de nieuwste kleurmeettechnologie van X-Rite.
De grafische kaart berekent hoe de kleuren moeten worden weergegeven in dat proces zitten geen fouten maar toch is de uitkomst niet voor elk merk/type exact hetzelfde. Dat is ook helemaal niet erg want hij doet het constant met dezelfde "afwijking" en dus is het eenvoudig in de software drivers bij te stellen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 22:12 schreef Roadtrip het volgende:
Gozer not sure if troll.
Er wordt voor de kleuren van de monitor gecompenseerd in de output van de videokaart. Kleine verschillen kan je dan heel nauwkeurig compenseren.
Je compenseert dan voor problemen in de MONITOR. Niet problemen in de videokaart.
Je gaat je processor toch ook niet calibreren? Of je ram?
De videokaart voert simpelweg de berekeningen uit die bepalen wat er op het scherm getoond wordt. Als daar überhaupt 1 fout in zit heb je meteen een BSOD.
Elke 8 bit videokaart voert PRECIES dezelfde kleuren uit net als elke processor PRECIES dezelfde resultaten geeft voor een logaritmische berekening. DAT is waar de hele werking van computers op gebaseerd is. En waarom je niet onbeperkt kan overclocken bijvoorbeeld. Omdat het niet meer nauwkeurig is en bij 1 fout het hele systeem crash.
Maar ik ga deze discussie niet meer aan. Als je niet het verschil begrijpt tussen compenseren voor problemen in de monitor via een translatie in de output en fouten in de output zelf is en simpelweg geen hoop.
http://nl.hardware.info/r(...)ische-kaart---deel-2quote:De pixel rendering engine
In het vorige deel van dit artikel heeft u kunnen lezen dat de 3D chip in stap 5 van het 3D rendering proces de uiteindelijk gebruikte driehoeken omrekent naar een set pixels die deze driehoek op het scherm behelst. Het is nu de taak van de pixel rendering engine om de uiteindelijke kleur van alle pixels op het scherm te berekenen. Dit gehele proces gebeurt pixel voor pixel en iedere pixel waarvan de uiteindelijke kleur berekend is, wordt door de rendering engine in de zogenaamde back buffer geplaatst. Zoals we vorige maand al gezien hebben, wordt het 3D beeld in deze back buffer opgebouwd en zodra een geheel beeld berekend is, wordt de back buffer gekopieerd naar de front buffer en wordt de afbeelding op het scherm vertoond. De pixel rendering engine begint dan in de back buffer weer van voren af aan voor het volgende frame.
Bij het berekenen van de uiteindelijke kleur van een pixel kunnen we twee belangrijke zaken onderscheiden: het berekenen van de globale kleur van een pixel en het later toepassen van enkele effecten. De wijze van berekenen van de globale kleur van een pixel vloeit voort uit de verschillende manieren waarop 3D objecten kunnen worden ingekleurd. Dit inkleuren heet binnen het 3D jargon "shaden".
Je blijft maar doorgaan hequote:Op zaterdag 30 november 2013 22:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De grafische kaart berekent hoe de kleuren moeten worden weergegeven in dat proces zitten geen fouten maar toch is de uitkomst niet voor elk merk/type exact hetzelfde. Dat is ook helemaal niet erg want hij doet het constant met dezelfde "afwijking" en dus is het eenvoudig in de software drivers bij te stellen.
Het hele proces van kleurweergave op een monitor is dus een kwestie van software/grafische kaart en beeldscherm.
[..]
http://nl.hardware.info/r(...)ische-kaart---deel-2
Het dikgedrukte is waar je een monitor kalibreert.quote:The results were as we’d expect: There is no difference in image quality based on the brand of card you buy. The days of 2D image quality being a function of particular graphics cards are long gone for most people. When CRTs were popular, it was something that mattered as the quality of the RAMDAC controlled the quality of the analog VGA output. Thus different cards, even with the same chipset, could potentially produce different 2D image quality.
However LCDs and DVI have changed all that. The signal is fully digital from the OS, to the card, to the monitor right up until the individual sub pixels are finally lit up. This removes any quality differences from card outputs, since they are outputting a completely accurate digital signal. The only time they change anything is when instructed to by a change to their LUTs from the user, OS, application, and so on.
What that all means is the conclusion is pretty clear: There are many good reasons to buy team green or team red, but 2D image quality is not one of them. They are precisely the same.
De enige troll hier ben jij, rot lekker een eind op met je onzin. 800 eu kan je een prima laptop voor krijgen. Mijne was destijds iets duurder, PS, lightroom, render whatever... het loopt allemaal soepel. Maar voor 800 eu krijg je nu veel betere specs dan wat ik er destijds voor betaald heb.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:35 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Ah ze is gewoon een troll?
Ik heb te veel vertrouwen voor Fok!.
Het ging ook niet om of je CS6 kunt draaien want dat kan op elke laptop die je nu koopt van 800 euroquote:Op zondag 1 december 2013 09:44 schreef Shaggy8675 het volgende:
Volgens mij word er ook nergens gezegd dat een laptop van 800 euro geen LR of CS5 kan draaien, toch? Er word alleen gezegd dat de beeldweergave verre van optimaal is bij gebruik van een laptop,
quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:25 schreef Roadtrip het volgende:
. Fatsoenlijk bewerken kan er gewoon écht niet mee. Waarom zouden ze anders workstation laptops verkopen?
Niks verspilde adviezen, er zijn meer of komen meer mensen die een laptop zoeken voor bewerking en dan zien ze jouw onzin en dat weerleggen we hierquote:Op zondag 1 december 2013 09:44 schreef Shaggy8675 het volgende:
. Dus van iedereen een hoop verspilde adviezen en moeite tot op heden, ongeacht het standpunt...
Grappig je komt dus aan met een test die qua uitkomst jou gelijk geeft maar die verder precies aantoont wat ik aldoor beweer en dat is dat de grafische kaart wel degelijk verschil kan maken. Dat het tussen twee specifieke kaarten geen verschil maakt vind ik prima dat zal ik ook nooit beweren maar het kalibreren blijft een kwestie van het aanpassen van de instellingen van de grafische kaart. Mijn praktijk ervaring is dat het wel degelijk nodig was te kalibreren nadat ik de grafische kaart had vervangen door een ander merk. Maar ik ben blij dat er mensen zijn die beweren dat je gewoon de goedkoopste grafische kaart kan kopen omdat er geen verschil in zit.quote:Op zondag 1 december 2013 00:04 schreef Roadtrip het volgende:
Hier trouwens een linkje waar ze met een kleurmeter verschillen gaan meten en ook pixel niveau scherpte gaan analyseren.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1694755
De conclusie:
[..]
Het dikgedrukte is waar je een monitor kalibreert.
Waarom is het zo moeilijk voor Fok!ers om te googlen voordat ze schreeuwen? En met bronnen aan te komen voor de uit hun duim gezogen feiten?
Troll alert.quote:Op zondag 1 december 2013 13:39 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Grappig je komt dus aan met een test die qua uitkomst jou gelijk geeft maar die verder precies aantoont wat ik aldoor beweer en dat is dat de grafische kaart wel degelijk verschil kan maken. Dat het tussen twee specifieke kaarten geen verschil maakt vind ik prima dat zal ik ook nooit beweren maar het kalibreren blijft een kwestie van het aanpassen van de instellingen van de grafische kaart. Mijn praktijk ervaring is dat het wel degelijk nodig was te kalibreren nadat ik de grafische kaart had vervangen door een ander merk. Maar ik ben blij dat er mensen zijn die beweren dat je gewoon de goedkoopste grafische kaart kan kopen omdat er geen verschil in zit.
Voor de vraag van TS maakt het verder weinig uit.
quote:The problem is that when you learn a bit about how graphics actually work on computers, it all seems to be impossible. There is no logical way this would be correct. The reason is because a digital signal remains the same, no matter how many times it is retransmitted or changed in form, unless something deliberately changes it.
In the case of color on a computer, you first have to understand how computers represent color. All colors are represented using what it called a value. This means it is made up of a red, green, and blue component. This is because our eyes perceive those colors, and use that information to give our brains the color detail we see.
Being digital devices, that means each of those three colors are stored as a number. In the case of desktop graphics, an 8-bit value, from 0-255. You may have encountered this before in programs like Photoshop that will have three sliders, one if each color, demarcated in 256 steps, or in HTML code where you specify colors as #XXYYZZ, each pair of characters is a color value in hexadecimal (FF in hex is equal to 255 in decimal).
When the computer wants a given color displayed, it sends that tristimulus value for the video card. There the video card looks at it and decides what to do with it based on the lookup table in the video card. By default, the lookup table doesn’t do anything; it is a straight line, specifying that the output should be the same as the input. It can be changed by the user in the control panel, or by a program such as a monitor calibration program. So by default, the value the OS hands the video card is the value the video card sends out over the DVI cable.
What this all means is that the monitor should be receiving the same digital data from either kind of card, and thus the image should be the same. Thus it would seem the claim isn’t possible.
Als jij had gelezen had je al gezien dat er ook verteld wordt dat het verhaal bij VGA heel anders is en VGA wordt in de praktijk nog al eens gebruikt bij mensen.quote:Op zondag 1 december 2013 13:42 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Troll alert.
Als je de link daadwerkelijk gelezen had, had je ook deze tekst gelezen:
[..]
En CRT monitoren ook. In een laptop.quote:Op zondag 1 december 2013 14:27 schreef Wespensteek het volgende:
VGA wordt in de praktijk nog al eens gebruikt bij mensen.
Ik zou zeggen probeer je unieke inzichten te verkopen want tot nu toe is dat door geen enkel bedrijf gedaan. Sterker nog volgens huidige inzichten is het theoretisch onmogelijk.quote:Op zondag 1 december 2013 14:27 schreef Wespensteek het volgende:
grafische industrie lijkt het mij absolute noodzaak.
Het heeft degelijk met dit topic te maken. Je gaf TS namelijk een verkeerd advies. Een advies wat dus bij deze ontkracht is.quote:Op zondag 1 december 2013 14:27 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Verder heeft dit weinig meer met het topic te maken dus ik sluit het hiermee af en gun jou het laatste woord.
Ik ook. Dagelijks. Meerdere. Met displayport en hdmi.quote:Op zondag 1 december 2013 15:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik sluit nog geregeld een tweede scherm op lap-tops aan.
De bal teruggekaatst. En ik typ mobiel. Dan maak ik inderdaad soms spelfouten.quote:Op zondag 1 december 2013 17:16 schreef m1st1g het volgende:
Volgens mij hebben de meeste moderne laptops nog geen eens een een VGA port meer.
Bashen op taalgebruik kunnen we bij jou ook.
Handig om mee te nemen maar verder. En zeker niet voor fotobewerking trouwens.quote:
Ik doelde meer op je spelling. Het is een laptop. Geen lap-top. Oh en laptops zijn geweldig. Ik kijk hier naar een gekalibreerde ingebouwde monitor en twee goede externe schermen.quote:Op zondag 1 december 2013 17:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Handig om mee te nemen maar verder. En zeker niet voor fotobewerking trouwens.
Overigens ben ik zo'n ouderwetse fotograaf die bijna nooit de kleuren aanpast in een bewerking. Een beetje bijsnijden en rechtzetten en dat is het wel, een goede foto maken en dan kun je ook op de camera vertrouwen voor de juiste kleuren.
Nee het was een fout van niet opletten.quote:Op zondag 1 december 2013 17:21 schreef m1st1g het volgende:
2 keer een lidwoord typen is geen fout van je mobiele input.
Stoer hoor, het zijn altijd erg goede argumenten ook om een discussie mee te winnen. In mijn ogen is iemand die zich beroept op kennis of gebrek aan kennis standaard ongeloofwaardig, laat het blijken uit inhoud.quote:Op zondag 1 december 2013 17:22 schreef Roadtrip het volgende:
Maar TS kan natuurlijk weinig met adviezen van iemand die niet weet hoe een computer werkt.
Ok de feiten:quote:Op zondag 1 december 2013 17:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Stoer hoor, het zijn altijd erg goede argumenten ook om een discussie mee te winnen. In mijn ogen is iemand die zich beroept op kennis of gebrek aan kennis standaard ongeloofwaardig, laat het blijken uit inhoud.
Moet je eens tegen je leraren op school zeggen die je hebben geleerd wat je nu weet, dat ze eigenlijk ongeloofwaardig zijn door dat ze zich beroepen op hun kennis...quote:Op zondag 1 december 2013 17:26 schreef Wespensteek het volgende:
In mijn ogen is iemand die zich beroept op kennis of gebrek aan kennis standaard ongeloofwaardig,
Daar is juist niets mis mee dat moet je zelfs doen maar roepen dat iemand dom is, een troll is of geen kennis heeft is heel iets anders.quote:Op zondag 1 december 2013 17:32 schreef Shaggy8675 het volgende:
Wat is er mis met iemand die zijn standpunt onderbouwd als iemand ander het klaarblijkelijk net niet helemaal begrijpt
De dingen die je zegt staan kilometers van de waarheid af. Het is eigenlijk gewoon het tegenover gestelde.quote:Op zondag 1 december 2013 17:39 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar is juist niets mis mee dat moet je zelf doen maar roepen dat iemand dom is, een troll is of geen kennis heeft is heel iets anders.
quote:The problem is that when you learn a bit about how graphics actually work on computers, it all seems to be impossible. There is no logical way this would be correct. The reason is because a digital signal remains the same, no matter how many times it is retransmitted or changed in form, unless something deliberately changes it.
In the case of color on a computer, you first have to understand how computers represent color. All colors are represented using what it called a value. This means it is made up of a red, green, and blue component. This is because our eyes perceive those colors, and use that information to give our brains the color detail we see.
Being digital devices, that means each of those three colors are stored as a number. In the case of desktop graphics, an 8-bit value, from 0-255. You may have encountered this before in programs like Photoshop that will have three sliders, one if each color, demarcated in 256 steps, or in HTML code where you specify colors as #XXYYZZ, each pair of characters is a color value in hexadecimal (FF in hex is equal to 255 in decimal).
When the computer wants a given color displayed, it sends that tristimulus value for the video card. There the video card looks at it and decides what to do with it based on the lookup table in the video card. By default, the lookup table doesn’t do anything; it is a straight line, specifying that the output should be the same as the input. It can be changed by the user in the control panel, or by a program such as a monitor calibration program. So by default, the value the OS hands the video card is the value the video card sends out over the DVI cable.
What this all means is that the monitor should be receiving the same digital data from either kind of card, and thus the image should be the same. Thus it would seem the claim isn’t possible.
Als mensen gaan kalibreren zullen ze zelf in veel gevallen ontdekken dat het kalibreren uiteindelijk wordt opgeslagen als een correctie bij de grafische kaart. Als ze dan niet willen geloven dat de combinatie software, grafische kaart en beeldscherm zorgen voor de beeld kwaliteit en dus ook de kleurweergave dan moeten ze het helemaal zelf weten. Jij mag het ook helemaal zelf weten. Als jij mij niet gelooft zal mij dat een rotzorg zijn. Met kalibreren pas je het beeld aan van het totale proces en alle componenten die ermee zijn gemoeid, zelfs omgevingslicht als dat van toepassing is.quote:Op zondag 1 december 2013 17:43 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
De dingen die je zegt staan kilometers van de waarheid af. Het is eigenlijk gewoon het tegenover gestelde.
Het is dan storend als je adviezen gaat geven over iets waar je geen verstand van hebt. Bij elke bron die ik aankaart zeg je dat je het niet gelooft. Prima, geloof het niet. Maar geef geen adviezen op basis van dingen die je niet kan bewijzen.
Het is inderdaad een correctie die uitgevoerd wordt aan de kant van de computer. Dit is logisch. De videokaart stuurt de signalen van de kleuren door naar de monitor en er kunnen daar dus makkelijk correcties aangebracht worden.quote:Op zondag 1 december 2013 17:51 schreef Wespensteek het volgende:
Als mensen gaan kalibreren zullen ze zelf in veel gevallen ontdekken dat het kalibreren uiteindelijk wordt opgeslagen als een correctie bij de grafische kaart.
Kalibreren is het corrigeren voor nadelige invloeden. Inderdaad wanneer je een belichting hebt die niet 6500k is kan je daarmee rekening houden in je calibratie.quote:Op zondag 1 december 2013 17:51 schreef Wespensteek het volgende:
Met kalibreren pas je het beeld aan van het totale proces en alle componenten die ermee zijn gemoeid, zelfs omgevingslicht als dat van toepassing is.
Die wiskundige berekeningen worden bepaald door de bijgeleverde firmware/drivers. Die software is niet altijd gelijk en dus zal de manier van berekenen dan afwijken. Verschillende processoren hebben vaak hun eigen instructieset dus zijn verschillen in embedded software alleen daardoor al logisch. Dus zelfs bij digitale aansluitingen is niet uitgesloten dat er verschillen in kleur zijn bij verschillende grafische kaarten en zelfs na firmware updates.quote:Op zondag 1 december 2013 18:03 schreef Roadtrip het volgende:
Dat veranderd de wiskundige berekeningen die door de videokaart worden uitgevoerd echter totaal niet.
quote:Op zondag 1 december 2013 18:27 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Die wiskundige berekeningen worden bepaald door de bijgeleverde firmware/drivers. Die software is niet altijd gelijk en dus zal de manier van berekenen dan afwijken. Verschillende processoren hebben vaak hun eigen instructieset dus zijn verschillen in embedded software alleen daardoor al logisch. Dus zelfs bij digitale aansluitingen is niet uitgesloten dat er verschillen in kleur zijn bij verschillende grafische kaarten en zelfs na firmware updates.
Dus bij analoog (VGA) is vastgesteld dat de grafische kaart van invloed is, dus had ik al gelijk.
Bij digitale aansluiting worden dus geen verschillen veroorzaakt omdat de output van de grafische kaarten op die poorten gelijk is maar toch kan er verschil bestaan in berekening van die output stroom door verschillen in de bijgeleverde software.
En verder nogmaals het is dus totaal niet relevant voor de vraag van TS.
ik heb ook Asus, na 3 jaar nog nooit hergeinstalleerd zelfsquote:Op zondag 1 december 2013 22:41 schreef shiznuts het volgende:
http://www.asus.com/nl/Notebooks_Ultrabooks/N56VZ/#overview
Heb 'em zelf.![]()
Er is eventueel ook een N56VJ ofzo.
- Haha, TS durfde na de OP niet meer te reageren?
De processor voert inderdaad de processen goed uit, bij 2 + 2 is 'plus' het proces maar de variabelen worden door de software bepaald en ook welk proces wordt uitgevoerd wordt door de software bepaald.quote:Op zondag 1 december 2013 19:11 schreef Roadtrip het volgende:
De hardware architectuur kan verschillen maar de berekening blijft hetzelfde. 2 * 2 blijft 4. Het maakt niet uit of je dat via een rekenmachine berekent, op papier uitwerkt, of uit je hoofd zegt. 2 * 2 = 4.
Dat staat dan toch los van de videokaart? Als er een fout zit in Photoshop gaat je videokaart dat niet oplossen.quote:Op maandag 2 december 2013 12:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De processor voert inderdaad de processen goed uit, bij 2 + 2 is 'plus' het proces maar de variabelen worden door de software bepaald en ook welk proces wordt uitgevoerd wordt door de software bepaald.
Als de programmatuur dus 2+3 doet in plaats van 2+2 of 2-2 doet in plaats van 2+2 gaat het nog fout met de berekeningen los van hardware.
Blijkbaar ben jij één van de weinig mensen die denken dat er geen verschillen en fouten bestaan op pc gebied omdat de processor altijd hetzelfde doet.
Kom op zeg, een videokaart bestaat uit hardware maar ook uit de software die bij die kaart hoort. Dat bestaat uit een deel embedded software en uit het driver gedeelte wat de verbinding tussen operating systeem/applicatie software en grafische kaart regelt.quote:Op maandag 2 december 2013 13:05 schreef Roadtrip het volgende:
Dat staat dan toch los van de videokaart? Als er een fout zit in Photoshop gaat je videokaart dat niet oplossen.
Na 5 dagen gaan veel topics niet meer over de vraag van TS, maar de "kritiek" is desondanks wel terecht.quote:
Hey die heb ik ookquote:Op zondag 1 december 2013 22:41 schreef shiznuts het volgende:
http://www.asus.com/nl/Notebooks_Ultrabooks/N56VZ/#overview
Heb 'em zelf.![]()
Er is eventueel ook een N56VJ ofzo.
- Haha, TS durfde na de OP niet meer te reageren?
En die neem je niet mee. Als je aan de laptop externe scherm(en), externe muis, extern toetsenbord etc. etc. gaat hangen gebruik je hem meer als desktop en dan is een desktop in mijn ogen een betere keus.quote:Op maandag 2 december 2013 14:10 schreef Chicolate het volgende:
Dus daarvoor heb ik er een los scherm aan hangen.
Dat mag jij vinden, voor mij niet. Ik gebruik mijn laptop dagelijks op mijn stage/werk, omdat mijn hele onderzoek erop staat, kijk thuis op de bank filmpjes en als ik foto's wil bewerken, zet ik hem op mijn bureau en hang ik er een muis en een beeldscherm aan (wat ik nog had, van mijn oude desktop). Aangezien ik mijn laptop altijd bij me heb (en dus alle informatie/software op 1 plaats, plus back-ups online, en alles ingesteld naar mijn eigen voorkeur), heeft dit voor mij zeker wel meerwaarde tov mijn desktop.quote:Op maandag 2 december 2013 14:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En die neem je niet mee. Als je aan de laptop externe scherm(en), externe muis, extern toetsenbord etc. etc. gaat hangen gebruik je hem meer als desktop en dan is een desktop in mijn ogen een betere keus.
Ik gebruik ook een laptop maar als ik een pc moet kopen voor fotobewerking dan zou ik niet kiezen voor een laptop.quote:Op maandag 2 december 2013 14:30 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden, voor mij niet. Ik gebruik mijn laptop dagelijks op mijn stage/werk, omdat mijn hele onderzoek erop staat, kijk thuis op de bank filmpjes en als ik foto's wil bewerken, zet ik hem op mijn bureau en hang ik er een muis en een beeldscherm aan (wat ik nog had, van mijn oude desktop). Aangezien ik mijn laptop altijd bij me heb (en dus alle informatie/software op 1 plaats, plus back-ups online, en alles ingesteld naar mijn eigen voorkeur), heeft dit voor mij zeker wel meerwaarde tov mijn desktop.
Croppen, alvast een voorselectie maken gaat prima met een laptop met een wat brakker scherm. Thuis de puntjes op de i zetten qua kleuren op een fatsoenlijk scherm, werkt prima.quote:Op maandag 2 december 2013 14:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En die neem je niet mee. Als je aan de laptop externe scherm(en), externe muis, extern toetsenbord etc. etc. gaat hangen gebruik je hem meer als desktop en dan is een desktop in mijn ogen een betere keus.
Maar TS geeft aan sowieso een laptop te willen kopen. Dan kan je er net zo goed eentje kopen die geschikt is voor fotobewerking (qua processorkracht) en er dan los een beeldscherm aan hangen. Anders moet je én een pc kopen voor je fotobewerking én een laptop voor al het andere, terwijl je ook beide dingen kunt doen met 1 apparaat. En een snelle laptop met een prettig toetsenbord is niet alleen voor fotobewerking prettigquote:Op maandag 2 december 2013 14:32 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik gebruik ook een laptop maar als ik een pc moet kopen voor fotobewerking dan zou ik niet kiezen voor een laptop.
Klopt maar TS zegt ook vooral gericht op fotobewerking en met een budget van 800,- euro is een betere desktop te krijgen met beeldscherm dan een laptop met extern beeldscherm om goede foto bewerking te kunnen uitvoeren.quote:Op maandag 2 december 2013 14:43 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Maar TS geeft aan sowieso een laptop te willen kopen. Dan kan je er net zo goed eentje kopen die geschikt is voor fotobewerking (qua processorkracht) en er dan los een beeldscherm aan hangen. Anders moet je én een pc kopen voor je fotobewerking én een laptop voor al het andere, terwijl je ook beide dingen kunt doen met 1 apparaat. En een snelle laptop met een prettig toetsenbord is niet alleen voor fotobewerking prettig.
Je moet natuurlijk niks aangezien 1 laptop van rond de 800 euro ook alles prima doet. En mocht je fotos maken voor een magazine. abri of poster, daar zijn proefdrukken voorquote:Op maandag 2 december 2013 14:43 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Maar TS geeft aan sowieso een laptop te willen kopen. Dan kan je er net zo goed eentje kopen die geschikt is voor fotobewerking (qua processorkracht) en er dan los een beeldscherm aan hangen. Anders moet je én een pc kopen voor je fotobewerking én een laptop voor al het andere, terwijl je ook beide dingen kunt doen met 1 apparaat.
Succes met de eis "makkelijk mee te nemen" dan van de TS, met een desktop. Ik zie je al gaan met alle snoeren en kabels om je nekquote:Op maandag 2 december 2013 14:49 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Klopt maar TS zegt ook vooral gericht op fotobewerking en met een budget van 800,- euro is een betere desktop te krijgen met beeldscherm dan een laptop met extern beeldscherm om goede foto bewerking te kunnen uitvoeren.
Volgens mij zeggen wij hetzelfde: dat een laptop én een desktop overbodig is, als de laptop voldoende rekenkracht heeft. Enige waar we het niet over eens zijn is het nut van een extern beeldschermquote:Op maandag 2 december 2013 14:55 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk niks aangezien 1 laptop van rond de 800 euro ook alles prima doet. En mocht je fotos maken voor een magazine. abri of poster, daar zijn proefdrukken voor
De eis makkelijk mee te nemen is natuurlijk ook overbodig als je het beperkt tot laptop tenzij iemand een laptop weet die niet makkelijk mee te nemen is.quote:Op maandag 2 december 2013 14:57 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Succes met de eis "makkelijk mee te nemen" dan van de TS, met een desktop. Ik zie je al gaan met alle snoeren en kabels om je nek
Oh zie ik t nut zeker van in. Al heb ik dan liever weer een kleine flatscreen omdat ik vooral filmpjes monteerquote:Op maandag 2 december 2013 14:57 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Volgens mij zeggen wij hetzelfde: dat een laptop én een desktop overbodig is, als de laptop voldoende rekenkracht heeft. Enige waar we het niet over eens zijn is het nut van een extern beeldscherm.
Als je elke dag een 15" of 17" uren mee moet zeulen word je daar echt niet blij van. 13" misschien 14" is toch wel de max wat (voor mij) als 'makkelijk meenemen' geldt.quote:Op maandag 2 december 2013 15:00 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De eis makkelijk mee te nemen is natuurlijk ook overbodig als je het beperkt tot laptop tenzij iemand een laptop weet die niet makkelijk mee te nemen is.
Maar dat is video, geen foto.quote:Op maandag 2 december 2013 15:03 schreef SunChaser het volgende:
Ik monteer gewoon in een schermpje van 10 centimeter, is prima te doen
Ik zou eerder willen zeggen dat je een rijke fantasie hebt. Ook de firmware op de videokaart mag geen errors geven. Dan krijg je ook een blauw scherm.quote:Op maandag 2 december 2013 13:10 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Kom op zeg, een videokaart bestaat uit hardware maar ook uit de software die bij die kaart hoort. Dat bestaat uit een deel embedded software en uit het driver gedeelte wat de verbinding tussen operating systeem/applicatie software en grafische kaart regelt.
Ik wil niet lullig doen naar deze oude lul die weinig verstand heeft van computers moet je wel heel veel uitleggen.
Onzin er zijn genoeg "fouten" in firmware programmatuur die geen systeem crash veroorzaken, een programma dat niet de gewenste output levert is ook gewoon een fout. In geval van (erg kleine) kleurverschillen kun je je zelfs afvragen of je kunt spreken van een fout. Bij canon en nikon is ook sprake van (kleine) kleurverschillen tussen de merken digitale camera's dat wil niet zeggen dat één van de twee fout is.quote:Op maandag 2 december 2013 15:04 schreef Roadtrip het volgende:
Ook de firmware op de videokaart mag geen errors geven. Dan krijg je ook een blauw scherm.
Dit inderdaad. De videokaart past gewoon een translatie toe om de kleurwaardes die hij uitstuurt, op basis van het kleurprofiel aangemaakt door de calibrator.quote:Op maandag 2 december 2013 13:17 schreef Ener-G het volgende:
Je moet er ook niet te moeilijk over denken, zo'n calibrator is gewoon een 'oog' met een usb stekker die je op je beeldscherm legt en simpelweg de kleuren meet die ie ziet. Aan de hand daarvan wordt door je calibratiesoftware een profiel gemaakt met correctiewaardes voor de videokaart zodat de kleuren op het scherm zo goed mogelijk overeen komen met wat het zou moeten zijn.
Je hebt een laptop met een scherm van 10 centimeter en bewerkt daar foto's op? Held.quote:Op maandag 2 december 2013 15:16 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ik doe beide
Op een laptop zonder extern scherm en ik verplaatst de laptop zelfs ook nog niet
Dat kan toch helemaal niet want de videokaart en de software hebben helemaal geen invloed op de kleur.quote:Op maandag 2 december 2013 15:14 schreef Roadtrip het volgende:
De videokaart past gewoon een translatie toe om de kleurwaardes die hij uitstuurt, op basis van het kleurprofiel aangemaakt door de calibrator.
Natuurlijk wel. Een processor en ook videokaart werkt met een aantal berekening. Hij kan bijvoorbeeld kijken of iets groter is dan een andere variabele.quote:Op maandag 2 december 2013 15:14 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Onzin er zijn genoeg "fouten" in firmware programmatuur die geen systeem crash veroorzaken, een programma dat niet de gewenste output levert is ook gewoon een fout. In geval van (erg kleine) kleurverschillen kun je je zelfs afvragen of je kunt spreken van een fout. Bij canon en nikon is ook sprake van (kleine) kleurverschillen tussen de merken digitale camera's dat wil niet zeggen dat één van de twee fout is.
quote:Op maandag 2 december 2013 15:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat kan toch helemaal niet want de videokaart en de software hebben helemaal geen invloed op de kleur.
Alleen beweer jij aldoor dat de grafische kaart geen invloed heeft.quote:Op maandag 2 december 2013 15:22 schreef Roadtrip het volgende:
[..]![]()
Daarbij ga ik deze discussie eindigen. Iedereen verklaart je toch al voor gek.
quote:In plaats van elke pixel apart uit te laten rekenen door de CPU en dit videosignaal naar de grafische kaart te transporteren, worden complete objecten, cameraposities en lichtinstellingen aan de GPU geleverd. De GPU gaat daarna zelfstandig het beeld punt voor punt berekenen en dat beeld wordt uiteindelijk naar de monitor gestuurd. Voorheen werd de grafische kaart enkel gebruikt om het beeld op de monitor te laten verschijnen.
nee, mn videosquote:Op maandag 2 december 2013 15:18 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Je hebt een laptop met een scherm van 10 centimeter en bewerkt daar foto's op? Held.
Show eens een foto van je laptop?
Inderdaad. Dat is de standaard.quote:Op maandag 2 december 2013 15:27 schreef Wespensteek het volgende:
OpenGL zorgt juist dat de berekening van de pixels door de grafische kaart wordt gedaan.
We schieten toch al op.quote:Op maandag 2 december 2013 16:10 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is de standaard.
Het is net als de X operator een standaard is voor het heel vaak bij elkaar optellen van getallen. En waarom 2* 2 altijd 4 is. En 4*4 = 16. En waarom een leraar 2*2=5 fout zou rekenen.
Daar geef ik je gelijk in. En de enige reden dat ik niet aan VGA dacht is omdat ik het niet gebruikt heb sinds Windows 98 en geen enkele moderne laptop die aansluiting nog heeft.quote:Op maandag 2 december 2013 16:33 schreef Wespensteek het volgende:
Dan dat ik gelijk had dat een digitale output poort niet garandeert dat er geen verschillen bestaan omdat de grafische kaart de kleuren van de pixels berekent.
Never go full retard.quote:Op maandag 2 december 2013 16:33 schreef Wespensteek het volgende:
Wat nu nog resteert is dat jij blijkbaar vasthoudt aan 2+2 verhaal waarvan ik eigenlijk niet eens begrijp wat jij daarmee wilt beweren. In de praktijk is het namelijk best mogelijk een programma te maken waarin 2 + 2 als uitkomst 5 geeft.
Dat de input voor de grafische kaart vastligt in bijv. de OpenGl standaard en de output vast staat in de spec's van de digitale poort en sRGB wil niet zeggen dat de software die deze berekeningen doet volledig gelijk is en dan kun je dus ook niet garanderen dat dezelfde input in alle gevallen tot dezelfde output zal leiden. Maar als jij dat wilt blijven volhouden met jouw 2+2 bewering vindt deze oude domme gekke die geen verstand van zake heeft het prima.
Dat klopt. En dan krijg je dus een enorme crash, een blauw scherm en mogelijk permanente schade aan de hardware.quote:dezelfde input in alle gevallen tot dezelfde output zal leiden.
Onzin je krijgt die crash als je de processor onmogelijke dingen laat doen of ongeldige systeemfuncties gaat aanroepen die niet in een foutroutine worden afgevangen. Als ik een programma maak die 2 + 2 is 5 als uitkomst laat hebben is er geen processor die daarop crasht.quote:Op maandag 2 december 2013 16:37 schreef Roadtrip het volgende:
Dat klopt. En dan krijg je dus een enorme crash, een blauw scherm en mogelijk permanente schade aan de hardware.
Ik denk dat ik de discussie maar ga eindigen met een ingelezen intelligent persoon en een complot theorie denkende psychopatisch en schizofrene digibeet babyboomer.quote:
Een volwassenen die verstand heeft waar hij over praat.quote:Op maandag 2 december 2013 19:32 schreef DonJames het volgende:
En een kleuter die maar geen gelijk krijgt!
Excuus hoor. Ik heb niet goed opgelet, eerst krijgt sunchaser een reactie dat een laptop voor het doel van TS minstens drie keer het budget kost en als ik aangeef dat een desktop een optie kan zijn is dat ook weer niets, maar een goede suggestie binnen budget is er niet gekomen. Blijkbaar wordt er alleen uitgedaagd.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |