abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133619454
Zit net RTL4 journaal te kijken, MBO'ers met dromen... Mooie dromen, zelfde dromen die WO'ers en HBO'ers hebben, mooie baan, zaak beginnen, mooie auto's, in buitenland werken, maar...
Is het eigenlijk niet zo dat 9 van de 10 MBO'ers gewoon voor flexwerk, armoe, onderklasse worden opgeleid tegenwoordig?
Zou jij niet coûte que coûte ervoor zorgen dat je kroost minimaal HBO doet?
I´m back.
pi_133619496
Sowieso. MBO :')
pi_133619558
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:50 schreef Ryan3 het volgende:
Iedereen hooggeleid!
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_133619579
Ja lekker hbo inflatie toepassen. Niks mis met mbo of dromen hebben.
pi_133619613
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:53 schreef Scorpie het volgende:
Dat gaat gewoon gebeuren, totdat die ook flex-wegwerp-medewerkers worden.
I´m back.
pi_133619630
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:50 schreef HulkHeld het volgende:
Sowieso. MBO :')
Ja, en HBO. :').
En WO :').
I´m back.
  maandag 25 november 2013 @ 19:54:14 #7
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_133619631
Opleiding is geen garantie voor succes.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_133619665
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
Opleiding is geen garantie voor succes.
Het zegt niets over een persoon idd, wel over zijn kansen op de arbeidsmarkt.
I´m back.
pi_133619697
Tsja, sommige mensen kunnen niet beter. Het ligt er ook erg aan welke mbo-opleiding je doet. Zelf doe ik een mbo-opleiding waar de vooruitzichten vergelijkbaar zijn met die van een reguliere hbo-opleiding. Toch wil ik wel nog naar hbo voor de extra kennis die je opdoet tijdens de studie.

Het lijkt me veel slimmer dat studenten goed voorgelicht worden over hun studiekeuze. Dat lijkt mij het belangrijkste. Ze kunnen vervolgens zelf afwegingen maken.

Wat ik nu zie is dat veel leerlingen aan het eind van het jaar op alle niveaus (dus ook het merendeel op VWO) de laatste jaren stressen over hun studiekeuze. Ze bezoeken vervolgens allerlei open dagen met mooie marketingpraatjes, maar of ze dan weten wat ze later met de desbetreffende studie kunnen doen? Ik blijf het lastig vinden. De overheid zou misschien ook het switchen van studies aantrekkelijker kunnen maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2013 19:56:38 ]
pi_133619703
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:53 schreef Scorpie het volgende:
Die inflatie was er gelukkig nog niet.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_133619739
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:56 schreef robin007bond het volgende:
Tsja, sommige mensen kunnen niet beter. Het ligt er ook erg aan welke mbo-opleiding je doet. Zelf doe ik een mbo-opleiding waar de vooruitzichten vergelijkbaar zijn met een reguliere hbo-opleiding. Toch wil ik wel nog naar hbo voor de extra kennis die je opdoet tijdens de studie.

Het lijkt me veel slimmer dat studenten goed voorgelicht worden over hun studiekeuze. Dat lijkt mij het belangrijkste. Ze kunnen vervolgens zelf afwegingen maken.

Wat ik nu zie is dat veel leerlingen aan het eind van het jaar op alle niveaus (dus ook het merendeel op VWO) de laatste jaren stressen over hun studiekeuze. Ze bezoeken vervolgens allerlei open dagen met mooie marketingpraatjes, maar of ze dan weten wat ze later met de desbetreffende studie kunnen doen? Ik blijf het lastig vinden. De overheid zou misschien ook het switchen van studies aantrekkelijker kunnen maken.
Klopt er zijn wel MBO opleidingen, waarmee je meer dan goed verdient, niet alleen in de ict branch.
I´m back.
  maandag 25 november 2013 @ 19:57:44 #12
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_133619764
quote:
Is het eigenlijk niet zo dat 9 van de 10 MBO'ers gewoon voor flexwerk, armoe, onderklasse worden opgeleid tegenwoordig?
Absoluut niet.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_133619780
quote:
9s.gif Op maandag 25 november 2013 19:56 schreef Rezania het volgende:

[..]

Die inflatie was er gelukkig nog niet.
Sommige studies HBO zijn die naam ook niet waard, denk ik, maar goed, je bent dan wel HBO.
I´m back.
pi_133619826
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 19:57 schreef richolio het volgende:

[..]

Absoluut niet.
Denk het wel, straks kun je zelfs in de zorg met behoud van uitkering werken.
En ik zou vroeger iedereen adviseren om iets in de zorg te studeren als MBO'er, heb je altijd een redelijk fatsoenlijk salaris. Niet meer, denk ik.
I´m back.
pi_133619841
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:58 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Sommige studies HBO zijn die naam ook niet waard, denk ik, maar goed, je bent dan wel HBO.
Dat wilt niet veel zeggen. Bedrijfsleven houdt zeker in de gaten of een opleiding goed is aangeschreven of niet.
pi_133619872
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:59 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Dat wilt niet veel zeggen. Bedrijfsleven houdt zeker in de gaten of een opleiding goed is aangeschreven of niet.
Maar bij de overheid of semi-overheid kom je dan nog goed weg wrs.
I´m back.
pi_133619997
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:59 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Nja, sommige functies kunnen voor bepaalde bedrijven welvaart toevoegen, maar voor de samenleving als geheel niet.

Neem nou commerciële economie. Er zullen ongetwijfeld bedrijven zijn die dat soort studenten kunnen gebruiken, maar heeft de samenleving als geheel er wel baat bij? Je leert vooral hoe je producten het best kan aansmeren. Als je een product echt zo moet aansmeren dat er allerlei "commerciële economen" voor nodig zijn, kun je dan überhaupt wel spreken over een nuttig product?
  maandag 25 november 2013 @ 20:05:06 #18
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_133620075
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Denk het wel, straks kun je zelfs in de zorg met behoud van uitkering werken.
En ik zou vroeger iedereen adviseren om iets in de zorg te studeren als MBO'er, heb je altijd een redelijk fatsoenlijk salaris. Niet meer, denk ik.
T is maar net welke school/opleiding. Sommige zijn goed aangeschreven en sommige niet. Maar sommige leiden je absoluut wel goed op. En ben zulke kortzichtige reacties als die van HulkHeld ook wel zat. Tuurlijk heb je meer mogelijkheden met een hbo diploma. Maar met genoeg motivatie en wil ben ik van mening dat menig persoon wel iets kan bereiken. En niet de dingen die jij opnoemt.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_133620098
Waarom streven mensen toch altijd naar rijkdom, kijk armoede is ook niks maar geluk is belangrijker dan bezittingen.
Net of je niet kunt slagen met minder, ooit zul je begrijpen dat je gepusht bent door? Ja door wie of wat eigenlijk? Juist door geld.
Geld maakt niet gelukkig , maar geen geld maakt wel ongelukkig eeen tussenweg is beter.
Doen wat je leuk vind dat is het allerbelangrijkste.
pi_133620174
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:05 schreef plintladdertje het volgende:
Waarom streven mensen toch altijd naar rijkdom, kijk armoede is ook niks maar geluk is belangrijker dan bezittingen.
Net of je niet kunt slagen met minder, ooit zul je begrijpen dat je gepusht bent door? Ja door wie of wat eigenlijk? Juist door geld.
Geld maakt niet gelukkig , maar geen geld maakt wel ongelukkig eeen tussenweg is beter.
Je bent behoorlijk tegenstrijdig.
  maandag 25 november 2013 @ 20:08:12 #21
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_133620238
quote:
Zit net RTL4 journaal te kijken, MBO'ers met dromen... Mooie dromen, zelfde dromen die WO'ers en HBO'ers hebben, mooie baan, zaak beginnen, mooie auto's, in buitenland werken, maar...
LBO/MBO'ers worden opgeleid om HBO/WO'ers te dienen.
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
  maandag 25 november 2013 @ 20:08:59 #22
409244 spiegelspel
ik doe aan ventileren
pi_133620288
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:05 schreef plintladdertje het volgende:
Geld maakt niet gelukkig , maar geen geld maakt wel ongelukkig een tussenweg is beter.
Geld maakt je wel gelukkiger maar het licht er ook aan wat je ervoor doet. Je kan je moeder als hoer verkopen maar word je daar gelukkig van? Ik ben er van overtuigt dat als je voor hetzelfde werk 2 keer zoveel verdiend dat je dan wel gelukkiger bent.
pi_133620290
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 20:05 schreef richolio het volgende:

[..]

T is maar net welke school/opleiding. Sommige zijn goed aangeschreven en sommige niet. Maar sommige leiden je absoluut wel goed op. En ben zulke kortzichtige reacties als die van HulkHeld ook wel zat. Tuurlijk heb je meer mogelijkheden met een hbo diploma. Maar met genoeg motivatie en wil ben ik van mening dat menig persoon wel iets kan bereiken. En niet de dingen die jij opnoemt.
Ik ben pessimistisch hoor, gebaseerd op de dagelijkse praktijk als werkende... MBO'er wordt in toenemende mate een flexwerker straks, ook in de techniek en zeker in de zorg.
I´m back.
pi_133620331
quote:
4s.gif Op maandag 25 november 2013 20:08 schreef Montelly het volgende:

[..]

LBO/MBO'ers worden opgeleid om HBO/WO'ers te dienen.
Klopt, het is de onderlaag, men doet net alsof men er naar luistert, maar uiteraard doet men dit niet.
I´m back.
pi_133620398
Hoe liggen de verhoudingen trouwens tegenwoordig? Hoeveel % van de studenten studeert op welk niveau?
  maandag 25 november 2013 @ 20:11:11 #26
379943 Paper_Tiger
pi_133620401
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het zegt niets over een persoon idd, wel over zijn kansen op de arbeidsmarkt.
Ik zag net mensen die zelf iets willen beginnen. Als je denkt in baantjes dan hebben ze het i.d.d. moeilijker.
pi_133620459
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 20:11 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik zag net mensen die zelf iets willen beginnen. Als je denkt in baantjes dan hebben ze het i.d.d. moeilijker.
Met minder kennis van zaken is het beginnen van een eigen bedrijf ook moeilijker hoor
pi_133620546
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 20:11 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

En ze krijgen nooit of te nimmer kapitaal van de banken.
I´m back.
  maandag 25 november 2013 @ 20:14:33 #29
379943 Paper_Tiger
pi_133620579
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben pessimistisch hoor, gebaseerd op de dagelijkse praktijk als werkende... MBO'er wordt in toenemende mate een flexwerker straks, ook in de techniek en zeker in de zorg.
Niemand krijgt meer een vaste baan. MBO mensen zullen praktischer werk doen maar ook gewoon de kost kunnen verdienen. Met alleen managers kom je er niet.
pi_133620584
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:11 schreef mega-worstje het volgende:
Hoe liggen de verhoudingen trouwens tegenwoordig? Hoeveel % van de studenten studeert op welk niveau?
Zal nog steeds piramidevormig zijn wrs.
I´m back.
  maandag 25 november 2013 @ 20:15:58 #31
379943 Paper_Tiger
pi_133620640
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En ze krijgen nooit of te nimmer kapitaal van de banken.
Heel het MKB krijgt geen geld meer. Daarom ontstaan er nu kredietunies.
pi_133620704
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 20:15 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Heel het MKB krijgt geen geld meer. Daarom ontstaan er nu kredietunies.
Klopt idd.
Je gooit er geen duurbetaalde HBO'er meer tegen aan om een vrij gering krediet uit te zetten, die HBO'er kost meer dan de rente die je verdient aan het krediet.
I´m back.
pi_133620809
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zal nog steeds piramidevormig zijn wrs.
Hoop t, maar krijg tegenwoordig meer t idee dat t HBO uit aan het groeien is tot de grootste van de 3 , kan aan mij liggen hoor.
pi_133620919
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:20 schreef mega-worstje het volgende:

[..]

Hoop t, maar krijg tegenwoordig meer t idee dat t HBO uit aan het groeien is tot de grootste van de 3 , kan aan mij liggen hoor.
Nou ja, ik zie idd ook dat de HAVO groeit, dus dan zal HBO meegroeien wrs.
Maar met minder dan dat ben je onderl;asse in de nabije toekomst, zie OP, dus ik begrijp het wel.
Ik bedoel ons kabinet zet categorieën mensen buitenspel, ouders zien dat ook, dus hup naar het HBO, en HBO zal ze aannemen, krijgen ze weer meer subsidie.
Bovendien gelet op recente incidenten op VMBO, wie stuurt ze kind daar naar toe?
I´m back.
  maandag 25 november 2013 @ 20:24:14 #35
379943 Paper_Tiger
pi_133621011
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Klopt idd.
Je gooit er geen duurbetaalde HBO'er meer tegen aan om een vrij gering krediet uit te zetten, die HBO'er kost meer dan de rente die je verdient aan het krediet.
Die HBOer heeft vooral geen enkele kennis van de markt en van ondernemen. Bij een kredietunie is die kennis er wel.
pi_133621069
Hbo stelt ook weinig meer voor, goede technische mbo opleiding heb je vaak meer aan.

Iemand met een beetje ambitie hard kan zo 2400 verdienen met een mbo opleiding.
  maandag 25 november 2013 @ 20:30:18 #37
379943 Paper_Tiger
pi_133621238
Die HBO opleiding is niet meer dan de deur op een kier zetten. Je moet het uiteindelijk zelf waar maken. HBO mensen denken dat iedereen op ze zit te wachten. Die tijden zijn over.
pi_133621280
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:25 schreef Kandijfijn het volgende:
Hbo stelt ook weinig meer voor, goede technische mbo opleiding heb je vaak meer aan.

Iemand met een beetje ambitie hard kan zo 2400 verdienen met een mbo opleiding.
Ja, klopt, alhoewel je met die MBO techniek alleen aan de oppervlakte strijkt... maar je kunt wel een baan krijgen van 60K ¤ als operative.
I´m back.
pi_133621438
quote:
Mooie dromen, zelfde dromen die WO'ers en HBO'ers hebben, mooie baan, zaak beginnen, mooie auto's, in buitenland werken, maar...

Dromen is dat jij dan die 1 van de 10 bent.... dus op het MBO kan je ook heus dromen.
pi_133621484
Wat een merkwaardige generalisatie. Ook al heb ik zelf geen MBO gedaan, het resultaat hangt sterk af van de richting en wat je er zelf van maakt. Dus wanneer je een serieuze richting kiest en daar ook echt wat van maakt kun je zeker wel ergens komen.

Andersom is het namelijk ook zo dat je "kansloze" HBO/WO studies hebt (vrijetijdskunde iemand?) en dat wanneer je zo'n pretstudie doet en een dito instelling je een duurder papiertje hebt waarmee je ook weinig bereikt.
pi_133621488
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:34 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Dromen is dat jij dan die 1 van de 10 bent.... dus op het MBO kan je ook heus dromen.
Het gaat om het realiteitsgehalte, want anders kun je er later alleen nog maar van dromen de hoofdprijs te winnen.
I´m back.
  maandag 25 november 2013 @ 20:35:18 #42
379943 Paper_Tiger
pi_133621489
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, klopt, alhoewel je met die MBO techniek alleen aan de oppervlakte strijkt... maar je kunt wel een baan krijgen van 60K ¤ als operative.
Er is een tekort aan mensen die echt iets kunnen. Je doet die MBO mensen tekort. Die worden niet opgeleid tot een onderklasse. Het is echt misplaatste arrogantie om te denken dat je met je HBO papiertje meer waard bent.
pi_133621570
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Er is een tekort aan mensen die echt iets kunnen. Je doet die MBO mensen tekort. Die worden niet opgeleid tot een onderklasse. Het is echt misplaatste arrogantie om te denken dat je met je HBO papiertje meer waard bent.
Ik doe ze niet tekort, de samenleving doet ze tekort. Ze zijn de backbone, alleen worden ze op alle mogelijke manieren de afgelopen tijd over de afgrond gejaagd, dat je dat niet ziet joh.
I´m back.
  maandag 25 november 2013 @ 20:40:10 #44
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_133621713
quote:

[..]

Maar veel HBO opgeleiden kunnen vaak wel een breder scala aan verantwoordelijkheden op zich nemen en dit vaak op verschillende niveau's met elkaar combineren. Dat heeft puur te maken met de insteek van de geschooldheid en niets met arrogantie.

Grofweg (als we kijken naar de technische sector) worden MBOers opgeleid om goede zelfstandige arbeid van kwaliteit neer te zetten. HBOers worden geacht dit te combineren met analytisch denkvermogen en leidinggevende/meer administratieve vaardigheden.

De WOers zijn er voor het wetenschappelijk en conceptueel denken. In de praktijk verdienen WO opgeleiden in verhouding veel meer ten opzichte van de HBOer dan tussen MBO en HBO opgeleide arbeidskrachten. Deze ontlopen elkaar wat salaris betreft steeds minder.
pi_133621777
quote:

[..]

Eens en neem eens een kijkje in het echte bedrijfsleven waar cnc-frezers uit Polen gehaald worden omdat ze hier niet te krijgen zijn.
pi_133622041
Overigens het geldt voor iedereen, je leert meer dan wat je nodig hebt in je werk later... en in je werk leer je verder over je werk.
I´m back.
pi_133622051
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:40 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Maar veel HBO opgeleiden kunnen vaak wel een breder scala aan verantwoordelijkheden op zich nemen en dit vaak op verschillende niveau's met elkaar combineren. Dat heeft puur te maken met de insteek van de geschooldheid en niets met arrogantie.

Grofweg (als we kijken naar de technische sector) worden MBOers opgeleid om goede zelfstandige arbeid van kwaliteit neer te zetten. HBOers worden geacht dit te combineren met analytisch denkvermogen en leidinggevende/meer administratieve vaardigheden.

De WOers zijn er voor het wetenschappelijk en conceptueel denken. In de praktijk verdienen WO opgeleiden in verhouding veel meer ten opzichte van de HBOer dan tussen MBO en HBO opgeleide arbeidskrachten. Deze ontlopen elkaar wat salaris betreft steeds minder.
Gedeeltelijk mee eens naar mijn idee is het vaak alleen niet zo mogelijk als het op de tekentafel tevoorschijn komt, en mag de techneut het oplossen, en dan ben ik van mening dat dan ook de techneut het geld verdiend .
pi_133622113
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:40 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Ben sceptisch in de techniek, kennis is gewoon ook een kwestie van kennis voor je concurrentie onzichtbaar te maken.
I´m back.
  maandag 25 november 2013 @ 21:09:50 #49
379943 Paper_Tiger
pi_133623022
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 20:41 schreef plintladdertje het volgende:

[..]

Eens en neem eens een kijkje in het echte bedrijfsleven waar cnc-frezers uit Polen gehaald worden omdat ze hier niet te krijgen zijn.
Iedereen wil hier manager worden.
pi_133623035
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 21:09 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Iedereen wil hier manager worden.
Ja, vanwege de hogere inkomens.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: