Klopt, ik heb je in een ander topic al uitgelegd dat dat gegoochel met cijfers is vanuit het NIMBY-principe. Hoe mensen dan in hun inkomen voorzien is niet boeiend, zolang de bijstand maar niet uitbetaald hoeft te worden. Dergelijke cijfers zeggen dan ook helemaal niets.quote:Op woensdag 25 december 2013 12:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook dat gebeurt, en het werkt want als blijkt dat ze voor de bijstand zich ook elke dag moeten melden dan blijkt het plots vaak toch niet zo nodig. Maar ook dat mag weer niet van je.
Voor normale situaties neem ik aan dat de WW lang genoeg is om nieuw werk te vinden en dat je als starter, als je niet meteen een baan vindt, desnoods kan terugvallen op je familie.quote:Op woensdag 25 december 2013 11:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit zei men ook over de 19e eeuwse contractarbeiders (de facto slaven). 'Je bent niet verplicht te tekenen'.
Wat een nare rechtse prietpraat weer zeg.
Dat heb je gezegd maar enige cijfermatige onderbouwing kon je niet leveren bij de claim.quote:Op woensdag 25 december 2013 16:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Klopt, ik heb je in een ander topic al uitgelegd dat dat gegoochel met cijfers is vanuit het NIMBY-principe. Hoe mensen dan in hun inkomen voorzien is niet boeiend, zolang de bijstand maar niet uitbetaald hoeft te worden. Dergelijke cijfers zeggen dan ook helemaal niets.
Nee daar kiezen de mensen niet voor. Jouw verhaal over een partij oprichten is echt klinkklare onzin omdat jij ook wel weet dat dat niet gaat werken, dus dit onzin argument praat rechtstreeks in jouw straatje.quote:Op woensdag 25 december 2013 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daar kiezen zij wel zelf voor. De wetgeving is toch democratisch gelegitimeerd. Als mensen zich niet kunnen vinden in deze wetgeving, en vinden dat Bijstand of belasting moet worden afgeschaft, dan staat het ze vrij op een partij te stemmen die dat probeert te bewerkstelligen, of desnoods zelf een partij op te richten met die doelstellingen.
Verder kiezen mensen er ook niet voor om op straat over de zwervers heen te moeten stappen, en in gated communities te wonen voor hun eigen veiligheid, aangezien dat de consequenties zijn als mensen ervoor zouden kiezen niet meer te willen afdragen voor anderen.
Jij als elitair zilveren lepel ventje hebt makkelijk praten.quote:Op donderdag 26 december 2013 00:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor normale situaties neem ik aan dat de WW lang genoeg is om nieuw werk te vinden en dat je als starter, als je niet meteen een baan vindt, desnoods kan terugvallen op je familie.
Als je dat niet wil, niet bij je ouders intrekken of een baan onder je niveau onder je niveau oid. nemen, dan is het m.i. wel degelijk je eigen keus als je in de bijstand gaat zitten.
Die persoonlijke aanval was wel héél voorspelbaar hoor. Maar je weet niks van mijn persoonlijke situatie, en wat ik stelde is bijv. in Zuid-Europa doodnormaal, want in een land als Spanje krijg je volgens mij überhaupt geen bijstand als je als starter geen baan kan vinden.quote:Op donderdag 26 december 2013 11:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij als elitair zilveren lepel ventje hebt makkelijk praten.
De WW wordt ook steeds verder uitgekleedt.
Je hebt zelf eens wat gezegd over jou situatie.quote:Op donderdag 26 december 2013 11:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Die persoonlijke aanval was wel héél voorspelbaar hoor. Maar je weet niks van mijn persoonlijke situatie, en wat ik stelde is bijv. in Zuid-Europa doodnormaal, want in een land als Spanje krijg je volgens mij überhaupt geen bijstand als je als starter geen baan kan vinden.
Omdat daar geen cijfers over bekend zijn. Mensen zonder inkomen worden niet over de langere termijn gevolgd. Zolang de bijstandsuitkering maar niet uitbetaald hoeft te worden. Wat er daarna gebeurt is niet interessant genoeg.quote:Op donderdag 26 december 2013 00:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat heb je gezegd maar enige cijfermatige onderbouwing kon je niet leveren bij de claim.
Ja, een overdrijving om te kijken of jij zakelijk kan blijven als je ziet dat het leven nou eenmaal niet eerlijk is, of erdoor op stang gejaagd wordt.quote:Op donderdag 26 december 2013 12:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je hebt zelf eens wat gezegd over jou situatie.
Voor jou een reden om dat nog eens extra aan te jagen.quote:Op donderdag 26 december 2013 12:08 schreef Igen het volgende:
het leven nou eenmaal niet eerlijk is
Auschwitz taal.quote:Op donderdag 26 december 2013 14:10 schreef Friek_ het volgende:
Mensen moeten nu eenmaal werken. Dat daar soms wat vergaande middelen voor nodig zijn, komt door het lui uitgevallen karakter van de mens. De bijstand is een vangnet, geen hangmat. Het wordt juist te veel als hangmat geïnterpreteerd. Aanpakken die gasten dus.
http://www.nber.org/digest/jul06/w11895.htmlquote:After testing various possible causes for these trends, Kuhn and Lozano conclude that many salaried men work longer because of an increase in "marginal incentives" to supply hours beyond the standard 40 per week. These workers don't immediately get overtime pay for the "extra" hours. But over a longer time period, they get a substantial reward in the possibility of earning a bonus or a raise within their current position, or they may win a promotion to a better job, or simply signal to the labor market that they are productive and ambitious and thus suitable for a better job in another firm. Alternatively, the longer hours may enable them to acquire extra skills or to establish networks and contacts that could be rewarded in their current firm or in another one. In addition, the long hours may enhance their prospect of keeping their current job if the firm decides to lay off workers in the future. Studies suggest that perceived job insecurity has risen substantially among highly educated workers.
Helaas niet ben ik bang.quote:
http://www.ed.ac.uk/news/2013/unemployment-191113quote:"Benefits do not make jobless lazy"
En toch blijft de onderbuik het heerlijk vinden om te pleiten voor versobering van de sociale zekerheid.quote:Op donderdag 26 december 2013 16:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.ed.ac.uk/news/2013/unemployment-191113
Vandaar dat het erin hakken dus ook niks heeft geholpen.
Toch denk jij daar nogal vergaande claims over te kunnen doen. Dat vind ik wat bijzonderquote:Op donderdag 26 december 2013 12:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat daar geen cijfers over bekend zijn. Mensen zonder inkomen worden niet over de langere termijn gevolgd. Zolang de bijstandsuitkering maar niet uitbetaald hoeft te worden. Wat er daarna gebeurt is niet interessant genoeg.
What the hell is er vergaand aan? Gemeenten betalen de bijstand niet meer uit en jij denkt dat het probleem zich daarmee vanzelf wel heeft opgelost. Het probleem voor de gemeente wellicht tijdelijk, maar daar is ook alles mee gezegd.quote:Op donderdag 26 december 2013 17:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch denk jij daar nogal vergaande claims over te kunnen doen. Dat vind ik wat bijzonder
Ah jij wilt dat starters dus gewoon bedelaar worden als ze geen baan vinden. Het is psychopatisch.quote:Op donderdag 26 december 2013 11:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Die persoonlijke aanval was wel héél voorspelbaar hoor. Maar je weet niks van mijn persoonlijke situatie, en wat ik stelde is bijv. in Zuid-Europa doodnormaal, want in een land als Spanje krijg je volgens mij überhaupt geen bijstand als je als starter geen baan kan vinden.
Ja, maar jij hebt hier op het forum ook de nodige streken uitgehaald.quote:Op donderdag 26 december 2013 16:15 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Belachelijk dat je dergelijke vergelijkingen durft te maken.
Het lijkt me in ieder geval heel erg dom om zoiets in te voeren. Ook economisch gezien!quote:Op vrijdag 27 december 2013 15:33 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Ah jij wilt dat starters dus gewoon bedelaar worden als ze geen baan vinden. Het is psychopatisch.
De werkkampen werden met dezelfde argumenten ingevoerd. Mensen waren 'lui' enzo. Dat wil zeggen: de ander was lui.quote:Op vrijdag 27 december 2013 17:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hij reageerde op Klopkoek
[..]
Ja, maar jij hebt hier op het forum ook de nodige streken uitgehaald.
Nee, hoezo? Normale mensen groeien tegenwoordig niet meer in een gezin op, hebben geen sociaal netwerk, maar komen als eenzame jongvolwassene de fabriek uit gerold ofzo?quote:Op vrijdag 27 december 2013 15:33 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Ah jij wilt dat starters dus gewoon bedelaar worden als ze geen baan vinden. Het is psychopatisch.
Dat iemand heeft een psychopathische vader heeft, is een reden om een bijstandsuitkering te krijgen?quote:Op zaterdag 28 december 2013 00:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Oh, Igen toch. Ook jij weet toch dat er mensen zijn die geen ouders meer hebben als ze 18 jaar oud zijn, of die 1 ouder hebben met wie de relatie verstoord is, of ...
Ook ik ken een aantal mensen die als puber maar 1 ouder hadden, ik ken ook iemand die geen ouders had als puber omdat beide ouders waren omgekomen door een verkeersongeluk. Het kan zomaar gebeuren.
Als zo iemand die zonder ouders opgroeit of met 1 ouder opgroeit dan ook nog eens een of andere psychiatrische stoornis heeft en hierdoor geen goed sociaal netwerk heeft dan kunnen de rapen helemaal gaar zijn. Ja, het gaat over een paar op de honderd mensen maar je laat toch niet die paar mensen het slachtoffer worden omdat het voor de meerderheid geen probleem is? Ook binnen de fatsoenlijke rechste kringen is dat niet te verkopen.
quote:'Is 32 uur per week nietjes tellen echt de kortste weg naar werk?'
OPINIE - Rutger Bregman − 27/12/13, 22:47
column Niemand kan nu nog ontkennen dat vernedering tot de kern van de sociale zekerheid is gaan behoren, vindt columnist Rutger Bregman. .
Dit is de tijd om Orwell te lezen. Natuurlijk, omdat privacy is gereduceerd tot een historische relikwie. Maar ook om een andere, misschien nog belangrijkere reden. Afgelopen dinsdag stond ze nog op de voorpagina van de Volkskrant: de opkomst van de participatiedictatuur.
George Orwell, een van de grootste schrijvers van de twintigste eeuw, leefde jaren in armoede. Hij schreef er een schitterend boek over: Down and Out in Paris and London (1933). 'Het eerste wat je ontdekt is de eigenaardige laagheid van armoede', schreef hij. 'Je dacht dat het simpel zou zijn, maar het is extreem complex. Je dacht dat het verschrikkelijk zou zijn, maar het is slechts miserabel en saai.'
Orwell vertelde over de talloze fouten die hij maakte in zijn geldstress. Hij beschreef de dagen dat hij maar gewoon in bed bleef liggen, omdat hij nergens zin in had. Hij wees op de essentie van armoede: 'het vernietigt de toekomst', omdat alleen het overleven in het hier en nu nog rest. En hij verwonderde zich erover hoe 'mensen aannemen dat ze het recht hebben tegen je te preken zodra je inkomen onder een bepaald niveau is beland.'
Gepest
Het is weer zover. Dat mensen in de bijstand systematisch worden gepest door de gemeente wisten we wel. Dat het kabinet niets begrijpt van de oorzaken en remedies van armoede - ook dat was bekend. Maar dat de obsessie met werk tot communistische taferelen leidt waarin bijstandsgerechtigden worden gedwongen nietjes uit paperassen te halen, het aantal bladzijden te tellen en dat nog eens drie keer te controleren? Niemand kan nu nog ontkennen dat vernedering tot de kern van de sociale zekerheid is gaan behoren.
We lazen dinsdag over de Amsterdamse Dienst Werk en Inkomen (DWI), die uitkeringsgerechtigden dwingt water naar de zee te dragen. Correctie: naar de plantenbakken. 'De planten verzopen, letterlijk, zo veel water moesten we ze geven', vertelde Benjamin van Crevel (53). 'Elke week waren er plantenbakken leeg omdat de vorige planten dood waren.' Zulke taferelen zouden leiden tot 'werknemersvaardigheden' zoals 'gezag aanvaarden' en 'je aan afspraken houden'. Sterker nog, volgens DWI is dit 'een opstap naar een (droom)baan'.
Waar we in werkelijkheid mee te maken hebben, is de criminalisering van de bijstand. 'Het onderscheid tussen criminelen met een taakstraf en bijstandsgerechtigden dreigt te vervagen', reageerde hoogleraar sociale zekerheid Gijsbert Vonk. Vanaf 1 juli worden alle bijstandsgerechtigden gedwongen een 'tegenprestatie' te leveren voor hun uitkering. Ook interactie met collega's is verplicht. Een vrouw at haar boterhammen liever alleen in de pauze en kreeg bijna een strafkorting van 30 procent.
Dwangprogramma's
In de eerste negen maanden van 2013 legde DWI al 1.274 strafkortingen op. Allemaal voor de eigen bestwil, zegt de dienst, want 32 uur per week schoenen poetsen, planten verzuipen of nietjes tellen zou 'de kortst mogelijke weg' naar werk zijn. De wetenschap zegt het tegenovergestelde. Onlangs verscheen er nog een metastudie naar het effect van honderdtwintig van dit soort dwangprogramma's. Wat blijkt: ze hebben geen enkel effect. Sterker nog, wie bijna fulltime blaadjes moet blazen, heeft minder tijd voor opvoeding, zelfzorg, opleiding, de boekhouding en het zoeken naar echt werk. Onder het bijstandsregime van Jetta Klijnsma wordt de armoede nog dieper.
Helaas was het geen Kafka, dinsdag op de voorpagina, maar uitstekende journalistiek over een bittere realiteit. Peuken oprapen die je werkmeesters net voor je hebben neergegooid, het kantoor poetsen van je chef, ook al is het gisteren nog gedaan, een verzuimbriefje halen als je te laat bent - alsof je in de brugklas zit. DWI wil zo een 'werksfeer' simuleren. Nuttig werk is verboden, want dat leidt tot verdringing van betaalde werknemers. De bijstandsgerechtigden wordt gevraagd te doen alsof ze echt werk hebben. Wie daar niet in gelooft, kan rekenen op een strafkorting.
Dan denk ik aan dat andere boek van Orwell: Nineteen Eighty-Four. 'We zijn niet tevreden met gehoorzaamheid alleen, zelfs niet met totale onderwerping', sneert O'Brien, een ambtenaar van de Gedachtenpolitie. 'Als je je eindelijk aan ons overgeeft, dan moet dat uit vrije wil zijn.' Het gaat er niet om dat bijstandsgerechtigden worden gestraft, het gaat erom dat ze geloven in de rechtvaardigheid van die straf. Dat het goed is voor hun eigenwaarde. Dat twee plus twee vijf is.
http://www.volkskrant.nl/(...)-weg-naar-werk.dhtml
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |