Een collega van me is in zijn jeugd veel verhuisd. We hebben met z'n tweeën een aantal cursussen gedaan, en hij maakte heel snel vrienden. Je kon zien dat hij dat wel vaker had gedaan. Echter, die constante drang om nieuwe vrienden te maken, was bijna ziekelijk. Hij verloor daarbij ook zijn gevoel voor eigenwaarde, bij het maken van vrienden. Net alsof hij weer een 9-jarige was. Op het werk zaten we bij elkaar op de kamer, en soms was hij met z'n echtgenote aan het telefoneren, maar dan leek het net alsof hij met de klantenservice van het postkantoor aan het praten was. Relaties waren lastig voor hem.quote:Op donderdag 21 november 2013 17:56 schreef Sauslepel het volgende:
Snap niet waar al die doemdenkers vandaan komen hier.
Ik neig tot een heel gematigd 'ja'quote:Op donderdag 21 november 2013 19:49 schreef flipsen het volgende:
Jij bent een echte ervaringsdeskundige. Natuurlijk hou je rekening met je kroost, maar zou "de kinderen" een reden zijn om iets niet te doen, terwijl jij en je man het wel graag willen?
Daar ben ik het mee eens. Misschien is het handig om te vertellen dat ik normaal gesproken fulltime studeer, maar nu juist ongeveer een jaar pauze heb genomen om tijd te hebben voor de kinderen en meer rust in het huis te brengen. En dat is, gok ik, juist niet TS' planquote:Op vrijdag 22 november 2013 05:17 schreef Lyrebird het volgende:
Ondanks dat ik zelf altijd op dezelfde plek heb gewoond, en emotioneel ook niet zo sterk in mijn schoenen stond, ben ik wel van mening dat het belangrijk is dat kinderen die veel verhuizen goed om leren te gaan met de emoties die komen kijken bij zo'n verhuizing. Daar krijg je hoe dan ook een knauw van, en daar moet je kinderen niet alleen mee laten worstelen.
Dat dacht ik ook altijdquote:Op vrijdag 22 november 2013 07:10 schreef El_Matador het volgende:
Gated Community is niet mijn ding en zou ik nooit overwegen.
Ja, het punt is meer dat ik nooit naar een land zou gaan (om te wonen), waar dat zou moeten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:00 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook altijdMaarvoort kinderen is het op veel plaatsen de enige manier om ze ruimte te geven waar ze ongestoord kunnen spelen, en dat is veel waard in de strijd tegen computerspelletjes
Helemaal.quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:52 schreef Gaoxing het volgende:
Oh ik bedoelde nog niet eens in de zin van veiligheid, eigenlijk. Meer de drukte, en de manier waarop een stad is opgebouwd. In veel landen is het niet normaal dat kinderen buiten op straat spelen en wordt daar geen rekening mee gehouden. Ik vind het prettig dat mijn kinderen wel naar buiten kunnen lopen met een bal, een fiets of een skateboard, en dat ze al van jongsafaan gewend zijn dat te doen. De ervaring leert dat in de meeste appartementen kinderen (en ouders, want die moeten veel langer met kinderen meelopen omdat ze minder in het zicht kunnen spelen) meer moeite moeten doen om naar een speelplaats te gaan, en het daardoor over het algemeen sneller opgeven.
Maar volgens mij zijn dat details waar jij je nog niet mee bezig houdt, Mata
Nee, ik ken meerdere die het hebben gedaan, eentje komt uit IJsland, is in Denemarken gaan studeren en gaat nu werken in Noorwegen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:55 schreef Ynske het volgende:
Ik kan het linkje niet openen hier, maar wat ik me afvraag is of er niet een 'addertje' onder het gras zit, dat je bv na die betaalde studieperiode in Denemarken ook wat terug moet doen voor het land als 'buitenlander' door een x-aantal jaar daar te werken?
Dank je voor je reactie, nu is het voordeel dat Denearken wat dichter bij Nederland ligt, op en neer reizen is dus ook wat handiger.quote:Op vrijdag 22 november 2013 22:05 schreef Nanook24 het volgende:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar wilde toch even de ervaring die wij kennen met je delen.
Het beste vriendinnetje van mijn dochter is met haar moeder en broertje (kinderen waren toen dezelfde leeftijd als jouw kinderen) naar Noorwegen verhuisd vlak na een scheiding.
De kinderen waren daar ontzettend snel ingeburgerd doordat ze naar school gingen en spraken heel snel vloeiend Noors en redelijk goed Engels (want ook dat begint daar al bij de hele kleintjes.) Verder Skype-en zij wekelijks met hun vader, komt hun vader 2 tot 3 keer per jaar op visite, en zijn zij 1 keer per jaar in Nederland. Uit de verhalen die ik hoor zijn de momenten dat papa er is het moeilijkst voor 'het broertje'. Er is in Noorwegen niet echt een mannelijk rolmodel voor hem dus hangt hij op dit soort momenten extra aan zijn vader.
Ook mijn dochter Skyped regelmatig met haar vriendinnetje en de dames zijn nog steeds elkaars beste vriendin.
Gelukkig manipuleer je ze nietquote:Op zondag 24 november 2013 18:49 schreef snakelady het volgende:
Wow, ik heb net een uitgebreider gesprek gehad met de meiden en ik ben zo verbaasd om hun reactie.
Ik had verwacht dus dat de oudste er het meeste moeite mee zou hebben, maar die vind het een heel goed idee en is er zelfs enthousiast over, haar eigen woorden "Dan kan ik Deens leren en dan spreek ik drie talen en dan ben ik 12 als we terug naar Nederland gaan en dan kan ik meteen naar de middelbare school, dat is wel heel handig"
De jongste is bang dat ze veel mensen gaat missen maar verders vind ze het ook een goed idee.
Ik heb het een tijdje geleden laten vallen en toen waren ze niet zo positief wat mij dus wel zorgen gaf.
Maar dit is natuurlijk hun eerste gedachte, ik heb ze gevraagd er nog even heel goed over na te denken en als ze echt niet willen het niet gaat gebeuren, als we met zijn drietjes gaan moeten we er wel alle drie achter staan.
Ik zou idd ook niet op de input van mijn kinderen afgaan. Die denken vaak maar al te graag mee met hun moeder.quote:
Hoe moet ik ze in vredesnaam manipuleren, dit is de tweede keer dat ik het aan ze voorleg.quote:
Ze zijn wel te jong en te onervaren om het verschil tussen leuk een weekje vakantie en er wonen voldoende in te schatten. En inderdaad, zoals Lyrebird zegt: ze denken graag met jou mee. Jij zult jezelf waarschijnlijk positief tonen, en daar zullen ze snel in meegaan.quote:Op maandag 25 november 2013 09:08 schreef snakelady het volgende:
Hoe moet ik ze in vredesnaam manipuleren, dit is de tweede keer dat ik het aan ze voorleg.
Nogmaals, ze zijn daar niet vreemd, ze zijn daar meerdere malen geweest, ze kennen de omgeving en de mensen.
Als ik zeg dat we een weekend of weekje naar Denemarken gaan staan ze ook te springen en de dagen af te tellen.
quote:Op donderdag 21 november 2013 17:23 schreef Interv het volgende:
[..]
Ik zou als minderjarige niet blij zijn als mijn werkloze moeder wil verhuizen naar Denemarken voor een fucking kerel (want dat is gewoon zo) die ze 1,5 jaar kent (wat is 1,5 jaar?) en vast niet heel vaak heeft gezien. Oprotten, ik vind het labiel. En over werkgelegenheid, ik weet het niet maar een vriendin van mij gaat daar stage lopen en heeft al moeite met een stageplaats krijgen. De taal is ook apart, sommige woorden zijn hetzelfde of bijna hetzelfde, maar toch.
Jij gaat na een relatie van 3 jaar eindelijk eens overwegen op de beentjes te spreiden?quote:Op donderdag 21 november 2013 18:07 schreef Interv het volgende:
[..]
Omdat het gewoon zo is. Als je hem niet had gekend dan had je 't niet eens gedaan, moet je nagaan.
Je kent hem 1,5 jaar. Jeetje hoor, wat is 1,5 jaar.
Waarom niet?quote:Op donderdag 21 november 2013 18:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Vervelend, maar geen reden om lekker achterover te leunen en uit de staatsruif te vreten.
Er zijn 1000en manieren om aan inkomen te komen zonder dat te hoeven. Zeker voor iemand in de kracht van haar leven, die blijkbaar wel gewoon naar Denemarken kan.
Maar dat heeft niks te maken met dat ik ze zou manipuleren zoals iemand opperde.quote:Op maandag 25 november 2013 09:55 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ze zijn wel te jong en te onervaren om het verschil tussen leuk een weekje vakantie en er wonen voldoende in te schatten. En inderdaad, zoals Lyrebird zegt: ze denken graag met jou mee. Jij zult jezelf waarschijnlijk positief tonen, en daar zullen ze snel in meegaan.
Toen het er een tijdje naar uitzag dat wij naar NL zouden verhuizen zaten daar best voordelen aan, en daar hadden we het natuurlijk over. Pas toen we voorzichtigjes het nieuws brachten dat het niet NL zou gaan worden toonden ze zich compleet opgelucht: blijkbaar hadden ze er toch wel heel erg tegenop gezien, maar dat hadden ze nauwelijks laten zien. Waarschijnlijk hebben ze zelf ook hun best gedaan hun angsten en zorgen zoveel mogelijk te vergeten, itt de voordelen. Zo werkt het eigenlijk ook bij mij: als ik te horen krijg dat mijn man wordt overgeplaatst en we besluiten samen om daarop in te gaan, zie ik ook zoveel mogelijk voordelen. Het zou raar zijn om dat niet te doen, denk ik. Dan zouden we er beter mee kunnen stoppen. Maar dat betekent niet dat het allemaal rozengeur en maneschijn is, en soms heb je een goed verstaander nodig om daarachter te komen. In dit geval bedoel ik daarmee zowel jou als je kinderen.
quote:Op maandag 25 november 2013 10:17 schreef snakelady het volgende:
Maar dat heeft niks te maken met dat ik ze zou manipuleren zoals iemand opperde.
Ik denk dat je hiermee wel in zekere mate manipuleert. Niet dat dat erg is. Of te voorkomen. Ik denk dat er in die zin altijd een zekere mate van manipulatie komt kijken bij opvoeden.quote:Op maandag 25 november 2013 09:55 schreef Gaoxing het volgende:
Jij zult jezelf waarschijnlijk positief tonen, en daar zullen ze snel in meegaan.
Ik voorzie een lang en gelukkig huwelijkquote:Op maandag 25 november 2013 08:09 schreef Lyrebird het volgende:
En zij heeft het als het over mensen gaat vaker dan mij gelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |