Nee, er is niet voor iedere werkzoekende werk. Simpel rekensommetje: aantal werkzoekenden min aantal vacatures.quote:Op woensdag 20 november 2013 10:26 schreef waht het volgende:
[..]
1) Werk is er wel
2) Sociaal vangnet
Beiden al geprobeerd.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:01 schreef ems. het volgende:
[..]
Ze zoeken altijd burgerflippers bij de mac. Anders bel je een uitzendbureau en zeg je "ik pak alles aan wat jullie me geven" en zit je binnen no-time te telemarkten oid. Vandaag is wat vroeg dag maar met een beetje inzettingsvermogen moet morgen/overmorgen lukken
Je doet het nu wel overkomen alsof vacatures een stromend iets zijn en werklozen niet, dat we dat even duidelijk hebben,quote:Op woensdag 20 november 2013 11:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In 2012 was de instroom in de WW ongeveer een half miljoen. Maar het is vooral goed om te beseffen dat we het niet over statische cijfers hebben die je zo 1 op 1 op elkaar kan leggen.
Dat mag maar wat ik vooral wil aantonen is dat er nog redelijk wat dynamiek is op de arbeidsmarkt en dat die als excuus gebruiken wat zwakjes is.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mag ik daar deze tegenoverstellen:
http://nos.nl/artikel/496992-hoogste-aantal-werklozen-ooit.html
18 april 2013:
[..]
Het aantal ontslagen en niet verlengde contracten overstijgt het aantal vacatures dus enorm.
Dat was zeker niet mijn intentie.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:04 schreef Euribob het volgende:
[..]
Je doet het nu wel overkomen alsof vacatures een stromend iets zijn en werklozen niet, dat we dat even duidelijk hebben,
Ik weet niet hoor, dan heb je nog een berg mensen in de Wajong die straks aan een baan geholpen moeten worden als die plannen er doorheen gaan aangezien een groot deel naar de bijstand dient te gaan om kosten te besparen en niet te vergeten en een hoop mensen die nu wel een baan heeft, maar die te weinig oplevert, denk aan chauffeurs, postbodes en veel parttime banen.quote:Het CBS heeft bekend gemaakt dat er januari 2013 592.000 werklozen zijn, tegenover 468.000 dezelfde maand in 2012. Dat betekent dat er 124.000 werklozen in een jaar tijd zijn bijgekomen.
Er zijn slechts 101.000 vacatures per eind 2012.
Eind juni 2013 stonden er 91 duizend vacatures open. Zo laag is het aantal vacatures al tien jaar niet geweest. Er waren 6 duizend vacatures minder dan eind maart. De daling is toe te schrijven aan teruggelopen vraag naar personeel vanuit het bedrijfsleven. Bij particuliere bedrijven stonden eind juni 83 duizend vacatures open, bij de overheid 8 duizend. De cijfers zijn gecorrigeerd voor seizoeneffecten.
Eind juni 2013 ontvingen 400 duizend personen onder de AOW-gerechtigde leeftijd een bijstandsuitkering. Dat zijn er 6 duizend meer dan een kwartaal eerder. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.
Dit.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:04 schreef Euribob het volgende:
[..]
Je doet het nu wel overkomen alsof vacatures een stromend iets zijn en werklozen niet, dat we dat even duidelijk hebben,
Het verschil tussen instroom en uitstroom in de WW is veel kleiner. En die uitstroom gaat echt niet allemaal richting bijstand.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:09 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dat is er dus niet voor iedereen. Er zijn bijna 10 keer zoveel werkzoekenden als vacatures.
Ja dat is de bedoeling. Er moet constant aanbod zijn, dus constant werkzoekenden.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:09 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dat is er dus niet voor iedereen. Er zijn bijna 10 keer zoveel werkzoekenden als vacatures.
Dit.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:11 schreef waht het volgende:
[..]
Ja dat is de bedoeling. Er moet constant aanbod zijn, dus constant werkzoekenden.
Ach, wat is hoog. Elders in Europa liggen de percentages op 25%, elders ter wereld op 90%.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit.
De overheid houdt daarom (en om de lonen te drukken) de werkeloosheid kunstmatig hoog, o.a. door arbeidsmigratie te bevorderen en te stimuleren.
Dat is ook gezond inderdaad, maar tegelijkertijd kun je dus niet verwachten dat mensen vanuit de bijstand makkelijk een baan kunnen krijgen.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:11 schreef waht het volgende:
[..]
Ja dat is de bedoeling. Er moet constant aanbod zijn, dus constant werkzoekenden.
Mwah, het draait vooral om kostenbeperking, oftewel versoberen van sociale zekerheid.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:13 schreef Ouder1 het volgende:
Vervolgens geven ze de schuld wel aan die werkelozen..![]()
Sanctie voor wie? De werkgever?quote:Op woensdag 20 november 2013 11:16 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dat is ook gezond inderdaad, maar tegelijkertijd kun je dus niet verwachten dat mensen vanuit de bijstand makkelijk een baan kunnen krijgen.
Voor hun 9 anderen die waarschijnlijk op veel criteria beter scoren, dan nog de wetenschap bij de werkgever dat ze veelal jaren thuiszitten, niets doen en vast en zeker allerlei problematiek hebben, dat maakt het er niet makkelijker op natuurlijk.
Maar het gaat nu dus de kant op dat sectoren die onder druk staan hun personeel makkelijk kunnen lozen en kunnen inruilen voor iemand in de bijstand die veel goedkoper is, dat ze dan wat minder gemotiveerd zijn en wat meer fouten maken wordt dan op de koop toegenomen. Die kunstmatige motivatie moet dan de sancties vormen?
Maar een hogere werkeloosheid levert toch meer uitkeringen en dus meer kosten op?quote:Op woensdag 20 november 2013 11:16 schreef waht het volgende:
[..]
Mwah, het draait vooral om kostenbeperking, oftewel versoberen van sociale zekerheid.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)vv-vacatures-art.htmquote:Op woensdag 20 november 2013 10:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Bij een bron vermelding hoor je op zijn minst een link te geven. Een quote maakt het af.
Dit is geen bron vermelding maar een bewering.
Voor de mensen in de bijstand. Voldoe je niet qua uiterlijk, qua kleding, qua motivatie, qua inzet etc. dan wordt je weer gekort op je uitkering. Als men bij een gemeente denkt dat dát helpt om die mensen gemotiveerd te houden op zo'n 'werkplek' waar ze enkel zitten om hun uitkering te behouden hebben ze het denk ik toch goed mis en het lijkt me ook geen beste insteek.quote:
Nogmaals: een hogere werkloosheid betekent niet dat het niet meer mogelijk zou zijn om een baan te vinden. Je bent er alleen gemiddeld langer mee bezig. En inderdaad voldoen niet alle banen aan de hoge eisen die sommige mensen stellen; je krijgt inderdaad geen vast contract (meer) bij een pakje boter, zoals dat in economische hoogtijdagen wel gebeurde.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit.
Eén van de problemen waar we in de huidige arbeidsmarkt tegenaan lopen is dat er veel flex A werk is en er nog maar zelden vaste contracten worden gegeven.
Een vervulde vacature is derhalve vaker een vacature voor 3 maanden op een 0 urenbasis dan een half jaar boven bijstandsniveau. Werknemers zitten hierdoor in een draaideur van werkeloosheid en werk.
Dat vacatures rouleren heb ik al eerder gezegd. De ene vacature wordt vervuld en de andere ontstaat. Maar met de werkelozen gaat dat net zo; de ene vindt een (tijdelijke) baan en de nader raakt zijn/haar baan kwijt.
De rekensom blijft dus heel simpel; aantal werkelozen - aantal vacatures.
Maar blijft die motivatie wel in orde als deze eisen niet worden gesteld? Die kostenbesparing komt sowieso, dat is geen kwaadwillend plan maar simpelweg de wal die het schip keert.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:26 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Voor de mensen in de bijstand. Voldoe je niet qua uiterlijk, qua kleding, qua motivatie, qua inzet etc. dan wordt je weer gekort op je uitkering. Als men bij een gemeente denkt dat dát helpt om die mensen gemotiveerd te houden op zo'n 'werkplek' waar ze enkel zitten om hun uitkering te behouden hebben ze het denk ik toch goed mis en het lijkt me ook geen beste insteek.
Het is toch triest, bedrijf X loost z'n personeel en haalt mensen weer uit de bijstand die daar tegen hun zin en zonder verdere kans op een baan de tijd moeten vullen met werkzaamheden die nergens over gaan. Pure bezigheidstherapie.
Het zijn niet zo zeer de werkelozen die hoge eisen stellen maar de werkgevers die voor een kwartje op de eerste rang willen zitten bij het schaap met de 5 poten. De meest belachelijke vacature waar ik ooit op heb gereageerd:quote:Op woensdag 20 november 2013 11:39 schreef justanick het volgende:
[..]
Nogmaals: een hogere werkloosheid betekent niet dat het niet meer mogelijk zou zijn om een baan te vinden. Je bent er alleen gemiddeld langer mee bezig. En inderdaad voldoen niet alle banen aan de hoge eisen die sommige mensen stellen; je krijgt inderdaad geen vast contract (meer) bij een pakje boter, zoals dat in economische hoogtijdagen wel gebeurde.
Het is nu moeilijker om aan een baan te komen. Je doet het nu voorkomen dat het onmogelijk is, maar dat is gewoon echt onzin; door de grote concurrentie duurt het alleen langer.
En dan heb ik die kostenbesparing liever doordat minder mensen volledige bijstand nodig hebben dan door de hoogte van de bijstand te verminderen (daar zit niet zoveel ruimte)quote:Op woensdag 20 november 2013 12:11 schreef waht het volgende:
[..]
Maar blijft die motivatie wel in orde als deze eisen niet worden gesteld? Die kostenbesparing komt sowieso, dat is geen kwaadwillend plan maar simpelweg de wal die het schip keert.
Die motivatie is er al want met een bijstandsuitkering kan je je vaste lasten steeds vaker niet betalen. Ik niet in het ieder geval.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:11 schreef waht het volgende:
[..]
Maar blijft die motivatie wel in orde als deze eisen niet worden gesteld? Die kostenbesparing komt sowieso, dat is geen kwaadwillend plan maar simpelweg de wal die het schip keert.
Nog steeds niets gevonden?quote:Op woensdag 20 november 2013 12:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die motivatie is er al want met een bijstandsuitkering kan je je vaste lasten steeds vaker niet betalen. Ik niet in het ieder geval.
Ik zou letterlijk horizontaal gaan voor een echte baan, of een moord plegen. Vraag me een arm of been te amputeren voor een vaste fulltime baan en ik doe het.
Het ligt niet aan de motivatie. Echt niet.
Daar staat tegenover dat maar 30% van de banen via een vacature wordt ingevuld. 70% komt via een open sollicitatie of via-via aan een baan.quote:Op woensdag 20 november 2013 10:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat zei ik al; 91.000 vacatures. Alleen mis je blijkbaar nog wat kennis over hoe dat werkt met vacatures. Veel daarvan rouleren (daar zitten mijn kansen) een deel bestaat eigenlijk niet en een ander deel stelt zulke absurde eisen dat er geen passende kandidaat bestaat.
Anderzijds zijn er ook genoeg die er wel van rond kunnen komen en of bij hen die motivatie ook zo hoog ligt? Onze vaste lasten liggen ook onder het niveau van de bijstand+toeslagen zodat ik nooit écht in de problemen kom maar dat is natuurlijk ook niet iedereen gegeven.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die motivatie is er al want met een bijstandsuitkering kan je je vaste lasten steeds vaker niet betalen. Ik niet in het ieder geval.
Dat weet ik niet, ik acht de kans groter dat het zo lukt dan door ze thuis te laten zitten of vriendelijk te vragen of ze misschien willen proberen om werk te zoeken...quote:Op woensdag 20 november 2013 19:05 schreef Cockwhale het volgende:
Plan heeft zowel zijn negatieve kanten als positieve kanten. Maar laten we eerlijke zijn, zij die werken voor hun uitkering zullen NOOIT omhoog klimmen op de arbeidsmarkt.
Kansen... een term waar de mens oh zo van houdt. Verder totaal inhoudsloos, natuurlijk.quote:Op woensdag 20 november 2013 19:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik acht de kans groter dat het zo lukt dan door ze thuis te laten zitten of vriendelijk te vragen of ze misschien willen proberen om werk te zoeken...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |