abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 november 2013 @ 11:04:35 #241
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_133440011
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 10:26 schreef waht het volgende:

[..]

1) Werk is er wel
2) Sociaal vangnet
Nee, er is niet voor iedere werkzoekende werk. Simpel rekensommetje: aantal werkzoekenden min aantal vacatures.
Sociaal vangnet willen rechtse rukkers dus nu juist afschaffen of vervangen door verplicht werk op bijstandsniveau.
pi_133440015
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:01 schreef ems. het volgende:

[..]

Ze zoeken altijd burgerflippers bij de mac. Anders bel je een uitzendbureau en zeg je "ik pak alles aan wat jullie me geven" en zit je binnen no-time te telemarkten oid. Vandaag is wat vroeg dag maar met een beetje inzettingsvermogen moet morgen/overmorgen lukken :)
Beiden al geprobeerd.
Mac: te oud
Uitzendbureaus; te hoog opgeleid; de opdrachtgever is bang dat je in no-time weer weg bent
  woensdag 20 november 2013 @ 11:04:49 #243
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_133440019
quote:
2s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In 2012 was de instroom in de WW ongeveer een half miljoen. Maar het is vooral goed om te beseffen dat we het niet over statische cijfers hebben die je zo 1 op 1 op elkaar kan leggen.
Je doet het nu wel overkomen alsof vacatures een stromend iets zijn en werklozen niet, dat we dat even duidelijk hebben,
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_133440028
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:03 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mag ik daar deze tegenoverstellen:
http://nos.nl/artikel/496992-hoogste-aantal-werklozen-ooit.html
18 april 2013:

[..]

Het aantal ontslagen en niet verlengde contracten overstijgt het aantal vacatures dus enorm.
Dat mag maar wat ik vooral wil aantonen is dat er nog redelijk wat dynamiek is op de arbeidsmarkt en dat die als excuus gebruiken wat zwakjes is.
pi_133440037
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:04 schreef Euribob het volgende:

[..]

Je doet het nu wel overkomen alsof vacatures een stromend iets zijn en werklozen niet, dat we dat even duidelijk hebben,
Dat was zeker niet mijn intentie.
  woensdag 20 november 2013 @ 11:08:10 #246
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_133440099
quote:
Het CBS heeft bekend gemaakt dat er januari 2013 592.000 werklozen zijn, tegenover 468.000 dezelfde maand in 2012. Dat betekent dat er 124.000 werklozen in een jaar tijd zijn bijgekomen.
Er zijn slechts 101.000 vacatures per eind 2012.

Eind juni 2013 stonden er 91 duizend vacatures open. Zo laag is het aantal vacatures al tien jaar niet geweest. Er waren 6 duizend vacatures minder dan eind maart. De daling is toe te schrijven aan teruggelopen vraag naar personeel vanuit het bedrijfsleven. Bij particuliere bedrijven stonden eind juni 83 duizend vacatures open, bij de overheid 8 duizend. De cijfers zijn gecorrigeerd voor seizoeneffecten.

Eind juni 2013 ontvingen 400 duizend personen onder de AOW-gerechtigde leeftijd een bijstandsuitkering. Dat zijn er 6 duizend meer dan een kwartaal eerder. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.
Ik weet niet hoor, dan heb je nog een berg mensen in de Wajong die straks aan een baan geholpen moeten worden als die plannen er doorheen gaan aangezien een groot deel naar de bijstand dient te gaan om kosten te besparen en niet te vergeten en een hoop mensen die nu wel een baan heeft, maar die te weinig oplevert, denk aan chauffeurs, postbodes en veel parttime banen.
  woensdag 20 november 2013 @ 11:09:14 #247
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_133440127
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 10:48 schreef ems. het volgende:

[..]

Werken?
Dat is er dus niet voor iedereen. Er zijn bijna 10 keer zoveel werkzoekenden als vacatures.
pi_133440149
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:04 schreef Euribob het volgende:

[..]

Dit.

Eén van de problemen waar we in de huidige arbeidsmarkt tegenaan lopen is dat er veel flex A werk is en er nog maar zelden vaste contracten worden gegeven.
Een vervulde vacature is derhalve vaker een vacature voor 3 maanden op een 0 urenbasis dan een half jaar boven bijstandsniveau. Werknemers zitten hierdoor in een draaideur van werkeloosheid en werk.

Dat vacatures rouleren heb ik al eerder gezegd. De ene vacature wordt vervuld en de andere ontstaat. Maar met de werkelozen gaat dat net zo; de ene vindt een (tijdelijke) baan en de nader raakt zijn/haar baan kwijt.

De rekensom blijft dus heel simpel; aantal werkelozen - aantal vacatures.
pi_133440192
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:09 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Dat is er dus niet voor iedereen. Er zijn bijna 10 keer zoveel werkzoekenden als vacatures.
Het verschil tussen instroom en uitstroom in de WW is veel kleiner. En die uitstroom gaat echt niet allemaal richting bijstand.
pi_133440196
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:09 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Ja dat is de bedoeling. Er moet constant aanbod zijn, dus constant werkzoekenden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_133440243
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:11 schreef waht het volgende:

[..]

Ja dat is de bedoeling. Er moet constant aanbod zijn, dus constant werkzoekenden.
Dit.

De overheid houdt daarom (en om de lonen te drukken) de werkeloosheid kunstmatig hoog, o.a. door arbeidsmigratie te bevorderen en te stimuleren.

Vervolgens geven ze de schuld wel aan die werkelozen.. :'(
pi_133440287
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:13 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dit.

De overheid houdt daarom (en om de lonen te drukken) de werkeloosheid kunstmatig hoog, o.a. door arbeidsmigratie te bevorderen en te stimuleren.
Ach, wat is hoog. Elders in Europa liggen de percentages op 25%, elders ter wereld op 90%.

En wat is kunstmatig, in feite kan eenieder zichzelf in dienst nemen om maar iets te noemen.
  woensdag 20 november 2013 @ 11:16:04 #253
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_133440301
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:11 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is ook gezond inderdaad, maar tegelijkertijd kun je dus niet verwachten dat mensen vanuit de bijstand makkelijk een baan kunnen krijgen.
Voor hun 9 anderen die waarschijnlijk op veel criteria beter scoren, dan nog de wetenschap bij de werkgever dat ze veelal jaren thuiszitten, niets doen en vast en zeker allerlei problematiek hebben, dat maakt het er niet makkelijker op natuurlijk.

Maar het gaat nu dus de kant op dat sectoren die onder druk staan hun personeel makkelijk kunnen lozen en kunnen inruilen voor iemand in de bijstand die veel goedkoper is, dat ze dan wat minder gemotiveerd zijn en wat meer fouten maken wordt dan op de koop toegenomen. Die kunstmatige motivatie moet dan de sancties vormen? :D
pi_133440314
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:13 schreef Ouder1 het volgende:

Vervolgens geven ze de schuld wel aan die werkelozen.. :'(
Mwah, het draait vooral om kostenbeperking, oftewel versoberen van sociale zekerheid.
pi_133440412
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:16 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Dat is ook gezond inderdaad, maar tegelijkertijd kun je dus niet verwachten dat mensen vanuit de bijstand makkelijk een baan kunnen krijgen.
Voor hun 9 anderen die waarschijnlijk op veel criteria beter scoren, dan nog de wetenschap bij de werkgever dat ze veelal jaren thuiszitten, niets doen en vast en zeker allerlei problematiek hebben, dat maakt het er niet makkelijker op natuurlijk.

Maar het gaat nu dus de kant op dat sectoren die onder druk staan hun personeel makkelijk kunnen lozen en kunnen inruilen voor iemand in de bijstand die veel goedkoper is, dat ze dan wat minder gemotiveerd zijn en wat meer fouten maken wordt dan op de koop toegenomen. Die kunstmatige motivatie moet dan de sancties vormen? :D
Sanctie voor wie? De werkgever?
pi_133440419
Net weer een afwijzing binnen. Ik pas volledig in de vacature maar de eis dat ik ervaring heb binnen
een gemeentelijke instelling is een harde eis en nu net het enige punt waar ik niet aan voldoe.
• Hoe kan je ervaring binnen een gemeentelijke organisatie krijgen als ze alleen mensen met
die ervaring aannemen?
• Wat is het verschil in P&O met de zorgsector, de automotive, IT sector en de commerciële sector? Is dat echt zo groot dat je daar dan niet kunt functioneren?
pi_133440536
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:16 schreef waht het volgende:

[..]

Mwah, het draait vooral om kostenbeperking, oftewel versoberen van sociale zekerheid.
Maar een hogere werkeloosheid levert toch meer uitkeringen en dus meer kosten op?

Maar ja.. dat Rutte en Co. dat niet zelf kan bedenken wisten we van de zomer al toen zij ineens in paniek raakten omdat de begroting niet meer klopte omdat ze wel rekening hadden gehouden met een stijgende werkeloosheid maar niet met een stijgende kostenpost voor uitkeringen... ;(
pi_133440541
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 10:49 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Bij een bron vermelding hoor je op zijn minst een link te geven. Een quote maakt het af.

Dit is geen bron vermelding maar een bewering.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)vv-vacatures-art.htm
  woensdag 20 november 2013 @ 11:26:59 #259
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_133440594
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:20 schreef waht het volgende:

[..]

Sanctie voor wie? De werkgever?
Voor de mensen in de bijstand. Voldoe je niet qua uiterlijk, qua kleding, qua motivatie, qua inzet etc. dan wordt je weer gekort op je uitkering. Als men bij een gemeente denkt dat dát helpt om die mensen gemotiveerd te houden op zo'n 'werkplek' waar ze enkel zitten om hun uitkering te behouden hebben ze het denk ik toch goed mis en het lijkt me ook geen beste insteek.

Het is toch triest, bedrijf X loost z'n personeel en haalt mensen weer uit de bijstand die daar tegen hun zin en zonder verdere kans op een baan de tijd moeten vullen met werkzaamheden die nergens over gaan. Pure bezigheidstherapie.
pi_133440903
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:10 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dit.

Eén van de problemen waar we in de huidige arbeidsmarkt tegenaan lopen is dat er veel flex A werk is en er nog maar zelden vaste contracten worden gegeven.
Een vervulde vacature is derhalve vaker een vacature voor 3 maanden op een 0 urenbasis dan een half jaar boven bijstandsniveau. Werknemers zitten hierdoor in een draaideur van werkeloosheid en werk.

Dat vacatures rouleren heb ik al eerder gezegd. De ene vacature wordt vervuld en de andere ontstaat. Maar met de werkelozen gaat dat net zo; de ene vindt een (tijdelijke) baan en de nader raakt zijn/haar baan kwijt.

De rekensom blijft dus heel simpel; aantal werkelozen - aantal vacatures.
Nogmaals: een hogere werkloosheid betekent niet dat het niet meer mogelijk zou zijn om een baan te vinden. Je bent er alleen gemiddeld langer mee bezig. En inderdaad voldoen niet alle banen aan de hoge eisen die sommige mensen stellen; je krijgt inderdaad geen vast contract (meer) bij een pakje boter, zoals dat in economische hoogtijdagen wel gebeurde.

Het is nu moeilijker om aan een baan te komen. Je doet het nu voorkomen dat het onmogelijk is, maar dat is gewoon echt onzin; door de grote concurrentie duurt het alleen langer.
pi_133441845
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:26 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Voor de mensen in de bijstand. Voldoe je niet qua uiterlijk, qua kleding, qua motivatie, qua inzet etc. dan wordt je weer gekort op je uitkering. Als men bij een gemeente denkt dat dát helpt om die mensen gemotiveerd te houden op zo'n 'werkplek' waar ze enkel zitten om hun uitkering te behouden hebben ze het denk ik toch goed mis en het lijkt me ook geen beste insteek.

Het is toch triest, bedrijf X loost z'n personeel en haalt mensen weer uit de bijstand die daar tegen hun zin en zonder verdere kans op een baan de tijd moeten vullen met werkzaamheden die nergens over gaan. Pure bezigheidstherapie.
Maar blijft die motivatie wel in orde als deze eisen niet worden gesteld? Die kostenbesparing komt sowieso, dat is geen kwaadwillend plan maar simpelweg de wal die het schip keert.
pi_133442039
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:39 schreef justanick het volgende:

[..]

Nogmaals: een hogere werkloosheid betekent niet dat het niet meer mogelijk zou zijn om een baan te vinden. Je bent er alleen gemiddeld langer mee bezig. En inderdaad voldoen niet alle banen aan de hoge eisen die sommige mensen stellen; je krijgt inderdaad geen vast contract (meer) bij een pakje boter, zoals dat in economische hoogtijdagen wel gebeurde.

Het is nu moeilijker om aan een baan te komen. Je doet het nu voorkomen dat het onmogelijk is, maar dat is gewoon echt onzin; door de grote concurrentie duurt het alleen langer.
Het zijn niet zo zeer de werkelozen die hoge eisen stellen maar de werkgevers die voor een kwartje op de eerste rang willen zitten bij het schaap met de 5 poten. De meest belachelijke vacature waar ik ooit op heb gereageerd:

Functie eisen:
- Afgeronde HR opleiding op HBO niveau
- Daarin 5 jaar ervaring in de tandartsen branche
- Afgeronde opleiding Werving & Selectie op HBO niveau
- Daarin 5 jaar ervaring in de tandartsen branche
- Afgeronde opleiding richting officemanager op HBO niveau
- Daarin 8 jaar ervaring in de tandartsen branche
- Woonachtig in de directe omgeving van het hoofdkantoor
- Representatief uiterlijk
- Goede beheersing van het Nederlands, Engels, Duits en Spaans in woord en geschrift
- Prettige telefoonstem
- Sterke communicatieve vaardigheden
- In het bezit van rijbewijs en auto
- Ruime ervaring en kennis van het windows officepakket en ... en ...

Wat bieden ze?
- halfjaar contract van 0 uren
- ¤1680 bruto op basis van een 40-urige werkweek

En het dan vreemd vinden dat ze maar niemand kunnen krijgen. Die luie uitkeringstrekkers toch!
pi_133442043
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:11 schreef waht het volgende:

[..]

Maar blijft die motivatie wel in orde als deze eisen niet worden gesteld? Die kostenbesparing komt sowieso, dat is geen kwaadwillend plan maar simpelweg de wal die het schip keert.
En dan heb ik die kostenbesparing liever doordat minder mensen volledige bijstand nodig hebben dan door de hoogte van de bijstand te verminderen (daar zit niet zoveel ruimte)
pi_133442102
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:11 schreef waht het volgende:

[..]

Die motivatie is er al want met een bijstandsuitkering kan je je vaste lasten steeds vaker niet betalen. Ik niet in het ieder geval.
Ik zou letterlijk horizontaal gaan voor een echte baan, of een moord plegen. Vraag me een arm of been te amputeren voor een vaste fulltime baan en ik doe het.

Het ligt niet aan de motivatie. Echt niet.
  woensdag 20 november 2013 @ 14:24:45 #265
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_133446136
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Die motivatie is er al want met een bijstandsuitkering kan je je vaste lasten steeds vaker niet betalen. Ik niet in het ieder geval.
Ik zou letterlijk horizontaal gaan voor een echte baan, of een moord plegen. Vraag me een arm of been te amputeren voor een vaste fulltime baan en ik doe het.

Het ligt niet aan de motivatie. Echt niet.
Nog steeds niets gevonden?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_133449585
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 10:48 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat zei ik al; 91.000 vacatures. Alleen mis je blijkbaar nog wat kennis over hoe dat werkt met vacatures. Veel daarvan rouleren (daar zitten mijn kansen) een deel bestaat eigenlijk niet en een ander deel stelt zulke absurde eisen dat er geen passende kandidaat bestaat.
Daar staat tegenover dat maar 30% van de banen via een vacature wordt ingevuld. 70% komt via een open sollicitatie of via-via aan een baan.
  woensdag 20 november 2013 @ 18:16:38 #267
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_133455272
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Anderzijds zijn er ook genoeg die er wel van rond kunnen komen en of bij hen die motivatie ook zo hoog ligt? Onze vaste lasten liggen ook onder het niveau van de bijstand+toeslagen zodat ik nooit écht in de problemen kom maar dat is natuurlijk ook niet iedereen gegeven. :)

Anyway, de motivatie is bij velen gewoon vrij bedroevend te noemen en daar zit natuurlijk ook een probleem. Ze weten op voorhand al dat ze praktisch kansloos zijn wanneer ze reageren op een baan, hebben al een lage eigendunk, financieel niet de ruimte om iets leuks te doen en zo komen ze in een cirkeltje en ik betwijfel of het helpt om ze uit huis te jagen richting de plantsoenendienst zonder dat ze er een euro op vooruit gaan terwijl ze werk doen waar ze absoluut niet blij mee zijn, dan is het gewoon ouderwets strafwerk uitdelen ook al verwoorden ze het mooi via uitdagingen, kansen op de arbeidsmarkt, sociale contacten opdoen en vaardigheden verbeteren. :D

Maar ja, je kunt wel zeggen dat ze tot aan het minimumloon hun eigen verdiende geld kunnen aanvullen, maar wie van die groep wil er dan nog uit de uitkering als ze voldoende verdienen met een paar uurtjes werk en de rest van de staat krijgen, dus ook dát zal niet werken. Al met al een lastige kwestie met een nog moeilijkere groep mensen.
pi_133456928
Plan heeft zowel zijn negatieve kanten als positieve kanten. Maar laten we eerlijke zijn, zij die werken voor hun uitkering zullen NOOIT omhoog klimmen op de arbeidsmarkt. Een ander probleem is dat slavenwerk in bepaalde sectoren weer acceptabel zal worden.
pi_133456989
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:05 schreef Cockwhale het volgende:
Plan heeft zowel zijn negatieve kanten als positieve kanten. Maar laten we eerlijke zijn, zij die werken voor hun uitkering zullen NOOIT omhoog klimmen op de arbeidsmarkt.
Dat weet ik niet, ik acht de kans groter dat het zo lukt dan door ze thuis te laten zitten of vriendelijk te vragen of ze misschien willen proberen om werk te zoeken...
pi_133457323
quote:
2s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, ik acht de kans groter dat het zo lukt dan door ze thuis te laten zitten of vriendelijk te vragen of ze misschien willen proberen om werk te zoeken...
Kansen... een term waar de mens oh zo van houdt. Verder totaal inhoudsloos, natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')