Ik vind het een vaag verhaal, maar dromen zijn niet zoals bij spongebob wolkjes waar je in kan lopen naar dromen van anderenquote:Op woensdag 20 november 2013 08:59 schreef loop het volgende:
Je was mogelijk in een droom van iemand anders gelopen waar je niet hoorde. Het beste is het niet af te vragen maar je enkel voor te stellen dat je 's nachts een wolkje energie wordt en dat iemand die alleen jij zelf kent weet wat jij doet. Als je iets onthoud dan doe je het overdag fout, als het een goede droom was dan heb je een fout hersteld maar is het een nachtmerrie dan maak je telkens dezelfde fout. Doe je het dus goed dan is slapen voor jou dat je de volgende seconde weer wakker bent terwijl er uren voorbij zijn gegaan.
Ok, maar slaap dient toch ergens voor, anders zouden we het niet nodig hebben. Doe je het goed dan ben je overdag met je aandacht bij het leven, doe je het fout dan ben je overdag nog aan het nadenken over wat men tegen je zei van de andere kant. In Tibet noemen ze slapen trouwens ook wel de kleine dood, daar zit wel iets in. En ja, wil je voor altijd continu dromen dan ben je dus eigenlijk suicidaal.quote:Op woensdag 20 november 2013 09:11 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Ik vind het een vaag verhaal, maar dromen zijn niet zoals bij spongebob wolkjes waar je in kan lopen naar dromen van anderen![]()
Met een beetje herinnering kan je je dromen onthouden, heeft niets met fout doen te maken. Ik heb nooit nachtmerries overigens, anders zou ik mijn dromen niet willen onthouden of bewust meemaken.
Nee, ik ben overdag met mijn gedachten bij het leven en wil gewoon 's nachts mijn leuke fantasie bewust meemaken. Waarom is dat suicidaal? Anders is de nacht ook maar zo'n groot, zwart gapend gatquote:Op woensdag 20 november 2013 09:29 schreef loop het volgende:
[..]
Ok, maar slaap dient toch ergens voor, anders zouden we het niet nodig hebben. Doe je het goed dan ben je overdag met je aandacht bij het leven, doe je het fout dan ben je overdag nog aan het nadenken over wat men tegen je zei van de andere kant. In Tibet noemen ze slapen trouwens ook wel de kleine dood, daar zit wel iets in. En ja, wil je voor altijd continu dromen dan ben je dus eigenlijk suicidaal.
Dat komt omdat men het hiernamaals nog niet volledig begrijpt. Overdag voer je de dingen uit die je 's nachts hebt bedacht, alleen ben jij er zelf nog niet bij omdat jij ook bij die gedachtes hoort, dus je moet jezelf eerst bedenken, wat het lichaam voor je doet en als je dan jezelf bedacht hebt dan pas zou je dag en nacht wakker kunnen blijven, hoef je niet meer te dromen en kun je je fantasie direct bedenken en dat gaan uitvoeren zoals je zelf wil.quote:Op woensdag 20 november 2013 21:11 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Nee, ik ben overdag met mijn gedachten bij het leven en wil gewoon 's nachts mijn leuke fantasie bewust meemaken. Waarom is dat suicidaal? Anders is de nacht ook maar zo'n groot, zwart gapend gat
Een droom is dan ook geen film maar interactief dus keuzes maken is het probleem niet lijkt me. Keuzes maken omdat je weet dat het een droom is maakt het lucide, keuzes maken omdat je links of rechts moet is gewoon een keuze.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:16 schreef kristalhelder het volgende:
Ik kan wel keuzes maken in mijn dromen, is dat licht lucide of gewoon de droom zelf die ik onderga waarin het lijkt dat ik keuzes maak?
Mijn dromen zijn anders meestal meer zoals een film, vaak maak ik keuzes als toeschouwer. Mijn droom"ik" doet het automatisch. Ik heb maar heel soms dat ik bewust keuzes maak zonder te weten dat ik in een droom zit.quote:Op donderdag 21 november 2013 14:43 schreef jogy het volgende:
[..]
Een droom is dan ook geen film maar interactief dus keuzes maken is het probleem niet lijkt me. Keuzes maken omdat je weet dat het een droom is maakt het lucide, keuzes maken omdat je links of rechts moet is gewoon een keuze.
Ah soms dus derde persoon en soms in de eerste persoon. Lijkt me alleen een gevalletje perspectief maar zolang je niet weet dat je droomt ben je niet lucide, duidelijker kan ik het niet maken.quote:Op donderdag 21 november 2013 22:51 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Mijn dromen zijn anders meestal meer zoals een film, vaak maak ik keuzes als toeschouwer. Mijn droom"ik" doet het automatisch. Ik heb maar heel soms dat ik bewust keuzes maak zonder te weten dat ik in een droom zit.
Lucide betekent toch bewust zijn? Als ik keuzes maak in mijn dromen ben ik toch redelijk lucide?quote:Op vrijdag 22 november 2013 14:06 schreef jogy het volgende:
[..]
Ah soms dus derde persoon en soms in de eerste persoon. Lijkt me alleen een gevalletje perspectief maar zolang je niet weet dat je droomt ben je niet lucide, duidelijker kan ik het niet maken.
Bewust zijn van het feit dat wat je meemaakt een droom is, niet bewuste keuzes maken an sich. Ik heb vaak genoeg een bewuste keus gemaakt in een droom terwijl ik geen benul had dat ik aan het dromen was.quote:Op vrijdag 22 november 2013 14:38 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Lucide betekent toch bewust zijn? Als ik keuzes maak in mijn dromen ben ik toch redelijk lucide?
Misschien heb je daar ook wel gelijk inquote:Op vrijdag 22 november 2013 14:40 schreef jogy het volgende:
[..]
Bewust zijn van het feit dat wat je meemaakt een droom is, niet bewuste keuzes maken an sich. Ik heb vaak genoeg een bewuste keus gemaakt in een droom terwijl ik geen benul had dat ik aan het dromen was.
Zover ik weet kan ik eigenlij altijd wel keuzes maken in mijn dromen. Niet alleen over mezelf, maar ook over andere mensen. Dan is het net alsof ik de regisseur van een film ben. Sterker, soms bevalt het niet waar een droom naartoe gaat, vooral bij enge dromen, en dan begin ik gewoon opnieuw. En hoewel dat voor mij op dat moment heel logisch, voelt het niet aan als een droom.quote:Op vrijdag 22 november 2013 14:38 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Lucide betekent toch bewust zijn? Als ik keuzes maak in mijn dromen ben ik toch redelijk lucide?
Iedereen droomt toch in kleur? Ik bedoel, ik maak mijn dromen nu al 2, 3 weken op uitgebreide manier mee. Ik weet zeker dat ik in kleur droom.quote:Op vrijdag 22 november 2013 23:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Zover ik weet kan ik eigenlij altijd wel keuzes maken in mijn dromen. Niet alleen over mezelf, maar ook over andere mensen. Dan is het net alsof ik de regisseur van een film ben. Sterker, soms bevalt het niet waar een droom naartoe gaat, vooral bij enge dromen, en dan begin ik gewoon opnieuw. En hoewel dat voor mij op dat moment heel logisch, voelt het niet aan als een droom.
Ik kan me van één keer herinneren dat ik een lucide droom had. Tijdens mijn droom dacht ik:"Hé, ik ben aan dromen. Even kijken of alles in kleur is." Vervolgens pak ik de barkruk, zie dat die uit bruin en groen bestaat en kom dus tot conclusie dat ik in kleur droom. Helaas was die droom vrij kort.
Dat lijkt me ook bizar. Wil je wakker worden, lukt het niet.quote:Op zaterdag 23 november 2013 08:45 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Iedereen droomt toch in kleur? Ik bedoel, ik maak mijn dromen nu al 2, 3 weken op uitgebreide manier mee. Ik weet zeker dat ik in kleur droom.
Ik heb overigens een keer eng lucide gedroomd. Ik zat bij mijn familie en opeens besefte ik: 'Dit is niet mijn familie.' Mijn 'ouders' wouden me helpen de droom uit te komen, maar het lukte niet![]()
Ik werd pas eind van de ochtend wakker, terwijl ik normaal om 7, 8 uur wakker word.
Was wel eng, ik heb nog nooit zo lang geslapen. Ik moest wel lachen, want mijn droomouders wouden me graag helpen naar de 'normale' wereld terug te keren.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:56 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook bizar. Wil je wakker worden, lukt het niet.
Zou je liever over andere thema's willen dromen? Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is, maar er zullen vast methodes zijn om dat te kunnen beïnvloeden. Zeker als je lucide droomt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:02 schreef kristalhelder het volgende:
Nu ik veel van mijn dromen herinner, vind ik mijn fantasie wel leuk. Alleen merk ik wel dat ik veel dromen heb met als thema geweld en misdaad, waarom?
Ook veel uitgaanscenes, terwijl ik bijna nooit uitga![]()
Ja, ik vind het niet de leukste onderwerpen. Ik vind die mystieke dromen van mezelf leuker. Zoals grappige dromen bijvoorbeeld die ik ook nog wel veel heb, maar nu ik veel dromen bewust meemaak moet ik wel toegeven dat ze redelijk gewelddadig zijnquote:Op zaterdag 23 november 2013 20:23 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Zou je liever over andere thema's willen dromen? Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is, maar er zullen vast methodes zijn om dat te kunnen beïnvloeden. Zeker als je lucide droomt.
Bij mij hielp meteen na het wakker worden zoveel mogelijk beelden terughalen en dan in je notities op je mobiel zoveel mogelijk dingen opschrijven. Na een paar dagen staan er al hele verhalenquote:Op zondag 24 november 2013 10:49 schreef Gray het volgende:
Een vriend van me gebruikt een programmaatje op z'n computer dat om de zoveel tijd vragen stelt als: "Am I dreaming?" en "Is this a dream?" Het zou je leren regelmatig je luciditeit te controleren, dus misschien helpt dat?
Zelf vergeet ik m'n dromen vrijwel direct, dus lucide dromen is mij nog nooit écht goed overkomen. Heeft iemand daar tips voor?
Denk dat ik zelfs dát moet oefenen, want laatst vertelde ik m'n dromen meteen aan een vriend van me die boven me sliep, maar tijdens het vertellen van de eerste droom was ik de tweede alweer vergeten.quote:Op zondag 24 november 2013 11:01 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Bij mij hielp meteen na het wakker worden zoveel mogelijk beelden terughalen en dan in je notities op je mobiel zoveel mogelijk dingen opschrijven. Na een paar dagen staan er al hele verhalen
Begin dan met die eerste droom opschrijven. Zo begon ik ook toen ik dit topic opende. Nu zijn mijn nachten alles behalve een zwart gatquote:Op zondag 24 november 2013 11:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Denk dat ik zelfs dát moet oefenen, want laatst vertelde ik m'n dromen meteen aan een vriend van me die boven me sliep, maar tijdens het vertellen van de eerste droom was ik de tweede alweer vergeten.
quote:Op zondag 24 november 2013 11:17 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Begin dan met die eerste droom opschrijven. Zo begon ik ook toen ik dit topic opende. Nu zijn mijn nachten alles behalve een zwart gat
Ik ga het weer eens aanpakken dan. Ben dan wel overdags met mindfulness bezig, maar wil het ook 's nachts graag doen. Wat betreft de superkrachten in lucide dromen hoeft het van mij niet, want ik bof met een heel sterk verbeeldingsvermogen.quote:Op zondag 24 november 2013 11:19 schreef kristalhelder het volgende:
Gewoon alles dat je nog wel weet, hoe weinig dat ook is, opschrijven, de rest betaalt zich 1, 2 weken later wel uit![]()
Ook niet balen als het de hele tijd goed gaat en een nacht vergeet je alles, dat gebeurt gewoon wel eens.
Op zich vind ik lucide dromen niet het belangrijkste meer. Ik vind normale dromen waar je je alles van herinnert en waar je na het wakker worden nog twijfelt of het echt is gebeurd net zo leuk.quote:Op zondag 24 november 2013 11:22 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
Ik ga het weer eens aanpakken dan. Ben dan wel overdags met mindfulness bezig, maar wil het ook 's nachts graag doen. Wat betreft de superkrachten in lucide dromen hoeft het van mij niet, want ik bof met een heel sterk verbeeldingsvermogen.
Oh, maar dat doe ik ook vaak nog hoor. Afgezien van dat het slecht is voor de rust zie ik niet waarom dat niet moet kunnen.quote:Op zondag 24 november 2013 11:28 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Op zich vind ik lucide dromen niet het belangrijkste meer. Ik vind normale dromen waar je je alles van herinnert en waar je na het wakker worden nog twijfelt of het echt is gebeurd net zo leuk.
Mindfulness en zo ben ik niet zo van. Ik zit nog gewoon achter mijn mobiel/laptop voor het slapengaan in bed. Soms ook gewoon nog met koffie of cola achter de kiezen. Volgens mij gaat het vooral om denken aan je vorige dromen voor het slapen en getraind zijn in onthouden.
De gekkigheid van je brein ga je je echt nog over verbazenquote:Op zondag 24 november 2013 11:36 schreef Gray het volgende:
[..]
Oh, maar dat doe ik ook vaak nog hoor. Afgezien van dat het slecht is voor de rust zie ik niet waarom dat niet moet kunnen.
Zelf ben ik ook vooral nieuwsgierig naar wat m'n brein voor gekke dromen opzet, dus vandaar dat ik ze beter wil leren herinneren.
Weet niet of dat zo is. Weet van mezelf dat ik met name sterke dromen had in tijden van stress. De meesten openbaarden ook duidelijke zorgen van me, die me overdag bewust of onbewust bezighielden. Anderen waren weer compleet random leek wel, zoals met een auto over ze zijkant van gebouwen rijden, terwijl ik 9 jaar oud was, met een boogje op en wiel terecht komen op de hoe van het gebouw en dan balanceren.quote:Op zondag 24 november 2013 11:51 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
De gekkigheid van je brein ga je je echt nog over verbazen![]()
Mijn enige lucide droom ooit was volgens mij onder invloed van cafeine trouwens.
Het kan wel bevorderend werken voor het bewustzijn in je dromen volgens mij
Volgens mij is het verstandig om een notitieboek/recorder naast je bed te leggen en jezelf te trainen om direct als je na een droom wakker wordt deze kort en met steekwoorden neer te pennen en weer te gaan slapen. Door die steekwoorden wordt je geheugen aangewakkerd en onthoud je de dromen beter.quote:Op zondag 24 november 2013 10:49 schreef Gray het volgende:
Een vriend van me gebruikt een programmaatje op z'n computer dat om de zoveel tijd vragen stelt als: "Am I dreaming?" en "Is this a dream?" Het zou je leren regelmatig je luciditeit te controleren, dus misschien helpt dat?
Zelf vergeet ik m'n dromen vrijwel direct, dus lucide dromen is mij nog nooit écht goed overkomen. Heeft iemand daar tips voor?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |