Bij mij hielp meteen na het wakker worden zoveel mogelijk beelden terughalen en dan in je notities op je mobiel zoveel mogelijk dingen opschrijven. Na een paar dagen staan er al hele verhalenquote:Op zondag 24 november 2013 10:49 schreef Gray het volgende:
Een vriend van me gebruikt een programmaatje op z'n computer dat om de zoveel tijd vragen stelt als: "Am I dreaming?" en "Is this a dream?" Het zou je leren regelmatig je luciditeit te controleren, dus misschien helpt dat?
Zelf vergeet ik m'n dromen vrijwel direct, dus lucide dromen is mij nog nooit écht goed overkomen. Heeft iemand daar tips voor?
Denk dat ik zelfs dát moet oefenen, want laatst vertelde ik m'n dromen meteen aan een vriend van me die boven me sliep, maar tijdens het vertellen van de eerste droom was ik de tweede alweer vergeten.quote:Op zondag 24 november 2013 11:01 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Bij mij hielp meteen na het wakker worden zoveel mogelijk beelden terughalen en dan in je notities op je mobiel zoveel mogelijk dingen opschrijven. Na een paar dagen staan er al hele verhalen
Begin dan met die eerste droom opschrijven. Zo begon ik ook toen ik dit topic opende. Nu zijn mijn nachten alles behalve een zwart gatquote:Op zondag 24 november 2013 11:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Denk dat ik zelfs dát moet oefenen, want laatst vertelde ik m'n dromen meteen aan een vriend van me die boven me sliep, maar tijdens het vertellen van de eerste droom was ik de tweede alweer vergeten.
quote:Op zondag 24 november 2013 11:17 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Begin dan met die eerste droom opschrijven. Zo begon ik ook toen ik dit topic opende. Nu zijn mijn nachten alles behalve een zwart gat
Ik ga het weer eens aanpakken dan. Ben dan wel overdags met mindfulness bezig, maar wil het ook 's nachts graag doen. Wat betreft de superkrachten in lucide dromen hoeft het van mij niet, want ik bof met een heel sterk verbeeldingsvermogen.quote:Op zondag 24 november 2013 11:19 schreef kristalhelder het volgende:
Gewoon alles dat je nog wel weet, hoe weinig dat ook is, opschrijven, de rest betaalt zich 1, 2 weken later wel uit![]()
Ook niet balen als het de hele tijd goed gaat en een nacht vergeet je alles, dat gebeurt gewoon wel eens.
Op zich vind ik lucide dromen niet het belangrijkste meer. Ik vind normale dromen waar je je alles van herinnert en waar je na het wakker worden nog twijfelt of het echt is gebeurd net zo leuk.quote:Op zondag 24 november 2013 11:22 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
Ik ga het weer eens aanpakken dan. Ben dan wel overdags met mindfulness bezig, maar wil het ook 's nachts graag doen. Wat betreft de superkrachten in lucide dromen hoeft het van mij niet, want ik bof met een heel sterk verbeeldingsvermogen.
Oh, maar dat doe ik ook vaak nog hoor. Afgezien van dat het slecht is voor de rust zie ik niet waarom dat niet moet kunnen.quote:Op zondag 24 november 2013 11:28 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Op zich vind ik lucide dromen niet het belangrijkste meer. Ik vind normale dromen waar je je alles van herinnert en waar je na het wakker worden nog twijfelt of het echt is gebeurd net zo leuk.
Mindfulness en zo ben ik niet zo van. Ik zit nog gewoon achter mijn mobiel/laptop voor het slapengaan in bed. Soms ook gewoon nog met koffie of cola achter de kiezen. Volgens mij gaat het vooral om denken aan je vorige dromen voor het slapen en getraind zijn in onthouden.
De gekkigheid van je brein ga je je echt nog over verbazenquote:Op zondag 24 november 2013 11:36 schreef Gray het volgende:
[..]
Oh, maar dat doe ik ook vaak nog hoor. Afgezien van dat het slecht is voor de rust zie ik niet waarom dat niet moet kunnen.
Zelf ben ik ook vooral nieuwsgierig naar wat m'n brein voor gekke dromen opzet, dus vandaar dat ik ze beter wil leren herinneren.
Weet niet of dat zo is. Weet van mezelf dat ik met name sterke dromen had in tijden van stress. De meesten openbaarden ook duidelijke zorgen van me, die me overdag bewust of onbewust bezighielden. Anderen waren weer compleet random leek wel, zoals met een auto over ze zijkant van gebouwen rijden, terwijl ik 9 jaar oud was, met een boogje op en wiel terecht komen op de hoe van het gebouw en dan balanceren.quote:Op zondag 24 november 2013 11:51 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
De gekkigheid van je brein ga je je echt nog over verbazen![]()
Mijn enige lucide droom ooit was volgens mij onder invloed van cafeine trouwens.
Het kan wel bevorderend werken voor het bewustzijn in je dromen volgens mij
Volgens mij is het verstandig om een notitieboek/recorder naast je bed te leggen en jezelf te trainen om direct als je na een droom wakker wordt deze kort en met steekwoorden neer te pennen en weer te gaan slapen. Door die steekwoorden wordt je geheugen aangewakkerd en onthoud je de dromen beter.quote:Op zondag 24 november 2013 10:49 schreef Gray het volgende:
Een vriend van me gebruikt een programmaatje op z'n computer dat om de zoveel tijd vragen stelt als: "Am I dreaming?" en "Is this a dream?" Het zou je leren regelmatig je luciditeit te controleren, dus misschien helpt dat?
Zelf vergeet ik m'n dromen vrijwel direct, dus lucide dromen is mij nog nooit écht goed overkomen. Heeft iemand daar tips voor?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |