abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133138428

De vorige delen teruglezen kan door op deze topictitel te klikken, dan krijg je ze allemaal te zien.

Bij Sanquin kun je je hier aanmelden om bloeddonor te worden.
Sanquin is, in Nderland, de enige officiële instantie waar je bloed kan doneren.

Geen zin, tijd of fut om bloed te geven? Helaas, daar tuinen we vanaf nu niet meer in:

SMOEZEN TOP 7

Ik ben bang voor de naald.
Dat zijn veel patiënten ook. Zij hebben geen keus, jij wel. Probeer het gewoon eens, je zult zien dat het meevalt. En medewerkers nemen de tijd om je op je gemak te stellen.

Geen idee waar een bloedbank in mijn buurt zit.
Sanquin heeft meer dan driehonderd afname locaties verspreid over Nederland. Wedden dat er ook eentje
in de buurt van jouw huis of werk zit? Ga naar www.bloedverwant.nl/bloedlinks , typ je postcode in en lees op hoeveel kilometer afstand je terechtkunt.

Daar heb ik met mijn drukke baan echt geen tijd voor.
Bloed geven duurt inclusief de keuring en het kopje koffie na afloop vaak maar een uurtje. Het kan bovendien op veel donorcentra ook ’s avonds. En menig werkgever geeft graag een uurtje vrij om onder werktijd te gaan geven. ‘Voor jou maar even, voor de patiënt een heel leven’, zeggen ze bij Sanquin.

Ik ben vast te dik, te dun, te kort, te lang, te jong, te oud...
In principe kan iedere persoon tussen de 18 en 65 jaar en met een gewicht van minimaal 50 kilo bloed geven, mits zijn of haar gezondheid dat toelaat.

Ik heb geen zin om gratis bloed te geven, waarmee Sanquin dan veel geld verdient.
Sanquin gebruikt alle inkomsten voor het testen en bewerken van het bloed, voor de ontwikkeling en verbetering van de bloedtransfusie en voor de ontwikkeling en productie van geneesmiddelen. Sanquin is een stichting zonder winstoogmerk.
En je krijgt wel hele gave erkenningen: http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik-geef-bloed/waardering/

Sanquin wil mijn bloed niet
Als je het met iemand doet uit een risicogebied, met prostituees hebt geslapen, mag je 12 maanden geen bloed geven. Heb je bloed ontvangen, bepaalde operaties of behandelingen ondergaan of heb je als man sex met andere mannen, dan is je bloed nooit welkom. In andere gevallen heb je eigenlijk geen excuus.

Je hebt er zo lang last van
In het algemeen heeft een bloeddonatie weinig effect op het functioneren. Donoren wordt wel verzocht om na de afname nog even te rusten en wat te drinken: men kan zich direct na de afname wat duizelig voelen. Ook kan men de ervaring hebben dat men zich de rest van de dag wat "flauw" voelt. Inspannend werk of zwaar sporten kan dan beter vermeden worden de eerste 12 uur na de afname. De meeste bloedbanken laten donoren de eerste 30 minuten na donatie in de kantine plaatsnemen en een snack en verfrissing nemen, zodat ze kunnen herstellen.
Het lichaam gaat na afname weer nieuw bloed maken. Het volume van het bloedplasma is na ongeveer 12 uur weer op het oude peil, het bloedplasma en de bloedplaatjes zijn binnen enkele dagen aangevuld, de rode bloedcellen zijn na enkele weken vervangen, en het ijzergehalte is na circa twee maanden hersteld.

Potentiele smoes nr. 8: Ik ben homo
Hier wordt momenteel uitgebreid over gediscussieerd. Sanquin wacht europese richtlijnen af, de tweede kamer heeft de motie van Pia Dijkstra (D66) aangenomen. De eerste kamer wordt nog spannend vanwege de sterkere positie van conservatief christenen.

Voor alle overige vragen die je over bloed of Sanquin mocht hebben, kijk eens op http://www.sanquin.nl/over-sanquin/veelgestelde-vragen/

Topic vol? Hier kan je de tekst vandaan halen
pi_133138432
Laatste post van vorige deel

quote:
zondag 10 november 2013 @ 23:04 • 301
silly87
Zo ik heb binnen 2.5 week mn oproep kaart al binnen, best snel toch ?
Mijn HB was 7.9 en bloedruk 140/90 ( aan de hoge kant, normaal juist heel laag dus vreemd)

Iemand nog tips voor het geven? flinke maaltijd eten las ik ? Alleen lastig als je al vroeg gaat haha.
Ik probeer al meer ijzer te eten
pi_133138927
Ik ben helaas al een tijdje niet geweest door drukte en daarbij vermoeidheid, binnenkort als het wat rustiger is toch maar weer eens gaan.

Verder ook wat wervingsmateriaal thuis gekregen, dat ga ik vandaag op mijn werk neerleggen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_133140026
Ik ben vorige keer vergeten te gaan door drukte op werk :@ Nu nieuwe oproep gekregen. Wat als dat vaker gebeurt?
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_133140233
Met betrekking tot dat lage ijzer heb je van Roosevicee "ferro" limonade, daar zit extra veel ijzer in. Een week van tevoren elke dag een glas en dat scheelt wat volgens mij.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_133140384
quote:
13s.gif Op maandag 11 november 2013 09:48 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Ik ben vorige keer vergeten te gaan door drukte op werk :@ Nu nieuwe oproep gekregen. Wat als dat vaker gebeurt?
Helemaal niets, het is een gebaar, geen verplichting.
Alleen als je langer dan een jaar ofzo niets doneert moet er opnieuw onderzocht worden.
pi_133140412
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2013 10:06 schreef Antaris het volgende:

[..]

Helemaal niets, het is een gebaar, geen verplichting.
Alleen als je langer dan een jaar ofzo niets doneert moet er opnieuw onderzocht worden.
Ja oke maar als zoiets gebeurt hoef je jezelf dus niet opnieuw aan te melden, je blijft gewoon oproepen krijgen? Niet dat ik van plan ben het vaker te vergeten maar dat was de vorige keer ook niet de bedoeling :P
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_133140515
quote:
17s.gif Op maandag 11 november 2013 10:08 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Ja oke maar als zoiets gebeurt hoef je jezelf dus niet opnieuw aan te melden, je blijft gewoon oproepen krijgen? Niet dat ik van plan ben het vaker te vergeten maar dat was de vorige keer ook niet de bedoeling :P
Als je een keer vergeten moet je hun even bellen.
Ze sturen dan een nieuwe oproepkaart.
Zodra je langer dan een jaar wegblijft krijg je geen oproepkaart meer.
Als dan weer eens wilt gaan, moet je gewoon een afspraak maken, je bloed wordt onderzocht, maar er wordt geen halve liter afgenomen.
Als alles ok is dan mag je weer doneren.
pi_133141082
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2013 10:14 schreef Antaris het volgende:

[..]

Als je een keer vergeten moet je hun even bellen.
Ze sturen dan een nieuwe oproepkaart.
Zodra je langer dan een jaar wegblijft krijg je geen oproepkaart meer.
Als dan weer eens wilt gaan, moet je gewoon een afspraak maken, je bloed wordt onderzocht, maar er wordt geen halve liter afgenomen.
Als alles ok is dan mag je weer doneren.
^O^
pi_133142815
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 09:57 schreef rene90 het volgende:
Met betrekking tot dat lage ijzer heb je van Roosevicee "ferro" limonade, daar zit extra veel ijzer in. Een week van tevoren elke dag een glas en dat scheelt wat volgens mij.
Ik zal die straks eens gaan halen :)
Ik ga denk ik morgen al..

Eten jullie van te voren extra veel, of is dat mij gezegd vanwege mijn HB ?
pi_133143307
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 11:44 schreef silly87 het volgende:

[..]

Niet extra veel, maar wel gewoon dat ik 2 broodjes in mijn maag heb zitten. Of als ik weet dat ik wat vroeger ga blijf ik wat langer nog zitten daar met een broodje kaas :P.

Kan zijn dat het vanwege je HB is, geen idee :)
Top 5 China producten
pi_133143426
2 broodjes valt nog mee dat is te doen ;)

Waar ga jij altijd?
pi_133143438
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 12:05 schreef silly87 het volgende:
2 broodjes valt nog mee dat is te doen ;)

Waar ga jij altijd?
Nijmegen, prettige bloedbank verder :)
Top 5 China producten
pi_133143499
Ooh ik ook :) toevallig
wanneer is het daar het rustiugs kwa tijden? want pas savonds toen met die intake was het druk !
pi_133143557
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 12:08 schreef silly87 het volgende:
Ooh ik ook :) toevallig
wanneer is het daar het rustiugs kwa tijden? want pas savonds toen met die intake was het druk !
Ik was er laatst op donderdag om 13.30 ofzo, toen was het erg rustig. Ik denk dat het voornamelijk afhangt van werktijden, dus na 17.00 zal het snel drukker worden bijvoorbeeld of in de ochtend vroeg voordat mensen gaan werken. Daar tussen ga ik vaak en hoef ik nooit lang
te wachten.
Top 5 China producten
pi_133143584
Oja daarom ga ik dus ook maar smiddags :)
pi_133143671
Ik ben vrijwel altijd rond 18.00 uur bij mijn bloedbus. :+
Meestal kan ik meteen doorlopen, ideaal. Ik moet er alleen aan denken wat extra eten mee te nemen omdat ik rechtstreeks vanuit het werk ga en normaal rammel ik dan.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_133144256
Ik mag vanaf juni weer doneren... hiephoi. Dat omdat ik wel 48 uur in een malaria-gebied ben.
  maandag 11 november 2013 @ 12:43:01 #19
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_133144296
Ga meestal ook overdag in Nijmegen :Y
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_133144572
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 12:14 schreef Cat22 het volgende:
bloedbus.
Is dat zo'n mobiele toko? Dat had ik ook in het ouderlijk dorp, écht ontiegelijk klote. Daarom ben ik destijds ook maar gestopt met geven. Ze waren er 2 avonden in de week en dan werd iedereen opgeroepen. Het was normaal dat er gewoon 15 mensen voor je waren :'). Dat was voor mij teveel moeite.
Top 5 China producten
  maandag 11 november 2013 @ 13:02:42 #21
202348 Susi
Temple of Love
pi_133144717
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 12:56 schreef rene90 het volgende:

[..]

Is dat zo'n mobiele toko? Dat had ik ook in het ouderlijk dorp, écht ontiegelijk klote. Daarom ben ik destijds ook maar gestopt met geven. Ze waren er 2 avonden in de week en dan werd iedereen opgeroepen. Het was normaal dat er gewoon 15 mensen voor je waren :'). Dat was voor mij teveel moeite.
Hier ook. Dan ging het open vanaf 1700 uur en stond er om half vijf al een gigantische rij.
pi_133150883
quote:
je HB is niet afhanklijk van wat je op moment van donatie in je maag hebt.
  maandag 11 november 2013 @ 18:01:54 #23
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_133154655
quote:

[..]

Goed eten moet vooral om de kans op flauwvallen zo klein mogelijk te maken. Dat adviseren ze daarom iedereen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_133156553
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 09:57 schreef rene90 het volgende:
Heb ik ook gedaan en scoorde goed met mijn hB dus wellicht dat het werkt, eerst een manderijntje en dan een lepel Ferro :Y

Let even op: hij staaat in de supermarkt niet bij de andere Roosvice maar bij het babyvoer, tenminste bij de AH achter de Dam in Amsterdam, 2 andere fillialen hadden het helemaal niet.
pi_133156780
Ik heb ook vaak het advies gehoord om wat extra te drinken. Je raakt niet alleen een halve liter bloed kwijt, maar ook een halve liter vocht. Geloof dat dat ook op de website en in de folders staat. Even een extra glas water bijvoorbeeld. :)
pi_133157145
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2013 18:55 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Heb ik ook gedaan en scoorde goed met mijn hB dus wellicht dat het werkt, eerst een manderijntje en dan een lepel Ferro :Y

Let even op: hij staaat in de supermarkt niet bij de andere Roosvice maar bij het babyvoer, tenminste bij de AH achter de Dam in Amsterdam, 2 andere fillialen hadden het helemaal niet.
Soms staat hij bij de dieet afdeling, waar je ook suikervrij spul voor diabetici vindt
pi_133157242
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 12:56 schreef rene90 het volgende:

[..]

Hier werkt het prima. Inderdaad een bus, zoeen uitschuifbare. Vorig jaar nieuw gekomen. 8 stoelen, drie inimini dokterskamertjes (als je daar met twee man in zit is het VOL _O- ) en alle spulletjes in hun eigen bakje. Zoals gezegd, ik hoef zelden te wachten, hooguit vier man die al in de stoel liggen als ik binnen kom.
Ze komen 1 keer in de twee weken, maar dan wel van 12.30 tot 20.00 uur.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_133171854
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 19:00 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb ook vaak het advies gehoord om wat extra te drinken. Je raakt niet alleen een halve liter bloed kwijt, maar ook een halve liter vocht. Geloof dat dat ook op de website en in de folders staat. Even een extra glas water bijvoorbeeld. :)
Goed van tevoren drinken. :Y
Iets in je maag hebben is zeker ook goed, maar prop jezelf niet tonnetje vol als je daarna gaat doneren. Je maag en darmen gaan dan aan de slag en er gaat veel bloed daarheen, waardoor je ook eerder kans hebt om flauw te vallen.
pi_133174950
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2013 23:55 schreef wyccie het volgende:

maar prop jezelf niet tonnetje vol als je daarna gaat doneren.
Goede tip! :D ik was van plan te gaan hamsteren als een uitgehongerde schipbreukeling :@ :')
pi_133175924
Ik werd vorige week gebeld of ik woensdagochtend zou willen komen ivm een kwaliteitstest voor de ijkpreparaten (?). Iemand anders dit ook gehad?

Was wel na aanleiding van de oproepkaart die een week eerder was gekomen.
pi_133176519
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 09:33 schreef baggerbaas het volgende:
Ik werd vorige week gebeld of ik woensdagochtend zou willen komen ivm een kwaliteitstest voor de ijkpreparaten (?). Iemand anders dit ook gehad?
nee nooit van gehoord, kom er vooral over vertellen na afloop :7
pi_133176638
de bijbehorende brief ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_133176726
Nee, zit in een andere regio maar ik ken de skml wel. Werk zelf namelijk ook in een medisch lab en die resultaten zijn erg belangrijk voor oa de accreditatie.
Ik zou er zelf wel aan meewerken als ik zo'n brief zou krijgen! Je werkt mee aan de veiligheid van patientenzorg.
  dinsdag 12 november 2013 @ 12:04:47 #34
92409 Twinky
Little star.
pi_133179203
Ik ga vanmiddag weer. Ik krijg heeeel veel oproepen als ik niet ga! Ik denk dat ik 5 maanden geleden (juni) voor het laatst was geweest en dat ik wel 6 oproepen heb gekregen! Ik heb ook O-, dus ze willen kennelijk graag mijn bloed!
pi_133179839
Mmm, ik had me een tijdje geleden afgemeld ivm verkoudheid.
Gast aan de telefoon zei dat hij mij een nieuwe oproep zou sturen, heb helaas nog niks ontvangen -O-

Weet iemand of het gebruikelijk is dat ze je kort na je afmelding een nieuwe oproep sturen, of gewoon weer moet wachten tot je weer eens omhoog springt in het systeem?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_133182297
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 november 2013 12:31 schreef KaBuf het volgende:
Mmm, ik had me een tijdje geleden afgemeld ivm verkoudheid.
Gast aan de telefoon zei dat hij mij een nieuwe oproep zou sturen, heb helaas nog niks ontvangen -O-

Weet iemand of het gebruikelijk is dat ze je kort na je afmelding een nieuwe oproep sturen, of gewoon weer moet wachten tot je weer eens omhoog springt in het systeem?
na ziekte moet je altijd een x-periode wachten voordat je weer mag doneren. Meestal is dat paar weken, maar bel ze gewoon eens?
pi_133189049
quote:

[..]

Heb die ranja gehaald, maar wel erg smerig zeg haha
zal het samen nemen met wat fruit :)
pi_133209571
Net geweest en dat extra onderzoek voor de SKML heb ik eigenlijk niet zoveel van gemerkt behalve dat ik een extra formulier moest ondertekenen.

Alles ging gelukkig wel goed *O*
pi_133226641
Hb van 8,2 8-) Ik blijf nog effe bij het bloeddonorclubje! *O*

Toen ik binnenkwam had ik net het ontstaan van een bloedbad gemist. Iedereen (inclusief donor) lag in een deuk. _O- En de prikdames maar poetsen!
pi_133262861
Zo, weer lekker een half litertje kwijt :)
Alleen jammer dat de pelikanen-knuffeltjes op waren ;(

Ze hadden nu ook speculaaspoppen trouwens, aanrader :9
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 19 november 2013 @ 18:21:13 #41
39237 crew  H_T
2733
pi_133417963
Ik ben net terug van donatie nummer 25 :s)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_133419114
quote:

[..]

Ja, rosevicee Ferro doet wonderen. Had vorige keer hb-gehalte van 8,5 terwijl ik altijd te weinig ijzer heb, gewoon door een weekje elke dag een glas Ferro te drinken. Je wordt er ook minder vermoeid van en krijgt meer energie. Zeker aan aanrader dus.
pi_133479398
Na 8 maanden weer gedoneerd, ging goed en mezelf gelijk maar ingeschreven als plasmadonor *O*
  donderdag 21 november 2013 @ 12:21:59 #44
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_133479798
Zo meteen weer :)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Dommage arachide-fromage
pi_133644330
Zo net terug van mijn eerste donatie
Mijn bloedruk is van 140 naar 119 gegaan dus kwam wel door de spanning denk ik.
En mijn hb van 6.9 naar 8.4 in 4 weken ofzo (A) dus die ranja werkt erg goed haha.

Het viel me erg mee hoor, alleen die naald ziet er nasty uit maar nergens last van gehad ofzo, eigenlijk ook geen pijn eraan en niet duizelig erna merk niet echt verschil.
pi_133644360
Ik neem dus elke dag een lepel van die ijzerranja tussen de vers geperste sinaasappelsap :D
ik heb ook o negatief dus wss moet je dan vaker omdat dat de populairste is?
pi_133646051
Zojuist keuring gehad bij de bloedbank :) vingerprikje voor hB en vier buisjes bloed, viel me reuze mee! Hoop dat ik uiteindelijk geschikt blijk om te mogen doneren.
  dinsdag 26 november 2013 @ 20:38:38 #48
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_133653509
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:44 schreef silly87 het volgende:
Zo net terug van mijn eerste donatie
^O^ Welkom bij de club! *O*

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:45 schreef silly87 het volgende:
ik heb ook o negatief dus wss moet je dan vaker omdat dat de populairste is?
0+ komt het meest voor, maar daar zijn dus ook meer donors voor.
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 26 november 2013 @ 21:50:09 #49
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_133657422
Ik maak gebruik van jullie donaties :)
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_133657434
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 21:50 schreef Sjechov het volgende:
Ik maak gebruik van jullie donaties :)
Vertel :)
Top 5 China producten
  dinsdag 26 november 2013 @ 21:51:59 #51
158518 Sjechov
pi_133657579
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 21:50 schreef rene90 het volgende:
[..]
Vertel :)
Werk op een klinisch lab.
Wij bestellen het bloed bij de bloedbank en maken het gereed voor de transfusie.
Daarnaast geven wij het uit en monitoren het e.e.a.
pi_133657713
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 21:51 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Wij bestellen het bloed bij de bloedbank en maken het gereed voor de transfusie.
En kan jij dan misschien iets zeggen op wat voor ziektes en dergelijke 'ons' bloed wordt gecheckt?
Top 5 China producten
  dinsdag 26 november 2013 @ 21:55:06 #53
158518 Sjechov
pi_133657832
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 21:53 schreef rene90 het volgende:

[..]

En kan jij dan misschien iets zeggen op wat voor ziektes en dergelijke 'ons' bloed wordt gecheckt?
Bij ons op niets.
Dat pakt de bloedbank op (hun verantwoordelijkheid).
Wij dragen alleen zorg voor de 100% match met de patiënt.

De bloedbank test de doneren bij aanvang en tussendoor maken ze "pooltjes" van de doneren en die testen ze dan in eens. Mocht er dan wat uitkomen dat gaan ze ze allemaal individueel testen.
De test zijn tegenwoordig wel zo gevoelig dat dit geen problemen oplevert.
pi_133658032
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 21:55 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Bij ons op niets.

De bloedbank test de doneren bij aanvang en tussendoor maken ze "pooltjes" van de doneren en die testen ze dan in eens. Mocht er dan wat uitkomen dat gaan ze ze allemaal individueel testen.
Oke thanks voor de info. Is het dan ook zo dat jullie soms een heel specifiek type donor zoeken en die dus een direct telefoontje van de bloedbank kan krijgen dat die het vriendelijke verzoek krijgt om eigenlijk per direct bloed te komen geven? Ik hoor weleens van die verhalen dat iemand met een taxi naar de bloedbank mag gaan.
Top 5 China producten
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:01:37 #55
158518 Sjechov
pi_133658208
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 21:58 schreef rene90 het volgende:
[..]
Oke thanks voor de info. Is het dan ook zo dat jullie soms een heel specifiek type donor zoeken en die dus een direct telefoontje van de bloedbank kan krijgen dat die het vriendelijke verzoek krijgt om eigenlijk per direct bloed te komen geven? Ik hoor weleens van die verhalen dat iemand met een taxi naar de bloedbank mag gaan.
Dit gebeurde vroeger vaak.
Tegenwoordig specificeren ze doneren veel verder uit (kijken concreet veel verder dan alleen de bloedgroep).
Zodoende zijn er altijd binnen de landsgrenzen wel ergens zakken bloed te vinden die matchen bij de patiënt.
Wij (regio Twente) krijgen normaal geleverd uit Enschede, echter bij problemen wordt er uitgeweken naar Groningen. Mochten zij ze niet hebben wordt er gewoon verder gezocht.
Het oproepen van een donor bij de "gehaaste" transfusie is niet mogelijk gezien de tijd dat het kost om de donatie gereed te maken voor de transfusie.
Vroeger werd er niet zo moeilijk gedaan, maar tegenwoordig moeten ze echt leukocyten en (bijna) trombocyten vrij zijn om eventuele transfusiereacties te voorkomen.
pi_133658308
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 21:51 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Wat leuk dat je hier komt posten ^O^
pi_133658339
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:01 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Dit gebeurde vroeger vaak.
Tegenwoordig specificeren ze doneren veel verder uit (kijken concreet veel verder dan alleen de bloedgroep).
Zodoende zijn er altijd binnen de landsgrenzen wel ergens zakken bloed te vinden die matchen bij de patiënt.
Wij (regio Twente) krijgen normaal geleverd uit Enschede, echter bij problemen wordt er uitgeweken naar Groningen. Mochten zij ze niet hebben wordt er gewoon verder gezocht.
Het oproepen van een donor bij de "gehaaste" transfusie is niet mogelijk gezien de tijd dat het kost om de donatie gereed te maken voor de transfusie.
Vroeger werd er niet zo moeilijk gedaan, maar tegenwoordig moeten ze echt leukocyten en (bijna) trombocyten vrij zijn om eventuele transfusiereacties te voorkomen.
Thanks voor de info Sjechov :)
Top 5 China producten
pi_133658419
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 21:55 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Bij ons op niets.

Bedoel je nou dat mijn donatie maar af en toe op ziektes wordt getest?

quote:
:D ikke niet snap nie
pi_133658539
Nee, alle zakken worden getest. Ik denk dat Sjechov bedoelt dat er eerst een basisscreening is op een hele batch. En indien er een positieve uitslag is, de bewuste zak verder wordt onderzocht met gespecialiseerde technieken.
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:09:53 #60
158518 Sjechov
pi_133658628
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:05 schreef computergirl het volgende:

[..]

Bedoel je nou dat mijn donatie maar af en toe op ziektes wordt getest?

[..]

:D ikke niet snap nie
De zakken wordt niet altijd 100% getest voor uitgifte.
Het kan zodoende zijn dat er zakken uitgegeven zijn door de trombosedienst die toch iets bevatten. Het is een risico die men accepteert.
Je moet niet vergeten dat wij in NL 1 van de beste gezondheidszorg instellingen hebben op bloed donatie gebied.

Het gaat om de bloedplaatjes en witte bloed cellen.
Deze kunnen wij donatie zorgen voor een reactie de donor.
Vandaar dat de bloedbank zorg draagt voor de AFWEZIGHEID hiervan.
Anders wordt ik extra druk :)
pi_133658645
Ik heb sanquin even gemaild, ben wel benieuwd op wat voor ziektes ons bloed wordt gecheckt.
Top 5 China producten
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:10:17 #62
158518 Sjechov
pi_133658649
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:08 schreef wyccie het volgende:
Nee, alle zakken worden getest. Ik denk dat Sjechov bedoelt dat er eerst een basisscreening is op een hele batch. En indien er een positieve uitslag is, de bewuste zak verder wordt onderzocht met gespecialiseerde technieken.
Eigenlijk heb ik dat ook gezegd, alleen niet zo mooi als jij nu doet :)
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:11:52 #63
158518 Sjechov
pi_133658722
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:10 schreef rene90 het volgende:
Ik heb sanquin even gemaild, ben wel benieuwd op wat voor ziektes ons bloed wordt gecheckt.
De infectieuze ziekten.
hiv
hepatitis B
hepatitis C
syfilis
En bij nieuwe donaties ook op: HTLV-I/II
(zie: http://www.sanquin.nl/blo(...)/bloed-wordt-getest/)
pi_133658762
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:10 schreef rene90 het volgende:
Hepatitis B en C, hiv, syfilis, en nog een leukemievirus. Volgens mij vergeet ik er een.
pi_133658774
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:11 schreef Sjechov het volgende:

[..]

De infectieuze ziekten.
hiv
hepatitis B
hepatitis C
syfilis
En bij nieuwe donaties ook op: HTLV-I/II
(zie: http://www.sanquin.nl/blo(...)/bloed-wordt-getest/)
Er zijn toch wel meer ziektes die per bloed overdraagbaar zijn?
Top 5 China producten
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:14:07 #66
158518 Sjechov
pi_133658841
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:12 schreef rene90 het volgende:

[..]

Zelf geven ze aan hierop te testen.
Er zijn er wel zoveel.
Feitelijk is er veel viraals wat voor problemen kan zorgen, maar dan vallen de meeste zakken af.
Jij en ik zoals wij hier nu zitten (euh) hebben nu ook wel wat onder de leden, maar niet alles nekt ons (als je begrijpt wat ik bedoel).
Het gaat om de ergste gevallen.
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:14:41 #67
158518 Sjechov
pi_133658871
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:12 schreef wyccie het volgende:

[..]

Hepatitis B en C, hiv, syfilis, en nog een leukemievirus. Volgens mij vergeet ik er een.
Leukemie is geen virus, maar een beenmerg aandoening.
Als de bloedbank daarop kon testen (primair) dan was half Nederland donor denk ik :)
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:15:10 #68
158518 Sjechov
pi_133658897
Overigens, dit is de machine die bij ons voor een veilig bloedtransfusie zorgt:
http://www.diamed.ch/product_detail.aspx?id=934&navvis=
pi_133658964
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:15 schreef Sjechov het volgende:
Overigens, dit is de machine die bij ons voor een veilig bloedtransfusie zorgt:
http://www.diamed.ch/product_detail.aspx?id=934&navvis=
Wat doet dat ding in lekentaal? Die zuivert het bloed van alle andere zaken zodat er alleen nog in de zak zit wat van belang is?
Top 5 China producten
pi_133658981
quote:
Zeker wel, maar niet alles is even ernstig, of te testen. Zo heb je ook die vraag over 6 maanden aaneengesloten in het Verenigd Koninkrijk en Creutzfeld-Jacob. Dat is niet te testen, tenzij je graag een stukje van je hersenen afstaat. :P
pi_133659076
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:14 schreef Sjechov het volgende:
Leukemie is geen virus, maar een beenmerg aandoening.
Als de bloedbank daarop kon testen (primair) dan was half Nederland donor denk ik :)
Soort van leukemievirus. Google htlv maar.
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:19:36 #72
158518 Sjechov
pi_133659101
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:16 schreef rene90 het volgende:
[..]
Wat doet dat ding in lekentaal? Die zuivert het bloed van alle andere zaken zodat er alleen nog in de zak zit wat van belang is?
Wij controleren van elke patiënt (waar het van toepassing is) elke 72 uur de bloedgroep.
Daarnaast controleren wij ook van elke binnen gekomen zak bloed de bloedgroep.
Deze machine neemt dat allemaal voor ons uit handen.
Hij bepaalt nog wel meer, maar ik denk dat dat een beetje ver gaat voor hier :)
pi_133659103
quote:

[..]

Daarom moet je elke keer een vragenlijst invullen waar ze uit kunnen herleiden wat het risico is dat je iets onder de leden hebt. Bij griep of andere onschuldig kwaaltje mag je een paar weken niet doneren, bij bezoek aan exotisch buitenland veel langer niet
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:21:27 #74
158518 Sjechov
pi_133659222
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:18 schreef wyccie het volgende:

[..]

Soort van leukemievirus. Google htlv maar.
Beetje vreemd omschreven, maar het is een virus die voor mutaties kan zorgen (breedste zin van het woord). Wakkert wel angst aan als mensen het zo lezen :{
pi_133659398
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:21 schreef Sjechov het volgende:
Wakkert wel angst aan als mensen het zo lezen :{
Ah, joh. Wie van ons had er nou eerder van gehoord? Dat is zo zeldzaam. En ik lees dat je als alleen drager helemaal geen klachten hoeft te hebben. Niet meteen bang zijn. Nergens voor nodig.
En ik vertrouw op de eerlijkheid van mijn medebloeddonoren. :)
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:27:01 #76
158518 Sjechov
pi_133659512
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:25 schreef wyccie het volgende:
[..]
Ah, joh. Wie van ons had er nou eerder van gehoord? Dat is zo zeldzaam. En ik lees dat je als alleen drager helemaal geen klachten hoeft te hebben. Niet meteen bang zijn. Nergens voor nodig.
En ik vertrouw op de eerlijkheid van mijn medebloeddonoren. :)
Gelukkig vertrouwd de bloedbank niet iedereen op zijn blauwe ogen, vandaar dat ze ook blijven door testen. Dit is overigens in het buitenland niet zo. Wordt veel minder getest.

Overigens zijn mensen die in de zorg werken best apart. Wij nemen rustig onze eigen infuusnaalden en overige zaken mee op vakantie :)
pi_133659826
Ik heb bruine ogen. ;(
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:36:13 #78
158518 Sjechov
pi_133660095
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:31 schreef wyccie het volgende:
Ik heb bruine ogen. ;(
Daar begint de ellende al :P
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:43:44 #79
158518 Sjechov
pi_133660597
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:42 schreef wyccie het volgende:
Dit las ik vanochtend op Teletekst al. <3
http://nos.nl/artikel/579(...)ren-voedselbank.html
Nu hoor ik op het SBS-nieuws dat de gulle gever een voormalig crimineel is.
Doet die gene toch wat goed met het geld :)
pi_133666913
8 November ben ik getest en heb nog altijd niks vernomen, is dat ongebruikelijk?
pi_133666918
quote:
5s.gif Op woensdag 27 november 2013 07:35 schreef WammesWaggel het volgende:
8 November ben ik getest en heb nog altijd niks vernomen, is dat ongebruikelijk?
Bij mij duurde het ongeveer een maand na de eerste test voor ik de uitslag (ik mag doneren) kreeg. Lijkt me normaal dus. :)
pi_133667385
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 07:37 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Bij mij duurde het ongeveer een maand na de eerste test voor ik de uitslag (ik mag doneren) kreeg. Lijkt me normaal dus. :)
Oh top! nog geen nieuws is goed nieuws neem ik dan maar aan :s)
pi_133667437
Zeker:)
pi_133707038
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 20:38 schreef Mark het volgende:

[..]

[..]

0+ komt het meest voor, maar daar zijn dus ook meer donors voor.
Oh had het verkeerd begrepen 0 negatief is de enige bloedgroep die bij iedereen gebruikt kan worden daarom bedoelde ze dat dus die popi is daar, lees dat maar 7% van heel NL die heeft, apart ik dacht dat k 0 + had:P
  zaterdag 30 november 2013 @ 11:26:50 #85
158518 Sjechov
pi_133770032
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 12:36 schreef silly87 het volgende:

[..]

Oh had het verkeerd begrepen 0 negatief is de enige bloedgroep die bij iedereen gebruikt kan worden daarom bedoelde ze dat dus die popi is daar, lees dat maar 7% van heel NL die heeft, apart ik dacht dat k 0 + had:P
O- is de universele donor.
We willen overigens wel altijd dezelfde bloedgroep toedienen die de patiënt ook heeft.
Dat is ook de reden dat wij elke 72 uur (indien nodig) bij een patiënt de bloedgroep controleren om zo compatibel mogelijk bloed te kunnen aanbieden. Dit voorkomt eventuele "afstoting".
pi_133771686
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 11:26 schreef Sjechov het volgende:

[..]

O- is de universele donor.
We willen overigens wel altijd dezelfde bloedgroep toedienen die de patiënt ook heeft.
Dat is ook de reden dat wij elke 72 uur (indien nodig) bij een patiënt de bloedgroep controleren om zo compatibel mogelijk bloed te kunnen aanbieden. Dit voorkomt eventuele "afstoting".
Kan je dan binnen 72 uur van A naar B gaan of van - naar +?
Ik dacht dat alleen bij beenmergtransplantatie de bloedgroep van de donor werd overgenomen door de ontvanger
  zaterdag 30 november 2013 @ 13:23:38 #87
158518 Sjechov
pi_133772530
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 12:50 schreef computergirl het volgende:

[..]

Kan je dan binnen 72 uur van A naar B gaan of van - naar +?
Ik dacht dat alleen bij beenmergtransplantatie de bloedgroep van de donor werd overgenomen door de ontvanger
Nee dat is niet mogelijk. Bloedgroep = bloedgroep, met als uitzondering een beenmerg transplantie of fraude van de patiënt (meerdere mensen op 1 zorgpasje een welbekend probleem vanuit een niet nader genoemde groep).
Echter zijn het niet alleen die bloedgroepen waar wij op testen.

Wij testen 2 keer volledig iemand zijn bloedgroep. Daarna doen wij alleen maar een bevestigende test. Deze bevestiging doen wij ook op de zakken van de bloedbank.
Echter zijn er nog andere facetten (zo'n 200) waar wij rekening mee dienen te houden. Deze kunnen wel muteren door de tijd heen. Kan na een eerdere transfusie plaatsvinden, maar ook onder andere omstandigheden. Voorbeelden: (ernstige) ziekten, zwangerschappen, medicatie etc.
pi_133805395
quote:
5s.gif Op woensdag 27 november 2013 07:35 schreef WammesWaggel het volgende:
Net even bij de post gekeken en.... Ja :D ik mag doneren :)
  zondag 1 december 2013 @ 17:46:49 #89
367167 Poepje-miauw
miauwww, rrrraauw!
pi_133811509
^O^ Echt toppie, jullie redden (tijdelijk) levens
Ik wil zelf zo graag donor worden, maar ik heb zoveel kwaaltjes/chronische ziektes, dat ik voor 75% niet geschikt ben (longen vallen af, altijd bloedarmoede, 0% conditie ;( )
Poepje miauw, kom eens gauw
bruin substantie lekker rauw
Eet ik snel lekker weg
en andere visjes hebben lekker pech!
  zondag 1 december 2013 @ 17:48:23 #90
367167 Poepje-miauw
miauwww, rrrraauw!
pi_133811565
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 15:13 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Net even bij de post gekeken en.... Ja :D ik mag doneren :)
gefeliciteerd :D
Poepje miauw, kom eens gauw
bruin substantie lekker rauw
Eet ik snel lekker weg
en andere visjes hebben lekker pech!
pi_134159806
Hb was weer net voldoende.
Bloeddruk was netjes laag, maar gemeten toen ik nog maar net was binnengekomen en nog druk was van het fietsen en gehaast. En ook stiekem iets te vroeg opgestaan, voelde mijn benen tintelen. :@

Het was rustig en ik kon dus in 1 keer door. Tussen binnenkomst en afkoppelen zat nog geen half uur. Wel geknepen, anders zat ik er nu nog.
pi_134179782
Ik ga vanmiddag weer een poging doen nadat ik in augustus van m'n stokje ging (of eigenlijk nét niet...). Laatste keer in Nijmegen, ik ga na mijn werk langs. Woon inmiddels in De Meern dus maar eens kijken wat voor mij nu het makkelijkste is voor plasmafrese :)
  donderdag 12 december 2013 @ 07:43:48 #93
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134179918
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 07:20 schreef Serinde het volgende:
Ik ga vanmiddag weer een poging doen nadat ik in augustus van m'n stokje ging (of eigenlijk nét niet...). Laatste keer in Nijmegen, ik ga na mijn werk langs. Woon inmiddels in De Meern dus maar eens kijken wat voor mij nu het makkelijkste is voor plasmafrese :)
Succes ^O^
pi_134194729
Het ging weer niet goed.... Ze denken dat mijn lichaam een intolerantie voor het anti-stollingsmiddel heeft opgebouwd :{

Ik stop er voorlopig mee. Ik kreeg wel een mooi aandenken mee, lieve dames van de afname in Nijmegen O+
pi_134194804
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:26 schreef Serinde het volgende:
Het ging weer niet goed.... Ze denken dat mijn lichaam een intolerantie voor het anti-stollingsmiddel heeft opgebouwd :{

Ik stop er voorlopig mee. Ik kreeg wel een mooi aandenken mee, lieve dames van de afname in Nijmegen O+
Wat jammer joh, maar je hebt het in ieder geval geprobeerd ^O^
pi_134196252
Donatie is gedaan :7 had een aspirine genomen een paar dagen geleden dus de bloedplaatjes zijn niet bruikbaar, weer wat opgestoken :P
Tijdens het doneren piepte de machine constant totdat ik een hip knijpballetje kreeg :P

Voel mij verder wel goed, ben blij dat ik niet hoefde te fietsen want was wel wat sloom na het doneren.

Voor herhaling vatbaar, voelde bijna niks van de naald.
  donderdag 12 december 2013 @ 18:38:16 #97
158518 Sjechov
pi_134196886
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:19 schreef WammesWaggel het volgende:
Donatie is gedaan :7 had een aspirine genomen een paar dagen geleden dus de bloedplaatjes zijn niet bruikbaar, weer wat opgestoken :P
Tijdens het doneren piepte de machine constant totdat ik een hip knijpballetje kreeg :P

Voel mij verder wel goed, ben blij dat ik niet hoefde te fietsen want was wel wat sloom na het doneren.

Voor herhaling vatbaar, voelde bijna niks van de naald.
Bloedplaatjes raken functionaliteit kwijt door de paracetamol.
Voor de rode bloedcellen is er geen probleem :)
pi_134197128
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:38 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Bloedplaatjes raken functionaliteit kwijt door de paracetamol.
Voor de rode bloedcellen is er geen probleem :)
huh, dat wist ik niet :o ik slik zeer regelmatig paracetamol, geef dat ook aan, maar mijn bloed willen ze nog steeds heel graag!
pi_134202452
Nee, paracetamol niet. Aspirine/diclofenac is wel een probleem.
quote:
7s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:46 schreef Twinky het volgende:
huh, dat wist ik niet :o ik slik zeer regelmatig paracetamol, geef dat ook aan, maar mijn bloed willen ze nog steeds heel graag!
Ook als je aspirine slikt willen ze je bloed wel. De plaatjes worden er dan wel uitgehaald, de rest wordt gebruikt.
pi_134212334
Eventjes een ^O^ voor alle donoren!
Ik heb ooit bloed ontvangen na chemo kuren. Jullie donaties kunnen zo veel verschil maken.
Respect _O_
pi_134223338
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:45 schreef _Joy_ het volgende:
Eventjes een ^O^ voor alle donoren!
Ik heb ooit bloed ontvangen na chemo kuren. Jullie donaties kunnen zo veel verschil maken.
Respect _O_
Graag gedaan :)

Heb nog ook nog een stripboek gekregen van de bloedbank :7

vrijdag 13 december 2013 @ 14:33:40 #102
158518 Sjechov
pi_134224820
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 20:41 schreef wyccie het volgende:
Nee, paracetamol niet. Aspirine/diclofenac is wel een probleem.

[..]

Ook als je aspirine slikt willen ze je bloed wel. De plaatjes worden er dan wel uitgehaald, de rest wordt gebruikt.
Ik alle situaties gebruiken ze de plaatjes niet meer.
Rode bloedcellen zijn geen probleem. Daar werkt het niet op in.
(bijna) alle pijnstillers hebben een "bloedverdunnende" werking.
pi_134227110
Aspirine is een trombocytenaggregratieremmer, paracetamol niet. Als je dat kort van tevoren hebt gebruikt, wordt er een sticker (TAR) op het formulier en de zak geplakt, zodat de plaatjes eruit gefilterd kunnen worden.
Let maar eens op als je de volgende keer aspirine hebt gebruik, zo'n paarse sticker is dat.
pi_134229378
Ben een beetje dementerend, maar kan me niet herinneren dat er een vraag staat op formulier over paracetamol/aspirine :@
pi_134229602
Niet die twee specifiek, maar er wordt wel gevraagd of je de afgelopen 4 dagen pijnstillers hebt gebruikt.
pi_134261121
Ik las in ons 'club blad' dat me vanaf volgend jaar geen formulier op papier meer hoeven in te vullen maar digitaal. En dat we in de toekomst onze gegevens zoals hB kunnen inzien
  dinsdag 24 december 2013 @ 10:08:26 #107
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_134642219
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 07:58 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat ik mis op de website van sanquin, is wanneer je wel/niet bloed mag doneren. "Mag ik bloed geven na een bezoek aan het buitenland?" wordt bijvoorbeeld niet beantwoord. Er staat "doe de donortest", maar dat is alleen voor bestaande donoren. Als ik dit invul alsof ik al donor ben, is het resultaat dat ik vanwege bezoek aan malariagebied (in juni) een half jaar geen bloed mag geven.

* RemcoDelft overweegt nu serieus om bloeddonor te worden. Als dat begin volgend jaar nog zo is, meld ik me aan.
17 nachten in een ziekenhuis doorbrengen (niet als patient) doet dat blijkbaar met me.
Knoop doorgehakt: ik heb me aangemeld!
Ondanks dat de directieleden van Sanquin allemaal ordinaire graaiers zijn :)

quote:
Met vriendelijke groeten,

Jeroen de Wit
Directeur Sanquin Bloedvoorziening, ruim boven Balkenendenorm
Zou deze directeur zelf ook donor zijn? En dat in z'n vrije tijd doen?
censuur :O
pi_134642749
Remco, ik mag nu idd een half jaar niet doneren vanwege bezoek in een malaria-gebied. Voor zulke dingen kun je ook altijd de donorlijn bellen trouwens.
  dinsdag 24 december 2013 @ 10:31:46 #109
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134642852
Stuur een mailtje om het te vragen :P

Ondanks dat je nog een tijdje moet wachten voor je kunt doneren kun je eventueel wel navragen of je al wat keuringsbuisjes kunt laten afnemen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 10:48:38 #110
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_134643326
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 10:28 schreef douche-eendje het volgende:
Remco, ik mag nu idd een half jaar niet doneren vanwege bezoek in een malaria-gebied. Voor zulke dingen kun je ook altijd de donorlijn bellen trouwens.
M'n half jaar is ondertussen om.
  dinsdag 24 december 2013 @ 19:55:49 #111
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_134662343
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 10:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Zou deze directeur zelf ook donor zijn? En dat in z'n vrije tijd doen?
Mensen kunnen best geen donor zijn buiten hun schuld om. Is het dan wel goed?
Dommage arachide-fromage
pi_134662690
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 10:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

M'n half jaar is ondertussen om.
Mijne nog lang niet :+ Mag in juni weer.
pi_134793512
Heb drie weken geleden een keuring gehad en dat was voor zover ik weet allemaal goed. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je een oproep krijgt?
pi_134793590
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 17:59 schreef spiritusbus het volgende:
Heb drie weken geleden een keuring gehad en dat was voor zover ik weet allemaal goed. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je een oproep krijgt?
bij mij meen ik drie weken, deze maand was dat.
  zaterdag 28 december 2013 @ 19:27:50 #115
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_134796954
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 19:55 schreef Mark het volgende:

[..]

Mensen kunnen best geen donor zijn buiten hun schuld om. Is het dan wel goed?
Dan zijn het nog steeds schaamteloze vuile graaiers. Maar goed, ik doe het niet voor hen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_134840297
Het valt me op dat ik steeds misselijke wordt door de naald, maakt niet veel uit of ik nu bloed geef of als het gewoon prikken voor buisjes is.

En als de naald er uit is zakt het zo weer af, voel me dan misselijke en zweet breekt uit. Snap niet dat het is... Zijn er nog meer die er last van hebben? of zou het een reactie op de naald zijn?
pi_134841838
Morgen weer :)

Ik kijk ook liever niet naar de naald op het moment dat deze mijn arm ingaat.
  zondag 29 december 2013 @ 21:40:51 #118
92409 Twinky
Little star.
pi_134849042
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:32 schreef isillavendel het volgende:
Het valt me op dat ik steeds misselijke wordt door de naald, maakt niet veel uit of ik nu bloed geef of als het gewoon prikken voor buisjes is.

En als de naald er uit is zakt het zo weer af, voel me dan misselijke en zweet breekt uit. Snap niet dat het is... Zijn er nog meer die er last van hebben? of zou het een reactie op de naald zijn?
Klinkt als gewoon een schrikreactie en dat je bloeddruk/suiker wat zakt. Eet wat (evt met suiker) voordat je bloed geeft, waarschijnlijk helpt dat!
  zondag 29 december 2013 @ 22:55:38 #119
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_134854385
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:32 schreef isillavendel het volgende:

Heb ik ook wel eens last van. Zit bij mij vooral tussen de oren. Ik geef nu zo'n 10 jaar bloed en het is in die periode flink afgenomen, maar soms speelt het nog wel eens op. Glaasje water helpt voor mij wel in zulke gevallen.
I will work to elevate you. Just enough to bring you down
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_134863170
Nog 9 maanden, dan kan ik ook :)
Al vanaf mijn veertiende aan het wachten. Snap niet dat mijn vrienden die 18+ zijn er zo negatief op reageren
pi_134865213
quote:
7s.gif Op maandag 30 december 2013 05:51 schreef Monsieursander het volgende:
Nog 9 maanden, dan kan ik ook :)
Al vanaf mijn veertiende aan het wachten. Snap niet dat mijn vrienden die 18+ zijn er zo negatief op reageren
Op welke manier negatief?
pi_134866488
Ik met mijn goede gedrag vanochtend heen, waren ze dicht ivm ongedierte. -O-
  maandag 30 december 2013 @ 11:48:52 #123
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_134868179
Welke vestiging was dat?
Dommage arachide-fromage
pi_134878114
Alkmaar, vloog een beestje rond op de afname zaal en de policy is dat ze dan gelijk dicht moeten. Opzich wel begrijpelijk, na een bakje koffie weer naar huis gegaan.
pi_134991027
Net gedoneerd op de nieuwe locatie in Zwolle die vandaag geopend is, lekkere gebakjes :9 en mooie locatie, wel een beetje chaotisch nog. Wel jammer dat m'n bloeddruk veel te hoog was, normaal is 'ie perfect als ik witte jassen zie maar vond het toch wel spannend blijkbaar (2e donatie), 167/85 :')
pi_134995440
In groningen geen last van ongedierte ;) keertje 28 zit erop!
pi_135306864
Ik mag volgende week voor de tweede keer :)
Vorige keer ging het heel goed en snel, moet alleen wel op mn hb letten, want bij de intake was die te laag.
Dus lever eten :+

Ik ben om half zes thuis van mn werk ongeveer, dan moet ik eten, dan bloed geven, weet niet zeker of ik dat wel haal! :o misschien de volgorde maar eens heroverwegen :+
compact en kleverig.
pi_135307164
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 09:37 schreef JaniesBrownie het volgende:
Vorige keer ging het heel goed en snel, moet alleen wel op mn hb letten, want bij de intake was die te laag.

Ik ben om half zes thuis van mn werk ongeveer, dan moet ik eten, dan bloed geven, weet niet zeker of ik dat wel haal! :o misschien de volgorde maar eens heroverwegen :+
Gatver lever :r :)
Ik ga meestal rechtstreeks uit mijn werk geven. Zorg wel voor een extra boterham ofzo van te voren maar heb gemerkt dat het voor mijn hb niet veel uitmaakt of ik een hele maaltijd heb gehad voor het doneren of niet.

Ze hebben de software van de plasma afnameapparatuur geupdate, dat scheelde bijna 10 minuten in de stoel zitten toen ik er maandag was! Op zich fijn maar ook wel jammer, er staan sinds een paar maanden nieuwe stoelen en die zitten best prettig, vooral de armleuningen zijn fijner en dat is wel prettig als je zolang met die naald erin ligt :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_135307207
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 09:37 schreef JaniesBrownie het volgende:

Waarom lever? Je kan ook biefstuk eten, of kip. Of vieze limonade van Roosvisee
  vrijdag 10 januari 2014 @ 10:14:59 #130
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_135307584
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 09:55 schreef computergirl het volgende:

[..]

Of boterhammen met stroop O+
pi_135308052
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 09:55 schreef computergirl het volgende:

[..]

dat weet ik, maar zo heb ik een goed excuus :@
Ik houd wel van lever. :9
compact en kleverig.
pi_135308938
Zegt je hb-waarde ook iets over bloedarmoede? Of kan je een goede hb-waarde hebben en bloedarmoede?
pi_135309329
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 09:53 schreef Karstman het volgende:

[..]

Zorg wel voor een extra boterham ofzo van te voren maar heb gemerkt dat het voor mijn hb niet veel uitmaakt of ik een hele maaltijd heb gehad voor het doneren of niet.

natuurlijk maakt dat niks uit voor je hb.
Het ijzergehalte van je bloed gaat niet na het eten plotseling enorm stijgen of zo.
pi_135309364
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 11:02 schreef La-Vache-Qui-Rit het volgende:
Zegt je hb-waarde ook iets over bloedarmoede? Of kan je een goede hb-waarde hebben en bloedarmoede?
je google is stuk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemoglobine
pi_135310682
quote:
Eh, daar kan ik m'n antwoord nog steeds niet vinden?
pi_135310775
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 11:56 schreef La-Vache-Qui-Rit het volgende:

[..]

Hier wel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedarmoede
pi_135310790
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 11:56 schreef La-Vache-Qui-Rit het volgende:

[..]

nou vervelend hoor.
pi_135310808
quote:
Thanks, die zag ik net ook idd :) Maargoed, ik vroeg het me af omdat mijn hb-waarden altijd goed in orde zijn, maar laatst (niet lang na bloed geven) wel bloedarmoede werd vastgesteld. Dan is dat waarschijnlijk gewoon toeval geweest?
pi_135310820
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 11:59 schreef computergirl het volgende:

[..]

nou vervelend hoor.
Jezus, sorry hoor dat ik iets vraag :')
pi_135310924
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 12:00 schreef La-Vache-Qui-Rit het volgende:

[..]

Jezus, sorry hoor dat ik iets vraag :')
wat voor moeite heb je zelf al gedaan om je vraag te beantwoorden? Heb je op die wikipedia pagina al gekeken on Zie ook of daar misschien nog meer interessante links staan?
pi_135310979
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 12:04 schreef computergirl het volgende:

[..]

wat voor moeite heb je zelf al gedaan om je vraag te beantwoorden? Heb je op die wikipedia pagina al gekeken on Zie ook of daar misschien nog meer interessante links staan?
Jazeker. Ik dacht alleen eerder er iets over te hebben gelezen dat hb-waarde niet alles zegt. Als ik bloed ga geven, wil ik er wel zeker van zijn dat de waarde die daar wordt gemeten de juiste is en dat ik door het geven van bloed niet heel moe word ;)
pi_135319584
Mijn afnamelocatie is tegenwoordig 's avonds tot 20:00 geopend. Betekent dat dat je voor 20:00 binnen moet zijn of voor 20:00 weer buiten moet staan?
  vrijdag 10 januari 2014 @ 19:10:29 #143
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_135327066
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 15:59 schreef Tochjo het volgende:
Mijn afnamelocatie is tegenwoordig 's avonds tot 20:00 geopend. Betekent dat dat je voor 20:00 binnen moet zijn of voor 20:00 weer buiten moet staan?
Voor 20:00 binnen moet zijn.
pi_135531381
Ik heb m'n tweede keer erop zitten. Was wel een beetje slapjes naderhand. Trap lopen en fietsen zijn nu ookniet echt fijn :') gelukkig moet ik niks meer...

Waren ook n vrouw die er voor de 20e keer was en n man voor de 10e keer ^O^
compact en kleverig.
pi_135537021
Ik ben ook net weer geweest, meteen uit het werk.
En een HB van 9 *O* Best netjes voor iemand die geen vlees eet, vind ik :)
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
pi_135537324
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 19:10 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Voor 20:00 binnen moet zijn.
Oké, bedankt :)
pi_135537354
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:55 schreef Jurk het volgende:
Ik ben ook net weer geweest, meteen uit het werk.
En een HB van 9 *O* Best netjes voor iemand die geen vlees eet, vind ik :)
Ik ga morgen weer, hopelijk mijn hb iets beter, afgelopen paar keer 11.2, 11.6 11.8 :X
Top 5 China producten
pi_135538892
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:01 schreef rene90 het volgende:

[..]

Ik ga morgen weer, hopelijk mijn hb iets beter, afgelopen paar keer 11.2, 11.6 11.8 :X
Wat hoog! Mag je dan wel geven?
Ik weet eigenlijk niks over een te hoog Hb, alleen over een te laag.
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
pi_135539066
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:01 schreef rene90 het volgende:

[..]

:7 rook je?
pi_135539083
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:25 schreef Jurk het volgende:

[..]

Wat hoog! Mag je dan wel geven?
Ik weet eigenlijk niks over een te hoog Hb, alleen over een te laag.
Ja, tot 12 mag je geven volgens mij, vanaf 12.5 gaan ze je adviseren naar de dokter te gaan :'). Op zich gunstig dat ik dus bloed geef, want dan zakt mijn ijzer. Ben wel benieuwd nu, heb minder vlees gegeten de laatste paar weken.
Top 5 China producten
pi_135539096
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

:7 rook je?
Nee, jij wel en hebt ook hoog? :P
Top 5 China producten
pi_135539287
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:28 schreef rene90 het volgende:

[..]

Nee, jij wel en hebt ook hoog? :P
Nee, en ik zit meestal redelijk netjes tussen de 8 en de 9 :)
pi_135549782
Mijne was 7,9. Vorige keer een stuk hoger, heb er nu ook duidelijk meer last van :X
compact en kleverig.
pi_135550791
Ik ga vanavond weer. Vorige keer was mijn hb net te laag (7.4) en mocht ik niet geven. Hopelijk vandaag weer goed. Normaal zit ik netjes rond de 9, dus ik hoop dat het een eenmalige misser was.
  donderdag 16 januari 2014 @ 15:33:40 #155
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_135562586
zo, weer een streepje erbij
Dommage arachide-fromage
pi_135563543
Vandaag weer geweest, had 11.5 als HB. Was 11.9, daarvoor 10.6

Ik ga volgende keer plasma geven, kijken of het bevalt omdat ze dat nu nodig hebben geven ze aan. Even kijken dus of het bevalt verder.
Top 5 China producten
  donderdag 16 januari 2014 @ 16:04:18 #157
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_135564044
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 15:52 schreef rene90 het volgende:
Ik ga volgende keer plasma geven
Hoe gaat dat in z'n werk? Bij bloed begrijp ik het (prik in je arm en het komt er uit). Hoe gaat plasma doneren?

* RemcoDelft gaat volgende week 3 buisjes laten testen.
pi_135564409
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 16:04 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoe gaat dat in z'n werk? Bij bloed begrijp ik het (prik in je arm en het komt er uit). Hoe gaat plasma doneren?

* RemcoDelft gaat volgende week 3 buisjes laten testen.
Wat ik begreep uit die folder maak je een afspraak (je moet aan een bepaalde machine) en kom je op dat tijdstip. Dan is er gewoon zo'n machine voor je gereserveerd dus je hoeft ook niet te wachten. Dan gaat je bloed die machine in, die haalt het plasma eruit en dan krijg je de rode bloedcellen weer terug. Je hebt dus ook niet dat je minder energie hebt ofzo de rest van de dag omdat ze dus alleen het plasma eruit halen. Je kan ook vaker geven (23 keer per jaar) alleen het afnemen/teruggeven duurt langer, bij sommige 30 min, sommige 45.

Je ligt er dus langer, maar aan de andere kant hoef je niet te wachten als het druk is, plus je hoeft niet nog even te gaan zitten om wat te eten / drinken (dat krijg je gewoon op je bed waar je dan ligt).
Top 5 China producten
  donderdag 16 januari 2014 @ 16:19:07 #159
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_135564711
Trek maar een uur uit, inclusief keuring en doneren. Maar je houdt er inderdaad weinig aan over, geef zelf al jaren plasma.
Dommage arachide-fromage
  donderdag 16 januari 2014 @ 16:27:15 #160
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_135565035
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 16:11 schreef rene90 het volgende:
Dan gaat je bloed die machine in, die haalt het plasma eruit en dan krijg je de rode bloedcellen weer terug.
Oftewel je krijgt bloed in je lichaam dat uit hun machine komt? Daar zou ik toch wel huiverig voor zijn. De folder zegt:
quote:
Je kunt als donor geen besmetting met onze materialen oplopen; we gebruiken altijd wegwerpmaterialen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze een wegwerpmachine gebruiken, en ben toch wel huiverig als ze je proberen gerust te stellen met iets wat niet waar is.
pi_135565113
Kwam even kijken in dit topic omdat ik ook bloed wil gaan geven, maar man man man.. wat een dwingende OP. Ongelooflijk, verdorie net alsof je in de kerk staat :D.
pi_135565528
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 16:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Oftewel je krijgt bloed in je lichaam dat uit hun machine komt? Daar zou ik toch wel huiverig voor zijn. De folder zegt:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat ze een wegwerpmachine gebruiken, en ben toch wel huiverig als ze je proberen gerust te stellen met iets wat niet waar is.
De machine zelf niet natuurlijk, maar wel de slangen / whatever. Ik neem aan dat ze die zaken niet neerzetten als dat niet het geval is. Ik heb ze weleens zo'n machine zien klaarzetten en dan zijn ze echt wel even bezig om dat helemaal in te stellen etc.
Top 5 China producten
pi_135569104
quote:
10s.gif Op donderdag 16 januari 2014 16:29 schreef .PRISM het volgende:
Kwam even kijken in dit topic omdat ik ook bloed wil gaan geven, maar man man man.. wat een dwingende OP. Ongelooflijk, verdorie net alsof je in de kerk staat :D.
ik vind hem ook wat irritant :@
Maar goed, ik lees m gewoon niet en ik ga ook geen mensen overhalen om te geven ofzo.
compact en kleverig.
  donderdag 16 januari 2014 @ 19:38:32 #164
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_135573558
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 16:38 schreef rene90 het volgende:
De machine zelf niet natuurlijk, maar wel de slangen / whatever. Ik neem aan dat ze die zaken niet neerzetten als dat niet het geval is. Ik heb ze weleens zo'n machine zien klaarzetten en dan zijn ze echt wel even bezig om dat helemaal in te stellen etc.
Maar hoe weet je dan ooit zeker dat die machine schoon is van binnen?
pi_135573826
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

dit staat op de website:
Bij het geven van plasma komen zelden complicaties voor.
Je bloed komt tijdens de afname niet in contact met de
machine. Het is dus onmogelijk dat het bloed van een
andere donor jou besmet.
Top 5 China producten
pi_135573891
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Vast een wegwerp buisjes- en slangetjessysteem wat na elke donatie vervangen wordt.
pi_135575808
De slangetjes en dergelijke zijn inderdaad wegwerp. Je bloed gaat niet in de machine, maar via de slangetjes door een eenmalig filter.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 00:55:34 #168
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_135589851
Yep, en die gaan daarna de vuilnisbak in, geen tweede gebruik.
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 17 januari 2014 @ 09:06:22 #169
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_135592532
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:17 schreef wyccie het volgende:
De slangetjes en dergelijke zijn inderdaad wegwerp. Je bloed gaat niet in de machine, maar via de slangetjes door een eenmalig filter.
Ah, een wegwerpfilter, dat klinkt op zich logisch. Ik ging uit van een systeem met centrifuge o.i.d.

Either way: volgende week!
pi_135592750
Ik zit me trouwens weer eens wat af te vragen...... het is al meer dan 6 maanden na mijn piercing, dus ik zit eigenlijk wel weer op een oproep te wachten. Helemaal omdat ik binnenkort weer voor een tattoo afspraken wil gaan maken, wil ik eerst wel even wat bloed kwijt om te helpen :) regelmatig al af moeten gelasten door ziekte, verhuizing of diverse modificaties.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_135592993
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 09:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ah, een wegwerpfilter, dat klinkt op zich logisch. Ik ging uit van een systeem met centrifuge o.i.d.

Either way: volgende week!
Er zit inderdaad een centrifuge in maar het gedeelte van de centrifuge waar het bloed in gaat is een soort glazen bol voor eenmalig gebruik. Je zal het wel zien als ze je afkoppelen na de donatie en ze de hele boel ontmantelen en weggooien.
Whiskyplankje
pi_135594104
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 09:16 schreef Ordos20 het volgende:
Ik zit me trouwens weer eens wat af te vragen...... het is al meer dan 6 maanden na mijn piercing, dus ik zit eigenlijk wel weer op een oproep te wachten. Helemaal omdat ik binnenkort weer voor een tattoo afspraken wil gaan maken, wil ik eerst wel even wat bloed kwijt om te helpen :) regelmatig al af moeten gelasten door ziekte, verhuizing of diverse modificaties.
Zal wel snel komen dan. Ik had in maart 2013 een piercing genomen, meteen Sanquin gebeld, en halverwege september alweer een uitnodiging.
pi_135595892
Ik mocht helemaal niet gisteren, ben snipverkouden. Gelukkig dacht ik er op tijd nog aan en heb ik het doorgegeven. Ik krijg nu half februari een nieuwe oproep.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:50:52 #174
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_135759713
Zo dan, getest :)
9.9 was goed zei-ie.

Ik had op verbazingwekkend veel vragen "ja" geantwoord, maar met uitleg was het allemaal wel goed. Die naald in m'n arm deed aanzienlijk meer pijn dan ik gewend ben ik in het ziekenhuis, hij is dan ook dikker en gaat er deels dwars in. Zal mij benieuwen of ze me goedkeuren :)
pi_135762663
Ook weer een halve liter gedoneerd, Hb 8.9 (uitzonderlijk hoog voor mij), bloeddruk 135/83, in 7:21 klaar *)
pi_135764287
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:50 schreef RemcoDelft het volgende:
Zo dan, getest :)
9.9 was goed zei-ie.

Ik had op verbazingwekkend veel vragen "ja" geantwoord, maar met uitleg was het allemaal wel goed. Die naald in m'n arm deed aanzienlijk meer pijn dan ik gewend ben ik in het ziekenhuis, hij is dan ook dikker en gaat er deels dwars in. Zal mij benieuwen of ze me goedkeuren :)
Ik heb er nooit zo'n last van, ligt misschien ook net wie hem prikt, of mogelijk dat je wat meer gespannen bent dan zal je het ook wel meer voelen.
Top 5 China producten
pi_135861569
-O-

Een jaar lang niet mogen geven vanwege allerlei medische onderzoeken. Nu helemaal hersteld, voel me beter dan ooit, werd ook helemaal goedgekeurd (Hb 9.1, bloeddruk perfect); kortom: tap maar af die halve liter! :9

Dus ze prikken m'n ader aan, loopt het gewoon voor geen meter..! Dat kleine controlezakje liep nog niet half vol! :{ Met 2 man zitten draaien met die naald (wel op een gecontroleerde manier gelukkig), maar dat mocht ook niet baten...

Hopelijk snel weer een oproep, want dit was gewoon zielig :{w
Smile, tomorrow will be worse...
  donderdag 23 januari 2014 @ 19:46:40 #178
158518 Sjechov
pi_135862998
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 16:11 schreef rene90 het volgende:

[..]

Wat ik begreep uit die folder maak je een afspraak (je moet aan een bepaalde machine) en kom je op dat tijdstip. Dan is er gewoon zo'n machine voor je gereserveerd dus je hoeft ook niet te wachten. Dan gaat je bloed die machine in, die haalt het plasma eruit en dan krijg je de rode bloedcellen weer terug. Je hebt dus ook niet dat je minder energie hebt ofzo de rest van de dag omdat ze dus alleen het plasma eruit halen. Je kan ook vaker geven (23 keer per jaar) alleen het afnemen/teruggeven duurt langer, bij sommige 30 min, sommige 45.

Je ligt er dus langer, maar aan de andere kant hoef je niet te wachten als het druk is, plus je hoeft niet nog even te gaan zitten om wat te eten / drinken (dat krijg je gewoon op je bed waar je dan ligt).
Leuk is om daarna flink te gaan sporten.
Krijg je leuke effecten van :)
pi_135864652
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 19:46 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Leuk is om daarna flink te gaan sporten.
Krijg je leuke effecten van :)
Want?
Top 5 China producten
pi_135866527
Gisteren geweest voor mijn 51ste donatie. De vorige keer had ze verkeerd geprikt, dus ik zag er weer een beetje tegenop. Omdat mijn aders redelijk diep liggen haalde ze de meest ervaren prikker erbij en alles is helemaal goed verlopen.

Het doneren van plasma is idd zoals hier is beschreven. Ik heb er gisteren 31 minuten over gedaan, excl intake ed.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_135881661
Pfff en nu natuurlijk een flinke blauw/paarse plek aan de binnenkant van m'n elleboog... Blij dat het weer is voor lange mouwen!
Smile, tomorrow will be worse...
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:34:35 #182
158518 Sjechov
pi_135886567
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 20:19 schreef rene90 het volgende:

[..]

Want?
Een hogere concentratie rode bloedcellen zorgt voor een ultiem zuurstof transport.
Als je je lichaam goed traint kom je zelf door de doping controle :)
pi_135886761
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:34 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Een hogere concentratie rode bloedcellen zorgt voor een ultiem zuurstof transport.
Als je je lichaam goed traint kom je zelf door de doping controle :)
Klinkt heel logisch ja, is dat ook de techniek die topsporters soms gebruiken? Dus zo'n bloed transfusie zodat ze meer rode bloedcellen hebben?
Top 5 China producten
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:42:20 #184
158518 Sjechov
pi_135886852
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:39 schreef rene90 het volgende:

[..]

Klinkt heel logisch ja, is dat ook de techniek die topsporters soms gebruiken? Dus zo'n bloed transfusie zodat ze meer rode bloedcellen hebben?
Kan.
Maar zij kiezen meestal voor een "gift" van hun eigen bloed (uiteindelijk aan zichzelf).
Gaan als een idioot op hoogte trainen, om hun beenmerg te stimuleren rode bloedcellen aan te maken die in staat zijn meer O2 te vervoeren.
Vervolgens laten ze zich hun eigen gift terug geven.
Gevolg:
Een veelte hoog Hb (wat in potentie al gevaarlijk is).

Grap is, dat dit gewoon met een simpel onderzoekje terug te vinden is.
Dit doen wij op het lab namelijk bij iedereen waar ze een Hb meeting van doen.
Het is nog altijd vreemd waarom er maar zo weinig tegen de lamp aan gelopen zijn.
pi_135887891
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:42 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Kan.
Maar zij kiezen meestal voor een "gift" van hun eigen bloed (uiteindelijk aan zichzelf).
Gaan als een idioot op hoogte trainen, om hun beenmerg te stimuleren rode bloedcellen aan te maken die in staat zijn meer O2 te vervoeren.
Vervolgens laten ze zich hun eigen gift terug geven.
Gevolg:
Een veelte hoog Hb (wat in potentie al gevaarlijk is).

Grap is, dat dit gewoon met een simpel onderzoekje terug te vinden is.
Dit doen wij op het lab namelijk bij iedereen waar ze een Hb meeting van doen.
Het is nog altijd vreemd waarom er maar zo weinig tegen de lamp aan gelopen zijn.
Interessant, ik heb van nature blijkbaar al een hoog HB. Wat voor HB hebben die topsporters dan? Ik zit meestal rond de 11, laatste paar keren 10.6, 11.8, 11.6
Bij Sanquin vertelde ze dat ik wel erg hoog zat en het vanaf 12.5 gevaarlijk wordt?
Top 5 China producten
  vrijdag 24 januari 2014 @ 12:15:10 #186
158518 Sjechov
pi_135888025
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 12:11 schreef rene90 het volgende:

[..]

Interessant, ik heb van nature blijkbaar al een hoog HB. Wat voor HB hebben die topsporters dan? Ik zit meestal rond de 11, laatste paar keren 10.6, 11.8, 11.6
Bij Sanquin vertelde ze dat ik wel erg hoog zat en het vanaf 12.5 gevaarlijk wordt?
Ligt aan meerdere factoren.
Maar ik heb sporters voorbij zien komen met Hb's van 13 en hoger.
Zegt al genoeg denk ik.
Maar omdat zij dan over langere tijd dat laten zien, dan zien de doping instanties dat als "natuurlijk".
Ik zeg kop in het zand steken.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 18:50:26 #187
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_136061776
Vraagje. Mag je bloed geven i.c.m. blowen?
  dinsdag 28 januari 2014 @ 21:45:06 #188
202348 Susi
Temple of Love
pi_136071989
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:50 schreef Ambicioso het volgende:
Vraagje. Mag je bloed geven i.c.m. blowen?
Volgens mij zijn er alleen vragen over snuiven en spuiten.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 21:48:32 #189
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_136072181
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 21:45 schreef Susi het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er alleen vragen over snuiven en spuiten.
dus dan mag het?
pi_136077759
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 21:48 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

dus dan mag het?
Er staat op de site dat het niet mag als je verslaafd bent of er verdenking op verslaving is. Na cocaïne snuiven mag je na een jaar weer geven, na drugs spuiten ben je voor altijd uitgesloten. Voor alle andere drugs geldt dat je niet tijdens het doneren onder invloed mag zijn.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 23:35:30 #191
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_136078227
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 23:25 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Er staat op de site dat het niet mag als je verslaafd bent of er verdenking op verslaving is. Na cocaïne snuiven mag je na een jaar weer geven, na drugs spuiten ben je voor altijd uitgesloten. Voor alle andere drugs geldt dat je niet tijdens het doneren onder invloed mag zijn.
Oké, bedankt, Heb je misschien een link naar waar het staat op de website. Ik kon het namelijk niet vinden.
pi_136078485
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 23:35 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Oké, bedankt, Heb je misschien een link naar waar het staat op de website. Ik kon het namelijk niet vinden.
http://www.sanquin.nl/blo(...)-geven/mag-ik-geven/ en dan onder 'drugs'.
  woensdag 29 januari 2014 @ 00:29:27 #193
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_136080049
quote:
bedankt!
  woensdag 29 januari 2014 @ 01:14:39 #194
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_136080920
Goed dat ik nog even op de site keek, ik wilde morgen weer langsgaan om voor het eerst sinds een jaar weer bloed te geven, maar ik ben nog niet lang genoeg terug uit Colombia... Morgen maar even een belletje doen dan.. Zo schiet t niet op de aantallen :{
pi_136146791
Zo, ik heb weer een halve liter achtergelaten :)
Pelikaantje meegekregen (die ik eigenlijk de vorige keer al moest krijgen :P ) en nog een Suske en Wiske :D
pi_136149748
Die Suske en Wiske kreeg ik inderdaad ook vorige keer! :) heb m alleen nog niet gelezen :9
Die pelikaan is inderdaad ook leuk, maar ik ging toch voor de mok toen ik 5 halve liters had geschonken.
  donderdag 30 januari 2014 @ 23:16:20 #197
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_136156006
Denk dat ik de volgende keer voor de handdoek ga
Dommage arachide-fromage
pi_136619062
Tijdje terug aangemeld en vanochtend langsgeweest voor het onderzoek. HB was 8.1 en bloeddruk, uit mn hoofd, 133/78. Helemaal goed dus!

Toen prikken, vond het toch wel heel spannend. Moest even wachten en kon dus even kijken hoe het ging bij de jongen naast mij. De naald leek gigantisch! De vrouw die mij kwam helpen riep dat ze nog even haar handen moest afdrogen, waarop ik riep dat t geen probleem was aangezien mijn handjes ook niet meer droog waren :')

Uiteindelijk ging alles vlekkeloos en ben ik nu erg trots op mijn lamme linkerarm. Erg benieuwd naar mijn bloedgroep! :)
pi_136623836
Gisteren ook weer gestort bij de bloedbank :7
Wederom begon de machine weer te piepen tijdens het doneren, na het krijgen van een knijpspeeltje en het ijverig knijpen stopte de piep weer :)

Ook kreeg ik een hip magneetje met mijn bloedgroep voor aan de ijskast :D
pi_136655355
Tijdje terug aangemeld en vanochtend langsgeweest voor het onderzoek. HB was 8.1 en bloeddruk, uit mn hoofd, 133/78. Helemaal goed dus!

Toen prikken, vond het toch wel heel spannend. Moest even wachten en kon dus even kijken hoe het ging bij de jongen naast mij. De naald leek gigantisch! De vrouw die mij kwam helpen riep dat ze nog even haar handen moest afdrogen, waarop ik riep dat t geen probleem was aangezien mijn handjes ook niet meer droog waren :')

Uiteindelijk ging alles vlekkeloos en ben ik nu erg trots op mijn lamme linkerarm. Erg benieuwd naar mijn bloedgroep! :)
  donderdag 13 februari 2014 @ 10:27:17 #201
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_136655536
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 11:08 schreef Lauren. het volgende:

quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 10:20 schreef Lauren. het volgende:

Ga je dat nu iedere dag posten? :+
Dommage arachide-fromage
pi_136657257
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 10:27 schreef Mark het volgende:

[..]

[..]

_O-
  donderdag 13 februari 2014 @ 11:26:08 #203
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_136657309
Zo meteen weer eens gaan!
Dommage arachide-fromage
  donderdag 13 februari 2014 @ 13:46:43 #204
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_136662495
En weer een kerfje :)
Dommage arachide-fromage
pi_136676270
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 10:27 schreef Mark het volgende:

[..]

[..]

Nou nee, snap niet waar de tweede vandaan komt.. :/
  maandag 17 februari 2014 @ 10:58:50 #206
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_136804284
Ben inmiddels helemaal blij van de software update die bij ons is geïnstalleerd op de plasma-apparaten. Een donatie kost mij nu gemiddeld zo'n 25 minuten in plaats van de 40 minuten voor de update. Volgens de dames draait de pomp sneller, waardoor het bloed afnemen stukken sneller gaat. Ik kom nu alleen tijd te kort om de Quest helemaal te lezen. :')
  maandag 17 februari 2014 @ 11:22:52 #207
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_136804851
Nee m'n mok is gevallen ;(
  maandag 17 februari 2014 @ 11:25:38 #208
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_136804906
quote:
14s.gif Op maandag 17 februari 2014 10:58 schreef AirwiN het volgende:
Ben inmiddels helemaal blij van de software update die bij ons is geïnstalleerd op de plasma-apparaten. Een donatie kost mij nu gemiddeld zo'n 25 minuten in plaats van de 40 minuten voor de update. Volgens de dames draait de pomp sneller, waardoor het bloed afnemen stukken sneller gaat. Ik kom nu alleen tijd te kort om de Quest helemaal te lezen. :')
Wow,ben net geweest dus ik moet nog even wachten. Ben benieuwd!

Snap overigens niet dat Sanquin op donordagen dicht moet voor een software update, een beetje beheerder doet dat buiten kantooruren
Dommage arachide-fromage
  maandag 17 februari 2014 @ 11:26:16 #209
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_136804925
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 11:22 schreef Erasmo het volgende:
Nee m'n mok is gevallen ;(
Da's flink balen! :{
Dommage arachide-fromage
  maandag 17 februari 2014 @ 11:31:11 #210
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_136805048
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 11:26 schreef Mark het volgende:

[..]

Da's flink balen! :{
Kan binnenkort hopelijk een nieuwe meenemen :P

quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 11:25 schreef Mark het volgende:

[..]

Snap overigens niet dat Sanquin op donordagen dicht moet voor een software update, een beetje beheerder doet dat buiten kantooruren
Is niet alleen de update he, het personeel op de werkvloer moet er ook instructie over krijgen, het zou me niks verbazen als ze een complete apparaatwissel doen en de update op een centrale locatie doen.
  maandag 17 februari 2014 @ 12:26:58 #211
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_136806844
quote:
Update bij mijn bloedbank (Den Haag) is al een paar maanden in gebruik. Maar misschien zijn wij een pilot ofzo. :P

quote:
Ze zijn flink aan het bezuinigen daar volgens mij. Misschien daarom?
pi_136980744
Ik heb wel vaker een beetje aan de hoge kant gezeten qua bloeddruk, maar deze keer was een record. De dame zei dus dat ze nog even een tweede meting zou doen met een ander apparaat.

Moet je net mij hebben, opgefokt door het nieuws "hoge bloeddruk" joeg ik 'm bij die tweede meting tot nog grotere hoogten op.

Maar geen gevaarlijke hoogten kennelijk, na overleg met een arts mocht ik gewoon geven.

Heb die nacht met bonzend hart in bed gelegen: "gvd, hoge bloeddruk? Ik?", wat er vermoedelijk ook weer niet heel bevorderlijk voor was. Inmiddels gekalmeerd, ik ga voor volkomen normale waarden bij de donatie van volgende maand.
pi_136982758
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 17:23 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb wel vaker een beetje aan de hoge kant gezeten qua bloeddruk, maar deze keer was een record. De dame zei dus dat ze nog even een tweede meting zou doen met een ander apparaat.

Moet je net mij hebben, opgefokt door het nieuws "hoge bloeddruk" joeg ik 'm bij die tweede meting tot nog grotere hoogten op.

Maar geen gevaarlijke hoogten kennelijk, na overleg met een arts mocht ik gewoon geven.

Heb die nacht met bonzend hart in bed gelegen: "gvd, hoge bloeddruk? Ik?", wat er vermoedelijk ook weer niet heel bevorderlijk voor was. Inmiddels gekalmeerd, ik ga voor volkomen normale waarden bij de donatie van volgende maand.
Ik heb wel eens 170/115 gemeten, en ik leef ook nog :) zat jij hoger?
pi_136982816
Nee, dus ik ben weer geheel gerustgesteld. Mocht je toen ook geven?
pi_136983025
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 18:19 schreef ShadyLane het volgende:
Nee, dus ik ben weer geheel gerustgesteld. Mocht je toen ook geven?
Volgens mij word je niet per se afgekeurd op bloeddruk, er is wel een regel dat je bij bovendruk > 160 naar de keuringsarts moet. Maar bij de tweede meting zakt hij meestal naar een waarde rond de 160 dus dan vulde de controle-juf een krabbeltje in op de plek voor de keuringsarts( fraude :D )
  vrijdag 21 februari 2014 @ 19:13:52 #216
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136984931
Afgewezen :'(
Hepatitis B antistoffen gevonden (logisch na 3 vaccinaties), maar geen 200+ zoals noodzakelijk om het veilig te noemen, maar minder. Ik hoef me vooral geen zorgen te maken volgens de brief...
Ze kunnen nu niet zien of ik ooit besmet ben geweest, of dat de antistoffen van de vaccinatie komen, vandaar de afwijzing.

Het enige wat ik nu kan bedenken is dat ik na de vaccinaties wel antistoffen heb aangemaakt tegen de ingespoten troep, maar niet zo veel. Ik vraag me nu wel af of dat 25 jaar immuniteit moet garanderen.
pi_136986730
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 19:13 schreef RemcoDelft het volgende:
Afgewezen :'(
Hepatitis B antistoffen gevonden (logisch na 3 vaccinaties), maar geen 200+ zoals noodzakelijk om het veilig te noemen, maar minder. Ik hoef me vooral geen zorgen te maken volgens de brief...
Ze kunnen nu niet zien of ik ooit besmet ben geweest, of dat de antistoffen van de vaccinatie komen, vandaar de afwijzing.

Het enige wat ik nu kan bedenken is dat ik na de vaccinaties wel antistoffen heb aangemaakt tegen de ingespoten troep, maar niet zo veel. Ik vraag me nu wel af of dat 25 jaar immuniteit moet garanderen.
Heb je niet na je vaccinaties ook een titer moeten laten bepalen? Sommige mensen reageren niet direct en moeten dan nog één of meer extra vaccinaties nemen.
  vrijdag 21 februari 2014 @ 21:20:49 #218
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136991752
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 19:48 schreef Merel1808 het volgende:
Heb je niet na je vaccinaties ook een titer moeten laten bepalen? Sommige mensen reageren niet direct en moeten dan nog één of meer extra vaccinaties nemen.
Nooit van een titer gehoord! Vaccinatiepunt:
quote:
Bij gemiddeld 8% van de mensen die gevaccineerd zijn, worden geen antistoffen aangemaakt. Om dit vast te kunnen stellen is het noodzakelijk om 6 weken na de laatste injectie een antistoftiter te laten bepalen. Dit wordt anti Hbs genoemd. Dit gebeurt door een bloedafname op het lab. Deze antistoftiter dient hoger dan 10IE/L te zijn. Als dit het geval is toont het aan dat het lichaam met voldoende antistoffen gereageerd heeft. Als dit niet het geval is dient er een extra vaccinatie gegeven te worden (booster). Dit kunnen maximaal nog 3 injecties zijn.
GGD heeft ook niets gezegd over controleren na de vaccinaties.

Volgens bovenstaande quote moet je boven 10 IE/L zitten. Volgens Sanquin ben ik goed voor mijn eigen veiligheid (dus ik neem aan boven 10), maar onder hun eis van 200 IE/L. Jammer dat hun brief niet zegt welke waarde ik dan wel heb. Ook hebben ze m'n bloedgroep niet verklapt...
pi_136992614
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 21:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nooit van een titer gehoord! Vaccinatiepunt:

[..]

GGD heeft ook niets gezegd over controleren na de vaccinaties.

Volgens bovenstaande quote moet je boven 10 IE/L zitten. Volgens Sanquin ben ik goed voor mijn eigen veiligheid (dus ik neem aan boven 10), maar onder hun eis van 200 IE/L. Jammer dat hun brief niet zegt welke waarde ik dan wel heb. Ook hebben ze m'n bloedgroep niet verklapt...
Dan zit je daar ergens tussen denk ik idd, wel vreemd dat je destijds niet getest bent, je zult maar non-responder zijn geweest en hep.B hebben opgelopen!
  vrijdag 21 februari 2014 @ 22:21:04 #220
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136995321
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 21:34 schreef Merel1808 het volgende:
Dan zit je daar ergens tussen denk ik idd, wel vreemd dat je destijds niet getest bent, je zult maar non-responder zijn geweest en hep.B hebben opgelopen!
Ik weet niet beter dan dat het normaal is: 2 vaccinaties om 1 jaar vooruit te kunnen, de derde vaccinatie voor 25 jaar. Ik verbaas me over die 8% die blijkbaar niet reageert met antistoffen!
Ik krijg meer en meer het idee dat vaccinaties vooral een "kansverbetering" inhouden, net als malariapillen: 30% kans dat je het nog steeds krijgt.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 16:02:29 #221
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137128398
Net even gebeld: die 200 IE/L komt uit Europese regelgeving. Anderhalf jaar geleden moesten ze ook donoren die al donor waren vanwege deze eis uitschrijven.
Ze (=Sanquin donorarts) zei dat 100 de grens is om veilig te zijn (raar, want Vaccinatiepunt hierboven zei 10), maar dat ze nu dus 200 moeten aanhouden.
Ervaring leert ook dat het geen zin heeft om na een aantal jaar nog eens terug te komen. Vaccinatie geeft 25 jaar bescherming, dus het is niet de bedoeling dat ik minder antistoffen krijg, maar het is ook niet waarschijnlijk dat het er meer worden. Om die reden stopt het dus hier.

De brief is wel geschreven op een manier die je eerst laat schrikken: "Dit betekent zeer waarschijnlijk dat u ooit een hepatitis B infectie heeft doorgemaakt. (HELP!) Dit kan al lang geleden zijn geweest. (OH dus het valt misschien mee) Het kan zijn dat u ooit vaccinaties tegen hepatitis B heft gehad en dat in uw situatie een doorgemaakte hapatitis B infectie niet erg waarschijnlijk is. (OHHHHHHHHHHHH niks aan de hand dus!)...

Jammer/raar dat de GGD hier helemaal niets over zegt als je daar naalden in je schouder laat zetten.
pi_137177552
Oeps, m'n oproep verloopt vrijdag, helaas is mijn locatie morgen en vrijdag gesloten...
Dan maar weer even wachten op de nieuwe oproep.
pi_137177662
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 21:42 schreef christiman het volgende:
Oeps, m'n oproep verloopt vrijdag, helaas is mijn locatie morgen en vrijdag gesloten...
Je mag gewoon met een 'verlopen' oproep komen, in het systeem sta jij aangemerkt als 'mag doneren'. Scheelt weer een tijdje wachten en een stukje boom O+
pi_137177673
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 21:42 schreef christiman het volgende:
Je kunt je altijd na de tijd melden Door even te bellen of gewoon langs te gaan. Sinds ik mijn pasje heb hoef ik zelfs de oproepkaart niet mee te nemen.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_137177820
Ah, dat wist ik niet. Dan ga ik volgende week maar even ^O^
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 16:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Net even gebeld: die 200 IE/L komt uit Europese regelgeving. Anderhalf jaar geleden moesten ze ook donoren die al donor waren vanwege deze eis uitschrijven.
Ze (=Sanquin donorarts) zei dat 100 de grens is om veilig te zijn (raar, want Vaccinatiepunt hierboven zei 10), maar dat ze nu dus 200 moeten aanhouden.
Ervaring leert ook dat het geen zin heeft om na een aantal jaar nog eens terug te komen. Vaccinatie geeft 25 jaar bescherming, dus het is niet de bedoeling dat ik minder antistoffen krijg, maar het is ook niet waarschijnlijk dat het er meer worden. Om die reden stopt het dus hier.

De brief is wel geschreven op een manier die je eerst laat schrikken: "Dit betekent zeer waarschijnlijk dat u ooit een hepatitis B infectie heeft doorgemaakt. (HELP!) Dit kan al lang geleden zijn geweest. (OH dus het valt misschien mee) Het kan zijn dat u ooit vaccinaties tegen hepatitis B heft gehad en dat in uw situatie een doorgemaakte hapatitis B infectie niet erg waarschijnlijk is. (OHHHHHHHHHHHH niks aan de hand dus!)...

Jammer/raar dat de GGD hier helemaal niets over zegt als je daar naalden in je schouder laat zetten.
Toen ik destijds (eind 2010-begin 2011) gevaccineerd werd (3 vaccinaties), stond in de brief bij de uitslag dat een titer hoger dan 100 IE/l minstens 10 jaar bescherming geeft en mogelijk zelfs levenslang.
Maar die titernormen zijn dus blijkbaar aangepast...
pi_137306810
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 21:44 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Je mag gewoon met een 'verlopen' oproep komen, in het systeem sta jij aangemerkt als 'mag doneren'. Scheelt weer een tijdje wachten en een stukje boom O+
Handig! Bij het opruimen van mijn papieren kwam ik er net achter dat ik afgelopen woensdag had mogen gaan doneren. Vergeten. :')

Helaas doneer ik bij een mobiele locatie die gemiddeld één keer per twee weken in mijn woonplaats is. Geen regelmatig schema en ik heb geen zin er voor niks te staan. Dus ik heb ze toch maar een berichtje gestuurd of ze me een nieuwe oproep willen sturen.
pi_137307424
Na de eerste oproep in augustus 2013 heb ik gewoon helemaal niks meer gehoord... Ik begin nu te twijfelen of er destijds iets mis was met mijn bloed dat ze me niet meer hebben opgeroepen? Krijg je daar dan altijd bericht van?
I had a signature once. It was awful.
pi_137307687
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 15:07 schreef zoeperzazke het volgende:
Na de eerste oproep in augustus 2013 heb ik gewoon helemaal niks meer gehoord... Ik begin nu te twijfelen of er destijds iets mis was met mijn bloed dat ze me niet meer hebben opgeroepen? Krijg je daar dan altijd bericht van?
Je bent gaan doneren na die eerste oproep? Niet verhuisd tussentijds?
Want je zou wel bericht moeten krijgen als je om de een of andere reden alsnog bent afgekeurd. Ik zou morgen even bellen. :Y
  zondag 2 maart 2014 @ 15:24:26 #229
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_137308264
Kreeg gisteren een brief van Sanquin. In een evenvelop, dus geen oproep. Zou ook veel te vroeg zijn.
Dus ik al half in paniek, oh fuck is er wat met m'n bloed aan de hand :')
Blijkt het enkel de bevestiging als inschrijving tot mogelijke stamceldonor te zijn :P
  zondag 2 maart 2014 @ 16:58:32 #230
47102 Elvi
miemkwien
pi_137312947
Ok ik ga me aanmelden als bloeddonor... Ik schijt wel in mn broek bij de gedachte van die naald maar ik wil gewoon toch nog iets nuttigs doen met mn leven :')

Edit: aanmeldformulier is ingevuld en verstuurd :o

[ Bericht 24% gewijzigd door Elvi op 02-03-2014 17:03:34 ]
  zondag 2 maart 2014 @ 17:04:22 #231
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_137313235
ik kreeg afgelopen week bevestiging dat mijn HLA-typering rond is en dat ik ben opgenomen in de database van stamceldonoren. Ben benieuwd of ik ooit ook daadwerkelijk ervoor word opgeroepen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_137313500
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 17:04 schreef Pluizel het volgende:
ik kreeg afgelopen week bevestiging dat mijn HLA-typering rond is en dat ik ben opgenomen in de database van stamceldonoren. Ben benieuwd of ik ooit ook daadwerkelijk ervoor word opgeroepen.
Ik ben het al jaren en nooit wat gehoord. Een vriend van me wel, die kreeg een hele tijd geleden de vraag of hij zich wilde melden omdat hij bij de laatste 6 mogelijke kandidaten zat. Na een aantal maanden kwam de mededeling dat het niet (meer) nodig was.

Ik ga morgen maar weer eens een zakje plasma omruilen voor een roze koek.
Whiskyplankje
  zondag 2 maart 2014 @ 17:19:14 #233
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_137313900
Heb ook wel eens een oproep gehad maar was net op uitzending toen, was logistiek een beetje lastig dus :P
pi_137314396
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 16:58 schreef Elvi het volgende:
Ok ik ga me aanmelden als bloeddonor... Ik schijt wel in mn broek bij de gedachte van die naald maar ik wil gewoon toch nog iets nuttigs doen met mn leven :')

Edit: aanmeldformulier is ingevuld en verstuurd :o
^O^
  Moderator maandag 3 maart 2014 @ 12:44:24 #235
45833 crew  Fogel
pi_137342667
Zo, ik ben weer ongeveer een halve kilo lichter :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_137353108
Ga mn eerste donatie zo doen :)
pi_137373523
Zou ik kunnen doneren vandaag nadat ik gisteren mijn eten heb uitgespuugd omdat ik wat verkeerds heb gegeten? Ik voel me nu echt helemaal prima, maar ik heb geen zin om weer voor niks daarheen te gaan (vorige keer was mijn hb-waarde niet goed, maar daar heb ik aan gewerkt).
  dinsdag 4 maart 2014 @ 11:03:23 #238
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137374414
Bij twijfel niet doneren of even bellen?
pi_137375054
ik zou bellen idd.
Ons bloed/plasma gaat potentieel naar patiënten met een heel slecht afweer systeem, ze nemen niet voor niets geen enkel risico
pi_137375565
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 10:25 schreef wasmachine01 het volgende:
Zou ik kunnen doneren vandaag nadat ik gisteren mijn eten heb uitgespuugd omdat ik wat verkeerds heb gegeten? Ik voel me nu echt helemaal prima, maar ik heb geen zin om weer voor niks daarheen te gaan (vorige keer was mijn hb-waarde niet goed, maar daar heb ik aan gewerkt).
In principe mag je niet doneren als je ziek bent, griep hebt of verkouden of iets dergelijks. Dit omdat er inderdaad bloed gaat naar mensen met een lage afweer. Van de sanquin website over griep:

quote:
Je mag bloed geven je tenminste 2 weken vrij van klachten en tenminste 2 weken vrij van antibiotica of antivirale middelen bent. Als je contact hebt gehad met iemand die griep heeft, mag je bloed geven zolang je zelf geen klachten hebt. Mocht je binnen een week na de donatie alsnog griep krijgen, neem dan zo snel mogelijk contact op met de bloedbank 0800 - 5115.
Info vindt je hier

Er heerst op dit moment iets, bij ons heeft bijna iedereen overgegeven en/of darmproblemen gehad. :{ ;( Wij dachten ook dat het om het eten ging, maar bleek dus niet zo. Was gezellig familiefeestje. Ik zou dus voor de zekerheid nog even wachten.
pi_137375816
Ik heb geen griep, het was echt puur het eten eruit kotsen en ik voelde mij weer prima. Weet ook precies waar het aan lag, had het eten te lang ongekoeld gelaten en het rook al vreemd, maar ik had er zoveel zin in. Zo blij dat ik het nog een keer kon ervaren (not)!

Maar ik bel wel even :)
pi_137387448
Ik ben toch gegaan en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld na een donatie. Mijn HB was ook nooit zo hoog geweest (8.4 ipv rond de 7.7), dus zal o.a. wel daaraan liggen.

[ Bericht 8% gewijzigd door wasmachine01 op 04-03-2014 20:05:21 ]
  dinsdag 4 maart 2014 @ 19:49:28 #243
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_137390823
Ik heb mijn plasma-afspraak van aankomende maandag maar 2 weken verzet. Loop al de hele week te kuchen en te snuffen en dat wordt er niet beter op als ik plasma ga doneren. Zo kom ik nooit aan de 60 donaties natuurlijk. ;(
pi_137399705
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 18:11 schreef wasmachine01 het volgende:
Ik ben toch gegaan en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld na een donatie. Mijn HB was ook nooit zo hoog geweest (8.4 ipv rond de 7.7), dus zal o.a. wel daaraan liggen.
Bij jou wordt je HB na de donatie nogmaals gemeten?
pi_137400515
Iemand hier ooit geswitched van bloed geven naar plasma?

Ik werd altijd keurig na ongeveer 2 maanden opgeroepen maar ik heb nu al ±3 maanden (vermoed ik) niks gehoord nadat ik me heb opgegeven als plasma donor.

Licht gerelateerd is het mogelijk ergens te zien wanneer je laatste donatie was?
pi_137400604
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 18:11 schreef wasmachine01 het volgende:
Niet slim imo. Jij voelt je misschien goed maar er kunnen resten van het virus/bacterie in je bloed zitten.
pi_137400710
Waar testen ze je bloed allemaal op?

kan het geen kwaad voor je lichaam om de hormonen etc. Uit je bloed te verliezen?
pi_137400831
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:12 schreef Vleuver het volgende:
Waar testen ze je bloed allemaal op?

kan het geen kwaad voor je lichaam om de hormonen etc. Uit je bloed te verliezen?
Bedoel je bij de controle voor de donatie of je bloed nadat je hebt gegeven?
pi_137400990
De controle van te voren.
pi_137401087
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:08 schreef Krediax het volgende:
Iemand hier ooit geswitched van bloed geven naar plasma?

Ik werd altijd keurig na ongeveer 2 maanden opgeroepen maar ik heb nu al ±3 maanden (vermoed ik) niks gehoord nadat ik me heb opgegeven als plasma donor.

Licht gerelateerd is het mogelijk ergens te zien wanneer je laatste donatie was?
Even bellen is het handigst.
In principe maak je na elke plasmadonatie ter plekke meteen een afspraak voor de volgende keer.

Op de donatiekeuringsformulieren staan de laatste drie bezoeken op de achterkant.
pi_137401110
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:19 schreef Vleuver het volgende:
De controle van te voren.
Je bloed zelf controleren ze alleen maar op de hb waarde. Verder nemen ze nog je bloeddruk op en moet je een vragen lijst invullen. Die vragen lijst dient ervoor om risico`s uit te sluiten.

Qua gezondheid kon ik zo snel alleen hier op komen:
http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)aan-gezondheid.dhtml

Voor je hormomen geen idee of het kwaad kan ;)
pi_137401166
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:21 schreef wyccie het volgende:

[..]

Even bellen is het handigst.
In principe maak je na elke plasmadonatie ter plekke meteen een afspraak voor de volgende keer.
Ja maar dat heb ik dus nog nooit gedaan ;)
Na mijn vorige bloed donatie aanmelding formulier ingevuld voor plasma donatie.

En ik ben op dreef. Zijn er hier mensen die zich hebben opgegeven voor stamcel/beenmerg?
Daar had ik me namelijk voor aangemeld maar ook nooit meer wat over gehoord.
pi_137401192
Maar bij elke donatie testen ze wel nog je bloed op hepatitis, hiv en syfilis. Ik geloof dat het kleine zakje daarvoor is.
pi_137401258
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:23 schreef Krediax het volgende:

Ja maar dat heb ik dus nog nooit gedaan ;)
Na mijn vorige bloed donatie aanmelding formulier ingevuld voor plasma donatie.

En ik ben op dreef. Zijn er hier mensen die zich hebben opgegeven voor stamcel/beenmerg?
Daar had ik me namelijk voor aangemeld maar ook nooit meer wat over gehoord.
Aha, dan dus bellen. In principe zou je meteen van bloed naar plasma mogen, dacht ik.

Ik ben stamceldonor. Behalve de bevestiging (plus kaartje voor in portemonnee) ook nooit iets gehoord.
pi_137401308
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:26 schreef wyccie het volgende:

[..]

Aha, dan dus bellen. In principe zou je meteen van bloed naar plasma mogen, dacht ik.

Ik ben stamceldonor. Behalve de bevestiging (plus kaartje voor in portemonnee) ook nooit iets gehoord.
Ik wacht maart nog even af en anders maar bellen ja.

Dat algemene kaartje of één specifiek voor stamcel?
pi_137401765
Algemene kaartje? Je bedoelt je Sanquin donorpas?
Ik heb er eentje van de stamcel.
pi_137401804
Ze controleren dus nooit vitamine enzo?
pi_137401831
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:38 schreef wyccie het volgende:
Algemene kaartje? Je bedoelt je Sanquin donorpas?
Ik heb er eentje van de stamcel.
Die waar je bloedgroep en je donor nr op staan.
Volgende keer dat ik er ben maar even navraag naar doen maar het lijkt wel alsof ze me niet meer willen :( Dat terwijl ik nog wel 2x schriftelijk en mondeling de vraag kreeg of ik het wilde worden :p
pi_137401901
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:39 schreef Vleuver het volgende:
Ze controleren dus nooit vitamine enzo?
Niet voor donatie, en achteraf kijken ze lijkt mij vooral of je bepaalde ziektes hebt.
pi_137402044
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:40 schreef Krediax het volgende:
Die waar je bloedgroep en je donor nr op staan.
Volgende keer dat ik er ben maar even navraag naar doen maar het lijkt wel alsof ze me niet meer willen :( Dat terwijl ik nog wel 2x schriftelijk en mondeling de vraag kreeg of ik het wilde worden :p
Daarvoor kun je beter de stamcelorganisatie bellen. Sanquin neemt wel de buisjes af, maar staat los van de stamcelorganisatie.
Of bedoel je nou het plasma doneren?
pi_137402065
Okay. Ben de voor en nadelen een beetje aan het fwegen..
pi_137402077
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:46 schreef wyccie het volgende:

[..]

Daarvoor kun je beter de stamcelorganisatie bellen. Sanquin neemt wel de buisjes af, maar staat los van de stamcelorganisatie.
Of bedoel je nou het plasma doneren?
Stamcel ;)
Ik wist niet dat dat een aparte organisatie was!
pi_137402127
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:47 schreef Vleuver het volgende:
Hoe ik het zie:
+ Je helpt mensen
+ Om de zoveel tijd word je bloed gecheckt op ziektes

- het kost je een uurtje ongeveer elke 2 maanden.
pi_137402167
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:47 schreef Vleuver het volgende:
Er is voor mij maar een nadeel dat zwaarder weegt dan de voordelen: eigen gezondheid.
De rest van de nadelen zijn niks in vergelijking met wat je voor de ander doet.
pi_137402200
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:50 schreef wyccie het volgende:

[..]

Er is voor mij maar een nadeel dat zwaarder weegt dan de voordelen: eigen gezondheid.
Nadeel voor je eigen gezondheid?
pi_137402350
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:49 schreef Krediax het volgende:

[..]
+ Om de zoveel tijd word je bloed gecheckt op ziektes
Ik wil hierbij wel opmerken dat je dit niet moet gebruiken als voordeel. Het is misschien mooi meegenomen dat dat (redelijk vroeg) ontdekt wordt als je een van die ziektes hebt.
Het moet echter niet gezien worden als gratis test, met daarbij de gedachte dat je daarom die vragenlijst niet zo nauw neemt ('want ze testen het bloed toch'). Het kan namelijk zijn dat je in een zeer vroeg stadium zit, waarbij de testen het nog niet zichtbaar kunnen maken.

De controles voor Hb en bloeddruk zijn wel een redelijke indicatie voor je gezondheid.
pi_137402367
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:50 schreef wyccie het volgende:

[..]

Zit ik dus ook mee.
pi_137402415
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:55 schreef wyccie het volgende:

[..]

Ik wil hierbij wel opmerken dat je dit niet moet gebruiken als voordeel. Het is misschien mooi meegenomen dat dat (redelijk vroeg) ontdekt wordt als je een van die ziektes hebt.
Het moet echter niet gezien worden als gratis test, met daarbij de gedachte dat je daarom die vragenlijst niet zo nauw neemt ('want ze testen het bloed toch'). Het kan namelijk zijn dat je in een zeer vroeg stadium zit, waarbij de testen het nog niet zichtbaar kunnen maken.

De controles voor Hb en bloeddruk zijn wel een redelijke indicatie voor je gezondheid.
:Y Helemaal mee eens.
pi_137402417
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:51 schreef Krediax het volgende:

Nadeel voor je eigen gezondheid?
Ik bedoel het theoretisch. Alleen als mijn Hb telkens te laag wordt en ik het niet op tijd kan herstellen zou het een reden zijn niet te doneren, maar dan kan ik altijd nog plasma doneren.
In principe zit er geen nadeel aan, mijn gezondheid lijdt er niet door. :N
pi_137402524
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:57 schreef wyccie het volgende:

[..]

Ik bedoel het theoretisch. Alleen als mijn Hb telkens te laag wordt en ik het niet op tijd kan herstellen zou het een reden zijn niet te doneren, maar dan kan ik altijd nog plasma doneren.
In principe zit er geen nadeel aan, mijn gezondheid lijdt er niet door. :N
Als het schadelijk is voor je eigen gezondheid om één on andere reden dan zou ik het persoonlijk niet doen.

Maar voor de gemiddelde mens zijn er geen echte nadelen.
Als je hb eenmalig te laag is dan mag je niet doneren dus is het ook niet schadelijk (had ik ook een keer).
Als je hb structueel te laag is kan je inderdaad plasma geven aangezien je dan je bloed plaatjes terug krijgt en er dus geen nieuwe gemaakt hoeven te worden. (wist je wss wel maar niet iedereen ;) )
pi_137402578
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:56 schreef Vleuver het volgende:

[..]

Zit ik dus ook mee.
Vermoed je dat bloed geven slecht is voor jouw gezondheid of in het algemeen?
pi_137402674
Waar ben je dan precies bang voor?
pi_137406273
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 22:49 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Bij jou wordt je HB na de donatie nogmaals gemeten?
Nee, maar de reden dat je onder een bepaald HB, ondanks dat ie 'gezond' is, niet mag geven is omdat je als je minder bloed hebt je HB dan ook lager (ongezond) is. Dat zei mijn vorige arts althans. Ik voelde me nu niet achteraf slap/duizelig/licht in mijn hoofd, dus ik denk dat het daarmee te maken heeft. Als ik verkeerd zit, het spijt me ten zeerste, maar zo begreep ik het van de arts.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:10 schreef Krediax het volgende:

[..]

Niet slim imo. Jij voelt je misschien goed maar er kunnen resten van het virus/bacterie in je bloed zitten.
Zoals ik al zei was het geen griep/ziekte. Als ik last heb van griep dan komt het aan alle kanten eruit tot het gal aan toe.
  woensdag 5 maart 2014 @ 10:32:07 #274
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_137407453
Zo ik ben ook weer een zak kwijt. Nu nog ff een kopje thee en een koek en dan weer op pad :)
pi_137407645
Mijn Hb is meestal boven de 10 dus ik merk er echt niks van als ik wat gegeven heb. Kan ook gewoon direct opstaan.
  woensdag 5 maart 2014 @ 10:49:34 #276
4177 Jojogirl
pi_137407831
Ik sta ook altijd meteen op en meestal eet ik ook niks daarna, maar vanochtend ben ik vroeg gaan hardlopen omdat dat na de donatie geen goed plan is. Nu dus maar wel even wat gegeten en niet alleen een bakkie thee genomen zoals meestal.
pi_137408627
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 09:39 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Nee, maar de reden dat je onder een bepaald HB, ondanks dat ie 'gezond' is, niet mag geven is omdat je als je minder bloed hebt je HB dan ook lager (ongezond) is. Dat zei mijn vorige arts althans. Ik voelde me nu niet achteraf slap/duizelig/licht in mijn hoofd, dus ik denk dat het daarmee te maken heeft. Als ik verkeerd zit, het spijt me ten zeerste, maar zo begreep ik het van de arts.

[..]

Zoals ik al zei was het geen griep/ziekte. Als ik last heb van griep dan komt het aan alle kanten eruit tot het gal aan toe.
Direct na de donatie (dus het moment dat je opstaat) is er nog niets veranderd aan je Hb ten opzichte van voor de donatie. Hb is de concentratie van rode bloedcellen in je bloed, die concentratie blijft gelijk als je een deel van je bloed weghaalt (denk aan ranja, dat is een bepaalde kleur roze omdat er een bepaalde concentratie siroop in je water zit, als je een glas ranja uit de kan haalt, blijft de concentratie in de rest van de kan hetzelfde).
Pas in de dagen na de donatie verandert je Hb, omdat je lichaam dan merkt dat er 'te weinig' bloed is en gaat aanvullen, rode bloedcellen worden niet zo snel aangevuld, maar plasma wel. Je krijgt dus meer 'water' en minder 'siroop', waardoor de concentratie/het Hb lager wordt. Als je plasma geeft, gebeurt juist het omgekeerde en haal je 'water' uit je 'ranja' (plasma uit je bloed), waardoor de concentratie/het Hb stijgt.

En als je moet braken van eten/drinken, is dat een reactie van je lichaam op iets slechts, dat kunnen bacteriën in je eten zijn, dat kan te veel alcohol zijn, dat kunnen toxines die bacteriën geproduceerd hebben in je eten zijn, etc. In alle gevallen betekent het in ieder geval dat je iets slechts hebt binnen gekregen. Maar ik neem aan dat je dit vertelt hebt aan de keuringsarts en dat die het risico voor de ontvangers van je bloed heeft ingeschat en het veilig genoeg vond :)
pi_137408874
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 11:19 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Direct na de donatie (dus het moment dat je opstaat) is er nog niets veranderd aan je Hb ten opzichte van voor de donatie. Hb is de concentratie van rode bloedcellen in je bloed, die concentratie blijft gelijk als je een deel van je bloed weghaalt (denk aan ranja, dat is een bepaalde kleur roze omdat er een bepaalde concentratie siroop in je water zit, als je een glas ranja uit de kan haalt, blijft de concentratie in de rest van de kan hetzelfde).
Pas in de dagen na de donatie verandert je Hb, omdat je lichaam dan merkt dat er 'te weinig' bloed is en gaat aanvullen, rode bloedcellen worden niet zo snel aangevuld, maar plasma wel. Je krijgt dus meer 'water' en minder 'siroop', waardoor de concentratie/het Hb lager wordt. Als je plasma geeft, gebeurt juist het omgekeerde en haal je 'water' uit je 'ranja' (plasma uit je bloed), waardoor de concentratie/het Hb stijgt.

En als je moet braken van eten/drinken, is dat een reactie van je lichaam op iets slechts, dat kunnen bacteriën in je eten zijn, dat kan te veel alcohol zijn, dat kunnen toxines die bacteriën geproduceerd hebben in je eten zijn, etc. In alle gevallen betekent het in ieder geval dat je iets slechts hebt binnen gekregen. Maar ik neem aan dat je dit vertelt hebt aan de keuringsarts en dat die het risico voor de ontvangers van je bloed heeft ingeschat en het veilig genoeg vond :)
Klopt, de arts zag er geen probleem in. Het was geen voedselvergiftiging namelijk.

En bedankt voor je uitleg. Dan weet ik nog steeds niet waar het aan lag dat het zo goed ging, haha.
pi_137409298
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:41 schreef CaptainCookie het volgende:
Mijn Hb is meestal boven de 10 dus ik merk er echt niks van als ik wat gegeven heb. Kan ook gewoon direct opstaan.
duizeligheid direkt na donatie heeft toch niks met HB te maken? Je lichaam moet even wennen aan minder volume in de bloedvaten
  woensdag 5 maart 2014 @ 12:18:14 #280
4177 Jojogirl
pi_137410157
Volgens mij heeft dat meer met je bloeddruk te maken dan met je Hb inderdaad. Moet zeggen dat ik er zelf eigenlijk nooit last van heb, ondanks dat m'n bloeddruk eerder aan de lage kant is dan te hoog (103 over 58 vanochtend).
pi_137410574
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 09:39 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Nee, maar de reden dat je onder een bepaald HB, ondanks dat ie 'gezond' is, niet mag geven is omdat je als je minder bloed hebt je HB dan ook lager (ongezond) is.
Dan klopt je verhaal niet.

Je zegt dat je HB meestal rond de 7.7 zit, terwijl je met die waarde niet eens mag doneren.
pi_137410651
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2014 12:33 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Dan klopt je verhaal niet.

Je zegt dat je HB meestal rond de 7.7 zit, terwijl je met die waarde niet eens mag doneren.
Dan bedoelde ik 7.8. In ieder geval was het de laatste vier keer 7.8/7.9, en nooit boven de 8. En ik ben een vrouw, dus dat klopt wel.
pi_137411690
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 12:38 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Dan bedoelde ik 7.8. In ieder geval was het de laatste vier keer 7.8/7.9, en nooit boven de 8. En ik ben een vrouw, dus dat klopt wel.
Misschien moet je je dan voor de duidelijkheid niet voor doen als man.
pi_137413669
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 11:27 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Klopt, de arts zag er geen probleem in. Het was geen voedselvergiftiging namelijk.

En bedankt voor je uitleg. Dan weet ik nog steeds niet waar het aan lag dat het zo goed ging, haha.
Dat je niet duizelig bent kan wel komen door het hogere HB.
In absolute zin heb je dus meer bloedplaatjes bij een hogere HB waarde en kan je dus meer zuurstof transporteren. Waardoor je minder snel duizelig word.

Tenminste als ik de biologie les goed hebt onthouden.
pi_137414963
Duizelig worden komt vaak doordat je bloeddruk laag is en er bij het opstaan niet zo goed het bloed naar je hersenen gepompt kan worden. Het effect is groter als je ook nog eens minder bloedvolume in je lichaam hebt, zoals na het doneren.
Of als het heel warm is, dan gaan je vaten openstaan waardoor de bloeddruk ook daalt.
  woensdag 5 maart 2014 @ 18:12:09 #286
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_137420781
Hier ging ik toch echt mooi onderuit wegens een plots lage bloeddruk, het heeft bij mij ook een uur geduurd voor ik toen weg mocht want mijn bloeddruk kwam ook niet echt lekker meer omhoog na de flauwvalactie lang geleden :+

Nog 3 maanden wachten, dan mag ik weer doneren, Hiephoi *)
pi_137438754
Dat hier een topic voor is :D

Ik geef nu al 4.5 jaar bloed (sinds mijn 18e, wel een paar keer een paar maanden er tussenuit geweest). Sinds 2 jaar geef ik plasma, ik zit nu rond de 30 keer oid. Ik probeer het maximaal elke 3 weken te doen. Bij elke 2 weken word ik echt gillend gek.

Waarom zo vaak / jong bloed geven? Tsja, je hebt familie daar rondlopen of niet he.. ;)

26 maart weer de volgende keer!

[ Bericht 3% gewijzigd door Nat-Water op 06-03-2014 09:02:12 ]
Oh.
pi_137692404
Net eerste keer plasma gedaan :) wat is dat relaxt zeg, rustig zitten en de koffiekraan bleef open staan :P volgende afspraak staat al over twee weken. *O*

Toen d_e me anderhalf jaar geleden wat vertelde over bloed geven had ik niet verwacht zo fanatiek te worden :P
  donderdag 13 maart 2014 @ 14:01:22 #289
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_137692544
ik vind plasma eigenlijk nog een beetje eng :o
ik moet ook sowieso al afleiding hebben tijdens het doneren..
( tevens doet de prik nu NOG pijn ( 2 dagen geleden bloed gegeven :{ )
kan je er iets meer over vertellen KG? hoe het ging en voelde? :o
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_137693842
quote:
7s.gif Op donderdag 13 maart 2014 14:01 schreef Barreltje het volgende:
ik vind plasma eigenlijk nog een beetje eng :o
ik moet ook sowieso al afleiding hebben tijdens het doneren..
( tevens doet de prik nu NOG pijn ( 2 dagen geleden bloed gegeven :{ )
kan je er iets meer over vertellen KG? hoe het ging en voelde? :o
Bar O+ :W

Het viel enorm mee eigenlijk :D Geen idee meer waar ik had gelezen dat ze een grotere naald zouden gebruiken maar dat was niet zo of ik had het totaal niet door. Verder is het precies hetzelfde alleen zit je aan een andere machine die om de paar honderd ml de boel ook weer terug pompt maar daar voel je niets van.

Ze hadden wel gezegd dat als de pomp iets te hoog stond dat je tintelende handen of lippen kon krijgen maar daar heb ik niets van gemerkt, gebeurt dat wel zetten ze de pomp iets lager en is het gelijk over.

Enige wat dus anders was is dat ik er toch een goede drie kwartier heb gezeten dus een boekje meenemen of iets is wel handig :P Ik had een krant maar het omslaan van de pagina's was een beetje lastig met 1 hand :D En normaal voel ik me wel iets lichter in mn hoofd na het doneren maar daar had ik nu totaal geen last van, zal ook wel komen doordat je het meeste weer terug krijgt.
pi_137694898
Ik ga altijd rechtstreeks uit mijn werk doneren (zit hier om de hoek) dus ik neem altijd werk mee voor die drie kwartier in de stoel. Stukken die ik moet lezen ofzo. Het bijschrijven van aantekeningen en het omslaan van pagina's is inderdaad soms wat lastig met 1 hand :) Ik denk dat een e-reader wel handig zou zijn. En WiFi, ik wil Wifi in de stoel!!!
Whiskyplankje
  donderdag 13 maart 2014 @ 15:36:55 #292
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_137695250
Ook weer geweest zojuist :)
Dommage arachide-fromage
pi_137723246
quote:
2s.gif Op donderdag 13 maart 2014 15:25 schreef Karstman het volgende:
Ik ga altijd rechtstreeks uit mijn werk doneren (zit hier om de hoek) dus ik neem altijd werk mee voor die drie kwartier in de stoel. Stukken die ik moet lezen ofzo. Het bijschrijven van aantekeningen en het omslaan van pagina's is inderdaad soms wat lastig met 1 hand :) Ik denk dat een e-reader wel handig zou zijn. En WiFi, ik wil Wifi in de stoel!!!
In Utrecht hebben we wifi bij de bloedbank. :D
pi_137723309
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 09:51 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Oneerlijk! wil ik in Leiden ook!
Whiskyplankje
pi_137729013
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 09:53 schreef Karstman het volgende:

[..]

Daar sluit ik me bij aan! :D
pi_137732566
In Utrecht is het een proef geloof ik, dus wie weet volgt Leiden ook wel. ;)
pi_137733388
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 15:01 schreef lunapuella het volgende:
In Utrecht is het een proef geloof ik, dus wie weet volgt Leiden ook wel. ;)
Laat ze daar dan wel even weten wat een geweldig idee dat is :P En misschien ook dat het heel verstandig zou zijn om de proef uit te breiden naar Leiden, om zo een beter beeld te krijgen enzo :P
pi_137734343
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 09:53 schreef Karstman het volgende:

[..]

Zwolle heeft ook WiFi van het ziekenhuis want ze zitten daar op het terrein. ^O^
pi_137734434
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 09:51 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Amsterdam rustenburgerstraat ook :6
pi_137932208
Vandaag voor de eerste keer geweest! Ontzettend spannend en vast daardoor ook erg wiebelig na de donatie. Maar vind het super hoe ze er daarmee omgaan.

Hb was trouwens 9.9, vond t zelf erg hoog, maar meneer van de keuring vond er maar weinig van :/
  woensdag 19 maart 2014 @ 20:40:59 #301
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_137938363
Tja, die heeft waarschijnlijk alles al een keer gezien :)
Dommage arachide-fromage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')