FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Deel 7: Winterbanden aanschaffen
Sounddragonzondag 10 november 2013 @ 11:10
Vervolg van: PTA / Deel 6: Winterbanden aanschaffen

En hier gaan we verder.
jitzzzzezondag 10 november 2013 @ 11:11
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Rijstijl veranderen is geen alternatief voor gebrek aan grip.
klopt, maar is wel het begin voor veiliger op de weg zijn. SD heeft helaas gelijk in zijn stelling dat paxen met winterbanden die grip omzetten in extra snelheid waardoor er per saldo niets veranderd.
Sounddragonzondag 10 november 2013 @ 11:13
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Klopt, ik heb ook nergens anders beweerd.
Nou dan, volgens mij krijg je door het gebruik van winterbanden dus alleen maar grotere schades, omdat snelheden omhoog gaan.

Beetje net zoiets als die garp over airbag en gordels in alle auto's vervangen voor een stalen punt op je stuur.. eens kijken hoeveel bumperklevers er nog zo heldhaftig blijven daarna :)
daNpyzondag 10 november 2013 @ 11:13
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:11 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

klopt, maar is wel het begin voor veiliger op de weg zijn. SD heeft helaas gelijk in zijn stelling dat paxen met winterbanden die grip omzetten in extra snelheid waardoor er per saldo niets veranderd.
Dat is natuurlijk een kruisende grafiek, omdat je met winterbanden een veel kortere remweg hebt dan zomerbanden kun je harder rijden om dezelfde stopafstand te bereiken. Ik wil niet zeggen dat je harder moet rijden, maar je kan dus al een stukje harder zijn en toch je stopafstand beperkt houden.

Maar aangezien Nederland bij de eerste regenbui al compleet vaststaat op de maandagochtend helpen banden daar idd niet bij.
jitzzzzezondag 10 november 2013 @ 11:15
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:13 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een kruisende grafiek, omdat je met winterbanden een veel kortere remweg hebt dan zomerbanden kun je harder rijden om dezelfde stopafstand te bereiken.
Dat is inderdaad zo, maar je kan je afvragen of harder rijden wel zo'n goed idee is.
quote:
Maar aangezien Nederland bij de eerste regenbui al compleet vaststaat op de maandagochtend helpen banden daar idd niet bij.
Je zou er alleen wat aan kunnen hebben als je bij sneeuwval voor de strooiwagens als op de weg bent/op wegen moet rijden die niet gestrooid worden.
jitzzzzezondag 10 november 2013 @ 11:16
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:13 schreef daNpy het volgende:
Ik wil niet zeggen dat je harder moet rijden, maar je kan dus al een stukje harder zijn en toch je stopafstand beperkt houden.
Dan zijn we het daarover eens :)
daNpyzondag 10 november 2013 @ 11:18
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:16 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dan zijn we het daarover eens :)
Uiteraard. Ik heb net zon hekel aan mafkezen die 120+ rijden op een besneeuwde weg (en totaal niet voelen dat hun auto eigenlijk al geen grip meer heeft) als de mensen die met hun "anticiperen" uit een zijstraat een voorrangsweg op komen gegleden op zomerrubbers omdat (insert Limburgs accent) "het is toch wel glad he, daar is niks aan te doen".
Annezondag 10 november 2013 @ 11:19
}:|.
daNpyzondag 10 november 2013 @ 11:19
quote:
3s.gif Op zondag 10 november 2013 11:19 schreef Anne het volgende:
}:|.
wazzegze?
jitzzzzezondag 10 november 2013 @ 11:19
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:19 schreef daNpy het volgende:

[..]

wazzegze?
Dunno :@
daNpyzondag 10 november 2013 @ 11:20
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:19 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dunno :@
Da's Limburgeriaans ;)
jitzzzzezondag 10 november 2013 @ 11:20
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:18 schreef daNpy het volgende:

[..]

Uiteraard. Ik heb net zon hekel aan mafkezen die 120+ rijden op een besneeuwde weg (en totaal niet voelen dat hun auto eigenlijk al geen grip meer heeft) als de mensen die met hun "anticiperen" uit een zijstraat een voorrangsweg op komen gegleden op zomerrubbers omdat (insert Limburgs accent) "het is toch wel glad he, daar is niks aan te doen".
Het sleutelwoord blijft dus anticiperen en aanpassen. Een bepaalde keuze voor materialen/rubbers kunnen daarbij een positief effect hebben, maar het belangrijkste zit ergens tussen de hoofdsteun en het het stuurwiel.
jitzzzzezondag 10 november 2013 @ 11:21
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:20 schreef daNpy het volgende:

[..]

Da's Limburgeriaans ;)
:D
HarryVanDeSunwepzondag 10 november 2013 @ 11:23
Winterbanden zijn gewoon geldklopperij. Goede 4 seizoenenband en je rijstijl aanpassen bij gladheid is genoeg. De banden industrie zal natuurlijk altijd winterbanden adviseren, als ze maar geld kunnen verdienen. Ook politiek Den Haag zal het nog wel een keer gaan verplichten want dan kunnen ze weer extra belasting innen.
Tha_Duckzondag 10 november 2013 @ 11:24
quote:
12s.gif Op zondag 10 november 2013 11:09 schreef Anne het volgende:

[..]

Dat wordt föhnen.
Of op een stukje plastic een dag in de woonkamer ;)
Tha_Duckzondag 10 november 2013 @ 11:24
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:23 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
Winterbanden zijn gewoon geldklopperij. Goede 4 seizoenenband en je rijstijl aanpassen bij gladheid is genoeg. De banden industrie zal natuurlijk altijd winterbanden adviseren, als ze maar geld kunnen verdienen. Ook politiek Den Haag zal het nog wel een keer gaan verplichten want dan kunnen ze weer extra belasting innen.
:O
GekkePoeszondag 10 november 2013 @ 11:29
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:20 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Het sleutelwoord blijft dus anticiperen en aanpassen. Een bepaalde keuze voor materialen/rubbers kunnen daarbij een positief effect hebben, maar het belangrijkste zit ergens tussen de hoofdsteun en het het stuurwiel.
Inderdaad, als iemand zonder verstand gewoon tr hard blijft doorgassen op een bevroren en besneeuwde weg, dan maken winterbanden ook niet echt meer uit.
N.I.M.B.Y.zondag 10 november 2013 @ 11:42
Voor mijn auto ben ik ¤714,90 kwijt voor lichtmetalen velgen en winterbanden en montage.

Met stalen velgen kan ik voor ¤638,90 klaar zijn.

Toch wel veel geld...

Maar ja een fender bender loopt ook in de papieren.
Sannr_zondag 10 november 2013 @ 11:54
quote:
2s.gif Op zondag 10 november 2013 11:42 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Voor mijn auto ben ik ¤714,90 kwijt voor lichtmetalen velgen en winterbanden en montage.

Met stalen velgen kan ik voor ¤638,90 klaar zijn.

Toch wel veel geld...

Maar ja een fender bender loopt ook in de papieren.
De banden zijn iets van 60 euro per stuk, er opzetten een tientje, voor onder de 300 moet het dus ook kunnen als je niet naar een te dure garage gaat of extreem afwijkende bandenmaat hebt. Wat voor bandenmaat/auto hebben we het hier over?

Bovendien slijten je zomerbanden niet meer op het moment dat de winterbanden er onder zitten, dus eigenlijk zijn de extra kosten alleen voor de montage en balanceren, en eventueel een paar extra velgen.

edit: stond uitlijnen, bedoelde balanceren natuurlijk
jitzzzzezondag 10 november 2013 @ 11:56
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:54 schreef Sannr_ het volgende:
voor de montage en uitlijnen, en eventueel een paar extra velgen.
Uitlijnen? Balanceren zal je bedoelen.
Sannr_zondag 10 november 2013 @ 11:56
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:56 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Uitlijnen? Balanceren zal je bedoelen.
Eh ja sorry :$ Uitlijning zou niet moeten veranderen nee ;)
N.I.M.B.Y.zondag 10 november 2013 @ 11:57
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:54 schreef Sannr_ het volgende:

[..]

De banden zijn iets van 60 euro per stuk, er opzetten een tientje, voor onder de 300 moet het dus ook kunnen als je niet naar een te dure garage gaat of extreem afwijkende bandenmaat hebt. Wat voor bandenmaat/auto hebben we het hier over?

Bovendien slijten je zomerbanden niet meer op het moment dat de winterbanden er onder zitten, dus eigenlijk zijn de extra kosten alleen voor de montage en uitlijnen, en eventueel een paar extra velgen.
Moet H snelheid zijn rij regelmatig in Duitsland.
En bij de dealer het kan misschien wel goedkoper.
En extra velgen zijn wel handig hoef je niet steeds de banden te wisselen en kan je je velgen eens goed schoonmaken.
Sannr_zondag 10 november 2013 @ 11:59
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:57 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

Moet H snelheid zijn rij regelmatig in Duitsland.
En bij de dealer het kan misschien wel goedkoper.
En extra velgen zijn wel handig hoef je niet steeds de banden te wisselen en kan je je velgen eens goed schoonmaken.
Rij zelf op V, H is niet zo bijzonder. Welke maat of auto?

Edit: rij ook op H nu trouwens voor de winterbanden :$ V voor de zomerbanden alleen
RealBizkit666zondag 10 november 2013 @ 12:09
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2013 11:13 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nou dan, volgens mij krijg je door het gebruik van winterbanden dus alleen maar grotere schades, omdat snelheden omhoog gaan.

Beetje net zoiets als die garp over airbag en gordels in alle auto's vervangen voor een stalen punt op je stuur.. eens kijken hoeveel bumperklevers er nog zo heldhaftig blijven daarna :)
Och, het onderzoek dat in de winterperiode meer ongelukken gebeuren met auto's op zomerbanden is pure onzin natuurlijk. En nee, ik ga dat niet weer naar boven toveren...
RealBizkit666zondag 10 november 2013 @ 12:12
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:23 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
Winterbanden zijn gewoon geldklopperij. Goede 4 seizoenenband en je rijstijl aanpassen bij gladheid is genoeg. De banden industrie zal natuurlijk altijd winterbanden adviseren, als ze maar geld kunnen verdienen. Ook politiek Den Haag zal het nog wel een keer gaan verplichten want dan kunnen ze weer extra belasting innen.
:')

Ik zou eens een les basis rekenen nemen...

Of je nu 4 zomerbanden en 4 winterbanden slijt in 4 jaar tijd, of 8 all season... Nog niet in acht genomen dat all seasons duurder zijn dan winter en zomerbanden.
junkiexpzondag 10 november 2013 @ 12:15
Ik ben het wel eens met winterbanden, en zoals gezegd blijven je zomerbanden lekker in de kast liggen.
Het zal ook per auto verschillen, ik heb een auto met achterwielaandrijving en automaat en best wat vermorgen (230 PK)
Met de tractioncontrol aan en de automaat op winterstand is er nog steeds niet mee te rijden op 235/45/17.
Bij elke bocht glijdt ik de hoek om, en er liggen echt goede Nokian banden om met 6mm profiel.

Ik ben nu dus aan het kijken naar winterbanden want anders is het gewoon echt gevaarlijk.
daNpyzondag 10 november 2013 @ 12:29
quote:
2s.gif Op zondag 10 november 2013 12:15 schreef junkiexp het volgende:

Bij elke bocht glijdt ik de hoek om, en er liggen echt goede Nokian banden om met 6mm profiel.

Ik ben nu dus aan het kijken naar winterbanden want anders is het gewoon echt gevaarlijk.
Contradictio in terminis :P

Tip: Neem gewoon A-merk winterbanden, want daar is ook duidelijk verschil in te merken.
jitzzzzezondag 10 november 2013 @ 12:33
Heb nu voor het eerst een setje gekocht, heb hier een setje Hankook's liggen. Ben alleen nog op zoek naar een set velgen :')
junkiexpzondag 10 november 2013 @ 12:33
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 12:29 schreef daNpy het volgende:

[..]

Contradictio in terminis :P

Tip: Neem gewoon A-merk winterbanden, want daar is ook duidelijk verschil in te merken.
Nee zeker niet, ik heb een model wat door de Duitsers als een van de betere zomerbanden is gekozen een paar jaar geleden.
Mag ook wel voor + ¤ 600 per set.

En A merk (waar nokian ook onder valt) ben ik wel met je eens, die Chinese banden gemaakt van afgewerkt loempia frituurvet gaan je geen grip bieden idd.
Sannr_zondag 10 november 2013 @ 12:36
quote:
2s.gif Op zondag 10 november 2013 12:15 schreef junkiexp het volgende:
Ik ben het wel eens met winterbanden, en zoals gezegd blijven je zomerbanden lekker in de kast liggen.
Het zal ook per auto verschillen, ik heb een auto met achterwielaandrijving en automaat en best wat vermorgen (230 PK)
Met de tractioncontrol aan en de automaat op winterstand is er nog steeds niet mee te rijden op 235/45/17.
Bij elke bocht glijdt ik de hoek om, en er liggen echt goede Nokian banden om met 6mm profiel.

Ik ben nu dus aan het kijken naar winterbanden want anders is het gewoon echt gevaarlijk.
Ik heb precies hetzelfde, met achterwiel aandrijving en een goeie gewichtsverdeling zijn winterbanden of 4 seizoenen banden een must. Heb een keer met zomerbanden gehad dat ik een parkeerplek achteruit uit wou draaien, maar hij ging gewoon recht achteruit onafhankelijk van hoe de voorwielen gedraaid stonden en onafhankelijk van de snelheid. Eenmaal uit de parkeerplek had ik wat meer grip op de bereden weg en kon ik wel weer wat sturen :P
Sannr_zondag 10 november 2013 @ 12:37
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2013 12:12 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

:')

Ik zou eens een les basis rekenen nemen...

Of je nu 4 zomerbanden en 4 winterbanden slijt in 4 jaar tijd, of 8 all season... Nog niet in acht genomen dat all seasons duurder zijn dan winter en zomerbanden.
4 seizoenen slijten sowieso ook wat harder dan zowel zomer als winterbanden in hun seizoenen, maar het scheelt je wel wisselen... tijd is ook geld ;)
HarryVanDeSunwepzondag 10 november 2013 @ 12:58
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2013 12:12 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

:')

Ik zou eens een les basis rekenen nemen...

Of je nu 4 zomerbanden en 4 winterbanden slijt in 4 jaar tijd, of 8 all season... Nog niet in acht genomen dat all seasons duurder zijn dan winter en zomerbanden.
Dat hangt er vanaf hoeveel kilometers je maakt per jaar. Bij mij kom ik niet over de 15 000 heen hoor. Ik heb nu 4 all seasons banden voor 68 euro per stuk, toevallig een week of 4 geleden erop laten zetten. Deze bandenspecialist, die ik persoonlijk ook nog eens goed ken, adviseerde me deze te nemen gezien het aantal kilometers dat ik per jaar rij. Winterbanden waren minimaal 20 euro per stuk duurder. Commercieel gezien had ie mij beter die winterbanden kunnen verkopen waardoor hij ook nog eens 2 keer per jaar de kosten voor het verwisselen kon rekenen. Hij adviseerde de voor mij beste en goedkoopste optie.
junkiexpzondag 10 november 2013 @ 13:35
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 12:36 schreef Sannr_ het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde, met achterwiel aandrijving en een goeie gewichtsverdeling zijn winterbanden of 4 seizoenen banden een must. Heb een keer met zomerbanden gehad dat ik een parkeerplek achteruit uit wou draaien, maar hij ging gewoon recht achteruit onafhankelijk van hoe de voorwielen gedraaid stonden en onafhankelijk van de snelheid. Eenmaal uit de parkeerplek had ik wat meer grip op de bereden weg en kon ik wel weer wat sturen :P
Bij mijn zaak liggen de parkeervakken iets schuin omhoog, daar kwam ik vooruit niet eens in.
De auto met moeite gekeerd en daarnaa een stuk naar voren gereden, dan in de achteruit met een aanloopje kwam ik 3/4 het vak in :')
kikoooooodonderdag 14 november 2013 @ 12:34
Heb dinsdag voor t eerst winterbanden laten monteren, Good Year Ultragrip 8. Heb de afgelopen jaren constant op zomerbanden met 4 van die groeven in de lengerichting gereden, 250 breed en dat was best dramatisch in de winter, en heb best t gevoel gehad dat ik ze af en toe nodig had. Nu met een ander leasecontract kon ik toch winterbanden gemonteerd. Ben benieuwd als er straks sneeuw ligt. Nog nooit met winterbanden gereden.
leolinedancedonderdag 14 november 2013 @ 13:05
Heb ze er nu onder liggen. Continental TS830.

Heb winterbanden altijd onzin gevonden in Nederland, maar nu met leaseauto is het verplicht. En met achterwielaandrijving en regelmatig bezoeken in Duitsland ook wel een must.

Heb er eigenlijk nog niks van gemerkt. Moet zeggen dat ze niet merkbaar meer lawaai maken dan de gewone banden. Ben benieuwd als het straks kouder wordt :)
Bassendonderdag 14 november 2013 @ 15:20
Rij sinds ik mijn rijbewijs heb al op winterbanden (in de juiste periode) en merk toch echt een wezenlijk verschil. Heb naast de saab een volvo 240 (lomp, zonder electronica en achterwiel aandrijving) en merk dat zelfs met regen grip moeilijk te krijgen is. Wil er deze maand dan ook echt winterbanden onder hebben anders heb ik er niet zoveel vertrouwen erin.
GeenHelpdeskzondag 17 november 2013 @ 00:12
Ik heb daarnet winterbanden gevonden op internet voor de maat 155/80 R12 van Bridgestone. Dit is het enige A-merk dat ik kan vinden voor die kleine maat, de rest is allemaal Chinese rommel.

Dit type staat echter onder de categorie bestelwagens, maar het is voor een personenwagen. Maakt dat uit? Er staat wel in de bandencode: maximumsnelheid 140 kmph, maar dat is opzich geen probleem, dat rijd ik toch nooit. Kan ik die bandjes er gewoon opleggen of gaat dat niet?
RealBizkit666zondag 17 november 2013 @ 00:29
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 00:12 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik heb daarnet winterbanden gevonden op internet voor de maat 155/80 R12 van Bridgestone. Dit is het enige A-merk dat ik kan vinden voor die kleine maat, de rest is allemaal Chinese rommel.

Dit type staat echter onder de categorie bestelwagens, maar het is voor een personenwagen. Maakt dat uit? Er staat wel in de bandencode: maximumsnelheid 140 kmph, maar dat is opzich geen probleem, dat rijd ik toch nooit. Kan ik die bandjes er gewoon opleggen of gaat dat niet?
Max snelheid telt voor alle voertuigen wat die band eronder hebben liggen.

Weet wel dat je dan (in bijvoorbeeld Duitsland) verplicht bent om een sticker met de max snelheid van de band voor op je dashboard te hebben indien de snelheidsindex lager is dan de daadwerkelijke maximale snelheid die je auto kan halen. :)
Palomarzondag 17 november 2013 @ 01:19
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 00:12 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik heb daarnet winterbanden gevonden op internet voor de maat 155/80 R12 van Bridgestone. Dit is het enige A-merk dat ik kan vinden voor die kleine maat, de rest is allemaal Chinese rommel.

Dit type staat echter onder de categorie bestelwagens, maar het is voor een personenwagen. Maakt dat uit? Er staat wel in de bandencode: maximumsnelheid 140 kmph, maar dat is opzich geen probleem, dat rijd ik toch nooit. Kan ik die bandjes er gewoon opleggen of gaat dat niet?
Wat is dat dan voor auto met 12" velgen??

En bestelwagenbanden zullen vast wel werken, maar misschien wel wat lawaaiiger/oncomfortabeler/duurder.
daNpyzondag 17 november 2013 @ 10:49
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 00:29 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Max snelheid telt voor alle voertuigen wat die band eronder hebben liggen.

Weet wel dat je dan (in bijvoorbeeld Duitsland) verplicht bent om een sticker met de max snelheid van de band voor op je dashboard te hebben indien de snelheidsindex lager is dan de daadwerkelijke maximale snelheid die je auto kan halen. :)
Inderdaad, in Nederland is volgens mij de regel dat je banden moet hebben die een hogere snelheid aan moeten kunnen dan je auto kan.
"Dat rijdt ik toch nooit" is (was?) geen valide argument.

Maar steeds meer auto's krijgen idd mogelijkheden om de snelheid te begrenzen etc., dus ik weet niet in hoeverre het nog geld. Ik heb ook nog nooit iemand gehoord die er problemen mee heeft gehad.
DS4zondag 17 november 2013 @ 10:56
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 00:29 schreef RealBizkit666 het volgende:

Weet wel dat je dan (in bijvoorbeeld Duitsland) verplicht bent om een sticker met de max snelheid van de band voor op je dashboard te hebben indien de snelheidsindex lager is dan de daadwerkelijke maximale snelheid die je auto kan halen. :)
Je mag dat ook in het menu van de auto i stellen, zodat je een waarschuwing krijgt als je harder rijdt.
GeenHelpdeskzondag 17 november 2013 @ 12:26
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 01:19 schreef Palomar het volgende:

[..]

Wat is dat dan voor auto met 12" velgen??

En bestelwagenbanden zullen vast wel werken, maar misschien wel wat lawaaiiger/oncomfortabeler/duurder.
Het is een Daihatsu Cuore met dus de maat 155/80 R12.

bridgestone_rd_713_winter.338.wm.jpg

Dit zijn ze, Bridgestone RD713. Ziet er toch bruut nietwaar. :P

Maar afgezien van de snelheid maakt het dus weinig uit lees ik hier.
Mijn idee was eerst wel om ze alleen op de voorbanden te leggen, maar dat wordt echt overal afgeraden. :')
daNpyzondag 17 november 2013 @ 12:28
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 12:26 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Mijn idee was eerst wel om ze alleen op de voorbanden te leggen, maar dat wordt echt overal afgeraden. :')
Gek he ;)
Beste banden altijd achter :)
GeenHelpdeskzondag 17 november 2013 @ 12:28
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 12:28 schreef daNpy het volgende:

[..]

Gek he ;)
Beste banden altijd achter :)
Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.
daNpyzondag 17 november 2013 @ 12:29
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 12:28 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.
Met sneeuw wil je winterbanden op al je wielen, anders moet je gewoon thuis blijven of met het OV gaan :)
jitzzzzezondag 17 november 2013 @ 12:56
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 12:28 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.
Het is alles of niks, dus of je hebt vier normale banden of je hebt vier winterbanden.
Palomarzondag 17 november 2013 @ 17:55
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 12:28 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Maar als je niet wegkomt uit een parkeervak met sneeuw wil je wel winterbanden op de aangedreven wielen. Anders heb je er nog weinig aan.
Daar heb je gelijk in, echter op een gladde weg zullen in een bocht de banden met de minste grip het eerste wegglijden. In dit geval dus de achterbanden. Dat corrigeer je niet zomaar en is daarom ook erg gevaarlijk.
GeenHelpdeskzondag 17 november 2013 @ 19:53
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2013 12:56 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Het is alles of niks, dus of je hebt vier normale banden of je hebt vier winterbanden.
Wettelijk gezien is het toegestaan om op de voorste as andere banden te hebben dan op de achterste as.
En het kan idd gevaarlijk zijn omdat je achterste banden minder grip hebben, maar het is in mijn ogen altijd nog beter dan 4 zomerbanden.
jitzzzzezondag 17 november 2013 @ 19:58
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 19:53 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Wettelijk gezien is het toegestaan om op de voorste as andere banden te hebben dan op de achterste as.
En het kan idd gevaarlijk zijn omdat je achterste banden minder grip hebben, maar het is in mijn ogen altijd nog beter dan 4 zomerbanden.
:N

Het is wettelijk gezien toegestaan om per wiel verschillende banden te hebben, als je per as maar dezelfde maat gemonteerd hebt.
Daarnaast ben je met vier normale banden beter af dan met 2 winterbanden op je aangedreven as en twee normale op je slepende/sturende as.
GeenHelpdeskzondag 17 november 2013 @ 20:00
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 19:58 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

:N

Het is wettelijk gezien toegestaan om per wiel verschillende banden te hebben, als je per as maar dezelfde maat gemonteerd hebt.
Daarnaast ben je met vier normale banden beter af dan met 2 winterbanden op je aangedreven as en twee normale op je slepende/sturende as.
Dat lijkt me stug ... het klinkt niet erg logisch.
Zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor is en het wettelijk mogelijk is blijf ik het idd zo doen.
jitzzzzezondag 17 november 2013 @ 20:02
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 20:00 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Dat lijkt me stug ... het klinkt niet erg logisch.
Zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor is en het wettelijk mogelijk is blijf ik het idd zo doen.
Toch is het zo, sla de APK eisen er maar op na.
Daarnaast moet je zelf weten welke banden je onder je wagen schroeft, maar als je geen ervaring hebt met overstuur zou ik het je niet aanraden.
RealBizkit666zondag 17 november 2013 @ 20:11
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 20:00 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Dat lijkt me stug ... het klinkt niet erg logisch.
Zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor is en het wettelijk mogelijk is blijf ik het idd zo doen.
Succes met slippen met je zeer onverstandige setup:
GeenHelpdeskzondag 17 november 2013 @ 20:17
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 20:11 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Succes met slippen met je zeer onverstandige setup:
Idd veel beroerder, maar als je dan 4 zomerbanden ziet is het nog beroerder;

#ANONIEMzondag 17 november 2013 @ 21:09
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 20:11 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Succes met slippen met je zeer onverstandige setup:
Het is wel leuker rijden.
Piet__Piraatzondag 17 november 2013 @ 22:00
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 19:53 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Wettelijk gezien is het toegestaan om op de voorste as andere banden te hebben dan op de achterste as.
En het kan idd gevaarlijk zijn omdat je achterste banden minder grip hebben, maar het is in mijn ogen altijd nog beter dan 4 zomerbanden.
Ik zou het niet doen. Je krijgt een fors verschil in weggedrag, ook op droog en nat wegdek. Gewoon door de andere compound, ander gripniveau etc. De onvoorspelbaarheid neemt alleen maar toe.
Eenskijkendinsdag 19 november 2013 @ 00:12
Zijn er meer mensen die al winterbanden erop hebben? Ik merk zelf wel een klein verschil, het stuurt wat directer. Maar het is nog ff wachten op de echte kou natuurlijk.
#ANONIEMdinsdag 19 november 2013 @ 11:24
Ik wil ze toch ook wel snel aanschaffen, heb al even zitten kijken naar goede tweedehandsjes, maar niet zoveel te vinden en op Marktplaats wordt je helemaal gestoord... 9 vd 10 advertenties zijn geen particulieren maar Ali of Sjonnie de bandenhandel. Moet ook een wat minder gangbare maat hebben volgens mij, 205/45/R17. Wat raden jullie aan? Ik wil geen troep, maar er hoeft ook niet perse een absoluut A-Merk onder te liggen, liefst met een mooi LM-velgje erbij. Kwam al snel uit op http://www.winterbanden.nl/

Iemand daar ervaring mee? Ze lijken qua nieuwe banden de goedkoopste voor zover ik kon vinden, en hebben ook gewoon wat redelijk uitziende velgjes voor niet al te veel geld.
Piet__Piraatdinsdag 19 november 2013 @ 12:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 00:12 schreef Eenskijken het volgende:
Zijn er meer mensen die al winterbanden erop hebben? Ik merk zelf wel een klein verschil, het stuurt wat directer. Maar het is nog ff wachten op de echte kou natuurlijk.
Ik wacht nog lekker totdat het gaat sneeuwen. Tot nu toe voldoen m'n reguliere banden prima.
Metalfreakdinsdag 19 november 2013 @ 13:00
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:24 schreef Loveless85 het volgende:
Ik wil ze toch ook wel snel aanschaffen, heb al even zitten kijken naar goede tweedehandsjes, maar niet zoveel te vinden en op Marktplaats wordt je helemaal gestoord... 9 vd 10 advertenties zijn geen particulieren maar Ali of Sjonnie de bandenhandel. Moet ook een wat minder gangbare maat hebben volgens mij, 205/45/R17. Wat raden jullie aan? Ik wil geen troep, maar er hoeft ook niet perse een absoluut A-Merk onder te liggen, liefst met een mooi LM-velgje erbij. Kwam al snel uit op http://www.winterbanden.nl/

Iemand daar ervaring mee? Ze lijken qua nieuwe banden de goedkoopste voor zover ik kon vinden, en hebben ook gewoon wat redelijk uitziende velgjes voor niet al te veel geld.
Past er geen 16 inch op je auto? Of heb je zo'n grote remschijven die anders aanlopen bij te kleine velgen? Winterbanden in 16 inch zijn vaak wat beter verkrijgbaar namelijk. Heb zelf zomerwielen in 17 inch (215/45/17), maar winterwielen zijn 16 inch (205/55/16), gisteren nog een setje Pirelli winterbanden opgehaald voor 125 euro waarvan 2 banden nog meer dan 5mm hadden en de andere 2 nog meer dan 6,5mm.

In jouw geval zou je dan op 195/55/16 inch uit komen. Maar goed, het moet wel passen dan. Smallere banden zijn ook nog wat beter in de sneeuw.
#ANONIEMdinsdag 19 november 2013 @ 13:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:00 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Past er geen 16 inch op je auto? Of heb je zo'n grote remschijven die anders aanlopen bij te kleine velgen? Winterbanden in 16 inch zijn vaak wat beter verkrijgbaar namelijk. Heb zelf zomerwielen in 17 inch (215/45/17), maar winterwielen zijn 16 inch (205/55/16), gisteren nog een setje Pirelli winterbanden opgehaald voor 125 euro waarvan 2 banden nog meer dan 5mm hadden en de andere 2 nog meer dan 6,5mm.

In jouw geval zou je dan op 195/55/16 inch uit komen. Maar goed, het moet wel passen dan. Smallere banden zijn ook nog wat beter in de sneeuw.
Ik denk het wel, standaard zit er op dit model (Kia Rio) zelfs 15 volgens mij, neem aan dat als je voor de extra optie '17 LM velgen' gaat ze er niet ook andere remschijven op zetten :P

Dingetje om uit te zoeken in ieder geval, thanks!
Tinos85dinsdag 19 november 2013 @ 13:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 00:12 schreef Eenskijken het volgende:
Zijn er meer mensen die al winterbanden erop hebben? Ik merk zelf wel een klein verschil, het stuurt wat directer. Maar het is nog ff wachten op de echte kou natuurlijk.
Toevallig vanmorgen gemonteerd.
Metalfreakdinsdag 19 november 2013 @ 13:09
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:04 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ik denk het wel, standaard zit er op dit model (Kia Rio) zelfs 15 volgens mij, neem aan dat als je voor de extra optie '17 LM velgen' gaat ze er niet ook andere remschijven op zetten :P

Dingetje om uit te zoeken in ieder geval, thanks!
Het zal je in elk geval een hoop geld kunnen schelen. Voor mijn auto zijn de 17 inch banden ook relatief duur aangezien het niet zo'n gangbare maat is. Voor winterbanden maakt het me toch niet zoveel uit, dus heb gewoon gekozen voor een setje stalen velgen in 16 inch met daarbij dus een goedkoper formaat banden.
#ANONIEMdinsdag 19 november 2013 @ 13:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:09 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Het zal je in elk geval een hoop geld kunnen schelen. Voor mijn auto zijn de 17 inch banden ook relatief duur aangezien het niet zo'n gangbare maat is. Voor winterbanden maakt het me toch niet zoveel uit, dus heb gewoon gekozen voor een setje stalen velgen in 16 inch met daarbij dus een goedkoper formaat banden.
Thanks, ziet er inderdaad naar uit dat dat bijna de helft scheelt :')

wat is een beetje goed merk, wat geen A-merk is, beetje wat er onder hangt zeg maar, meeste bang for buck? Ik zie veel over Yokohama en Hankook? Dingen als Firestone?

Neem aan dat de Fortuna's en Wanli's enzo van niveautje afgewerkt loempiavet zijn?
Metalfreakdinsdag 19 november 2013 @ 13:38
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:17 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Thanks, ziet er inderdaad naar uit dat dat bijna de helft scheelt :')

wat is een beetje goed merk, wat geen A-merk is, beetje wat er onder hangt zeg maar, meeste bang for buck? Ik zie veel over Yokohama en Hankook? Dingen als Firestone?

Neem aan dat de Fortuna's en Wanli's enzo van niveautje afgewerkt loempiavet zijn?
Yokohama zou ik wel een A-merk durven noemen eigenlijk... Hankook komt er in sommige tests ook best goed vanaf. Er zijn wel meer van die banden die eigenlijk best prima zijn. Ik weet niet of de test van de Autoweek van vorige week ergens online te vinden is, daar staan heel wat resultaten in.

Maar inderdaad, die Fortuna's en Wanli's van deze wereld moet je ver vandaan blijven, dan kun je nog beter op je zomerbanden blijven rijden. Heb wel eens foto's van die banden gezien waarbij het loopvlak na 5000km al helemaal door was...
daNpydinsdag 19 november 2013 @ 14:03
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:17 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Thanks, ziet er inderdaad naar uit dat dat bijna de helft scheelt :')

wat is een beetje goed merk, wat geen A-merk is, beetje wat er onder hangt zeg maar, meeste bang for buck? Ik zie veel over Yokohama en Hankook? Dingen als Firestone?

Neem aan dat de Fortuna's en Wanli's enzo van niveautje afgewerkt loempiavet zijn?
Ga voor A-merk, het scheelt minder in geld als in kwaliteit....!
#ANONIEMdinsdag 19 november 2013 @ 14:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ga voor A-merk, het scheelt minder in geld als in kwaliteit....!
Valt nu ook nog erg mee, verschilletje van 150 euro ofzo, bij 205/45/17 was het met een Wanli ofzo rond de 900, en met een A-merk 1500+.

Yokohama dus prima te doen? Altijd lease gereden, dus geen ervaring ermee, dus ken eigenlijk alleen Continental, Vredestein, Pirelli, en Bridgestone als A-merken
jitzzzzedinsdag 19 november 2013 @ 14:37
Yokohama en Hankook zijn prima banden.
Piet__Piraatdinsdag 19 november 2013 @ 14:54
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:18 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Valt nu ook nog erg mee, verschilletje van 150 euro ofzo, bij 205/45/17 was het met een Wanli ofzo rond de 900, en met een A-merk 1500+.

Yokohama dus prima te doen? Altijd lease gereden, dus geen ervaring ermee, dus ken eigenlijk alleen Continental, Vredestein, Pirelli, en Bridgestone als A-merken
Koop gewoon een setje stalen velgen op MP voor 100 euro. Liefst 15" als dat er ook onder past. Voor 65 euro per band heb je een setje Conti's 850 in 15", dan heb je topbanden en ben je voor in totaal 350 euro klaar.
RealBizkit666dinsdag 19 november 2013 @ 15:17
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:17 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Thanks, ziet er inderdaad naar uit dat dat bijna de helft scheelt :')

wat is een beetje goed merk, wat geen A-merk is, beetje wat er onder hangt zeg maar, meeste bang for buck? Ik zie veel over Yokohama en Hankook? Dingen als Firestone?

Neem aan dat de Fortuna's en Wanli's enzo van niveautje afgewerkt loempiavet zijn?
Falken. :)
#ANONIEMdinsdag 19 november 2013 @ 15:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:54 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Koop gewoon een setje stalen velgen op MP voor 100 euro. Liefst 15" als dat er ook onder past. Voor 65 euro per band heb je een setje Conti's 850 in 15", dan heb je topbanden en ben je voor in totaal 350 euro klaar.
Oh ik vind dit nu ook al redelijk hoor, voor een eurootje of 700 heb ik nu prima bandjes, met een redelijk LM velgje erbij, uitgebalanceerd afgeleverd ^O^
Piet__Piraatdinsdag 19 november 2013 @ 15:39
Ik vind het een hoop geld. Maar goed, misschien heb ik een andere referentiekader. Het zijn winterbanden, who the fuck cares voor lichtmetaal?
Maar goed, misschien denk ik te pragmatisch. Het spul moet gewoon werken. Of het er mooi uit lijkt me van ondergeschikt belang, vooral voor die paar maanden en als daar honderden euro's 'winst' tegenover staan.

Het is duidelijk crisis :P
#ANONIEMdinsdag 19 november 2013 @ 15:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:39 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik vind het een hoop geld. Maar goed, misschien heb ik een andere referentiekader. Het zijn winterbanden, who the fuck cares voor lichtmetaal?
Maar goed, misschien denk ik te pragmatisch. Het spul moet gewoon werken. Of het er mooi uit lijkt me van ondergeschikt belang, vooral voor die paar maanden en als daar honderden euro's 'winst' tegenover staan.

Het is duidelijk crisis :P
Je hebt zeker een punt hoor, maar het is nog een redelijk nieuwe auto, ziet er verder netjes uit, zitten nu ook mooie velgen onder, dan vind ik het echt zo'n wereld van verschil om naar stalen velgjes terug te gaan. Met een beetje pech rijdt je er hier in Nederland toch zo'n 4 maanden op. Ik hoef ook geen supermooie A-merk topvelgen, gewoon iets wat op het eerste gezicht netjes uitziet.

En het valt me nu vooral mee omdat ik eerst dus amper onder de 1000 euro kon komen, en dat was nog met onwijze poepbanden en dito velgen. Dus ja, dan is 700 voor Bridgestone/Yokohama en een redelijk velgje een 'meevaller' :D

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2013 15:45:42 ]
daNpydinsdag 19 november 2013 @ 16:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:39 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik vind het een hoop geld. Maar goed, misschien heb ik een andere referentiekader. Het zijn winterbanden, who the fuck cares voor lichtmetaal?

Ik.
Piet__Piraatdinsdag 19 november 2013 @ 18:18
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:44 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik.
Maar jij rijdt een Bimmer. Loveless rijdt een Rio :P
daNpydinsdag 19 november 2013 @ 18:18
Oh dan :P
jitzzzzedinsdag 19 november 2013 @ 18:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:39 schreef Piet__Piraat het volgende:
Het zijn winterbanden, who the fuck cares voor lichtmetaal?
Ik.
daNpydinsdag 19 november 2013 @ 19:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 18:18 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Maar jij rijdt een Bimmer. Loveless rijdt een Rio :P
jitzzzzedinsdag 19 november 2013 @ 19:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daarom dus 8-)
LoggedIndinsdag 19 november 2013 @ 22:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:08 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Toevallig vanmorgen gemonteerd.
De mijne gaan er vrijdag op.. Vanaf volgende week gaat het vriezen hier ;(
Matttwoensdag 20 november 2013 @ 02:04
Falken winterbanden besteld op autobandenmarkt.nl voor de tweede keer... prima ervaringen mee ^O^
dribbel79woensdag 20 november 2013 @ 10:18
setje gekocht op MP, 150 euro, voor de 206, schroef ze er vanavond zelf onder...6mm profiel, super gave banden (als in geen gekke slijtage sporen)...Vredenstein Snowtrac 2...prima de luxe!
Piet__Piraatwoensdag 20 november 2013 @ 10:25
Ik wacht mooi nog even. Die natte sneeuw ben ik niet zo bang voor, maar de temperaturen zijn verder nog best hoog. Bovendien gaan die van mij maar net mee tot het eind van deze winter, dus elke week die ze er later onder gaan is minder slijtage :P
#ANONIEMwoensdag 20 november 2013 @ 10:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 18:18 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Maar jij rijdt een Bimmer. Loveless rijdt een Rio :P
;(

Vandaag maar eens een keuze maken en bestellen, nog ff rondneuzen of het ergens goedkoper kan, maar voor een complete set kwam ik volgens mij al snel uit bij winterbanden.nl
daNpywoensdag 20 november 2013 @ 10:37
quote:
2s.gif Op woensdag 20 november 2013 10:33 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

;(

Vandaag maar eens een keuze maken en bestellen, nog ff rondneuzen of het ergens goedkoper kan, maar voor een complete set kwam ik volgens mij al snel uit bij winterbanden.nl
Aangezien je voor een set velgen + banden gaat, ben je dan niet met 195/55/16 veel goedkoper uit?
Dat is nagenoeg hetzelfde als je 205/45/17 maat :)

De 17"Bridgestone LM032's zijn 160,-/stuk, terwijl ze in 16" ¤ 92,40 (en de LM-30 ¤ 87,40) kosten...
#ANONIEMwoensdag 20 november 2013 @ 10:40
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 10:37 schreef daNpy het volgende:

[..]

Aangezien je voor een set velgen + banden gaat, ben je dan niet met 195/55/16 veel goedkoper uit?
Dat is nagenoeg hetzelfde als je 205/45/17 maat :)
Ja klopt, ga ik dus doen. voor 205/45/17 kwam ik met banden niveau'tje Fortuna en de goedkoopste velgjes maar net onder de 1000, nu met redelijke velgen en A-merk banden op 700
JohnB52woensdag 20 november 2013 @ 12:43
https://anwb.campaignapps.nl/tabs/spreekuur

Stel je vragen over winterbanden hier. Van 13:00/14:00
Falcovrijdag 3 januari 2014 @ 15:28
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders :?
leolinedancevrijdag 3 januari 2014 @ 15:30
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 15:28 schreef Falco het volgende:
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders :?
prima.
Revolution-NLvrijdag 3 januari 2014 @ 16:39
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 15:28 schreef Falco het volgende:
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders :?
De winterbanden liggen nog in de opslag, volstrekt onnodig met het "winter"weer tot nu toe.
Piet__Piraatvrijdag 3 januari 2014 @ 17:02
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 16:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De winterbanden liggen nog in de opslag, volstrekt onnodig met het "winter"weer tot nu toe.
Same here. Als de winter zo door kwakkelt komen ze er hooguit een maandje of anderhalf op, namelijk de wintersporttijd. Maar ik vermoed dat het nog wel aantrekt. Het is pas begin januari, de echte winter moet nog komen.
Klonkvrijdag 3 januari 2014 @ 17:42
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 15:28 schreef Falco het volgende:
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders :?
Uitstekend, zelfs op een C1 zijn ze erg fijn :P

Merk bij nattigheid en wat lagere temperaturen goed verschil en vorig jaar met de sneeuw was het een wereld van verschil tussen zomer en winterbanden :)

Michelin Alpin trouwens :)

Heb ze ondanks de matige winter gewoon erop liggen aangezien ik aan de grens met Duitsland woon en zeg maar het zekere voor het onzekere neem :)
#ANONIEMvrijdag 3 januari 2014 @ 19:28
Prima, alhoewel ik ze qua weer amper nodig heb gehad natuurlijk, maar had een tripje naar Duitsland, dus ze er toch maar onder gegooid.

Falken HS449, volgens de diverse testen goed geschikt voor het natte, glibberige Nederlandse winterweer.
DS4vrijdag 3 januari 2014 @ 19:41
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 15:28 schreef Falco het volgende:
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders :?
Wat wil je weten?
JohnB52vrijdag 3 januari 2014 @ 19:51
Ik leef ook nog!
gatewayzaterdag 4 januari 2014 @ 09:24
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 15:28 schreef Falco het volgende:
Hoe gaat het tegenwoordig met onze winterbandenrijders :?
prima, dacht dat er nog wel profiel zat op zat, dat viel ff tegen.... dus bij de toch al dure beurt kwamen er ook nog ff 4 winterbanden bij...... En dat met deze Temperaturen.... mjah, zit in DLD en ik ga niet weer wisselen.

Maar verwacht dat er nog wel een tijd komt dat ze nodig zijn, winter is nog vroeg (winter? de bloemen lopen alweer uit!)
Piet__Piraatzaterdag 4 januari 2014 @ 10:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 09:24 schreef gateway het volgende:

[..]

prima, dacht dat er nog wel profiel zat op zat, dat viel ff tegen.... dus bij de toch al dure beurt kwamen er ook nog ff 4 winterbanden bij...... En dat met deze Temperaturen.... mjah, zit in DLD en ik ga niet weer wisselen.

Maar verwacht dat er nog wel een tijd komt dat ze nodig zijn, winter is nog vroeg (winter? de bloemen lopen alweer uit!)
Volgend jaar later wisselen? Of zit je wel in Zuid-Duitsland in een tricky gebied?

Ik heb bewust gewacht en ze liggen nu nog in de berging. Juist omdat het bij mij ook net voldoende is om nog één winter mee te rijden, dus ik stel het zo lang mogelijk uit.
gatewayzaterdag 4 januari 2014 @ 10:08
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 10:02 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Volgend jaar later wisselen? Of zit je wel in Zuid-Duitsland in een tricky gebied?

Ik heb bewust gewacht en ze liggen nu nog in de berging. Juist omdat het bij mij ook net voldoende is om nog één winter mee te rijden, dus ik stel het zo lang mogelijk uit.
nee zit aan de NL grens bij Aalten :)

was een week flink koud, Meisje is zwanger dus moet wel veilig onderweg zijn, dus had een uurtje tijd en het was nog licht dus winterbanden eronder geschroefd,

profiel leek me nog wel aardig, Maar bleek Maar 2,5 tot 3 mm te zijn, en waren 8 jaar oude banden.... Dus Maar een set nieuwe :)

Maar inderdaad, had beter kunnen wachten, alhoewel al het echt nog koud wordt en sneeuw etc, is het wel fijn te weten dat je op goede Rubbers staat
Pietverdrietzaterdag 4 januari 2014 @ 10:23
Als winterbanden versleten zijn, zet er nieuwe onder
Annemaandag 6 januari 2014 @ 13:12
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2013 11:03 schreef Anne het volgende:
Ik zou ook wel graag winterbanden willen hebben, maar heb het geld er op dit moment niet voor (over; andere prioriteiten).

Mocht het weer echt zo erg zijn, dan stap ik bij mijn moeder in de auto, die wel winterbanden heeft :Y).
Die werkt toch maar 1 afslag verder.

Vorig jaar en het jaar ervoor ook op die manier gedaan.
En toen kwamen ze ineens op mijn pad voor 150 euro, inclusief passende stalen velgen.
Gekocht :Y.

Maar nog niet eronder gelegd :N is ook nog niet nodig met deze temperaturen.
daNpymaandag 6 januari 2014 @ 18:31
quote:
14s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:12 schreef Anne het volgende:

[..]

En toen kwamen ze ineens op mijn pad voor 150 euro, inclusief passende stalen velgen.
Gekocht :Y.

Maar nog niet eronder gelegd :N is ook nog niet nodig met deze temperaturen.
Nice ^O^

Inderdaad nog niet echt nodig, vanmorgen om half 8 was het hier 10+ graden :')
#ANONIEMmaandag 6 januari 2014 @ 18:35
Vandaag 15 graden op de teller, tijd voor zomerbanden :')
DS4maandag 6 januari 2014 @ 19:42
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 18:35 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Vandaag 15 graden op de teller, tijd voor zomerbanden :')
Ja, behalve dan dat ik vrijdag in de sneeuw zit met de auto... Maar idioot wat een temperatuur. Had zelfs op zeker moment 18,5 gr op het dash. Al was dat kort daarna weer 15.
Annemaandag 13 januari 2014 @ 13:03
quote:
14s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:12 schreef Anne het volgende:

[..]

En toen kwamen ze ineens op mijn pad voor 150 euro, inclusief passende stalen velgen.
Gekocht :Y.

Maar nog niet eronder gelegd :N is ook nog niet nodig met deze temperaturen.
Woeps, 125 euro zelfs.

Ze worden er vandaag onder gelegd :Y. Ik moet woensdag naar Duitsland en ik dacht dat de temperaturen deze week omlaag zouden gaan. Maar goed, niet dus.
Pietverdrietmaandag 13 januari 2014 @ 13:09
Hier was het gisteravond spekglad, ijsvorming op straat.
Piet__Piraatmaandag 13 januari 2014 @ 20:23
Ik heb ze er inmiddels onder zitten, maar meer uit noodzaak ivm problemen met de zomerbanden. Maar met de mogelijke gladheid en wintersporttripjes op korte termijn, kon het op zich ook wel.
Sounddragonmaandag 13 januari 2014 @ 20:51
Ik rijd nu al een paar weken met een setje alu's en winterrubber van een 350Z, onder de 300ZX en ik heb nog nooit zo'n beroerde wegligging gehad :{ ; bij regen is het gewoon eng; vooraan géén grip bij hard remmen, kont uitbreken bij bovengemiddeld nat wegdek, echt helemaal drama; zodra ik druppels op de voorruit zie ga ik rijden als opoe in d'r Daihatsjoe Cuore uit 1985.

Ik wacht de eerste sneeuw effe af, en als er dan geen openbaring optreedt of een anderszins mirakel waardoor ik zwaar overtuigd raak van het nut van dit drama, trap ik ze eronderuit, en dan wil ik nooit meer een winterband in mijn buurt hebben. :r

En het zijn nog merkbandjes ook; hiervoor reed ik op foetsjiewafwaf banden van 65¤ per stuk (zaten eronder toen ik hem kocht) en daar durfde ik best op te rijden, droog, nat, sneeuw, kom maar op.. maar dit rijdt zo kloterig, dat ik het ergste vrees als er straks 5 vlokken sneeuw liggen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Sounddragon op 13-01-2014 21:01:29 ]
Piet__Piraatmaandag 13 januari 2014 @ 21:01
Wat voor merkbanden zijn het dan? Zijn ze niet toevallig oud en gaar? Want dat hoort echt niet. Ze horen iets stroperiger te rijden, maar niet veel minder grip te bieden :{
Sounddragonmaandag 13 januari 2014 @ 21:02
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:01 schreef Piet__Piraat het volgende:
Wat voor merkbanden zijn het dan? Zijn ze niet toevallig oud en gaar? Want dat hoort echt niet. Ze horen iets stroperiger te rijden, maar niet veel minder grip te bieden :{
Zou ik zo effe niet weten uit mijn hoofd, zal es effe kijken.

Achter in 235/45/17

Voor in 225/45/17

[ Bericht 13% gewijzigd door Sounddragon op 13-01-2014 21:08:33 ]
gatewaymaandag 13 januari 2014 @ 21:18
quote:
14s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Zou ik zo effe niet weten uit mijn hoofd, zal es effe kijken.

Achter in 235/45/17

Voor in 225/45/17

kleinere bandenmaat nemen? kamaraad heeft nu ook de winterbanden op zijn Audi, en das dus een kleinere maat dat normaal, Maar de wegligging en stuurgedrag is nu een stuk beter! die gaat dus ook naar kleinere zomersloffen
Sounddragonmaandag 13 januari 2014 @ 21:23
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:18 schreef gateway het volgende:

[..]

kleinere bandenmaat nemen? kamaraad heeft nu ook de winterbanden op zijn Audi, en das dus een kleinere maat dat normaal, Maar de wegligging en stuurgedrag is nu een stuk beter! die gaat dus ook naar kleinere zomersloffen
Daar zou het wel een beetje aan kunnen liggen misschien, maar dit scheelt zo gruwelijk veel met mijn el cheapo (roadstone ofzo) zomerrubber dat ik er serieus van schrok de eerste keer. standaard ligt er 215/65 15 op, dus zó vreselijk veel breder is het nou ook weer niet :{
daNpymaandag 13 januari 2014 @ 21:30
Winterbanden in die maat hebben weinig zin idd, ik ha de originele maat of smaller genomen :P
Is de druk wel goed?

Ik kwam er van het weekend achter dat ik wel met érg lage druk reed :@
Vergeten te checken bij montage |:( |:(
Piet__Piraatmaandag 13 januari 2014 @ 22:20
Forse bandenmaat inderdaad. Ik zou de volgende keer voor 15" gaan en dan een stuk smaller, dat kan al behoorlijk schelen. Dat bandenmerk voorop kende ik overigens helemaal niet.

DOT-code ook bekeken? Niet dat ze helemaal uitgedroogd zijn van ouderdom inmiddels?

quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:30 schreef daNpy het volgende:
Winterbanden in die maat hebben weinig zin idd, ik ha de originele maat of smaller genomen :P
Is de druk wel goed?

Ik kwam er van het weekend achter dat ik wel met érg lage druk reed :@
Vergeten te checken bij montage |:( |:(
Dat is altijd het eerste dat ik doe. Die van mij waren echt ontzettend zacht, duurde even voordat ze op druk waren :+. Maar ja, wat wil je, na negen maanden stil liggen.
Sounddragonmaandag 13 januari 2014 @ 22:25
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:30 schreef daNpy het volgende:
Winterbanden in die maat hebben weinig zin idd, ik ha de originele maat of smaller genomen :P
Is de druk wel goed?

Ik kwam er van het weekend achter dat ik wel met érg lage druk reed :@
Vergeten te checken bij montage |:( |:(
Mjah, deze lagen erop. Planning is/was ook om deze set effe op te crossen; achter is sowieso niet zo geweldig meer, en voor iets te breed voor de ET/H waarde (lees; loopt liep net ietsje aan op de veerskottel, maar er zit verschil in de breedte in de velgen volgens mij, dus voorbanden van 225 op de achterwielen, en op de voorvelgen iets in 215/45 17 terugzetten, of anders zomerbanden op deze set, en de OEM-wielen opknappen (stralen en PC'en) en daar een winterset van maken.

Dilemma's, want ik sta nu ook een beetje op het punt om het hele vehikel eruit te schoppen, dus da's geld over de balk zeg maar. :+
#ANONIEMmaandag 13 januari 2014 @ 23:38
Ik heb er ook een grotere maat onder, 205/45/17, maar rijdt perfect.
jitzzzzedinsdag 14 januari 2014 @ 07:27
Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen mijn winterbanden en mijn normale banden. Wel meer herrie en meer rolweerstand. Ik ben nog niet overtuigd van het nut, ik hoop dat zodra het wel gaan sneeuwen en glad wordt ik wel meer verschil ga merken.
JohnB52dinsdag 14 januari 2014 @ 08:23
Als t glad is ga je met winterbanden net zo hard glijden als met zomerbanden.

Door sneeuw en regen zou je wel meer grip moeten hebben
jitzzzzedinsdag 14 januari 2014 @ 08:33
In regen merk ik geen positief verschil, ik zou bijna willen beweren dat mijn normale banden evenveel of zelfs meer grip hebben met regen/nat wegdek.
Piet__Piraatdinsdag 14 januari 2014 @ 08:38
Klopt, met regen merk je ook weinig verschil. Met gladheid kun je door een grotere hoeveelheid lamellen wat eerder grip hebben en met sneeuw ga je het verschil superduidelijk merken.
jitzzzzedinsdag 14 januari 2014 @ 08:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Klopt, met regen merk je ook weinig verschil. Met gladheid kun je door een grotere hoeveelheid lamellen wat eerder grip hebben en met sneeuw ga je het verschil superduidelijk merken.
Dus, ik doe er goed aan om ze er weer onder vandaan te schroeven en pas te monteren als het daadwerkelijk gaat sneeuwen?
JohnB52dinsdag 14 januari 2014 @ 08:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Klopt, met regen merk je ook weinig verschil. Met gladheid kun je door een grotere hoeveelheid lamellen wat eerder grip hebben en met sneeuw ga je het verschil superduidelijk merken.
Met regen zou je in principe ook meer water moeten afvoeren, en een kortere remweg hebben.

Ligt ook aan de temperatuur buiten.
Piet__Piraatdinsdag 14 januari 2014 @ 08:55
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:49 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Met regen zou je in principe ook meer water moeten afvoeren, en een kortere remweg hebben.

Ligt ook aan de temperatuur buiten.
"In principe", ja. Maar ik heb het idee dat dat verhaal al wat achterhaald begint te worden. Als je goede zomerbanden hebt kun je in de regen ook prima uit de voeten.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:40 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dus, ik doe er goed aan om ze er weer onder vandaan te schroeven en pas te monteren als het daadwerkelijk gaat sneeuwen?
Dat moet je zelf weten. Bij mij zijn ze er nu vooral uit noodzaak onder gegaan, reed met de zomerbanden op het canvas. Anders had ik ze nu nog gehad.

Mijn visie: zomerbanden en winterbanden zijn deels marketingtruc. Dat hele verhaal met onder de 7 graden presteren winterbanden beter, geloof ik niet zo. Compounds zijn zo verbeterd de afgelopen jaren dat ik er van overtuigd ben dat je met goede 'zomerbanden' prima door kan rijden, ook als het kouder wordt. Pas als het ook overdag stevig begint te vriezen en de temperatuur amper boven nul komt, kunnen winterbanden wel eens beter gaan presteren, maar dan nog denk ik dat het gros van de bestuurders hier weinig van merkt. Het is desondanks niet verkeerd om ze dan te hebben. Wanneer ik ze zéker wil hebben en ze ook absoluut beter presteren, is bij mogelijke gladheid (meer lamellen die grip zoeken) en bij sneeuw.

Ik heb de afgelopen jaren altijd pas gewisseld als de eerste sneeuwvlokken gingen vallen, en heb ze er vervolgens onder laten zitten. Maar zo gauw de temperatuur regelmatig boven nul komt en de sneeuwkans verdwijnt (en ik niet meer naar sneeuwgebieden hoef), gaan ze er direct onderuit.
Sounddragondinsdag 14 januari 2014 @ 08:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 07:27 schreef jitzzzze het volgende:
Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen mijn winterbanden en mijn normale banden. Wel meer herrie en meer rolweerstand. Ik ben nog niet overtuigd van het nut, ik hoop dat zodra het wel gaan sneeuwen en glad wordt ik wel meer verschil ga merken.
die herrie kan ik beamen idd, mijn achterbanden zingen als een debiel op de snelweg. Toen ze er net onder zaten dacht ik eerst dat er een lager de geest had gegeven :')

Mijn eerste ervaring met winterbanden is tot nu toe redelijk teleurstellend.
JohnB52dinsdag 14 januari 2014 @ 08:58
Persoonlijk denk ik dat we het verschil pas zullen merken als we het een keer nodig hebben, als we een keertje een noodstop moeten maken, en op tijd stil willen staan.

Bij normaal rijden merken we er weinig van.
jitzzzzedinsdag 14 januari 2014 @ 09:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:55 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat moet je zelf weten. Bij mij zijn ze er nu vooral uit noodzaak onder gegaan, reed met de zomerbanden op het canvas. Anders had ik ze nu nog gehad.

Mijn visie: zomerbanden en winterbanden zijn deels marketingtruc. Dat hele verhaal met onder de 7 graden presteren winterbanden beter, geloof ik niet zo. Compounds zijn zo verbeterd de afgelopen jaren dat ik er van overtuigd ben dat je met goede 'zomerbanden' prima door kan rijden, ook als het kouder wordt. Pas als het ook overdag stevig begint te vriezen en de temperatuur amper boven nul komt, kunnen winterbanden wel eens beter gaan presteren, maar dan nog denk ik dat het gros van de bestuurders hier weinig van merkt. Het is desondanks niet verkeerd om ze dan te hebben. Wanneer ik ze zéker wil hebben en ze ook absoluut beter presteren, is bij mogelijke gladheid (meer lamellen die grip zoeken) en bij sneeuw.

Ik heb de afgelopen jaren altijd pas gewisseld als de eerste sneeuwvlokken gingen vallen, en heb ze er vervolgens onder laten zitten. Maar zo gauw de temperatuur regelmatig boven nul komt en de sneeuwkans verdwijnt (en ik niet meer naar sneeuwgebieden hoef), gaan ze er direct onderuit.
Ik moet zeggen dat ik je visie deel, heb ze er nu een maandje onder zitten maar echt overtuigd ben ik niet van de nut en noodzaak. De afgelopen jaren heb ik het hele jaar rondgereden op normale banden; ook bij sneeuwval. En dat ging prima, als je je maar aanpast aan de omstandiheden.

Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden, gewoon om te kijken hoe het is. En tot nu toe valt het tegen.

quote:
15s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:55 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

die herrie kan ik beamen idd, mijn achterbanden zingen als een debiel op de snelweg. Toen ze er net onder zaten dacht ik eerst dat er een lager de geest had gegeven :')

Mijn eerste ervaring met winterbanden is tot nu toe redelijk teleurstellend.
Nou heb ik ook vrij stille normale banden, dus het is echt een verschil van dag en nacht. Plus ik rij zo'n 1000km in een week, dus ik word er aardig horendol van.
Piet__Piraatdinsdag 14 januari 2014 @ 09:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:08 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik je visie deel, heb ze er nu een maandje onder zitten maar echt overtuigd ben ik niet van de nut en noodzaak. De afgelopen jaren heb ik het hele jaar rondgereden op normale banden; ook bij sneeuwval. En dat ging prima, als je je maar aanpast aan de omstandiheden.

Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden, gewoon om te kijken hoe het is. En tot nu toe valt het tegen.
In normaal gebruik bieden ze ook weinig voordeel, vandaar dat ik ze normaal gesproken pas monteer als het echt nodig is.
Ik heb ook jaren met zomerbanden gereden in de echte winterse omstandigheden (weliswaar niet met RWD) en dat ging prima, maar het verschil met winterbanden merk je echt wel en geeft een veiliger gevoel. Dus ik zou zeggen: lekker laten zitten en even afwachten tot het echt koud wordt en winterig wordt, dan merk je het wel.

Tot die tijd is het gewoon een compromis. Want eerlijk is eerlijk: ze presteren onder extremere omstandigheden prima, maar de rest van de tijd heb je ze niet nodig. Het is pure marketing voor 95% van het jaar, omdat anders niemand die krengen koopt. En men blaat het 7 graden-verhaal gewoon klakkeloos na.
jitzzzzedinsdag 14 januari 2014 @ 09:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:16 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

In normaal gebruik bieden ze ook weinig voordeel, vandaar dat ik ze normaal gesproken pas monteer als het echt nodig is.
Ik heb ook jaren met zomerbanden gereden in de echte winterse omstandigheden (weliswaar niet met RWD) en dat ging prima, maar het verschil met winterbanden merk je echt wel en geeft een veiliger gevoel. Dus ik zou zeggen: lekker laten zitten en even afwachten tot het echt koud wordt en winterig wordt, dan merk je het wel.

Tot die tijd is het gewoon een compromis. Want eerlijk is eerlijk: ze presteren onder extremere omstandigheden prima, maar de rest van de tijd heb je ze niet nodig. Het is pure marketing voor 95% van het jaar, omdat anders niemand die krengen koopt. En men blaat het 7 graden-verhaal gewoon klakkeloos na.
Heb dus vorig jaar wel met RWD en B-merk achterbanden rondgereden in de sneeuw, in een auto zonder elektronica. En dat ging eigenlijk prima, dus ik neem aan dat ik dat dit jaar nog steeds kan :P Helemaal omdat ik nu ook op de achteras A-merk banden heb zitten.
Sounddragondinsdag 14 januari 2014 @ 09:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:08 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik je visie deel, heb ze er nu een maandje onder zitten maar echt overtuigd ben ik niet van de nut en noodzaak. De afgelopen jaren heb ik het hele jaar rondgereden op normale banden; ook bij sneeuwval. En dat ging prima, als je je maar aanpast aan de omstandiheden.

Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden, gewoon om te kijken hoe het is. En tot nu toe valt het tegen.

[..]

Nou heb ik ook vrij stille normale banden, dus het is echt een verschil van dag en nacht. Plus ik rij zo'n 1000km in een week, dus ik word er aardig horendol van.
as said; ik reed hiervoor op cheapass rommel, omdat er 4 nieuwe onder zaten toen ik hem kocht, heb ik vorig jaar ook sneeuw mee gedaan en dat viel niet tegen, zelfs meg regen waren ze best goed; béter als die smackzooi die ik er nu onder heb iig. Van de week nam ik de afrit van de snelweg op een redelijk relaxte manier in de regen, en toen ik wilde remmen lag ik bijna achterop mijn voorganger, het is dat ik de boelkloedigheid had om alles los te laten, opnieuw aan te zetten en erlangs te sturen, anders had ik een beste klapper gemaakt. Ik reed gewoon normaal, had zéker 35-40 meter remafstand, en ging ook niet als een dolle in de ankers. Bij mij is het vertrouwen behoorlijk onder 0 op het moment. Met mijn ouwe 'rommel' banden was me dat zéker niet gebeurd; die blokkeerden nóóit :N

Ik rijd 1300-1600km per week momenteel.
JohnB52dinsdag 14 januari 2014 @ 09:31
Banden horen ook niet te blokkeren met ABS toch?

Welk merk heb je er nu onder?

Welk merk zomerbanden?

Bij mijn Saab 9-3 had ik er eerst C-merk banden onder, drama, niet mee te rijden in natte omstandigheden, daarna Continental zomerbanden. Goede grip in droog, prima in nat. En nu Michelin Alpin banden, die geven wel voldoende grip, zowel droog als nat, en omdat ze er vorig jaar ook onder zaten, weet ik dat ik met sneeuw ook normaal kan rijden, en heel gemakkelijk: ook normaal wegrijden in de sneeuw!
Sounddragondinsdag 14 januari 2014 @ 09:50
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:31 schreef JohnB52 het volgende:
Banden horen ook niet te blokkeren met ABS toch?

Welk merk heb je er nu onder?

Welk merk zomerbanden?

Bij mijn Saab 9-3 had ik er eerst C-merk banden onder, drama, niet mee te rijden in natte omstandigheden, daarna Continental zomerbanden. Goede grip in droog, prima in nat. En nu Michelin Alpin banden, die geven wel voldoende grip, zowel droog als nat, en omdat ze er vorig jaar ook onder zaten, weet ik dat ik met sneeuw ook normaal kan rijden, en heel gemakkelijk: ook normaal wegrijden in de sneeuw!
mijn antieke hok uit 84 heeft geen ABS of andere spannende afkortingen :+

Voor de rest van je vragen moet je effe een paar posts teruglezen ;)
JohnB52dinsdag 14 januari 2014 @ 13:08
Oh het stond in die linkjes.

Voor heb je Bridgestone en achter Toyo (vind ik geen a merk, Maargoed) en in verschillende breedte?

Dan denk ik dat het daarin te vinden is...
Sounddragondinsdag 14 januari 2014 @ 19:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 13:08 schreef JohnB52 het volgende:
Oh het stond in die linkjes.

Voor heb je Bridgestone en achter Toyo (vind ik geen a merk, Maargoed) en in verschillende breedte?

Dan denk ik dat het daarin te vinden is...
Ja, voor heeft 0.0 grip bij remmen (gevoel) blokkert echt lang voordat ik een fatsoenlijke vertraging heb. En achter breekt domweg uit bij (flink) nat wegdek.

Leg mij eens uit waarom dat daarin te vinden zou zijn?

die 235 achter ipv 215 is idd ietsje breder, zou in theorie iets minder druk per cm˛ hebben, maar wat ik ervaar is ronduit belachelijk; een bocht die ik bij nat weer op (matig) zomerrubber met 110 kan nemen, is nu listig met 70, en als ik gas geef zet hij gewoon zijn kont opzij, dat lijkt me niet normaal voor banden die zachter, en dus grippiër zouden moeten zijn.
Als dit typerend gedrag is voor winterbanden, kunnen ze me voortaan mijn rug op :W
Ik vind ze trouwens op droog ook helemaal k#t.

Enneh.. dat Toyo geen A-merk is, daar willen ze in de autosport wel een discussie met je over aan denk ik, en half getuned Nederland reed op Toyo Proxes vroegah, kweenie hoe dat nu zit, maar was een heeeeeel goed plakkend bandje. Sleet als een megeaul, maar ging écht hard de bocht om :P
JohnB52dinsdag 14 januari 2014 @ 21:05
Toyo R888 plakt ook nog lekker.

Maar geen A-merk.

Maar wat jij omschrijft hoort echt niet, tenzij je als een mongool scheurt, maar dat denk ik niet.

Laat een bandenspecialist er eens naar kijken zou ik zeggen. Laat hun een rondje rijden?
Piet__Piraatwoensdag 15 januari 2014 @ 09:54
Dat hoort niet.

Stomme vraag misschien, maar liggen ze er wel in de goede rijrichting op?
boegschroefwoensdag 15 januari 2014 @ 11:33
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 09:54 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat hoort niet.

Stomme vraag misschien, maar liggen ze er wel in de goede rijrichting op?
Precies, hoevaak je auto's ziet die de banden in de verkeerde rijrichting hebben liggen... Dat zijn er best veel als je er op gaat letten.
Pietverdrietwoensdag 15 januari 2014 @ 11:36
Als je voor de auto staat moet het profiel een V hebben geen A, dan wordt het water namelijk tijdens het rijden naar buiten gestuwd, bij een A gaat het naar het midden van de band
JohnB52woensdag 15 januari 2014 @ 12:33
En er staat op : <----------- rotation
Pietverdrietwoensdag 15 januari 2014 @ 12:50
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:33 schreef JohnB52 het volgende:
En er staat op : <----------- rotation
Ook dat natuurlijk
jitzzzzewoensdag 15 januari 2014 @ 13:13
Of er staat 'inside' en 'outside' op, dus kijk niet naar de V-vorm (die niet eens alle (winter)banden hebben) maar naar wat er op de zijkant van je band staat.
Sounddragonwoensdag 15 januari 2014 @ 13:30
Volgens mij hebben we er wel op gelet met monteren, maar ik zal zo voor de garp nog eens kijken, just to be sure.

Dat zou een aardige faalaktie zijn :|W kan ik het topic weer kicken _O-


Edit: ze zitten goed :P

[ Bericht 14% gewijzigd door Sounddragon op 15-01-2014 13:38:53 ]
Piet__Piraatwoensdag 15 januari 2014 @ 18:37
Jammer. Deels omdat we je hadden kunnen uitlachen :P, maar ook grotendeels omdat je probleem dan weg zou zijn. Want dit hoort echt niet, wat jij beschrijft.
Glijdt_lichtwoensdag 15 januari 2014 @ 23:20
Heb ook winterbanden voor onder een 106.

Maatjee 155/75 R13, snelheidsrating Q, 160kmh. Vmax auto is 158kmh :P
Fulda Montero nog iets
33 euro per band

4 stalen velgen voor 40euro
Eromheen doen was graties

Alleen.. Ik heb een andere auto gekocht :P
Die winterbanden staan wel fucking bruut onder een 106 _O-

Zomerbanden zitten om lichtmetaal, zelfde maat, snelheidsrating van 190kmh geloof ik..

Nu alleen ff kijken of ik de auto met de winterbanden verkoop.. Of de winterbanden los ga verkopen..
artmdonderdag 20 februari 2014 @ 21:23
Alweer tijd om de winterbanden eraf te gooien?
Klonkdonderdag 20 februari 2014 @ 21:25
Duitsers houden tot pasen als richtlijn maar dat is dit jaar op 20 april :')

Denk dat ik het halverwege Maart ga doen.
DS4donderdag 20 februari 2014 @ 22:24
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 21:23 schreef artm het volgende:
Alweer tijd om de winterbanden eraf te gooien?
Ik heb dat 4 weken terug al gedaan...
gatewayzondag 23 februari 2014 @ 00:01
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 21:23 schreef artm het volgende:
Alweer tijd om de winterbanden eraf te gooien?
was het überhaupt weer voor winterbanden??