abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133065128
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:55 schreef JanCees het volgende:
Graag een neutrale TT?
Deze is prima.
pi_133065167
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:50 schreef poemojn het volgende:
In Elburg waren vandaag hellebaardiers aanwezig bij de intocht, ook een leuk gezicht. :)
Dit kerstfilmpje geeft er een indruk van: http://m.youtube.com/watch?v=ohHSABSUClg
Intocht? Zijn ze daar niet wat vroeg? :P
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  vrijdag 8 november 2013 @ 22:58:25 #23
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_133065266
Blijft een interessante discussie. Keer op keer wordt er zwaar serieus ingegaan op zo'n enkeling die een bepaalde mening heeft. Zoals hierboven bijvoorbeeld, meneer Che Guavara heeft een mening en dan is er meteen weer iemand hier die een verzameling van quotes van hem hier moet plaatsen inclusief foto en alles. Lekker boeiend joh, waarom negeer je zo'n pannekoek niet gewoon?
pi_133065280
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 08:08 schreef poemojn het volgende:

[..]

ik heb het ergens anders gelezen maar hier bijv zie je het ook: http://www.verreverwanten(...)urkazernes/1845.html en http://henrycustor.plazilla.com/armoede-in-de-veenkolonien
En hier een beschrijving van iemand uit eigen ervaring ermee http://inenomassen.nl/emmer_afscheidenveen.html
Dank voor de link.
Over slaven gesproken.............

Ik las van een vriend een boekje over Veenhuizen en ik ben zelf bezig met een stukje lokale geschiedenis van 60 jaar geleden. En uit mijn vroegste jeugd herinner ik me nog een familie in de buurt die ook wel erg bouwvallig woonde, misschien inderdaad wel een soort plaggenhut.
Tegenwoordig hier te lande onvoorstelbaar.
Maar elders nog heel normaal, ben ik bang.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_133065308
Tegenstanders van Zwarte Piet zetten zich weer voor lul op PowNews :')
pi_133065372
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:56 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Intocht? Zijn ze daar niet wat vroeg? :P
wordt volgende week zaterdag uitgezonden bij nickelodeon, slot marspeinstein.

Ik heb wel een foto van een Piet, misschien leuk voor hier. Alleen niet scherp, gsm zonder flitser en Piet met haast. ;)

Ik vind het er vooral exotisch uitzien. Niet zo karikatuur als die stripstijltekeningen van zw piet of sjimmie.

[ Bericht 6% gewijzigd door poemojn op 09-11-2013 12:54:20 ]
pi_133065416
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:58 schreef YazooW het volgende:
Blijft een interessante discussie. Keer op keer wordt er zwaar serieus ingegaan op zo'n enkeling die een bepaalde mening heeft. Zoals hierboven bijvoorbeeld, meneer Che Guavara heeft een mening en dan is er meteen weer iemand hier die een verzameling van quotes van hem hier moet plaatsen inclusief foto en alles. Lekker boeiend joh, waarom negeer je zo'n pannekoek niet gewoon?
quote:
meneer Che Guavara.
Ik moest lachen.
pi_133065422
Wat ik dan niet snap is dat de gouden goudkleurige oorringen in Amsterdam weggelaten worden. Juist een van de parafernalia die het onderscheid maken tussen Zwarte Piet en een negert (naast de kleurige kleding en de kromme taal, de roe en de zak en de snoepjes) wordt weggehaald.

Alsof de slaven gouden oorringen hadden. Dat was zeker makkelijk voor ze als ze wegliepen, dan konden ze daarmee logies en eten kopen op hun vlucht.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_133065490
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 23:00 schreef poemojn het volgende:

[..]

wordt volgende week zaterdag uitgezonden bij nickelodeon, slot marspeinstein.

Ik heb wel een foto van een Piet, misschien leuk voor hier. Alleen niet scherp, gsm zonder flitser en Piet met haast. ;)
[ afbeelding ]
Ik vind het er vooral exotisch uitzien. Niet zo karikatuur als die stripstijltekeningen van zw piet of sjimmie.
Met haast? De anti-piet-knokploegen kwamen aangestormd? :+
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_133065520
Nee, Sint te paard zat vlak achter hem ;)
pi_133065531
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:53 schreef poemojn het volgende:
Op de Biblebelt wel :D
Zwarte Kousen Kerk Pieten.
pi_133065644
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 23:01 schreef Kees22 het volgende:
Wat ik dan niet snap is dat de gouden goudkleurige oorringen in Amsterdam weggelaten worden. Juist een van de parafernalia die het onderscheid maken tussen Zwarte Piet en een negert (naast de kleurige kleding en de kromme taal, de roe en de zak en de snoepjes) wordt weggehaald.

Alsof de slaven gouden oorringen hadden. Dat was zeker makkelijk voor ze als ze wegliepen, dan konden ze daarmee logies en eten kopen op hun vlucht.
Die "kromme taal" weet ik als kind trouwens altijd aan het feit dat de Pieten net als de Sint uit Spanje komen, dus ja, Spaans accent. Waarom de Sint dan wel weer ABN sprak is me dan weer niet duidelijk, net zoals de vraag waarom de Pieten opeens met een Surinaams accent zouden spreken.
pi_133065801
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 23:06 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Die "kromme taal" weet ik als kind trouwens altijd aan het feit dat de Pieten net als de Sint uit Spanje komen, dus ja, Spaans accent. Waarom de Sint dan wel weer ABN sprak is me dan weer niet duidelijk, net zoals de vraag waarom de Pieten opeens met een Surinaams accent zouden spreken.
Nou ja, Sinterklaas is natuurlijk heilig en al heel erg oud. De Zwarte Pieten zijn een heel stuk jonger en levendiger, dus hebben veel minder tijd gehad om Nederlands te leren. Misschien zijn ze eeuwig jong, net zoals Sinterklaas eeuwig oud is. Of worden ze regelmatig vervangen door nieuwe.
Net zoals de wegen van god ondoorgrondelijk zijn, zijn die van Sinterklaas dat ook.
pi_133065880
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:58 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dank voor de link.
Over slaven gesproken.............

Ik las van een vriend een boekje over Veenhuizen en ik ben zelf bezig met een stukje lokale geschiedenis van 60 jaar geleden. En uit mijn vroegste jeugd herinner ik me nog een familie in de buurt die ook wel erg bouwvallig woonde, misschien inderdaad wel een soort plaggenhut.
Tegenwoordig hier te lande onvoorstelbaar.
Maar elders nog heel normaal, ben ik bang.
ja, die levensomstandigheden waren toen vrij algemeen, en de levensverwachtingen ook. Plantage of veenkolonie maakt wat dat betreft weinig uit. Maar niet vrij zijn, geen keuze hebben, het bezit van een ander zijn maakt natuurlijk wel echt een verschil.
Die site inenomassen heeft veel info. Leuk om daar verhalen uit mijn familie terug te lezen, zoals een ton buiten als toilet, halverwege de jaren vijftig nog.
pi_133066288
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 23:10 schreef poemojn het volgende:

[..]

ja, die levensomstandigheden waren toen vrij algemeen, en de levensverwachtingen ook. Plantage of veenkolonie maakt wat dat betreft weinig uit. Maar niet vrij zijn, geen keuze hebben, maakt natuurlijk wel echt een verschil.
Die site inenomassen heeft veel info. Leuk om daar verhalen uit mijn familie terug te lezen, zoals een ton buiten als toilet, halverwege de jaren vijftig nog.
Oh ja hoor.
Ik heb zelf altijd buiten de stad gewoond, dus heel lang een beerput gehad. Maar die moest natuurlijk wel regelmatig geleegd worden. Ik vond dat geen probleem: ik had geen probleem met de lucht van een goede beerput en dumpte de inhoud gewoon in een gat in de moestuin. De eerste twee jaar daar geen worteltjes telen, natuurlijk! En rabarber doet het er heel goed op.
In de wijk waar ik nu woon werd pas riolering aangelegd in 1983, deels omdat de grond rond de beerputten verzadigd was en deels vanwege landelijk beleid.

Overigens was er een slothoofdstuk in het boek over Veenhuizen, waarin geconstateerd werd dat de verpleegden daar zeer hanteerbaar waren, terwijl ze er terecht kwamen omdat ze onhanteerbaar waren in de gewone wereld. De auteur veronderstelde dat dat kwam omdat de regels uiterst duidelijk waren en er verder niet aan hun kop gezeurd werd.

Maar dat wordt allemaal een beetje buiten de orde: we hebben het hier over de uitermate slechte omstandigheden waarin de vroege voorouders van onze kleurmatig uitgedaagde medemens hebben geleefd. En het personeelsbeleid van Sinterklaas.
  vrijdag 8 november 2013 @ 23:31:59 #36
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_133066803
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:23 schreef DrMabuse het volgende:
Het Twitterende Rel Pietje :

[ afbeelding ]

Met de vlag met Che Guevara erop en Cubaanse vlaggen in z'n studio.

[..]

[..]

(Dagboek aantekeningen Che Guevara)

Rel Kanaaltje 1 :

http://www.youtube.com/user/Elbally/videos

[..]

[..]

Rel Kanaaltje 2 :

http://alanacubana1962.bl(...)broso-djsabroso.html
Plus de Arubaanse vlag op de achtergrond.
Op Aruba wordt toch ook Sinterklaas gevierd?
'It's a boy'
pi_133067047
In pownews ook een geweldig stukje. Oproepen tot geweld, bedreiging en het voorbeeld van racisme in 3 minuten. Wie discrimineert hier nu?

Ik vraag me wel af als ze niet herinnerd willen worden aan de slaventijd, waarom heel veel van dat volk dat nu loopt te klagen, dan wel traditionele elementen in hun kleding dragen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_133070454
Als ze zo zitten te zeiken over die slaventijd, mischien zouden ze die energie eens productief moeten gaan gebruiken en iets gaan doen aan de slavernij die nog steeds plaats vindt in de wereld in plaats van constant een selectief groepje afstammelingen van slaven eigenaars een schuld gevoel aan te praten.

Ik geloof overigens dat slavernij ook geen vreemd concept was voor afrikaanse stammen onderling. Daarnaast had je ook nog galei slaven, slaven legers, en eigenlijk gruwelijk veel soorten slaven van iedere komaf door de geschiedenis heen.
Zwarte slaven die door blanken verkocht en gehouden werden is maar een enkele druppel in de geschiedenis van slavernij, het gebeurde ook maar over een relatief korte periode vergeleken met andere slavernij praktijken.
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
  zaterdag 9 november 2013 @ 01:33:37 #39
3542 Gia
User under construction
pi_133070942
Ik voel me, als blanke europeaan, absoluut niet schuldig aan de slavernij van weleer.
Wil daar liefst ook geen stuiver aan bijdragen om een dergelijk collectief schuldgevoel af te kopen
  zaterdag 9 november 2013 @ 01:40:53 #40
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_133071032
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:12 schreef Ferdo het volgende:
DJSabroso twitterde op vrijdag 08-11-2013 om 16:21:12 Als er rellen komen, moeten jullie racisten achteraf niet zeiken #zwartepiet = #racisme reageer retweet
Zo, dat weten we ook weer, iedereen die niet tegen het afschaffen (of niet voor het overspuiten in een neutrale kleur) van Zwarte Piet is, is een racist. B-)
En is schuldig aan het veroorzaken van rellen. :Y
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')