quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
VN wil Sintfeest volledig verbiedenquote:Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.
Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.
Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.
Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
quote:VN-onderzoeker wil af van de Sint
Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."
Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."
In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:Kamer mengt zich in debat Sint
Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.
Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.
Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.
Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.
Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.
Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.
Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".
Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
Hier verder.quote:Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.
Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.
Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'
Klik hier voor de rest v/h artikel
En zo zal het ook gaan want zoals al eerder gezegd, er is geen centraal buro Sinterklaasvieringen, er zijn geen landelijke wetten voor of tegen zwarte pieten en er is geen commissie of weet ik veel wat die de baas is over de sinterklaasvieringquote:Op vrijdag 8 november 2013 15:32 schreef jogy het volgende:
Piet moest lekker op zijn eigen manier kan evolueren tot iets wat wel acceptabel is
Wie is die "niemand". Een paar Amsterdammers die ZP finaal weg willen hebben.?quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:32 schreef jogy het volgende:
Zwarte piet in al zijn (vergane) glorie gewoon moet blijven zoals deze is. Piet moest lekker op zijn eigen manier kan evolueren tot iets wat wel acceptabel is voor de meeste partijen maar door al die lijnen in het zand is niemand meer bereid tot enig compromis.
mee eensquote:Op vrijdag 8 november 2013 15:32 schreef jogy het volgende:
Quinsey de schreeuwneger negeren is dus al lang een gepasseerd station waarschijnlijk? Echt door deze hele discussie over het wel of niet racistisch zijn van Zwarte piet heb ik al een tijd geleden een ranzige smaak in mijn bek gekregen door hoe de discussie is gevoerd aan beide kanten, helaas heeft het pro-piet kamp relatief en absoluut gezien een stuk meer idioten dat ik me er bij tijd en wijle voor schaam dat ik van mening ben dat Zwarte piet in al zijn (vergane) glorie gewoon moet blijven zoals deze is. Piet moest lekker op zijn eigen manier kan evolueren tot iets wat wel acceptabel is voor de meeste partijen maar door al die lijnen in het zand is niemand meer bereid tot enig compromis.
Die niemand gaat over praktisch iedereen in beide kampen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie is die "niemand". Een paar Amsterdammers die ZP finaal weg willen hebben.?
Hoeveel mensen zijn dat er ?
Anderzijds ..... de groep mensen die persé niks tot bijna niks willen veranderen (2,1 miljoen fb-likes) is veel en veel groter en dus dat delen daarvan een veel grotere bek hebben. Door het aantal mensen en door de vreemdelingenhaat die men nu denkt legitiem te kunnen uiten.
Jij denkt in oorlogstermen... persé "de vijand" niet tegemoet mogen komen, want dat is grote schande.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:39 schreef Luigi het volgende:
Dat ze zich in Amsterdam laten verleiden tot een knieval, soit, maar in 99 van de 100 steden, dorpen en gehuchten zal dit gewoon gaan op de manier als altijd: met zwarte piet.
Nu lijkt het net of er maar 2 groepen zijn. Er zit volgens mij een enorme groep tussenin.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
mee eens
beetje als je jezelf ineens terugvin in hetzelfde kamp als malle racisten zoals Voorschrift, die debielen op Anouk dr facebookpagina en die figuren die dat vrouwtje op het malieveld begonnen te klieren omdat ze zich niet hoefde te schminken
Bron??quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
Maar het gaat wel om rekening houden met honderdduizenden donkere Nederlanders die niet zo dol zijn op hoe zij worden geïmiteerd.
Oh, het gaat om "HET PRINCIPE". Natuurlijk, principes. Opeens zijn ze er weer!quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij denkt in oorlogstermen... persé "de vijand" niet tegemoet mogen komen, want dat is grote schande.
Dat gedoe in Amsterdam met oorringen en lippenverf is onbenullig. Dat 'knieval' te noemen is zo overdreven.
Het gaat ook niet om dat "wij" moeten winnen. Maar het gaat wel om rekening houden met honderdduizenden donkere Nederlanders die niet zo dol zijn op hoe zij worden geïmiteerd.
Dat weigeren om de verhalen van die mensen te willen weten en serieus te nemen, dát is de echte discriminatie . Niet dat zwartepietentheater ansich.
Forget dat zwartwitschema van "twee kampen".quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:42 schreef jogy het volgende:
[..]
Die niemand gaat over praktisch iedereen in beide kampen.
Honderdduizenden nog wel. Hoe kom je daarbij?quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij denkt in oorlogstermen... persé "de vijand" niet tegemoet mogen komen, want dat is grote schande.
Dat gedoe in Amsterdam met oorringen en lippenverf is onbenullig. Dat 'knieval' te noemen is zo overdreven.
Het gaat ook niet om dat "wij" moeten winnen. Maar het gaat wel om rekening houden met honderdduizenden donkere Nederlanders die niet zo dol zijn op hoe zij worden geïmiteerd.
Dat weigeren om de verhalen van die mensen te willen weten en serieus te nemen, dát is de echte discriminatie . Niet dat zwartepietentheater ansich.
Duim.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Honderdduizenden nog wel. Hoe kom je daarbij?
true, maar die groep er tussenin is niet de groep die deze discussie zo hoog opvoertquote:Op vrijdag 8 november 2013 15:44 schreef Luigi het volgende:
[..]
Nu lijkt het net of er maar 2 groepen zijn. Er zit volgens mij een enorme groep tussenin.
Je zit hier even hardvochtig de gevoelens van honderdduizenden zwarte Nederlanders belachelijk te maken..... en hun veel ellende toe te wensen?quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:46 schreef Luigi het volgende:
[..]
Oh, het gaat om "HET PRINCIPE". Natuurlijk, principes. Opeens zijn ze er weer!
Hou toch op. Aandachtsvragers met te lange tenen. Boehoe die oorbel doet me denken aan slavernij van 100-en jaren geleden en al heb ik het nooit meegemaakt en woon ik in 1 van de meest welvarende en meest democratische landen ter wereld ik ga toch lekker lopen galbakken want ik hou niet van een feestje.
Díe mensen, die exact dat gedrag vertonen, mogen van mij ongezien de vlektyfus krijgen. Of ze nou blank of zwart of geel zijn. Dat luxe gemekker van verwende pestjong.
Bron.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
honderdduizenden zwarte Nederlanders
Dit, het maakt mij eigenlijk vrij weinig uit wat er met die Zwarte Piet gaat gebeuren. Blijft ie helemaal zwart? Prima. Maken ze hem blank met roetvegen. Prima, kan ik wel uitleggen aan mijn dochter.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:44 schreef Luigi het volgende:
[..]
Nu lijkt het net of er maar 2 groepen zijn. Er zit volgens mij een enorme groep tussenin.
Eh, die Facebookpagina van hem heeft na jarenlang bestaan nu nog maar 12.000 leden ofzo.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou ja, de quinsygario-achtigen geven je wel het gevoel dat ze met velen zijn
Ja, sommige dieren maken ook express heel veel herrie om de indruk te geven dat ze met heel veel zijn.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
onderzoekjes ( links heb ik al een paar gepubliceerd in deze topicreeks) die wijzen daarop.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Honderdduizenden nog wel. Hoe kom je daarbij?
Je lult. Nog een keer posten.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
onderzoekjes ( links heb ik al een paar gepubliceerd in deze topicreeks) die wijzen daarop.
Dit dus. Wat een vervelend leugenachtig figuur die bluesdude. Bah.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:52 schreef sp3c het volgende:
die linkjes die je 'publiceerde' wezen daar niet op
Tegenstanders ook. Die doen net alsof Quincy met honderduizend medestanders de barricaden op gaat.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Kijk...... dit is die agressie die dit maatschappelijk debat zo lang en heftig laat duren.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:50 schreef Luigi het volgende:
[..]
Bron.
En anders opdonderstralen met je aannames.
Dat zijn gewoon argumenten van de antipieten. Dat men in Amsterdam dat uit goedheid geheel vrijwillig aanpast is heel netjes. Dat de antipieten het vervolgens afdoen als onbenullig en veel te weinig zegt veel over de manier waarop zij in de discussie staan. Als een stel onbuigzame militanten.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
Dat gedoe in Amsterdam met oorringen en lippenverf is onbenullig.
Dat zijn er geen honderdduizenden.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kijk...... dit is die agressie die dit maatschappelijk debat zo lang en heftig laat duren.
Gewoon rustig argumenteren ken je niet ?
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1375156 op 7.30 minuten eenvandaag onderzoek
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf onderzoek gemeente den haag
Ja, die heb je idd al eerder gepost en toen is je ook al uitgelegd dat je daarmee niet op 100-duizenden arme negertjes komt.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kijk...... dit is die agressie die dit maatschappelijk debat zo lang en heftig laat duren.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1375156 op 7.30 minuten eenvandaag onderzoek
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf onderzoek gemeente den haag
eerste alinia van het PDF'jequote:Op vrijdag 8 november 2013 15:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Welaan, nog eens die bronnen die men vooral NIET wilt weten:
quote:Het is onduidelijk hoe er in Amsterdam over wordt gedacht en hoe groot de
weerstand tegen Zwarte Piet is.
quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:58 schreef Serieus_Persoon het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)er-Zwarte-Piet.dhtml
Enorme opkomst
Godverdomme. Dit heeft niks meer met wit of zwart te maken maar met domheidquote:'Echt racisme'
Ook Henna (68) is gekomen omdat het 'tijd werd dat zoiets plaatsvond'. 'Het is echt racisme, en zo heb ik het altijd gevoeld.' Met kinderen en kleinkinderen heeft ze het feest nooit gevierd. 'We keken wel naar de intocht op televisie. Dan zei ik dat ze goed moesten kijken of ze een verband zagen met het gedrag van Zwarte Piet en dat van hun vader of opa. Ik wilde ze bewust maken.'
Goedheid?quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon argumenten van de antipieten. Dat men in Amsterdam dat uit goedheid geheel vrijwillig aanpast is heel netjes. Dat de antipieten het vervolgens afdoen als onbenullig en veel te weinig zegt veel over de manier waarop zij in de discussie staan. Als een stel onbuigzame militanten.
Je kunt niet in een land met 16 miljoen inwoners rekening houden met een paar 1000quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Goedheid?
Welja.... rekening houden met elkaar is gewoon een menselijke plicht ... het is ook erg praktisch om samen te leven ... of als je samen een feest wilt houden.
Overigens ben ik niet antipiet. Het is wel onzin dat persé alle pieten zwart moeten zijn. Breng het aantal zwarte pieten in het pietenkorps terug tot een minderheid, zodat men het idee niet meer hoef te hebben dat
een koloniale relatie wordt heropgevoerd. Alle andere pieten , wit, geel, blauw zijn net zo zeer knecht dan.
En het mooiste, of beter gezegd, domste is nog dat half Nederland over dit soort mensen valt en met modder gaan lopen gooien.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:59 schreef Luigi het volgende:
[..]
[..]
Godverdomme. Dit heeft niks meer met wit of zwart te maken maar met domheid. Wat een volk.
onduidelijk ? klopt... meer onderzoek is nodig....quote:
Nee ho stop. Jij riep dat het er 100-duizenden waren en dat dit je onderbouwing was. Die onderbouwing heb je nu niet dus ik heb graag dat je dit terug neemt. En er niet zo half laconiek overheen stapt.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
onduidelijk ? klopt... meer onderzoek is nodig....
Droppie? Ik ben je bitch niet.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:01 schreef Luigi het volgende:
[..]
Je kunt niet in een land met 16 miljoen inwoners rekening houden met een paar 1000. Droppie.
van imitatie is geen sprake en ik denk niet dat heel veel mensen het interesseert want anders had wel iemand (pro of anti) een fatsoenlijk onderzoek gestartquote:Op vrijdag 8 november 2013 16:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar waar zijn die onderzoeken ?
En willen mensen wel weten hoe de echte zwarte mensen denken over hoe zij worden geïmiteerd ?
denk dat het zelfs lastig is om er een paar duizend te vindenquote:Op vrijdag 8 november 2013 16:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Droppie? Ik ben je bitch niet.
Kijk..... jij wilt graag denken dat het maar om een paar duizend mensen gaat.
Dat is minder gewetensprobleem voor je.
En jij wil maar wat te graag denken dat het er 100-duizenden zijn. Dat voedt je opgedrongen politieke correctheid zo lekker namelijk.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Droppie? Ik ben je bitch niet.
Kijk..... jij wilt graag denken dat het maar om een paar duizend mensen gaat.
Dat is minder gewetensprobleem voor je.
Die onderbouwing is er zeer zeker wel.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:02 schreef Luigi het volgende:
[..]
Nee ho stop. Jij riep dat het er 100-duizenden waren en dat dit je onderbouwing was. Die onderbouwing heb je nu niet dus ik heb graag dat je dit terug neemt. En er niet zo half laconiek overheen stapt.
heb je gisteren toevallig dat programma over racisme gezien, incl de uitleg over Verdeel en Heers? Dat lijk je hier toe te passen, met "echte zwarte mensen".quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar waar zijn die onderzoeken ?
En willen mensen wel weten hoe de echte zwarte mensen denken over hoe zij worden geïmiteerd ?
Een feest is geen verplichting. Als je niet mee wil vieren vier je gewoon niet mee. Maar laat anderen die het wel vieren gewoon lekker hun gang gaan. Ik heb niks met Kwakoe, maar ik ga ook niet proberen dat te stoppen. Ondanks het feit dat de organisatie blanke mensen op basis van huidskleur weert.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:59 schreef Bluesdude het volgende:
of als je samen een feest wilt houden.
Die onderzoeken wijzen toch echt op grote delen van de zwarte groepen die niet happy zijn met het zwartepietenspel.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
denk dat het zelfs lastig is om er een paar duizend te vinden
Ik heb niks met Halloween maar heb ook geen enkele drang het te verbieden a la de SGP in Werkendam. Stelletje fanaten.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een feest is geen verplichting. Als je niet mee wil vieren vier je gewoon niet mee. Maar laat anderen die het wel vieren gewoon lekker hun gang gaan. Ik heb niks met Kwakoe, maar ik ga ook niet proberen dat te stoppen. Ondanks het feit dat de organisatie blanke mensen op basis van huidskleur weert.
Is dat zo? Waarom?quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een feest is geen verplichting. Als je niet mee wil vieren vier je gewoon niet mee. Maar laat anderen die het wel vieren gewoon lekker hun gang gaan. Ik heb niks met Kwakoe, maar ik ga ook niet proberen dat te stoppen. Ondanks het feit dat de organisatie blanke mensen op basis van huidskleur weert.
Eh nee. Er is geen enkele onderbouwing dat het om honderdduizenden mensen gaat.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die onderbouwing is er zeer zeker wel.
Honderdduizendmiljoen hoorde ik een keer.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar het gaat wel om rekening houden met honderdduizenden donkere Nederlanders .
Als hij ongelijk krijgt stuurt hij bomgordelpiet.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:03 schreef sp3c het volgende:
Gario wil gewoon gelijk krijgen en zijn tegenstanders willen hem geen gelijk geven
EN OP DE HELE WERELD WEL EEN MILJOENMILJARD!quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:08 schreef Specularium het volgende:
[..]
Honderdduizendmiljoen hoorde ik een keer.
Een miljoenmiljard!quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:08 schreef Specularium het volgende:
[..]
Honderdduizendmiljoen hoorde ik een keer.
Hahahahahaha geweldigquote:Op vrijdag 8 november 2013 16:09 schreef Ferdo het volgende:
[..]
http://www.hotjamz.nl/org(...)anke-invloed-kwakoe/
Het onderzoek van eenvandaag geeft toch aan dat een meerderheid van antillianen en surinamers in Nederland niet echt happy zijn met die imitaties van hun face ?quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:09 schreef sp3c het volgende:
ja het zouden er misschien eventueel in het voor jouw gunstigste geval honderdduizenden zijn, maar het zouden er net zo goed een paar duizend kunnen zijn met dit soort vragen
ik heb geen idee en je onderzoekjes wijzen het niet uit
en het buitenland kan me niet schelen
klopt dus ook niet helemaal he?quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:09 schreef Ferdo het volgende:
[..]
http://www.hotjamz.nl/org(...)anke-invloed-kwakoe/
Maar dit is een stereotype waar in den beginne waarschijnlijk geen denigrerende gedachte achter zat. De oorsprong van de gouden ringen schijnt ten minste voor een deel te liggen in de notie dat het Afrika ten zuiden van de Sahara fabelachtig rijk moest zijn, en voor een deel schijnen ze ook bedoeld te zijn geweest om het exotische karakter van de drager te benadrukken. Om die reden werd ook de zwarte Wijze van de Driekoningen-voorstellingen uit de 15e tot de 17e eeuw met oorringen afgebeeld. Waar ligt nu precies het verschil tussen een stereotiepe uitbeelding van "een zwarte Moor uit Afrika" en een racistische uitbeelding van "de neger" waarin hetzelfde attribuut wordt gebruikt?quote:Op woensdag 6 november 2013 21:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja en? Het bewijst niks.
Kijk, ik heb ook een Antilliaanse huisgenoot gehad die elke dag kipkluifjes at, maar dat wil nog niet zeggen dat het stereotype van negers die altijd kip eten niet racistisch is.
quote:The opulence of the dress and the jewellery of the Moors shown in such cameos gives visual form to the traditional notion of a 'rich' Africa. The belief owes its existence to reports of the treasures of gold, silver and ivory to be found, especially on the coast of West Africa. It is for this reason that pearl ear-rings, which form such a contrast to black skin and which appear in the cameos as well as in Jamnitzer's 'Moor's Head', are essential attributes of black Africans in European art.
(Lorenz Seelig, "Christoph Jamnitzer's 'Moor`s Head': a late Renaissance drinking vessel", in: Thomas Foster Earle e.a., Black Africans in Renaissance Europe (Cambridge 2005), p. 181 e.v. (bron))
nee niet echtquote:Op vrijdag 8 november 2013 16:10 schreef Luigi het volgende:
[..]
Hahahahahaha geweldig.
. Man man man. Ok dit is wel het definitieve slotje op deze discussie hoor
.
Ik vind dat racistischer en discriminerender dan Zwarte Piet. Als Zwarte Piet al weg moet mag Kwakoe ook wel worden verboden.quote:
niet bashen..quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:14 schreef JerryWesterby het volgende:
Wel knap van die Bluesdude dat hij in zijn eentje zo'n topic eindeloos gaande kan houden. Misschien is hij die Quinsey wel.
en als zwarte piet mag blijven is het ineens wel ok???quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik vind dat racistischer en discriminerender dan Zwarte Piet. Als Zwarte Piet al weg moet mag Kwakoe ook wel worden verboden.
Ja. Dat zeg jij.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
niet bashen..
kom met een sterk inhoudelijk argument
twitter:EdwinvdBergNOS twitterde op vrijdag 08-11-2013 om 16:13:41Nieuws: Verzoek om verbod op #zwartepiet bij intocht A'dam afgewezen. reageer retweet
Wat jeukt jou dat buitenland toch? Begrijp het niet.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het onderzoek van eenvandaag geeft toch aan dat een meerderheid van antillianen en surinamers in Nederland niet echt happy zijn met die imitaties van hun face ?
Zover ik weet kun je die meerheid stellen op meer dan 200.000 mensen
Terzijde... ik denk dat het toch wel belangrijk is om te weten hoeveel mensen in het buitenland niet zo blij zijn met die zogenaamde Nederlandse liefde voor een zwarte mens.
Ook een kwestie van praktisch samenleven en fatsoenlijk rekening willen houden met elkaar.
RACISME!!!!!!!!!!!!quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:15 schreef borisz het volgende:
Bestuursrechter sluit zich aan bij Van der Laan. Gewoon zwarte pieten bij de intocht in Amsterdam.
twitter:EdwinvdBergNOS twitterde op vrijdag 08-11-2013 om 16:14:29Intocht A'dam op 17/11 dus met #zwartepiet, aldus rechter reageer retweet
Goddank, gezodn verstand prevaleert nog steeds.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:15 schreef borisz het volgende:
Bestuursrechter sluit zich aan bij Van der Laan. Gewoon zwarte pieten bij de intocht in Amsterdam.
Nee. Dan is het niet ok. Alleen haal ik dan gewoon mijn schouders op over Kwakoe.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
en als zwarte piet mag blijven is het ineens wel ok???
de twee hebben geen bal met elkaar te maken
En terecht!quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:15 schreef borisz het volgende:
Gelukkig. Gezond verstand.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:15 schreef borisz het volgende:
quote:Tijdens de Sinterklaasintocht in Amsterdam zal de aanwezigheid van Zwarte Piet dit jaar toegestaan blijven.
Die uitspraak doet de voorzieningsrechter vrijdagmiddag in Amsterdam.
De aanwezigheid van Zwarte Piet zal de openbare orde niet in het geding brengen en daarom blijft de vergunning voor de huidige intocht staan.
Burgemeester Eberhard van der Laan liet eerder al weten dat hij niet van plan was de vergunning voor de intocht op 17 november in te trekken, waarop enkele bezwaarmakers naar de rechter stapten.
Volgens een jurist van de gemeente kan de burgemeester een evenement verbieden als het in strijd is met de openbare orde. Die is hier volgens hem niet in het geding.
De tegenstanders zijn echter van mening dat het racistische element van Zwarte Piet al genoeg moet zijn om ervan af te zien.
Uiterlijk
Donderdag werd al bekend dat het uiterlijk van de Amsterdamse pieten zou worden aangepast. Zo zouden ze geen goudkleurige oorringen meer dragen, ze zouden een andere kleur lippenstift mogen dragen en in haardracht zou gevarieerd worden. De jurist van de gemeente zei vrijdag dat dit ''uitdrukkelijk een start'' is.
Voor de bezwaarmakers is dit niet genoeg. ''Ik kan iemand ook niet een beetje verkrachten, net zomin kun je racisme een beetje bestrijden. Het is alles of niets'', zei een van hen.
Volgens de voorzitter van de Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam verheugen honderdduizenden zich op het feest. ''Van wie het overoverovergrote deel niet racistisch is.''
Hij benadrukte dat de dialoog moet worden voortgezet, maar ook dat het niet alleen een traditie is van Amsterdam, maar van het hele land
Nu nog zien of ze de uitspraak gaan respecteren...quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:16 schreef Luigi het volgende:
[..]
Goddank, gezodn verstand prevaleert nog steeds.
Hopelijk kan het volgend jaar wél normaal.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:18 schreef Danny het volgende:
(alleen wel jammer dat er toch al gecapituleerd is en Pieten dit jaar lippen in allerlei kleurtjes hebben en haar in verschillende stijlen. Hanenkam-Piet. Kale-Piet. Matjespiet. Flikker toch op
quote:Voor de bezwaarmakers is dit niet genoeg. ''Ik kan iemand ook niet een beetje verkrachten, net zomin kun je racisme een beetje bestrijden. Het is alles of niets'', zei een van hen.
Dat is alleen in dat gekke Amsterdam joh en die haardrachten waren er al jarenquote:Op vrijdag 8 november 2013 16:18 schreef Danny het volgende:
(alleen wel jammer dat er toch al gecapituleerd is en Pieten dit jaar lippen in allerlei kleurtjes hebben en haar in verschillende stijlen. Hanenkam-Piet. Kale-Piet. Matjespiet. Flikker toch op
Gewoon de racistische rechter wraken.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:18 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nu nog zien of ze de uitspraak gaan respecteren...
dus het heeft er niets mee te maken?quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee. Dan is het niet ok. Alleen haal ik dan gewoon mijn schouders op over Kwakoe.
Jij bent een heuse traditionalistquote:Op vrijdag 8 november 2013 16:18 schreef Danny het volgende:
Ja en het liefst met zo'n heel erg overdreven dom Surinaams accent praten...quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij bent een heuse traditionalist
Piet moet op een neger met grote lippen en kroeshaar lijken?
Ja dat zei ik net, wat is je 06? Gaan we het vieren.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:21 schreef Lavenderr het volgende:
Dit 'argument' is toch om te janken?
'Voor de bezwaarmakers is dit niet genoeg. ''Ik kan iemand ook niet een beetje verkrachten, net zomin kun je racisme een beetje bestrijden. Het is alles of niets'', zei een van hen.'
Neem je verlies Bluesdude. Volgend jaar mag je dit grote probleem weer aankaarten.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Tja de genuanceerde massa schreeuwt niet hé. En helaas krijgt de blatende massa het meest gedaan want als iemand een genuanceerd verhaal ophangt dan is het saai en gaat men liever naar de Quinsies en Wilders van de samenleving luisteren.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Forget dat zwartwitschema van "twee kampen".
Dat is mensen in een hokje stoppen.
Er is een grote diversiteit aan meningen Vele mengkleuren .
Ja had ik al gedaan. Tot en met een link naar een boek over Europese slaven van Afrikanen aan toe. Had geen enkel effect en is allang vergeten in de topic, voor zover het ooit geregistreerd is.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
niet bashen..
kom met een sterk inhoudelijk argument
Het maakt mij eigenlijk niets uit, paarse Piet, groene Piet of zwarte Piet. Het maakt mij wel uit of we voor een klein clubje genieters van alles wat dit land hen bied capituleren of niet.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |