Mee eens. That's what I did in ieder geval.quote:Op vrijdag 8 november 2013 23:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, als je alles van tevoren zou weten is het allemaal simpel. Maar er is niemand die jou kan vertellen of je de woning die je nu koopt over 10 jaar meer of minder waard is. Dus daarom, als je iets koopt, koop dan iets waar je voor de veel langere termijn mee vooruit kan. (Hetgeen niet inhoudt dat je het na 3, 5, 7, 12 jaar niet mag verkopen he... Het moet voor jezelf gewoon langer mee kunnen gaan)
Volgens het Financieel dagblad gaan we er gemiddeld 2,9% op achteruit dit jaar.quote:Op donderdag 7 november 2013 20:45 schreef poemojn het volgende:
[..]
en de ambtenaren hebben volgend jaar een koopkrachtverbetering van 2% door de pensioenpremieverlaging.
Ik zeg ook niet dat we nu meteen gouden bergen te zien krijgen, maar er is ook geen reden tot doemdenken.
Niet betalen voor ruimte die je niet gebruiktquote:Op vrijdag 8 november 2013 21:30 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Wat moet je >7-8 jaar in een appartement?
Mwah:quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:04 schreef vipergts het volgende:
[..]
Niet betalen voor ruimte die je niet gebruikt
Aqn de hand van welke locatie bepaal jij die prijzen? Waar ik ben opgegroeid is een rijtjeshuis 4 ton. Waar ik nu woon bestaan er geen rijtjeshuizen en is bestaande woningbouw uit de jaren 30, daar waar appartementen jonger dan 20 jaar zijn. Ook dat onderhoudsverschil zie ik niet in je analyse.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:43 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Mwah:
Appartement: 180-200k
Rijtjeswoning 210-225k
Waarbij de bewoners van rijtjeswoningen ook nog eens makkelijk met de prijs zakken dan appartement bewoners.
Bij het appartement heb je servicekosten van zo'n 100/maand, soms nog parkeerplekkosten. Het zal alles bij elkaar wel iets goedkoper zijn qua maandlasten, maar het is geen enorm verschil. Bovendien mag je bij een appartement voor iemand anders onderwaarde opdraaien over een aantal jaar. Die prijsdaling in dat segment komt nog wel. Appartementen raakt met momenteel aan de straatstenen niet kwijt, niet voor de huidige vraagprijzen althans.
Voor een appartement gaan lijkt me financieel bijzonder onverstandig momenteel. Nog afgezien van het feit dat het minder comfortabel woont met aan alle kanten mensen om je heen, geen tuin etc.
ja de overheid wil dat we zelf de verzorging gaan betalen en dan krijgen we een staatshypotheek, dus cashen en wegmoffelen of wegschenkenquote:Op zaterdag 9 november 2013 15:35 schreef PaulieWalnuts het volgende:
18% van de koopwoningen is in handen van 70-plussers:
http://www.binnenlandsbes(...)0-plus.9160766.lynkx
Dat komt dus mooi allemaal op de markt binnen 5 tot 15 jaar, pijnlijk.
Mensen worden steeds ouder. En de mensen die thans 5 tot 15 jaar zijn, gaan natuurlijk in een tent wonen. Doorzichtig weerquote:Op zaterdag 9 november 2013 15:35 schreef PaulieWalnuts het volgende:
En jij kon geen 10k sparen? Hoe lang ben je van school af dan?quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:08 schreef OngeschiktX het volgende:
Prijzen zijn op basis van mijn zoekcriteria de afgelopen twee jaar in mijn regio (rotterdam - delft - den haag). Ik zoek alleen naar nieuwere woningen. Bij voorkeur >2000, maar op z'n minst >1980. Er zijn ook wel duurdere rijtjeswoningen, maar ik kijk dan voornamelijk naar de wat kleinere, omdat ik geen 6 kamers nodig heb.
Voorbeeld waar ik ben wezen kijken is de wijk Nieuw Terbregge in R'dam. Een wijk met woning gebouwd tussen 1999 en 2006. Heel veel appartementen die al heel lang te koop staan. Veel appartementen (uit 2004-2006) tussen 175k en 200k. Rijtjeswoningen (uit 1999 en 2000) zijn er vanaf 200k.
quote:Op donderdag 7 november 2013 19:42 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Nope met 46k kan je zo'n 195k lenen.
Ik heb de conclusie getrokken dat ik 50k nodig heb om comfortabel iets te kopen en ben dat ook aan het doen. Die van 200k zou ik op zich kunnen kopen dat klopt. Het was alleen net een huis dat ik niet mooi vond. Als ik iets koop, dan moet ik er ook wel 100% van overtuigd zijn dat ik het mooi vind en er lang wil kunnen blijven wonen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
En jij kon geen 10k sparen? Hoe lang ben je van school af dan?
[..]
Hoe makkelijk het is, hangt enorm af van je disclipine en levensstijl (je kan van een dergelijk inkomen echt veel sparen als je dat wil, laat staan met twee inkomen in een gezin - en al helemaal als je een eigen woning hebt ipv vrije sector huurquote:Op zaterdag 9 november 2013 15:52 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik heb de conclusie getrokken dat ik 50k nodig heb om comfortabel iets te kopen en ben dat ook aan het doen. Die van 200k zou ik op zich kunnen kopen dat klopt. Het was alleen net een huis dat ik niet mooi vond. Als ik iets koop, dan moet ik er ook wel 100% van overtuigd zijn dat ik het mooi vind en er lang wil kunnen blijven wonen.
Wat ik alleen wilde aangeven is dat het voor een starter niet heel makkelijk is. Het betaalbare woning aanbod ik zeer beperkt en zelfs met een goed salaris, vaste baan en wat eigen geld is de keus momenteel vrij klein. Af en toe komt er iets voor bij dat betaalbaar is en je ziet dan ook vaak dat dat heel snel weg is. De rest staat er jaren op.
quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:35 schreef PaulieWalnuts het volgende:
quote:Hoe groter hun woningen, hoe minder 70-plushuizenbezitters bereid zijn die van de hand te doen. Gevolg is dat bijna driekwart van de duurste woningen in de Noord-Veluwse gemeenten in bezit is van bejaarden. Ze zijn honkvast, maar willen geen geld uitgeven aan woningaanpassingen. Daardoor krijgen gemeenten in toenemende mate te maken met een tamelijk nieuwe groep klanten: particuliere woningbezitters die behoefte hebben aan Wmo-ondersteuning, veelal in de vorm van woningaanpassingen.
Dat komt uit de AWBZ, dus dat is volgend jaar afgelopen en moet men dat zelf gaan betalen, zorg komt helemaal voor eigen rekening in de toekomstquote:
Dat even niet zo comfortabel wonen doe ik nu ook; in een vrije sector woning. Het lijkt me goedkoper om dat een jaar of 3-4 in een huurwoning te doen dan een minder fijne woning te kopen in deze tijd. In eerste instantie dacht ik het met 30-35k eigen geld te redden, nu blijkt dat er erg lastig is, zeker als ik ook nog wat eisen heb.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:02 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Hoe makkelijk het is, hangt enorm af van je disclipine en levensstijl (je kan van een dergelijk inkomen echt veel sparen als je dat wil, laat staan met twee inkomen in een gezin - en al helemaal als je een eigen woning hebt ipv vrije sector huur), en van de eisen die je stelt.
(je is hier in algemene zin bedoeld).
En tijdje even niet zo comfortabel wonen is ook gewoon een optie; keuzes maken heet dat, niemand doet het voor je.
Ik spaar meer, maar leef erg zuinig. Op m'n woonlasten door vrije sector huur na, leef ik eigenlijk als student. Geen auto, goedkoop eten, weinig op vakantie geweest, weinig abonnementen en wat ik heb de goedkoopste optie. Dan kan ik wel wat meer sparen, maar ik heb ook meer dan 40k/jaar. 10k sparen op 40k salaris zou 99% van de mensen niet kunnen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:22 schreef Lemans24 het volgende:
Even in het algemeen: als je met een salaris van 40.000 bruto per jaar niet in staat bent om minimaal 10.000 euro per jaar te sparen, heeft de bank mijn inzien volkomen gelijk om niet te staan springen om een hypotheek te verlenen.
Goed dat het je wel lukt.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:27 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik spaar meer, maar leef erg zuinig. Op m'n woonlasten door vrije sector huur na, leef ik eigenlijk als student. Geen auto, goedkoop eten, weinig op vakantie geweest, weinig abonnementen en wat ik heb de goedkoopste optie. Dan kan ik wel wat meer sparen, maar ik heb ook meer dan 40k/jaar. 10k sparen op 40k salaris zou 99% van de mensen niet kunnen.
Hoezo onverkoopbaar? Mooie locatie, lekker rustig, genoeg mensen die ze willen hebben, tegen de juiste prijs natuurlijk. Zeg maar 10 keer wat ze er zelf voor betaald hebben, geen 20 keer... Alles is verkoopbaarquote:Op zaterdag 9 november 2013 16:24 schreef Lemans24 het volgende:
Die huizen op de Noord-Veluwe, nu dus in handen van de 70-plussers, zijn volledig onverkoopbaar. Wat gaat daar mee gebeuren?
Moet je wel mensen vinden die het kunnen betalen. Wellicht gaat het gewoon naar de erven en komen de huizen nooit op de markt.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoezo onverkoopbaar? Mooie locatie, lekker rustig, genoeg mensen die ze willen hebben, tegen de juiste prijs natuurlijk. Zeg maar 10 keer wat ze er zelf voor betaald hebben, geen 20 keer... Alles is verkoopbaar
Je bedoelt dat de prijs te hoog is?quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:30 schreef Lemans24 het volgende:
Moet je wel mensen vinden die het kunnen betalen.
Wensdenken in dit topic. Let it go.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoezo onverkoopbaar? Mooie locatie, lekker rustig, genoeg mensen die ze willen hebben, tegen de juiste prijs natuurlijk. Zeg maar 10 keer wat ze er zelf voor betaald hebben, geen 20 keer... Alles is verkoopbaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |