quote:Armstrong: 'Zuiver bij mijn comeback, daar verwed ik alles op'
Het tweede deel van het interview van Lance Armstrong aan Cyclingnews bracht minder nieuwe informatie aan het licht dan het eerste stuk dat gisteren op de wielerwebsite verscheen. In deel twee heeft Armstrong het over zijn bikkelharde relatie met de pers en over de Ronde van Frankrijk van 2009. De Texaan blijft voet bij stuk houden dat hij in die Tour geen doping meer gebruikte.
Voor alle duidelijkheid nog even kort de situatie schetsen. In 2005 hing Lance Armstrong na zeven opeenvolgende eindzeges in de Tour zijn fiets aan de haak. Met behulp van doping, zo bleek achteraf. Maar in 2009 maakte hij een opmerkelijke comeback. Armstrong zou uiteindelijk als derde op het podium staan in Parijs. Zijn ploegmakker Alberto Contador nam toen plaats op het hoogste schavotje. Volgens het Amerikaanse anti-dopingagentschap USADA reed Armstrong ook deze Tour niet zuiver. Iets wat de 'Boss' aan Cyclingnews opnieuw hardnekkig ontkent.
'De mensen geloven niet dat ik in 2009 derde werd in de Tour zonder dat ik verboden middelen nam. Maar het is de waarheid. Ik besef wel dat ik geen geloofwaardigheid meer heb omdat ik 15 jaar aan een stuk tegen hen gelogen heb. Ze denken uiteraard dat ik nog steeds lieg. En dat is frustrerend. Ik trek dat mij aan. Hopelijk zullen er na verloop van tijd mensen zijn die mij steunen. Hopelijk komt er ooit een dopingtest voor bloedtransfusies en dan zullen mijn prestaties van 2009 echt getoetst kunnen worden.'
In de bewuste Tour van 2009 werd Armstrong in de voorlaatste etappe vijfde op de Mont Ventoux. Een prestatie waar veel vraagtekens bij geplaatst worden. 'Het is grappig dat mensen vooral naar die rit wijzen. Als ik die rit had gewonnen met vijf minuten voorsprong, zou het misschien verdacht zijn. Maar ik hing met de tong tussen mijn kader om de tegenstand te kunnen volgen. Meteen na afloop ben ik samen met Leipheimer naar de dopingcontrole gegaan. Daar kwam geen voedsel, geen water, helemaal niets aan te pas. Ooit zal er een test zijn voor bloedtransfusies. Ik zal de eerste zijn die zijn die het bloedstaal van die dag zal laten controleren. En daar durf ik alles op te verwedden.'
De grap is dat Armstrong bijna niets meer heeft om te verwedden.quote:Op woensdag 6 november 2013 23:48 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik verwed er alles op, dat hij wel aan de dope zat.
quote:Bij Rabo zat epo in onderbroek - NOS Sport
"De Franse gendarmerie had zich verdekt opgesteld bij een afrit van de snelweg en had onze bus aangehouden. Rabobank-chauffeur Piet de Vos zag de twee gendarmes de bus instappen en stopte de epo snel in zijn onderbroek."
De bovenstaande anekdote is één van de opvallende fragmenten uit het interview dat de NOS dinsdag had met voormalig Rabobank-wielrenner Michael Rasmussen. Bijna een uur spreekt hij kalm en op het oog weloverwogen over zijn verleden als wielrenner. Dopinggebruik is de rode draad in zijn carrière en het gesprek. Spannende details en verhalen volgen elkaar in rap tempo op.
In 2007 stond hij op het punt om de Tour de France te winnen. Tot hij enkele dagen voor Parijs werd ontslagen door zijn ploeg Rabobank. In zijn biografie geeft Rasmussen nogmaals uitgebreid zijn lezing van de gebeurtenissen.
Chauffeur Piet de Vos is "een klein stukje van de puzzel", vertelt Rasmussen tijdens het interview. "Hij was op dat moment heel erg loyaal naar de ploeg toe." De anekdote met de onderbroek staat Rasmussen nog helder voor de geest. De gendarmerie verliet de bus uiteindelijk zonder iets te vinden, maar het incident maakte de leiding van de Rabobank erg nerveus.
Iedereen binnen de ploeg was, volgens Rasmussen, op de hoogte van het uitgebreide dopinggebruik. Maar spinnen in het toenmalige dopingweb waren de ploegartsen: Geert Leinders, Jean Paul van Mantgem en Dion van Bommel. Leinders en van Mantgem begeleidden Rasmussen in zijn loopbaan als renner bij bijna alles wat met doping te maken had. Ze hielpen bij bloedtransfusies, stuurden de UCI valse verklaringen of gingen mee op verkenning naar een dopinglab in Wenen.
In het geval van Leinders was 'loyaliteit' een doorslaggevende factor. In zijn biografie neemt Rasmussen de omstreden ploegarts zelfs in bescherming. "Leinders is een goede en slimme man. Hij heeft opgevolgd wat hem door de Rabo-leiding is opgedragen. Hij heeft ons renners beschermd tegen de bijwerkingen die doping kan hebben en heeft daar nooit meer aan verdiend dan zijn standaard salaris."
Van Mantgem en Leinders zijn de doktoren waar Rasmussen het meest mee te maken heeft gehad. Hij ziet Van Bommel meer als een 'appendix', een hulpje van de andere dokters. Eén gebeurtenis herinnert Rasmussen zich in het bijzonder: "Van Bommel schreef een cortisonenattest voor een blessure die ik zogenaamd zou hebben. Iets met mijn elleboog of knie, maar ik had daar helemaal geen last van." De cortisonen waren alleen maar bedoeld om harder te gaan rijden.
Saillant detail is dat Van Bommel op dit moment nog als arts in dienst is bij de Belkin-ploeg. De uitspraken van Rasmussen staan haaks op wat Belkin-manager Richard Plugge op 14 maart aan de NOS vertelde: "Er zijn geen redenen om maatregelen te nemen tegen Van Bommel." Plugge verantwoordde zich toen voor uitspraken die Rasmussen deed in de rechtszaak tegen Rabobank. Een zaak die nog steeds loopt.
Donderdag zendt de NOS een lang interview uit met Michael Rasmussen. De voormalig Raborenner doet in zijn biografie 'Gele koorts'... uit de doeken hoe hij jarenlang met verboden middelen wielersucces najoeg.
Bron: nos.nl
quote:Rasmussen: dopedetails uit Rabo-tijd
Michael Rasmussen heeft bepaald geen spijt van zijn dopegebruik. Sterker nog, de voormalige Rabo-renner is vooral boos op iedereen die hem heeft belemmerd om meer verboden middelen tot zich te nemen. De Deen, die in 2007 door Rabobank in de gele trui uit de Tour de France werd gehaald, komt in zijn vandaag verschenen biografie met de nodige merkwaardige details en stelt nogmaals dat doping ook binnen de bankiersploeg aan de orde van de dag was.
De redactie van Telesport maakte een opsomming van de door Rasmussen beschreven dopingdetails uit zijn tijd bij de Rabobankwielerploeg, waar hij van 2003 tot halverwege 2007 onder contract stond.
•Rasmussen stelt dat hij hulp kreeg van de artsen van de Rabo-ploeg bij het gebruik van dynepo, cortisone, insuline en bloeddoping.
•“Eruitzien als een Chinees”, was de uitdrukking die Rabo-artsen gebruikten als iemand teveel cortisone had gebruikt. Dit omdat je er een opgeblazen gezicht van kunt krijgen, waardoor je ogen worden dichtgedrukt.
•“Dokter Geert Leinders vertelde me over een nieuwe vorm van bloeddoping, die homologo bloeddoping wordt genoemd; dat je bloed gebruikt van een naast familielid.” Rasmussens vader stemde in en Leinders nam een bloedtest af. Het draaide uit op niets, omdat de UCI stelde die vorm van doping op te kunnen sporen.
• “Ik kan Denis Menchov niet de hand boven het hoofd houden. Hij maakte er deel van uit.”
Tour 2004
•“De artsen van Rabobank eisten dat ik alleen een bloedzak nam op de dagen dat het Tour de France-veld buiten Frankrijk reed. Ze waren bang voor de strenge Franse politie.”
•Volgens Rasmussen was Levi Leipheimer boos dat hij tijdens de Tour van 2004 geen bloeddoping kreeg. “Hoe kunnen ze verwachten hoog te eindigen in de Tour de France als we alleen maar epo nemen en niets anders”, zou de Amerikaan hebben gezegd.
Tour 2005
•Wederom mocht Rasmussen alleen buiten Frankrijk gebruik maken van zijn bloedzakken. Leinders zou volgens Rasmussen die zakken op het station in Karlsruhe hebben opgehaald en naar het hotel hebben gebracht. “Later kwam ik erachter dat ook Michael Boogerd en Denis Menchov die dag bloed hadden gekregen.” De zak van de Rus zou zijn weggegooid, omdat zijn hematocrietwaarde anders boven de 50 uit zou kunnen komen.
•Rasmussen mocht in 2005 zijn tweede zak bloed niet gebruiken van de ploegleiding. “Mijn wapen was me ontnomen en dat door mijn eigen ploeg. (…) De consequentie was dat ik tijd verloor op mijn grootste concurrenten.”
•Op de rustdag kreeg Rabo te horen dat er een probleem was met de testen van Rasmussen. Dokter Leinders en dokter Mario Zorzoli van de UCI, kwamen bijeen om de zaak te bespreken. "Na afloop gebruikte Leinders de Nederlandse uitdrukking: Ze hebben boter op hun hoofd. Rabobank had een goede relatie met de UCI. Ze schikten het in de minne."
•Tegen het einde van de Tour van 2005 kreeg Rabo weer vragen over de waarden van Rasmussen. “We hebben niks gedaan”, zei dokter Van Mantgem. Dokter Mario Zorzoli antwoordde: ‘Het is goed zo, maar doe het niet nog een keer.’”
•Rasmussen legt de schuld van zijn totaal mislukte tijdrit in 2005 bij de monteur van dienst, die zou de avond van tevoren te veel champagne hebben gedronken. Volgens Ramsussen, die van de derde naar de zevende plaats in het klassement duikelde, zaten onder andere zijn stuur en achterwiel niet goed vast. Terug bij het hotel ging het bijna mis. “Ik zag als eerste onze monteur in een tuinstoel zijn champagnekater uit liggen slapen. Ik zette mijn fiets tegen de vrachtwagen en liep direct op hem af. Ik was op 3 meter afstand van hem en had mijn vuisten al gebald, toen Erik Dekker mij weghaalde”, aldus de Deen.
Tour 2006
•Rasmussen spreekt over zakken met zijn bloed die door een arts van de Oostenrijkse bloedbank in de Donau zijn gegooid. Lees hier meer.
Tour 2007
•Op 23 juli deed de politie een inval in de bus van onder andere de Rabo-ploeg. “Het was goed dat chauffeur Piet die middag wakker was. Hij stopte de dynepo snel in zijn broek en probeerde te kijken alsof er niks aan de hand was. De politie had met lege handen de bus moeten verlaten.”
•“Michael Boogerd en ik maakten tijdens de Tour twee keer gebruik van de bloeddoping van Oostenrijker Stefan Matschiner. De leiding van de Rabo-ploeg wist hier niets van, dokter Van Mantgem wel.”
• Stefan Matschiner bezorgde Rasmussen dynepo. Hij nam het naar eigen zeggen onder begeleiding van dokter Van Mantgem. Ook Thomas Dekker en Michael Boogerd zouden dynepo hebben genomen.
•“Boogerd kreeg onderweg transfusies, Thomas Dekker kreeg om de dag dynepo. Anderen in de ploeg kregen hun pilletjes van de dokter – hoogstwaarschijnlijk met kleine dosis testosteron. Iedereen deed mee in de koers.”
•Rasmussen verstopte insuline in zijn hoofdkussen.
quote:Rasmussen boos: Bloed in Donau
Michael Rasmussen gaat in zijn biografie, die in Nederland vandaag uitkomt, gedetailleerd in op zijn dopegebruik in zijn tijd bij Rabobank. Ook over de Tour de France van 2006, waarin hij de bolletjestrui won, vertelt hij een opmerkelijk verhaal.
Volgens Rasmussen bracht Michael Boogerd hem in contact met de bloedbank van Stefan Matschiner in Oostenrijk. Daar werd afgenomen bloed zo behandeld en ingevroren dat het 20 jaar houdbaar bleef. Rasmussen liet in Oostenrijk een voorraad achter.
Na een bloeddopingschandaal in de Oostenrijke skisport vroegen mensen zich af waar het bloed vandaan kwam. In februari 2006 goot een arts van Oostenrijkse bloedbank in paniek de inhoud van alle zakken in de Donau, zo schrijft de Deen. Daar gingen mijn Tour de France-overwinningen.
Rasmussen vervolgt: Ik was heel kwaad over wat er in de Donau stroomde. Als ik dat bloed had gehad, was ik een dag voor de anderen in Parijs aangekomen. Dan had ik in de Alpen drie etappes op rij gewonnen. Ik had het hele deelnemersveld een ongenadige pak rammel gegeven.
Rasmussen liet zich echter niet uit het veld slaan. Hij liet nieuwe zakken aanleggen en gebruikte de eerste, volgens de Deen net als Michael Boogerd, tijdens de Tour. De tweede zak mocht niet worden gebruikt.
We rijden hard genoeg, zou toenmalig ploegleider Erik Breukink hebben gezegd. Rasmussen en Boogerd negeerden die opdracht volgens de Deen en namen ook de tweede zak. Dokter Van Mantgem wist ervan, maar hield zijn mond.
Iddquote:Op donderdag 7 november 2013 08:37 schreef marcodej het volgende:
Dat verhaal over die monteur in de Telegraaf.
Lekker geloofwaardig verhaal.
'Belkin ondervraagt personeel na boek Rasmussen'quote:Op donderdag 7 november 2013 13:52 schreef Tommeke het volgende:
Heerlijk idd
Overigens wil Belkin nog eens om tafel met een paar medewerkers nav. Rasmussen z'n verhaal. Dat vind ik dan weer een goed signaal.
In 2005 werd er toch nog niet op bloedwaarden gecontroleerd? Wat bedoelt hij hier dan mee?quote:Op de rustdag kreeg Rabo te horen dat er een probleem was met de testen van Rasmussen. Dokter Leinders en dokter Mario Zorzoli van de UCI, kwamen bijeen om de zaak te bespreken. "Na afloop gebruikte Leinders de Nederlandse uitdrukking: Ze hebben boter op hun hoofd. Rabobank had een goede relatie met de UCI. Ze schikten het in de minne."
•Tegen het einde van de Tour van 2005 kreeg Rabo weer vragen over de waarden van Rasmussen. “We hebben niks gedaan”, zei dokter Van Mantgem. Dokter Mario Zorzoli antwoordde: ‘Het is goed zo, maar doe het niet nog een keer.’”
Yeah, right. Al die stuntelingen kwamen omdat zijn achterwiel niet goed vast zatquote:•Rasmussen legt de schuld van zijn totaal mislukte tijdrit in 2005 bij de monteur van dienst, die zou de avond van tevoren te veel champagne hebben gedronken. Volgens Ramsussen, die van de derde naar de zevende plaats in het klassement duikelde, zaten onder andere zijn stuur en achterwiel niet goed vast. Terug bij het hotel ging het bijna mis. “Ik zag als eerste onze monteur in een tuinstoel zijn champagnekater uit liggen slapen. Ik zette mijn fiets tegen de vrachtwagen en liep direct op hem af. Ik was op 3 meter afstand van hem en had mijn vuisten al gebald, toen Erik Dekker mij weghaalde”, aldus de Deen.
als je dat merkt, schroeven ze het onderweg wel vast of je wisselt gewoon van fiets, wat een lulverhaal zeg, hey rasmussen, je hebt zelf die doping genomen, he, niemand dwong je er toe, dipshit!quote:Op donderdag 7 november 2013 17:54 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In 2005 werd er toch nog niet op bloedwaarden gecontroleerd? Wat bedoelt hij hier dan mee?
[..]
Yeah, right. Al die stuntelingen kwamen omdat zijn achterwiel niet goed vast zatDat heb je toch wel door nadat het twee keer mis is gegaan. Volgens mij ging hij in zowat elke bocht onderuit.
Volgens mij is hij ook een keer van fiets gewisseld in die tijdrit, maar zeker weten doe ik dat niet.quote:Op donderdag 7 november 2013 18:15 schreef THEFXR het volgende:
[..]
als je dat merkt, schroeven ze het onderweg wel vast of je wisselt gewoon van fiets, wat een lulverhaal zeg, hey rasmussen, je hebt zelf die doping genomen, he, niemand dwong je er toe, dipshit!
een echte wielrenner, weet na 10 omwentelingen dat het niet goed zit, dan wissel je gelijk van fiets, anders kan je beter wat anders gaan doen.quote:Op donderdag 7 november 2013 18:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Volgens mij is hij ook een keer van fiets gewisseld in die tijdrit, maar zeker weten doe ik dat niet.
Bij een wissel gooide hij zelf alleen het achterwiel eruit, en kwam de mechanieker met een nieuwe fiets...quote:Op donderdag 7 november 2013 18:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Volgens mij is hij ook een keer van fiets gewisseld in die tijdrit, maar zeker weten doe ik dat niet.
quote:Armstrong: ‘Waarom werd alleen ik gestraft?’
Lance Armstrong vindt dat hij niet eerlijk behandeld is door het Amerikaanse anti-dopingagentschap USADA. ‘Ik word voor het leven geschorst, andere zondaars gaan vrijuit.’
Armstrong bekende begin dit jaar in een interview met Oprah dat hij doping nam tijdens zijn zeven zeges in de Tour de France. Hij werd voor het leven geschorst door het USADA én zijn overwinningen werden hem afgenomen.
Maar dat vindt de Texaan dus niet eerlijk, blijkt in het derde en laatste deel van het interview dat cyclingnews.com afnam. ‘Iedereen streed vroeger met gelijke middelen. Maar de afgelopen 12 maanden is er niet gelijk bestraft’, luidt het. ‘Ik zaag of klaag niet. Ik observeer gewoon. Ik word voor het leven gestraft, anderen die dezelfde keuzes als ik maakten gaan helemaal vrijuit. Dat voelt niet goed.’
Waarom?
Nog volgens Armstrong moet de oorzaak voor dat verschil gezocht worden in een heksenjacht. ‘Ik zou kunnen zeggen dat er een vendetta was tussen mij en Travis (Tygart, hoofd van USADA, nvdr).’
De ex-Tourwinnaar wil wél mee deel uitmaken van de strijd tegen doping. ‘Ik Mijn telefoon staat op. Maar niemand belt me. Ik geef nochtans om de sport. Ik lees de artikels, ik fiets nog voor het plezier. Wielrennen is fantastisch geweest voor mij en dat apprecieer ik. Als ik iets kan doen om te helpen, zal ik dat niet nalaten.’
In de eerdere interviews op Cyclingnews gaf Armstrong aan dat hij bij zijn comeback in 2009 wel zuiver was . Zijn dopinggebruik zou zich beperkt hebben tot het eerste deel van zijn carrière, vanaf 1993 .
Ik denk dat ie eindelijk begint door te hebben dat men tot op het bot aan het gaan is en zelfs zijn eigen sponsoren en verzekeringen hem alles gaan afpakken. (en dat laatste heeft hij enkel en alleen zelfs maar aan het Amerikaanse systeem dat hij politiek zo hard verdedigde voor G.W.Bush te danken ...)quote:Op donderdag 7 november 2013 23:47 schreef THEFXR het volgende:
[..]
hij wilde toch alleen over hemzelf praten, nou dan!
quote:It could also just be that Chris Froome, he is the strongest man that ever set foot on earth
Dat was wel duidelijk ja. Was puur een prestigeproject ter meerdere eer en glorie van Tygart.quote:Waarom?
Nog volgens Armstrong moet de oorzaak voor dat verschil gezocht worden in een heksenjacht. ‘Ik zou kunnen zeggen dat er een vendetta was tussen mij en Travis (Tygart, hoofd van USADA, nvdr).’
Verder speelt mee dat Armstrong zich de hele tijd voordat hij bekende zich gedroeg als een arrogante lul die dacht dat hij overal mee zou wegkomen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat was wel duidelijk ja. Was puur een prestigeproject ter meerdere eer en glorie van Tygart.
Het doel heiligt de middelen, anders moeten ze de boel maar toelaten. We weten nu wel hoe ver sporters gaan voor hun glorie en hoe lang ze de kaken stijf op elkaar houden. Dan kan het me niet schelen of een aimabele knuffelbeer hem pakt of een opgefokte blaaskaak.quote:Op vrijdag 8 november 2013 00:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat was wel duidelijk ja. Was puur een prestigeproject ter meerdere eer en glorie van Tygart.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |