abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132788625
quote:
Groen licht voor cultuurpaleis Den Haag

In het centrum van Den Haag verrijst tussen nu en 2018 een groot cultuurpaleis. De gemeenteraad van de hofstad ging daar donderdagavond definitief mee akkoord.

Over het zogeheten Spuiforum was en is veel te doen. Door de ophef dreigde de Haagse coalitie in de zomer te vallen.

Het Spuiforum moet het onderkomen worden van het Nederlands Danstheater, het Residentie Orkest en het Koninklijk Conservatorium. De Dr. Anton Philipszaal en het Lucent Danstheater worden daarvoor gesloopt. Den Haag heeft maximaal 181 miljoen euro over voor het project.

Bij de vergadering donderdag stemde de gemeenteraad in met het bestemmingsplan voor het gebied waar het theater moet komen. Het bestemmingsplan is een gedetailleerde plattegrond waarin staat wat voor activiteiten ergens mogen komen. Het is de laatste stap in de aanloop naar de bouw. Na de goedkeuring mag de gemeente nu zoeken naar bedrijven die het theater gaan bouwen.

Het project is niet populair in Den Haag, blijkt uit peilingen. Maar wethouder Marnix Norder (Stadsontwikkeling) is optimistisch. ''Draagvlak ontstaat als je begint. Dit wordt geweldig, een brandpunt van cultuur midden in de stad. Het is zo helder dat dit een verbetering is.''

Verspilling

Tegenstanders vinden het project een verspilling van belastinggeld. Ze zijn bang dat het cultuurpaleis veel duurder wordt dan begroot en zien liever dat de bestaande gebouwen worden gerenoveerd.

De gemeente heeft die mogelijkheid in de zomer laten onderzoeken, maar daaruit kwam naar voren dat sloop en nieuwbouw goedkoper was en meer opleverde. Andere critici wijzen op het historisch belang: het Lucent Danstheater uit 1987 was het eerste grote ontwerp van de nu wereldberoemde architect Rem Koolhaas.

De tegenstanders leggen zich niet neer bij de keuze van de gemeenteraad. Ze willen naar de Raad van State stappen. Ook hopen ze dat de nieuwe coalitie na de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar het besluit terugdraait. Norder is daar niet bang voor. ''Dan verspilt het college miljoenen.''
bron
treurig besluit weer, weer etterlijke miljoenen over de balk smijten voor een graflelijk gebouw...
pi_132788655
ow, en dit moet het worden:

mag ik even kotsen.. :r

[ Bericht 49% gewijzigd door mschol op 01-11-2013 11:31:04 ]
pi_132788722
Volslagen debiel en schandalige geldverspilling.
  vrijdag 1 november 2013 @ 11:46:02 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_132789226
De politiek. :')
Ironisch dat volksvertegenwoordigers doorgaans de meest wereldvreemde figuren zijn.
pi_132789275
Wat een mooi gebouw en inititatief. Misschien kunnen ze nog even buurten bij de gemeente groningen, die hebben ook al zo'n prachtig initiatief ontplooid (het forum)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_132789326
Tja. De gemeente draagt 181 miljoen euro bij. Ik las dat het iets van 300 miljoen moet gaan kosten. Het is een lange tijd geleden dat ik las dat NL zoveel geld spendeerde aan cultuur.
pi_132789394
Duur verlengstuk weer.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_132790396
Waarom moeten al die gebouwen zo modern/futuristisch zijn?
  vrijdag 1 november 2013 @ 12:33:19 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132790492
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:29 schreef expans het volgende:
Omdat wij in 2013 leven en niet in 1890.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132790512
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:29 schreef expans het volgende:
Zodat ze over 25 jaar weer kunnen zeggen dat het gebouw gedateerd is en toe is aan vervanging.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 1 november 2013 @ 12:35:30 #11
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_132790545
Het is alleen zonde dat een hoop andere theaters/muziekgebouwen gesloten gaan worden :')
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_132790597
Wat een lelijk gebouw zeg. Laat het lekker hoe het nu is.
Zonde van al dat geld
  † In Memoriam † vrijdag 1 november 2013 @ 12:38:36 #13
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_132790617
Ah, "cultuur" met de nodige imago staat boven armoede bestrijden. Heerlijke gedachte weer.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_132790675
Hoezo geldverspilling? Renoveren was blijkbaar duurder. De gemeente kiest dus voor de goedkoopste oplossing. Juist die tegenstanders willen de gemeente op kosten jagen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 1 november 2013 @ 12:41:12 #15
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_132790682
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:34 schreef Rorsach het volgende:

[..]

Zodat ze over 25 jaar weer kunnen zeggen dat het gebouw gedateerd is en toe is aan vervanging.
En er weer geld over de balk gesmeten kan worden...

Serieus, is er hier ook maar íemand die werkelijk gelooft dat dit gedrocht 'maar' 181 miljoen gaat kosten?
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_132790816
Ook in Groningen komt een cultuurpaleis (waar, en ik citeer: "inwoners van de stad Groningen met elkaar in discussie kunnen gaan over cultuur, geschiedenis en literatuur"), slechts 71 miljoen euro, geen geld!

Groningen kan het niet betalen, dus:
- bezuinigen op onderhoud van de openbare ruimte
- bezuinigen op openbaar vervoer
- bezuinigen op hulp aan de armen
- bezuinigen op instanties die niet 'vrijwillig' willen verhuizen naar dit gevaarte
- niet bezuinigen op het wachtgeld voor Rehwinkel
- bezuinigen op sportvelden
- bezuinigen op ouderenhulp
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_132791025
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:41 schreef KoosVogels het volgende:
Hoezo geldverspilling? Renoveren was blijkbaar duurder. De gemeente kiest dus voor de goedkoopste oplossing. Juist die tegenstanders willen de gemeente op kosten jagen.
de goedkoopste optie is gewoon niks doen, want de panden voldoen echt nog wel..
zat andere zaken waaraan de gemeente zijn geld beter kan besteden..

ik noem bijvoorbeeld maar het fietspad dwars door den haag centrum, levensgevaarlijk (zowel voor fietsers als voetgangers...)
pi_132791177
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:52 schreef mschol het volgende:

[..]

de goedkoopste optie is gewoon niks doen, want de panden voldoen echt nog wel..
zat andere zaken waaraan de gemeente zijn geld beter kan besteden..
Tsja, of de kosten worden op den duur alleen maar hoger. Je moet namelijk onderhoud blijven plegen aan het oude pand en dat is in feite weggegooid geld omdat je weet dat het op termijn toch vervangen moet worden.

Een optie is natuurlijk om helemaal geen cultureel centrum te hebben, maar dat lijkt me onwenselijk voor het voorzieningenniveau in Den Haag.

Maar goed, het artikel is mij wat te beperkt qua info.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132791795
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:33 schreef Ryon het volgende:

[..]

Een monumentaal pand staat imo mooier dan dit. Waarom geen mix ontwerpen?
pi_132791844
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:33 schreef Ryon het volgende:

[..]

ik weet niet hoor, maar een pand uit 1890 heeft meer looks dan al die kale strakke 2013 panden bijelkaar
pi_132791975
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:45 schreef Alan_Bastard het volgende:
Ook in Groningen komt een cultuurpaleis (waar, en ik citeer: "inwoners van de stad Groningen met elkaar in discussie kunnen gaan over cultuur, geschiedenis en literatuur"), slechts 71 miljoen euro, geen geld!

[ afbeelding ]

Groningen kan het niet betalen, dus:
- bezuinigen op onderhoud van de openbare ruimte
- bezuinigen op openbaar vervoer
- bezuinigen op hulp aan de armen
- bezuinigen op instanties die niet 'vrijwillig' willen verhuizen naar dit gevaarte
- niet bezuinigen op het wachtgeld voor Rehwinkel
- bezuinigen op sportvelden
- bezuinigen op ouderenhulp
Er is een referendum over geweest én het ontwerp van het gebouw is het resultaat van een publieke enquete met zes opties (waarbij de gemeente eigenlijk een voorkeur had voor een wat minder futuristisch uitziend gebouw).

Met dat laatste heb je trouwens meteen een OT argument voor de vraag "waarom zo'n futuristisch gebouw?"

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2013 13:31:01 ]
pi_132793037
Gaarne:

'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:17:21 #23
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_132793167
Die 50 miljard schuld van de Nederlandse gemeenten moet ergens vandaan komen. Altijd leuk zo'n cultuurpaleis waar 1% van de bevolking wel eens binnen komt lopen. Geen geld hebben maar toch doorgaan met uitgeven. De overheid schijnt in een parallelle werkelijkheid te leven.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_132793298
Ik vind het prachtig. Heeft wel wat van de Markthal in Rotterdam weg. Neemt niet weg dat ik mij afvraag of het wel handig is om geld aan dit soort fratsen uit te geven, een gebouw van 181 miljoen (exclusief overschrijdingen) is gewoon peperduur en de vraag is of andere publieke uitgaven niet urgenter zijn.
pi_132793384
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 12:41 schreef KoosVogels het volgende:
De goedkoopste oplossing is natuurlijk gewoon een gebouw van het model 'doos' neer te zetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')