Boostervaccinatie is zeker aan te raden, omdat je nooit zeker weet of je kat na 1 x inenten voldoende afweer opgebouwd heeft. Boostervaccinatie hoort 3-4 weken na de eerste vaccinatie te gebeuren.quote:Op maandag 11 november 2013 10:04 schreef loecje het volgende:
vraagstukje:
kitten van 7maand oud is pas met 26weken geënt.
volgens het asiel is in dit geval 1x enten voldoende en is er geen booster nodig.
volgens mijn dierenarts is dat achterhaald. echter is de eerste enting al 6weken geleden dus op papier is het te laat voor een booster.
mijn dierenarts gaat het ook uitzoeken, ik hoor vanmiddag wat hun advies is.
maar ik wil zelf ook graag wat info, alleen lijkt dat niet vindbaar. hoe gaat dat normaal bij oudere katten? het zal toch wel vaker voorkomen dat een kat pas later of op volwassen leeftijd wordt geënt?
Ja, dat is echt een grijs gebied... Aan de ene kant is het later dan 4 weken, aan de andere kant is het "maar" 2 weken later. Officieel zou je opnieuw 2 x moeten enten, maar ik zou even afwachten wat je dierenarts zegt.quote:Op maandag 11 november 2013 12:28 schreef loecje het volgende:
het probleem is dus dat die 3-4 weken al voorbij zijn, toen zat ze nog in het asiel.
sluit ik me helemaal bij aanquote:Op maandag 11 november 2013 08:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik vind het zo fijn om een digi dierenarts te hebben! Echt top!
verhaal met literatuur van de DA:quote:Op maandag 11 november 2013 13:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, dat is echt een grijs gebied... Aan de ene kant is het later dan 4 weken, aan de andere kant is het "maar" 2 weken later. Officieel zou je opnieuw 2 x moeten enten, maar ik zou even afwachten wat je dierenarts zegt.
Klinkt logischquote:Op maandag 11 november 2013 14:29 schreef loecje het volgende:
[..]
verhaal met literatuur van de DA:
de vaccinatie tegen kattenziekte zou in dit geval met 1 enting voldoende moeten zijn. boost hiervan binnen 4weken dus daarvoor zijn we sowieso te laat.
de vaccinatie tegen niesziekte zou een extra boost wel aan te raden zijn, boosten mag tot 6weken.
Onbeperkt hooi is altijd goedquote:Op maandag 11 november 2013 16:58 schreef Heaven7 het volgende:
HaiVraagje over mijn 10 jaar oude konijnen. De gezusters eten al 10 jaar gezamelijk maar 2 weken terug is de kleinste bijna bezweken van ondervoeding en kwam ik er dus achter dat ze veel te weinig binnenkrijgt omdat haar zus als een bezetene eet. Ik heb de kleine dus nu 3 of 4 keer per dag apart met eigen voer zodat ze wat bij kan zetten maar het blijft een mager scharminkel. Altijd al geweest trouwens, en ze eet ontzettend langzaam (ook altijd al gedaan). Zijn er nog tips voor voer zodat ze meer kcal binnenkrijgt en hopelijk wat meer spek krijgt?
Wat ik nu geef:
Banaan
Wortel
Appel
Sla
Science Selective korrels
Droog brood
Hooi
Gedroogde ananas
Waarvan eigenlijk alleen Science Selective en hooi onbeperkt, de rest in kleinere porties uiteraard.
Alvast bedankt
. Dank je wel voor je reactie. We hebben te horen gekregen dat khylo een hernia heeftquote:Op maandag 11 november 2013 08:26 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het lijkt mij inderdaad erg verstandig om zo snel mogelijk een afspraak te maken bij je dierenarts. De genoemde klachten kunnen passen bij pijnklachten in de buik of in de rug. Maar om een diagnose te kunnen stellen moet Khylo eerst onderzocht worden. Goed dat je zelf haar temperatuur gemeten heb!
Ik hoop dat de klachten meevallen en dat het snel beter gaat met Khylo!
Sneu voor Khylo... Rughernia of nekhernia?quote:Op maandag 11 november 2013 23:11 schreef rebecca86 het volgende:
[..]
. Dank je wel voor je reactie. We hebben te horen gekregen dat khylo een hernia heeftheeft prikjes gehad tegen de pijn en medicatie voor 20 dagen in de vorm van een kauwtablet. Daarna terug komen hoe het er voor staat...
. Rughernia... Ligt veel te slapen, eet en drinkt wel en wil buiten snel haar behoeftens doen en dan weer terug. Veel rust heeft ze nodig. Hoop dat het goed komtquote:Op dinsdag 12 november 2013 08:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Sneu voor Khylo... Rughernia of nekhernia?
Rust is heel belangrijk. Je moet oppassen dat zij vanwege de pijnstillers de pijn minder aanvoelt en daardoor te veel wil doen. Rustig houden de aankomende weken.quote:Op dinsdag 12 november 2013 11:29 schreef rebecca86 het volgende:
[..]
. Rughernia... Ligt veel te slapen, eet en drinkt wel en wil buiten snel haar behoeftens doen en dan weer terug. Veel rust heeft ze nodig. Hoop dat het goed komt
Bedankt voor je reactiequote:Op maandag 11 november 2013 22:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Onbeperkt hooi is altijd goedZie je je kleinste konijn wel goed hooi eten? In principe moet het konijn dat onbeperkt hooi (laat staan onbeperkt brokjes!) krijgt, niet bezweken aan de ondervoeding... Heeft zij zeker geen gebitsproblemen? Is zij gesteriliseerd? (een vraag ivm mogelijke baarmoederproblemen)
Fruit, brood en zelfs wortels bevatten eigenlijk veel suikers en zijn caloriebommen voor het konijn.Ik kan me haast niet voorstellen dat een konijn met dit dieet iets te kort komt qua calorieën...
Wat je eventueel kan proberen zijn Care + brokken, omdat zij relatief energierijk zijn.
Maar zet haar eens apart en kijk hoeveel zij precies eet qua hooi en brokjes. Dan weet je zeker dat zij goed eet.
Zo te lezen, ben je al goed bezigquote:Op dinsdag 12 november 2013 12:38 schreef Heaven7 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactieMisschien was ik niet duidelijk genoeg maar ik voer mijn konijnen al 10 jaar lang samen, ze krijgen dan het dubbele aantal voer uiteraard (en zeker niet onbeperkt) maar doordat de grote zo snel en veel eet bleef er voor de kleine niks over. Vandaar dat ze nu sinds 2 weken zoveel mogelijk apart zit en dan krijgt ze onbeperkt korrels. Ze eet idd wel hooi, ze eet alles gewoon goed alleen erg langzaam. Dat heeft ze altijd al gedaan alleen begint het haar nu pas te nekken lijkt wel. Ik wijt het aan ouderdom.
Wanneer denk je dat ik ze gewoon een keer per dag al haar eten kan geven ipv zo vaak kleinere beetjes om extra aan te zetten? Ze is wel duidelijk aangekomen de afgelopen 2 wekenDat ze nooit meer samen met haar zus te eten krijgt is vanzelfsprekend
Dat is inderdaad wel een goed idee. 'S morgens korrels en 's avonds groenvoer. Thanksquote:Op dinsdag 12 november 2013 13:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zo te lezen, ben je al goed bezig![]()
Zorgt dat zij niet te snel aankomt, want je wil het liefst dat zij haar spiermassa verbetert en niet haar vetpercentage.![]()
Ik zou eigenlijk het konijn vaker dan 1 x per dag eten geven, want het eten is ook een afleiding voor het konijn. Je kan bijvoorbeeld een keer pellets geven en de andere keer groente.
Dit zijn de richtlijnen voor de lichaamsconditie van het konijn:quote:Op dinsdag 12 november 2013 14:19 schreef Heaven7 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een goed idee. 'S morgens korrels en 's avonds groenvoer. Thanks
Yep, net als ik zei, een gezond konijn dat onbeperkt hooi (plus pellets) krijgt, moet op het gewicht kunnen blijven. Zelfs als haar zuster alle biks opeet.... Afvallen is toch vaak een teken dat er iets meer aan de hand is. En de gebitsproblemen kunnen heel lang ongemerkt blijven. Het is eigenlijk een vicieuze cirkel: door het gebitsprobleem gaat het konijn minder kauwen, waardoor het alleen maar erger wordt.quote:Op dinsdag 12 november 2013 14:52 schreef Candaasje het volgende:
@Heaven:
Als je het niet helemaal vertrouwd kun je misschien een afspraak maken bij de DA (eventueel laten vaccineren, als dat vorig jaar rond deze tijd gebeurd is? Scheelt weer een ritje) en even de tanden laten nakijken.
Ik twijfelde bij Diva laatst ook, omdat ze moeilijker (langzaam, stukjes eten uit haar mond laten vallen) at en wat afgevallen was, en bij haar is een scheefgroeiende kies het probleem. Deze prikt in haar wang, waardoor eten aan de linkerkant pijnlijk is, en waardoor aan die kant de kies nu ook niet meer wordt afgesleten, en dus steeds verder doorgroeit.
Nu eet jouw konijn altijd al langzaam zeg je, dus misschien is er niks aan de hand hoor, maar haakjes kunnen ook ongemerkt voor pijn zorgen. (En konijnen geven echt pas in een laat stadium pijn aan, als het even kan... )
Diva moet hier morgen onder narcose, vanwege die kies.quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Yep, net als ik zei, een gezond konijn dat onbeperkt hooi (plus pellets) krijgt, moet op het gewicht kunnen blijven. Zelfs als haar zuster alle biks opeet.... Afvallen is toch vaak een teken dat er iets meer aan de hand is. En de gebitsproblemen kunnen heel lang ongemerkt blijven. Het is eigenlijk een vicieuze cirkel: door het gebitsprobleem gaat het konijn minder kauwen, waardoor het alleen maar erger wordt.
Bij een oudere niet gesteriliseerde voedster is het ook verstandig om even de dierenarts de buikpalpatie laten uitvoeren ivm mogelijke baarmoederhalsproblemen.
Succes morgen! Zij knappen meestal direct op na een bezoekje aan de tandartsquote:Op dinsdag 12 november 2013 15:29 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Diva moet hier morgen onder narcose, vanwege die kies.(Eerst nog geprobeerd met carprofen, om die 'cirkel' te doorbreken, want ze eet nu vooral met de rechterkant en dat verergert natuurlijk inderdaad het probleem wat aan de linkerkant zit. Maar zondag kreeg ze vlak na de medicatie opeens klachten (pijn, niet meer willen eten, etc.) , en in overleg met de DA daar nu mee gestopt. De carprofen leek toch al niet echt effect te hebben, helaas.
)
Dankje! Ze is verder gelukkig heel levendig (2-3 uur na de medicatie was het zondag opeens weer een blij rondrennend konijn, bedelend voor lekkers...wtf?quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Succes morgen! Zij knappen meestal direct op na een bezoekje aan de tandarts
Hmm, ik heb de topic even snel doorgelezen. Lastig, omdat je vader blijkbaar andere mening over de opvoeding heeft? Het is wel erg belangrijk om als gezin erg consequent te zijn in de opvoeding.quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:30 schreef Jhali het volgende:
Hoi,
Ik heb echt even een hele dringende vraag, HOE moet je nu omgaan met een pup die jankt en krijst als ze alleen in de bench wordt gezet? Als ik er bij zit gaat het wel goed, maar zodra er iemand het hoekje omloopt begint het gekrijs al (niet zachtjes piepen, echt gewoon ''schreeuwen''). Als je het negeert voelt het zich in de steek gelaten, maar als je het hondje gaat troosten geef je er weer aan toe.
Ze is zoveel mogelijk los en bij ons, maar er zijn gewoon momenten dat het hele gezin tegelijkertijd van huis is en ik wil niet dat ze dan verdrietig isZelfde geldt voor 's nachts, al had ik haar vannacht met de bench bij me en toen ging het goed.
Meer staat in mijn topic: F&F / Nieuwe puppy - hoe stil krijgen?
Dankjewel!
Komt vast wel goed! Er zijn ook konijnen die elke 6 weken onder de narcose moeten vanwege hun gebit!quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:45 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Dankje! Ze is verder gelukkig heel levendig (2-3 uur na de medicatie was het zondag opeens weer een blij rondrennend konijn, bedelend voor lekkers...wtf?) maar het idee van een kies die straks door d'r wang prikt vind ik wat naar
, dus dan maar narcose. Beter nu dan wanneer ze al verzwakt is natuurlijk.
En een positief dingetje aan dit verhaal; toen de DA zei dat ik wel weg mocht kijken als ik de naald eng vond, en ik enigszins in de lach schoot en vertelde dat ik juist aan het rondkijken/vragen was voor de opleiding paraveterinair, stelde ze gelijk voor dat ik wel een dagje mag meelopen!![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |