Ieder weldenkend mens weet dat het beleid van fascisten meer weg heeft van socialisme dan liberalisme.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:05 schreef Scribent het volgende:
[..]
De nazi's links noemen is een bekend trucje van neoliberalen, waarbij elke ideologie met een enigszins actieve overheid 'links' is. Dan is Hitler dus links, maar Obama ook als hij halfzachte overheidsmaatregelen als Obamacare probeert in te voeren. Leuk bedacht nietwaar?
Het is dus gewoon Tea Party/Fox retoriek en het maakt dan ook eigenlijk alleen maar duidelijk in welk kamp je TS en de schrijver van dat artikeltje moet plaatsen.
Klopt, erg serieus kan je het allemaal niet nemen. Het is blijkbaar erg in om eigen definities te gaan verzinnen om het eigen straatje schoon te vegenquote:Op maandag 28 oktober 2013 09:05 schreef Scribent het volgende:
[..]
De nazi's links noemen is een bekend trucje van neoliberalen, waarbij elke ideologie met een enigszins actieve overheid 'links' is. Dan is Hitler dus links, maar Obama ook als hij halfzachte overheidsmaatregelen als Obamacare probeert in te voeren. Leuk bedacht nietwaar?
Het is dus gewoon Tea Party/Fox retoriek en het maakt dan ook eigenlijk alleen maar duidelijk in welk kamp je TS en de schrijver van dat artikeltje moet plaatsen.
Alsof socialisme - liberalisme een erg logische links-rechtsverdeling isquote:Op maandag 28 oktober 2013 09:14 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ieder weldenkend mens weet dat het beleid van fascisten meer weg heeft van socialisme dan liberalisme.
In feite is het centristisch maar andere users op de kast jagen is jou gelukkig ook niet vreemd zie ik.
Als ergernis een emotie is.quote:Op zondag 27 oktober 2013 22:23 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik merk dat je licht geëmotioneerd raakt door zijn schrijfseltjes, klopt dit?
Het staat hem vrij om de egalité en de fraternité als onbenullig af te doen tov de liberté. Maar feitelijk stelt hij dat een wel democratisch land wat democratisch kiest voor enkele collectieve voorzieningen nog even gevaarlijk is als Robespierre en Stalin en daar ook een uitvloeisel van is. Het is een pretentieuze manier om hetzelfde te roepen als het allerdomste deel van de Tea Party: Obamacare staat al bijna gelijk aan nazisme en leidt tot een holocaust.quote:Als je zelf een linkse ideologie aanhangt kan het inderdaad pijnlijk zijn dat de schrijver linkse groeperingen als Marxisten en Nationaal-Socialisten en misschien eigenlijk wel iedereen met een eng maakbaarheidsideaal linkt aan Robbespiere, de Jacobijnen en (dit deel van) de ideologieën van de Franse Revolutie. De schrijver is overduidelijk een tegenstander van het idee van een Collectieve Wil en is groot voorstander van individuele vrijheid en ook tegenstander van gedwongen assimilatie van inheemse groepen in een groter geheel voor het creëren van een nietszeggend iets als een 'ondeelbare natie'. Iets wat overigens weer voortkomt uit het idee van een Collectieve Wil van zo'n natie. Vandaar dat kleinere naties binnen een land vernietigd moeten worden, meerdere naties hebben immers geen één en dezelfde Collectieve Wil.
Links en rechts zijn dan ook veel te beperkte termen om een ideologie in te kunnen samenvatten.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:05 schreef Scribent het volgende:
[..]
De nazi's links noemen is een bekend trucje van neoliberalen, waarbij elke ideologie met een enigszins actieve overheid 'links' is. Dan is Hitler dus links, maar Obama ook als hij halfzachte overheidsmaatregelen als Obamacare probeert in te voeren. Leuk bedacht nietwaar?
Het is dus gewoon Tea Party/Fox retoriek en het maakt dan ook eigenlijk alleen maar duidelijk in welk kamp je TS en de schrijver van dat artikeltje moet plaatsen.
quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:27 schreef IPA35 het volgende:
De schrijver is overduidelijk liberaal en tegenstander van diegene die onder met mom van de zogeheten algemene wil individuele vrijheden beknotten en de mensen van hogeraf dingen op te dringen als taal en cultuur omdat wij het beter weten. Zowel marxisten en fascisten voldoen aan deze definitie en hij legt een link tussen hen en de idealen van mensen als Robbespiere en de Jacobijnse Club. En dat is niet onterecht.
Kortom de auteur is klassiek liberaal denk ik en daarmee geen neoliberaal maar het feit dat de PvdA adepten hier zich aangesproken voelen spreekt wel boekdelen.
Niet eerder (neo)-conservatief? Zijn verschillende schrijfsels hebben immers weinig of niets liberaals in zich.quote:
Door wie is het zo bedoeld? Door de specifieke aanhang van het zoveelste subgroepje?quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:52 schreef IPA35 het volgende:
Zijn blog is redelijk conservaties maar juist paleoconservatief lijkt mij.
Je weet wel conservatisme zoals het bedoeld is.
Toe maar.quote:Het hedendaagse Frankrijk is, of men dit nu leuk vindt of niet, een product van dezelfde wereldbeschouwing die de georganiseerde hongersnoden van de USSR en de holocaust van Nazi-Duitsland de wereld in heeft gebraakt.
Het is een van de toppers van libertarisch Nederland lees ik nu. Stond hoog op de kansloze kandidatenlijst van de LP voor de afgelopen verkiezingenquote:Op maandag 28 oktober 2013 10:15 schreef Ryon het volgende:
Oef, als je enigszins staatkundig onderlegd bent dan is blogje echt een crime om door heen te komen. Het leest als een essay van een propedeuse student die zijn huiswerk niet goed heeft gemaakt. Maar goed, het is internet en ook zonder diploma kan en mag je dat vrijelijk vervuilen.
Ja, daar vreesde ik al voor. Die lui hebben er wel vaker een handje van om met een merkwaardige quasi-politiek-filosofische teksten aan te komen zetten, waar flink met de klassieke denkers in gedweept wordt zonder dat er fatsoenlijk bronnenonderzoek is gedaan. Een dergelijke tekst heeft er de schijn van academisch te zijn, maar is dat absoluut niet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is een van de toppers van libertarisch Nederland lees ik nu. Stond hoog op de kansloze kandidatenlijst van de LP voor de afgelopen verkiezingen
Ja, maar dat is maar tot op zekere hoogte relevant. Het nationaal-socialisme kan niet begrepen worden zonder dat je de sociaal-democratie begrijpt. Maar als je Mijn Strijd gelezen hebt weet je ook dat de NSB een uitgesproken reactie was op de Sociaal-Democratie.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:14 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ieder weldenkend mens weet dat het beleid van fascisten meer weg heeft van socialisme dan liberalisme.
In feite is het centristisch maar andere users op de kast jagen is jou gelukkig ook niet vreemd zie ik.
Maar is dan de vreemdelingenhaat de bepalende factor om het nationaal socialisme rechts te noemen? En maakt dat het communisme zoals het is uitgevoerd dan ook rechts?quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, erg serieus kan je het allemaal niet nemen. Het is blijkbaar erg in om eigen definities te gaan verzinnen om het eigen straatje schoon te vegen.
Neuh, dat is een veel breder pakket aan conservatieve uitgangspunten. De vreemdelingenhaat is slechts een vrij prominente daarin. En zo'n beetje het belangrijkste waar het gaat om de moderne extreemrechtse stromingen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar is dan de vreemdelingenhaat de bepalende factor om het nationaal socialisme rechts te noemen?
Sommige delen wellicht wel inderdaad. De pogingen en argumenten om het nazisme als links te bestempelen kan je zo'n beetje onverkort ook gebruiken om het communisme als rechts te bestempelen. Als je toch gaat rommelen met definities en de historie maakt dat ook niet meer uit...quote:En maakt dat het communisme zoals het is uitgevoerd dan ook rechts?
Economisch gezien is het echter bepaald ook niet links. Een vrij innige relatie tussen de grote industriëlen en de overheid past prima in een rechtse conservatieve traditie. En nationalisme is inderdaad niet per definitie rechts maar het Duitse nationalisme werd natuurlijk gevormd door de Pruisen met een flinke militaristische, conservatieve inslag.quote:Of zijn er ook nog andere argumenten om het nationaal socialisme als rechts te bestempelen, als je het puur economisch bekijkt is het nationaal socialisme niet echt rechts te noemen, nationalisme is niet per definitie rechts.
Oh? Juist voor de groepen die afwijken is rechts van oudsher niet zo voor persoonlijke vrijheden. Daar past het dus juist prima.quote:Ook wat betreft persoonlijke vrijheden is het nationaal socialisme niet rechts te noemen
Wat ze nog niet niet-extreem-rechts maakt. Zeker gezien hun grote overeenkomsten met de conservatieven.quote:en hebben ze meer overeenkomsten met socialisten/communisten dan met liberalen en sociaal democraten.
Volgens mij is het vooral een bepaalde fundamentalistische en wat enge rechtse stroming die wil gaan rommelen met definities en ze het liefste zelf gaat verzinnen om het eigen straatje schoon te vegen. Dat men in die hoek vervolgens ook een ideologie heeft die flink wat raakvlakken vertoont met, in de praktijk vaak zeer dodelijke, andere utopische stromingen kunnen de gebruikers van de reguliere definities natuurlijk niets aan doen.quote:Volgens mij is het probleem gewoon dat mensen die zich links voelen er slecht tegen kunnen dat dit soort extremiteiten overeenkomsten hebben met hun ideologie en dan maar hun discussiepartner belachelijk proberen te maken door hun ideologie die van meer individuele vrijheden uitgaat te vergelijken met collectieve stromingen zoals nationaal socialisme en conservatieve clubjes zoals de teaparty.
Maar zoals al eerder gezegd vreemdelingenhaat is niet voorbehouden aan (extreem) rechtsquote:Op maandag 28 oktober 2013 11:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neuh, dat is een veel breder pakket aan conservatieve uitgangspunten. De vreemdelingenhaat is slechts een vrij prominente daarin. En zo'n beetje het belangrijkste waar het gaat om de moderne extreemrechtse stromingen.
Extreem rechts of links zijn dan ook eigenlijk wel vreemde labels voor dit soort extreme uitzonderingen.quote:Sommige delen wellicht wel inderdaad. De pogingen en argumenten om het nazisme als links te bestempelen kan je zo'n beetje onverkort ook gebruiken om het communisme als rechts te bestempelen. Als je toch gaat rommelen met definities en de historie maakt dat ook niet meer uit...
Klopt daarom gaat de links-rechts schaal ook krom voor deze extremiteitenquote:Economisch gezien is het echter bepaald ook niet links. Een vrij innige relatie tussen de grote industriëlen en de overheid past prima in een rechtse conservatieve traditie. En nationalisme is inderdaad niet per definitie rechts maar het Duitse nationalisme werd natuurlijk gevormd door de Pruisen met een flinke militaristische, conservatieve inslag.
En dit kun je ook stellen voor links, partijen in NL zoals GL die zeggen voor persoonlijke vrijheden op te komen zijn dan ook eerder uitzonderingen vanuit de ideologische oorsprong.quote:Oh? Juist voor de groepen die afwijken is rechts van oudsher niet zo voor persoonlijke vrijheden. Daar past het dus juist prima.
Nee het maakt ze een buitencategoriequote:Wat ze nog niet niet-extreem-rechts maakt. Zeker gezien hun grote overeenkomsten met de conservatieven.
Ik zie mezelf niet als rechts of links en al zou je Hitler willen rekenen tot het libertarische kamp en het zou je ook nog lukken om dit goed te onderbouwen (en dan niet zo als die slechte pogingen om de teaparty of de GOP er bij te trekken) dan zou ik daar niet wakker van liggen, extreme idioten kom je namelijk overal tegen, zie ook Ron Paul. De links denkenden hier lijken toch iets meer moeite te hebben als extremisten tot hun kamp gerekend word en dat merk je in de discussies hier ook, zodra je hier meld dat je libertarisch bent is de gedachte dat je het ook vooral eens moet zijn met iemand als Ron Paul want dat is ook een libertarier maar eigenlijk zegt dit meer over de links denkende dan over de libertarier.quote:Volgens mij is het vooral een bepaalde fundamentalistische en wat enge rechtse stroming die wil gaan rommelen met definities en ze het liefste zelf gaat verzinnen om het eigen straatje schoon te vegen. Dat men in die hoek vervolgens ook een ideologie heeft die flink wat raakvlakken vertoont met, in de praktijk vaak zeer dodelijke, andere utopische stromingen kunnen de gebruikers van de reguliere definities natuurlijk niets aan doen.
Het zijn toch echt Tea Party figuren die Obama met Hitler vergelijken. Die doen dat lekker simplistisch, door Obama met een Hitlersnor af te beelden bijvoorbeeld. Je kunt het ook chique proberen te doen, zoals de schrijver van het artikeltje, met veel dure woorden en geneuzel. Maar de boodschap is gewoon hetzelfde: een grote overheid (zelfs als die democratisch is gekozen) is evil, want Robespierre, Hitler en Stalin.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar is dan de vreemdelingenhaat de bepalende factor om het nationaal socialisme rechts te noemen? En maakt dat het communisme zoals het is uitgevoerd dan ook rechts?
Of zijn er ook nog andere argumenten om het nationaal socialisme als rechts te bestempelen, als je het puur economisch bekijkt is het nationaal socialisme niet echt rechts te noemen, nationalisme is niet per definitie rechts. Ook wat betreft persoonlijke vrijheden is het nationaal socialisme niet rechts te noemen en hebben ze meer overeenkomsten met socialisten/communisten dan met liberalen en sociaal democraten.
Volgens mij is het probleem gewoon dat mensen die zich links voelen er slecht tegen kunnen dat dit soort extremiteiten overeenkomsten hebben met hun ideologie en dan maar hun discussiepartner belachelijk proberen te maken door hun ideologie die van meer individuele vrijheden uitgaat te vergelijken met collectieve stromingen zoals nationaal socialisme en conservatieve clubjes zoals de teaparty.
In dit geval wel maar Hitler vergelijkingen zijn ook niet echt voorbehouden aan de teapartyquote:Op maandag 28 oktober 2013 12:08 schreef Scribent het volgende:
[..]
Het zijn toch echt Tea Party figuren die Obama met Hitler vergelijken.
Klopt ja. Wat ze eigenlijk doen is de discussie saboteren, daarvoor is immers nodig dat je het eens bent over wat er bedoeld wordt, als je elkaar niet begrijpt kun je ook niet discussieren. Je moet daartoe het wel ongeveer eens zijn over wat links is, wat rechts is, wat socialisme en communisme en wat sociaaldemocratie is, wat conservatisme, libertarisme is en wat neoliberalisme is. Als je dan de hele tijd begripsverwarring loopt te zaaien, dan is dat met het doel om het een dan wel het ander buiten de discussie te plaatsen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:46 schreef 99.999 het volgende:
Volgens mij is het vooral een bepaalde fundamentalistische en wat enge rechtse stroming die wil gaan rommelen met definities en ze het liefste zelf gaat verzinnen om het eigen straatje schoon te vegen. Dat men in die hoek vervolgens ook een ideologie heeft die flink wat raakvlakken vertoont met, in de praktijk vaak zeer dodelijke, andere utopische stromingen kunnen de gebruikers van de reguliere definities natuurlijk niets aan doen.
Ik zie mijzelf als gematigd conservatief in bepaalde opzichten. Maar ik zie mijzelf meer als paleoconservatief dan neoconservatief. Ik ben natuurlijk niet neutraal in deze. Ik ben bijvoorbeeld zeer tegen het Amerikaans buitenlandbeleid en heb wat consversatieven betreft meer de voorkeur voor het type Ron Paul.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Door wie is het zo bedoeld? Door de specifieke aanhang van het zoveelste subgroepje?
Leuk dat je het Holocaust/Holodomor argument gebruikt om aan te tonen dat de grondbeginselen van het Franse staatsmodel geen gemeenschappelijke oorsprong hebben met andere totalitaire modellen zoals fascisme en communisme.quote:
Het doel van het artikel is vooral het verschil aantonen van de nogal totalitaire Jacobijnen inclusiefquote:Op maandag 28 oktober 2013 10:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, maar dat is maar tot op zekere hoogte relevant. Het nationaal-socialisme kan niet begrepen worden zonder dat je de sociaal-democratie begrijpt. Maar als je Mijn Strijd gelezen hebt weet je ook dat de NSB een uitgesproken reactie was op de Sociaal-Democratie.
http://www.elsevier.nl/Al(...)sme-ELSEVIER128219W/
Een kleine zes jaar geleden is er een goed boek verschenen waarin de relatie tussen het S-D en het N-S wordt uitgelegd en waarom at the end of the day de liberale democratie de enige staatsvorm is die het wel gehaald heeft.
Als wij het echter hebben over een facistische staat dan hebben wij het over een totalitaire staatsvorm. Dit verschillend wezenlijk van een democratische staatsvorm zoals de Sociaal-democratische of de liberale democratie. Dit verschil begrijpt de auteur van de blog nog niet helemaal, althans niet hoe deze historisch met elkaar verhouden. De facistische totalitaire staat is namelijk absoluut geen product van de Franse revolutie. De Duits-factistische eenwording is daar bijna zelfs de anti-these van.
Eens.quote:Waar men in tijden van Rousseau, Locke en Hobbes overal (op de wereld) het hoofd over brak was hoe de verhouding volk-aristocratie-koning zich precies vorm gaf.
Voor de Franse revolutie was de positie van de Koning heilig (zie bijvoorbeeld ook de vraagstukken rondom de Britse civil wars en de the glorious revolution) . Zijn gezag werd namelijk theologisch gelegitimeerd en was onaantastbaar. Onder druk van de veranderende maatschappelijke verhoudingen (en de verlichting etc) veranderde men langzaam van opvatting. De FR is daar een belangrijke doorbraak voor geweest. Ook de Amerikaanse revolutie (tegen de Britse kroon) kan in dat licht worden bezien.
Het fascisme zag zichzelf wel degelijk als 'democratisch' in een ruime interpretatie van het woord. Binnen het fascisme staat het staatsbelang of eigenlijk het belang van de natie/gemeenschap centraal. Het individu is daar ondergeschikt aan. Hetzelfde zien we binnen het communisme (en ja ik begrijp dat het einddoel van communisme op papier een statenloze wereld is, maar laten we het even realistisch houden). Het Frankrijk van Robbespiere en de Jacobijnen volgde volgens de auteur een zelfde stramien. Zij vonden het noodzakelijk één sterke, verenigde en uniforme (wat taal en cultuur betreft) natie te creëren uit de 6 of 7 volkeren die in Frankrijk wonen/woonden. Hier weer gaat het belang van de natie boven het individu. De schrijver werkt dat niet heel goed uit op alle punten maar hij beperkt zich vooral tot de verfransingspolitiek.quote:Het vraagstuk dat daarna opkwam (en tot 1848 ook Nederland bezig hield) is wat nou precies de rol van de Koning is binnen de staatsinrichting. Hieruit is juist in Amerika en in Europa het democratie begrip voortgekomen zoals wij dat nu kennen (zij die geregeerd worden, regeren). De opkomst van het facisme was weer een tegenreactie daarop. Aangezien een fascistische staatsvorm niet de macht verdeeld over het volk zelf, maar deze volledig legt bij de Leider. En dan niet van het type verlicht despoot (wat weer een interessant begrip is als men het Pruisische keizerrijk bekijkt).
Juist dit klopt. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was dan ook een prima 'staat' gebaseerd op autonomie van lokale gemeenschappen. Van een collectieve wil en cultuurharmonisatie was toen nog geen spraken. Vandaar dat ik ook zij dat ik het eigenlijk jammer vind dat wij door de Fransen zijn bezet en ons achterlieten als gecentraliseerde eenheidsstaat. Nederlanders zijn altijd als een vrijzinnig volk geweest. Toen de lokale autonomie verviel toen verviel het volk in de verzuiling. De lappendeken aan heerschappen en gewesten werd vervangen door de zuilen. Zo bleef Nederland een particularistisch land. Nu ook dat sinds de jaren zestig afgebroken is hebben we eigenlijk alleen nog maar het individu over. Pim Fortuyn benadrukt dit ook in zijn boek De Verweesde Samenleving. Inderdaad geen politiek meesterwerk maar zijn beschrijving van de ontwikkeling van de Nederlandse samenleving door de eeuwen heen is wel zeer interessant (enkele geschiedkundige foutjes daargelaten, maar dit is nu eenmaal eigen aan politici). Hij pleitte dan ook voor het toewerken naar een Nederland van autonome gemeenschappen (dus veel bevoegdheden bij de gemeente, burgerinitiatieven et cetera).quote:Op maandag 28 oktober 2013 04:30 schreef kets70 het volgende:
[..]
Hoe kan dit in een Nederlands artikel staan? Hoe kan niemand zien hoe fout dit statement is? Nederlanders (en Belgen kennelijk) weten niks van hun historie.
Het eerste artikel dat dit principe naar voren bracht (voor zover ik weet) was het Nederlandstalige Plakkaat van Verlatinghe, ook wel "the Dutch Declaration of Indepedence". 't Is min of meer een blauwdruk voor de Amerikaanse Declaration of Indepedence, maar niemand kent het! 't Is wel 200 honderd jaar ouder. Sterker zelfs, het zou me niets verbazen als de Founding Fathers die tekst ook kenden, zo vergeljkbaar is het in opzet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Act_of_Abjuration
Oké, dat had ik niet uit het artikel gehaald. Daar leek de auteur de schuld te leggen van het (huidige) collectivisme bij de FR en het individualisme bij de AR. Een stelling die eigenlijk niet opgaat omdat een dergelijk proces zoveel factoren kent dat die lijn niet een twee drie te trekken is. Maar daar kom ik zo op.quote:Op maandag 28 oktober 2013 18:41 schreef IPA35 het volgende:
Het doel van het artikel is vooral het verschil aantonen van de nogal totalitaire Jacobijnen inclusief
hun verfransingspolitiek (in feite cultuurimperialisme opgelegd door een minderheid). Mijn topic is dan ook bedoeld als polemiek tegen cultuurimperialisme in een multilinguïstisch/etnisch land door een politieke elite die denkt het allemaal wel beter te weten.
Frankrijk was destijds helemaal geen natiestaat. Dus waar idioten als Robbespiere het idee van de natie dit, de natie dat vandaan haalden weet ik niet. Er was helemaal geen natie. En die Franse natie van vandaag de dag is dus ontstaan door cultuurimperialisme op een enorme schaal. Dit is bijzonder omdat het eigenlijk zo dicht bij huis plaatsvond maar weinig mensen weten dit of geven er iets om. Ik ben sterk tegen dit soort politiek dus ik wil graag wat aandacht trekken hiervoor. (En ja ook in Duitsland vonden dit soort dingen plaats in het verleden, gelukkig is Duitsland volledig bijgedraaid en Frankrijk maar ten delen.)
Dat is de essentie van het artikel...quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:44 schreef LogiteX het volgende:
Mooie OP. Gedeeltelijk wist ik het al, echter fijn om het eens in 1 samenvattend artikel te lezen. Alhoewel ik moet zeggen dat de link van Franse idealen eind 18e eeuw naar nazi duitsland wel ver gaat.
Dit soort geleuter is een poging om de 'vrije' markt boven democratie te stellen, maar dat doet de EU al, dus ik zie daarvan geen grote invloed uitgaan.quote:Vraag is natuurlijk, op welke manier beinvloed dit de EU?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |