Dat zou idd logischer zijn, dat ze het als een schenking aan TS zien en niet willen dat de helft naar haar gaat als ze gaan scheiden. Maar het weer terug willen hebben met een scheidingquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 07:40 schreef Lienekien het volgende:
Wat raar dat die schenking bij scheiding teruggaat naar jouw ouders. Waarom mag jij het niet houden?
Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan kunnen je ouders bepalen dat de schenking niet in die gemeenschap valt.
waarom juridisch twijfelachtig?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 08:08 schreef Kumerian het volgende:
Laat ik voorop stellen dat ook ik het een rare constructie vindt. Een lening die afloopt tegelijk met het huwelijk. Beetje vreemd en juridisch zeer twijfelachtig.
Ik vindt echter de redenatie van je vrouw nog veel vreemder. Er is geen enkel verband tussen jouw ouders en haar ouders. Het is niet zo dat het entiteiten met dezelfde eigenschappen en functies zijn. Het zijn 4 totaal verschillende personen. Waarom zou je die vier personen in groepjes van twee aan dezelfde eisen moeten houden? In feite heeft ze jouw ouders en haar ouders bij elkaar in een hokje gezet en gesteld dat alles in dat hokje hetzelfde moet zijn. Dat is vrij kinderachtig en kortzichtig. Daarnaast levert het haar veel stress op om continue jullie ouders met elkaar te vergelijken. Lijkt me geen gezonde manier van door het leven gaan.
Het is een soort hypothecaire lening op het huwelijk. Het huwelijk is het onderpand van de lening geworden. Ik vraag me af of je dat, legaal, zo vastgelegd gaat krijgen.quote:
okquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 08:22 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Het is een soort hypothecaire lening op het huwelijk. Het huwelijk is het onderpand van de lening geworden. Ik vraag me af of je dat, legaal, zo vastgelegd gaat krijgen.
Kunnen die ouders dat zelf bepalen? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar het klinkt raar dat een buitenstaander iets te zeggen heeft over wat van wie wordt in zo'n geval.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 07:40 schreef Lienekien het volgende:
Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan kunnen je ouders bepalen dat de schenking niet in die gemeenschap valt.
Ja, dat kan. Kan bijv. ook in een testament worden bepaald.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 09:21 schreef Operc het volgende:
[..]
Kunnen die ouders dat zelf bepalen? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar het klinkt raar dat een buitenstaander iets te zeggen heeft over wat van wie wordt in zo'n geval.
Het is bij erfenissen in ieder geval een hele normale constructie. Als ik van mijn ouders erf dan kunnen mijn ouders in het testament stellen dat dat buiten de gemeenschap blijft. De grote vraag is hoe je dat in de loop der jaren blijft bekijken...quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 09:21 schreef Operc het volgende:
Kunnen die ouders dat zelf bepalen? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar het klinkt raar dat een buitenstaander iets te zeggen heeft over wat van wie wordt in zo'n geval.
Getver ik lees dit alsof je het opleest met een belerende toon...quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 02:06 schreef Operc het volgende:
Het klinkt misschien wat suf, maar naar mijn mening moet je bij dit soort situaties een beetje de kleuterschool mores gebruiken: "Eens gegeven blijft gegeven."
Nee, de ouders willen zelf het geld terug! Dus die cd die jij van je moeder had gekregen, heb je die haar teruggegeven?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 09:57 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Getver ik lees dit alsof je het opleest met een belerende toon...
Toen ik uit elkaar ging met mijn vorige vriend, hebben we gewoon een lijstje gemaakt van wie wat ooit gekregen heeft. Tegen elkaar weggestreept en uit elkaar.
Dat is wat ouders van TS nu ook willen. Raar? Nee, vind ik absoluut niet. Alleen TS is getrouwd in gemeenschap van goederen, dus daarom wordt het lastig.
quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 09:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Kan bijv. ook in een testament worden bepaald.
Oké, bedankt, weer wat geleerdquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 09:31 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Het is bij erfenissen in ieder geval een hele normale constructie. Als ik van mijn ouders erf dan kunnen mijn ouders in het testament stellen dat dat buiten de gemeenschap blijft. De grote vraag is hoe je dat in de loop der jaren blijft bekijken...
Stel: Ik erf nu 100'000 euro. Stel wij gaan over 20 jaar scheiden. Waar is die 100'000 euro dan? Die is wellicht al uit gegeven, blijf ik dan toch een vordering van 100'000 euro op de boedel houden of wordt dat gezien als geconsumeerd en dus alsnog onderdeel van de gemeenschap geworden.
Voor ons is dit ondertussen richting praktijk case aan het gaan. Mijn schoonvader is overleden en mijn vrouw heeft een aardige erfenis gehad. Die is op dit moment nog in beheer bij mijn schoonmoeder aangezien ze ook een langstlevende constructie hadden. Daar wordt het nog mooier: In theorie heeft mijn vrouw de erfenis van haar vader wel gekregen maar in de vorm van een vordering op haar moeder bij dood.
Afijn; met dit soort constructies ga je echt een oerwoud van regels in waar je in het moeras onder het oerwoud gaat verzuipen. Persoonlijk zou ik dat soort regelingen zowieso niet aan gaan vanwege dat moeras in dat oerwoud.
quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 09:57 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Getver ik lees dit alsof je het opleest met een belerende toon...
Ja, een schenking of erfenis kun je als schenker of erflater buiten iedere gemeenschap van goederen laten vallen, echter, mochten mijn ouders mij een ton schenken en ik koop dan voor mijn man een nieuwe Mercedes dan is het al binnen de gemeenschap van goederen gekomen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 09:21 schreef Operc het volgende:
[..]
Dat is dan ook het lastige neem ik aan? Dat je na een eventuele scheiding dan moet aantonen dat je het bedrag of aan jezelf hebt uitgegeven, of nog gespaard hebt in plaats van gewoon jarenlang de boodschappen ervan betaald hebt ofzo.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 10:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, een schenking of erfenis kun je als schenker of erflater buiten iedere gemeenschap van goederen laten vallen, echter, mochten mijn ouders mij een ton schenken en ik koop dan voor mijn man een nieuwe Mercedes dan is het al binnen de gemeenschap van goederen gekomen.
Overigens is het wat dat betreft ook wel handig als een erfenis bijvoorbeeld niet op een gezamenlijke rekening gestort wordt, maar op de eigen rekening van de ontvanger.
Dus als je gaat scheiden moet je het geld weer van je kinderen afpakkenquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 01:38 schreef iekepieke het volgende:
Mijn ouders willen graag onze hypotheeklasten verlagen dmv een schenking van 20k. Hiervoor zou een uitsluitingclause gemaakt moeten worden, dat bij bij scheiding o.i.d, het geld weer teruggaat naar mijn ouders, begrijpelijk.
Maar nu is mijn partner is er eigenlijk niet zo blij mee en wil het liefst niet tekenen hiervoor (het geld kan haar eigenlijk ook niet boeien).
De reden hiervoor: Haar ouders schenking ook regelmatig kleinere bedragen of geven weekendjes weg.
Deze ouders schenken dat ons en maken zich niet druk wat er verder mee gebeurt. Redenering van mijn partner is nu, als we dit nu moeten tekenen, dan zouden we voortaan lijstjes bij moeten houden over hoeveel elkaar schenken (wellicht willen haar ouders ook helemaal geen clausules opstellen).
Tevens zijn haar ouders zo'n 20 jaar jonger dus wie weet wat er nog allemaal aankomt redeneert ze...
Ik snap mijn ouders maar ik snap ook de redenering van mijn partner. Als oplossing zat ik te denken om geld niet te storten in mijn hypotheek maar op de 2 kinderrekeningen van ons.
Wie heeft dit al een keer meegemaakt en hoe is hier mee omgegaan of kan ons advies hierin geven..
Als jij het rechtstreeks in de hypotheek stort is makkelijk genoeg te bewijzen waar het geld is.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 10:19 schreef Operc het volgende:
[..]
Dat is dan ook het lastige neem ik aan? Dat je na een eventuele scheiding dan moet aantonen dat je het bedrag of aan jezelf hebt uitgegeven, of nog gespaard hebt in plaats van gewoon jarenlang de boodschappen ervan betaald hebt ofzo.
Dat zal in de praktijk vast wel meevallen als het zover is; ze hopen m.i. gewoon te bereiken dat TS het 'nuttig' besteedt en te voorkomen dat TS het via een administratieve truuk toch aan zijn lieve vrouwtje doorspeelt waardoor het geld weg is bij het eventueel verbreken van de relatie.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 09:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, de ouders willen zelf het geld terug! Dus die cd die jij van je moeder had gekregen, heb je die haar teruggegeven?
'Dat zal wel meevallen' is geen duidelijke basis voor dit soort beslissingen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 10:46 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dat zal in de praktijk vast wel meevallen als het zover is; ze hopen m.i. gewoon te bereiken dat TS het 'nuttig' besteedt en te voorkomen dat TS het via een administratieve truuk toch aan zijn lieve vrouwtje doorspeelt waardoor het geld weg is bij het eventueel verbreken van de relatie.
Ik vind het niet zo vreemd dat ouders enige invloed willen waar hun gift terechtkomt. Dat is de opvoedrol waar ze 20 jaar in hebben gezeten.
Steun principieel afwijzen terwijl het op zich nuttig is, is ook weer een beetje de puberrol. Je moet kunnen praten over wat er gebeurt in lastige situaties zoals scheiden, overlijden, etc, zonder drama.
Als TS daar een probleem mee heeft zullen de ouders hem zo verzekeren dat hij het daarna in een volgend huwelijk weer mag krijgen. Maar dat heeft hij niet en zo'n bepaling zal zijn vrouw alleen maar meer op de kast jagen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 10:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'Dat zal wel meevallen' is geen duidelijke basis voor dit soort beslissingen.
Zo'n bepaling dat het geld teruggaat naar de ouders kan niet eens. Of ze moeten het een lening noemen en geen schenking.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 10:51 schreef eleusis het volgende:
[..]
Als TS daar een probleem mee heeft zullen de ouders hem zo verzekeren dat hij het daarna in een volgend huwelijk weer mag krijgen. Maar dat heeft hij niet en zo'n bepaling zal zijn vrouw alleen maar meer op de kast jagen.
Niet? Mag ik niet met iemand afspreken dat hij bij een bepaalde gebeurtenis zoals een scheiding, mij een bedrag schuldig is? En zo'n afspraak maakt andere giften toch geen lening? Ben geen advocaat gelukkig, dus dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 10:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zo'n bepaling dat het geld teruggaat naar de ouders kan niet eens. Of ze moeten het een lening noemen en geen schenking.
Dan is het geen schenking.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:01 schreef eleusis het volgende:
[..]
Niet? Mag ik niet met iemand afspreken dat hij bij een bepaalde gebeurtenis zoals een scheiding, mij een bedrag schuldig is? En zo'n afspraak maakt andere giften toch geen lening? Ben geen advocaat gelukkig, dus dat wist ik niet.
Als je iets geeft en je wil het later terug valt dat toch echt onder "lenen". Als je het niet meer terug wil is het pas schenken. Logisch toch?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:01 schreef eleusis het volgende:
[..]
Niet? Mag ik niet met iemand afspreken dat hij bij een bepaalde gebeurtenis zoals een scheiding, mij een bedrag schuldig is? En zo'n afspraak maakt andere giften toch geen lening? Ben geen advocaat gelukkig, dus dat wist ik niet.
Ergens wel, maar het zo beschouwen heeft ook ongewenste bijeffecten lijkt me. Kun je mooi schenkingsbelasting uitstellen of vermijden door een voorwaarde op te nemen in de lening. Maar goed, dat is voer voor notares.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als je iets geeft en je wil het later terug valt dat toch echt onder "lenen". Als je het niet meer terug wil is het pas schenken. Logisch toch?
als je je schenking herroept, krijg je de schenkbelasting terugquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 12:06 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ergens wel, maar het zo beschouwen heeft ook ongewenste bijeffecten lijkt me. Kun je mooi schenkingsbelasting uitstellen of vermijden door een voorwaarde op te nemen in de lening. Maar goed, dat is voer voor notares.
Waarom? Als je het rationeel bekijkt levert die 20k een lagere maandlast op waardoor TS en zijn gezin meer geld overhouden.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:07 schreef pokkerdepok het volgende:
als ik haar was, zou ik ook boos zijn en zeggen bekijk het maar met je geld.
Dit is m.i. ook de beste oplossing.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 09:11 schreef GForceT1 het volgende:
Bij mijn broer speelde iets soortgelijks.
Daar hebben ze het opgelost door het in de hypotheek te stoppen en een clausule op te nemen dat, mocht de relatie onverhoopt eindigen (7 jaar bij elkaar) dat bedrag toekomt aan hun kinderen (onder de 18 in studiefonds). Zo hebben zij het 'restschuld' gevoel voorkomen. 1) maandlasten van het stel worden lager 2) bij onverhoopt eindigen relatie hebben partners xx maanden lagere lasten gehad en krijgen de kids een 'schenking' van opa en oma.
Het blijft een 'maatwerk' constructie waar iedereen zich prettig bij moet voelen.
het komt gewoon niet erg aardig over, als je voorwaarden gaat stellen, dat het geld terug moet bij een scheiding en toch vooral niet (voor een deel) in handen van de vriendin mag vallen. kan je niet maken, vind ik. als koppel zou ik dan zeggen, hou het dan maar, het is ons huis en ons leven.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:18 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Waarom? Als je het rationeel bekijkt levert die 20k een lagere maandlast op waardoor TS en zijn gezin meer geld overhouden.
Iedereen wordt er dus beter van. Puur omdat het de ouders van TS zijn is het zogenaamd een probleem, als de zus van TS het had aangeboden lijkt het mij sterk dat het een probleem zou zijn.
Nee, het probleem zit in de voorwaarde die aan deze gift wordt verbonden. Omdat opa op zijn oude dag nog een keer trouwde.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:18 schreef Wokkel het volgende:
Iedereen wordt er dus beter van. Puur omdat het de ouders van TS zijn is het zogenaamd een probleem, als de zus van TS het had aangeboden lijkt het mij sterk dat het een probleem zou zijn.
Op basis waarvan dan? Zoals gezegd, het levert direct een maandelijkse besparing op voor man en vrouw! Die besparing zal neerkomen op evenveel geld als het surplus aan kadootjes die zij van haar ouders krijgt.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:22 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het komt gewoon niet erg aardig over, als je voorwaarden gaat stellen, dat het geld terug moet bij een scheiding en toch vooral niet (voor een deel) in handen van de vriendin mag vallen. kan je niet maken, vind ik. als koppel zou ik dan zeggen, hou het dan maar, het is ons huis en ons leven.
Opa?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:22 schreef Copycat het volgende:
[..]
Nee, het probleem zit in de voorwaarde die aan deze gift wordt verbonden. Omdat opa op zijn oude dag nog een keer trouwde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |