Er was ergens op het forum (ik gok in WGR) een topic over hetzelfde onderwerp, maar dan vanuit de ex-vrouw. Ik krijg het even zo snel niet gevonden, maar misschien heeft iemand anders een linkje.
Vraag aan jou: waarom willen je ouders een uitsluitingsclausule opnemen? Is dat omdat:
A. Ze er weinig vertrouwen in hebben dat jullie relatie standhoudt.
B. Ze je vrouw niet zo mogen en/of vertrouwen.
C. Ze het geld eigenlijk niet kunnen missen.
D. Anders, namelijk...
Het klinkt misschien wat suf, maar naar mijn mening moet je bij dit soort situaties een beetje de kleuterschool mores gebruiken: "Eens gegeven blijft gegeven."
Je geeft naar mijn mening een stukje vrijheid op, op het moment dat je iemand die je een schenking aanbiedt daar voorwaarden aan laat verbinden.
Ook vanuit de ouders is het niet echt netjes om daar een voorwaarde aan te hangen. Dan zou je eerder een lening moeten afsluiten. Je schenkt juist geld omdat je het zelf niet nodig hebt/denkt dat anderen het beter kunnen gebruiken.
Een van de mogelijke problemen als je wel die clausule zou opstellen is bijvoorbeeld als je je huis niet verkocht krijgt met 20.000 euro winst ten opzichte van de hypotheek na de schenking. Dan heb je opeens beide, zowel jij als je ex, een schuld bij je ouders uitstaan.
Verder een onderbuikgevoel van mijn kant (maar misschien zit ik er helemaal naast trouwens): Het lijkt alsof je ouders jou willen steunen, maar niet je vrouw. Dat lijkt me voor zowel jou als je vrouw een lastige situatie. Veel succes met dit dilemma in ieder geval.