Dat snap ik ook welquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:58 schreef Mirjam het volgende:
ja, hallo, je scherptegebied is met een laag F-getal ook heel erg klein he?
Logisch dat je er veel last van hebt bij een laag F-getal en minder last van hebt met een hoger F-getal...
Waarom ga je overdag op 2,8 zitten bij een object zonder diepte?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:00 schreef hearmeout het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel
Maar er zit amper / geen diepte in deze shots. De muren / grond is kaarsrecht, dus er zou niks uit focus moeten zijn.
Om de lens te testen?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:12 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Waarom ga je overdag op 2,8 zitten bij een object zonder diepte?
Maar zijn alle lenzen niet softer op 2,8?quote:
Dat de meeste objectieven wijd open niet optimaal presteren is bekend. Maar ik ben het wel met TS eens dat dit wel extreem is. Uiteindelijk moeten platen wijd open wel bruikbaar zijn vind ik. Dat een fisheye vaak afgestopt wordt is ook geen argument, ik schiet mijn fisheye regelmatig in low light en dus wide open en naar dan preteert mijn (Nikon) fisheye veel beter.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:15 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Maar zijn alle lenzen niet softer op 2,8?
Overigens heb ik de Samyang 14mm een tijdje terug uitgetest maar daar was ik ook niet tevreden over
Dit moet je inderdaad wel even mee laten spelen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:48 schreef Martinovibes het volgende:
Voordat je hem opstuurt nog even het volgende.
Is die adapter wel 100% ( weet niet of er optische elementen in zitten ) of weet je zeker dat die in orde is ?
Zou mooi zijn als het dan opgelost is. Wat ik in een paar reviews zag langskomen is dat het best wel een goeie lens moet zijn ook op volle opening.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 19:32 schreef hearmeout het volgende:
Dank mensen.
Ik heb 2 adapters geprobeerd. Een duurdere van het merk 'Kiwi' (50 euro) en een goedkope van ebay (Fotga). Zitten verder geen optische elementen in.
Bij beide adapter hetzelfde probleem. Ik gebruik ook een Samyang 35mm 1.4 met diezelfde adapters en die heeft dit probleem niet.
Ik begijp het gedeelte van 'beeldveldverwelving' wat best eens een invloed gehad kan hebben op die shots van muren en het gras. Maar waar deze lens gewoon last van blijkt te hebben is 'decentering'. In mijn laatst gepostte foto zie je goed dat de huizen aan de linkerkant volledig onscherp zijn en die aan de rechterkant niet. En dit begint niet ver van het midden af.
Klopt gewoon niet. Ik heb hem net opgestuurd naar de winkel en krijg volgende week een nieuwe.
Ik had hem inderdaad gekocht door de goede reviews en dat hij op 2.0 al zeer scherp zou zijn. Ook in de 'corners'. Maar goed, ik ga er gewoon vanuit dat het een fabrieksfout is en dat de volgende lens beter presteert. De 35mm doet het in ieder geval prima.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 21:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als het dan opgelost is. Wat ik in een paar reviews zag langskomen is dat het best wel een goeie lens moet zijn ook op volle opening.
We horen wel even hoe de vervanger presteert.
toch?
mwa ... http://blogs.zeiss.com/photo/en/?p=4313quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:15 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Maar zijn alle lenzen niet softer op 2,8?
Overigens heb ik de Samyang 14mm een tijdje terug uitgetest maar daar was ik ook niet tevreden over
Dan noem je ook een willekeurig objectief...quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 21:37 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
mwa ... http://blogs.zeiss.com/photo/en/?p=4313
OkLquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 22:13 schreef Uncle het volgende:
[..]
Dan noem je ook een willekeurig objectief...
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor...quote:
ja, ok.quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:13 schreef Uncle het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor...![]()
Ik vind het alleen een beetje oneerlijk om in een Samyang draadje een Zeiss objectief van 3000 euro aan te halen om een punt te maken :p
ow, de nieuwe nikon 55mm schijnt het ook wel 'redelijk' te doen op 1.4 trouwens
Omdat ik 3 Samyang primes heb gekocht met een Nikon mount en ik daar binnenkort een Metabones Speedbooster voor wil kopen. Als je het niet kent, even opzoeken.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 19:02 schreef kanovinnie het volgende:
Waarom heb je dan niet de 4/3 variant?
Toch zijn de reviews over deze lens laaiend en wordt overal vermeld dat de lens gigantisch scherp is 'wide open' en van edge tot edge scherper is, de laatste paar pixels daar gelaten.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:19 schreef Ouwesok het volgende:
Aangezien het probleem zich oplost als je het diafragma een end dichtdraait zou ik bijna durven veronderstellen dat het in het fenomeen supergroothoek besloten ligt dat je ze niet op volle opening moet gebruiken anders dan om hem scherp te stellen (en met een GH3 is zelfs dat niet nodig).
Eerlijk gezegd ken ik, minder betaalbare lenzen als een Zeiss Distagon 15mm daargelaten, geen supergroothoeken die je op volle opening moet willen gebruiken.
Als overigens dit effect je al tegenstaat zou ik die Speedbooster al helemaal niet aanschaffen. Hoewel zo ongeveer de hele wereld er dol op lijkt te zijn moet ik de eerste goeie opname met dat ding nog zien. Voorlopig hou ik het op een van de duurdere manieren om van een goeie lens een beroerde lens te maken.
Denk daarbij aan een ouwe kwaliteits 35mm waar op die Speedbooster vanaf 1/3 beeldhoogte geen vorm van scherpte meer in te vinden is, ook niet na diafragmeren.
Een adapter van Nikon naar m4/3 doet op zich niets. Wel kan er een kleine misser in de maatvoering zitten die je bij 'normaal' glas niet merkt, maar bij een zeer lichtsterke groothoek nou net weer wél.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:32 schreef hearmeout het volgende:
[..]
Toch zijn de reviews over deze lens laaiend en wordt overal vermeld dat de lens gigantisch scherp is 'wide open' en van edge tot edge scherper is, de laatste paar pixels daar gelaten.
Ook staan er bij veel reviews testfoto's bij en die foto's die ik heb gezien op f2 zijn zeker minder soft in de hoeken dan die van mij.
Daarbij was de eerste versie enorm onscherp in de linkerkant van het frame (zie pagina 1). Deze versie heeft dat al een stuk minder, maar ook dat probleem bestaat nog een beetje.
Ik denk dat er 2 opties zijn:
- 2x een 'fabrieksfout' door slechte kwaliteitscontrole
- De adapter doet wel degelijk iets waardoor de kleine imperfecties in de lens uitvergroot worden.
Ja ik ga eens proberen een Nikon body te pakken te krijgen voordat ik de winkel weer ga lastig vallen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:41 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een adapter van Nikon naar m4/3 doet op zich niets. Wel kan er een kleine misser in de maatvoering zitten die je bij 'normaal' glas niet merkt, maar bij een zeer lichtsterke groothoek nou net weer wél.
Als je een Nikon bij de hand hebt of iemand met een Nikon binnen handbereik zou ik toch die tip van Uncle eens opvolgen en het ding eens op een Nikon zetten. Performt ie dan wel gelijkmatig, dan is je adapter waarschijnlijk de schuldige. Performt ie net zo beroerd als op je M4/3, dan heb je twee keer achter elkaar pech en wordt de kans dat ze je eindelijk een goeie toesturen min of meer steeds groter.
als die reviews in elk geval niet liegen
Om je alvast wat moed in te spreken: Het gros van mijn adapters komt van Big_Is, zit niet één probleemgeval tussen, lopen allemaal lekker strak.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:57 schreef hearmeout het volgende:
[..]
Ja ik ga eens proberen een Nikon body te pakken te krijgen voordat ik de winkel weer ga lastig vallen.
Ik had vorige week met de nog slechtere lens, toevallig ook een andere adapter. Een Kiwi adapter van 50 euro en die had het probleem ook.
Nu heb ik er een van Fotga, van 12 euro en die heeft het dus ook. Heb de Kiwi terug gebracht i.v.m. dat hij een beetje los zat en heb daar een Big_is van Ebay voor in de plaats besteld. Komt binnenkort binnen, kan ik het daarmee ook eens testen wellicht.
Maar goed, 2 adapters geven in ieder geval dus al hetzelfde probleem. Lijkt me eigenlijk al niet meer dat het daar aan ligt.
Thanks man. Probleem is alleen dat ik volgende week een shoot heb en eigenlijk die 16mm lens nodig heb. Daarbij moet ik binnen een paar dagen beslissen of ik deze versie houd of dat ik de winkel weer bel om hem om te ruilen. Lastig dus want ik kan zonder die nieuwe adapter / Nikon body niks uitsluiten.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:01 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Om je alvast wat moed in te spreken: Het gros van mijn adapters komt van Big_Is, zit niet één probleemgeval tussen, lopen allemaal lekker strak.
al heb ik wel de ziekelijke neiging tot diafragmeren
Als je gediafragmeerd werkt is er volgens mij weinig aan het handje. Gewoon dat gat tot 5.6 dichtdraaien en er is voor zover ik heb gezien weinig reden tot verdriet.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:04 schreef hearmeout het volgende:
[..]
Thanks man. Probleem is alleen dat ik volgende week een shoot heb en eigenlijk die 16mm lens nodig heb. Daarbij moet ik binnen een paar dagen beslissen of ik deze versie houd of dat ik de winkel weer bel om hem om te ruilen. Lastig dus want ik kan zonder die nieuwe adapter / Nikon body niks uitsluiten.
Ja maar ik betaal deze prijs voor een scherpe F2.0 lens.... Daarbij sta ik wel eens op bruiloften te filmen in het donker en kan dat zeker van pas komen..quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je gediafragmeerd werkt is er volgens mij weinig aan het handje. Gewoon dat gat tot 5.6 dichtdraaien en er is voor zover ik heb gezien weinig reden tot verdriet.
Nagenoeg al mijn adapters komen van Big_Is (die zitten ergens op internet). Prijzen ongeveer zoals die Fotga en met beeldveldafwijkers nog geen enkel probleem gehad.quote:Op zaterdag 2 november 2013 19:29 schreef hearmeout het volgende:
Update:
Ben vandaag bij een winkel geweest en heb een dure (Novoflex) adapter geprobeerd. Direct was het probleem weg. De 1e lens was wellicht een ander verhaal omdat hij aan de linkerkant veel softer was dan aan de rechterkant, maar deze onscherpe 'hoeken' zijn gewoon te wijten aan de adapters die ik heb geprobeerd.
Maar wat nu? Een Novoflex adapter is 170 euro! Dat vind ik dan wel weer erg veel geld voor een adapter... Ik heb zelf een goedkope Fotga (15 euro) geprobeerd en een Kiwi (50 euro) en beide hadden het probleem.
Iemand die nog andere goede adapters weet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |