Het bericht:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Wut?![]()
Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?
Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap?
quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
VN wil Sintfeest volledig verbiedenquote:Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.
Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.
Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.
Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
quote:VN-onderzoeker wil af van de Sint
Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."
Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."
In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
En verder..quote:Kamer mengt zich in debat Sint
Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.
Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.
Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.
Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.
Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.
Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.
Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".
Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
Dus nee, ze kan niet namens de VN spreken. Ze is zelfs niet echt belangrijk.quote:n het geval van Zwarte Piet kwam er vorig jaar een klacht binnen bij Shepherd, waar zij op reageerde. Drie onderzoekers sloten zich aan en samen schreven ze in januari een brief (pdf)naar de Nederlandse regering. Die reageerde (pdf) in juli.
In de Belgische krant Het Laatste Nieuws zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van UNESCO, dat Shepherd en haar commissie weinig voorstellen. "Zij zijn een soort consultants die een vooronderzoekje voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat."
Maar volgens Ravina Shamdasani, woordvoerder van de OHCHR, hebben onafhankelijke deskundigen als zij wel degelijk invloed. "Net als andere VN-organen worden hun rapporten via de officiële kanalen van de VN gepubliceerd en serieus genomen."
Ze houden het wel netjes. Ze halen alleen maar de Joden en de Holocaust erbij, valt wel mee toch?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:46 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Het fatsoenlijke anti-zwarte pieten kamp volgens Joanne
Zij schetst inderdaad een eenzijdig beeld. Ze stelt echter niet dat alleen blanken racist kunnen zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:34 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Mensen zoals Joanne35 en anderen die vinden dat blanken hun bek moeten houden over dingen als 'slachtofferrol'.
Vergeet ook niet dat racisme meer is dan elkaar wat naroepen op straat. Ik heb nog nooit gehoord dat blanken b.v. op de arbeidsmarkt gediscrimineerd worden vanwege hun huidskleur, maar voor allochtonen is dat wel degelijk een groot probleem.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:56 schreef KreKkeR het volgende:
Samengevat denk ik zelf dat bijna iedereen, uitzonderingen daargelaten, weet dat zich niet alleen onder de blanke bevolking racisten bevinden.
Probeer maar eens als blanke aangenomen te worden in een moskee of shoarmatent. Mijn grote droom sinds ik een kind was. Maar nee hoor, soort zoekt soort blijkbaar.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:02 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat racisme meer is dan elkaar wat naroepen op straat. Ik heb nog nooit gehoord dat blanken b.v. op de arbeidsmarkt gediscrimineerd worden vanwege hun huidskleur, maar voor allochtonen is dat wel degelijk een groot probleem.
Er wordt gehakt gemaakt van mevrouw Schaapherder.quote:"VN-consultant heeft niks te zeggen over Sintfeest"
De hele heisa over Zwarte Piet die VN-consultant Verene Shepherd veroorzaakte, is opgezet spel. Ze was ingeschakeld door drukkingsgroepen die de strijd tegen racisme zo vaak mogelijk op de agenda willen krijgen. Bovendien heeft zij niks te zeggen over de erkenning van Sinterklaas als erfgoed, dat beslist alleen UNESCO. En daar hebben ze helemaal geen probleem met een Zwarte Piet, schrijft Het Laatste Nieuws.
De hele heisa begon met een brief. Op 17 januari 2013 stuurde Verene Shepherd, samen met drie andere ondertekenaars, haar grieven en vragen over 'Swarte Piet' naar de Nederlandse regering. Het was haar immers ter ore gekomen dat Nederland de traditionele viering van de geschenkheilige op de representatieve lijst voor 'Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid' wou plaatsen. En of de Nederlandse regering voort wou maken met een antwoord, want ze zou de kwestie in een rapport naar de Raad voor Mensenrechten sturen.
Maar wat blijkt? Shepherd is helemaal niet geplaatst om daarover te beslissen. Die Raad heeft namelijk niks te maken met cultureel erfgoed, dat een UNESCO-kwestie is. "De vier ondertekenaars van die brief aan de regering behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van UNESCO, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties", legt Marc Jacobs uit, de Belgische vertegenwoordiger van UNESCO. "Zij zijn een soort consultants die een vooronderzoekje voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse staat."
Wat Jacobs en de UNESCO betreft mag de knecht van de Sint dus aan de slag blijven, én hij mag gerust z'n kleurtje behouden. "Zo'n overroepen actie neemt de magie van Sinterklaas weg", besluit Jacobs.
Mooie reductio ad absurdumquote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:03 schreef Morendo het volgende:
[..]
Probeer maar eens als blanke aangenomen te worden in een moskee of shoarmatent. Mijn grote droom sinds ik een kind was. Maar nee hoor, soort zoekt soort blijkbaar.
Zie mijn link van de NOS hierboven. Het ligt wat genuanceerder.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Er wordt gehakt gemaakt van mevrouw Schaapherder.Misschien kan ze ook gelijk even naar de Braboneger kijken maar haar gare clubje.
Mijn ervaring is eigenlijk het omgekeerde. "Bij gelijke geschiktheid wordt de voorkeur gegeven aan iemand van allochtone afkomst".quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:02 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat racisme meer is dan elkaar wat naroepen op straat. Ik heb nog nooit gehoord dat blanken b.v. op de arbeidsmarkt gediscrimineerd worden vanwege hun huidskleur, maar voor allochtonen is dat wel degelijk een groot probleem.
Helemaal niet! Ik wilde altijd graag in een Chinees restaurant wokken maar je krijgt er gewoon een ling op je rekest!quote:
Ik hoor dat vaak, ja. Het zal ook ongetwijfeld vaak gebeuren, maar kan mij tevens niet aan de indruk onttrekken dat het verdomd vaak als excuus voor eigen falen wordt gebruikt. "Ze wilden me niet. Zeker omdat ik zwart/mocro/moslim/jood/limburger ben"quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:02 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Tja, maar dat toont alleen maar aan dat discriminatie op de arbeidsmarkt voor allochtonen een groot probleem is, anders was dat ook niet nodig.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:06 schreef Grouch het volgende:
[..]
Mijn ervaring is eigenlijk het omgekeerde. "Bij gelijke geschiktheid wordt de voorkeur gegeven aan iemand van allochtone afkomst".
Maar akkoord, dat zijn grote bedrijven.
... of dat de problemen zo aangedikt worden dat bedrijven er een goede sier mee willen maken en in de picture komen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:08 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Tja, maar dat toont alleen maar aan dat discriminatie op de arbeidsmarkt voor allochtonen een groot probleem is, anders was dat ook niet nodig.
Hoe vaak is verdomd vaak? Onderzoeken zijn er duidelijk genoeg over, er is serieuze discriminatie op de arbeidsmarkt. Het meest trieste voorbeeld vond ik wel de cv's die onder verschillende namen zijn opgestuurd, waaruit bleek dat je naam al voldoende kan zijn om te worden afgewezen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:07 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik hoor dat vaak, ja. Het zal ook ongetwijfeld vaak gebeuren, maar kan mij tevens niet aan de indruk onttrekken dat het verdomd vaak als excuus voor eigen falen wordt gebruikt. "Ze wilden me niet. Zeker omdat ik zwart/mocro/moslim/jood/limburger ben"
Wat een flauwekul. Heb je geslapen de afgelopen jaren?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:08 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Tja, maar dat toont alleen maar aan dat discriminatie op de arbeidsmarkt voor allochtonen een groot probleem is, anders was dat ook niet nodig.
Laten we eerlijk wezen, heel veel Turken (over andere bevolkingsgroepen kan ik niet goed spreken) beheersen de Nederlandse taal onvoldoende, dan heb ik het ook over het correct gebruik van "die/dat", "de/het". Bijna geen een Turk doet dat goed. Kan me goed voorstellen dat je als werkgever geen zin hebt om constant teksten te gaan of laten verbeteren.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:07 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik hoor dat vaak, ja. Het zal ook ongetwijfeld vaak gebeuren, maar kan mij tevens niet aan de indruk onttrekken dat het verdomd vaak als excuus voor eigen falen wordt gebruikt. "Ze wilden me niet. Zeker omdat ik zwart/mocro/moslim/jood/limburger ben"
Is natuurlijk een stuk fijner dan aan jezelf toegeven dat je gewogen en te licht bevonden bent.
Het artikeltje wat ik plaatste komt rechtstreeks van HLN (bron van het interview) zelf af. Het ligt dus niet genuanceerder, haar clubje is geen VN orgaan, ze adviseert de VN alleen. Het zou hetzelfde zijn als bijvoorbeeld Arcadis uit naam van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu brieven met allerlei ongein er in zou zijn gaan sturen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:05 schreef Grouch het volgende:
[..]
Zie mijn link van de NOS hierboven. Het ligt wat genuanceerder.
Nederland is er zelfs voor op de vingers getikt, en discriminatie op de arbeidsmarkt was het belangrijkste punt.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Heb je geslapen de afgelopen jaren?
Ik denk dat autochtone Nederlanders door de bank genomen ook wat betere werknemers zijn. En dat baseer ik niet op een onderbuikgevoel maar op jarenlang veldonderzoek.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:10 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Hoe vaak is verdomd vaak? Onderzoeken zijn er duidelijk genoeg over, er is serieuze discriminatie op de arbeidsmarkt. Het meest trieste voorbeeld vond ik wel de cv's die onder verschillende namen zijn opgestuurd, waaruit bleek dat je naam al voldoende kan zijn om te worden afgewezen.
En het NOS artikel bevat een reactie daarop van een officieel VN woordvoerster. Die aangeeft dat men wel degelijk naar de rapporten van mevrouw Schaapherder kijkt.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:11 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het artikeltje wat ik plaatste komt rechtstreeks van HLN zelf af. Het ligt dus niet genuanceerder, haar clubje is geen VN orgaan, ze adviseert de VN alleen. Het zou hetzelfde zijn als bijvoorbeeld Arcadis uit naam van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu brieven met allerlei ongein er in zou zijn gaan sturen.
Lees dit dan maar eens:quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:12 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Nederland is er zelfs voor op de vingers getikt, en discriminatie op de arbeidsmarkt was het belangrijkste punt.
Nou, het is haar wel gelukt om iedereen in de gordijnen te jagenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:15 schreef Grouch het volgende:
[..]
En het NOS artikel bevat een reactie daarop van een officieel VN woordvoerster. Die aangeeft dat men wel degelijk naar de rapporten van mevrouw Schaapherder kijkt.
Maar zelf kan het herderinnetje inderdaad niets.
Zoals men op de middelbare school kijkt of je het huiswerkopdrachtje wel correct hebt gemaakt. Haar rapport heeft nul status en zijzelf heeft problemen met integriteit.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:15 schreef Grouch het volgende:
[..]
En het NOS artikel bevat een reactie daarop van een officieel VN woordvoerster. Die aangeeft dat men wel degelijk naar de rapporten van mevrouw Schaapherder kijkt.
Maar zelf kan het herderinnetje inderdaad niets.
Die reactie maakt de situatie niet anders. Shepherd is consultant, maar doet voorkomen alsof ze uit naam van de VN spreek, dat is dus gewoon niet waar. Dat haar rapporten serieus genomen worden en ook via de VN gepubliceerd worden veranderd daar helemaal niks aan.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:15 schreef Grouch het volgende:
[..]
En het NOS artikel bevat een reactie daarop van een officieel VN woordvoerster.
Ik heb in meerdere omgevingen gewerkt met hoogopgeleide autochtonen en allochtonen en heb daar om heel eerlijk te zijn, niet echt significante verschillen kunnen zien qua inzet en prestaties.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:14 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ik denk dat autochtone Nederlanders door de bank genomen ook wat betere werknemers zijn. En dat baseer ik niet op een onderbuikgevoel maar op jarenlang veldonderzoek.
Gelul en met die onderzoeken die naar een vooraf gewenste conclusie toeredeneren veeg ik m'n reet af. Als voormalig werkgever had ik personeel uit alle windstreken en kan ik je de oren doen klapperen. Ontelbare verhalen van de andere kant heb ik voor je. Maar goed, dan we te ver off topicquote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:10 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Hoe vaak is verdomd vaak? Onderzoeken zijn er duidelijk genoeg over, er is serieuze discriminatie op de arbeidsmarkt. Het meest trieste voorbeeld vond ik wel de cv's die onder verschillende namen zijn opgestuurd, waaruit bleek dat je naam al voldoende kan zijn om te worden afgewezen.
Nee, dat toont het niet omdat het ervaren van racisme iets subjectiefs is. Dat is overigens nog een reden waarom 'Zwarte Piet is racisme' zo onjuist / kort door de bocht is.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:19 schreef Fascination het volgende:
Overigens was er laatst bij HvN een item over een donkere man die jarenlang sinterklaas heeft gespeeld. Daar zijn nooit problemen over geweest. Toont dit niet aan dat de vermeende racistische inslag van het sinterklaasfeest uit de duim gezogen is, iig tav de huidige viering?
Dat valt wel mee hoor. Slechts een handjevol mensen zal gedacht hebben dat deze mevrouw ook echt iets kon bereiken met haar kruistocht. Zie het meer als vermaak. En het is ook weer eens wat anders dan bezuinigingen, banken of terrorisme.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, het is haar wel gelukt om iedereen in de gordijnen te jagen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |