quote:In de regel is in elk vertrek van normale grootte op de plaats van het lichtpunt een centraaldoos in het plafond aangebracht. Ze zijn doorgaans in het midden geplaatst, en altijd uit het zicht weggewerkt. Bevindt zich geen lichtpunt aan het plafond, dan moet de doos in een kast of in de muur, dan wel op een andere goed bereikbare plaats zijn aangebracht. In grote vertrekken worden meestal meerdere centraaldozen aangebracht. Alle in een vertrek gemonteerde schakelaars en wandcontactdozen zijn aangesloten op de centraaldoos die zich in dat vertrek bevindt. Deze leidingen mogen zowel verzonken als niet- verzonken worden aangebracht. In kleine vertrekken zoals badkamer en toilet worden dikwijls geen centraaldozen geplaatst, de leidingen voor het lichtpunt en de schakelaar worden hier uit een centraaldoos gehaald vanuit een naastgelegen vertrek.
Dat mag, maar houd hem wel bereikbaar, is het niet voor jezelf dan wel voor de volgende bewoners.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:36 schreef spoorrails het volgende:
Centraaldoos kan ook in de isolatie, of begrijp ik het nu verkeerd?
Nee natuurlijk niet helemaal wegwerken, maar gewoon verzinken zodat kap ongeveer gelijk zit met afwerking. Snap niet dat isolatie zo'n probleem moet zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 00:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat mag, maar houd hem wel bereikbaar, is het niet voor jezelf dan wel voor de volgende bewoners.
Wel vaker een plafond aan gort geslagen omdat mensen de dozen op onlogische plekken plaatsen en wegwerken.
TS geeft eigenlijk te weinig info om het juiste antwoord te geven. Als het plafond geen oplossing bied om een centraaldoos te plaatsen, breng er dan een buis met draad, of een kabel als lichtpunt naartoe, de timmerman plaatst die wel mooi in het midden. En plaats de doos elders waar je er wel bij kan.
Dozen definitief wegwerken is vragen om problemen.
je hebt gelijk 7x7 cm waar geen isolatie komt, word natuurlijk steenkoud....quote:Op donderdag 24 oktober 2013 08:47 schreef Nico987 het volgende:
Dat is toch zonde wat de isolatie betrefd.. dan heb je op dat punt zeg maar geen isolatie? als ik kijk wat de isolatie is die wordt gebruikt is dit een cm of of 5, ik weet niet hoe die centraaldozen zijn, maar ik kan mij voorstellen dat die dieper zijn, dan steekt die dus uit.
Maar de centraaldoos mag zo te zien dus overal, maar wel in het zicht? of zie ik dat verkeerd?
Dan kan hij op zich op de plek waar de vorige bewoner nu een gewone doos met veel te veel las klemmen heeft geplaatst, waardoor het er niet in past..
Maak een plattegrond en geef je wensen aan. Kunnen we je zo vertellen wat je moet fixenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:49 schreef Nico987 het volgende:
heb je ook gelezen dat ik dat zelf ga doen?? de aannemer maakt alles casco, de rest moet ik zelf doen.. dus electra leg ik zelf aan over een week of, dus nu even inlezen wat wel en niet verstandig is..
Dat is tenminste eerlijk, de meeste zeggen dat ze dat kunnen en beunen dan maar wat omdat ze net niet weten hoe het moet.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 08:10 schreef Nico987 het volgende:
De timmerman, was daarover heel duidelijk! Electra, veel te gevaarlijk daar kom ik niet aan! Dus hij zal de regels niet precies kennen.
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij had moeten doorverwijzen om te voorkomen dat er weer iemand een “eigen” installatie in elkaar gaat draaien.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:59 schreef bluemoon23 het volgende:
Blijkbaar begrijpen wij mekaar verkeerd.
Maar zonder tekening of foto is het lastig om te zeggen waar je wel de centraaldoos zou kunnen plaatsen.
Zoals tiho1 ook al opmerkte is de Rc waarde tegenwoordig 3,5, sinds het bouwbesluit van 1 Januari 2012 is dat. http://www.bouwbesluitonl(...)s/hfd5/afd5-1/art5-3quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 21:27 schreef Nico987 het volgende:
Geinig bij bouwmaat geweest daar was 2,5 het bouw besluit, de meeste isolatie is 2,5
Boor je ook door de verticale balk waar de trap op de foto voor staat ? Of leg je hem daar achter langs ?quote:Op zondag 3 november 2013 12:23 schreef Nico987 het volgende:
kan een nieuwe topic openen, maar deze vraag is in het verlengde.. Ik ga nu alvast 1 ding aanleggen voor de electra omdat dit maandag dicht wordt gemaakt.. zie foto
[ link | afbeelding ]
Ik wil dus vanaf het blauwe vierkantje (centraal doos) naar beneden, langs de rode lijn. Het plafond wordt nog uitgevuld, dus het is niet nodig om door al die balken heen te boren, want dat kan gewoon op de regels worden gelegd.. Maar ik wil graag daar waar de pijlen staan, een gat door de balk boren m hem daar door heen te leggen, maar kan dit zomaar? of kan dit de contructie in de war brengen? lijkt mij sterk, maar goed voor de zekerheid, ik ben het de timmerman vrijdag vergeten te vragen..
de pijl aan de linker kant komt wel in die balk, maar dan helemaal onderaan!!
Ik hoor graag even van jullie..
Dat ene gaatje boven in zal ik mij geen zorgen over maken; maar komt er onder de balken dan nog een raggel-werk ? Dan is het toch helemaal niet noodzakelijk om hem daar door de balk te leggen ?quote:Op zondag 3 november 2013 13:17 schreef Nico987 het volgende:
Daar gaatvdie achter langs... Maar kan het sta klaar met de boor
W.c.d.’s hebben al de mogelijkheid om dubbele draden aan te sluiten. Mijn voorkeur zou zijn om bij inbouw altijd de lasdoppen kwijt te raken achter de w.c.d. (neem dan wel een inbouwdoos die minimaal een centimeter diepte over heeft ten opzichte van het stopcontact.)quote:Op zondag 3 november 2013 13:49 schreef Nico987 het volgende:
een andere vraag, ik wil vanaf het stop contact dat ik straks beneden wil gaan maken, rondom door de ruimte om nog meer stop contacten te maken.. dus vanaf die doos, nog een draad naar de volgende, uiteraard wel mooi gemaakt, dus geen losse draden en dergelijke..
maar mag dat wel? en als dat mag, mogen dat ook bijvoorbeeld 8 of zelf 10 dozen zijn? Het worden over een tijd 2 slaapkamers en een overloopje.. en omdat ik nog niet weet hoe precies, wil ik zoveel mogelijk dozen maken.. Komt er dan niet teveel stroom over 1 doos te lopen of maakt dat allemaal niet zoveel uit?
Even opgezocht:quote:Op zondag 3 november 2013 16:19 schreef usernaamvergeten het volgende:
Wandcontactdozen mogen wel worden doorgelust, indien dit de zelfde muur betreft en met een maximum van 4 dozen. Voor stopcontacten met randaarde moet je 50mm dozen gebruiken, hierachter is nog wat ruimte om door te lassen, maar de meeste stopcontacten hebben een dubbele aansluiting hiervoor.
quote:Op zondag 3 november 2013 16:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Even opgezocht:
- de wcd's zijn aangebracht op dezelfde wand in hetzelfde vertrek, lager gelegen vertrek, hoger gelegen vertrek, of in een belendend vetrek.
- één aftakking mag worden gemaakt van een doos die in de verticale leiding is opgenomen
- de lasruimte in je 50mm inbouwdozen mag worden gebruikt voor het verwerken van max 3 lasdoppen of 3 lasklemmen, maximaal 4 draden per lasdop / lasklem
Verder is het 2013 dus natuurlijk randaarde
Niet mooier, wel beter en veiliger.
Afdekramen gaan maar tot 5-raams. Oftewel maximaal 5 inbouwdozen breed.quote:
Je kan juist heel goed wegwerken met hollewand dozen. Beetje isolatie weg en kan er zo in.quote:Op zondag 3 november 2013 19:50 schreef Nico987 het volgende:
Ow zo.. nee en omdat het dakbeschot, isolatie en afwerking 1 paneel is maak ik ook alles opbouw... Dus lasdoppen etc zullen niet in een doos komen..
Maar ik wil 3 ruimtes maken, 2 slaapkamers, 1 overloop/bibliotheek/werkplekje.. dus als ik het goed begrijp moet ik dan 3 centraaldozen maken, maar mag je die onderling verbinden? Lijkt mij niet maar ik heb maar 1 stroompunt op zolder nu.
Dat kan, maar dan moet hij nog wel de buizen door de panelen zien te draaien/duwen wat bij overgangen niet zal lukken, niet mogelijk dus.quote:Op zondag 3 november 2013 19:57 schreef spoorrails het volgende:
Je kan juist heel goed wegwerken met hollewand dozen. Beetje isolatie weg en kan er zo in.
Je mag alles gewoon naar één centraaldoos brengen. Maar je mag ook gewoon twee of drie centraaldozen plaatsen en die mag je ook onderling verbinden om de voeding of een lampdraad door te trekken. Mijn voorkeur zou zijn om elke ruimte een eigen centraaldoos te geven.quote:Op zondag 3 november 2013 19:50 schreef Nico987 het volgende:
Maar ik wil 3 ruimtes maken, 2 slaapkamers, 1 overloop/bibliotheek/werkplekje.. dus als ik het goed begrijp moet ik dan 3 centraaldozen maken, maar mag je die onderling verbinden? Lijkt mij niet maar ik heb maar 1 stroompunt op zolder nu.
zoals je ziet op de foto, is het al afgewerkt, dus dan moet ik een gat gaan hakken in de afwerking, dan dat kartonnen plaatje gaan dicht stucen, dan kunstof zoeken met de zelfde structuur, en dat er in maken, gedoomd te mislukken.. Dus opbouw.. maar waar ik nog niet aan gedacht heb, is dat ik in de hoek nog opberg ruimte maak, met als gevolg dat er niets van te zien is..quote:Op zondag 3 november 2013 19:57 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Je kan juist heel goed wegwerken met hollewand dozen. Beetje isolatie weg en kan er zo in.
Ik ga de centraal dozen op de plek van de verlichting hangen.. hoe etc ga ik nog zien, op de centraal doos die ik nu heb zit een deksel waar direct een lamp aan kan hangen. dus worden niet onzichtbaar.. Ik denk dat als ik er 9 draden in moet hebben voor alle wcd' s plus nog ca 9 voor verlichting in 1 centraal doos moet proppen dan zie ik al 1 grote bende voor mij!quote:![]()
[..]
Je mag alles gewoon naar één centraaldoos brengen. Maar je mag ook gewoon twee of drie centraaldozen plaatsen en die mag je ook onderling verbinden om de voeding of een lampdraad door te trekken. Mijn voorkeur zou zijn om elke ruimte een eigen centraaldoos te geven.
Als je de dozen trouwens wegwerkt (hoort niet zo) maak dan even foto’s en duidelijke aantekeningen van de exacte plaats. Hebben zowel jij als volgende bewoners veel profijt van als je er ooit nog bij moet.
(of doe ze gewoon in het midden en hang er een lamp voor)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |