quote:In de regel is in elk vertrek van normale grootte op de plaats van het lichtpunt een centraaldoos in het plafond aangebracht. Ze zijn doorgaans in het midden geplaatst, en altijd uit het zicht weggewerkt. Bevindt zich geen lichtpunt aan het plafond, dan moet de doos in een kast of in de muur, dan wel op een andere goed bereikbare plaats zijn aangebracht. In grote vertrekken worden meestal meerdere centraaldozen aangebracht. Alle in een vertrek gemonteerde schakelaars en wandcontactdozen zijn aangesloten op de centraaldoos die zich in dat vertrek bevindt. Deze leidingen mogen zowel verzonken als niet- verzonken worden aangebracht. In kleine vertrekken zoals badkamer en toilet worden dikwijls geen centraaldozen geplaatst, de leidingen voor het lichtpunt en de schakelaar worden hier uit een centraaldoos gehaald vanuit een naastgelegen vertrek.
Dat mag, maar houd hem wel bereikbaar, is het niet voor jezelf dan wel voor de volgende bewoners.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:36 schreef spoorrails het volgende:
Centraaldoos kan ook in de isolatie, of begrijp ik het nu verkeerd?
Nee natuurlijk niet helemaal wegwerken, maar gewoon verzinken zodat kap ongeveer gelijk zit met afwerking. Snap niet dat isolatie zo'n probleem moet zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 00:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat mag, maar houd hem wel bereikbaar, is het niet voor jezelf dan wel voor de volgende bewoners.
Wel vaker een plafond aan gort geslagen omdat mensen de dozen op onlogische plekken plaatsen en wegwerken.
TS geeft eigenlijk te weinig info om het juiste antwoord te geven. Als het plafond geen oplossing bied om een centraaldoos te plaatsen, breng er dan een buis met draad, of een kabel als lichtpunt naartoe, de timmerman plaatst die wel mooi in het midden. En plaats de doos elders waar je er wel bij kan.
Dozen definitief wegwerken is vragen om problemen.
je hebt gelijk 7x7 cm waar geen isolatie komt, word natuurlijk steenkoud....quote:Op donderdag 24 oktober 2013 08:47 schreef Nico987 het volgende:
Dat is toch zonde wat de isolatie betrefd.. dan heb je op dat punt zeg maar geen isolatie? als ik kijk wat de isolatie is die wordt gebruikt is dit een cm of of 5, ik weet niet hoe die centraaldozen zijn, maar ik kan mij voorstellen dat die dieper zijn, dan steekt die dus uit.
Maar de centraaldoos mag zo te zien dus overal, maar wel in het zicht? of zie ik dat verkeerd?
Dan kan hij op zich op de plek waar de vorige bewoner nu een gewone doos met veel te veel las klemmen heeft geplaatst, waardoor het er niet in past..
Maak een plattegrond en geef je wensen aan. Kunnen we je zo vertellen wat je moet fixenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:49 schreef Nico987 het volgende:
heb je ook gelezen dat ik dat zelf ga doen?? de aannemer maakt alles casco, de rest moet ik zelf doen.. dus electra leg ik zelf aan over een week of, dus nu even inlezen wat wel en niet verstandig is..
Dat is tenminste eerlijk, de meeste zeggen dat ze dat kunnen en beunen dan maar wat omdat ze net niet weten hoe het moet.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 08:10 schreef Nico987 het volgende:
De timmerman, was daarover heel duidelijk! Electra, veel te gevaarlijk daar kom ik niet aan! Dus hij zal de regels niet precies kennen.
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij had moeten doorverwijzen om te voorkomen dat er weer iemand een “eigen” installatie in elkaar gaat draaien.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:59 schreef bluemoon23 het volgende:
Blijkbaar begrijpen wij mekaar verkeerd.
Maar zonder tekening of foto is het lastig om te zeggen waar je wel de centraaldoos zou kunnen plaatsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |