abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132486941
Oorspronkelijke OP:

quote:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Het bericht:
quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
Bijna 1 miljoen likes pietietie
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132486957
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:04 schreef Danny het volgende:

[..]

dat is niet zijn doel. zijn doel is zichzelf in de kijker spelen. dat is ook gelukt, alleen haat 95% van de nederlanders 'm nu :D
Wacht maar, volgend jaar zijn de eerste veranderingen bij de NTR en het Jeugdjournaal al doorgevoerd. Kun je hoog en laag springen Danny, maar er gaat gewoon het een en andere veranderen.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132486959
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:53 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja die gemene boze mensen willen Nederland helemaal kapot maken en de hele cultuur veranderen! Terug naar Zimbabwe met die mensen die daar helemaal niet vandaan komen en helemaal geen band met Zimbabwe hebben!

Serieus, echt, hoe jij de zaak volledig weet te dramatiseren en er allerlei onwaarheden bij weet te bedenken... hoe kom je erop. Het stempeltje 'nuchtere Hollander' is aan jou in ieder geval niet besteed.
Als jij je als linksmens zo enorm gehecht voelt aan mensen met een andere cultuur, daarvoor de dominante cultuur zonder blikken of blozen opzij schuift onder het noemen van woorden als 'Racisten, buitenland haters, xenofoben, pvv-ers etc etc' dan vraag ik mij oprecht af: Ben je dan niet beter af in het land waar de cultuur en de mensen je blijkbaar beter aan staan?

Is dat dramatiseren?
pi_132486974
quote:
Zit erover te denken om in de AV op te nemen dat je met het gebruik maken van en posten op FOK! akkoord gaat met het feit dat Zwarte Piet moet Blijven :)
Maar na 5 december wel weer moet oprotten. :P
Ich hock in meinem Bonker
pi_132486990
quote:
Zit erover te denken om in de AV op te nemen dat je met het gebruik maken van en posten op FOK! akkoord gaat met het feit dat Zwarte Piet moet Blijven :)
En jij verkondigde een paar topics geleden nog zwaar pro vrijheid van meningsuiting te zijn, zeg maar zoals in de VS, mits men maar niet aanzet tot geweld?

"Maar niet op FOK! Op FOK! mag je alleen een mening hebben die vooraf niet is afgekeurd".

Ik neem aan dat je niet serieus bent, maar het blijft een opvallend statement, zeker in het kader van jouw eerdere opmerking.
Krekker is de bom!
pi_132487007
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:06 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als jij je als linksmens zo enorm gehecht voelt aan mensen met een andere cultuur, daarvoor de dominante cultuur zonder blikken of blozen opzij schuift onder het noemen van woorden als 'Racisten, buitenland haters, xenofoben, pvv-ers etc etc' dan vraag ik mij oprecht af: Ben je dan niet beter af in het land waar de cultuur en de mensen je blijkbaar beter aan staan?

Is dat dramatiseren?
Vraag jij je dat ook af bij PVV-ers die de dominante cultuur zonder blikken of blozen opzij willen schuiven? Of alleen bij mensen met een kleurtje en eventueel een andere komaf?
Allah Al Watan Al Malik
pi_132487045
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:07 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Vraag jij je dat ook af bij PVV-ers die de dominante cultuur zonder blikken of blozen opzij willen schuiven? Of alleen bij mensen met een kleurtje en eventueel een andere komaf?
Ik heb het juist over die autochtone jankzakken die continu in de bres springen voor de 'zwakke' medemens. Het enige debiele is dat je naar de mening van die lamballen zwak bent zodra je een kleurtje hebt.

Racisten op en top dus.
pi_132487063
Het NOS journaal vindt het allemaal niet zo schokkend. Topic nummer 4 en er is nog niets over gezegd :+
pi_132487084
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:08 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Waar heb je het nu over?
Je vraagstelling. Komt dat alleen naar boven bij linksmensen of evengoed bij rechtsmensen?
Allah Al Watan Al Malik
pi_132487093
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:08 schreef IntensiveGary het volgende:
Het NOS journaal vindt het allemaal niet zo schokkend. Topic nummer 4 en er is nog niets over gezegd :+
gelukkig maar, het gaat bijna iedere dag over die kutpiet
  woensdag 23 oktober 2013 @ 20:09:31 #11
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_132487104
Zwarte Piet-voorstanders zaterdag naar Malieveld.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)naar-Malieveld.dhtml
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 20:09:43 #12
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132487118
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:07 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De politieke voorkeur heeft gezien het feit dat 95% van de mensen in Nederland tegen het aanpassen van Zwarte Piet is, niet zo heel veel te betekenen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132487124
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:08 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Waar heb je het nu over?
Dat je de vraagstelling niet snapt is veelzeggend.
pi_132487181
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:09 schreef Ulx het volgende:

[..]

De politieke voorkeur heeft gezien het feit dat 95% van de mensen in Nederland tegen het aanpassen van Zwarte Piet is, niet zo heel veel te betekenen.
Dat klopt, dat was ook niet mijn punt. Ik neem immers aan dat niet bij 95% van de mensen dezelfde vraagstelling als bij Wokkel opkomt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132487191
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:09 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

gelukkig maar, het gaat bijna iedere dag over die kutpiet
Na de heibel van vandaag zou er toch wel iets over gezegd moeten worden.
pi_132487195
Het ergste is, dat door deze non-issue op te brengen mensen ervoor zorgen dat de Nederlanders ook niet meer serieus zullen reageren wanneer het daadwerkelijk om racisme gaat.
pi_132487215
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:09 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wat mij tegenvalt is mensen die ik verstandig achtte nu door deze discussie allemaal vreemde dingen roepen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 20:11:51 #18
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132487240
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:06 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Is dat dramatiseren?
Heb je echt niet door dat je overal mongolen tussen hebt zitten? Valt het jou echt niet op dat er bijv. tijdens deze Zwarte Piet discussie autochtonen die zich exact op een zelfde manier misdragen door elke vermeende allochtoon die niet hard genoeg roept dat hij pro-Piet is, het labeltje ongewenste vreemdeling op te plakken?

Zie je echt niet in dat jij zelf ook op een vergelijkbare manier bezig bent door mij 'linksmens' te noemen. Dit terwijl ik een van de laatste ben die grijpt naar termen en leuzen als 'racisme', 'pvv'ers zijn dom', etc.

Sterker nog, ik heb zelfs nergens gezegd dat de Zwarte Piet weg moet. Ik geef alleen aan dat de discussie op een ongelofelijk achterlijke manier wordt gevoerd door sommigen en ik geef aan dat je aan het dramatiseren bent wanneer je op basis van deze discussie stelt dat de tegenstanders de hele Nederlandse cultuur willen kapotmaken.

Sorry hoor, maar JIJ bent hier degene die SMERIG bezig is door mij in 1 adem te noemen met termen als ''Racisten, buitenland haters, xenofoben, pvv-ers etc', puur omdat ik aangeef dat jij overdrijft met jouw post. En dan ook nog eens de vraag opwerpen dat of ik niet beter kan verhuizen...

Schandalig echt waar, gatverdamme, misselijk gedrag dit :r
Krekker is de bom!
pi_132487244
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:11 schreef kossikvassik het volgende:
Het ergste is, dat door deze non-issue op te brengen mensen ervoor zorgen dat de Nederlanders ook niet meer serieus zullen reageren wanneer het daadwerkelijk om racisme gaat.
Racisme is al jaren onbespreekbaar in dit land.
  Moderator woensdag 23 oktober 2013 @ 20:12:04 #20
8781 crew  Frutsel
pi_132487249
kan het aub gewoon over Zwarte Piet gaan
geen zin om de roe te pakken
pi_132487262
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:10 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat klopt, dat was ook niet mijn punt. Ik neem immers aan dat niet bij 95% van de mensen dezelfde vraagstelling als bij Wokkel opkomt.
Jij denkt dat Nederland graag mensen op een verjaardag heeft als die alleen maar lopen te verkondigen hoe enorm racistisch en xenofoob de jarige persoon wel niet is?
pi_132487271
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:08 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ik heb het juist over die autochtone jankzakken die continu in de bres springen voor de 'zwakke' medemens. Het enige debiele is dat je naar de mening van die lamballen zwak bent zodra je een kleurtje hebt.

Racisten op en top dus.
Ja, maar dat is geen antwoord op mijn vraag. De afgelopen periode hebben wij diverse malen gezien dat de PVV heeft getracht de dominante cultuur opzij te schuiven. Heb jij dan ook dergelijke gevoelens van 'Ben je niet beter af in het land waar de cultuur en de mensen je blijkbaar beter aan staan'?
Allah Al Watan Al Malik
pi_132487310
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:11 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Racisme is al jaren onbespreekbaar in dit land.
Hou_toch_op... :D
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 20:13:42 #24
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132487329
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:11 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Wat mij tegenvalt is mensen die ik verstandig achtte nu door deze discussie allemaal vreemde dingen roepen.
Ach, dat is gewoon ongeveer 5%. Klopt precies.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132487334
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:11 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Heb je echt niet door dat je overal mongolen tussen hebt zitten? Valt het jou echt niet op dat er bijv. tijdens deze Zwarte Piet discussie autochtonen die zich exact op een zelfde manier misdragen door elke vermeende allochtoon die niet hard genoeg roept dat hij pro-Piet is, het labeltje ongewenste vreemdeling op te plakken?

Zie je echt niet in dat jij zelf ook op een vergelijkbare manier bezig bent door mij 'linksmens' te noemen. Dit terwijl ik een van de laatste ben die grijpt naar termen en leuzen als 'racisme', 'pvv'ers zijn dom', etc.

Sterker nog, ik heb zelfs nergens gezegd dat de Zwarte Piet weg moet. Ik geef alleen aan dat de discussie op een ongelofelijk achterlijke manier wordt gevoerd door sommigen en ik geef aan dat je aan het dramatiseren bent wanneer je op basis van deze discussie stelt dat de tegenstanders de hele Nederlandse cultuur willen kapotmaken.

Sorry hoor, maar JIJ bent hier degene die SMERIG bezig is door mij in 1 adem te noemen met termen als ''Racisten, buitenland haters, xenofoben, pvv-ers etc', puur omdat ik aangeef dat jij overdrijft met jouw post.

Schandalig echt waar, gatverdamme, misselijk gedrag dit :r
He bah. Vervelend he als mensen aangeven dat als het je hier niet bevalt dat er nog 300 andere plaatsen zijn waar je misschien meer geluk kan vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')