Nee, de basis voor een stuk gereedschap wat nu dagelijks wordt gebruikt heb ik ooit eens in mijn zomervakantie uit eigen beweging geschreven. Zo zijn er nog twee stukken gereedschap die ik thuis heb gebouwd in de avonduren... onder werktijd zijn daarna enkel nog diverse tweaks aangebrachtquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:55 schreef craftyvirus het volgende:
Je was in dienst van je werkgever, je maakte het tijdens werkuren, voor de zaak, in opdracht van de zaak, met materiaal van de zaak..
Helaas
1 stukje software wil ik graag hebben, die is wel vrijwel helemaal onder werktijd geschreven. Van de andere heb ik niet de laatste versie omdat we dan toch weer een stukje hier aanpasten en een stukje daar onder werktijd en het was niet zodat ik na elke aanpassing een kopie ook weer thuis downloadde.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:59 schreef Pakspul het volgende:
Domme vraag hoor, maar waarom had je die code niet al thuis liggen? Als je het ook thuis hebt geschreven?
Die ga je hoe dan ook niet krijgen als het onder werktijd geschreven is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:00 schreef Albinoneger het volgende:
[..]
1 stukje software wil ik graag hebben, die is wel vrijwel helemaal onder werktijd geschreven. Van de andere heb ik niet de laatste versie omdat we dan toch weer een stukje hier aanpasten en een stukje daar onder werktijd en het was niet zodat ik na elke aanpassing een kopie ook weer thuis downloadde.
Achteraf had ik dat wel beter kunnen doen.
Dan zul je hard moeten maken dat het inderdaad thuis én in je eigen tijd is geschreven. Van het gedeelte wat onder werktijd is geschreven zijn de auteursrechten voor je baas. Met een zin als 'in vrijwel alle gevallen redelijke porties' klinkt het dat er iig ook substantiële gedeeltes onder werktijd zijn geschreven. Ook dat het op de harde schijf van je baas staat is niet in jouw voordeel. Het lijkt me niet dat een rechtbank jou eenvoudig in het gelijk gaat stellen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:54 schreef Albinoneger het volgende:
Kan ik de werkgever via rechtswege "dwingen" mij alsnog de broncodes op te laten sturen aangezien ik ze niet alleen zelf geschreven heb, maar ook nog eens in vrijwel alle gevallen redelijke porties thuis heb geschreven in mijn vrije tijd waardoor de copyright toch wel zeker bij mij zou moeten liggen.
Tevens kan "thuis" gemaakt gezien worden als thuiswerken en het inzetten van de software bij het bedrijf kan gezien worden als het in gebruik geven van (zonder contractelijke verplichtingen)quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:02 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan zul je hard moeten maken dat het inderdaad thuis én in je eigen tijd is geschreven. Van het gedeelte wat onder werktijd is geschreven zijn de auteursrechten voor je baas. Met een zin als 'in vrijwel alle gevallen redelijke porties' klinkt het dat er iig ook substantiële gedeeltes onder werktijd zijn geschreven. Ook dat het op de harde schijf van je baas staat is niet in jouw voordeel. Het lijkt me niet dat een rechtbank jou eenvoudig in het gelijk gaat stellen.
Dan zijn de auteursrechten gewoon van je baas en ook al zou het niet bij de baas liggen, dan nog hoeft hij de code niet aan je toe te sturen lijkt me. Aangezien je vorige baas de auteursrechten heeft, zou hij zelfs lastig kunnen gaan doen als je deze software ergens anders wilt gaan gebruiken/verkopen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:00 schreef Albinoneger het volgende:
[..]
1 stukje software wil ik graag hebben, die is wel vrijwel helemaal onder werktijd geschreven. Van de andere heb ik niet de laatste versie omdat we dan toch weer een stukje hier aanpasten en een stukje daar onder werktijd en het was niet zodat ik na elke aanpassing een kopie ook weer thuis downloadde.
Onder werktijd geschreven code heb je geen recht op. Auteursrecht ligt bij de organisatie waar het geschreven is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:00 schreef Albinoneger het volgende:
[..]
Daarom altijd kopieën van code maken en thuis opslaan. Ik heb nog code thuis liggen van hele projecten die ik bij organisaties heb gemaakt. Gewoon omdat er stukken in kunnen zitten die interessant zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:29 schreef Albinoneger het volgende:
Damnz, al blijft het raar dat wanneer ik thuis in mijn vrije tijd iets loop te tinkeren een derde daar automatisch volledige zeggenschap over krijgt omdat ik die software aan die persoon geef.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:30 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Daarom altijd kopieën van code maken en thuis opslaan. Ik heb nog code thuis liggen van hele projecten die ik bij organisaties heb gemaakt. Gewoon omdat er stukken in kunnen zitten die interessant zijn.
Wat iedereen hier voorstelt is overigens ook wettelijk verboden ivm copyrights ed. (Nee die liggen echt niet bij de programmeur tenzij dat is afgesproken). Just so you know...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:43 schreef Albinoneger het volgende:
Ja ik ga daar meer op letten, gewoon omdat het handig is wanneer je hele lappen al heb geschreven die iets doen gemakkelijk kunt hergebruiken.
Maar ja, dit "conflict" kwam een beetje uit het niets vallen al had ik wel beter kunnen anticiperen
Dan is het lastig, bij mij was het eindpunt altijd duidelijk dus kon ik netjes van te voren er voor zorgen dat de laatste versie werd gekopieerd. Conflicten zie je niet aankomen, maar sommige dingen zijn gewoon handig om te kopiëren. Ook als iets al redelijk uitontwikkeld is, dan kun je een kopie maken aangezien er geen spannende wijzigingen zullen aankomen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:43 schreef Albinoneger het volgende:
Ja ik ga daar meer op letten, gewoon omdat het handig is wanneer je hele lappen al heb geschreven die iets doen gemakkelijk kunt hergebruiken.
Maar ja, dit "conflict" kwam een beetje uit het niets vallen al had ik wel beter kunnen anticiperen
Want je moet elke keer net even anders programmeren?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:44 schreef existenz het volgende:
[..]
Wat iedereen hier voorstelt is overigens ook wettelijk verboden ivm copyrights ed. (Nee die liggen echt niet bij de programmeur tenzij dat is afgesproken). Just so you know...
In theorie is dat antwoord: JA. In de praktijk; NEE, maar code die herbruikt wordt en waar rechten van andere bedrijven op rusten mag niet. Dan moet er wel aangetoond kunnen worden dat blablablablabla enz... En dan moet zo'n partij er ook nog achter komen en er iets aan willen doen... Dus vaak loopt het helemaal geen vaart, maar wanneer het dat wel doet, dan zijn de poppen wel meestal goed aan het dansen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:48 schreef Albinoneger het volgende:
[..]
Want je moet elke keer net even anders programmeren?
Correct, maar sommige stukken code zijn echt wel interessant. Zeker als het op is gezet met idee van herbruik in andere projecten. Verboden, ja, maar fokking handig voor thuis gebruik, ook. Anders moet je precies zelfde weer gaan programmeren en dat is ook onnodig.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:44 schreef existenz het volgende:
[..]
Wat iedereen hier voorstelt is overigens ook wettelijk verboden ivm copyrights ed. (Nee die liggen echt niet bij de programmeur tenzij dat is afgesproken). Just so you know...
Meestal hergebruik ik generieke stukken van applicaties/code, ik dacht altijd dat dat gewoon was toegestaan. Waarom een hele pagina opnieuw tikken als je dat allang eens gedaan hebt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:55 schreef existenz het volgende:
[..]
In theorie is dat antwoord: JA. In de praktijk; NEE, maar code die herbruikt wordt en waar rechten van andere bedrijven op rusten mag niet. Dan moet er wel aangetoond kunnen worden dat blablablablabla enz... En dan moet zo'n partij er ook nog achter komen en er iets aan willen doen... Dus vaak loopt het helemaal geen vaart, maar wanneer het dat wel doet, dan zijn de poppen wel meestal goed aan het dansen.
Omdat het auteursrecht bij een bepaalde organisatie ligt. Hoe generiek de code ook is. Erg vervelend maar anders worden de grijze vlakken te groot. Ik pas ook wel op waar ik gebruik. Thuis interesseert het mij niet, maar weer opnemen in andere organisaties is gevaarlijk. In een heel hypothetische geval kan de organisatie er problemen mee krijgen en dan heb je grotere problemen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:05 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Meestal hergebruik ik generieke stukken van applicaties/code, ik dacht altijd dat dat gewoon was toegestaan. Waarom een hele pagina opnieuw tikken als je dat allang eens gedaan hebt.
De code in zijn totaliteit wordt van de organisatie, maar als jij code van internet afhaalt en deze ook ergens anders gebruikt is er geen probleem. Mocht je een klacht krijgen om auteurschap dan kun je aantonen dat je dat stuk code niet van hun vandaan hebt, maar van het internet. Meestal zet je in commentaar van de functie/class dan ook waar je het vandaan hebt. Niet om je in te dekken, maar als je iets niet begrijpt of kijkt of er updates zijn dat je weet waar je moet zoeken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:09 schreef Nemephis het volgende:
Ook als het om generieke code gaat, iets wat je bij wijze van spreken ook zo van het web af kan plukken?
belangrijk zijn vooral de voorwaarden die in de auteurswet gedefinieerd zijn:quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:54 schreef Albinoneger het volgende:
Nou heb ik voor dit bedrijf, in sommige gevallen uit eigen beweging en in mijn vrije tijd, een aantal stukjes software geschreven.
Staat er toevallig iets in je contract over auteursrechten? Als dat erin zou staan dan zou de discussie vrij kort zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:56 schreef Albinoneger het volgende:
Nou ja, er is een vast dienstverband en tot mijn taken behoorde dit niet, ik heb dit zelf opgepakt in mijn vakantie nadat ik ruimte voor verbetering op de werkvloer zag. Pas toen ik een basisversie had gemaakt kwam men met allerlei toevoegingen en verzoekjes.
En als het er niet in staat ook.... Dan mag de werkgever aannemen dat hij recht erop heeft. Zeker aangezien TS in de werktijd aanpassingen heeft gemaakt om aan de wensen te voldoen zonder verdere compensatie waardoor hij dit zelf geimpliceerd heeft.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:18 schreef Maax het volgende:
[..]
Staat er toevallig iets in je contract over auteursrechten? Als dat erin zou staan dan zou de discussie vrij kort zijn.
Hmn ik weet niet.. ik heb ook ooit foto's gemaakt voor mijn werkgever tijdens werktijd, dit was totaal niet mijn functie.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:20 schreef existenz het volgende:
[..]
En als het er niet in staat ook.... Dan mag de werkgever aannemen dat hij recht erop heeft. Zeker aangezien TS in de werktijd aanpassingen heeft gemaakt om aan de wensen te voldoen zonder verdere compensatie waardoor hij dit zelf geimpliceerd heeft.
Het maken van foto's kun je niet helemaal vergelijken met het ontwikkelen van code. Daar gelden andere regels voor.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:33 schreef Maax het volgende:
[..]
Hmn ik weet niet.. ik heb ook ooit foto's gemaakt voor mijn werkgever tijdens werktijd, dit was totaal niet mijn functie.
Die auteursrechten liggen toch echt bij mij hoor. Reproductie recht en gebruiksrecht krijgen ze wel.
Voor mij als leek blijft t auteursrecht :pquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:35 schreef existenz het volgende:
[..]
Het maken van foto's kun je niet helemaal vergelijken met het ontwikkelen van code. Daar gelden andere regels voor.
Als je die basisversie nog hebt, dan ben je toch klaar voor jezelf? Die basisversie heb je in je vrije tijd ontwikkeld.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:56 schreef Albinoneger het volgende:
Pas toen ik een basisversie had gemaakt kwam men met allerlei toevoegingen en verzoekjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |