abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132431868
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 14:09 schreef Nemephis het volgende:
Ook als het om generieke code gaat, iets wat je bij wijze van spreken ook zo van het web af kan plukken?
De code in zijn totaliteit wordt van de organisatie, maar als jij code van internet afhaalt en deze ook ergens anders gebruikt is er geen probleem. Mocht je een klacht krijgen om auteurschap dan kun je aantonen dat je dat stuk code niet van hun vandaan hebt, maar van het internet. Meestal zet je in commentaar van de functie/class dan ook waar je het vandaan hebt. Niet om je in te dekken, maar als je iets niet begrijpt of kijkt of er updates zijn dat je weet waar je moet zoeken.

[edit] Als de class bijvoorbeeld onder GPL General Public License, kun je het zonder problemen overal toepassen.[/edit]
pi_132435412
Was het programmeren (deel van) je functie? Heb je het in opdracht gedaan in een (vast) dienstverband?

Daar gaat het namelijk om als je het over auteursrechten hebt. Een vakkenvuller bij de appie die een liedje schrijft of een gedicht schrijft behoudt gewoon z'n auteursrecht daarop (mits dit niet anders en redelijk is vastgelegd in de arbeidsovereenkomst).

Was je als programmeur in dienst (dus niet free-lance) dan liggen de rechten dus over het algemeen bij de werkgever.

Maar was het echt zo'n briljant stuk code dat je ervoor wil rechten? Kun je er geld mee maken? En als dat zo is, waarom heb je dan zelf geen backup(s)? En kun je je eigen ideeen niet meer reproduceren?

Beetje vreemd allemaal...
pi_132440026
Disclaimer: Reacties die door deze user gemaakt worden zijn niet noodzakelijk mijn echte mening.
pi_132440422
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:54 schreef Albinoneger het volgende:
Nou heb ik voor dit bedrijf, in sommige gevallen uit eigen beweging en in mijn vrije tijd, een aantal stukjes software geschreven.
belangrijk zijn vooral de voorwaarden die in de auteurswet gedefinieerd zijn:
- was er een vast dienstverband
- behoorde het tot je taken voor je werkgever deze software te maken
- kwamen deze werken voort uit bepaalde verzoeken van de werkgever
- zijn er geen specifieke extra voorwaarden gemaakt over het eigendom

op basis hiervan kun je claimen zelf eigendom te behouden, maar ik zie niet specifiek doorslaggevende zaken in de OP... mocht het ontwikkelen van software tot je taken behoren, geef ik je werkgever eerder veel kans een eventuele zaak erover te winnen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_132441632
Nou ja, er is een vast dienstverband en tot mijn taken behoorde dit niet, ik heb dit zelf opgepakt in mijn vakantie nadat ik ruimte voor verbetering op de werkvloer zag. Pas toen ik een basisversie had gemaakt kwam men met allerlei toevoegingen en verzoekjes.
pi_132442502
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:56 schreef Albinoneger het volgende:
Nou ja, er is een vast dienstverband en tot mijn taken behoorde dit niet, ik heb dit zelf opgepakt in mijn vakantie nadat ik ruimte voor verbetering op de werkvloer zag. Pas toen ik een basisversie had gemaakt kwam men met allerlei toevoegingen en verzoekjes.
Staat er toevallig iets in je contract over auteursrechten? Als dat erin zou staan dan zou de discussie vrij kort zijn.
Disclaimer: Reacties die door deze user gemaakt worden zijn niet noodzakelijk mijn echte mening.
pi_132464694
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:18 schreef Maax het volgende:

[..]

Staat er toevallig iets in je contract over auteursrechten? Als dat erin zou staan dan zou de discussie vrij kort zijn.
En als het er niet in staat ook.... Dan mag de werkgever aannemen dat hij recht erop heeft. Zeker aangezien TS in de werktijd aanpassingen heeft gemaakt om aan de wensen te voldoen zonder verdere compensatie waardoor hij dit zelf geimpliceerd heeft.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_132464901
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:20 schreef existenz het volgende:

[..]

En als het er niet in staat ook.... Dan mag de werkgever aannemen dat hij recht erop heeft. Zeker aangezien TS in de werktijd aanpassingen heeft gemaakt om aan de wensen te voldoen zonder verdere compensatie waardoor hij dit zelf geimpliceerd heeft.
Hmn ik weet niet.. ik heb ook ooit foto's gemaakt voor mijn werkgever tijdens werktijd, dit was totaal niet mijn functie.
Die auteursrechten liggen toch echt bij mij hoor. Reproductie recht en gebruiksrecht krijgen ze wel.
pi_132464947
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:33 schreef Maax het volgende:

[..]

Hmn ik weet niet.. ik heb ook ooit foto's gemaakt voor mijn werkgever tijdens werktijd, dit was totaal niet mijn functie.
Die auteursrechten liggen toch echt bij mij hoor. Reproductie recht en gebruiksrecht krijgen ze wel.
Het maken van foto's kun je niet helemaal vergelijken met het ontwikkelen van code. Daar gelden andere regels voor.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_132464982
Dit wordt een kansloze exercitie. Laat het een wijze les zijn TS.
pi_132465076
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:35 schreef existenz het volgende:

[..]

Het maken van foto's kun je niet helemaal vergelijken met het ontwikkelen van code. Daar gelden andere regels voor.
Voor mij als leek blijft t auteursrecht :p

Vooral als de functie van ts geen programmeur is.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 13:05:41 #37
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_132471005
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:56 schreef Albinoneger het volgende:
Pas toen ik een basisversie had gemaakt kwam men met allerlei toevoegingen en verzoekjes.
Als je die basisversie nog hebt, dan ben je toch klaar voor jezelf? Die basisversie heb je in je vrije tijd ontwikkeld.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')