Die is natuurlijk vrij subjectief en makkelijk toepasbaar. Als het daar druk zou zijn met voetgangers dan kan het de doorstroming hinderen. Dat het nu niet druk is....quote:Op dinsdag 12 november 2013 10:11 schreef speknek het volgende:
of een gevaar vormen voor de doorstroming
Echt een stel vuile ratten inderdaad, hoe vaak ik wel niet mn fiets heb 'terug moeten kopen' bij de gemeente. Dat die nazi's gewoon met hun jatten van mijn fiets afblijven!quote:
Zoiets moet je doorsturen naar RTV Utrecht of DUIC, hopelijk doen ze er iets mee.quote:Op dinsdag 12 november 2013 10:11 schreef speknek het volgende:
Mochten mensen hun fiets kwijt zijn bij de Sijp, dan komt dat omdat de gemeente Utrecht weer eens onterecht fietsen heeft lopen verwijderen. Volgens de wet mogen fietsen alleen verwijderd worden als ze in een niet parkeren vak staan, binnen twee meter van een blindengeleidestrook of een gevaar vormen voor de doorstroming. Aan de linkerkant van deze foto wordt aan geen van deze voorwaarden voldaan (hooguit door de oplegger van de gemeente), dus allemaal bezwaar maken en deze foto inplakken.
[ afbeelding ]
Voordat je dat doet: sla er even de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op na. Dat is namelijk een aanvulling op de wet die lokaal geldt.quote:Op dinsdag 12 november 2013 10:11 schreef speknek het volgende:
Mochten mensen hun fiets kwijt zijn bij de Sijp, dan komt dat omdat de gemeente Utrecht weer eens onterecht fietsen heeft lopen verwijderen. Volgens de wet mogen fietsen alleen verwijderd worden als ze in een niet parkeren vak staan, binnen twee meter van een blindengeleidestrook of een gevaar vormen voor de doorstroming. Aan de linkerkant van deze foto wordt aan geen van deze voorwaarden voldaan (hooguit door de oplegger van de gemeente), dus allemaal bezwaar maken en deze foto inplakken.
[ afbeelding ]
Mja alleen 2 is vaag. Maar volgens mij gaat dat vooral over het verwijderen van fietsen die >2 weken ergens staan, dan krijg je van die kaartjes-aan-je-fiets acties.quote:Artikel 2:32 Parkeren van fietsen en bromfietsen
1.
Het is verboden een fiets, bromfiets of vergelijkbaar vervoermiddel, al of niet voor onmiddellijk gebruik geschikt,te parkeren als daardoor:
a. op een voetpad of trottoir de doorgang wordt gehinderd of belemmerd;
b. de veiligheid of de doorstroming van of het uitzicht voor het verkeer wordt gehinderd;
c. op of aan een openbare plaats hinder, overlast of schade ontstaat of
d. voor een bewoner of gebruiker van het gebouw waartegen of waarvoor de fiets, bromfiets of vergelijkbaar vervoermiddel staat geparkeerd de doorgang of het uitzicht wordt belemmerd.
2.
Het is verboden een fiets, bromfiets of vergelijkbaar vervoermiddel, al of niet voor onmiddellijk gebruik geschikt, zonder wezenlijke tijdsonderbreking te parkeren op of aan een openbare plaats dan wel in of buiten de openbare fietsparkeervoorzieningen in door het college aangewezen gebieden en langer dan een door het college te bepalen periode.
Zoals ik al had verwacht worden de fietsen volgens het APV dus terecht verwijderd. Al met al heb je dus geen poot om op te staan als je hier tegen in beroep gaat.quote:Op dinsdag 12 november 2013 11:29 schreef speknek het volgende:
Van de APV:
[..]
Mja alleen 2 is vaag. Maar volgens mij gaat dat vooral over het verwijderen van fietsen die >2 weken ergens staan, dan krijg je van die kaartjes-aan-je-fiets acties.
Zie ook:
http://www.fietsersbond.n(...)-onrechte-verwijderd
Op welk punt dan?quote:Op dinsdag 12 november 2013 12:36 schreef DW457 het volgende:
[..]
Zoals ik al had verwacht worden de fietsen volgens het APV dus terecht verwijderd. Al met al heb je dus geen poot om op te staan als je hier tegen in beroep gaat.
quote:
Op praktisch heel artikel 1. Omdat de termen hinder, overlast en belemmeren van het uitzicht niet verder zijn uitgewerkt kunnen ze het hier altijd op gooien. Het is dus als het ware aan een BOA en de gemeente om te bepalen of ze hinderen, overlast veroorzaken en.of het uitzicht belemmeren. Dit doen ze in feite altijd (tenzij ze in een vooraf bepaalde fietsenstalling staan o.i.d.) en daarom kunnen ze altijd worden weggehaald. Wanneer je hiertegen in beroep gaat zal het uitlopen in een wellus nietus discussie en zal je mogelijk pas je gelijk kunnen halen bij een rechter.quote:Artikel 2:32 Parkeren van fietsen en bromfietsen
1.
Het is verboden een fiets, bromfiets of vergelijkbaar vervoermiddel, al of niet voor onmiddellijk gebruik geschikt,te parkeren als daardoor:
a. op een voetpad of trottoir de doorgang wordt gehinderd of belemmerd;
b. de veiligheid of de doorstroming van of het uitzicht voor het verkeer wordt gehinderd;
c. op of aan een openbare plaats hinder, overlast of schade ontstaat of
d. voor een bewoner of gebruiker van het gebouw waartegen of waarvoor de fiets, bromfiets of vergelijkbaar vervoermiddel staat geparkeerd de doorgang of het uitzicht wordt belemmerd.
2.
Het is verboden een fiets, bromfiets of vergelijkbaar vervoermiddel, al of niet voor onmiddellijk gebruik geschikt, zonder wezenlijke tijdsonderbreking te parkeren op of aan een openbare plaats dan wel in of buiten de openbare fietsparkeervoorzieningen in door het college aangewezen gebieden en langer dan een door het college te bepalen periode.
Dat zijn ze niet. Want als ze in een vak/stalling staan dan vervalt dat gedeelte uiteraard. Anders had de gemeente daar geen vak/stalling moeten plaatsen.quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:09 schreef speknek het volgende:
Als bijzondere bepalingen op elke geparkeerde fiets ooit van toepassing zijn, zijn het geen nuttige bepalingen. Volgens mij houdt dat nooit stand bij de rechter. Alleen hoopt de gemeente dat niemand het zo ver laat komen voor die 13 euro.
Dat gaat ook niet gebeuren. Ga jij voor 13 euro tijd en geld steken in een rechtszaak? Ik niet in ieder geval. En natuurlijk dit:quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:09 schreef speknek het volgende:
Als bijzondere bepalingen op elke geparkeerde fiets ooit van toepassing zijn, zijn het geen nuttige bepalingen. Volgens mij houdt dat nooit stand bij de rechter. Alleen hoopt de gemeente dat niemand het zo ver laat komen voor die 13 euro.
Maar ja, het opstellen van een APV op dit gebied en in deze vorm is niet meer dan logisch wil je als gemeente het fietsenprobleem in de binnenstad kunnen aanpakken.quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:11 schreef Godtje het volgende:
[..]
Dat zijn ze niet. Want als ze in een vak/stalling staan dan vervalt dat gedeelte uiteraard. Anders had de gemeente daar geen vak/stalling moeten plaatsen.
Klopt, tenzij ze dus de doorgang en.of het uitzicht belemmeren, hinder veroorzaken enz. zoals genoemd in het APV. Zoals ik al zei, de termen die gebruikt worden in het APV zijn niet nader gedefinieerd en daardoor dus discutabel. Wanneer wordt immers de doorstroom belemmerd? Is dat wanneer er 1 fiets staat in het midden van een stoep van 2 meter breed? En zo ja, is dat dan ook het geval als de stoep 15 meter breed is? Wat wordt gezien onder uitzicht? Dit zijn allemaal vragen die gesteld kunnen worden bij deze terminologie.quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:18 schreef speknek het volgende:
Nogmaals, het is niet verboden om je fiets ergens neer te zetten, anders had er wel in de APV gestaan 'het is verboden je fiets buiten een daarvoor bedoeld rek te zetten'; en dan was die APV hoogstwaarschijnlijk ongeldig verklaard omdat het niet redelijk / billijk is.
Dat tweede artikel is wel een leuke (de eerste was slechts een procedure fout en daardoor inhoudelijk niet interessant). Maar ook hier kan de vraag gesteld worden wie er bepaald wat spoedeisend is...quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:26 schreef Neelix het volgende:
Hier kan je dan wel wat mee denk ik:
http://www.centrumfietsdi(...)ak_fietsverwijdering
http://www.centrumfietsdi(...)et_spoed__weggeknipt
Dat is redelijk aangegeven in het artikel volgens mij en ik denk niet van toepassingen in de tunnel.quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:34 schreef DW457 het volgende:
[..]
Klopt, tenzij ze dus de doorgang en.of het uitzicht belemmeren, hinder veroorzaken enz. zoals genoemd in het APV. Zoals ik al zei, de termen die gebruikt worden in het APV zijn niet nader gedefinieerd en daardoor dus discutabel. Wanneer wordt immers de doorstroom belemmerd? Is dat wanneer er 1 fiets staat in het midden van een stoep van 2 meter breed? En zo ja, is dat dan ook het geval als de stoep 15 meter breed is? Wat wordt gezien onder uitzicht? Dit zijn allemaal vragen die gesteld kunnen worden bij deze terminologie.
[..]
Dat tweede artikel is wel een leuke (de eerste was slechts een procedure fout en daardoor inhoudelijk niet interessant). Maar ook hier kan de vraag gesteld worden wie er bepaald wat spoedeisend is...
Dat is inderdaad een goede vraag, Iemand die daar antwoord op kan geven?quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:51 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat is redelijk aangegeven in het artikel volgens mij en ik denk niet van toepassingen in de tunnel.
Vraag me af of dit een spoedeisende operatie was of een aangekondigde middels van die datumtags.
Die tags zijn sowieso tamelijk kwetsbaar. Desalniettemin heeft de gemeente altijd gelijk tenzij de rechter zegt van niet, hoe krom dat ook is...quote:Op dinsdag 12 november 2013 14:06 schreef speknek het volgende:
Zijn altijd spoedeisende operaties. Heb al twee keer eerder mijn fiets bij het depot op moeten halen (heb nu wel een kekke depot bel), nooit tags gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |