Ahaquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 20:25 schreef soapie het volgende:
[..]
Ik denk dat je de florida kreeft bedoelt. Zijn onwijs mooi maar staan bekend als slopers!!
tegen dat de Kreeft je planten sloopt? Geen Kreeft nemen of geen plantenquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 21:09 schreef onlogisch het volgende:
[..]
AhaOké. Nou ja erg vervelend dat ze bekend staan als slopers. Want ik vind het prachtig mooie diertjes om te zien.
Ik neem aan dat met name je planten het moeten ontgelden? En wat zijn de tips daartegen?
hehe. Jammerquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 21:13 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
tegen dat de Kreeft je planten sloopt? Geen Kreeft nemen of geen plantenof alleen drijfplanten.
CPO kreeftjes schijnen trouwens niet zo te slopen en zijn kleiner. Die zou ik dan eerder nemen.
heel mooi aquarium!quote:Op zondag 27 oktober 2013 06:32 schreef Nemephis het volgende:
Net even gecheckt, het ziet er prima uit - mega-ultra-3D-deluxe!![]()
[ afbeelding ]
I.t.t. mijn oude bak is het glas .. glashelder. Dat valt me nu pas echt op... oude bak zit vol met krasjes.
[ afbeelding ]
Oh en hij lekt niet.
Me happy
En de visjes zien er ook happy en levendig uit al ben ik wel een paar mannetjesgarnalen kwijt.. [ afbeelding ]
Waar is dat?quote:Op zondag 27 oktober 2013 09:47 schreef Maria2.0 het volgende:
Mooie bak! Welke maat is dit?
Ik ga zo even kijken op de aquariumbeurs, is hier letterlijk om de hoek (2 minuten lopen) dus als het niks is ben ik zo weer terug
Ik sowieso bijzonder weinig vertrouwen in het personeel in viswinkelsquote:Op zondag 27 oktober 2013 20:07 schreef Dragonberry het volgende:
Heeft hij lang droog gestaan? Dan is het belangrijk om goed de kit randen na te kijken. Een verkoper van vissen bij een bouwmarkt vertrouw ik trouwens echt niet.
prima aquariumquote:Op zondag 27 oktober 2013 20:00 schreef Maria2.0 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik moet nog even flink aan de poets maar dit is hem! Tof he?![]()
Verkoper begon tegen mijn man aan te kletsen over de vissen maar mijn man heeft er echt niks mee, die ziet het ding liever weer gaan![]()
In elk geval was de verkoper ervaren en verkoper op vissenafdeling van een bouwmarkt dus dat scheelt alweer, ik weet hem te vinden als er iets mis is
Ik vind losse slangen in een aquarium+verwarming eigenlijk storender dan zo'n kolomquote:Op zondag 27 oktober 2013 20:47 schreef Maria2.0 het volgende:
Dank!
De interne kolom is er inmiddels uit, ik vind dat echt te lelijk. Er komt een externe pomp.
Morgen even een flinke poetsbeurt en kijken voor een pomp. Denk een Eheim.
ik heb mijn kolom ook verwijderd op aandringen van mijn vrouwquote:Op zondag 27 oktober 2013 20:47 schreef Maria2.0 het volgende:
Dank!
De interne kolom is er inmiddels uit, ik vind dat echt te lelijk. Er komt een externe pomp.
Morgen even een flinke poetsbeurt en kijken voor een pomp. Denk een Eheim.
Ik hou me maar even inquote:Op zondag 27 oktober 2013 20:55 schreef HighVolume het volgende:
[..]
ik heb mijn kolom ook verwijderd op aandringen van mijn vrouw
Eén meter vijftig lang, vijftig cm diep en 60cm hoog, 450 liter: Enorm dus, naar mijn maatstaven.quote:
Ja zo denk ik er ook wel over: wat niet uit de bak gaat kan ook niet lekken..quote:Op zondag 27 oktober 2013 22:03 schreef Hexley het volgende:
Het is alleen maar een extra risico op lekkage, van die buitenboord pompen ik moet dus niets hebben.
O ja nu je het zegt..quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:41 schreef Hexley het volgende:
Net maar eens de schakelklokken op tijd gezet, achterlijke zomer en wintertijd ook,....
Nog nooit problemen mee gehad.quote:Op zondag 27 oktober 2013 22:20 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Eén meter vijftig lang, vijftig cm diep en 60cm hoog, 450 liter: Enorm dus, naar mijn maatstaven.
Het onderkastje is lelijk en grijs, daar wil ik nog plakplastic overheen plakken.
[..]
Ja zo denk ik er ook wel over: wat niet uit de bak gaat kan ook niet lekken..
Ik geloof best dat het iets gevoelsmatigs is, mijn onderbuik-gevoel.. maar ik stoor me dan ook niet aan een pomp in de hoek van de bak.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:07 schreef Komakie het volgende:
[..]
Nog nooit problemen mee gehad.
Daarnaast is het een kwestie van goed aansluiten...
Oh, dat moet ik ook nog doen... Die hele zomer- naar wintertijd is volledig aan me voorbij gegaanquote:Op zondag 27 oktober 2013 23:41 schreef Hexley het volgende:
Net maar eens de schakelklokken op tijd gezet, achterlijke zomer en wintertijd ook,....
Neem een mantis shrimpquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 20:23 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Sorry, ik denk dat ik toch een kreeft bedoel
Ik wil er 1 die zo'n 10 cm wordt. Of heb je die ook in garnaal vorm?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zijn ook garnalen die groot worden, de Atya gabonensis, Atyoida Pilipes en de Atyopsis Moluccensis, bijvoorbeeld. Die worden resp. 14 cm, 7 á 8 cm en 8 tot 12 cm ongeveer.
Voordeel (of nadeel...) is dat deze dieren zich niet voort planten in aquaria. Laat ik het anders stellen, de eitjes komen uit, maar de larven gaan redelijk snel dood. Ze overleven enkel in brak water en er is nog geen kweeksucces bekend.
Je kunt ook kijken naar de Lanchesterigarnaal, echt bijzonder mooie garnalen, de vrouwen worden zo'n 5 tot 8 cm, de mannen zo'n 10 cm. De kameleongarnaal is ook nog een optie, de man wordt zo'n 15 cm inclusief scharen.
Als je een gezellige garnaal wilt, dan zou ik voor de Lanchesterigarnaal gaan (Macrobrachium Lanchesteri). Ze zijn wel lastig te krijgen, schijnt.
[ Bericht 10% gewijzigd door Samzz op 28-10-2013 14:47:01 ]“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pacifische poetsgarnaal.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 20:23 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Sorry, ik denk dat ik toch een kreeft bedoel
Ik wil er 1 die zo'n 10 cm wordt. Of heb je die ook in garnaal vorm?
Mooi beestje, maar die lange voelsprieten vind ik er ook wat eng uit zienquote:Op maandag 28 oktober 2013 15:23 schreef Rickario het volgende:
[..]
pacifische poetsgarnaal.
[ afbeelding ]
Heeft alleen wel zout water nodig
De Atyopsis Moluccensis, oftewel Molukken waaierhandgarnaal. Dat 'graven' in het zand is niet zo'n heel best teken, eigenlijk moet je voor die dieren heel erg fijn zand hebben op de bodem omdat anders de waaiers beschadigen. Wat voer je ze?quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:49 schreef joekeloekes het volgende:
Ook lange voelsprieten, maar niet eng
http://joekeloekes.nl/effe/waai4.mp4
Heel leuke beestjes, ik heb er nu 2, en die lopen de hele dag een beetje rond te scharrelen door de bak. Ze zijn totaal niet schuw, wassen al het zand en klauteren wat door planten om die te poetsen. Ze slopen in elk geval niets en het zijn ook geen gravers. Ik heb ze nu een week, 1 is er gister verveld, dus die was een dag pleite. De andere gaat zo te zien heel binnenkort vervellen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het probleem zit 'm in de 2 gemarkeerde stukken. Aangezien ik zo'n hark ben geweest om de rechterplaat niet geheel uit te meten, en te verzuimen dit bij het inpassen na het verven goed op te merken, veroorzaakt dit dus een probleem. De naad is hierdoor duidelijk zichtbaar, en de achterwand staat gewoon een beetje scheef.
Hoe ik het op wil lossen is het volgende te doen :
Een stukje verder wegzagen aan de bovenkant. Slechts een centimeter, of een halve centimeter. Dat is voldoende en daarmee zal de complete achterwand goed wegzakken en de naad hopelijk een stuk minder zijn.
Dat brengt wel 1 probleem met zich mee, namelijk een stukje van een paar cm2 die niet bedekt zijn door de epoxy hars. Het is vervelend dat dat gedeelte nog net onder het maximale waterniveau komt.
Opnieuw een stukje epoxy harsen gaat niet. Om er zeker van te zijn dat ik het goed zou mengen (was mijn eerste keer werken met epoxy hars) heb ik alles gebruikt aangezien de mengverhouding 1 op 2 was. En dat had ik precies besteld, 500gr harder 1kg epoxy hars.
Wat is jullie advies in deze? Ik zelf zat er aan te denken om het gedeelte wat straks "open ligt" vol te spuiten met de speciale aquarium kit die ik uit de speciaalzaak heb?
Ik hoor het graag, thanks
[ Bericht 0% gewijzigd door onlogisch op 28-10-2013 17:34:04 ]
Ik heb geen speciaal voer voor ze, ze lopen overal een beetje te poetsen, ik neem aan dat ze daar hun eten mee binnenkrijgen. Ze zitten ook regelmatig met hun wappers in de stroming te waaieren. Ik wrijf gewoon vlokvoer heel fijn, daarvan zweeft dan een deel in het water, voor zover de vissen het niet kapen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:15 schreef Samzz het volgende:
[..]
De Atyopsis Moluccensis, oftewel Molukken waaierhandgarnaal. Dat 'graven' in het zand is niet zo'n heel best teken, eigenlijk moet je voor die dieren heel erg fijn zand hebben op de bodem omdat anders de waaiers beschadigen. Wat voer je ze?
Ja, dat zie ik. Met dat waaieren filteren ze inderdaad voedseldeeltjes uit het water. Nu zijn de waaierhandjes van de waaierhandgarnalen wel vele malen delicater dan de baarddraden van corydoras en dat graven in grove korrels is niet echt goed ervoor. Je zou eventueel stofvoer bij kunnen geven, maar als het op fijngemalen vlokvoer ook goed gaat, why change.quote:Op maandag 28 oktober 2013 18:00 schreef joekeloekes het volgende:
[..]
Ik heb geen speciaal voer voor ze, ze lopen overal een beetje te poetsen, ik neem aan dat ze daar hun eten mee binnenkrijgen. Ze zitten ook regelmatig met hun wappers in de stroming te waaieren. Ik wrijf gewoon vlokvoer heel fijn, daarvan zweeft dan een deel in het water, voor zover de vissen het niet kapen.
Ik heb heel fijn grind, meer een soort grof zand, met allemaal ronde korrels. Dat heb ik gedaan zodat de baarddraden van de corydoras niet beschadigen, en die vermaken zich zo te zien ook prima op die bodem.
quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:41 schreef Samzz het volgende:
[..]
Neem een mantis shrimp!
Lol, wat is er mis met zo'n mantis shrimp?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zijn ook garnalen die groot worden, de Atya gabonensis, Atyoida Pilipes en de Atyopsis Moluccensis, bijvoorbeeld. Die worden resp. 14 cm, 7 á 8 cm en 8 tot 12 cm ongeveer.
Voordeel (of nadeel...) is dat deze dieren zich niet voort planten in aquaria. Laat ik het anders stellen, de eitjes komen uit, maar de larven gaan redelijk snel dood. Ze overleven enkel in brak water en er is nog geen kweeksucces bekend.
Je kunt ook kijken naar de Lanchesterigarnaal, echt bijzonder mooie garnalen, de vrouwen worden zo'n 5 tot 8 cm, de mannen zo'n 10 cm. De kameleongarnaal is ook nog een optie, de man wordt zo'n 15 cm inclusief scharen.
Als je een gezellige garnaal wilt, dan zou ik voor de Lanchesterigarnaal gaan (Macrobrachium Lanchesteri). Ze zijn wel lastig te krijgen, schijnt.
Ik wil er graag één met een zéér felle kleur
Die blauwe die ik zag voldoet daaraanAlleen het moet wel gaan in mn bak straks i.c.m. planten en andere bewoners
![]()
Ahaquote:Op maandag 28 oktober 2013 19:28 schreef Maria2.0 het volgende:
Die Mantisdingen zijn zoutwater en fakking eng![]()
Wel echt waanzinnig mooi trouwens, ken iemand van een ander forum die ze heeft.
Ten eerste, zout waterquote:Op maandag 28 oktober 2013 19:27 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Lol, wat is er mis met zo'n mantis shrimp?
Ik wil er graag één met een zéér felle kleur
Die blauwe die ik zag voldoet daaraanAlleen het moet wel gaan in mn bak straks i.c.m. planten en andere bewoners
Ik heb wel een zwangere vuurneon gehad, die een paar eitjes gelegd heeft en daarna met de rest is dood gegaan. Niet echt een succes dus, waarschijnlijk konden ze er niet uit of zo en een tijdje daarvoor waren er al een aantal vuurneons dood gegaan aan een of andere ziekte. Nou heb ik er nog maar twee over en is de vuurneon meer een uitloop model bij mij.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:18 schreef naamdrager het volgende:
Ik zou graag eens wat willen kweken met mijn visjes. Volgens mij heb ik in m'n gezelschapsbak twee soorten waarmee dit zou moeten kunnen: microrasbora kobutai, en corydoras pygmaeus. M'n vuurneons daar zal het lastiger mee gaan.
Maar visjes vermeerderen is helemaal nieuw voor me (behalve guppen dan, maar da's geen kunst). Wie weet wat voor methode het best zou zijn om te volgen? Ik hoef niet heel veel jongen, maar af en toe wat kleintjes zou leuk zijn. Het simpelst lijkt mij om te zorgen dat ze eitjes gaan leggen in de gezelschapsbak. En dan de eitjes zien te vinden, en opkweken in een klein bakje dat in de grote bak drijft. Maar hoe zorg ik dat ze eitjes krijgen? Of zou ik echt een apart aquarium moeten gaan inrichten, en hierin kweekpaartjes isoleren?
Verder zwemmen er in m'n bak nog een paar ancistrussen. Moet ik bang zijn dat deze alle eitjes opgegeten hebben, voordat ik ze uberhaupt kan vinden? Tot nu toe heb ik in elk geval nog nooit eitjes in m'n bak ontdekt.
Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven!
quote:Op maandag 23 september 2013 21:37 schreef Hexley het volgende:
* Hexley heeft een stuk of 25 kleine ancistrus gold albino's,...![]()
quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:06 schreef Komakie het volgende:
[..]
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Leven die in een bak met andere soorten vis, of zijn ze apart gezet?
Het resultaat hiervan is dat geen eentje het "half ei half visje" stadium heeft overleefd.quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:12 schreef Hexley het volgende:
[..]
De ouders leven in een gezelschapsbak, maar de moeder had een deel van de eitjes op een nogal vreemde plek gelegd en die heb ik in zo'n guppy kweekbakje gedaan. Gisteren is een groot deel van de eitjes uitgekomen en nu zitten de kleintjes alleen in een kleine bak.
De moeder vis heeft volgens mij ook wat eitjes in een halve kokosnoot gelegd of zo en dat zwom dus eventjes tussen de rest van de vissen. Maar de meeste daarvan zijn nu wel opgegeten door de sherrybarbelen, ik zie er in ieder geval geen eentje meer.
Eheim heeft erg fijne filters, inderdaadquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 19:03 schreef Maria2.0 het volgende:
[ afbeelding ]
Niet slecht voor een beginnertje toch?![]()
Eheim 2211 gekocht, wat een zaligheid zeg, die hoor je echt niet.
Stukkie hout heeft in het echt een diepe groef, leuk plekje voor garnaaltjes om te poetsen. Voldoende open plek voor de cory's en het enige wat er tzt nog in moet is eventueel drijfplanten als ik besluit om voor gourami's te gaan.
Wat zeg je?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 01:36 schreef Samzz het volgende:
Dat zeg ik toch? De planten moeten nog aanslaan en dus gaan groeien. Alsnog is de voorgrond naar mijn smaak te leeg. Maar dat is dus smaak.
Ziet er echt verdomde mooi uit, kan ik je ook inhuren haha? Wat voor licht heb je er boven hangen?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 00:49 schreef Nemephis het volgende:
Och, geef het wat tijd dat de planten gaan groeien, dan lijkt het alweer heel anders. Benieuwd hoe het er over drie maand uit ziet.
Ik heb nog wat plantjes verplaatst zodat het meer een 'eiland' in het midden is, er stonden nog een paar plantjes wat verdwaald aan de zijkant ergens. De waas van het vullen is helemaal weggetrokken:
[ afbeelding ]
En nog een foto van een stuntgarnaal
[ afbeelding ]
Toch voorzichtig afhevelen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:48 schreef frumslegnulk het volgende:
Hoe houden jullie een zandbodem schoon? Ik overweeg voor m'n axolotl een laag zand over de bodem te leggen (nu zit er foam neprots op de bodem gekit) maar ik 'stofzuig' regelmatig de bodem met een hevelslang omdat hij veel poept en over de bodem loopt. Is het zand zwaar genoeg om daarbij te blijven liggen? Ik wil fijn zwart zand gebruiken zonder scherpe randjes i.v.m. inslikken.
Je softzuigt de bodem met een hevelslang en je weet niet wat afhevelen isquote:Op woensdag 30 oktober 2013 12:08 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Wat wordt er bedoeld met afhevelen?
Thanks, ben er zelf ook erg blij mee. Origineel is het niet, ik heb een mooie bak die ik op YouTube heb gezien nagemaakt, Nature's Chaos door James Findley. Het had nog mooier gekund maar dan had ik meer tijd moeten hebben om de nieuwe bak in te richten - had ik niet, haast, oude bak lekte.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:54 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ziet er echt verdomde mooi uit, kan ik je ook inhuren haha? Wat voor licht heb je er boven hangen?
Ik laat het even zo, zie vanzelf of het aanslaat en ik heb nog tijd zat om te veranderenquote:Op woensdag 30 oktober 2013 01:36 schreef Samzz het volgende:
Dat zeg ik toch? De planten moeten nog aanslaan en dus gaan groeien. Alsnog is de voorgrond naar mijn smaak te leeg. Maar dat is dus smaak.
Ik ook, koude bak en gras/bodembedekkers die niet echt aanslaan. Is er misschien iemand die de gouden tip heeft qua bodembedekkers die bij lagere temperaturen goed groeien?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:05 schreef Maria2.0 het volgende:
[..]
Ik laat het even zo, zie vanzelf of het aanslaat en ik heb nog tijd zat om te veranderen![]()
Ik wil eigenlijk nog wel wat grasjes op de voorgrond maar ik heb een bak op kamertemperatuur dus niet alles kan.
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je kamer temperatuur is. Hier is het altijd 19c. Bij mijn oma 25cquote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:23 schreef Maria2.0 het volgende:
Wat heb jij qua visbestand in je bak?
Het valt mij alles mee hoeveel soorten er toch nog op kamertemperatuur gehouden kunnen worden!
Je hebt gelijk - waar wat geleerdquote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:58 schreef Samzz het volgende:
Hemelse pareldanio's... De Celestichthys margaritatus is een danio, geen rasbora.
De mijne zitten voornamelijk in de middelste laag, amper bovenin.quote:De barbelen gebruiken vooral de onderste laag van het aquarium. Rasbora’s zwemmen veel in de middelste laag en danio’s vindt u vooral boven in de bak.
Pareldanio's zijn dan ook middenlaag vissen, die van mij zitten ook nauwelijks bovenin het aquarium, dit komt omdat ze van nature in poeltjes leven die niet meer dan 30 cm diep zijnquote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:17 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Je hebt gelijk - waar wat geleerd![]()
Maar wat is dan het verschil tussen danio's en rasbora?
Op deze site lees ik:
[..]
De mijne zitten voornamelijk in de middelste laag, amper bovenin.
Ik heb een aqua pro 3.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:17 schreef Maria2.0 het volgende:
Wat voor pomp heb je? Ik filter over kool, in mijn kleine bakje ook. Water wordt er helder van vind ik.
In mijn kleine bakje zat een uitsparing in de spons waar kool in kon.
Nu in mijn Eheim heb ik grove spons onder, kool, filterwatten en bovenaan fijne spons.
Epoxy hars is niet giftig als je het goed hebt laten drogen minstens 7 dagen. Over kool filteren hoeft dus niet.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:12 schreef onlogisch het volgende:
Hoi.
Ik ga vanavond voor het eerst water in mijn aquarium gooien nadat ik afgelopen maandag de achterwand heb geplaatst. Nu lees ik op verschillende sites veel over "over kool filteren". Dit schijnt goed te zijn om allerlei toxische deeltjes uit je bak te filteren en, aangezien ik mijn eigen achterwand heb gemaakt met epxoy etc, dit daardoor noodzakelijk is.
Nu vraag ik mij het volgende af :
Ik heb mijn pomp klaar staan. En ik heb een zakje kool. Is de hoeveelheid kool die je normaal met je blauwe en witte filters plaatst, voldoende? Of moet ik, waar normaal de blauwe filter & witte filters zitten, nu ook allemaal kool filters plaatsen? Dan wordt het namelijk een dure grap![]()
Huidige situatie filters van onder naar boven :
blauw
blauw
kool
wit
Dus : Kan iemand mij de bedoeling, en dan metname de hoeveelheid en zo uitleggen m.b.t. "over kool filteren"?
Bij voorbaat dank
Oh dat dacht ik.. dat vertelde de mevrouw waar ik ze van gekocht heb, van haar kreeg ik ook Javamos mee omdat ik dat nog niet had. Voortaan ook maar IRL om 'bron' vragen bij infoquote:Op donderdag 31 oktober 2013 14:31 schreef Samzz het volgende:
Javamos hebben ze niet nodig om te kweken, hoor. Ze waarderen het wel.
Het heeft nu 6 dagen uit kunnen harden. Ik begrijp dat epoxy niet giftig is, dat was het hele idee achter die laag (i.c.m. de hardheid zodat vissen er niks af kunnen schrapen) maar ik heb natuurlijk, zij het op waterbasis, wel een verflaag aangebracht.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 13:21 schreef Aloria het volgende:
[..]
Epoxy hars is niet giftig als je het goed hebt laten drogen minstens 7 dagen. Over kool filteren hoeft dus niet.
Wat wel belangrijk is zijn de plekken voor je bacterien, dus meer biologisch filtermateriaal dan wat anders. Veel bioballen of van die keramische pijpjes
Wat ik zou doen onderop 1 blauwe filtermat daarna 50 tot 60% keramische pijpjes dan weer een blauwe mat plus op het aller hoogste witte filterwatten. ( om makkelijker te verschonen doe je de filterwatten dus boven op.
Tip koop keramische pijpjes niet in de aquarium winkel maar op de vijverafdeling bij bijv de intratuin. ( scheel heel veel geld )![]()
( of als je in noord brabant woont raad ik je aan alles bij aquabeek te kopen, maak er een leuke dag van want je kunt er uren je ogen uitkijken en is goedkoop )
Ik hoop toch wel de verflaag onder de epoxy hars !quote:Op donderdag 31 oktober 2013 17:13 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Het heeft nu 6 dagen uit kunnen harden. Ik begrijp dat epoxy niet giftig is, dat was het hele idee achter die laag (i.c.m. de hardheid zodat vissen er niks af kunnen schrapen) maar ik heb natuurlijk, zij het op waterbasis, wel een verflaag aangebracht.
Op andere fora lees ik dat ik een week lang over kool moet filteren en iedere dag de helft van het water moet verversen, maar jij geeft een ander advies.
Nu twijfel ik geen moment aan je kundigheid, maar nu ik 2 verschillende verhalen lees, weet ik niet wat te doen
Want hoe lang adviseer je jouw manier uit te voeren alvorens echt te beginnen met het daadwerkelijk inrichten van de bak?
Moderne watergedragen verf geeft geen chemische rommel af en laat ook niet los door water.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 18:20 schreef Aloria het volgende:
Ik hoop toch wel de verflaag onder de epoxy hars !
Bedankt voor je post.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 18:20 schreef Aloria het volgende:
[..]
Ik hoop toch wel de verflaag onder de epoxy hars !
Dan inderdaad een weekje laten indraaien / spoelen ( man man 50% elke dag wisselen er zit toch geen vis in wat dood kan gaan ). Daarna al het water eruit mikken en helemaal opnieuw beginnen met schoon water en dan echt beginnen met inrichten en indraaien. Dus plantjes,stenen en hout erin met een handjevol guppen en 3 weken wachten![]()
Je mag zelf weten als je kool wil gebruiken ja of nee, maar dit is alleen om echt medicijnen uit het water te halen en schadelijke stoffen. Maar als je epoxy genoeg tijd gehad heeft om te drogen laat die geen schadelijke stoffen meer vrij. Ik vind kool zelf duur en onhandig ( als je korrels pakt)
Het is veel belangrijker de droogtijd in de gaten te houden dan schoon te spoelen, als het namelijk niet droog genoeg is zal je water gaan stinken en je achterwand schimmelen, zelf meegemaakt had te veel epoxy en maar 7 dagen droog tijd had iets van 3 weken moeten wachten. Dus ik haal nu altijd 3 weken aan. Maar dat is voor jezelf
Ja, dat is wel iets waar ik tegen aan liep. Ik heb 0 ervaring met het maken van een eigen achterwand totdat ik het besloot te gaan doen. Uiteraard ga je je dan inlezen en is het vervelend/verwarrend dat je compleet tegenstrijdige dingen tegen komt.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 18:33 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Moderne watergedragen verf geeft geen chemische rommel af en laat ook niet los door water.
Kan me Onlogisch' verwarring wel voorstellen, op elke website en forum staan worden weer andere dingen aangeraden die elkaar soms behoorlijk tegenspreken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |