Ah oke...quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:10 schreef Isegrim het volgende:
Gevonden:
"Verhuurder Wyb Feddema kent de angst van Idsart niet. ,,Hij heeft er met mij nog nooit over gesproken.'' Volgens Feddema voldeed het kamertje bij controles aan alle voorschriften."
Bron: http://m.lc.nl/friesland/regio/article16320693.ece
quote:Laatste update: 21-10-2013 | 15:14
Leeuwarden - Maandag 21 oktober hebben zich naar aanleiding van berichtgeving in de media twee belangrijke getuigen, een jongeman en vrouw, bij de politie gemeld. Beiden waren in de winkel Wonderstyle aan de Kelders 29 in Leeuwarden toen de brand rond 17.20 uur uitbrak.
Naar aanleiding van de oproep in de media heeft de politie al tientallen tips binnengekregen. Het rechercheteam is hier bijzonder blij mee. Alle informatie kan helpen bij het helder krijgen van de oorzaak van de brand.
Onderzoek
Het technische onderzoek op de plaats delict in de panden aan de Poststraat en de Kelders in Leeuwarden is nog in volle gang. Branddeskundigen van de forensische opsporing de politie in Noord Nederland voeren dit onderzoek uit. Dat is de reden waarom bewoners nog niet terug kunnen naar hun woning.
Veilig
Zodra het onderzoek ter plekke is afgerond, worden de panden overgedragen aan de gemeente. Samen met de brandweer wordt dan gekeken of mensen weer veilig terug kunnen naar hun woning. Vanwege instortingsgevaar wordt het afgezette gebied uitgebreid. Gedurende het onderzoek wordt de plaats delict bewaakt door een beveiligingsbedrijf.
Daarom dacht ik ook dat die vrouw de eigenaar was in de eerste instantie...quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:16 schreef drakin het volgende:
Maar in het interview zaterdag met Wyb zei hij dat er boven zijn pand 4 mensen wonen en dat ze alle 4 eruit waren. Nu blijkt hij de verhuurder te zijn van Idsarts woning.
Ergens hoop ik dat het niet zoiets stoms als een stofzuiger is want dat maakt het geheel nog triester dan het al is.quote:Op maandag 21 oktober 2013 18:18 schreef Vlindur het volgende:
Ik ben ook erg benieuwd wat nou de uiteindelijke oorzaak blijkt.
Stofzuiger of gasleiding..
Of misschien wel iets heel anders
Want alles wat deze columnist schrijft is waar? Je bent een ramptoerist als je bij een grootse brand gaat staan kijken, er is gewaarschuwd en d'r tegelijkertijd iemand ligt dood te gaan. Of het nou positief of negatief is (de columnist vindt het overduidelijk negatief om een ramptoerist te zijn), het is gewoon een feit.quote:Op maandag 21 oktober 2013 18:25 schreef Paladijn het volgende:
Mooie column van Asing Walthaus vandaag in de papieren LC:
Ramptoerisme
Het is goed te begrijpen wat iemand bezielt die bij een brand gaat kijken. Een mengeling van nieuwsgierigheid, ontzetting en zelfs hulpvaardigheid. Heel menselijk en niks verkeerds aan, zo lang ze niemand in de weg staan. Als het om iets huiveringwekkends gaat als de brand van zaterdag komt daar nog medelijden bij met die man van 24 en zijn afschuwelijke lot.
Wat iemand bezielt om mensen die bij de brand gaan kijken voor ‘ramptoeristen’ uit te maken, is minder te begrijpen. Het woord is opzettelijk negatief, om anderen weg te kunnen zetten als onnozelaars met het morele benul van een pissebed. Wie een ander voor ‘ramptoerist’ uitmaakt, zet zichzelf op een voetstuk: ‘Ik ben niet zo. Ik doe daar niet aan. Ik ben een beter mens door thuis te blijven.’
Samuel Pepys bleef gelukkig niet thuis. Hij was een Brit uit de zeventiende eeuw, aan wiens dagboek we een levendige beschrijving danken van de grote brand van Londen in 1666, die drie dagen heeft geduurd. Vanaf een boot zag hij hoe arme mensen zich op de oevers verdrongen en hoe – gek detail – duiven soms zo lang in raamkozijnen en op balkons bleven zitten dat ze met brandende vleugels omlaag stortten.
Die brand was begonnen in de bakkerij van Thomas Farriner, die zijn oven niet helemaal gedoofd zou hebben. Dat ontkende de bakker later. ,,A strange thing, that so horrid an effect should have so mean and uncertain a beginning’’, schreef Pepys. Vreemd, dat zo’n gruwelijk gevolg zo’n klein, onduidelijk begin heeft. Hij had het ook over Leeuwarden kunnen zeggen, waar de brand begonnen schijnt te zijn met een vonk uit een stofzuiger.
Pepys zou nu voor ramptoerist zijn uitgemaakt. Net als de mensen die zaterdag de brandweerlieden onvermoeibaar zagen strijden met vlammen die uit het dak sloegen. Of die zondag na een blik op de ruïnes anders kijken naar de Leeuwarder binnenstad, met die stegen en dicht op elkaar staande huizen. Een goede ramptoerist let op en leert, net als Pepys. Thuisblijvers weten alles al.
En voor mensen weer beginnen te piepen, bedenk voor je dat doet even waarom je in deze topicreeks zit te F5en
Ik denk dat je aardig wat assumpties maakt. Tel eens tot 10 en lees zijn column nog eens rustig door.quote:Op maandag 21 oktober 2013 18:29 schreef Letsstaytogether het volgende:
Want alles wat deze columnist schrijft is waar? Je bent een ramptoerist als je bij een grootse brand gaat staan kijken, er is gewaarschuwd en d'r tegelijkertijd iemand ligt dood te gaan. Of het nou positief of negatief is (de columnist vindt het overduidelijk negatief om een ramptoerist te zijn), het is gewoon een feit.
Ramptoerisme.... nieuwsgierig....quote:Op maandag 21 oktober 2013 18:25 schreef Paladijn het volgende:
Mooie column van Asing Walthaus vandaag in de papieren LC:
Ramptoerisme
Het is goed te begrijpen wat iemand bezielt die bij een brand gaat kijken. Een mengeling van nieuwsgierigheid, ontzetting en zelfs hulpvaardigheid. Heel menselijk en niks verkeerds aan, zo lang ze niemand in de weg staan. Als het om iets huiveringwekkends gaat als de brand van zaterdag komt daar nog medelijden bij met die man van 24 en zijn afschuwelijke lot.
Wat iemand bezielt om mensen die bij de brand gaan kijken voor ‘ramptoeristen’ uit te maken, is minder te begrijpen. Het woord is opzettelijk negatief, om anderen weg te kunnen zetten als onnozelaars met het morele benul van een pissebed. Wie een ander voor ‘ramptoerist’ uitmaakt, zet zichzelf op een voetstuk: ‘Ik ben niet zo. Ik doe daar niet aan. Ik ben een beter mens door thuis te blijven.’
Samuel Pepys bleef gelukkig niet thuis. Hij was een Brit uit de zeventiende eeuw, aan wiens dagboek we een levendige beschrijving danken van de grote brand van Londen in 1666, die drie dagen heeft geduurd. Vanaf een boot zag hij hoe arme mensen zich op de oevers verdrongen en hoe – gek detail – duiven soms zo lang in raamkozijnen en op balkons bleven zitten dat ze met brandende vleugels omlaag stortten.
Die brand was begonnen in de bakkerij van Thomas Farriner, die zijn oven niet helemaal gedoofd zou hebben. Dat ontkende de bakker later. ,,A strange thing, that so horrid an effect should have so mean and uncertain a beginning’’, schreef Pepys. Vreemd, dat zo’n gruwelijk gevolg zo’n klein, onduidelijk begin heeft. Hij had het ook over Leeuwarden kunnen zeggen, waar de brand begonnen schijnt te zijn met een vonk uit een stofzuiger.
Pepys zou nu voor ramptoerist zijn uitgemaakt. Net als de mensen die zaterdag de brandweerlieden onvermoeibaar zagen strijden met vlammen die uit het dak sloegen. Of die zondag na een blik op de ruïnes anders kijken naar de Leeuwarder binnenstad, met die stegen en dicht op elkaar staande huizen. Een goede ramptoerist let op en leert, net als Pepys. Thuisblijvers weten alles al.
En voor mensen weer beginnen te piepen, bedenk voor je dat doet even waarom je in deze topicreeks zit te F5en
Nee, het is niet pakkend genoeg om verder te lezen na 2 bagger alinea's gelezen te hebben. Tweede alinea is sowieso al zeer onjuist en irritant.quote:Op maandag 21 oktober 2013 18:40 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Ik denk dat je aardig wat assumpties maakt. Tel eens tot 10 en lees zijn column nog eens rustig door.
Het staat je overigens vrij Asing te mailen, onderbouwde kritiek stelt hij ongetwijfeld op prijs.
quote:Getuigen brand melden zich
21 oktober, 2013 - 16:56 -
Twee belangrijke getuigen van de grote brand in Leeuwarden van zaterdagavond hebben zich bij de politie gemeld. Het gaat om de man en vrouw die in de winkel aan de Kelders waren toen de brand uitbrak. Ook heeft de politie al tientallen tips over de brand gekregen. De forensische recherche doet maandag onderzoek op de lokatie van de brand. Als dat klaar is, worden de woningen overgedragen aan de gemeente.
De brandweer en de gemeente besluiten dan gezamenlijk of en wanneer de bewoners weer terug kunnen naar hun woningen.
Wat is nou je bedoeling?quote:Op maandag 21 oktober 2013 18:25 schreef Paladijn het volgende:
Wat een ferme taal en assumpties weer... en dat van een moderatorquote:Op maandag 21 oktober 2013 18:57 schreef Specularium het volgende:
[..]
Wat is nou je bedoeling?
Verkondigen dat iedereen hier verkeerd gedrag vertoont?
het lijkt op dit moment de stofzuiger te zijn. De gasleiding heeft wel bijgedragen aan het lastiger kunnen bestrijden van de brand. Het is niet voor niets dat Enexis de kraan in het gebied dichtgedraaid heeft om zo brandstof voor de brand voor een gedeelte weg te kunnen nemen en het bestrijden van de brand makkelijker te maken.quote:Op maandag 21 oktober 2013 18:18 schreef Vlindur het volgende:
Ik ben ook erg benieuwd wat nou de uiteindelijke oorzaak blijkt.
Stofzuiger of gasleiding..
Of misschien wel iets heel anders
Er is sprake van toerisme als je iets opzoekt. Een toevallige voorbijganger of buurtbewoner die blijft staan kijken kan ik met de alle beste wil geen toerist noemen. Mensen zijn nieuwsgierig van aard en zijn geïnteresseerd in de dingen die ongewoon zijn, zelfs dieren doen dat. Je moet je zorgen maken als mensen hun schouders ophalen bij een dergelijke brand, want dan is het kennelijk iets dagelijksquote:Op maandag 21 oktober 2013 18:29 schreef Letsstaytogether het volgende:
Je bent een ramptoerist als je bij een grootse brand gaat staan kijken, er is gewaarschuwd en d'r tegelijkertijd iemand ligt dood te gaan. Of het nou positief of negatief is (de columnist vindt het overduidelijk negatief om een ramptoerist te zijn), het is gewoon een feit.
Je kunt ook geld doneren via www.dreamordonate.nl (o.i.d.)quote:Op maandag 21 oktober 2013 20:05 schreef Apotheose het volgende:
ach, dat ramptoerisme is ook wel te begrijpen vind ik. De mensch is nou eenmaal nieuwsgierig aangelegd. Uiteraard moet je niet de hulpdiensten het werk belemmeren of gaan rellen.
En hier erover praten - ja wat kunnen we anders doen? Ja spullen doneren bij 058helpt wellicht. Iemand dat al gedaan?Lees net op Facebook dat er al voldoende spullen zijn verzameld.
Nee ik heb niets gedoneerd... het lijkt me ook dat je met karrevrachten spullen komt te zitten van mensen door heel NL.. Maar als het in mijn omgeving was, bood ik alle hulp die ik kon... woonruimte zat beschikbaar hier.. maar daar zit niemand op te wachten, zo'n eind uit de buurt..quote:Op maandag 21 oktober 2013 20:05 schreef Apotheose het volgende:
spullen doneren bij 058helpt wellicht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |