abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132392122
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 11:12 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik ben ook altijd erg bang voor brand geweest. Ik ben zo iemand die in een hotel direct de nooduitgangen gaat opzoeken (ik tel bijv echt het aantal deuren tot de nooduitgang) en ik wil niet hoog in een hotel zitten, altijd zo laag mogelijk.

Ik zou denk ik niet in zo'n kamer zoals hier willen wonen (waar Idsart dus woonde).
Hoog heb je meer kans op overleven, overigens hoef je voor brand niet bang te zijn, voor rook des te meer....
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_132392220
just give a second thought
what if we don't get caught...
  maandag 21 oktober 2013 @ 14:00:03 #183
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132392285
quote:
Op bovenstaande foto.. (die uit de krant) kun je duidelijk zien dat die icoontjes niet kloppen... ;)
Er missen een oa paar aan de Poststraat
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_132392377
ok :@ ja zo bekend ben ik niet in die straat. :@

True. Die icoontjes hadden ze wat anders moeten weergeven. Pijltjes ofzo misschien :)
  maandag 21 oktober 2013 @ 14:03:24 #185
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132392432
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:02 schreef Apotheose het volgende:
Ik ook niet.. ik ken het daar niet eens...
Maar je kunt duidelijk zien dat die panden aan de andere kant, ook in de as liggen
En volgens mij zijn 23 en 25 redelijk onbeschadigd gebleven
  Redactie Frontpage / Sport maandag 21 oktober 2013 @ 14:05:22 #186
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132392501
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:02 schreef Apotheose het volgende:
ik ook niet, maar heel vaak is het zo dat de panden in de binnenstad verborgen hofjes hebben of dat achter de huizen meer ruimte is dan het zich in eerste instantie aan laat zien
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 21 oktober 2013 @ 14:34:28 #187
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_132393644
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2013 13:53 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Gokje hoor:

[ afbeelding ]
Bij binnenplaatsje dacht ik eerst aan blauw.
Maar bij Poststr 38 kwam ik meer uit op geel?

pi_132393648
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik ook niet, maar heel vaak is het zo dat de panden in de binnenstad verborgen hofjes hebben of dat achter de huizen meer ruimte is dan het zich in eerste instantie aan laat zien
:Y Echt van die kruip-door-sluip-door-panden, in de loop der jaren / eeuwen van alles op en aan elkaar gebouwd, nauwe gangetjes ertussen, blinde muren etc.
  maandag 21 oktober 2013 @ 14:43:44 #189
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132394151
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:34 schreef Marrije het volgende:

[..]

Bij binnenplaatsje dacht ik eerst aan blauw.
Maar bij Poststr 38 kwam ik meer uit op geel?

[ afbeelding ]
Op Google maps, lijkt het precies tussen blauw en rood in te zitten (direct achter dat witte pand)
Maar net wat de rest ook zegt.. er zijn zoveel van die kleine plekjes te vinden soms...
pi_132394466
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:34 schreef Isegrim het volgende:

[..]

:Y Echt van die kruip-door-sluip-door-panden, in de loop der jaren / eeuwen van alles op en aan elkaar gebouwd, nauwe gangetjes ertussen, blinde muren etc.
complete doolhof dan ... :{
  maandag 21 oktober 2013 @ 14:52:04 #191
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_132394520
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:43 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Op Google maps, lijkt het precies tussen blauw en rood in te zitten (direct achter dat witte pand)
Maar net wat de rest ook zegt.. er zijn zoveel van die kleine plekjes te vinden soms...
Is ook zo, ik heb daar vlakbij gewoond (voorstreek) en daar zie ik de steeg die naast dat huis was ook amper terug op googlemaps.
  maandag 21 oktober 2013 @ 15:04:54 #192
405257 Fred0w
Life is Music
pi_132395038
Gevonden op het hulpverleningsforum:

Overzicht van de getroffen panden met brand, rook- en/of waterschade. Ook zijn de opstelplaatsen van de hoogwerkers aangegeven. De ster geeft het pand aan waar de brand is ontstaan.

maandag 21 oktober 2013 @ 15:33:06 #193
117712 MauroPicotto
Suck my terryfold.
pi_132396020
Ik heb in tijden nog nooit zo een grote brand van dichtbij meegemaakt!
pi_132396063
Als ik de kranten zo achteraf lees en de politie er zo over hoor. Dan denk ik dat dit incident nog wel eens een staartje gaat krijgen, omtrent de brandveiligheid en de huisbaas die waarschijnlijk al verdacht is voor nalatigheid. Zelf heb ik ook op kamers in Leeuwarden gewoond en eigenlijk verbaasd het me, dat zo'n tragisch brand nu pas heeft voorgevallen. Het is bekend dat in de binnenstad en de buitenwijken van Leeuwarden heel veel aan huisjesmelken werd gedaan. Goedkope centrales overvolle meterkasten, alles een beetje handig gefabriceerd, even een likje verf en het zag er weer zo goed uit als nieuw. Ik hoop dat Leeuwarden en andere grote steden zijn leer hier uit zullen halen.
  maandag 21 oktober 2013 @ 15:46:47 #195
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132396520
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:34 schreef MakkieR het volgende:
Als ik de kranten zo achteraf lees en de politie er zo over hoor. Dan denk ik dat dit incident nog wel eens een staartje gaat krijgen, omtrent de brandveiligheid en de huisbaas die waarschijnlijk al verdacht is voor nalatigheid. Zelf heb ik ook op kamers in Leeuwarden gewoond en eigenlijk verbaasd het me, dat zo'n tragisch brand nu pas heeft voorgevallen. Het is bekend dat in de binnenstad en de buitenwijken van Leeuwarden heel veel aan huisjesmelken werd gedaan. Goedkope centrales overvolle meterkasten, alles een beetje handig gefabriceerd, even een likje verf en het zag er weer zo goed uit als nieuw. Ik hoop dat Leeuwarden en andere grote steden zijn leer hier uit zullen halen.
De kranten zijn altijd op sensatie gericht....
Als er aan brandveiligheidseisen word voldaan, is dat voldoende...
Dat het er niet uitziet en het rommelig is.. tja dan moet je een appartement huren die van een recentere periode is...
Bij alle oude panden is gewoon geen beton gebruikt, maar staan er al wel 2 eeuwen...
Je kunt moeilijk de schuld bij een huisbaas neerleggen, die ook nog huisjesmelker gaan noemen, maar wel fijn allemaal voor een prikkie willen wonen in een gezellig studenten/grachtenpand...

Waarom heb jij dat dan niet gemeld toen..? (klinkt ook nalatig namelijk... ;) )

Ik wacht liever gewoon het onderzoek even af.... ipv op voorhand mensen te veroordelen..

En volgens mij was de eigenaar een vrouw?

[ Bericht 0% gewijzigd door Snowballed op 21-10-2013 15:52:43 ]
pi_132396853
Wyb Feddema is de eigenaar. Geen vrouw. Bekende van me.
  maandag 21 oktober 2013 @ 15:56:46 #197
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132396896
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:55 schreef Isegrim het volgende:
Wyb Feddema is de eigenaar. Geen vrouw. Bekende van me.
Oke.. ik dacht dat dat enkel de eigenaar van de kapperszaak was...
pi_132397003
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:56 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Oke.. ik dacht dat dat enkel de eigenaar van de kapperszaak was...
Hij meldde in een LC-artikel dat Idsart met hem nooit hierover gesproken had. Dus neem ik aan dat dat pand ook van hem was.
  maandag 21 oktober 2013 @ 16:02:42 #199
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132397126
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:59 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Hij meldde in een LC-artikel dat Idsart met hem nooit hierover gesproken had. Dus neem ik aan dat dat pand ook van hem was.
Hier staat het toch een beetje anders....

quote:
Ons pand, het geboortehuis van MataHari is zwaar getroffen.
Bron

En:
quote:
Baukje de Vries (61) was eigenares van twee panden die totaal zijn verwoest. Niet alleen bezat ze de winkel waarin de brand is begonnen, ze woonde er ook boven. Nu is ze alles kwijt. Haar katten zijn hoogstwaarschijnlijk in de vuurzee omgekomen.
Bron
pi_132397236
Ja dat pand is sowieso van hem. Maar in een interview zei hij dat Idsart bij hem nooit had aangegeven bang te zijn voor brand en dat de boel bij controles altijd aan de eisen voldeed. Ik zit mobiel, kan ff dat artikel niet terugvinden.
pi_132397277
Maar misschien hebben ze een verkeerde naam bij een quote gezet, dat kan natuurlijk.
pi_132397453
Gevonden:

"Verhuurder Wyb Feddema kent de angst van Idsart niet. ,,Hij heeft er met mij nog nooit over gesproken.'' Volgens Feddema voldeed het kamertje bij controles aan alle voorschriften."

Bron: http://m.lc.nl/friesland/regio/article16320693.ece
  maandag 21 oktober 2013 @ 16:12:31 #203
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132397550
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:10 schreef Isegrim het volgende:
Gevonden:

"Verhuurder Wyb Feddema kent de angst van Idsart niet. ,,Hij heeft er met mij nog nooit over gesproken.'' Volgens Feddema voldeed het kamertje bij controles aan alle voorschriften."

Bron: http://m.lc.nl/friesland/regio/article16320693.ece
Ah oke... ;)
  maandag 21 oktober 2013 @ 16:16:42 #204
370431 drakin
vurig typje
pi_132397699
Maar in het interview zaterdag met Wyb zei hij dat er boven zijn pand 4 mensen wonen en dat ze alle 4 eruit waren. Nu blijkt hij de verhuurder te zijn van Idsarts woning.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  maandag 21 oktober 2013 @ 16:18:52 #205
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132397777
Belangrijke getuigen brand melden zich

quote:
Laatste update: 21-10-2013 | 15:14

Leeuwarden - Maandag 21 oktober hebben zich naar aanleiding van berichtgeving in de media twee belangrijke getuigen, een jongeman en vrouw, bij de politie gemeld. Beiden waren in de winkel Wonderstyle aan de Kelders 29 in Leeuwarden toen de brand rond 17.20 uur uitbrak.

Naar aanleiding van de oproep in de media heeft de politie al tientallen tips binnengekregen. Het rechercheteam is hier bijzonder blij mee. Alle informatie kan helpen bij het helder krijgen van de oorzaak van de brand.
Onderzoek

Het technische onderzoek op de plaats delict in de panden aan de Poststraat en de Kelders in Leeuwarden is nog in volle gang. Branddeskundigen van de forensische opsporing de politie in Noord Nederland voeren dit onderzoek uit. Dat is de reden waarom bewoners nog niet terug kunnen naar hun woning.
Veilig

Zodra het onderzoek ter plekke is afgerond, worden de panden overgedragen aan de gemeente. Samen met de brandweer wordt dan gekeken of mensen weer veilig terug kunnen naar hun woning. Vanwege instortingsgevaar wordt het afgezette gebied uitgebreid. Gedurende het onderzoek wordt de plaats delict bewaakt door een beveiligingsbedrijf.
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:16 schreef drakin het volgende:
Maar in het interview zaterdag met Wyb zei hij dat er boven zijn pand 4 mensen wonen en dat ze alle 4 eruit waren. Nu blijkt hij de verhuurder te zijn van Idsarts woning.
Daarom dacht ik ook dat die vrouw de eigenaar was in de eerste instantie...
pi_132398212
Als je het interview naluistert zegt hij inderdaad in eerste instantie dat ze er alle vier uit waren, maar later zegt hij wat anders...
pi_132398736
Er was ook veel verwarring en misinformatie in het begin. En ik weet niet hoeveel panden hij heeft, maar als dat er veel zijn kent hij misschien ook niet alle huurders uit zijn hoofd bij naam. Ik weet niet of hij het beheer van die woningen zelf doet of heeft uitbesteed.
pi_132401892
Ik ben ook erg benieuwd wat nou de uiteindelijke oorzaak blijkt.
Stofzuiger of gasleiding..
Of misschien wel iets heel anders ;(
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  maandag 21 oktober 2013 @ 18:25:31 #209
20074 Paladijn
Jinba Ittai
pi_132402087
Mooie column van Asing Walthaus vandaag in de papieren LC:

Ramptoerisme
Het is goed te begrijpen wat iemand bezielt die bij een brand gaat kijken. Een mengeling van nieuwsgierigheid, ontzetting en zelfs hulpvaardigheid. Heel menselijk en niks verkeerds aan, zo lang ze niemand in de weg staan. Als het om iets huiveringwekkends gaat als de brand van zaterdag komt daar nog medelijden bij met die man van 24 en zijn afschuwelijke lot.

Wat iemand bezielt om mensen die bij de brand gaan kijken voor ‘ramptoeristen’ uit te maken, is minder te begrijpen. Het woord is opzettelijk negatief, om anderen weg te kunnen zetten als onnozelaars met het morele benul van een pissebed. Wie een ander voor ‘ramptoerist’ uitmaakt, zet zichzelf op een voetstuk: ‘Ik ben niet zo. Ik doe daar niet aan. Ik ben een beter mens door thuis te blijven.’

Samuel Pepys bleef gelukkig niet thuis. Hij was een Brit uit de zeventiende eeuw, aan wiens dagboek we een levendige beschrijving danken van de grote brand van Londen in 1666, die drie dagen heeft geduurd. Vanaf een boot zag hij hoe arme mensen zich op de oevers verdrongen en hoe – gek detail – duiven soms zo lang in raamkozijnen en op balkons bleven zitten dat ze met brandende vleugels omlaag stortten.

Die brand was begonnen in de bakkerij van Thomas Farriner, die zijn oven niet helemaal gedoofd zou hebben. Dat ontkende de bakker later. ,,A strange thing, that so horrid an effect should have so mean and uncertain a beginning’’, schreef Pepys. Vreemd, dat zo’n gruwelijk gevolg zo’n klein, onduidelijk begin heeft. Hij had het ook over Leeuwarden kunnen zeggen, waar de brand begonnen schijnt te zijn met een vonk uit een stofzuiger.

Pepys zou nu voor ramptoerist zijn uitgemaakt. Net als de mensen die zaterdag de brandweerlieden onvermoeibaar zagen strijden met vlammen die uit het dak sloegen. Of die zondag na een blik op de ruïnes anders kijken naar de Leeuwarder binnenstad, met die stegen en dicht op elkaar staande huizen. Een goede ramptoerist let op en leert, net als Pepys. Thuisblijvers weten alles al.

En voor mensen weer beginnen te piepen, bedenk voor je dat doet even waarom je in deze topicreeks zit te F5en ;)
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
  maandag 21 oktober 2013 @ 18:27:25 #210
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_132402148
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:18 schreef Vlindur het volgende:
Ik ben ook erg benieuwd wat nou de uiteindelijke oorzaak blijkt.
Stofzuiger of gasleiding..
Of misschien wel iets heel anders ;(
Ergens hoop ik dat het niet zoiets stoms als een stofzuiger is want dat maakt het geheel nog triester dan het al is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')