Bronquote:LEEUWARDEN - Aan de Kelders in het centrum van Leeuwarden woedt een zeer grote brand. Het vuur is ontstaan in kledingwinkel Freestyle en is inmiddels overgeslagen naar vier andere panden.
De bewoners zijn geëvacueerd en worden opgevangen in een restaurant in de buurt. De brand gaat gepaard met een hevige rookontwikkeling. Het is nog onbekend of er ook gewonden zijn.
De brand trekt honderden belangstellenden. De politie roept via Twitter omstanders op om de hulpdiensten vooral de ruimte te geven om hun werk te doen. De hulpverlening is rond half zeven ,,opgeschaald'' naar grip 2. De coordinatie van de hulpverlening ter plaatse krijgt assistentie van een operationeel team, dat elders zetelt. Meestal is dat de brandweerkazerne.
De bandweerkorpsen van Leeuwarden, Boarnsterhim, Menameradiel, Stiens en Smallingerland zijn betrokken bij het blussen.
Bij de brand is vermoedelijk asbest vrijgekomen. Omstanders worden gewaarschuwd uit de rook te blijven. De gemeente adviseert buurtbewoners ramen en deuren gesloten te houden.
Ja best wel raar dat een brand meer aandacht krijgt dan de parachute-ramp in Belgiëquote:Op zondag 20 oktober 2013 12:50 schreef Snowballed het volgende:
Deel 4 alweer.... ik heb nog nooit zo'n lang topic gehad geloof ik....
Ja maar das buitenlandquote:Op zondag 20 oktober 2013 12:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ja best wel raar dat een brand meer aandacht krijgt dan de parachute-ramp in België
Ik kan hem niet meer aanpassenquote:
Je kunt het toch editten?quote:
Het is meer, dat het begon met een klein fikkie, en zich toen ontwikkeld heeft tot wat er uiteindelijk gebeurt is....quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ja best wel raar dat een brand meer aandacht krijgt dan de parachute-ramp in België
die zijn er inderdaad. In de minderheid weliswaar.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:37 schreef c-u-t-e het volgende:
Ik ben zelf een Fries, maar ik spreek de taal niet (versta het wel) en ik vind het enorm asociaal dat Friezen altijd stug Fries blijven praten terwijl lang niet iedereen Fries kan verstaan.
eenschquote:Op zondag 20 oktober 2013 12:42 schreef drakin het volgende:
Maar dan nog, Fries is gewoon de eerste taal en ook logisch om te spreken. Daarnaast zijn de meeste Friezen beleefd genoeg even voor een niet verstaander te vertalen.
En er worden ook cursussen Fries gegeven, meestal gevolgd door niet Friezen.
deden ze dat maar eens! Het is meteen in het nederlands. Welke winkel was dat waar jij in het Fries werd aangesproken?quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:45 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Ik klaag nergens over, is alleen irritant dat als ik in Friesland een winkel in loop dat ik meteen door personeel in het Fries wordt aangesproken. Hier in de provincie Groningen is het gebruikelijk om klanten gewoon in het Nederlands aan te spreken, wel zo netjes.
Gewoon op edit klikken en even het laatste nieuws erin zettenquote:Op zondag 20 oktober 2013 12:56 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Weet ik, maar ik heb geen idee wat en hoe ik iets moet veranderen.
Nee dan had ik dit deel moeten openen denk ik....quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:56 schreef drakin het volgende:
[..]
Je kunt het toch editten?
Naja als men dit leest komt men er vanzelf achter dat er inmiddels al wat meer/anders bekend is.
Had ze gezegd, was in Drachten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:57 schreef Apotheose het volgende:
[..]
die zijn er inderdaad. In de minderheid weliswaar.
[..]
eensch
[..]
deden ze dat maar eens! Het is meteen in het nederlands. Welke winkel was dat waar jij in het Fries werd aangesproken?
Ik zoek even het laatste nieuws op, of jij stuurt even een link. Dan zet ik die erin!quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:59 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Nee dan had ik dit deel moeten openen denk ik....
Ik heb die OP ook echt veel te snel getypt gister.....![]()
Hier staan de meeste berichten (NL vlaggetje staat erachter) http://www.omropfryslan.nl/quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:00 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Ik zoek even het laatste nieuws op, of jij stuurt even een link. Dan zet ik die erin!
Qua natuur vind ik het een fraaie provincie, maar de grootste verscheidenheid? Hm. Niet meer dan bijvoorbeeld Noord-Holland.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:51 schreef drakin het volgende:
Drachten is vind ik zelf ook niet zo'n mooi dorp.
Maar qua natuur heeft Friesland de grootste verscheidenheid.
ok, daar overheen gelezenquote:Op zondag 20 oktober 2013 13:00 schreef drakin het volgende:
[..]
Had ze gezegd, was in Drachten.
Maar veel winkels hebben nu ook dat Doutzen zoentje, of een sticker met Praat maar Fries. Dat vind ik wel fijn dat je dan weet dat je gewoon in je eigen taal je boodschappen kan doen.
Dat is niet raar, puur identificatie en verwantschapquote:Op zondag 20 oktober 2013 12:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Op het MCL na. Ben daar vorig jaar geopereerd, werd door verpleegkundig personeel ook in het Fries aangesproken terwijl er op de afdeling bariatrie waar ik toen ook lag bijna geen Friezen lagen en dat wisten ze.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:49 schreef c-u-t-e het volgende:
Drachten? Tsjah, dat is een volk apart haha..![]()
Nee grapje, ik kom uit Leeuwarden, en daar gaat het anders vind ik.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:06 schreef c-u-t-e het volgende:
Zo, heb er even een verhaaltje neer gezet en een link..
Neh ik denk dat het komt omdat het ongoing is, wat snowballed al zegt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat is niet raar, puur identificatie en verwantschap
Klopt! Daar heb je gelijk in. Heb er kortgeleden een week gelegen en ben er ook geopereerd en vond het zeer onbeschoft dat ik niet in het Nederlands aangesproken werd.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:06 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Op het MCL na. Ben daar vorig jaar geopereerd, werd door verpleegkundig personeel ook in het Fries aangesproken terwijl er op de afdeling bariatrie waar ik toen ook lag bijna geen Friezen lagen en dat wisten ze.
Omdat je anders alle grachtenpanden in NL moet slopen (dus ook heel A'dam bijv)quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:07 schreef Wokkel het volgende:
Waarom is het uberhaupt toegestaan zulke brandgevaarlijke panden te exploiteren?
Tsjah.. Dat moet je niet hier vragen denk ik..quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:07 schreef Wokkel het volgende:
Waarom is het uberhaupt toegestaan zulke brandgevaarlijke panden te exploiteren?
Toch zou zo'n brand op Fok amper tot geen aandacht krijgen als hij had gewoed in Gent of Neuss. Dus identificatie en verwantschap spelen wel degelijk ook een rol. Naast het punt idd dat het een soort 'vervolgverhaal' is dat je vanuit je luie stoel samen met anderen kunt becommentariëren.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:07 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Neh ik denk dat het komt omdat het ongoing is, wat snowballed al zegt.
Een familiedrama van 2 vermiste jongens kreeg op fok 48 topics, een ander dat al gebeurd was toen het bekend werd 48 berichten
Gevel laten staan en fatsoenlijke bouw erachter. Stukken veiliger.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:09 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Omdat je anders alle grachtenpanden in NL moet slopen (dus ook heel A'dam bijv)
Jawel, bos, meren, zee, waddengebied, kale duinen, buitenzees gebied(waar die paarden toen bijna verdronken) etc..quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:02 schreef Lkw het volgende:
[..]
Qua natuur vind ik het een fraaie provincie, maar de grootste verscheidenheid? Hm. Niet meer dan bijvoorbeeld Noord-Holland.
Het is tegenwoordig allemaal scheef.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:11 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Gevel laten staan en fatsoenlijke bouw erachter. Stukken veiliger.
Als je tegenwoordig een astronaut wil afsteken moet je ene bril en aansteeklont hebben, als je een winkel wilt beginnen met hoog brandbaar materiaal in een hoog brandbaar pand is dat geen probleem.
Die jongens hadden zeer goede PR en wie voelt nou niet mee met de vermissing van kleine kinderen?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:07 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Neh ik denk dat het komt omdat het ongoing is, wat snowballed al zegt.
Een familiedrama van 2 vermiste jongens kreeg op fok 48 topics, een ander dat al gebeurd was toen het bekend werd 48 berichten
ok. En toen je zei dat je Nederlands spreekt en geen Fries verstaat, gingen ze toen door met Fries of schakelden ze? Zo nee: dan heb je gelijk en is het onbeschoft. Zo ja: wat is het probleem? Ja sorry maar ik vind het goed. Fries is een taal in Friesland. Je ligt in MCL in de hoofdstad van Friesland. 1+1 = ?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:08 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Klopt! Daar heb je gelijk in. Heb er kortgeleden een week gelegen en ben er ook geopereerd en vond het zeer onbeschoft dat ik niet in het Nederlands aangesproken werd.
Niet alleen de gevel van een oud pand maakt het tot een monument. Het is wat mij betreft behoorlijk misdadig om al die historie achter de gevels van oude panden zomaar te slopen. Volgens mij zijn er ook andere manieren om ze een stuk brandveiliger te maken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:11 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je tegenwoordig een astronaut wil afsteken moet je ene bril en aansteeklont hebben, als je een winkel wilt beginnen met hoog brandbaar materiaal in een hoog brandbaar pand is dat geen probleem.
Nee, ze praten gewoon door, en ik blijf niet herhalen dat ik geen Fries spreek. Ben gekke Henkie niet. En dan nog, niet iedereen is Fries. Is dat zo enorm moeilijk? Als je merkt dat iemand Fries spreekt, prima, praat maar raak. Maar als je merkt dat iemand NIET Fries spreekt is het toch een kleine moeite om Nederlands te gaan praten?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:13 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ok. En toen je zei dat je Nederlands spreekt en geen Fries verstaat, gingen ze toen door met Fries of schakelden ze? Zo nee: dan heb je gelijk en is het onbeschoft. Zo ja: wat is het probleem? Ja sorry maar ik vind het goed. Fries is een taal in Friesland. Je ligt in MCL in de hoofdstad van Friesland. 1+1 = ?
Niet alleen de gevels zijn monumenten.... de hele panden zijn dat vaak...quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:11 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als dat op een minder destructieve manier kan. Mijn vraag is: Waarom is dit niet verplicht?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:14 schreef Lkw het volgende:
[..]
Niet alleen de gevel van een oud pand maakt het tot een monument. Het is wat mij betreft behoorlijk misdadig om al die historie achter de gevels van oude panden zomaar te slopen. Volgens mij zijn er ook andere manieren om ze een stuk brandveiliger te maken.
Ik ben niet bekend met Friezen maar spreekt iedereen daar ook Nederlands?quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:15 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Nee, ze praten gewoon door, en ik blijf niet herhalen dat ik geen Fries spreek. Ben gekke Henkie niet. En dan nog, niet iedereen is Fries. Is dat zo enorm moeilijk? Als je merkt dat iemand Fries spreekt, prima, praat maar raak. Maar als je merkt dat iemand NIET Fries spreekt is het toch een kleine moeite om Nederlands te gaan praten?
Ja, iedereen hier kan best Nederlands praten. Het is echt onzin dat wij een stel buitenlanders zijn haha. Friesland is dan wel Friesland, maar waar ligt Friesland? In NEDERLANDquote:Op zondag 20 oktober 2013 13:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik ben niet bekend met Friezen maar spreekt iedereen daar ook Nederlands?
Omdat er kennelijk nog niet genoeg branden en slachtoffers zijn geweest, vaak grijpt men pas in of gaat men nadenken nadat er iets gebeurd is. Niet eerder.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:16 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als dat op een minder destructieve manier kan. Mijn vraag is: Waarom is dit niet verplicht?
Zo'n pand voldoet best aan brandveiligheidseisen, (vluchtwegen ed) en als je alle oude panden wil ombouwen kun je beter elke binnenstad platgooien....quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:16 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als dat op een minder destructieve manier kan. Mijn vraag is: Waarom is dit niet verplicht?
Studentenpanden voldoen altijd aan de eisen... maar wat er na een controle gebeurt, daar heeft de brandweer ook niet altijd zicht op...quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:21 schreef c-u-t-e het volgende:
Het is inderdaad bijna onmogelijk om alle gebouwen te gaan ombouwen. Lijkt mij dat die panden gewoon aan bepaalde eisen moesten voldoen, of dat in dit geval ook zo was weet ik niet, maar de brandweer is erg streng hoor.
Ook op mijn werk word er goed gecontroleerd door de brandweer.
Noord-Holland heeft duinen, wadden, waddeneilanden (Texel en Wieringen), meren, zee, bos, stuwwallen (Gooi), veengebieden, een heuse IJsselmeerpolder, droogmakerijen, unieke gebieden als de Eilandspolder, etc. Maar ik ben het met je eens dat grote gebieden betrekkelijk saai zijn.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:12 schreef drakin het volgende:
[..]
Jawel, bos, meren, zee, waddengebied, kale duinen, buitenzees gebied(waar die paarden toen bijna verdronken) etc..
Noord Holland vind ik eigenlijk vrij saai op Texel na.
Gelderland ook al heb ik er nooit gewoond vind ik dan wel zeer mooi
Klopt ja. De brandweer kan moeilijk iedere dag een controle brengen hahaha..quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:23 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Studentenpanden voldoen altijd aan de eisen... maar wat er na een controle gebeurt, daar heeft de brandweer ook niet altijd zicht op...
(een oude wasmachine even op de gang zetten.. ed)
Ik ben bijna 30 (oh boy ik word echt oudquote:Op zondag 20 oktober 2013 13:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik ben niet bekend met Friezen maar spreekt iedereen daar ook Nederlands?
Bronquote:Winkelgevel Kelders neergehaald
LEEUWARDEN - Op de Kelders in Leeuwarden wordt zondagmiddag nog zeker één winkelgevel neergehaald.
Brandweermannen krijgen op deze manier de mogelijkheid de laatste bluswerkzaamheden te verrichten. In ieder geval drie winkelpanden zijn door het vuur verwoest. Aangrenzende panden hebben zeer grote schade opgelopen.
Hiervan wordt onderzocht of de gevels alsnog worden neergehaald of dat de gevels kunnen worden gestut. Politiewoordvoerder Cor Reijenga verwacht 'dat het nog wel even zal duren' voordat de precieze oorzaak van de brand kan worden vastgesteld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |