abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132352318
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:44 schreef Snowsquall het volgende:

[..]

Tja, dat je vast houdt aan een eigen taal helpt ook niet in de communicatie........
Toen hier laatst om 4u snachts een woning in de fik stond waar een moeder en 2 kinderen om kwamen in de brand stond het halve land hier.....maarja hier in cuijk praten ze enigszins verstaanbaar NLs...en dat scheelt. :Y
ow het ligt gewoon aan de taal en daarom komen ze niet naar Friesland. Want Friezen spreken, naast Fries, natuurlijk geen woord Nederlands. /sarcasme

quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:50 schreef drakin het volgende:

[..]

Op de Omrop horen ze gewoon Fries te praten behalve als de geinterviewde het zelf niet kan.

Als je het in het nederlands wil had de nederlandse pers maar moeten komen.

Verder had de pers uit Leeuwarden zelf ook wel uit hun nest kunnen komen, en dan had je verslag gekregen in het Liwwaddes
Dit idd.
just give a second thought
what if we don't get caught...
  zondag 20 oktober 2013 @ 10:51:56 #177
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_132352345
Ik heb niks tegen Fries, maar vond het wel irritant dat die verslaggever mensen in het Fries bleef interviewen terwijl ze het zelf niet spraken (en sommigen verstonden het blijkbaar ook niet helemaal goed).
  zondag 20 oktober 2013 @ 10:52:31 #178
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132352356
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:51 schreef CherryOnTop het volgende:
Ik heb niks tegen Fries, maar vond het wel irritant dat die verslaggever mensen in het Fries bleef interviewen terwijl ze het zelf niet spraken (en sommigen verstonden het blijkbaar ook niet helemaal goed).
Denken ze niet bij na.
  zondag 20 oktober 2013 @ 10:53:27 #179
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_132352371
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:52 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Denken ze niet bij na.
Hoezo, je hoort het toch als iemand in een andere taal terug praat tegen je? :{ Ik blijf ook niet in het Nederlands praten als iemand alleen Engels blijkt te kunnen spreken (bijvoorbeeld).
pi_132352406
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:52 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Denken ze niet bij na.
Of wel. Die mensen komen niet zomaar op tv, er is eerst gevraagd of ze wel wilden (anders sta je ook niet heel toevallig net buiten beeld naast de verslaggever) en daarbij is ongetwijfeld overlegd dat de vragen in het Fries worden gesteld en dat de antwoorden in het Nederlands mogen worden gegeven.
pi_132352411
dat is gewoon omrop. Ze geven dat van te voren heus wel aan en als diegene geen Fries verstaat schakelen ze wel. Ik kan dat zelf niet. Als iemand wel Fries verstaat maar het niet spreekt - schakel ik wel in Nederlands, want daar ga ik dan toch automatisch in over.
  zondag 20 oktober 2013 @ 10:57:17 #182
370431 drakin
vurig typje
pi_132352431
Friezen kunnen bijna allemaal erg goed Engels, maar het is gewoon een Friese zender en daarom praat men daar Fries. De zender van Harlingen praat men Nederlands en op de zender van Leeuwarden Liwwaddes en nederlands en heel soms Fries.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:01:09 #183
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_132352490
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:51 schreef CherryOnTop het volgende:
Echte Leeuwarders spreken ook geen Fries maar Liwwadders (een soort stadsfries) ze verstaan het echter prima.

Ze zullen dan op vragen in het Fries overstappen op Nederlands ipv Liwwadders.

Je wil niet weten hoeveel verschillende dialecten het Fries heeft.
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:07:35 #184
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_132352608
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 08:24 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

in de meeste gevallen van brand stikken de slachtoffers eerst door de rook,dus van pijnlijk levend verbranden is dan geen sprake.

Lijkt me alsnog geen toffe manier om aan je einde te komen...
Nee, als je weet dat je geen kant op kunt zit je dus letterlijk te wachten op je dood. :{
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  † In Memoriam † zondag 20 oktober 2013 @ 11:09:12 #185
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_132352628
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:50 schreef Apotheose het volgende:

[..]

ow het ligt gewoon aan de taal en daarom komen ze niet naar Friesland. Want Friezen spreken, naast Fries, natuurlijk geen woord Nederlands. /sarcasme

Nouja uhh, de brand lijkt me serieus genoeg om er aandacht aan te besteden(imho) dus zeg jij maar wat de reden zou kunnen zijn dat er bedroevend weinig landelijke aandacht voor was gisteravond.
Nieuwsuur bijv, gisteravond om 22u op NL2 die zeiden als 4e of 5e onderwerp even een kort zinnetje over de brand en verder niks......bespottelijk gewoon.....maarja, wat de reden daarvan is....beats me O-)
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:12:11 #186
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132352680
Zo zie je maar weer...
Als er iets moet gebeuren, moet je het zelf doen....

Goedemorgen btw :O
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  † In Memoriam † zondag 20 oktober 2013 @ 11:12:53 #187
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_132352686
true ;)
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_132352718
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 11:07 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Nee, als je weet dat je geen kant op kunt zit je dus letterlijk te wachten op je dood. :{
" gelukkig" gaat dat relatief snel. maar doodeng zal het wel zijn ja -O-
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_132352742
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 11:09 schreef Snowsquall het volgende:

[..]

Nouja uhh, de brand lijkt me serieus genoeg om er aandacht aan te besteden(imho) dus zeg jij maar wat de reden zou kunnen zijn dat er bedroevend weinig landelijke aandacht voor was gisteravond.
Nieuwsuur bijv, gisteravond om 22u op NL2 die zeiden als 4e of 5e onderwerp even een kort zinnetje over de brand en verder niks......bespottelijk gewoon.....maarja, wat de reden daarvan is....beats me O-)
nieuws is nieuws. En die brand is echt serious shit inderdaad. Als je ook maar iets van een journalist bent laat je je niet tegenhouden door de taal. Maar misschien is Friesland zelf gewoon niet interessant genoeg.... -O-
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:17:17 #190
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132352745
quote:
20 oktober, 2013 - 11:08 -

De brandweer moet zondagochtend zo nu en dan in actie komen op de Kelders in Leeuwarden. Het grote vuur is uit, maar hier en daar zijn nog kleine brandjes. Die zijn in pand waar de brand is begonnen, waarin twee winkels zitten. Dat pand is voor het grootste gedeelte ingestort. De naastgelegen panden hebben grote schade opgelopen. Daarbij zit ook het geboortehuis van Mata Hari, al lijkt vooral de aanbouw betroffen.
Bron

Extra uitzending om 12u: http://www.omropfryslan.nl/live/omrop-fryslan-tv
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:19:46 #191
386633 Adnap
I love Life !
pi_132352785
Wat ik erg vind is dat er dus nu al ramptoerisme op gang komt. Verzoek van de politie/gemeente via twitter om als je blieft niet te komen.

dat nabestaanden een bloemetje willen leggen oke maar verder heeft niemand behalve hulpverlening er wat te zoeken mijns inziens
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_132352853
Ben ik een weekend niet in us moaie Fryslan, gebeurt er dit...
Maar even serieus, wat erg. Natuurlijk is er relatief weinig aandacht van de media, zijn we anders gewend?
Verder is het hopen dat er niet te veel ramptoeristen op af komen.
pi_132352977
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 11:19 schreef Adnap het volgende:
Wat ik erg vind is dat er dus nu al ramptoerisme op gang komt. Verzoek van de politie/gemeente via twitter om als je blieft niet te komen.

dat nabestaanden een bloemetje willen leggen oke maar verder heeft niemand behalve hulpverlening er wat te zoeken mijns inziens
Sowieso om bij zo'n brand te kijken en alles, het zal wel aan mij liggen maar ik vind het echt niet kunnen. :') Beetje staan kijken alsof het een show is. En nu allemaal kijken naar de plaats waar het heeft plaatsgevonden, jezus. :P
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:32:43 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132353023
En dan tegen elkaar zeggen dat het zo erg is...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:32:56 #195
370431 drakin
vurig typje
pi_132353027
Maar over de media die nu wegblijft.

Als een industriegebouw in de buurt van Rotterdam fikt staat de complete pers erbovenop en krijgt ook vrij veel zendtijd, zelfs eerste of 2e onderwerp in het nieuws.

Hoe was dat destijds toen het FEC in de fik stond? Was er toen landelijke pers bij of niet?
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_132353035
Tja, brand is prachtig om te zien. Mijn vader kwam net uit de kroeg en heeft ook staan kijken. Ik zou dat ook gedaan hebben, vuur is fascinerend...
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:35:59 #197
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132353090
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 11:33 schreef Isegrim het volgende:
Tja, brand is prachtig om te zien. Mijn vader kwam net uit de kroeg en heeft ook staan kijken. Ik zou dat ook gedaan hebben, vuur is fascinerend...
Zolang er een beetje ruimte is, is dat niet zo erg, maar mensen hebben geen idee wat voor overlast ze de hulpverleners bezorgen....

Die zijn dus ook bezig met omstanders.. terwijl hun inzet ook ergens anders kan zijn....
pi_132353091
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:50 schreef drakin het volgende:

[..]

Op de Omrop horen ze gewoon Fries te praten behalve als de geïnterviewde het zelf niet kan.

Als je het in het nederlands wil had de nederlandse pers maar moeten komen.

Verder had de pers uit Leeuwarden zelf ook wel uit hun nest kunnen komen, en dan had je verslag gekregen in het Liwwaddes
Dat het grootste deel van de programmering in het Fries is, is geen enkel probleem, zeer begrijpelijk en als Hollander vind ik het zelfs lovenswaardig dat mens het Fries graag levend wil houden.

Maar in het geval van berichtgeving over een nieuwsitem met een dergelijke lokale/regionale impact moet je als regionale zender ook denken aan de vele mensen die er in de buurt wonen of werken die geen Fries spreken. Zeker in een studentenstad als Leeuwarden zijn dat nogal wat mensen. Op zijn minst een samenvatting in het Nederlands zou op zijn plaats geweest zijn.
pi_132353118
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 11:33 schreef Isegrim het volgende:
In de wetenschap dat er iemand ligt dood te gaan, nee, echt heel fascinerend en prachtig. :') Ik vind het niet kunnen van zulke mensen, ga weg als er dikke gevaarlijke brand is en laat hulpverleners het werk doen. Hele erge sensatiezoekers.
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:38:56 #200
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_132353138
salvagedennis twitterde op zondag 20-10-2013 om 11:36:23 Bedankt @VlbLeeuwarden voor het leveren van truck met diesel voor onze voertuigen #brand #leeuwarden Kennissen zijn beter dan kennis. #sn1b reageer retweet
Handig, zo'n vliegbasis om de hoek....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')