Volgens E=MC2 wel.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:01 schreef pokkerdepok het volgende:
denk niet dat er een limiet aan snelheid is.
Warp travel? Dan leg je een kortere afstand af dan het licht, maar je gaat niet sneller dan de lichtsnelheid.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:58 schreef MouzurX het volgende:
Er zijn manieren om dit limiet te omzeilen.. o.a iets waar nasa nu mee bezig is, dus jouw eerste en enige voorbeeld dat zou moeten aantonen dat we in een simulatie zouden leven klopt al niet helemaal.
mar stel dat we met de snelheid van het licht reizen, en je gooit een balletje in het ruimteschip, dan gaat ie toch sneller?quote:
waarom zou hij sneller gaan? omdat hij lichtsnelheid + gooisnelheid gaat? zo werkt dat nietquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:03 schreef pokkerdepok het volgende:
stel dat we met de snelheid van het licht reizen, en je gooit een balletje in het ruimteschip, dan gaat ie toch sneller
Volgens mij is het zo dat je het balletje niet kunt bewegen als je met de snelheid van het licht reist. Dat kost immers oneindig veel energie.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:03 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
mar stel dat we met de snelheid van het licht reizen, en je gooit een balletje in het ruimteschip, dan gaat ie toch sneller?
Leuk detail is dat fototonen ook niet sneller dan het licht gaan als deze afkomstig zijn uit de koplamp van een rijdende auto.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:05 schreef mschol het volgende:
[..]
waarom zou hij sneller gaan? omdat hij lichtsnelheid + gooisnelheid gaat? zo werkt dat niet
mar dat is de hele truuk dus. zo kan je dus die natuurwet omzeilen. vraag maar aan einstein.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:05 schreef mschol het volgende:
[..]
waarom zou hij sneller gaan? omdat hij lichtsnelheid + gooisnelheid gaat? zo werkt dat niet
de lucht in een ruimte schip staat immers "stil" (ik weet zo 1,2,3 niet meer hoe ze dat in de natuurkundige termen noemen)
misschien kan je het 'klimaat' in je ruimteschip wel normaliseren. vast wel. als een vliegtuig 800km/u vriegt, heb je daar per slot van rekening ook geen last van.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:05 schreef bondage het volgende:
[..]
Volgens mij is het zo dat je het balletje niet kunt bewegen als je met de snelheid van het licht reist. Dat kost immers oneindig veel energie.
lichtdeeltjes hoeven ook niet het maximum te bepalen. het zijn gewoon de deeltjes met de grootste snelheid, die wij kennen. tot nu toe.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:07 schreef bondage het volgende:
[..]
Leuk detail is dat fototonen ook niet sneller dan het licht gaan als deze afkomstig zijn uit de koplamp van een rijdende auto.
Het probleem is echter dat als je sneller wilt dan het licht dit oneindig veel energie kost en daardoor wordt geblokkeerd.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
lichtdeeltjes hoeven ook niet het maximum te bepalen. het zijn gewoon de deeltjes met de grootste snelheid, die wij kennen. tot nu toe.
onze kennis is nog niet toerijkend om dat als feit te zien. zolang wijzelf niet met de snelheid van het licht kunnen reizen, nog niet eens een klein beetje, weten we er eigenlijk nog niets vanaf. misschien hebben we er tegen die tijd zo iets op gevonden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:18 schreef bondage het volgende:
[..]
Het probleem is echter dat als je sneller wilt dan het licht dit oneindig veel energie kost en daardoor wordt geblokkeerd.
Dat is kwantummechanica, verstrengeling noemt men dat. Hierbij wordt geen (data) verzonden, dit is de reden dat het wel sneller dan het licht kan.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:23 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
er zijn hele kleine deeltjes die op twee plaatsen tegelijk kunnen zijn. die maken soort van teleport-achtige sprongen. dat kunnen we nog niet verklaren, maar het geeft wel aan dat er veel meer mogelijk is dan wat we nu weten.
maar met demeeste principes is het zo, dat het op meer dan 1 niveau toepasbaar is. dus dat hoeft niet te betekenen dat wij daar nooit iets mee zouden kunnen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:26 schreef bondage het volgende:
[..]
Dat is kwantummechanica, verstrengeling noemt men dat. Hierbij wordt geen (data) verzonden, dit is de reden dat het wel sneller dan het licht kan.
Als je dat op bovenstaande manier doet dan zit je met een kopie van het geteleporteerde, deze moet je vernietigen. Lijkt me niet zo'n fijn ideequote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:23 schreef pokkerdepok het volgende:
en stel dan dat teleporteren op een of andere manier dus mogelijk is, dan kan je dus met vele malen de snelheid van het licht reizen.
Kwantummechanica zit sowieso nog veel rek in, we kunnen nog lang niet alles verklaren. Het zijn ook maar theorieën, deze kunnen naargelang nieuwe ontdekkingen aangepast worden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:27 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
maar met demeeste principes is het zo, dat het op meer dan 1 niveau toepasbaar is. dus dat hoeft niet te betekenen dat wij daar nooit iets mee zouden kunnen.
wie zegt dat het een kopie is? okee teleportatie wordt nog wel lastig, maar wie weet..quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:27 schreef bondage het volgende:
[..]
Als je dat op bovenstaande manier doet dan zit je met een kopie van het geteleporteerde, deze moet je vernietigen. Lijkt me niet zo'n fijn idee
precies.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:32 schreef bondage het volgende:
[..]
Kwantummechanica zit sowieso nog veel rek in, we kunnen nog lang niet alles verklaren. Het zijn ook maar theorieën, deze kunnen naargelang nieuwe ontdekkingen aangepast worden.
Met dat soort dingen loop je iig. tegen de grenzen van onze wereld aan.. Interessant ideequote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:55 schreef cherrycoke het volgende:
kijk naar bijvoorbeeld, lichtsnelheid het heeft limitaties, een object kan nooit sneller dan het licht gaan. zullen ze dit gedaan hebben zodat wij nooit "out of bounds" kunnen gaan?
/discuss
Reageer dan inhoudelijk. Zeker als je het beter meent te weten.quote:
Voor jou verloopt de tijd anders als je in het ruimteschip zit. Je kunt rustig een balletje voor je uit gooien.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:03 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
mar stel dat we met de snelheid van het licht reizen, en je gooit een balletje in het ruimteschip, dan gaat ie toch sneller?
Het wordt een ander verhaal als je probeert dat balletje voor het ruimte schip uit te gooien.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Voor jou verloopt de tijd anders als je in het ruimteschip zit. Je kunt rustig een balletje voor je uit gooien.
Voor iemand die het schip ziet passeren staat de tijd in het schip stil, dus voor die persoon ben je volstrekt bewegingsloos.
Althans, zo'n soort verhaal is het. Ik heb niet de pretentie dat ik het begrijp
In de ruimte heb je natuurlijk geen luchtweerstand. Het zou moeten kunnen, en ik heb weleens begrepen dat je ook de lichtbundel van een koplamp gewoon voor het schip uitschijnt bij een dergelijke snelheid. Anaders wordt het voor de toeschouwer. Maar hoe me ten goede. Ik kan er geen stellige uitspraken over doen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 21:22 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het wordt een ander verhaal als je probeert dat balletje voor het ruimte schip uit te gooien.
Als het je lukt zou die sneller gaan, maar het gaat je nooit lukken. Met de hand lukt het al niet of nauwelijks om het te doen bij een rijdende auto met 300 km per uur (steek je arm maar eens uit het raampje), laat staan bij 300.000 km per seconde.
De hoeveelheid energie die het kost valt te berekenen en dan kom je al snel uit op complete zonnestelsels, om b.v. een wormhole van enkele vierkante meters op te wekken. Niet bijster efficient.
Bovendien geen algemeen toegepaste methode in de ruimte, aangezien er nog nooit een ster plotseling verdwenen is aan het firmament
Wellicht dat ooit zal blijken dat het praktisch gezien onhaalbaar is om binnen een mensenleven van hot naar her te reizen in het universum. Dat zou i.i.g. ook een verklaring kunnen zijn voor de fermiparadox.
Ook de ontdekking van leven op andere planeten (zonnestelsels) is daar sterk van afhankelijk.
Al bouwen we een extreem sterke telescoop waarmee we op andere planeten kunnen kijken tot op google streetview niveau, dan nog is wat we zien eeuwen tot millenia oud of zelfs nog ouder. Het biedt geen zicht op de "actuele" situatie.
Bidirectionele communicatie is over afstanden groter dan 30-50 lichtjaar (een miniscule afstand op galactisch niveau) ook al nagenoeg onmogelijk.
Al wemeld het van het leven in het universum, onderling contact is niet bepaald eenvoudig en mogelijk uiterst zeldzaam.
Jein. De ruimte is evenmin "leeg". Er zijn wel degelijk gassen in de ruimte, maar dan extreem verdunt. Bij dergelijke snelheden gaan die echter wel weer een rol spelen. De vergelijking gaat op dat punt echter niet volledig op, dat klopt. De weerstand was echter niet het punt. Je kunt met je arm die bal die snelheid (hoeveelheid energie) niet meegeven, al doe je nog zo je best.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 21:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
In de ruimte heb je natuurlijk geen luchtweerstand. Het zou moeten kunnen, en ik heb weleens begrepen dat je ook de lichtbundel van een koplamp gewoon voor het schip uitschijnt bij een dergelijke snelheid. Anaders wordt het voor de toeschouwer. Maar hoe me ten goede. Ik kan er geen stellige uitspraken over doen.
Waarom kijk je zo neer op anderen en waarom schrijf je ze gelijk geestelijke kwalen toe?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 22:30 schreef Sjeenkske het volgende:
Een simulatie? Beetje last van grootheidswaanzin? Hoe groot moet de wereld zijn wil je erop kunnen leven volgens jou'.
Zo werkt het ook weer niet helemaal. Voor sommigen zal zoiets gelden, maar dit zit toch net even anders in elkaar.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:14 schreef Sjeenkske het volgende:
<snip>
Denken in een simulatie te leven is een uitgang zoeken in de werkelijkheid. Je ziet een film (The Matrix) en gaat denken dat het echt is, zolang het niet ontkent kan worden.
<snip>
We vallen mensen hoe dan ook niet persoonlijk aan. Anderen geestesziekten aanwrijven alleen maar omdat je het niet met hen eens bent is helemaal niet aan de orde.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:14 schreef Sjeenkske het volgende:
Ik kijk op niemand neer. Iedereen is voor mij gelijk. Alleen zodra mensen proberen te verheven boven anderen door onzin te verkondigen krijgen ze de volle lading terug.
Denken in een simulatie te leven is een uitgang zoeken in de werkelijkheid. Je ziet een film (The Matrix) en gaat denken dat het echt is, zolang het niet ontkent kan worden.
Als je iets beweert, kom dan met duidelijke standpunten en ga niet beweren dat iedereen tegen je is. Onze wereld zou een stuk realistischer zijn als we al die onzin uit de wereld gingen helpen in plaats van hier waarde aan te geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |