TS, zelfs als je een donkere FOK!ker bent, zegt het eigenlijk helemaal niets. Niet alle donkere mensen vinden het racistisch, maar er zijn wel een aantal die het wel racistisch vinden.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook donker, maar ik geniet van het feest. Ik geniet hoe blij de kinderen zijn en het is een vrolijke feestdag. Heck, zelfs ik schmink (mijn huidskleur= donkerbruin, schmink = zwart) me weleens en verkleed me als zwarte piet in het verleden, alleen voor die blije koppies van de kinderen
Maar ik vind het wel een racistisch feest. Om eerlijk te zijn zou het mij niet eens zo veel boeien, maar raar genoeg zijn het de blanke Nederlanders die ervoor zorgden dat ik altijd een naar onderbuik gevoel krijg als ik denk aan het sinterklaasfeest.
Racisme zal er altijd zijn. Ik word regelmatig herinnert door kinderen, tieners, volwassen mensen en oudere mensen dat ik in feite, zwart ben. Alleen om die reden moet ik worden uitgelachen, moeten er sarcastische en denigrerende opmerkingen gegeven worden en moet ik worden neergekeken. Alleen omdat ik een andere huidskleur heb.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die normaal met mij kunnen omgaan.
Vanaf augustus/September tot naar Januari, wordt het anders. Je ziet pepernoten in de winkels staan, je ziet af en toe reclames en de sinterklaasfeest is weer terug.
Ondanks ik mij niet verkleed als zwarte piet, word ik wel constant herinnert dat ik een zwarte piet ben. Een stuk vaker dan mij alleen herinneren dat ik zwart ben bij het rest van het jaar. Ik heb soms geen zin om het huis uit te gaan, omdat er altijd iemand is dat even flink moeten lachen en een opmerking moeten geven dat ik in blijkbaar, zwarte piet ben.
En vertel mij niet dat de kleine kinderen (waar het om gaat), dat zij het verschil wel zullen snappen. Vaak zie je kleine kinderen die naar mij gaan wijzen en schreeuwen: “mam, kijk, de zwarte piet!”. En begrijp mij niet nogmaals verkeerd, ik neem het hen niet kwalijk, ze weten het niet beter en ik vind het vrij logisch dat ze in de war zijn.
Bij mensen die het wel beter weten, maar toch even mij neer willen halen, neem ik het wél kwalijk.
Wel raar eigenlijk. Ik lees en hoor regelmatig dat het de negers zijn, die het zichzelf oproepen dat het racistisch is. Dat ze het feest zelf racistisch maken naar hun eigen interpretatie. Tot nu toe word ik telkens herinnerd dat ik blijkbaar veel lijk op een zwarte piet.
Als ik zo behandeld word, hoe kan ik nu NIET die link leggen tussen negers en de zwarte piet?
En toen dacht ik erover na (let op: ik zat hierover na te denken sinds ik 6 jaar was, waar ik vanaf toen herinnerd werd dat ik verdacht veel op een zwarte piet leek).
Is het niet een bééétje apart dat de zwarte piet zwart van het roet is, maar zijn lippen perfect rood zijn? Is het niet toevallig dat ze donker krullend haar hebben (en nee, dat haar krijg je niet als het verbrand is. Jezus mensen)? En dan ook nog van die grote gouden oorbellen erbij, maakt het een mooie combinatie. Het bestond ook bij de periode waar slavernij vrij normaal was.
Dus daarna dacht ik: hoe had ik zelf die link nou NIET kunnen leggen?
Het is raar dat ik eerst goed moet nadenken wat voor kleding ik aan moet doen voordat ik het huis uit ga rond deze periode. Oppassen met bepaalde mutsen, geen gouden sieraden dragen, geen rode lippenstift dragen en het vervelendste vind ik dat ik geen afro als kapsel kan dragen. Mijn natuurlijke haar.
Dit doe ik om te verkomen dat ik al die opmerkingen ‘uitnodig’. Net als slutshaming, waar het voor de vrouwen blijkbaar hun eigen schuld is als ze worden betast als ze iets dragen wat veel bloot laat zien. Let op dat ik niet mee eens ben, maar dat krijg je wel enorm vaak te horen. Hetzelfde principe is dat in dit geval.
Maar het enige wat ik nu doe is voorkomen dat ik veel opmerkingen erover krijg. Ik kan het niet helemaal stoppen.
Maar weetje, ik ben het wel een klein beetje gewend. Ik heb het niet geaccepteerd, maar ik ben het gewend. Het scheelt dat ik het erover kan praten met mijn familie en andere donkere medemensen die hetzelfde meemaken.
Wat ik wél erg vind is dat ik eigenlijk hard zit te twijfelen of ik kinderen wil hebben en ze hier in Nederland wil laten opgroeien. Ik heb weinig behoefte om hen de zelfde ervaring te geven. Dat ze gepest worden op school en dat ze uitgejoeld, uitgelachen worden en belachelijk worden gemaakt door vreemden (jong en oud).
Toen vond ik het te ver gaan. Het is toch een kinderfeest? Waarom mogen niet ALLE kinderen genieten van het feest? Waarom kan het niemand schelen dat er kinderen zijn die een kut-gevoel hebben als sinterklaas er is?
Weten jullie ZEKER dat het niet racistisch is? Kijk, dat jullie het niet zo bedoelen snap ik, maar weten jullie écht ZEKER dat het NIET racistisch is?
En weetje, ik hou wel erg van het feest. Ik snap zeker dat jullie het niet kwijt willen hebben.
Maar denk er rustig over na: kan het écht zoveel kwaad als de zwarte piet, gewoon ‘piet’ heet? Dat mensen zich meer concentreren op de kleding in plaats van het huidskleur?
Wacht, voordat je je conclusie maakt, vergeet niet dat het een kinderfeest is. Het is een feest waar kinderen vooral kijken naar het cadeautje wat ze krijgen en niet het huidskleur van zwarte piet. Als je het verandert, kunnen er wel vraagtekens zijn voor de kinderen, maar na een aantal jaar zal het geen kind meer boeien. Ze kunnen alsnog blijven vieren, ze krijgen alsnog hun cadeautjes en zullen nog steeds blij zijn.
Om heel eerlijk te zijn ben ik teleurgesteld in Nederland. Ondanks ik donker ben, ben ik hier geboren. Ik ben hier opgevoed, dit is mijn thuisland. Toch word ik rond deze periode herinnerd dat ik eigenlijk geen Nederlander ben, maar een Spanjaard, die Sinterklaas een handje helpt.
Ik heb veel respect voor jullie dat jullie stug blijven en hard vechten waar jullie in geloven. Dat niemand aan jullie tradities komen.
Maar tegelijk hebben jullie (onbewust) geen respect voor de donkere medemens. Nederland bestaat niet meer uit alleen blanke mensen. Er zijn nu generaties donkere kinderen die hier op Nederland geboren zijn.
Misschien denk je: maar Lithia, waarom verhuis je dan lekker niet? Waarom rot je gewoon niet op?
Weetje, het zou wel makkelijk zijn voor Nederland als ALLE kleurlingen er niet meer zijn. Als ALLE kleurlingen zich niet bemoeien met "jullie" feestdag, dan is er geen probleem. Niemand die zich beledigd voelt en niemand die schuldgevoel krijgt als ze dit feest gaan vieren. Zou de wereld niet een stuk beter zijn?
Hey wacht, volgens mij komt dit bekend voor… volgens mij gebeurde dit eerder in de geschiedenis…
Kortom, ik ga niet weg. Het zou te gek voor woorden zijn om te verhuizen alleen door een feestdag. Dan gaat het toch ook te ver?
Ik zal ook niemand in de weg staan. Als mensen willen ontkennen dat het racistisch is, maar alsnog negers neer willen halen, dan doen ze hun best maar. Ik geef alleen voer voor de discussie.
Oh, en wat extra discussievoer: de negerzoen is een publiciteitsstunt. Het bedrijf had op hun eigen initiatief de naam veranderd. Wat de negers daarvan vonden had er niets mee te maken.
Lap tekst, maar ik moest het even van mijn systeem halen. Kan ik eindelijk gaan slapen.