abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132291225
Rector Islamitische Uni: dialoog met niet-moslims is onmogelijk

De rector van de Islamitische Universiteit Rotterdam (IUR) spreekt niet alleen vijandig over tegenstanders van de Turkse regering. Ahmed Akgündüz, donderdag nog op de vingers getikt door minister Asscher, ziet ook weinig heil in dialoog met andersgelovigen.

In een artikel op zijn website stelt Akgündüz dat dialoog niet mogelijk is met 'iedereen die de zes principes van het geloof en de vijf voorwaarden van de islam niet accepteert' - kortom: iedereen die iets anders aanhangt dan de soennitische islam.

Voor veel alevitische moslims geldt wat hem betreft dezelfde regel. 'Wat zij slachten kan men niet eten', waarschuwt hij. 'Onze dochters kunnen wij niet aan hen ten huwelijk geven.' In het artikel pleit hij tegen de bouw van een omstreden soennitisch-alevitisch moskeecomplex in een stad nabij Ankara. Dat mag er niet komen: alevieten en rechtgeaarde moslims zouden geen godshuis kunnen delen. Ook in het Turkse parlement waren zijn uitspraken al aanleiding voor discussie.

Alevieten: zo hoort een rector niet te spreken
Akgündüz' waarschuwing voor andersgelovigen is tegen het been van alevieten, een islamitische minderheidsstroming. 'Je mag van een rector van een Nederlandse universiteit verwachten dat hij streeft naar nuance', vertelt Nurettin Altundal van de alevitische koepelorganisatie HAKDER aan Trouw.nl. 'Dat doet hij dus niet. Hij keurt iedereen die iets anders gelooft af.'

Altundal: 'Naar de buitenwereld presenteert hij zich als een keurige en verdraagzame moslim. Intern laat hij een heel ander geluid horen. Het zou erg zijn als imams-in-opleiding deze ideeën overnemen.' HAKDER zoekt momenteel uit of Akgündüz vervolgd kan worden voor smaad en het aanzetten tot discriminatie. Vrijdag gaat ze protesteren bij het gebouw van de IUR.

Partijen willen onderzoek naar 'anti-westerse' attitude
Akgündüz raakte donderdag in opspraak door een artikel in NRC Handelsblad. De krant citeerde onder meer uit een pamflet waarin hij van leer trekt tegen Turkse anti-regeringsbetogers. De protesten in het Gezi-park in Istanbul zijn volgens de rector het werk van 'goddelozen', 'moskeevijandige architecten', 'aanhangers van Assad die moslims doden' en 'mensen met een westerse levensstijl'. Tegenstanders noemt hij vijanden van hun 'religie en vaderland'.

Minister Asscher liet donderdagmiddag al weten dat hij niet gelukkig is met Akgündüz' visie op de Turkse betogers. In de Tweede Kamer zei hij dat de IUR zich voor haar rector zal moeten verantwoorden. Als de instelling dat niet doet, komt ze volgens Asscher in de problemen. De Kamerfracties van VVD, PvdA en CDA willen dat Asscher uitzoekt of er ook 'anti-westerse' geluiden klinken tijdens colleges.

De Islamitische Universiteit is onderdeel van Diyanet, het Turkse presidium voor godsdienstzaken, en biedt sinds maart erkende HBO- en WO-opleidingen voor imams en islamitische geestelijk verzorgers. De Islamitische Universiteit en Akgündüz waren donderdag niet bereikbaar voor commentaar.
(via Trouw)

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ims-onmogelijk.dhtml

[ Bericht 0% gewijzigd door Specularium op 18-10-2013 17:22:45 (Bron aangepast) ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_132291344
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:30 schreef BlauweTijger het volgende:
Ophangen op de vingers tikken
Minister Asscher liet donderdagmiddag al weten dat hij niet gelukkig is met Akgündüz' visie op de Turkse betogers. In de Tweede Kamer zei hij dat de IUR zich voor haar rector zal moeten verantwoorden. Als de instelling dat niet doet, komt ze volgens Asscher in de problemen. De Kamerfracties van VVD, PvdA en CDA willen dat Asscher uitzoekt of er ook 'anti-westerse' geluiden klinken tijdens colleges.
pi_132291865
Er was een tijd dat dit soort discriminatie in Nederland echt 'not done' was en zo iemand gelijk werd afgestoten na een uitspraak als deze 'Onze dochters kunnen wij niet aan hen ten huwelijk geven.' .
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_132291956
Als hij de uitingen heeft gedaan vanuit een bepaalde interpretatie van de islam, wat ik van hem gewend ben, heeft hij gelijk en moet hij dit kunnen zeggen. Als hij hiertoe oproept binnen een geboden platform waar hij subsidie voor vangt en hiertoe oproept, heeft hij ongelijk.
pi_132291987
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:52 schreef Triggershot het volgende:
Als hij de uitingen heeft gedaan vanuit een bepaalde interpretatie van de islam, wat ik van hem gewend ben, heeft hij gelijk en moet hij dit kunnen zeggen. Als hij hiertoe oproept binnen een geboden platform waar hij subsidie voor vangt en hiertoe oproept, heeft hij ongelijk.
Want?
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:54:15 #6
309481 Burrito
Ajax Amsterdam
pi_132291999
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:49 schreef truthortruth het volgende:
Er was een tijd dat dit soort discriminatie in Nederland echt 'not done' was en zo iemand gelijk werd afgestoten na een uitspraak als deze 'Onze dochters kunnen wij niet aan hen ten huwelijk geven.' .
We laten alles maar toe. We wringen onzelf in de vreemdste bochten om (gelovige) mensen niet voor het hoofd te stoten. Wellicht dat we een stuk cultuur gaan inleveren omdat mensen butthurt zijn over Sinterklaas. Nederland is zwak. Triest
pi_132292012
quote:
Jij vindt het acceptabel om niet toe te staan dat vrouwen met andere naar hun eigen keuze trouwen?
pi_132292398
quote:
Jij bent het eens met de uitlatingen van deze man? :r
pi_132292532
quote:
Dit, want anders hou je intellectuele vorming tegen.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  Eindredactie Games vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:15:40 #10
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_132292624
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:54 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Jij vindt het acceptabel om niet toe te staan dat vrouwen met andere naar hun eigen keuze trouwen?
Dat staat er niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat staat er niet.

Als het een uitleg is over hoe binnen bepaalde stromingen gedacht wordt over dit soort zaken, moet dat gezegd kunnen worden. Dat vind ik echter wel wat far-fetched (Triggershot), het lijkt me aannemelijker dat hij dit gewoon vanuit zijn eigen overtuiging zegt gezien het platform waarop hij de uitspraak doet (blogje).
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_132292684
Vrijheid van meningsuiting, dat moeten we niet willen met z'n allen.
pi_132292792
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:15 schreef 2dope het volgende:

[..]

Dat staat er niet.

[..]

Dat staat er niet.

Als het een uitleg is over hoe binnen bepaalde stromingen gedacht wordt over dit soort zaken, moet dat gezegd kunnen worden. Dat vind ik echter wel wat far-fetched (Triggershot), het lijkt me aannemelijker dat hij dit gewoon vanuit zijn eigen overtuiging zegt gezien het platform waarop hij de uitspraak doet (blogje).
Hij is rector van 1 van de 2 Islamitische Universiteiten die Nederland telt. Vanuit zijn functie is hij verantwoordelijk voor het opleiden van imams in Nederland. Dat maakt hem een van de belangrijkste, zo dan niet de belangrijkste persoon, om het Islamdebat te voeren in Nederland.
Als je dan aangeeft niet eens in debat te willen met alle andere stromen van de Islam dan je eigen kleine stroming en zelfs andere stromingen te verachten, dan is dat op zijn zachts gezegd kwalijk.

Of het vanuit persoonlijk perspectief ook strafbaar is, dat valt te bezien, maar dat doet niets af aan de ernst van deze zaak.
pi_132293249
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:17 schreef gelly het volgende:
Vrijheid van meningsuiting, dat moeten we niet willen met z'n allen.
  Eindredactie Games vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:36:39 #14
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_132293318
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hij is rector van 1 van de 2 Islamitische Universiteiten die Nederland telt. Vanuit zijn functie is hij verantwoordelijk voor het opleiden van imams in Nederland. Dat maakt hem een van de belangrijkste, zo dan niet de belangrijkste persoon, om het Islamdebat te voeren in Nederland.
Als je dan aangeeft niet eens in debat te willen met alle andere stromen van de Islam dan je eigen kleine stroming en zelfs andere stromingen te verachten, dan is dat op zijn zachts gezegd kwalijk.

Of het vanuit persoonlijk perspectief ook strafbaar is, dat valt te bezien, maar dat doet niets af aan de ernst van deze zaak.
Mooi verhaal hoor, maar ik reageerde slechts op jouw kots-reply richting Triggershot.

Ik heb verder de ballen verstand van islamitisch onderwijs, maar het lijkt me tamelijk debiel om als rector op een religieuze instelling bij voorbaat al 10% van alle moslims ter wereld (170 miljoen?) op deze manier te diskwalificeren. Ben benieuwd naar zijn reactie.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_132293418
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Leer lezen.
pi_132293471
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Want?
Als hij enkel in die zin als doorgeefluik functioneert, dus jij vraagt mij iets over Wahabitisch Islam en ik zeg daarop homo's X en Y volgens de Wahabieten, is er wmb sprake van dont shoot the messenger?
pi_132293502
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als hij enkel in die zin als doorgeefluik functioneert, dus jij vraagt mij iets over Wahabitisch Islam en ik zeg daarop homo's X en Y volgens de Wahabieten, is er wmb sprake van dont shoot the messenger?
Hij beweert dat je per definitie niet deftig kan discussiëren met niet-moslims.

Wat natuurlijk volkomen onzin is. Niet iedere niet-moslim is een schreeuwerige pvv,er.
pi_132293515
quote:

[..]

Dat staat er niet.

[..]

Dat staat er niet.

Jij snapt het.

Ik heb werkelijk waar geen idee, van Akgunduz ben ik over het algemeen in zijn columns en presentaties dat hij redelijk mild is, maar als hij hiertoe oproept, mja, daar is niemand bij gebaat natuurlijk.
pi_132293543
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:49 schreef truthortruth het volgende:
Moslima's mogen niet trouwen met niet-moslims. Dat is niet de mening van die rector, maar hoe de islam in elkaar zit. Er is geen sprake van racisme, wel van discriminatie. Net zoals andere religies andersgelovigen discrimineren en naar de hel wensen. Vrijheid van godsdienst. Of anders schaf je vrijheid van godsdienst af, dan weet de hele wereld dat Nederland en Saoedi-Arabië één pot nat zijn.
-
pi_132293546
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Leer lezen.
Als de Soennitische Islam voorschrift dat je niet in dialoog mag met ongelovigen of aanhangers van een andere Islamitische stroming, en hij is daar aanhanger van, dan hoort hij niet thuis als rector van de Islamitische Universiteit Rotterdam en de verantwoordelijkheden die die taak met zich meebrengt.

Ik hoop verder dat dat jouw gedachtengoed ook niet is.
pi_132293559
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hij beweert dat je per definitie niet deftig kan discussiëren met niet-moslims.

Wat natuurlijk volkomen onzin is. Niet iedere niet-moslim is een schreeuwerige pvv,er.
De vraag wmb is, zegt hij dat volgens zichzelf, geeft hij dat door volgens een specifiek islamitisch stroming, of roept hij daartoe op.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:47:34 #22
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_132293635
De rector van een katholieke universiteit zou dit moeten wagen te zeggen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_132293650
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als de Soennitische Islam voorschrift dat je niet in dialoog mag met ongelovigen of aanhangers van een andere Islamitische stroming, en hij is daar aanhanger van, dan hoort hij niet thuis als rector van de Islamitische Universiteit Rotterdam en de verantwoordelijkheden die die taak met zich meebrengt.

Ik hoop verder dat dat jouw gedachtengoed ook niet is.
De soenitische Islam bestaat niet, je hebt er 4 hoofdstromingen een, stroming A zegt dat je een baard moet hebben, stroming B zegt dat je geen baard hoeft te hebben. Als ik stroming B aanhang, en aan jou doorgeef dat je volgens stroming A wel een baard moet hebben, ben ik nog steeds een soeniet, en sta ik nog steeds niet voor stroming A.
pi_132293653
quote:
[..]
Dat staat er niet.
[..]
Dat staat er niet.

Dit vind ik echt van die semantische spelletjes waar ik zo op kots. Als hij als islam geleerde alleen maar al aangeeft dat dit de manier is van het interpreteren van de islam, dan is dat impliciet een oproep om daar aan te voldoen.
pi_132293678
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:48 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dit vind ik echt van die semantische spelletjes waar ik zo op kots. Als hij als islam geleerde alleen maar al aangeeft dat dit de manier is van het interpreteren van de islam, dan is dat impliciet een oproep om daar aan te voldoen.
Dus hij heeft nu ook nog eens een fatwa gegeven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')