abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132316582
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 01:59 schreef Moody het volgende:

[..]

Sorry, blijkbaar verkeerde voor me. Hoop dat je me vergeeft enzo.
Vooruit.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 01:59:53 #202
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_132316587
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 01:39 schreef Moody het volgende:
Iets anders.

Glen Hansard, Phosphorescent, Villagers, Radical Face, John Grant op Crossing Border (Enschede, Den Haag)

Wie gaat er nog meer? :D
Ik wilde bijna voor White Denim gaan, maar ik ga toch maar niet.

En jaloers Tchock ;(, ik moest het doen met een avond matige bandjes.
pi_132316773
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_132317976
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 01:29 schreef Tchock het volgende:

[..]

Er zaten trouwens wel wat mensen in de zaal die Space Is Only Noise-achtig geluid hadden verwacht, denk ik. Die gingen er snel vandoor toen er een muur van onherkenbare herrie op ze af kwam :')
Dat doet pijn :P

Goed verslag! Had er graag bij geweest.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:06:03 #205
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_132321768
Atzegod doet z'n naam weinig eer aan en kijkt Darkside niet af.
pi_132321932
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:06 schreef BoerBert het volgende:
Darkside is te hipster voor hem :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132323497
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:06 schreef BoerBert het volgende:
Wie?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:26:22 #208
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_132323661
Atze de Vrieze.
pi_132325757
Ik loop tegen een probleem aan bij mijn jazz-avontuur. Ik heb Mingus, Coltrane en Davis geluisterd maar ik... eh... hoor niets. Het is met vlagen wel leuke muziek (vooral Davis) maar ik heb geen idee waar ik op moet letten, wat ik moet horen of begrijpen. Het enige interessante wat ik er uit kan halen zijn af en toe rare akkoordprogressies of een tof ritme hier en daar, maar over all snap ik (nog) totaal niet waarom dit de beste jazz is :@ Help, iemand?
pi_132326865
Misschien is het beter om een beetje chronologisch te werk te gaan.

Begin met de Early Jazz en Swing, even grof gezegd is dat de periode 1915-1940. Duke Ellington, Louis Armstrong, Benny Goodman, Glenn Miller en Count Basie zijn daar de belangrijkste namen, denk ik. Dat geeft je een goed idee wat de basis is van jazz qua ritmiek en bezetting. Deze periode wordt overigens gekenmerkt door grote bezettingen met orkesten, en vooral vanaf de swing-periode is het soms moeilijk te zeggen waarom het nou precies jazz zou moeten zijn, ook omdat het in de jaren '30 de populairste muziekvorm voor dansavonden was. Op Duke Ellington na is het vaak best wel kneuterig, naar mijn mening.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ga vanuit daar naar de Bebop. Deze vorm is voornamelijk in New York ontstaan in de jaren '40. Jazzmuzikanten zaten vrijwel allemaal in swingorkesten, omdat het de meest lucratieve baan voor ze was. Uitdagend was het al lang niet meer. Ze kwamen na de optredens van een swingorkest samen in kleine café's, waarbij in jamsessies men elkaar testte op virtuositeit. Het kenmerkt zich door een ontzettend hoog tempo en een scheller geluid. Hierin zie je hele kleine bezettingen ontstaan: meestal een blazer, pianist, percussionist en bassist; gitaristen ook wel, maar met minder regelmaat. Het is een breuk met jazz voor het grote publiek, dat blijft voorbehouden aan de swing. Belangrijke namen hier zijn Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Max Roach, Roy Haynes, Charlie Christian en Bud Powell.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan het eind van de jaren '40 krijg je een antwoord vanuit de West Coast: Cool Jazz. Slow tempo, warm en lyrisch vergeleken met het gehaaste, virtuoze van de bebop. Miles Davis en Chet Baker noem ik hier even.

SPOILER
In de loop van de jaren '50 ontstaat de Hard Bop. Het is simpel gezegd een extensie van bebop: de bezetting wordt weer groter en daarmee ook een voller geluid. De virtuositeit als principieel element wordt echter behouden. Een paar belangrijke namen zijn Art Blakey, Sonny Rollins en Cannonball Adderley.

SPOILER
Bebop, Cool Jazz en Hard Bop zijn grofweg de genres waarin Davis, Coltrane en Mingus zijn gevormd als muzikanten. Naast deze stijlen - die eigenlijk veels te kort door de bocht zijn, as usual met muziek in hokjes stoppen - noem ik ook even Thelonious Monk en Bill Evans als zéér invloedrijk. Ik ga zelf Charlie Parker verder benoemen als de ábsolute invloed voor vrijwel alle muzikanten in de jaren '50 en '60.

Het is eigenlijk heel simpel, je moet ook - in ieder geval dat vind ik - de evolutie van jazz zelf begrijpen. Het is zo'n fascinerend iets, het liefst had ik nog pagina's door lopen kalken, maar ik moet weer verder met de studie hier. Hopelijk heb je er iets aan, Tchock.
pi_132326881
O, ik zie ook dat je alsnog naar Darkside bent geweest. Awesome! _O_

Het is live zo ongelooflijk vet, hé?
pi_132326909
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:38 schreef Maxerazzi het volgende:
-knip want lang-
Held _O_ Super bedankt!
pi_132326917
quote:
17s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:39 schreef Maxerazzi het volgende:
O, ik zie ook dat je alsnog naar Darkside bent geweest. Awesome! _O_

Het is live zo ongelooflijk vet, hé?
Jaaa :D :D
pi_132327003
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:38 schreef Maxerazzi het volgende:
Het is zo'n fascinerend iets, het liefst had ik nog pagina's door lopen kalken, maar ik moet weer verder met de studie hier.
Overigens, als je en keer nog tijd over hebt; ik sta altijd open voor meer geschiedenis en muziekonderwijs :D
pi_132327356
Zo maxi, die post mag ook wel in de jazz OP :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132327492

Saved for future reference
pi_132342792
Ziet er goed uit ja, misschien ook maar eens een tripje doorheen maken.
pi_132342840
Wat Kerftminster zegt.

Voor de rest is er vandaag niet veel gebeurd?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_132342903
Gaan we eens verandering in brengen dan. Ben enorm kwaad door het resultaat van Feyenoord dus dat los ik op met een lekker hard album. Uncle Acid & The Deadbeats - Blood Lust. Heavy psychedelische rock/doom metal. Klinkt erg goed zeg, zie ook dat het op RYM in de top 4000 aller tijden staat terwijl het album uit 2011 komt.
pi_132342925
Ja sorry ik ben druk dus topic gaat minder snel ;(
pi_132343311
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:13 schreef Felagund het volgende:
Wat Kerftminster zegt.

Voor de rest is er vandaag niet veel gebeurd?
Ik was bij Darkside O+
pi_132343394
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:14 schreef Kerftminister het volgende:
Gaan we eens verandering in brengen dan. Ben enorm kwaad door het resultaat van Feyenoord dus dat los ik op met een lekker hard album. Uncle Acid & The Deadbeats - Blood Lust. Heavy psychedelische rock/doom metal. Klinkt erg goed zeg, zie ook dat het op RYM in de top 4000 aller tijden staat terwijl het album uit 2011 komt.
Vreemde competitie, niemand lijkt echt afstand te kunnen nemen. Morgen PSV misschien, maar Groningen is ook niet makkelijk.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:25 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik was bij Darkside O+
Was je daar gisteren ook niet al? Of heb ik mij dat verbeeld?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_132343416
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:27 schreef Felagund het volgende:

[..]

Vreemde competitie, niemand lijkt echt afstand te kunnen nemen. Morgen PSV misschien, maar Groningen is ook niet makkelijk.

[..]

Ja :@ Maar het was na twaalven dus ook vandaag. :@
pi_132343516
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:27 schreef Felagund het volgende:

[..]

[..]

Tja elk team heeft gewoon een legioen aan prutsers erinstaan, dan krijg je dat. Domineer je 90 minuten in die houten schuur in Deventer en weet je nog puntverlies te lijden, tja. _O-

Morgen trouwens beginnen met leren voor tentamens aankomende week, kan dat ik dan wat Jazz erdoorheen ga jagen. :P

Begin er iig niet mee, als blijkt dat het nodig is doe ik het wel.
pi_132344076
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:30 schreef Kerftminister het volgende:

[..]

Tja elk team heeft gewoon een legioen aan prutsers erinstaan, dan krijg je dat. Domineer je 90 minuten in die houten schuur in Deventer en weet je nog puntverlies te lijden, tja. _O-

Morgen trouwens beginnen met leren voor tentamens aankomende week, kan dat ik dan wat Jazz erdoorheen ga jagen. :P

Begin er iig niet mee, als blijkt dat het nodig is doe ik het wel.
Mooie woordgrap :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')