Gvd... Werken. Dat is inderdaad een enorm goede graadmeter.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik leg de grens bij wel/niet echt kunnen werken. Er zijn heel veel handicaps waarbij echt werken mogelijk is. Zelfs een lichte vorm van downsyndroom. Maar een zwaar geval van openruggetje bijvoorbeeld niet. Of het verstandelijk vermogen van een kind van 4-5 jaar.. Of volledig verlamd en spastisch..
je onvermogen tot normaal nadenken en normaal communiceren wordt schrijnend duidelijk in je taalgebruik.quote:
Kom op zeg, je begrijpt toch wel wat ouder1 bedoelt? Als ik naar mijn schoonouders kijk, dan heeft de moeder haar hele leven op moeten geven voor hun relatief licht gehandicapte kind. Geen werk (universitair opgeleid) en geen sociaal leven, wat heeft geresulteerd in geen vrienden.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:03 schreef mootie het volgende:
[..]
Gvd... Werken. Dat is inderdaad een enorm goede graadmeter.
Droeftoeter.
Je maakt voor het hele gezin de keuze.. de vader, de moeder en de eventuele broers/zussen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:29 schreef zatoichi het volgende:
Er zitten gewoon grote gevolgen aan vast en je moet voor jezelf de keuze maken.
Maar Ouder1 mag wel even voor iedereen besluiten dat gehandicapte kinderen moeten worden geaborteerd tenzij de ouders zin heb in schuldsanering?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:29 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Kom op zeg, je begrijpt toch wel wat ouder1 bedoelt? Als ik naar mijn schoonouders kijk, dan heeft de moeder haar hele leven op moeten geven voor hun relatief licht gehandicapte kind. Geen werk (universitair opgeleid) en geen sociaal leven, wat heeft geresulteerd in geen vrienden.
Er zitten gewoon grote gevolgen aan vast en je moet voor jezelf de keuze maken. Ik vind ook niet dat je de ander daar zo op mag beoordelenzoals jij dat doet.
Ssssssst dat kan niet, hel en verdoemmenis treft een gezin waar een gehandicapt kind woontquote:Op donderdag 17 oktober 2013 19:31 schreef mootie het volgende:
[..]
Maar Ouder1 mag wel even voor iedereen besluiten dat gehandicapte kinderen moeten worden geaborteerd tenzij de ouders zin heb in schuldsanering?
En ik begrijp het ook niet, ik vind meedraaien op de arbeidsmarkt absoluut een idiote graadmeter.
Wat ik wel snap is dat Ouder1 en jij redeneren vanuit jullie eigen ervaringen. En ook dat is geen goede graadmeter.
Mijn oom en tante hebben een zwaar gehandicapte zoon met destijds een levensverwachting van 12. Hij is nu bijna 27. Mijn universitair geschoolde oom en tante hebben altijd gewerkt en een prima sociaal leven gehad. Zijn broer is nu arts, zielsgelukkig en heeft een heerlijke jeugd gehad.
Oh maar daar heb ik het met mijn kinderen wel eens over gehad. Mijn jongste was er bijna niet geweest; ik kreeg weeën met 26 weken, zomaar uit het niets. De verloskundige wilde me naar het ziekenhuis sturen, ze stond al met de telefoon in de hand om contact te maken met het Sofia; als het dan zou komen kon het direct in de couveuse, per ambulance naar Rotterdam en dan had het 'nog best wat overlevingskansen' (haar woorden). Ik heb dat vriendelijk geweigerd; de vader en ik hadden/hebben beiden het idee dat als een kind zó vroeg geboren gaat worden dat niet voor niets is. Heb een spuit weeënremmers gekregen en ben op bed gaan liggen. Gelukkig stopte het toen allemaal weer en is hij gewoon nog 14 weken blijven zitten. Dat verhaal kent kind ook en ik heb niet het idee dat hij zich daar nou erg ongelukkig over voelt.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 19:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ssssssst dat kan niet, hel en verdoemmenis treft een gezin waar een gehandicapt kind woont![]()
Wat ik overigens vooral dom vind ik de discussie, en zeker als je ervaring hebt met een kind dat niet meervoudig gehandicapt geboren is, is dat je eigen kinderen dit op een gegeven moment kunnen lezen, misschien zelfs wel als ze ondertussen niet meer gezond zijn en met een handicap een enorme druk op het gezin leggen.... dat ze dan gewoon kunnen lezen dat moeders ze zou hebben weggedaan als ze bij de geboorte al zo'n defect hadden.
Dat vind ik heel iets anders.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 19:50 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Oh maar daar heb ik het met mijn kinderen wel eens over gehad. Mijn jongste was er bijna niet geweest; ik kreeg weeën met 26 weken, zomaar uit het niets. De verloskundige wilde me naar het ziekenhuis sturen, ze stond al met de telefoon in de hand om contact te maken met het Sofia; als het dan zou komen kon het direct in de couveuse, per ambulance naar Rotterdam en dan had het 'nog best wat overlevingskansen' (haar woorden). Ik heb dat vriendelijk geweigerd; de vader en ik hadden/hebben beiden het idee dat als een kind zó vroeg geboren gaat worden dat niet voor niets is. Heb een spuit weeënremmers gekregen en ben op bed gaan liggen. Gelukkig stopte het toen allemaal weer en is hij gewoon nog 14 weken blijven zitten. Dat verhaal kent kind ook en ik heb niet het idee dat hij zich daar nou erg ongelukkig over voelt.
tis maar net hoe je het noemt. uitbehandeld de beademing uitzetten bv is formeel geen actieve euthenasie.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:57 schreef LuDann het volgende:
[..]
Hij zal het wel over actieve euthanasie hebben, iets wat in Nederland bij kinderen onder de 12 niet is toegestaan. Wel bestaat er het zogenaamde Groningen-protocol, wat alleen mag worden toegepast bij ondraaglijk en uitzichtloos lijden.
iemand met down heeft evenveel potentie om gelukkig of ongelukkig te worden als ieder ander. nog buiten het idee dat er heel veel gradaties zijn bij down syndroom. varierend van "kan vmbo aan met wat begeleiding" tot "kwijlende reuzepeuter in een rolstoel"quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:02 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat is een misverstand die veel mensen altijd aanhalen, mensen met down zijn niet gelukkiger, ze zijn vaak helemaal niet gelukkig.
daar zien ze heel veel van dit soort dingen dus niet op.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:12 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het heet de 20 weken echo, dan gaan ze kijken of je kindje gezond is, en die vind plaats tussen de 18 en de 22 weken.
https://www.nutriciavoorj(...)as/20-wekenecho.aspx
Ik neem aan dat het een hypothetische vraag is van TS.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:08 schreef simmu het volgende:
[..]
daar zien ze heel veel van dit soort dingen dus niet op.
dus zullen hele volksstammen dan geen testen meer doen, waarmee je feitelijk een omgekeerd effect bereikt. want risico zwangerschappen en geboortes worden dan niet langer tijdig herkend.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:08 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je bewust een gehandicapt kind op de wereld zet wel. Als het je overkomt niet.
Ik (ik dus, niet bedoeld als veralgemenisering) vind een kind dat er al ís, iets heel anders dan een kind dat er zou kunnen komen. Maar goed, dat is een ander onderwerp.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 19:59 schreef Leandra het volgende:
Ja, typisch zo'n eind goed, al goed verhaaltje... maar als dat kind nu nog wat overkomt waardoor het een enorme belasting voor het gezin gaat zijn, dan weet het kind ook dat je keihard staat te liegen als je tegen hem zegt dat je hem met liefde verzorgt.
manmanman.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik leg de grens bij wel/niet echt kunnen werken. Er zijn heel veel handicaps waarbij echt werken mogelijk is. Zelfs een lichte vorm van downsyndroom. Maar een zwaar geval van openruggetje bijvoorbeeld niet. Of het verstandelijk vermogen van een kind van 4-5 jaar.. Of volledig verlamd en spastisch..
ik zou het houden/krijgen als het kans heeft op een gelukkig levenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:30 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Stel je krijgt een kind maar... het kind heeft een aandoening! Het kind moet een hartoperatie ondergaan direct na de geboorte, het wordt waarschijnlijk niet ouder dan 12 en heeft een zeer laag IQ.
Zou je het dan als (echt)paar het weg laten halen? Of zou je dat niet doen
Ik ken best wat mensen met down syndroom dus spreek alleen uit die ervaring en van wat ik heb gelezen en gezien.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:07 schreef simmu het volgende:
[..]
iemand met down heeft evenveel potentie om gelukkig of ongelukkig te worden als ieder ander. nog buiten het idee dat er heel veel gradaties zijn bij down syndroom. varierend van "kan vmbo aan met wat begeleiding" tot "kwijlende reuzepeuter in een rolstoel"
wat mij steeds verbaast is die focus altijd bij dit soort vragen op down syndroom. er zijn een heleboel heel wat ergere dingen als downsyndroom. het is echt niet zo dat de nicu's en kinderic's vol liggen met kinderen met down hoor.
dat doe je al op het moment dat je besluit zwanger te willen worden. zat kinderen zitten om te beginnen gewoon niet te wachten op een broertje of zusje hoorquote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je maakt voor het hele gezin de keuze.. de vader, de moeder en de eventuele broers/zussen.
En dan de rest nog die met de gevolgen geconfronteerd worden en daar nooit een keuze in hebben gehad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |