abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132148665
SGP :')
Geen duivels maar wel zwarte Pieten.
pi_132148686
quote:
7s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:28 schreef Luigi het volgende:

[..]

Overigens wordt in genoemde publicatie Zwarte Piet geintroduceerd als Pieter-knecht of iets dergelijks (en dus niet als Zwarte Piet). En nu is een knecht veel dingen, maar zeker geen slaaf ;). Volgens de Van Dale:

[..]

Dat is toch echt heel iets anders dan een slaaf.
Nee hij is een blackface hèhè
  maandag 14 oktober 2013 @ 09:33:29 #143
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132148693
OK, oplossing, gewoon helemaal geen negers meer bij Sinterklaas, puur wit feestje van maken, dat mag dan vast wel? O-).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  maandag 14 oktober 2013 @ 09:34:13 #144
37295 Luigi
mario pls
pi_132148700
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:33 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Nee hij is een blackface hèhè
Dat soort labels hang je er zelf aan. Heb je iets tegen zwarten ofzo?
  maandag 14 oktober 2013 @ 09:35:01 #145
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_132148719
Lekker rasictisch om in deze tijden een specifieke groep mensen uit te sluiten van een jaarlijks baantje enkel omdat ze zwart zijn.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_132148777
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 23:54 schreef Ulx het volgende:

[..]

En we zouden nog slaven hebben.
Klopt. De mensen die zo fanatiek aan het huidige Sinterklaasconcept zouden vasthouden, zouden nu nog Wodan vereren, slaven hebben en homo's vervolgen. Dat waren de tradities van vroeger. Maar tradities veranderen door de tijd he. Daarom is het niet zo gek dat dat Sinterklaasconcept met de tijd ook verandert.
pi_132148799
quote:
7s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:34 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dat soort labels hang je er zelf aan. Heb je iets tegen zwarten ofzo?
Neuh dan zou ik iets tegen mezelf hebben. Hoewel ik meer onder bruin val.
Hoezo hang ik dat er zelf aan? Blackface is een blanke die zich zwart maakt. Of wil je zeggen dat het whitefaces zijn?
  Moderator maandag 14 oktober 2013 @ 09:55:00 #148
249559 crew  Lavenderr
pi_132149071
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:33 schreef HeatWave het volgende:
OK, oplossing, gewoon helemaal geen negers meer bij Sinterklaas, puur wit feestje van maken, dat mag dan vast wel? O-).
Puur en wit. Dat is zoals het nu is.
Multiculti dus prima idee. Toch?
pi_132149122
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:33 schreef HeatWave het volgende:
Want die Pieten zijn echte negers natuurlijk? :P Dus is het zo multi culti ofzo? Een beetje roetvegen op het gezicht en die mooie pakjes aan is toch prima. Helemaal omdat de meesten toch denken dat hij zwart is van roet. Regenboogpieten mag ook hoor. Ik denk dat kinderen zo'n kleurrijk feestje wel vrolijk vinden. Doe je ook wit en zwart erbij. Ga jij als zwarte piet en ik als witte piet. Dan hebben we blackface en whiteface samen. Duo Penotti ;)
pi_132149132
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 10:13 schreef koffiegast het volgende:

[..]

:') kom op zeg
Het is maar net hoe je het hebt beleefd he, zo'n gebeurtenis.
pi_132149700
quote:
18s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Lekker rasictisch om in deze tijden een specifieke groep mensen uit te sluiten van een jaarlijks baantje enkel omdat ze zwart zijn.
precies, ook gele en roze pieten dus.
pi_132151194
Ik vind dat we gewoon niet zo moeilijk moeten doen over gebeurtenissen uit het verleden. Dat plan om op 4 mei met een tram door Amsterdam te rijden en overal mensen op te halen die dan op Amsterdam CS mogen overstappen op een feestelijk versierde goederenwagontrein richting Duitsland vond ik ook wel een leuk idee. Overal langs die route kunnen mensen dan die trein gaan toejuichen enzo. Soort van Gay Parade maar dan op de rails. Zo kom je er toch nog eens een keertje uit he.
pi_132151217
quote:
18s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Gast, mijn neef is dus verdomme een Gele Piet he. Zit ook al jaren in de WW omdat mensen een paar jaar geleden echt bizar boos werden toen hij een keer meekwam met Sinterklaas. Doodsbedreigingen en alles.
pi_132151867
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:38 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Klopt. De mensen die zo fanatiek aan het huidige Sinterklaasconcept zouden vasthouden, zouden nu nog Wodan vereren, slaven hebben en homo's vervolgen. Dat waren de tradities van vroeger. Maar tradities veranderen door de tijd he. Daarom is het niet zo gek dat dat Sinterklaasconcept met de tijd ook verandert.
Dus honderdduizenden, misschien miljoenen, mensen die handen af van Zwarte Piet zeggen gaan naar de Heilige Eik om daar maretak te snijden met de druide en houden slaven?

Goh.
pi_132152200
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:14 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dus honderdduizenden, misschien miljoenen, mensen die handen af van Zwarte Piet zeggen gaan naar de Heilige Eik om daar maretak te snijden met de druide en houden slaven?

Goh.
Nee want dat is wel veranderd
pi_132153052
Even gewoon een vraag aan de "Henk Westbroeken": Is het geoorloofd om op de dag dat de intocht van Sinterklaas plaatsvindt, op een willekeurig plein als negroide man een (ik herhaal "een!", spreek uit "un") bisschop-outfit aan te doen. Zoiets als met een mijter en tabberd en een lange witte baard enzo. Dit heeft dan niets te maken met Sinterklaas!
Is het tevens geoorloofd om als blanke man, of roodgeschminkt, blauwgeschminkt of geelgeschminkt, een felgekleurd pakje aan te doen met pofbroek, een baret met veer, en dat je dan een zak met pepernoten bij je hebt, die je uitdeelt. Dit heeft dan niets te maken met zwarte piet.
Of krijgen we daar gezeur over.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 14 oktober 2013 @ 13:10:16 #157
37295 Luigi
mario pls
pi_132153107
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 13:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Even gewoon een vraag aan de "Henk Westbroeken": Is het geoorloofd om op de dag dat de intocht van Sinterklaas plaatsvindt, op een willekeurig plein als negroide man een (ik herhaal "een!", spreek uit "un") bisschop-outfit aan te doen. Zoiets als met een mijter en tabberd en een lange witte baard enzo. Dit heeft dan niets te maken met Sinterklaas!
Is het tevens geoorloofd om als blanke man, of roodgeschminkt, blauwgeschminkt of geelgeschminkt, een felgekleurd pakje aan te doen met pofbroek, een baret met veer, en dat je dan een zak met pepernoten bij je hebt, die je uitdeelt. Dit heeft dan niets te maken met zwarte piet.
Doe het en kom er achter.

Jezus wat een aanstellerig gedrag. Alsof daar iets over in de wet staat. Dat is het probleem met jullie. Alleen maar kunnen denken en mag dit mag dat en kunnen we zus en zo niet verbieden. Regelgeile kutjes allemaal :'). Doe gewoon wat je wil, val een ander niet lastig en haal je schouders een keer op als er iets buiten je comfortzone valt.
pi_132153379
quote:
10s.gif Op maandag 14 oktober 2013 13:10 schreef Luigi het volgende:

[..]

Doe het en kom er achter.

Jezus wat een aanstellerig gedrag. Alsof daar iets over in de wet staat. Dat is het probleem met jullie. Alleen maar kunnen denken en mag dit mag dat en kunnen we zus en zo niet verbieden. Regelgeile kutjes allemaal :'). Doe gewoon wat je wil, val een ander niet lastig en haal je schouders een keer op als er iets buiten je comfortzone valt.
Dit is meer een tip richting die "zwarte piet is racisme"-types.
Ik vind de zwarte piet -discussie ook gezeur.
Maar ik zou het ook gezeur vinden wanneer men met bovenstaand initiatief moeite zou hebben. Leven en laten leven: We zijn het eens!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_132153464
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 13:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Daar krijg je gezeur mee, want de Christenen zijn tegen de "zwarte klazen" - die immers anti-god zijn ;)
En ja, Sinterklaas is idd zwart geweest. En vroeger was het er meer dan 1 tegelijk :P
pi_132153523
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:28 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Nee want dat is wel veranderd
Zwarte Piet ook. Vroeger was het echt een knecht. Tegenwoordig regelt hij alles voor de Sint. Om van de Pieten met al die kleurtjes nog maar te zwijgen.

Of niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')