abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132075155
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:22 schreef sp3c het volgende:
nou wij staan niet met ons "bekende belerende vingertje" buitenlandse volksfeesten af te zeiken
Dus discriminatie / racisme / onderdukking is toegestaan, zolang het maar alleen op volksfeesten gebeurt? Hm, die clausule heb ik geloof ik gemist in de mensenrechtenverdragen. :D

(Okee, 1 groot volksfeest dan: de Olympische Spelen in Rusland. ;) )
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:25:39 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132075160
wat is dat toch steeds met die collega zijn moeder????

welke randdebiel noemt een vrouw nou zwarte Piet _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:26:17 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132075173
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:25 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Dus dicriminatie / racisme / onderdukking is toegestaan, zolang het maar alleen op volksfeesten gebeurt? Hm, die clausule heb ik geloof ik gemist in de mensenrechtenverdragen. :D

(Okee, 1 groot volksfeest dan: de Olympische Spelen in Rusland. ;) )
niet per se maar er is ook zoiets als appels en peren vergelijken, het moment dat wij ons "bekende belerende vingertje" uit de kast trekken dan is er echt wel wat meer aan de hand dan een zwarte die vrolijk snoep uitdeelt voor een oude blanke dude 1x per jaar

bovendien is hier gewoon geen sprake van discriminatie / racisme / onderdrukking
pi_132075265
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:26 schreef sp3c het volgende:
niet per se maar er is ook zoiets als appels en peren vergelijken
Appel = Pyrus malus, peer = Pyrus communis. ;)

quote:
bovendien is hier gewoon geen sprake van discriminatie / racisme / onderdrukking
Volgens degenen die het doen, ja. Maar dat is wel vaker zo bij plegers van bovenstaande zaken.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:31:11 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132075281
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:30 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Appel = Pyrus malus, peer = Pyrus communis. ;)

[..]

Volgens degenen die het doen, ja. Maar dat is wel vaker zo bij plegers van bovenstaande zaken.
ok wie wordt er hier onderdrukt?

zwarte piet?

waarom is hij dan zo vrolijk?
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:33:46 #56
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132075331
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:25 schreef sp3c het volgende:
wat is dat toch steeds met die collega zijn moeder????

welke randdebiel noemt een vrouw nou zwarte Piet _O-
Dat was de aanleiding; collega van Quinsy's moeder had gezegd: "oh, daar is de zwarte piet van ons bedrijf" ofzoiets. En daar was ze zo van van slag geraakt, dat Quinsy een actie is begonnen.
Haters everywhere but I don't really care.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:34:27 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132075343
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:33 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dat was de aanleiding; collega van Quinsy's moeder had gezegd: "oh, daar is de zwarte piet van ons bedrijf" ofzoiets. En daar was ze zo van van slag geraakt, dat Quinsy een actie is begonnen.
verzonnen verhalen :')
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:35:28 #58
28167 matthijst
pi_132075366
"Dit project ben ik begonnen om mensen zoals de voormalige collega van mijn moeder, die haar ‘onze Zwarte Piet’ noemde."
pi_132075370
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:33 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dus omdat er een debiel zo iets zegt moet maar een oude nederlandse traditie worden afgeschaft.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:36:00 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132075377
ja ik geloof je wel

ik geloof het verhaal niet
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:36:58 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132075401
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:35 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Dus omdat er een debiel zo iets zegt moet maar een oude nederlandse traditie worden afgeschaft.
aangepast, niet afgeschaft

volgens Quincy de kunstenaar/activist
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:40:17 #62
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132075474
slaat toch nergens op :')

je bent aan het werk, medio september en er komt een donkere dame binnen en dan zeg je gewoon 'heeeey daar is onze zwarte Piet!!! :W *;'

makes about as much sense as Chewbacca

edit: of ze moet zich een beetje apart kleden en/of graag snoepjes uitdelen ofzo

dan kan het wel
pi_132075694
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:31 schreef sp3c het volgende:
ok wie wordt er hier onderdrukt?
Kijk, dat bedoel ik nou met "smoesjes". ;) Zwarte Piet wordt helemaal niet onderdrukt, dus is het geen racisme! :P

(Hoewel, niet onderdrukt... betaalt Sint ze de rest van het jaar eigenlijk wel? Draagt hij netjes sociale lasten af of werft hij Pieten via een uitzendburo in het Oostblok? Betaalt Sint ze überhaupt? Hebben de Pieten in Spanje een leuk appartementje, of worden ze met honderden tegelijk in tochtige loodsen opgeslagen? We zien de Pieten immers alleen in de Sinterklaastijd als er camera's op gericht staan, maar hoe is hun leefsituatie in bijvoorbeeld februari en maart? Questions, questions, questions...)

Racisme, discriminatie & onderdrukking zijn allemaal discriminatoire zaken. Waarom zou je in vredesnaam voor één van die categorieën een uitzondering willen maken ten behoeve van een volksfeest en ten behoeve van een doelgroep die het geen kont uitmaakt zolang ze maar een mooie intocht zien & heel veel snoep + kadootjes krijgen?

Ooit hadden we kiesrecht-alleen-voor-mannen als traditie en toen dat wat gedateerd raakte, hebben we het gemoderniseerd. Waarom is het nou zo onoverkomelijk om eens rustig na te denken over een traditie die in de rest van de wereld als racistisch wordt beschouwd?

(NB. van mij mag Zwarte Piet best blijven hoor, het verbaast me alleen nogal hoe iedereen zo op zijn/haar achterste benen staat om iets te verdedigen waar we bij anderen schande van zouden roepen.)

[ Bericht 6% gewijzigd door DarkSkywise op 11-10-2013 18:58:59 ]
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:50:51 #64
28167 matthijst
pi_132075751
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:36 schreef sp3c het volgende:
ja ik geloof je wel

ik geloof het verhaal niet
Nee, snapte ik ;)
Was ff de echte quote aan het zoeken en die kwam toevallig onder je reactie terecht.

Geloof het wel trouwens; stel me d'r zo' oh zo joviale Amsterdammer met Amsterdamse "humor" bij voor. Type marktkoopman.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:52:53 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132075809
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:48 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Kijk, dat bedoel ik nou met "smoesjes". Zwarte Piet wordt helemaal niet onderdrukt, dus is het geen racisme! :P
nee ik vraag hoe het racisme is, wie er onderdrukt of gediscrimineerd wordt hier en hoe maar daar komen alleen dit soort wazige antwoorden op

quote:
Racisme, discriminatie & onderdrukking zijn allemaal discriminatoire zaken. Waarom zou je in vredesnaam voor één van die categorieën een uitzondering willen maken ten behoeve van een volksfeest en ten behoeve van een doelgroep die het geen kont uitmaakt zolang ze maar een mooie intocht zien & heel veel snoep + kadootjes krijgen?

Ooit hadden we kiesrecht-alleen-voor-mannen als traditie en toen dat wat gedateerd raakte, hebben we het gemoderniseerd. Waarom is het nou zo onoverkomelijk om eens rustig na te denken over een traditie die in de rest van de wereld als racistisch wordt beschouwd?

(NB. van mij mag Zwarte Piet best blijven hoor, het verbaast me alleen nogal hoe iedereen zo op zijn/haar achterste benen staat om iets te verdedigen waar we bij anderen schande van zouden roepen.)
ja en vroeger maakten we vuur aan met stokjes en aten we iedere dag wild

heeft er ook geen bal mee te maken, hoe is dit discriminerend, onderdrukkend en/of racistisch?

omdat het zwartmaken van het gezicht een beetje lijkt op Blackface uit Amerika?

screw that
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:56:00 #66
28167 matthijst
pi_132075895
racisme
het racisme zelfst.naamw.Uitspraak: [rɑˈsɪsmə] opvatting dat het ene menselijk ras superieur is aan het andere.

Je zou haast kunnen stellen dat het erger is voor sinterklaas; die pieten zijn het populairst. Delen pepernoten en kadootjes uit. Sinterklaas is die ouwe blanke zeikerd die je meeneemt naar Spanje.
pi_132075898
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:22 schreef sp3c het volgende:

al zal de Partij van de Dieren best wat te zeggen hebben over dat stierenvechten natuurlijk
Ik verwacht dat de PvdD ook een klacht gaat indienen m.b.t. het welzijn van Americo.
Krijgt het paard wel voldoende rust en is het over daken lopen niet teveel gevraagd van het paard?
Pure dierenmishandeling !!!!
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:58:21 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132075960
owja dat monster heeft nog een naam ook tegenwoordig :')
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:58:48 #69
28167 matthijst
pi_132075971
Sjors en Sjimmie: In het Nederland van de jaren veertig en vijftig moeten de eerste gastarbeiders nog naar ons land komen; de multiculturele samenleving is nog heel ver weg. Mensen uit andere culturen, zeker als ze een ander kleurtje hebben, komen eigenlijk alleen voor in avonturenboeken, stripverhalen en geillustreerde tijdschriften als De Spiegel en De Katholieke Illustratie die regelmatig berichten over de zegenrijke arbeid van zendeling en missionaris bij de 'onbeschaafde zwartjes' in het verre Afrika. Tegen deze achtergrond moet de rol van Sjimmie in de strip beoordeeld worden. Sjimmie praat in die tijd gebrekkig Nederlands, in de trant van "Sjimmie bang zijn! Sjimmie niks gedaan heb!"
Naïviteit en onbekendheid met de wereld buiten huis en haard liggen aan die neerbuigende strekking jegens Sjimmie ten grondslag en geen racisme of iets van dien aard.
pi_132076032
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:52 schreef sp3c het volgende:
omdat het zwartmaken van het gezicht een beetje lijkt op Blackface uit Amerika?
Alleen maar een beetje?

:P
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 19:05:20 #71
28167 matthijst
pi_132076100
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 19:02 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Alleen maar een beetje?

[ afbeelding ]

:P
Er is maar zoveel dat je kan doen als je je kop zwart schminkt heh?
Goh, mijn hoofd is zwart, wat nu? Oh, rooie lippenstift... En een pruik, want die blonde haren zien er niet uit.
  † In Memoriam † vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:02:16 #72
25682 2cv
Niet subtiel
pi_132080675
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 17:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Wat mensen als Quincy vergeten is dat je dingen moet zien binnen hun historische context. Ik sluit niet uit dat binnen de context van 19e eeuws Nederland Zwarte Piet inderdaad werd gezien als de slaaf van Sinterklaas, en als een boeman waarmee de kindertjes angst werd ingeboezemd. Als je niet braaf bent krijg je met de roe, of moet je in de zak mee naar Spanje! Overigens sprong onze goede Sint er destijds ook niet al te best uit, getuige onderstaande afbeelding uit 1852.

Inmiddels zijn we 150 jaar verder, en zijn onze denkbeelden t.a.v. de getinte medemens (van Quinsy mag je natuurlijk ook niet de term "neger" bezigen) en ten opzichte van kinderopvoeding gewijzigd.

De huidige zwarte Piet lijkt net zo min op de piet van 1850, als dat de huidige Sinterklaas lijkt op de boeman op bovenstaande tekening.

Met een verwijzing naar ons koloniale verleden pleiten voor het afschaffen van Zwarte Piet is net zo onzinnig als wanneer de Kinderbescherming obv opvoedingsidealen van 150 jaar terug voor de afschaffing van Sinterklaas zou pleiten!
Bron

Mee eens. Feitelijk is het zeuren dat Zwarte Piet racisme is, zelf racisme. Want Sint (wit) is okee en Zwarte Piet (zwart) niet terwijl ze beiden hetzelfde gedaan hebben. En dat Zwarte Piet een beetje dommig doet is logisch. Het is n.l. voor kinderen, niet voor volwassenen. Kinderen laat je ook niet naar b.v. Baantjer of Witse kijken maar naar Ernst Bobbie en de Rest of Brum of wat dan ook. En goh, in die programma's doen volwassenen (van welke kleur dan ook) ook wat dommig.

En der status van Zwarte Piet is al veranderd. Vroeger was het een boeman. Nu niet meer.

Overigens, hoeveel verhalen ken je van kinderen die een donkere (of zwarte of getinte of gekleurde of hoe je het ook maar wilt noemen) man of vrouw zagen en lieten weten dat dat volgens hun Zwarte Piet was ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_132080920
Gelukkig zal Zwarte Piet nooit verboden worden, het behouden van onze cultuur vind ik erg belangrijk.
pi_132082506
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 21:07 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Gelukkig zal Zwarte Piet nooit verboden worden, het behouden van onze cultuur vind ik erg belangrijk.
Het opvoeren van het zwartepietenspel wordt niet verboden omdat het valt onder de vrije meningsuiting. Dit recht is belangrijker dat dit traditionele spel.
Zelf zou ik me wit schminken als Piet zijnde.
pi_132082547
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 21:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het opvoeren van het zwartepietenspel wordt niet verboden omdat het valt onder de vrije meningsuiting. Dit recht is belangrijker dat dit traditionele spel.
Zelf zou ik me wit schminken als Piet zijnde.
Ook al zou men het op racisme gooien, in het maatschappelijk belang en contextueel zou het nooit ''kunnen''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')